Stockholm: Erfarna jurister till rättsenheten

Hitta ansökningsinfo om jobbet Erfarna jurister till rättsenheten i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2023-06-08 // Varaktighet: Heltid

Vill du vara med och bidra till TLV:s vision Mesta möjliga hälsa för skattepengarna? Med våra olika kompetenser och bakgrunder arbetar vi varje dag för att förverkliga vår vision och nu söker vi dig som också känner ett stort engagemang för vårt uppdrag. Vi sitter i ljusa fina lokaler på Kungsholmen i Stockholm, tio minuters promenad från Stockholms central. Kom och arbeta med oss!Vi söker nu två erfarna jurister till Rättsenheten. Rättsenheten ansvarar för utveckling, stöd och samordning av kvalificerade juridiska frågor och för vissa myndighetsövergripande juridiska frågor. Rättsenheten leds av chefsjuristen och består av tre medarbetare.

Arbetsuppgifter
Som jurist vid Rättsenheten arbetar du med att ge rättsligt stöd inom flera områden. Centrala rättsområden är förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess samt den lagstiftning som rör TLV:s verksamhetsområden. I arbetet ingår att förvalta och utveckla myndighetens interna riktlinjer och rutiner inom det juridiska området för att på så sätt skapa förutsättningar för en enhetlig och korrekt rättstillämpning på TLV. Utbildning av TLV:s medarbetare inom offentlighet och sekretess, förvaltningsrätt och om den statliga värdegrunden kommer att ingå i ditt uppdrag. Arbetsuppgifterna och de juridiska frågeställningarna är varierade och du kommer att ge juridiskt stöd i såväl allmän förvaltningsjuridik som i myndighetens arbete med bland annat beslut om subvention, tillsyn, föreskrifter, regeringsuppdrag och olika utvecklingsprojekt. Rättsenheten företräder också TLV i domstol i nära samarbete med sakavdelningarna.

Du arbetar både självständigt, i arbetsgrupper med jurister från andra avdelningar på TLV och med andra professioner.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• en jurist- eller juris kandidatexamen
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete vid statlig myndighet
• mycket goda kunskaper i förvaltningsrätt och sekretesslagstiftningen.

Det är meriterande om du har erfarenhet av juridiskt arbete med hälso- och sjukvårdslagstiftningen och domstolserfarenhet.

Du trivs i en händelserik och dynamisk miljö som ställer höga krav på juridiskt kunnande både på bredden och djupet. Du har en förmåga att slutföra dina arbetsuppgifter i tid och med hög kvalitet. I detta ligger att kunna prioritera bland dina arbetsuppgifter och ha förmåga att avgöra vilken arbetsinsats som olika frågor kräver. Tjänsten ställer höga krav på eget initiativtagande och självständighet i förening med en god samarbetsförmåga. Som person är du ansvarstagande och prestigelös med hög integritet.

Enhetens arbete presenteras både skriftligt och muntligt vilket förutsätter att du har en god pedagogisk och kommunikativ förmåga samt en god förmåga att uttrycka dig väl på svenska, både i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningsform
Tillsvidareanställning. TLV tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan, märkt med diarienummer 1722/2023 senast den 17 juli. Intervjuer kommer att ske under v 30-31. Till följd av semestertider kan kontaktpersonerna inte nås alla dagar under den aktuella perioden. 

Om TLV
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, är en statlig myndighet som beslutar om vilken tandvård, vilka läkemedel och vilka förbrukningsartiklar som ska ingå i högkostnadsskydden. Vi ansvarar för apotekens handelsmarginal och regler för utbyte av läkemedel samt bedriver tillsyn. Vårt uppdrag är att få ut mesta möjliga hälsa för skattepengarna. Vi erbjuder en attraktiv och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering där du får möjlighet att utvecklas och kan kombinera yrkes- och privatliv, bland annat genom möjligheten att jobba på distans upp till två dagar i veckan.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Verksjurist

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Verksjurist.

Verksjurist till Naturvårdsverket

Läs mer Maj 2
Vi söker nu en verksjurist till rättsenheten på Naturvårdsverket. Hos oss får du möjlighet att arbeta med utmanande och aktuell juridik och vara med att driva utvecklingen mot en hållbar miljö.

Verksjuristerna ger juridiskt stöd i frågor som rör bl.a. allmän förvaltningsrätt, upphandling, dataskydd, digitaliserings- och IT-juridik, avtal och överenskommelser, skadestånd, offentlighet och sekretess samt statsstöd. Rättsenheten har ansvar för det övergripande arbetet inom rättssäkerhet samt ansvarar för arbetet kring korruption och oegentligheter. På rättsenheten arbetar för närvarande sex jurister.

Dina arbetsuppgifter 

Som verksjurist arbetar du under ledning av enhetschefen med att ge juridiskt stöd till myndigheten. Du bidrar till att säkerställa att myndighetens arbete bedrivs och utvecklas på ett rättssäkert och effektivt sätt. Det innebär omväxlande arbetsuppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera goda kunskaper inom de aktuella rättsområdena med förståelse för vad som bäst bidrar till att Naturvårdsverkets uppdrag fullgörs effektivt och enligt gällande rätt.

Den aktuella tjänsten innebär att du tillsammans med övriga jurister på enheten och i nära samarbete med olika yrkeskategorier och delar av verksamheten bland annat


• lämnar löpande rättsligt stöd till verksamheten,
• utgör stöd till chefsjuristen,
• skriver rättsutredningar och gör juridiska bedömningar i större juridiska frågeställningar,
• bidrar till att utveckla rutiner och arbetssätt genom att delta i framtagandet av verksövergripande styrande och stödjande dokument
• deltar i projekt, regeringsuppdrag och remissvar, och
• bidrar till att utveckla och etablera processer för ärendehandläggning och beslutsfattande i enlighet med bland annat förvaltningslagens bestämmelser.

Du kommer, tillsammans med kollegor på enheten, att hålla interna utbildningar kopplade till enhetens ansvarsområden. Exempel på detta är statstjänstemannarollen, förvaltningsrätt och dataskydd.

Din kompetens

Vi söker dig som har juristexamen och flerårig erfarenhet av juridiskt arbete vid domstol, myndighet, departement eller annan likvärdig erfarenhet, exempelvis från advokatbyrå. Du ska ha förmåga att göra djupgående rättsliga analyser och överblicka hela rättsområden.

Vi ser det som meriterande att du har goda juridiska kunskaper i frågor som rör förvaltningsrätt och juridiska frågeställningar som hör till ärendehandläggning. Flera års erfarenhet av annat för enheten relevant kvalificerat juridiskt arbete är också meriterande. Vi ser det även som meriterande att du har erfarenhet av samarbete med andra kompetenser och av utveckling av nya arbetssätt. 

