Stockholm: Nätverkstekniker till Sunet

Hitta ansökningsinfo om jobbet Nätverkstekniker till Sunet i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2021-02-17 // Varaktighet: Heltid

Nätverkstekniker till Sunet

Sunet vill utöka sitt team med en nätverkstekniker inom drift. Sunets nät är kopplat till de nordiska ländernas gemensamma forskningsnät NORDUnet vilket i sin tur hör samman med europeiska nätet, GÉANT och med andra stora forskningsnät i bland annat USA, Kanada och Kina. Det här är tjänsten för dig som vill utveckla dina kunskaper och arbeta med kvalificerad support och spännande projekt. Tillsammans med dina kollegor på Sunet är du med och bidrar till den världsomspännande infrastrukturen för forskning och utbildning.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter

På enheten för drift inom avdelningen för Sunet och anknutna tjänster är vi idag nio medarbetare. Vi är ödmjuka och hjälper varandra samtidigt som vi ställer höga krav – både var och en på sig själv och på varandra. Vi strävar också alltid efter att vara bäst och därför är ständig utveckling och utbildning viktigt hos oss.

Arbetsuppgifterna kan delas in i två huvudsakliga delar:


• Support. Sunet har ett stabilt nät och därmed inga stora volymer, men de ärenden som kommer in är kvalificerade.
• Projekt. Du deltar i olika projekt exempelvis i samband med ombyggnad av nätet. Bland nya spännande projekt finns ett som innebär att utveckla nya produkter för våra nätverkslösningar och ett annat för att etablera nya campusnät. 

I arbetet ingår även beredskapstjänstgöring.

Din bakgrund

Du ska ha:


• erfarenhet av nätverk och datakommunikation samt erfarenhet av angränsande säkerhetsteknologier inom nätverksområdet,
• erfarenhet av IP- nätverk, och kunskaper inom Linux eller Ubuntu,
• förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på svenska och engelska


• trivs med att arbeta i team och är van att kommunicera med kunder.

Det är meriterande om du har:


• licenser inom Routing/Switching motsvarande Cisco CCNA eller JNCIS-SP, JNCIS-ENT
• erfarenhet av centraliserad hantering, Routing och SysAdmin
• kunskaper inom driftautomation med till exempel Ansible eller Puppet.


• teknisk examen från universitet, högskola eller yrkeshögskola.

Dina egenskaper

Som person är du analytisk och du tycker om att ta ansvar och kan självständigt driva ditt arbete framåt. Du är kommunikativ och kan bidra med egna förslag på lösningar. Du har ett stort teknikintresse och följer med i utvecklingen och utvecklar dig kontinuerligt med mer kunskap och certifieringar. Du kan skapa struktur i ditt arbete och kan själv prioritera utifrån dina arbetsuppgifter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och förmåga att lära sig nya saker.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.



Placering
Vi sitter på Tulegatan 11 i centrala Stockholm.



Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt, med hänsyn till eventuell uppsägningstid. Anställningens titel är driftsingenjör.



Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta:

- Malin Rengby HR-specialist: 08-120 13 119

- Jonas Hagström , Saco-S: 0736-271 457

- Anneli Fröjd , ST: 08 546 44 333

 

Så ansöker du

Skicka in CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 2021-04-09
Märk ansökan med diarienummer: 2.2.1-2021-00065



Sunet är en del av Vetenskapsrådet- Sveriges största statliga forskningsfinansiär.

Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 250 personer i centrala lokaler i Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Drifttekniker, data

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Drifttekniker, data.

Drifttekniker

Läs mer Apr 18
Nu söker vi tillsammans med vår kund en driven, social och teknisk intresserad person som kommer ansvara för den tekniska förvaltningen och driften av kundens sourcingtjänster tillsammans med teamet. Arbetet kommer att innefatta konfiguration, drift och felsökning av deras IT-infrastruktur för att säkerställa en smidig och effektiv drift. Ärenden kommer hanteras via ITIL standarden.
Teknisk profil: Djupgående erfarenhet av arbete med Windows Server OS
Erfarenhet inom Active Directory Services inklusive DNS, ADFS, NPS
Erfarenhet inom Windows File Cluster och DFS
Grundläggande kunskaper inom nätverksteknik
Goda kunskaper inom DHCP
Arbetat enligt ITIL-standarder
Färdighet i Script och Powershell
Konfiguration och felsökning av Windows-operativsystem
Meriterande: Arbetat med PKI
Molntjänster inom Azure & M365
Certifikat inom Microsoftprodukter
Personlighet: God serviceförmåga och initiativtagande
Social, glad och lagspelare
Självständig
Strategisk
Viljan att utvecklas inom IT och teknik
Flytande svenska & engelska i både tal och skrift

När du börjar hos oss som konsult på CONSULTING it blir du en del av vår gemenskap. Du får dessutom kollegor runt om i Sverige!
Du har en dedikerad konsultchef som stötta dig och din utveckling. Vi hjälper dig hitta nya vägar genom att prova på nya roller och nya branscher, för oss är det viktigt att du trivs på din arbetsplats. Vi ser till att du hamnar på ett bra bolag under ditt uppdrag och att uppdragen ligger i linje med hur du vill utvecklas framöver.
Oavsett vad det blir, står vi bakom dig hela vägen – i ditt nästa, nästa och nästa steg. Gå med i vårt team och ta del av en spännande och utvecklande arbetsmiljö!

