Stockholm: Enhetschef, IT-infrastruktur

Hitta ansökningsinfo om jobbet Enhetschef, IT-infrastruktur i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2024-02-15 // Varaktighet: Heltid

Känner du för att leda och coacha enheten som säkerställer att vårt kulturarv från 1500-talet och framåt kan bevaras och tillhandahållas digitalt minst 500 år till? I så fall har vi jobbet för dig!

Som chef på enheten för nät och infrastruktur på Kungliga biblioteket (KB) arbetar du med att säkerställa att myndigheten har en säker och stabil infrastruktur för "klassiska" funktioner som nätverk, serverdrift och lagring. Vi finns på 5 olika ställen, vår serverpark består av ett större antal publika och interna tjänster och vårt uppdrag gällande insamling av kulturarvet innebär en omfattande och växande lagringsmiljö. För att lyckas i vår ambition att säkerställa vårt kulturarv kommer du också ta ansvar för att ta vidare både KB och vår plattform in i automatisering och scriptade miljöer men också att anpassa plattformen för det arbete vi gör inom AI.

Du leder en enhet bestående av ca 12 medarbetare som är indelade i mindre team utifrån teknisk domän eller tillfälliga fokusområden (nätverk, Linux etc). Som enhetschef ingår du i IT-avdelningens ledningsgrupp som består av totalt fem personer.

Roll och arbetsuppgifter

Ditt viktigaste uppdrag som enhetschef är att skapa en fungerande och väl presterande arbetsgrupp, inkluderat värden som arbetsglädje och personlig utveckling. Utöver de klassiska ledaruppgifterna svarar du även för att utveckla metoderna och arbetssätten vi använder för en säker och effektiv driftverksamhet. Kontinuerliga förbättringar, transparens och ”utifrån och in” är viktiga ledord. Tillsammans med din enhet säkerställer ni att ITSM-processerna har en förutsägbar leverans och uppskattas av hela KBs verksamhet - varje dag. Självklart har du tät kommunikation med flera intressenter inom KB, såsom verksamhetsspecialister, andra chefer, produktledare och IT-arkitekter.

Kvalifikationer och personliga egenskaper

För att lyckas i rollen behöver du:


• Flerårig aktuell erfarenhet av chefs- eller ledararbete inom IT
• Ett par års aktuell erfarenhet av ledningsarbete för team inom operativ drift/support av teknisk infrastruktur (lagring, nätverk och virtuella miljöer)
• Erfarenhet av att leda strategiska och taktiska tekniska förändringar i en driftplattform
• Arbetslivserfarenhet av att leda och implementera IT-processer - speciellt med avseende på incident/problem/change management-processer
• Relevant utbildning inom IT och teknik eller motsvarande kompetens inhämtat på annat vis
• Mycket god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska och engelska

Det är även meriterande om du har:


• Flerårig arbetslivserfarenhet av arbete med kontinuitetsplanering, ledningssystem och cybersäkerhet
• Erfarenhet av etablerade metoder för en effektiv serverdrift (container-teknik, scriptade miljöer, dvs ”Infrastructure as code”, SDx ”Software Defined Anything”)
• Arbetslivserfarenhet av liknande uppgifter inom systemförvaltning med Linux som primär plattform
• Erfarenhet av ledningsarbete med agila arbetssätt
• Erfarenhet av arbete inom myndighet och/eller statlig förvaltning, till exempel upphandlingserfarenhet enligt LOU

Som chef på KB leder du med tillit och vårdar din roll som kulturbärare. Du skapar förutsättningar för medarbetare att utvecklas och uppnå resultat. Du är en trygg och kommunikativ ledare som bidrar till delaktighet och arbetar effektivt med tydlighet och återkoppling i uppdrag och förväntningar. Du verkar aktivt för en hållbar arbetsmiljö. Du medverkar strategiskt i avdelningsledningen och kan koppla det operativa arbetet i enheten till KB:s vision och mål. Du är med och driver KB:s utvecklingsarbete i dialog med kollegor, medarbetare och omvärld.