Vi söker dig som är ansvarstagande, noggrann och utvecklingsinriktad. Vi förutsätter att du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Utöver detta är du


• social, serviceinriktad och har lätt för att samarbeta,
• lösningsinriktad i förhållande till myndighetens uppdrag och kan prioritera,
• en lagspelare samtidigt som du har förmåga att arbeta självständigt,
• effektiv och tar egna initiativ med en förmåga att självständigt driva arbetet framåt, och
• en person med förmåga att ta generella lärdomar från en specifik kontext vidare till gagn för annan verksamhet inom myndigheten.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om anställningarna

Anställningarna gäller tills vidare på 100 %. Tillträde sker så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. Naturvårdsverket tillämpar sex månaders provanställning. Du kommer att vara placerad i våra trevliga aktivitetsbaserade lokaler i Hammarby sjöstad, Stockholm, eller Östersund.

Naturvårdsverket erbjuder ett flexibelt arbetssätt genom möjlighet till distansarbete upp till 50 % av arbetstiden. Vi eftersträvar en effektiv verksamhet, ett hållbart arbetsliv och trivsel.

Vi tillämpar individuell lönesättning.

Självklart värdesätter du myndighetens långsiktiga inriktning sammanfattad i tre ord: nytänkande, samverkande och enklare.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 22 maj 2024.

Kontakt

Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta nedanstående personer via växeln, tel.nr. 010-698 10 00.

Anna Zilla, enhetschef på rättsenheten

Kontaktpersoner för ST och SACO.

Om Naturvårdsverket

Naturvårdsverket driver och samordnar arbetet för en god livsmiljö tillsammans med andra. Vi bygger vårt arbete på kunskap och visar på möjligheter för en hållbar utveckling. Vi är en miljömyndighet som arbetar på uppdrag av regeringen. Naturvårdsverket ansvarar för frågor som handlar om klimat och luft, mark, biologisk mångfald, förorenade områden, kretslopp och avfall, miljöövervakning samt miljöforskning. Vill du veta mer om hur det är att jobba hos oss se www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Jobba-hos-oss

Naturvårdsverket eftersträvar en arbetsplats präglad av jämställdhet och mångfald. Vi ser att medarbetare med olika bakgrund och erfarenheter är en viktig förutsättning för detta.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Verksjurist

Läs mer Apr 26
Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang?


Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat.




Ansvar och arbetsuppgifter
I din roll som verksjurist bidrar du till att myndighetens informationshantering är rättssäker och författningsenlig samt att verksamheten genomsyras av en grundläggande rättsmedvetenhet.

Vidare bidrar du till att driva rättsutvecklingen i syfte att utveckla Utbetalningsmyndighetens roll och verksamhet i den offentliga förvaltningen.

Ditt fokus kommer vara att, tillsammans med dina kollegor, vidareutveckla myndighetens rättsliga styrning och stöd. Det kan handla om att tolka och tillämpa ny lagstiftning, ta fram rättsliga stöd- och styrdokument eller myndighetsföreskrifter, etablera processer och rutiner för juridikavdelningens arbetsflöden, kvalitetssäkra överenskommelser och avtal eller i övrigt ge vägledning i relevanta rättsfrågor. Arbetsuppgifterna kommer också att innefatta deltagande i utvecklingsuppdrag rörande till exempel e-tjänster och innovation. I din roll som verksjurist omsätter du rättsliga krav i ändamålsenliga processer och åtgärder som stödjer och skapar förutsättningar för verksamheten att uppnå sina mål. Arbetet förutsätter att du har hög juridisk kompetens och förmåga att lösa komplexa rättsliga frågor utifrån ett omfattande regelverk och med beaktande av verksamhetens behov. I din roll kommer du behandla känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering och ett högt säkerhetsmedvetande.

Vi söker dig som har
• Jur.kand. eller juristexamen
• Minst tre års relevant erfarenhet av juridiskt arbete
• Erfarenhet av att föredra rättsliga frågor inför beslutsfattare
• Goda kunskaper i dataskydd, handlingsoffentlighet och sekretess samt förvaltningslagen
• Erfarenhet av att arbeta med komplexa frågor utifrån helhetssyn och verksamhetsförståelse

Det är meriterande om du även har
• Erfarenhet av föreskriftsarbete eller framtagande av styr- och stöddokument
• Erfarenhet av domstolsarbete, exempelvis notarietjänstgöring eller som föredragande
• Erfarenhet av samverkan i tvärfunktionella grupperingar
• Erfarenhet av juridiska frågeställningar inom ramen för IT-utveckling

Efterfrågade förmågor och färdigheter
För att lyckats i rollen som verksjurist på Utbetalningsmyndigheten är du flexibel, uthållig
och relationsskapande. Du är tydlig i din kommunikation och strukturerad i ditt arbetssätt. Som person är du kreativ och har en god helhetssyn. 

Övrigt

Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten finns i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Som verksjurist kommer du att höra till Juridikavdelningen. Avdelningen består i dagsläget av fyra verksjurister, en chefsjurist och ett dataskyddsombud. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Anställningen inleds med provanställning på sex månader. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten. 

I denna rekrytering söker du med ditt CV. Istället för att bifoga ett personligt brev vill vi att du svarar på några frågor kring din kompetens kopplat till jobbet. Vi ber dig svara utförligt på dessa frågor. Arbetsprov kan bli aktuellt i urvalsprocessen.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om tjänsten, kontakta chefsjurist Jimmy Everitt på telefon 010-5727525. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco-S) telefon 010-3037653, Mattias Kollberg (Seko) telefon 010-482 17 59 och Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-2144005.

Ansök nu

Processförare

Läs mer Apr 19
Vill du vara med och skydda Sverige och det demokratiska systemet? Är du jurist och trivs i en ansvarsfull roll där juridisk skicklighet och god analytisk förmåga är ett måste? Då ska du söka tjänsten som processförare hos Säkerhetspolisen, ett arbete där du är med och gör skillnad på riktigt.
Vårt uppdrag är Sveriges säkerhet.