Ansök nu

IT Infrastrukturspecialist

Läs mer Apr 16
Vi söker en IT Infrastrukturspecialist somkommer att inga i teamet Operations & Delivery for siten i Stockholm som tillsammans ansvarar for drift och underhall av IT infrastruktur.
I teamet kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara:
Djupare felsokning, drift och livscykelhantering av Cisco LAN och tradlosa natverk
Hantering av brandvaggsregler och standigt forbattra sakerheten i företagets miljoer
Hantering av virtuella maskiner (implementering, forvaltning och avveckling) i VMware
Incidenthantering
Sjalvstandigt och tillsammans med andra lokala och globala team vara drivande i att utveckla befintlig miljo och implementera nya system
Stotta verksamheten vid implementering och uppgradering av verksamhetssystem

Vem ar du?
Relevant hogskole-/universitetsutbildning och CCNP eller motsvarande kunskap
Gedigen erfarenhet av drift och underhall av natverk, Windows serverar, AD, GPO samt VMware
Erfarenhet av att leda och delta i projekt
Flytande i tal och skrift i bade svenska och engelska
Meriterande om du har gatt kurser eller innehar certifikat: VMware, Powershell/skriptning, Nutanix, Dell DPS, och Oracle
Det ar meriterande om du har erfarenhet av automationssystem (PLC, SCADA)


Start: Omgående start, eller med hänsyn till uppsägningstid. Uppdraget är på heltid och är tillsvidare
Placeringsort: Stockholm
Ansökan: Intervjuer sker löpande och tillsättning sker vid rätt match

Vad vi står för:Vi på Camai erbjuder ett av marknadens branschledande anställningsvillkor med stor frihet som ledord. Vi drivs av att hitta det bästa uppdraget för våra medarbetare. Det roligaste som finns är att hitta en perfekt matchning mellan konsult och kund. Vi vet att alla har ett drömarbete, och vi är ett tight entreprenörsdrivet team som arbetar för att se till att du tycker att det är roligt att gå till jobbet, varje dag. Vi tror att kompetenta människor dras till varandra och vill jobba med likasinnade i spännande kunduppdrag.
Vi har en av marknadens mest förmånliga ersättningsmodell anpassad för en modern konsultorganisation med mycket frihet. Vi har helt enkelt kul tillsammans!
Varför ska du välja oss?Med många års erfarenhet i konsultbranschen har vi valt våra tre värdeord med omsorg; kommunikation, ambition och balans. För att lyckas tror vi att våra medarbetare får vara med och forma sitt arbete efter prioriteringar och intresse i livet. Med din ambition och rätt verktyg från oss ser vi till att du utvecklas och samtidigt belönas på vägen.
Vill du vara en del av vår fortsatta tillväxt?

Ansök nu

Junior IT Drifttekniker

Läs mer Apr 2
Nu söker vi en ambitiös Junior IT Drifttekniker för att komplettera teamethos en av våra kunder i centrala Stockholm. Vi ser att du har tidigare erfarenhet inom följande områden: support, underhåll och felsökning av klient, server och nätverk. Med tiden i den här rollen kommer du att få arbeta med nedanstående punkter och bli en fullfjädradInfrastrukturspecialist!
Du kommer ingå i teamet Operations & Delivery för siten i Stockholm som tillsammans ansvarar för drift och underhåll av IT infrastruktur. I teamet kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara:
Djupare felsökning, drift och livscykelhantering av Cisco LAN och trådlösa nätverk.
Hantering av brandväggsregler och ständigt förbättra säkerheten i deras miljöer.
Hantering av virtuella maskiner (implementering, förvaltning och avveckling) i VMware.
Incidenthantering.
Självständigt och tillsammans med andra lokala och globala team vara drivande i attutveckla befintlig miljö och implementera nya system.
Stötta verksamheten vid implementering och uppgradering av verksamhetssystem.

Som person ser vi att du haren positiv inställning och en stark drivkraft för att hantera dagliga utmaningar och bidra till teamets framgång. Du tycker om att dela både kunskaper och erfarenheter till teamet och värdesätter en familjär företagskultur.