Som person är du samarbetsorienterad, lyhörd, motiverande, driven och har en strategisk/taktisk förmåga samt en vilja att tillsammans med ditt team leverera ett gott resultat. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad och har en naturlig förmåga för uppföljning. Du har god förmåga att planera, prioritera och driva arbetet framåt. Givet rollen som driftchef arbetar du smidigt och konstruktivt även under pressade situationer. 

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.



Anställning och tillträde

Det här är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Placering i Humlegården i Stockholm.

KB har verksamhet på flera orter i Stockholm, Strängnäs, Grängesberg och Bålsta.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-03-15. Vänligen bifoga CV.

I denna rekrytering använder vi oss av urvalsfrågor istället för personligt brev. Var därför noga med dina svar så att de speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt. Beskriv varför du är intresserad av denna tjänst och vad du kan bidra med.

Säkerhetsintervju samt bakgrundkontroll kan komma att genomföras med slutkandidat.

Kontaktpersoner
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta ansvariga för rekryteringsprocessen hos Experis: Pia Boström 0703 14 68 66, pia.bostrom@se.experis.com och Ann-Catrine Snis, 0703 77 59 69, anki.snis@se.experis.com

Fackliga kontaktpersoner är May Nilsson, ST-KB, och Amit Rathod, SACO-KB, båda nås via växeln 010-709 30 00.

Om Kungliga biblioteket

Kungliga biblioteket (KB) är Sveriges nationalbibliotek. Våra samlingar sträcker sig mer än tusen år bakåt i tiden och växer varje dag. Vi har allt från handskrifter, böcker och tidningar till musik, film och datorspel. KB bevarar och tillgängliggör vårt kulturarv och främjar samverkan mellan Sveriges bibliotek. Ytterst handlar uppdraget om demokrati, jämlikhet och fri åsiktsbildning. Dessutom är KB en arbetsplats för forskare, studenter och ca 350 medarbetare.

Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av ansvar, öppenhet, tillit och lärande. Vi vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i vår verksamhet.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Driftchef, data

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Driftchef, data.

Ingerimschef Infrastruktur till kund!

Läs mer Apr 5
Till vår kund inom statlig verksamhet söker vi nu en Interimschef inom Infra.Arbetet kommer ske både på distans samt några dagar på plats på kontoret i centrala Stockholm. Säkerhetsprövning krävs för uppdraget, samt signering av sekretessavtal.
Start: 2024-06-10Slut: 2024-12-31Beläggning: 100%
Om uppdraget Uppdraget består av att leda sektionen med fullt resultatansvar.
Sektionen genomgår en stor förändringsresa då vi byter underhållsleverantörer för merparten av våra anläggningar och också tar hem ansvarsuppgifter från nuvarande leverantör. Det innebär verksamhetsutveckling och mycket förändringsledning.
Du får bland annat jobba med:
Säkerställa övergången från befintlig till nya drift- och underhållsleverantörer sker enligt plan med hjälp tex EXIT-projekt och förberedelseperioder.
Vidareutvecklar avdelningens och sektionens arbetssätt och processer för att öka mognadsgraden i tillgångsförvaltning enligt ISO 55000
Ansvar för budget och ekonomiuppföljning och bidra till sektionens verksamhetsplan samt analyser och rapportering av resultat
Ansvara för sektionens investeringsbudget, prioritering och styrning av ersättningsinvesteringar

Som sektionschef leder du arbetet med sektionens ledningsgrupp och säkerställer i nära samarbete med ledningsgruppens chefer sektionens leveransförmåga och vidareutveckling. Du ingår i Teknikavdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen.

Låter det här som något för dig? Skicka in en ansökan nu!
För att vi ska gå vidare med din profil behöver du
Bifoga uppdaterat CV, där erfarenhet av förkunskapskrav tydligt framgår.
Skicka med en motivering - varför är just du lämpad för uppdraget?
Tillgänglighet

Ansök nu

Avdelningschef (sektionen Data & Analys) till Folksam

Läs mer Jan 25
Alla känner väl till Folksam (https://www.folksam.se/)? Ett av Sveriges största försäkringsbolag som försäkrar nästan halva svenska folket. Nu söker Folksam en Avdelningschef till sektionen Data & Analys - ett högprioriterat område i en spännande uppbyggnads- och utvecklingsfas där du har alla möjligheter att sätta din prägel på morgondagens lösningar inom alltifrån Azure Data Lake till AI och Masterdata.