Det här är ditt uppdrag
Som processförare stöttar du medarbetare och chefer med juridisk kompetens och tillser att verksamheten bedrivs och utvecklas på ett rättssäkert sätt. Arbetet innebär bland annat att du ger juridisk rådgivning och kvalitetssäkrar verksamhetens operativa arbete, framförallt rörande utlänningslagstiftningen. Du handlägger och föredrar ansökningar, beslut, remisser och överklaganden samt planerar och genomför årlig uppföljning kopplat till lagstiftning inom utlänningslagstiftningen.
Du företräder Säkerhetspolisen vid förhandlingar i domstol i säkerhetsärenden och i förekommande fall håller du i myndighetens egna förhandlingar. Arbetet sker i nära samverkan med andra, både internt och externt, som Migrationsverket, Polismyndigheten och berörda departement.
Du planerar och genomför interna utbildningsinsatser och tillsammans med dina kollegor bidrar du aktivt till utveckling och införande av nya arbetsmetoder.
Din placering är på huvudkontoret i Solna, arbetet utförs på plats utan möjlighet att arbeta på distans. Resor inom och utanför Sverige kan förekomma.


De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Vi söker dig som har:
Juristexamen
Flerårig erfarenhet av och mycket goda kunskaper inom juridiskt arbete med utlänningslagstiftning vid myndighet, domstol eller Regeringskansliet
Erfarenhet av att processa ärenden i domstol
God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift. Du är van vid utredningsarbete och att sakligt och tydligt kunna författa juridiska texter
God förmåga att kommunicera på engelska i tal och skrift
Goda kunskaper i att använda olika IT-system på ett rättssäkert sätt

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Erfarenhet från Migrationsverket, gärna som processförare och/eller inom ärendehantering
Erfarenhet från brottsbekämpande verksamhet eller underrättelseverksamhet
Erfarenhet av arbete med metod- och utvecklingsarbete



Det här är kollegan vi söker
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är engagerad och ansvarstagande i ditt arbete. Som person har du ett prestigelöst förhållningssätt med god samarbetsförmåga och du bidrar aktivt till ett gott arbetsklimat.
Gott omdöme och en hög integritet utmärker dig och du kan hantera den komplexitet det innebär att balansera olika perspektiv i arbetet så som rättssäkerhet, etik, integritet och effektivitet. Rollen kräver hög juridisk skicklighet och mycket god analytisk förmåga. Du arbetar lösningsfokuserat, kan lyfta blicken och se både sammanhanget och helheten i uppdraget.
Du är initiativtagande och har lätt för att prioritera och självständigt driva frågor. Du arbetar strukturerat och tålmodigt, även under perioder med hög arbetsbelastning.
Då din roll innebär många kontaktytor, både inom och utanför myndigheten, ser vi att din kommunikativa förmåga är avgörande för att lyckas med ditt uppdrag. Att skapa och upprätthålla förtroendefulla kontakter faller sig naturligt för dig. Du är trygg i dig själv och har en god förmåga att coacha andra inom ditt specialområde. Du känner dig bekväm med att representera Säkerhetspolisen externt och är van att föredra inför såväl mindre som större grupper.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.


Anställningsvillkor och förmåner
Säkerhetspolisen prioriterar alla medarbetares goda hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på arbetstid och vi erbjuder individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna. Därutöver erbjuds alla medarbetare ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Utöver statlig tjänstepension (PA 16) har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal som ger alla anställda en extra månatlig pensionsavsättning, som motsvarar ungefär en halv månadslön per år. Vid föräldraledighet får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.


Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 72 35. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.


Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2024-05-12.
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen.
Urval och intervjuer kommer ske löpande.

Ansök nu

Rättslig expert med fokus på hemliga tvångsmedel – Stockholm

Läs mer Apr 23
Är du redo för en större uppgift? Är du jurist och intresserad av en tjänst som rättslig expert på rättsavdelningen och vill vara med och bidra i Polismyndighetens brottsbekämpande uppdrag?
Vi söker nu en rättslig expert inom brottsbekämpning med särskilt fokus på hemliga tvångsmedel till sektionen för rättslig styrning och stöd. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Arbetsplatsbeskrivning
Som jurist vid Polismyndighetens rättsavdelning är du delaktig i polisens viktiga samhällsuppdrag som sträcker sig över många spännande verksamhetsområden. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt.
Sektionen för rättslig styrning och stöd (RSS) är den del av rättsavdelningen som ansvarar för att ge rättsligt stöd på nationell nivå, bl.a. till nationella operativa avdelningen (Noa) inom Polismyndigheten. Sektionen ansvarar även för den rättsliga styrningen av Polismyndigheten, för kontakter med Regeringskansliet i frågor kopplade till lagstiftning, för att svara på remisser, för samråd och kontakter med tillsynsmyndigheter samt för vissa av Polismyndighetens processer i domstol.
Det rättsliga stödet till polisregionerna lämnas av rättsavdelningens regionala rättssektioner.
Arbetsbeskrivning
En ny roll som rättslig expert har inrättats vid rättsavdelningen. Det är en juristroll med hög specialistkompetens inom ett visst rättsområde eller vissa rättsområden. Du kommer att arbeta med brottsbekämpning och ha ett särskilt fokus på hemliga tvångsmedel.
Som rättslig expert kommer du att driva rättslig utveckling inom ditt område, på ett proaktivt sätt verka för enhetlighet och effektivitet inom myndigheten, utöva rättslig styrning genom att ta fram och förvalta rättsliga ställningstaganden och leda och samordna arbete i samverkansforum med bl.a. regionala jurister. I dina arbetsuppgifter kommer också att ingå att skriva hemställningar om författningsändringar, delta som expert i utredningar, omvärldsbevaka och hämta in och dela med dig av kunskap och information inom ditt område och företräda myndigheten inom rättsområdet externt.
Detta är en möjlighet för dig som har:
juris kandidatexamen eller juristexamen
minst sju års erfarenhet av självständigt juridiskt arbete i närtid inom området brottsbekämpning från åklagarmyndighet, domstol, Regeringskansliet eller liknande som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten.
mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:
aktuell erfarenhet av operativt arbete med hemliga tvångsmedel
god kunskap om de lagar och förordningar som gäller inom området för hemliga tvångsmedel
erfarenhet av extern samverkan

Som jurist hos oss driver du ditt egna arbete på ett lösningsorienterat sätt och behöver kunna växla mellan olika arbetsuppgifter och anpassa dig utifrån rådande omständigheter. Dessutom ställer arbetsuppgifterna krav på en mycket god analytisk förmåga samt att du är noggrann och har en hög arbetskapacitet. Det är viktigt att du trivs med att samarbeta med andra, eftersom du kommer att leda samverkansforum och ingå i tvärfunktionella arbetsgrupper med medarbetare inom sektionen och myndigheten.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Fackliga företrädare; Polisförbundet Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10, SACO, nås via Polisens växel 114 14, SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27, ST, nås via Polisens växel 114 14
Arbetstid: Förtroendearbetstid
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 7/5 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A238.265/2024 i mailets ärendemening.
I meddelandefältet kopierar du även över följande frågor och svarar kort på dem:
Har du juris kandidatexamen eller juristexamen?
Har du minst sju års erfarenhet av självständigt juridiskt arbete i närtid inom området brottsbekämpning från åklagarmyndighet, domstol, Regeringskansliet eller liknande som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten?
Har du mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska?
Har du svenskt medborgarskap?
Har du aktuell erfarenhet av operativt arbete med hemliga tvångsmedel?
Har du god kunskap om de lagar och förordningar som gäller inom området för hemliga tvångsmedel?
Har du erfarenhet av extern samverkan?