Start: Omgående start med max 2 månaders uppsägningstid. Uppdraget på heltid och är tillsvidare.
Placeringsort:Stockholm
Ansökan: Intervjuer sker löpande och tillsättning sker vid rätt match

Vad vi står för:Vi på Camai erbjuder ett av marknadens branschledande anställningsvillkor med stor frihet som ledord. Vi drivs av att hitta det bästa uppdraget för våra medarbetare. Det roligaste som finns är att hitta en perfekt matchning mellan konsult och kund. Vi vet att alla har ett drömarbete, och vi är ett tight entreprenörsdrivet team som arbetar för att se till att du tycker att det är roligt att gå till jobbet, varje dag. Vi tror att kompetenta människor dras till varandra och vill jobba med likasinnade i spännande kunduppdrag.
Vi har en av marknadens mest förmånliga ersättningsmodell anpassad för en modern konsultorganisation med mycket frihet. Vi har helt enkelt kul tillsammans!
Varför ska du välja oss?Med många års erfarenhet i konsultbranschen har vi valt våra tre värdeord med omsorg; kommunikation, ambition och balans. För att lyckas tror vi att våra medarbetare får vara med och forma sitt arbete efter prioriteringar och intresse i livet. Med din ambition och rätt verktyg från oss ser vi till att du utvecklas och samtidigt belönas på vägen.
Vill du vara en del av vår fortsatta tillväxt?

Ansök nu

Senior Site Reliability Engineer (SRE/DevOps)

Läs mer Mar 13
Vill du ta ditt konsultande till nästa nivå hos en av Sveriges bästa arbetsgivare? Vi vet vad du tänker. Du har hört det förut. Men tro oss, det har du inte. Vårt körsbär på konsulttårtan är något annat. Sök jobbet och smaka själv!

Rollen

Du är en Senior Site Reliability Engineer (SRE/DevOps) med betydande erfarenhet och kunskap inom rollen. Du kommer vara dedikerad att hjälpa våra kunder inom området, både inom privat såväl offentlig sektor.

Din huvudsakliga uppgift kommer att vara att analysera komplexa problem inom mikrotjänstarkitektur, och du ska ha en solid bakgrund inom kodning och skriptning. Förutom denna tekniska expertis förväntar vi oss att du har en skarp öga för detaljer, en proaktiv inställning och en passion för problemlösning.

Erfarenhet

- En god allmän förståelse för distribuerade system och mikrotjänstarkitektur

- En gedigen teknisk bakgrund inom IT-systemutveckling/systemadministration

- Erfarenhet inom programvaruutveckling och/eller erfarenhet av verktygsutveckling, t.ex Python, Golang, Java

- Erfarenhet av Prometheus och Grafana

- Erfarenhet av arbete med centraliserade loggningsplattformar, t.ex. Splunk

- Erfarenhet av orkestrering, t.ex. OpenShift eller Kubernetes

- Erfarenhet av publika molntjänster såsom GCP, Azure och/eller AWS

Det bästa åt de bästa - vår personalfilosofi

Castra är en konsultgrupp inom IT och management. Eller ja, en elite squad kan man säga. Vi samlar de vassaste och mest erfarna konsulterna, helt enkelt för att det är hos oss de får ut max i både kapacitet och livskvalitet.

Vi är en av Sveriges bästa arbetsplatser. Det låter lite skrytsamt, förlåt. Men det är faktiskt inte vi som sagt det. Castra har sedan 2017 blivit certifierad av Great Place to Work och har de senaste tre åren blivit utnämnda till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser. Som grädde på moset är vi även Gasell- och Karriärföretag.

På Castra tror vi på frihet, utveckling och gemenskap. Du som konsult styr själv vilka uppdrag du tar, när du jobbar, om du vill levla upp någon kompetens och hur och mycket lön och semester du tar ut. Att du får bygga din egen logga är bara ytterligare ett bevis. Trodde du det var allt? Då trodde du fel. Stöd av bra chefer, aktiviteter, kompetent och snabbfotad säljstyrka, möjlighet till delägarskap, stora möjligheter att påverka bolagets framtid och härliga kollegor - listan på vad som gör Castra till en fantastisk arbetsplats kan göras lååång. Summan av kardemumman är att hos oss är möjligheterna bra nära oändliga. Win för alla parter, säger vi.

Castra har kontor i Göteborg, Stockholm, Eskilstuna, Malmö, Linköping, Norrköping, Örebro och Jönköping.

Läs mer om hur det är att jobba hos oss på castra.se/konsulterbjudande/ (https://www.castra.se/konsulterbjudande/)

Har vi lyckats väcka din nyfikenhet?