Ta chansen och utvecklas tillsammans med ett bolag med stort hjärta där IT står högt på agendan. Var med och led Folksam in i framtiden.

Om rollen

Hos Folksam pågår en transformation där de bygger om, sätter nya flöden, ny arkitektur och ny logik med de senaste teknikerna och utvecklingsmetodikerna på marknaden. Inom sektionen Data och Analys finns flertalet spännande initiativ igång - och än fler på ingång.

Som Avdelningschef har du en nyckelroll inom sektionen med fokus att leda teamen som ansvarar för AI och Masterdata. Du ingår i Data och Analys ledningsgrupp och är högst involverad i att sätta sektionens strategier och mål. Du kommer omge dig av erfarna och högpresterande kollegor på olika nivåer i organisationen. Ni möjliggör tillsammans Folksams förflyttning in i framtiden.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

- Tillhandahålla och utveckla kompetens och kapacitet

- Underlätta och stödja agil struktur, kultur och arbetssätt samt vara insatt i dina teams vad, varför, hur och när

- Ansvarig för budget, rekrytering, eventuella avtal för konsulter i teamen, arbetsmiljö och vissa compliance-frågor inom ditt område

- Som del av en agil kontext (SAFe), agera stakeholder eller business owner för vissa utvecklingsuppdrag som påverkar sina ansvarsområden, till exempel kostnadsoptimering

- Samarbeta nära ledningen för det agila releasetåg (Informationshantering) dina medarbetare arbetar i och bidra med dina insikter kring hur tåget ska kunna leverera så mycket värde som möjligt

- Hålla dig uppdaterad med trender och agera kunskapssökande inom nya innovationer och den tekniska utvecklingen inom området (AI, machine learning, masterdata)

Placeringsort är Stockholm. Folksam tillämpar dock hybrid-arbete med möjlighet att arbeta på distans/hemifrån kombinerat med arbete på kontoret.

Är det här du?

För att vara framgångsrik i rollen ser vi att du har en mycket god förmåga att leda verksamhet och medarbetare i förändring, där du skapar tydlighet och engagemang kring syfte och riktning. Du främjar ett öppet, tillitsfullt och hållbart arbetsklimat där du skapar utrymme för lärande och ständiga förbättringar. Du är en förebild och föregår med gott exempel. Du värdesätter självledarskap hos dina medarbetare och coachar dem på vägen dit. Vidare har du god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete.

Vi söker dig som har:

- Ett stort intresse för affär och teknik med flerårig arbetslivserfarenhet inom specifikt data och analys-området

- Tidigare chefserfarehet och en mycket god förmåga att leda i förändring

- Relevant högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet

- Flytande kunskaper i både svenska och engelska

Det är ett stort plus om du också har erfarenhet av agila arbetssätt (gärna SAFe).

Intresserad?

I denna rekrytering samarbetar Folksam med IDG Recruitment. Vid intresse eller frågor kontakta Alexandra Tihinen, Rekryteringskonsult, på 070-447 92 24, alexandra.tihinen@idg.se eller Maria Widegren, Senior Rekryteringskonsult, på 073-423 15 50, maria.widegren@idg.se.

För att ansöka, vänligen skicka in ditt CV eller ansök med Linkedin.