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Ansök nu

Jurister inriktning styrning till Rättsavdelningen, Stockholm

Läs mer Apr 3
Arbetsuppgifter
Hos oss får du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor arbeta med stimulerande och omväxlande uppgifter inom många spännande verksamhetsområden. Du kommer huvudsakligen att arbeta med styrdokument utifrån rättsavdelningens ansvar för Polismyndighetens författningssamling, arbetsordning och övriga nationella styrdokument.
Arbetet innebär att utveckla styrdokumentsarbetet i myndigheten, lämna råd och stöd till de som är ansvariga för att ta fram föreskrifter och andra styrdokument och i vissa fall bistå med att skriva styrdokument. I arbetet ingår samverkan med andra avdelningar inom Polismyndigheten och i viss mån med andra myndigheter.
Till arbetsuppgifterna hör också att stödja myndighetens rättschef i granskningen av att de beslut som rikspolischefen fattar är författningsenliga och inte strider mot myndighetens styrdokument. Att granska att beslut som andra chefer i nationella strategiska ledningsgruppen fattar är författningsenliga kan också ingå i arbetsuppgifterna.
Du kan även komma att göra rättsutredningar, ta fram underlag för besvarande av remisser, delta i projekt och arbetsgrupper och besvara allmänna frågor som hör till sektionens ansvarsområde. Vidare kan du komma att hantera vissa frågor inom bland annat allmän förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess samt dataskydd.
Polismyndigheten erbjuder möjlighet till distansarbete, erbjuder friskvårdsbidrag och tillhandahåller gym i egna lokaler. Vi sitter i lokaler centralt på Kungsholmen.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som vill vara med och bidra och som har:
Jurist kandidatexamen eller juristexamen.
Minst fem års erfarenhet av självständigt juridiskt arbete i närtid från domstol, Regeringskansliet eller annan myndighet alternativt liknande erfarenhet som bedöms som relevant för tjänsten.
En mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.
Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du:
Har aktuell erfarenhet av arbete med föreskrifter eller andra styrdokument.
Har erfarenhet av verksamhetsutveckling.

Som jurist vid Polismyndigheten är det viktigt att du kan växla mellan olika arbetsuppgifter och är prestigelös och lösningsinriktad. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har en mycket god analytisk förmåga och att du är noggrann och strukturerad. Du behöver också kunna anpassa dig efter rådande omständigheter och ha ett intresse för verksamhetsutveckling. Du trivs med att arbeta både självständigt och i grupp. Du behöver ha förmåga att lyfta blicken och se ditt arbete i en större helhet.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Ansökan
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
I meddelandefältet kopierar du även över följande frågor och svarar kort på dem:
Har du jurist kandidatexamen eller juristexamen?
Har du minst fem års erfarenhet av självständigt juridiskt arbete i närtid från domstol, Regeringskansliet eller annan myndighet? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet.
Har du svenskt medborgarskap?
Har du aktuell erfarenhet av arbete med föreskrifter eller andra styrdokument? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet.
Har du erfarenhet av verksamhetsutveckling? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet.

Välkommen med din ansökan i form av CV, personligt brev och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 22 april 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A189.803/2024 i mailets ärendemening.


För mer information om arbetsplatsen och arbetsgivaren:
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/mars/jurister-inriktning-styrning-till-rattsavdelningen-stockholm/

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Tandvårds-och Läkemedelsförmånsverket, Tlv

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Tandvårds-och Läkemedelsförmånsverket, Tlv .

Erfaren analytiker med finansanalytisk kompetens

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 3
Nytt
Vill du vara med och bidra till TLV:s vision mesta möjliga hälsa för skattepengarna? Med våra olika kompetenser och bakgrunder arbetar vi varje dag för att förverkliga vår vision och nu söker vi dig som också känner ett stort engagemang för vårt uppdrag. Vi sitter i ljusa, fina lokaler på Kungsholmen i Stockholm, tio minuters promenad från Stockholms central. Kom och arbeta med oss!Vi har en omfattande analysverksamhet med starkt fokus på utveckling. Avdelningen för analys, marknad och tandvård arbetar med ett flertal uppdrag inom datadrivna analyser och omvärldsbevakning, bland annat på uppdrag av regeringen och i olika internationella projekt. Inom avdelningen finns tre enheter: Enheten för marknadsanalys, Enheten för analys och Samordning samt Enheten för statligt tandvårdsstöd. Vi arbetar med analyser av läkemedels-, apoteks- och tandvårdsmarknaderna, behov som har ökat i takt med att myndigheten har fått fler och allt bredare regeringsuppdrag.  

Gillar du att arbeta med marknadsanalyser, bedömning av lönsamhet och prognoser har vi ett jobb för dig!  

Arbetsuppgifter 

Vi söker en finansanalytiker med placering på enheten för marknadsanalys. Arbetet fördelas i olika projekt inom avdelningen. En del av tjänsten ägnas åt analyser av utvecklingen på tandvårdsmarknaden, beräkning av kostnadsbaserade referenspriser och analyser av tandvårdsmarknadens lönsamhet. Den andra delen av tjänsten ägnas åt analyser av utvecklingen på apoteks- och läkemedelsmarknaderna, kostnadsbaserade bedömning av förmånspriser, analyser av apoteksmarknadens lönsamhet och andra regeringsuppdrag.  

Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med företags- och branschanalys. En stor del av arbetet är att göra bedömningar utifrån marknadsstatistik och företagsekonomisk redovisning. För att inhämta kunskap samverkar du bland annat med branschaktörer, branschorganisationer samt andra myndigheter. Dessutom har du tillgång till försäljningsstatistik genom TLV:s och E-hälsomyndighetens databaser samt från Försäkringskassan.  

Frågeställningarna rör ofta hur förändringar i regelverket kan komma att påverka olika aktörers verksamhet. Du deltar i framtagande av olika rapporter som beskriver och drar slutsatser av analyser om utvecklingen inom våra marknadsområden.   