Sök direkt via länken

Sök direkt via länken eller hör av dig till Charlotta Ljung på Charlotta.Ljung@castra.se eller 072 871 63 12

Ansök nu

DevOps inom Linux

Läs mer Mar 11
Vi söker dig som vill arbeta som DevOps konsult inom Linux i några av Sveriges mest intressanta Linuxmiljöer! Kunden planerar att använda containerplattformen med Redhat Linux. De behöver nu stöd för att installera den valda plattformen samt ge metodstöd och driftstöd av plattformen. Kunden ställer höga krav på it-säkerheten och driftar alla plattformar on-prem utan beroenden till molntjänster. DevOps konsult kommer du mestadels att sitta ute hos kunder och vara delaktig i arbetet med att driva och utveckla deras IT-miljöer. Tack vare miljöernas olika storlek finns det goda möjligheter för dig att utvecklas i den riktning du själv vill och att få chans att arbeta med det som just du tycker är roligt.

Du kommer arbeta med många kompetenta tekniker med olika specialistområden och är du nyfiken och framåt finns alla möjligheter att utvecklas både som person och i rollen som DevOps konsult. Du kommer att tillhöra ett team som har olika specialistkunskaper inom Linuxområdet.

Din profil och kvalifikationer:
Personen vi eftersöker ska kunna arbeta självständigt med både design och införande av kubernetesplattformen. Vi ser även att du ska ha erfarenhet inom införande och/eller drift av Openshift kubernetesplattform.

Krav:

- Införande och/eller drift av Openshift kubernetesplattform.

- Design och införande av kubernetesplattformen.

- God vana i Linux och kunna skapa Ansibel skript för automation.

- Sätta upp en CI/CD pipeline

Det är meriterande om du har kompetens inom följande:

- VMware

Vad vi står för:
Vi på Camai erbjuder ett av marknadens branschledande anställningsvillkor med stor frihet som ledord. Vi drivs av att hitta det bästa uppdraget för våra medarbetare. Det roligaste som finns är att hitta en perfekt matchning mellan konsult och kund. Vi vet att alla har ett drömarbete, och vi är ett tight entreprenörsdrivet team som arbetar för att se till att du tycker att det är roligt att gå till jobbet, varje dag. Vi tror att kompetenta människor dras till varandra och vill jobba med likasinnade i spännande kunduppdrag.

Vi har en av marknadens mest förmånliga ersättningsmodell anpassad för en modern konsultorganisation med mycket frihet. Vi har helt enkelt kul tillsammans!

Varför ska du välja oss?
Med många års erfarenhet i konsultbranschen har vi valt våra tre värdeord med omsorg; kommunikation, ambition och balans. För att lyckas tror vi att våra medarbetare får vara med och forma sitt arbete efter prioriteringar och intresse i livet. Med din ambition och rätt verktyg från oss ser vi till att du utvecklas och samtidigt belönas på vägen.

Vill du vara en del av vår fortsatta tillväxt?

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Vetenskapsrådet

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Vetenskapsrådet .

Samordnare forskningskommunikation

Kommunikationsstrateg
Läs mer Apr 19
Vetenskapsrådets kommunikationsavdelning arbetar både strategiskt och operativt med att planera, samordna och utveckla Vetenskapsrådets kommunikation. Myndigheten har också ett uppdrag att samordna, utveckla och underlätta för forskningskommunikation i Sverige, som kommunikationsavdelningen ansvarar för. Inom ramen för det uppdraget söker vi nu samordnare för en nationell plattform som ska öka tillgången till forskning och forskningsresultat i Sverige. Samordnaren kommer att koordinera arbetet med att utveckla plattformen för att kommunicera forskning och också ha en aktiv roll i att utveckla myndighetens arbete med forskningskommunikation.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår att:


• delta i utvecklingen av myndighetens uppdrag inom forskningskommunikation,
• föra dialog och förankra plattformen bland svenska aktörer,
• söka och etablera samarbetspartners och finansiärer,
• utveckla organisationsstruktur och ansvarsfördelning,
• medverka i processerna med att utveckla plattformens innehåll, tjänster och kommunikation,
• ha kontakt med relevanta plattformar och organisationer i andra länder.

 

Vem är du?
Som nationell samordnare ansvarar du för ett komplext utvecklingsarbete. Du måste därför vara både strukturerad och strategisk, och samtidigt flexibel och lyhörd. Vi söker en lagspelare då arbetet sker i nära dialog med andra på Vetenskapsrådet och med många externa aktörer, såväl i Sverige som internationellt. Det innebär att du måste kunna utveckla och upprätthålla goda samarbeten i rollen som statlig tjänsteman. Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Du har:


• relevant högskoleutbildning och mångårig relevant arbetslivserfarenhet,
• erfarenhet av komplexa projekt som innefattar budgetansvar,
• mycket god kännedom om svenska och internationella aktörer som producerar, finansierar och kommunicerar om forskning,
• mycket goda kunskaper om och erfarenhet av forskningskommunikation,
• mycket god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl både muntligt och skriftligt på svenska och engelska,
• goda kunskaper om digital kommunikation.