I arbetet ingår att medverka i regeringsuppdrag, interna utredningar och uppföljningar. Beroende på din erfarenhet och inriktning kan du komma att medverka i ett eller flera av dessa uppdrag och i andra, mer löpande, arbetsuppgifter.  

Du arbetar med ett eller flera parallella uppdrag som varierar i komplexitet på egen hand respektive tillsammans med andra analytiker och olika professioner, till exempel nationalekonomer, jurister, farmaceuter, hälsoekonomer, medicinska utredare och tandläkare. Du ger även stöd till andra avdelningar inom TLV.  

Vi söker dig som har 


• akademisk examen, exempelvis som nationalekonom, ekonom eller annan för tjänsten relevant utbildning i kombination med erfarenhet som myndigheten bedömer vara relevant  
• finansanalytisk kompetens med erfarenhet av finansiell analys av företag och en god förståelse för lönsamhetsmått 
• minst ett par års erfarenhet av kvalificerat utrednings- och analysarbete god vana av att ta fram rapporter eller beslutsunderlag baserade på dina analyser
• mycket goda kunskaper i Word och Excel 
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.  

 

Det är meriterande om du har 


• kunskaper och erfarenhet från reglerade eller semireglerade marknader  
• erfarenhet från att arbetat med en prissättning av varor eller tjänster 
• erfarenhet från att leda projekt eller analysuppdrag 
• erfarenhet av att analysera större datamängder 
• erfarenhet av att hantera relevanta statistikprogram, exempelvis R. 

Som person är du analytisk och förstår och kan problematisera kring såväl detaljer som övergripande sammanhang. Du är självgående och tar initiativ, kommer med förslag på lösningar, driver på samt kommer till avslut. Du arbetar smidigt och lyhört med andra och har en mycket god pedagogisk förmåga.  

För att vara framgångsrik i det här arbetet, behöver du ha god kommunikativ förmåga och lätt för att uttrycka dig strukturerat och tydligt i tal och skrift på svenska.  

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Anställningsform  

Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.  

Sista ansökningsdag 

Välkommen med din ansökan, märkt med diarienummer 1341/2024, senast den 24 maj 2024. 

Vi använder oss av urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen så du behöver inte bifoga något personligt brev, det räcker med att du bifogar ditt CV. 

Om TLV
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, är en statlig myndighet som beslutar om vilken tandvård, vilka läkemedel och vilka förbrukningsartiklar som ska ingå i högkostnadsskydden. Vi ansvarar för apotekens handelsmarginal och regler för utbyte av läkemedel samt bedriver tillsyn. Vårt uppdrag är att få ut mesta möjliga hälsa för skattepengarna. Vi erbjuder en attraktiv och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering där du får möjlighet att utvecklas och kan kombinera yrkes- och privatliv, bland annat genom möjligheten att jobba på distans upp till två dagar i veckan. Vi sitter i fräscha, aktivitetsbaserade lokaler som erbjuder olika typer av arbetsplatser och mötesrum anpassade utifrån den typ av arbete som ska utföras.

Ansök nu

Kvantitativ analytiker för analys av hälsa och läkemedelsanvändning

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 22
Vill du vara med och bidra till TLV:s vision mesta möjliga hälsa för skattepengarna? Med våra olika kompetenser och bakgrunder arbetar vi varje dag för att förverkliga vår vision och nu söker vi dig som också känner ett stort engagemang för vårt uppdrag. Vi sitter i ljusa, fina lokaler på Kungsholmen i Stockholm, tio minuters promenad från Stockholms central. Kom och arbeta med oss!Gillar du att arbeta med kvantitativa metoder, utveckla arbetssätt och lösa utmaningar för samhällets bästa? Vill du arbeta med stora komplexa datamängder från flera olika datakällor? Är du en lagspelare som trivs med många kontaktytor? Då har vi ett jobb för dig!

Om TLV
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, är en statlig myndighet som beslutar om vilken tandvård, vilka läkemedel och vilka förbrukningsartiklar som ska ingå i högkostnadsskydden. Vi ansvarar för apotekens handelsmarginal och regler för utbyte av läkemedel samt bedriver tillsyn. 

Vi erbjuder en attraktiv och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering där du får möjlighet att utvecklas och kan kombinera yrkes- och privatliv, bland annat genom möjligheten att jobba på distans upp till två dagar i veckan. 

Om enheten för Analys och samordning

På enheten arbetar vi bland annat med analyser av läkemedels-, apoteks- och tandvårdsmarknaderna. Myndigheten har i uppdrag att utveckla den värdebaserade prissättningen av läkemedel och är engagerad i olika regeringsuppdrag. 

Uppdragen syftar till att analysera och följa upp läkemedelsanvändning samt effekt av läkemedel i klinisk vardag ur olika aktörers perspektiv ­– staten, regioner, apotek, läkemedelsindustri och patienter. Även internationella projekt där vi jämför läkemedelspriser med andra europeiska länder genomförs årligen. 

Analysverksamheten hos oss har vuxit under de senare åren, dels eftersom behovet har ökat i takt med att vi har fått fler och allt bredare regeringsuppdrag, dels för att övriga avdelningar på myndigheten har en ökad efterfrågan på analyser. De båda analysenheterna samverkar nära för att utveckla det kvantitativa arbetet och nu söker vi en ny kollega till enheten för Analys och samordning. 

Arbetsuppgifter

Vi söker dig som är analytiker med kvantitativ specialisering och som vill arbeta med analyser och visualisering av stora mängder data från olika datakällor. Dina arbetsuppgifter syftar ofta till att ge en bild av hur läkemedelsanvändning och försäljning ser ut och hur förändringar kan påverka myndighetens beslut och apoteks- och läkemedelsmarknaden och dess aktörer. I uppgifterna ligger också att vara delaktig i att utveckla våra prognoser inom läkemedelsområdet. 

Du utvecklar vårt uppföljnings- och analysarbete och går även in i analysteamet som ansvarar för våra analysdatabaser. Du bistår med metodstöd i analyser både inom och utom enheterna. 

Du har några års erfarenhet av att arbeta med stora datamängder och kvantitativa analyser samt av att visualisera resultaten. Du har mycket goda kunskaper i R eller Python samt eller motsvarande programmeringsspråk och har ett intresse att utveckla dig inom programmering. 

Som analytiker på TLV arbetar du ofta med flera parallella uppdrag som varierar i komplexitet. Du deltar i framtagande av olika rapporter som beskriver och drar slutsatser av analyser om utvecklingen inom våra marknadsområden. Du arbetar tillsammans med andra analytiker och olika professioner, till exempel nationalekonomer, jurister, farmaceuter, hälsoekonomer och medicinska utredare. Det finns en utbyggd samverkan mellan kvantitativa analytiker vilket bidrar till en utveckling av arbetssätt och ett fortlöpande lärande. 

Vi söker dig som har


• universitetsexamen eller utbildning med inriktning mot kvantitativa analyser (till exempel inom nationalekonomi eller (bio-)statistik) eller annan utbildning tillsammans med erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• minst tre års arbetslivserfarenhet som analytiker, data scientist eller liknandemycket goda kunskaper i R eller Python eller motsvarande programmeringsspråk vi bedömer likvärdigt
• erfarenhet av att göra kvantitativa analyser självständigt och i team
• goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift 

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av att göra kvantitativa analyser inom läkemedels- och apoteksområdet
• erfarenhet från arbete inom läkemedelsindustri eller akademi
• erfarenhet från statlig myndighet eller region
• erfarenhet från att programmera
• erfarenhet av datavisualisering
• erfarenhet av versionshantering av kod eller mjukvara 

Som person är du resultat- och utvecklingsfokuserad och har en god analytisk förmåga. Du tycker om problemlösning och att lära dig nya arbetssätt som driver verksamheten framåt. Eftersom du kommer att presentera slutsatser av dina analyser behöver du ha en god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt. Du har lätt för att samarbeta med andra människor. 

Vi ser inte bara efter kompetens utan värdesätter också dina personliga egenskaper högt. Din förmåga att vara flexibel, problemlösande och en positiv kraft i vår arbetsmiljö är avgörande för oss. 

Anställningsform

Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.


Välkommen med din ansökan, märkt med diarienummer 00751/2024, senast den 12 april 2024. Vi använder oss av urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen så du behöver inte bifoga något personligt brev, det räcker med att du bifogar ditt CV.

Om TLV
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, är en statlig myndighet som beslutar om vilken tandvård, vilka läkemedel och vilka förbrukningsartiklar som ska ingå i högkostnadsskydden. Vi ansvarar för apotekens handelsmarginal och regler för utbyte av läkemedel samt bedriver tillsyn. Vårt uppdrag är att få ut mesta möjliga hälsa för skattepengarna. Vi erbjuder en attraktiv och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering där du får möjlighet att utvecklas och kan kombinera yrkes- och privatliv, bland annat genom möjligheten att jobba på distans upp till två dagar i veckan. Vi sitter i fräscha, aktivitetsbaserade lokaler som erbjuder olika typer av arbetsplatser och mötesrum anpassade utifrån den typ av arbete som ska utföras.

Ansök nu

Odontologisk utredare

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 22
Vill du vara med och bidra till TLV:s vision mesta möjliga hälsa för skattepengarna? Med våra olika kompetenser och bakgrunder arbetar vi varje dag för att förverkliga vår vision och nu söker vi dig som också känner ett stort engagemang för vårt uppdrag. Vi sitter i ljusa, fina lokaler på Kungsholmen i Stockholm, tio minuters promenad från Stockholms central. Kom och arbeta med oss!Vill du arbeta strategiskt och vara med och utveckla det statliga tandvårdsstödet? Nu söker vi en odontologisk utredare till enheten för statligt tandvårdsstöd.

Som odontologisk utredare hos oss vidareutvecklar och kvalitetssäkrar du föreskriften om statligt tandvårdsstöd. Du deltar i arbetet att ta fram nya regler och referenspriser för tandvård. Du arbetar i team tillsammans med andra odontologiska utredare, ekonomer och jurister. Som en del i arbetet ingår det att utbilda och besvara frågor om regelverket från yrkesverksamma inom tandvården och patienter.

För att kvalitetssäkra att föreskriften följer utvecklingen inom modern tandvård är det avgörande att du håller dig à jour på områdena odontologisk utveckling och tandhälsa. För att veta vilka effekter subventionen får analyserar myndigheten tandvårdsområdet, ett arbete som du är delaktig i.

Vi samarbetar med andra myndigheter i olika frågor där du som odontolog medverkar. För närvarande utvecklar vi en nationell modell för riskbedömning inom tandvården.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har tandläkarexamen samt mångårig och bred erfarenhet inom den kliniska tandvårdens olika odontologiska områden. Du har kunskap om de äldre patienternas munhälsa och har arbetat med dessa patienter inom både regionalt stöd och tandvårdsstödet för vuxna. Du har också arbetat med övergripande verksamhet inom tandvården med exempelvis utbildning, utveckling, kvalitetsfrågor eller prissättning.

Du har god kunskap om det statliga tandvårdsstödet och erfarenhet av arbete med det regelverket på myndighet. Du har kunskap om övriga regelverk inom tandvården och känner till tandvårdsmarknaden och dess aktörer. Vidare har du kunskap om och erfarenhet av användning och utveckling av AI-baserade verktyg inom prediktionsmodellering. Du har kunskap om och erfarenhet av hur mycket stora mängder tandvårdsdata kan användas som stöd för framtagning av styrande modeller och regelverk.

Du har haft någon form av ledande roll inom tandvården, till exempel varit chef eller ansvarig för något område eller uppdrag. Det är meriterande om du har någon form av dokumenterad ledarskapsutbildning.

Du har mycket god datorvana och goda kunskaper i Officepaketet.

Det är viktigt att du har god förmåga att samarbeta, är strukturerad och har god analytisk förmåga. Du har god förmåga att kommunicera såväl muntligen som skriftligen och du kan förmedla komplex information på ett tydligt och pedagogiskt sätt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga kompetenser.

Anställningsform
Anställningen är på deltid ca 60 % och tills vidare med förväntat tillträde 2024-07-01.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan, märkt med diarienummer 752/2024 senast den 31 mars 2024.

Om TLV
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, är en statlig myndighet som beslutar om vilken tandvård, vilka läkemedel och vilka förbrukningsartiklar som ska ingå i högkostnadsskydden. Vi ansvarar för apotekens handelsmarginal och regler för utbyte av läkemedel samt bedriver tillsyn. Vårt uppdrag är att få ut mesta möjliga hälsa för skattepengarna. Vi erbjuder en attraktiv och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering där du får möjlighet att utvecklas och kan kombinera yrkes- och privatliv, bland annat genom möjligheten att jobba på distans upp till två dagar i veckan. Vi sitter i fräscha, aktivitetsbaserade lokaler som erbjuder olika typer av arbetsplatser och mötesrum anpassade utifrån den typ av arbete som ska utföras.