Vana av journalistiskt arbete är meriterande. Det är också meriterande om du har internationella kontakter inom områden relevanta för uppdraget.

Placering
Vårt kontor och är aktivitetsbaserat och finns på Hantverkargatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt, med hänsyn till eventuell uppsägningstid.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta


• Mikael Jonsson, rekryterande chef 08-546 44 005
• Johanna Öberg Pearson, HR-chef 08- 546 44 349
• Bente Ahlström, Saco-S 08-546 12 340
• Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 2 maj 2024. Vi vill att du så tydligt som möjligt beskriver hur din bakgrund matchar den kompetens vi efterfrågar i dina ansökningshandlingar.
Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-05962.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se.

Ansök nu

Projektkoordinator

Produktionsekonom
Läs mer Mar 20
Sunet söker en erfaren handläggare för hantering och förvaltning av tjänster och externfinansierade projekt. Framförallt projekt inom framtida datakommunikation och datahantering men andra områden kan tillkomma. Sedan 80-talet har Sunet levererat it-tjänster och nät till Sveriges universitet, högskolor och forskningsinfrastrukturer. Som anställd på Sunet är du en del av ett globalt community av IT-proffs som jobbar med att stödja forskning och utveckling av internet i hela världen.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Som projektkoordinator ska du handlägga och ge logistiskt stöd till Sunets tjänsteförmedling och för de externfinansierade projekt vi deltar i. Stödet kan omfatta både Sunets egen verksamhet inom projekten, men också stöd till våra extern samarbetspartners om det ingår i Sunets åtagande i projekten. Du kommer behöva resa både inom och utom Sverige.

I arbetsuppgifterna ingår att


• rapportera om projektens verksamhet till de externa finansiärerna
• förvalta Sunets tjänster om datahanteringsplaner till svenska lärosäten
• följa upp att Sunet och de externa parternas rapportering sker i tid och enligt våra åtagande
• bistå Sunet med uppföljningar av projekten
• kontakt med externa parter och finansiärer för att samordna rapportering.
• planera möten och konsultationer själv eller tillsammans med andra medarbetare eller externa parter
• bistå vid möten och konsultationer.

Vem är du?
Dina personliga egenskaper är centrala för arbetet och därför kommer vi att lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som är följsam och serviceinriktad. Du behöver kunna lösa problem både på egenhand men också i samråd med andra. Du behöver också ha en god samarbetsförmåga och vara flexibel.

Utöver de personliga egenskaperna behöver du också ha:


• doktorsexamen eller annan motsvarande examen som myndigheten anser lämplig
• erfarenhet av verksamhetsstödjande eller motsvarande arbetsuppgifter
• erfarenhet av tjänsteförvaltning
• gedigen erfarenhet av datahanteringsplaner vid en central funktion vid ett svenskt lärosäte eller universitet
• goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
• goda kunskaper inom Officepaketet (Word, Excel)

 Det är meriterande om du har:


• kunskap om Sunets eller motsvarande organisationers tjänsteförmedling
• erfarenhet av nationell samordning av forskningsdata
• god förmåga att hantera digitala rapporteringssystem
• aktuell erfarenhet att sammanställa och dela information genom gemensamma digitala arbetsytor (Box, Teams, Drive etc,)
• aktuell erfarenhet ifrån arbete inom offentlig förvaltning

Placering
Vi sitter på Tulegatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta


• Per Nihlén, enhetschef 0703 49 41 37
• Malin Rengby, HR-specialist 08-546 123 25
• Jonas Hagström, Saco-S 073-627 14 57
• Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev samt besvara urvalsfrågorna så utförligt du kan i vårt rekryteringssystem senast 31 mars 2024.

Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-02228.

Om oss
Sunet är en del av Vetenskapsrådet - Sveriges största statliga forskningsfinansiär.

Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats på www.sunet

Ansök nu

Ekonomihandläggare till Vetenskapsrådet

Ekonomiassistent
Läs mer Mar 5
Veteskapsrådet söker nu ekonomihandläggare till vår centrala ekonomienhet med goda kunskaper inom reskontrafrågor. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor med målet att främja forskare och forskning av högsta kvalité. Har du tidigare arbetat med reskontrafrågor på central nivå och vill bidra till vår utveckling? Bli en av oss!

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Reskontrafunktionen på ekonomienheten består idag av fyra medarbetare som arbetar verksamhetsnära och tillsammans med övriga medarbetare på enheten driver utvecklingsarbete inom ekonomiområdet.  Du kommer främst att arbeta med leverantörsreskontra och arbetsuppgifter relaterade till detta, såsom fakturahantering, in- och utbetalningar, ärendehantering och support. Du kommer ha mycket kontakter, både internt och externt. Andra förekommande arbetsuppgifter är exempelvis löpande redovisning såsom avstämningar och bokföring samt handläggning av arvode och reseräkningar/utlägg.

Då vi arbetar i tätt samarbete som enhet kan också andra ekonomiadministrativa uppgifter komma att ingå. Det kan på sikt också bli aktuellt att få ett fördjupat ansvar inom något av ekonomienhetens arbetsområden.

Vem är du?
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du självgående, strukturerad och handlingskraftig. Du trivs i en flexibel roll där du har utrymme att ta egna initiativ, komma med förslag på förbättring och får hugga tag där det behövs. Du kommer att ha många kontaktytor såväl internt som externt och därför förväntas du även vara kommunikativ, pedagogisk och relationsskapande.

Vi söker dig som har


• lägst gymnasieutbildning med ekonomisk inriktning alternativt annan utbildning som bedöms likvärdig
• några års erfarenhet av ekonomiadministration, exempelvis fakturahantering, kontoavstämningar och handläggning av reseräkningar/utlägg
• goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i Unit4 ERP (Agresso) och Primula samt erfarenhet av arbete på statlig myndighet

Placering
Du kommer att vara placerad på ekonomienheten, som är del av Vetenskapsrådets förvaltning. Kontoret i Stockholm är centralt beläget på Kungsholmen, Hantverkargatan 11B-11C. Det finns möjlighet att arbeta på distans på deltid när verksamheten tillåter.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder tillsvidareanställning på 100% med sex månaders provanställning. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta


• Pia Grankvist, ekonomichef 08-546 44 209
• Nour Gustafsson, HR-konsult 08-546 44 225
• Maria Starborg, Saco-S 08-546 44 237
• Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 25 mars 2024. Vi vill att du så tydligt som möjligt beskriver hur din bakgrund matchar den kompetens vi efterfrågar i dina ansökningshandlingar. Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-00646.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning. Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se

Ansök nu

Forskningssekreterare och Nationell kontaktperson- forskningsinfrastruktur

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 2
Vill du vara med och skapa förutsättningar för den mest excellenta forskningen? Har du lätt för att skapa kontakter i internationella nätverk och kunskap om EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont Europa? Kom och jobba med forskningsinfrastrukturer, Rådet för forskningens infrastrukturer (RFI) och mot Horisont Europa! Nu söker vi en forskningssekreterare med stort intresse för vetenskap och forskningens infrastrukturer till Avdelningen för forskningsinfrastruktur. Hos oss får du jobba med engagerade kollegor som tillsammans både handlägger och administrerar finansieringen av forskningsinfrastrukturer av nationellt intresse samt Sveriges engagemang i internationella organisationer.

Enheten för infrastrukturstöd arbetar med både nationella och internationella infrastrukturer och ger stöd till Rådet för infrastruktur (RFI). Enheten hanterar också infrastrukturfrågor gentemot Horisont Europa och det europeiska forskningsinfrastruktursamarbetet ESFRI. Vidare har enhetens medarbetare arbetsuppgifter som följer av Sveriges engagemang i och värdskap för internationell forskningsinfrastruktur. På enheten jobbar cirka 16 personer och nu söker vi en Forskningssekreterare och Nationell kontaktperson (NCP) för forskningsinfrastruktur.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Som forskningssekreterare på enheten för infrastrukturstöd och NCP arbetar du med ärenden rörande nationell och internationell forskningsinfrastruktur. Du kan komma att representera Sverige i internationella organisationer och även arbeta med utlysningar av bidrag till infrastruktur av nationellt intresse och med vår behovsinventering.

I arbetsuppgifterna ingår att:


• informera om utlysningar inom Horisont Europa. Du planerar och genomför digitala och fysiska informationsmöten, kurser och workshops där du kan nå dem som vill söka bidrag inom programmet
• stödja svenska deltagare genom att förklara villkoren i EU:s program och hur en ansökan går till
• bistå vid beredning av nationella ansökningar om medel och hantering av beviljade bidrag
• medverka i projekt, utredningar och uppföljningsverksamhet som kan bedrivas i samarbete med andra avdelningar eller externa aktörer
• koordinera aktiviteter och planera möten och konsultationer själv eller tillsammans med andra medarbetare eller externa parter
• företräda Sverige i internationella forskningsinfrastrukturorganisationer
• administrera Sveriges medverkan i ESFRI
• representera Vetenskapsrådet i Kluster 5: Klimat, energi och mobilitet inom Horisont Europa.

Vem är du?
Dina personliga egenskaper är centrala för arbetet och därför kommer vi att lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har ett starkt engagemang och förmåga att självständigt möta olika situationer i en internationell miljö. Du är analytisk och kan arbeta både självständigt och i grupp. Du är lösningsorienterad och har hög integritet, du har mycket god kommunikativ förmåga och är relationsskapande. Som person är du engagerande och resultatorienterad, med förmåga att upprätthålla goda samarbeten. 