Ansök nu

Hälsoekonomer som vill arbeta med läkemedel och medicinteknik

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 16
Vill du vara med och bidra till TLV:s vision mesta möjliga hälsa för skattepengarna? Med våra olika kompetenser och bakgrunder arbetar vi varje dag för att förverkliga vår vision och nu söker vi dig som också känner ett stort engagemang för vårt uppdrag. Vi sitter i ljusa, fina lokaler på Kungsholmen i Stockholm, tio minuters promenad från Stockholms central. Kom och arbeta med oss!Vill du bli en del av ett sammansvetsat team på en myndighet där vi inspireras av att göra samhällsnytta och att skapa hållbara lösningar? Som hälsoekonom får du stöd från kompetenta kollegor, möjlighet att samarbeta med olika professioner och en chans att växa i din yrkesroll. 

Arbetsuppgifter

Som hälsoekonom handlägger du ansökningar från läkemedelsföretag om att ett läkemedel eller en förbrukningsartikel ska ingå i läkemedelsförmånerna. Du arbetar också med hälsoekonomiska bedömningar av läkemedel och medicinteknik åt regionerna.

Du granskar och bedömer det underlag som företaget kommer in med till myndigheten och som ligger till grund för en hälsoekonomisk analys. Utredningarna är av olika karaktär, både avseende omfång och komplexitet.

I samarbete med andra hälsoekonomer, jurister och medicinska utredare arbetar du fram och bereder underlag som ligger till grund för bedömning för om kostnaden för ett läkemedel eller medicinteknisk produkt är rimlig i relation till den nytta som produkten ger. Du och din arbetsgrupp presenterar det ni kommer fram till antingen inför den nämnd som fattar beslut i subventionsärenden eller för andra mottagare, som till exempel NT-rådet eller MTP-rådet.

Arbetet innebär även att delta i avdelningens utvecklingsarbete avseende arbetssätt och processer, utifrån intresse, kompetens och behov. Avdelningen ansvarar också för genomförande och uppföljning av regeringsuppdrag som exempelvis rör tillgången på cancerläkemedel, läkemedel för sällsynta tillstånd och hur besparingar kan uppnås för läkemedel senare i livscykeln.

Arbetet är självständigt men innebär även mycket interaktion med kollegor i olika funktioner inom myndigheten och externt med bland annat Sveriges regioner, patientrepresentanter, profession och företag. 

Kvalifikationer 

Vi söker dig som har


• högskoleexamen inom nationalekonomi med inriktning mot hälsoekonomi eller annan för arbetet relevant högskoleexamen
• erfarenhet av att arbeta med hälsoekonomi och hälsoekonomiska utvärderingar
• kunskaper i statistiska metoder och ekonomiska modeller
• god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift samt en god föredragningsteknik. 

Det är meriterande om du har


• erfarenhet inom läkemedelsområdet på myndigheter under Socialdepartementet, läkemedelsindustrin, regioner eller akademin. 

För arbetet är det viktigt att du är initiativtagande och lösningsorienterad och har god analytisk förmåga. Du är självgående i ditt sätt att arbeta och har en god samarbetsförmåga. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Anställningsform

Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde så snart som möjligt, enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer: Tf1-TLV/VS/2024:16 senast den 8 mars 2024. 

Vi jobbar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen består av en telefonavstämning, digital intervju, ett arbetsprov samt uppföljande intervju på vårt kontor.  

 

Om TLV
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, är en statlig myndighet som beslutar om vilken tandvård, vilka läkemedel och vilka förbrukningsartiklar som ska ingå i högkostnadsskydden. Vi ansvarar för apotekens handelsmarginal och regler för utbyte av läkemedel samt bedriver tillsyn. Vårt uppdrag är att få ut mesta möjliga hälsa för skattepengarna. Vi erbjuder en attraktiv och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering där du får möjlighet att utvecklas och kan kombinera yrkes- och privatliv, bland annat genom möjligheten att jobba på distans upp till två dagar i veckan. Vi sitter i fräscha, aktivitetsbaserade lokaler som erbjuder olika typer av arbetsplatser och mötesrum anpassade utifrån den typ av arbete som ska utföras.

Ansök nu

Medicinska utredare som vill arbeta med läkemedel och medicinteknik

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 16
Vill du vara med och bidra till TLV:s vision mesta möjliga hälsa för skattepengarna? Med våra olika kompetenser och bakgrunder arbetar vi varje dag för att förverkliga vår vision och nu söker vi dig som också känner ett stort engagemang för vårt uppdrag. Vi sitter i ljusa, fina lokaler på Kungsholmen i Stockholm, tio minuters promenad från Stockholms central. Kom och arbeta med oss!Vill du bli en del av ett sammansvetsat team på en myndighet där vi inspireras av att göra samhällsnytta och att skapa hållbara lösningar? Som medicinsk utredare får du stöd från kompetenta kollegor, möjlighet att samarbeta med olika professioner och en chans att växa i din yrkesroll.

Arbetsuppgifter

Som medicinsk utredare handlägger du ansökningar från läkemedelsföretag om att ett läkemedel eller en förbrukningsartikel ska ingå i läkemedelsförmånerna. Du arbetar också med hälsoekonomiska bedömningar av läkemedel och medicinteknik åt regionerna. Du granskar och bedömer kliniska studier och andra underlag som företag lämnar in till myndigheten. Utredningarna är av olika karaktär, både avseende omfång och komplexitet.

I samarbete med andra medicinska utredare, jurister och hälsoekonomer arbetar du fram och bereder ett beslutsunderlag som ligger till grund för bedömning för om kostnaden för ett läkemedel eller medicinteknisk produkt är rimlig i relation till den nytta som produkten ger. Du och din arbetsgrupp presenterar det ni kommer fram till antingen inför den nämnd som fattar beslut i våra ärenden eller för andra mottagare.

Arbetet innebär även att delta i avdelningens utvecklingsarbete avseende arbetssätt och processer, utifrån intresse, kompetens och avdelningens behov. Avdelningen ansvarar också för genomförande och uppföljning av regeringsuppdrag som exempelvis rör tillgången på cancerläkemedel, läkemedel för sällsynta tillstånd och hur besparingar kan uppnås för läkemedel senare i livscykeln.

Arbetet är självständigt men innebär även mycket interaktion med kollegor i olika funktioner inom myndigheten och externt med representanter från bland annat Sveriges regioner, patientorganisationer, professioner och företag.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har


• högskoleexamen inom farmaci, biomedicin eller annat för arbetet relevant område
• kunskaper i farmakologi
• relevant erfarenhet av att arbeta inom medicin- och/eller läkemedelsområdet
• erfarenhet av och förmåga att bedöma kliniska studiers innehåll och kvalitet
• god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift samt en god föredragningsteknik. 