Utöver de personliga egenskaperna behöver du också ha:


• doktorsexamen eller annan motsvarande examen som myndigheten anser lämplig för tjänsten
• minst två års arbetslivserfarenhet (aktuell*) efter doktorsexamen inom relevant område
• kunskap om det svenska forskningssystemet och forskningsfinansiering
• kunskap om EU:s forsknings- och innovationsprogram
• goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
• goda kunskaper inom Officepaketet (Word, Excel)

 Det är meriterande om du har:


• doktorsexamen inom områdena miljö eller energi
• aktuell* erfarenhet av arbete med eller på en forskningsinfrastruktur
• god förmåga att hantera, analysera och presentera data
• kunskap om utvärdering, analysmetoder och processutveckling
• aktuell* erfarenhet ifrån arbete inom offentlig förvaltning
• aktuell* erfarenhet av nätverkande och kontakt med olika aktörer i samhället, såsom institut eller industri.

* Med aktuell menar vi erfarenhet som är från de senaste fem åren.

Placering
Vi sitter på Hantverkargatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta

Anna Carlmark Malkoch, enhetschef 08-546 44 090
Nour Gustafsson, HR-konsult 08-546 44 225
Maria Starborg, Saco-S 08-546 44 237
Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev samt besvara urvalsfrågorna så utförligt du kan i vårt rekryteringssystem senast 3 mars 2024.

Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-00078.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se.

Ansök nu

Forskningssekreterare forskningsinfrastrukturer inom HS-området

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 2
Vill du vara med och skapa förutsättningar för den mest excellenta forskningen? Kom och jobba med forskningsinfrastrukturer och Rådet för forskningens infrastrukturer (RFI)! Nu söker vi en forskningssekreterare med stort intresse för vetenskap och forskningens infrastrukturer till Avdelningen för forskningsinfrastruktur. Hos oss får du jobba med engagerade kollegor som tillsammans både handlägger och administrerar finansieringen av forskningsinfrastrukturer av nationellt intresse samt Sveriges engagemang i internationella organisationer.

Enheten för infrastrukturstöd arbetar med både nationella och internationella infrastrukturer och ger stöd till Rådet för infrastruktur (RFI). RFI är det råd på Vetenskapsrådet som ansvarar för Sveriges strategi för forskningsinfrastrukturer och som fattar bidragsbeslut till forskningsinfrastrukturer. Vidare har enhetens medarbetare arbetsuppgifter som följer av Sveriges engagemang i och värdskap för internationell forskningsinfrastruktur. På enheten jobbar cirka 16 personer och nu söker vi en Forskningssekreterare med ämnesinriktning mot humaniora och samhällsvetenskap.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Som forskningssekreterare på enheten för infrastrukturstöd arbetar du med ärenden rörande nationell och internationell forskningsinfrastruktur, främst inom humaniora och samhällsvetenskap. Du kan komma att representera Sverige i internationella organisationer och även arbeta med utlysningar av bidrag till infrastruktur av nationellt intresse och med vår behovsinventering.

I arbetsuppgifterna ingår att:


• bistå vid beredning av ansökningar om medel och hantering av beviljade bidrag
• medverka i projekt, utredningar och uppföljningsverksamhet som kan bedrivas i samarbete med andra avdelningar eller externa aktörer
• koordinera aktiviteter och planera möten och konsultationer själv eller tillsammans med andra medarbetare eller externa parter
• företräda Sverige i internationella forskningsinfrastrukturorganisationer.

Vem är du?
Dina personliga egenskaper är centrala för arbetet och därför kommer vi att lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har ett starkt engagemang och förmåga att självständigt möta olika situationer, både i en nationell och internationell miljö. Du är analytisk och kan arbeta både självständigt och i grupp. Du är lösningsorienterad och har hög integritet, du har mycket god kommunikativ förmåga och är relationsskapande. Som person är du engagerande och resultatorienterad med förmåga att upprätthålla goda samarbeten. 

Utöver de personliga egenskaperna behöver du ha: 


• en doktorsexamen inom något av områdena humaniora och samhällsvetenskap
• minst ett års aktuell* arbetslivserfarenhet efter doktorsexamen inom relevant område
• god kunskap om det svenska forskningssystemet och forskningsfinansiering
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

 Det är meriterande om du har aktuell*


• erfarenhet av arbete med eller på en forskningsinfrastruktur
• erfarenhet av arbete med e-infrastruktur eller datadriven forskning
• kunskap om utvärdering, analysmetoder och processutveckling
• erfarenhet ifrån arbete inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av samverkan och kontakt med olika aktörer i samhället, såsom institut eller industri.
* Med aktuell menar vi erfarenhet som är från de senaste fem åren.