Det är meriterande om du har 


• disputerat inom ett för arbetet relevant område
• erfarenhet inom läkemedelsområdet på myndigheter under Socialdepartementet, läkemedelsindustrin, regioner eller akademin.

För arbetet är det viktigt att du är initiativtagande och lösningsorienterad och har god analytisk förmåga. Du är självgående i ditt sätt att arbeta och har en god samarbetsförmåga.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningsform

Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde så snart  som möjligt, enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan, märkt med diarienummer Tf1-TLV/VS/2024:15 senast den 8 mars 2024. 

Vi jobbar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen består av en telefonavstämning, digital intervju, ett arbetsprov samt uppföljande intervju på vårt kontor.

 

 

Om TLV
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, är en statlig myndighet som beslutar om vilken tandvård, vilka läkemedel och vilka förbrukningsartiklar som ska ingå i högkostnadsskydden. Vi ansvarar för apotekens handelsmarginal och regler för utbyte av läkemedel samt bedriver tillsyn. Vårt uppdrag är att få ut mesta möjliga hälsa för skattepengarna. Vi erbjuder en attraktiv och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering där du får möjlighet att utvecklas och kan kombinera yrkes- och privatliv, bland annat genom möjligheten att jobba på distans upp till två dagar i veckan. Vi sitter i fräscha, aktivitetsbaserade lokaler som erbjuder olika typer av arbetsplatser och mötesrum anpassade utifrån den typ av arbete som ska utföras.

Ansök nu

Förvaltningsledare IT-arbetsplats på TLV

IT-samordnare
Läs mer Feb 5
Vill du vara med och bidra till TLV:s vision mesta möjliga hälsa för skattepengarna? Med våra olika kompetenser och bakgrunder arbetar vi varje dag för att förverkliga vår vision och nu söker vi dig som också känner ett stort engagemang för vårt uppdrag. Vi sitter i ljusa, fina lokaler på Kungsholmen i Stockholm, tio minuters promenad från Stockholms central. Kom och arbeta med oss!Vi söker dig som vill arbeta som förvaltningsledare för IT-arbetsplats med fokus på leverans av IT-tjänster till myndighetens verksamheter.

Tjänsten är placerad på vår IT-enhet som består av IT-chef, fyra medarbetare och viss konsulthjälp med kompetens inom IT-infrastruktur och IT-arbetsplats. All IT-drift inklusive tillhörande servicedesktjänster är outsourcad till en extern leverantör. IT-enheten är en del av vår avdelning för verksamhetsstöd som består av ca 30 medarbetare inom olika professioner såsom HR, ekonomi och kommunikation.

Arbetsuppgifter

Som förvaltningsledare spelar du en central roll i att skapa och säkerställa en modern, effektiv och användarvänlig IT-arbetsplats. Du blir ansvarig för att samordna och utveckla tjänsteområde IT-arbetsplats. Vi har en outsourcad IT-miljö vilket ställer stora krav på att du är en van beställare.

I rollen ingår att ta fram förvaltningsplan för tjänsteområde IT-arbetsplats och att verkställa planen inom givna ramar på ett kostnadseffektivt sätt. Du blir ansvarig för PC-miljön, programvaror och licenspolicy, mobilbaserad digital telefoni och telefonpolicy samt förutsättningar för digitala möten. En viktig del i arbetet är dokumentation av rutiner och arbetssätt. Du hanterar även hela livscykeln av hårdvara, från inköp till utrangering samt livscykel av användarkonton. Du ska vara väl insatt i tjänsteområdets ekonomi och kunna bidra i arbetet med budget och prognos.

Som länk mellan användare och IT-leverantörer håller du ihop och leder arbetet med att översätta användarnas behov och krav på IT-arbetsplatsen. Du stödjer även verksamheten i kravställning av nya IT-behov.

Hos oss kommer att ha ett omväxlande och lärorikt arbete. Du har stora möjligheter att driva, påverka och bidra till TLV:s verksamhet. Vi är en liten IT-enhet där vi samarbetar och hjälper varandra. Vi har nära till både varandra och till beslut.

Kvalifikationer 

Vi söker dig som har:


• högskole- eller universitetsutbildning inom IT, eller annan utbildning kombinerad med arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av att arbeta med förvaltning av IT-arbetsplatstjänster,
• erfarenhet av molnbaserade tjänster, såsom MS 365,
• erfarenhet av arbete med Active Directory,
• erfarenhet av dialog med leverantörer och avtalsefterlevnad,
• god kunskap inom IT-och informationssäkerhet,
• mycket goda kunskaper i svenska både i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet och god kännedom om ITIL-processer
• kännedom om lagen om offentlig upphandling (LOU)
• erfarenhet och god kännedom om Sharepoint

För att lyckas och trivas i denna roll behöver du kunna omsätta verksamhetens behov till nya lösningar i samarbete med våra leverantörer. Genom att ta initiativ driver du framgångsrika förbättringar i processer, arbetssätt och tekniklösningar, och som resultatinriktad person sätter du upp mål både för dig själv och gruppen, och jobbar för att nå dem.

Du är strukturerad i ditt arbete och är systematisk i ditt sätt att dokumentera krav och processer, och din flexibilitet gör att du trivs i en dynamisk miljö och arbetar effektivt med agilt förhållningssätt.

Vi värdesätter ett gott och prestigelöst samarbete där vi är lyhörda, stöttar varandra och delar kunskap. Du behöver ha en förmåga att skapa goda relationer och kommunicera på ett smidigt sätt både internt och externt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningsform

Anställningen är på heltid och en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning.

Tillträde: enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag 

Välkommen med din ansökan, märkt med diarienummer Tf1-TLV/VS/2024:2 senast den 3 mars 2024.

Vi jobbar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen består av en telefonavstämning, digital intervju, ett arbetsprov samt uppföljande intervju på vårt kontor.

Om TLV
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, är en statlig myndighet som beslutar om vilken tandvård, vilka läkemedel och vilka förbrukningsartiklar som ska ingå i högkostnadsskydden. Vi ansvarar för apotekens handelsmarginal och regler för utbyte av läkemedel samt bedriver tillsyn. Vårt uppdrag är att få ut mesta möjliga hälsa för skattepengarna. Vi erbjuder en attraktiv och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering där du får möjlighet att utvecklas och kan kombinera yrkes- och privatliv, bland annat genom möjligheten att jobba på distans upp till två dagar i veckan. Vi sitter i fräscha, aktivitetsbaserade lokaler som erbjuder olika typer av arbetsplatser och mötesrum anpassade utifrån den typ av arbete som ska utföras.

Ansök nu