Placering
Vi sitter på Hantverkargatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta

Anna Carlmark Malkoch, enhetschef 08-546 44 090
Nour Gustafsson, HR-konsult 08-546 44 225
Maria Starborg, Saco-S 08-546 44 237
Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev samt besvara urvalsfrågorna så utförligt du kan i vårt rekryteringssystem senast 3 mars 2024.

Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-00065.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se.

Ansök nu

Supportkoordinator till ansökningssystem för forskningsansökningar

Helpdesktekniker/Supporttekniker
Läs mer Feb 2
Vetenskapsrådet söker en supportkoordinator som ska koordinera arbetet med användarsupporten i Prisma. Prisma är ett ansöknings- och ärendehanteringssystem som används för att ansöka om forskningsmedel, granska ansökningar, förvalta forskningsbidrag och diarieföra inkomna handlingar. Prisma ägs av tre statliga forskningsråd; Vetenskapsrådet, Formas och Forte och används av ytterligare några myndigheter. Idag har Prisma cirka 80 000 aktiva externa användare och hanterar över 10 000 ansökningar om forskningsmedel årligen. Låter det här spännande? Välkommen med din ansökan!

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
I rollen som supportkoordinator har du en viktig roll i att vara första kontaktpunkt när det gäller att hjälpa både externa och interna användare av Prisma. Prisma har två huvudsakliga delar, en intern ärendehantering baserad på Formpipe Platina och en egenutvecklad webbportal. Supporten ger stöd till användare i båda systemen. Användarna i systemet arbetar ofta mot skarpa deadlines och det är viktigt att de får snabb och effektiv hjälp när de kör fast i systemet.

Prisma har ett högt förändringstryck och levererar ny funktionalitet ungefär var sjätte vecka. Systemet förvaltas enligt modellen PM3 och utvecklingsarbetet drivs agilt enligt metodiken Scrum. Supporten är integrerad i ett team med förvaltningens övriga delar med systemutveckling, testning och kravanalytiker och deltar på förvaltningens gemensamma möten.

 I arbetsuppgifterna ingår att


• arbete i supportens första linje med att besvara frågor från externa och interna användare, detta utgör en stor del av arbetstiden
• upprätta och utveckla supportens rutiner och arbetssätt med fokus på förbättringar för både användare och support
• administrera och ta ansvar för supportens och förvaltningens verktyg
• delta i förvaltningens arbete och bidra med kompetens och insikter från supporten i utvecklings- och förbättringsarbetet
• koordinera supportpersonalens arbete och säkerställa att supporten är ändamålsenligt bemannad
• säkerställa att uppkomna fel dokumenteras och hanteras
• samspela med supportens andra linje och vid behov eskalera ärenden för rättning
• vara ansvarig för förvaltningen av Prismas supportwebb där exempelvis användarmanualer finns.

Vem är du?
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är viktigt att du är servicemedveten och har ett professionellt, hjälpsamt och trevligt bemötande när du besvarar ärenden och att du kan förklara tekniska termer på ett pedagogiskt sätt till användare utan IT-vana. Då Prismaförvaltningen arbetar tätt tillsammans över alla roller och även gentemot verksamheten, och alla förväntas bidra med sin kompetens och erfarenhet till förvaltningsarbetet, är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och är relationsskapande. Du har också en drivkraft att utveckla supportens arbetssätt och rutiner för att effektivisera arbetet och ge bättre stöd till användarna.

 Utöver de personliga egenskaperna söker vi dig som har: 


• minst något års erfarenhet av supportarbete från en helpdesk/servicedesk eller motsvarande
• vana vid att kommunicera med olika typer av användare
• dokumenterad IT-vana och en förmåga att sätta dig in i olika typer av system 
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet som teamlead eller med annat samordnande ansvar
• erfarenhet av att arbeta i Jira service desk, Jira software och/eller Confluence
• kunskaper om best practice för supportverksamhet och/eller certifieringar inom support (exempelvis från HDI)
• erfarenhet av en agil utvecklingsverksamhet
• erfarenhet av att arbeta och skriva queries i Server

Placering
Vi sitter på Hantverkargatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

 
Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt, med hänsyn till eventuell uppsägningstid.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta,

Mattias Pettersson, förvaltningsledare 08-546 44 107
Anna Vallstedt Haeger, enhetschef 08-546 44 269
Nour Gustafsson, HR-konsult 08-546 44 225
Maria Starborg, Saco-S 08-546 44 237
Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev samt besvara urvalsfrågorna så utförligt du kan i vårt rekryteringssystem senast 20 februari 2024.

Märk ansökan med diarienummer 1.1.2-2024-00085.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se.

Ansök nu