Om Folksam

Folksam är ett kundägt företag med stort fokus på hållbarhetsfrågor. Vi har många roliga, utvecklande jobb och hos oss har du goda chanser till en spännande karriär med bra förmåner. Vi tror på ett hållbart arbetsliv och jobbar aktivt med inkludering och mångfald. Vi erbjuder flexibiliteten att varva arbete på kontoret med att jobba hemifrån utifrån verksamhetens behov. Våra trevliga kontor runt om i landet ger mötesplatser för samarbete, lärande och en gemensam kultur - tillsammans skapar vi engagemang och kraft framåt! På folksam.se/jobb-och-karriar kan du läsa mer och se filmer om hur det är att jobba på Folksam

Folksamgruppen erbjuder försäkringar och långsiktigt sparande som skapar trygghet i livets alla skeden. Vi är cirka 4 000 medarbetare och vår vision är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Vi engagerar oss i det våra kunder bryr sig om och är måna om att de är rätt försäkrade.

Ansök nu

Gruppchef inom data science

Läs mer Apr 4
Är du en initiativrik och teambyggande ledare med inställningen att god arbetsgemenskap ger goda resultat? Vill du ha möjligheten att bidra till något meningsfullt, på riktig? Nu har du möjligheten att få leda ett dedikerat team med djupgående expertis inom data science och systemutveckling. Ni utvecklar och arbetar tillsammans i några av de viktigaste systemen för Sveriges säkerhet.
Tillsammans skyddar vi Sverige.


Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Säkerhetspolisens uppdrag är att skydda Sverige, det demokratiska systemet samt medborgarnas fri- och rättigheter. Det är vårt ansvar att det som inte får hända, inte heller händer.
Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi personer som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.

Det här är ditt uppdrag
Säkerhetspolisens data science och analysenhet arbetar tvärfunktionellt med flera olika kompetenser som data & ML engineers, backend och frontend engineers, data scientists och operativa dataanalytiker. Här har vi ett nära samarbete och kunskapsutbyte mellan dessa kompetenser och du har en viktig roll i att skapa förutsättningar för detta. Enheten jobbar även nära många av myndighetens övriga verksamhetsområden; kontraterror, kontraspionage och personskydd.
Som gruppchef leder du en grupp av fullstackutvecklare och dataingenjörer som arbetar med moderna utvecklingsplattformer och högnivåspråk. De utvecklar robusta systemlösningar som drar nytta av AI och teknikens möjligheter för att effektivisera medarbetares arbete och hantering av stora datamängder.
Du och dina medarbetare planerar, genomför och följer upp utvecklingen och användningen av data science-system på myndigheten. Närheten till verksamheten och samspelet med medarbetarna gör att du får en bred förståelse kring innehållet i arbetet så att du i din roll som gruppchef kan ge den vägledning som medarbetarna behöver i olika situationer
Du ansvarar för att det finns fungerande team som levererar det som förväntas och att medarbetarna trivs. Variation och nya frågeställningar är vardag och du ansvarar för gruppens utvecklingsarbete med att ta fram nya arbetssätt, metoder och verktyg.
Du är nödvändigtvis inte den främsta experten inom allt som gruppen arbetar med, men du har ett starkt intresse och är drivande vad gäller utvecklingsfrågor samt att data science-arbetet inom myndigheten utvecklas. Tillsammans med andra experter inom data science och AI tar du fram metoder och processer som kan automatisera och effektivisera datahanteringen på ett intelligent sätt för vår verksamhet.
Din placering är vid huvudkontoret i Solna eller i Göteborg. Resor inom och utanför Sverige förekommer.


De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Akademisk examen inom datavetenskap, som ingenjör eller systemvetare, eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
Erfarenhet av moderna utvecklingstekniker för backend- och frontendsystem, till exempel automatiserade byggprocesser och containerbaserade lösningar
Erfarenhet av ledarskap med personalansvar på direkt nivå
Erfarenhet av verksamhets- och metodutveckling
Erfarenhet av att arbeta med datadrivna metoder
Erfarenhet av att arbeta med agila arbetsmetoder
Mycket god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i såväl tal som skrift

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Chefs- och ledarskapsutbildning
Erfarenhet av rekrytering inom data science-området, tekniksektorn eller offentlig sektor
Erfarenhet av operativt arbete inom underrättelseverksamhet eller säkerhetstjänst
Erfarenhet av att använda modern infrastruktur för stora datamängder, både för strukturerad och ostrukturerad data som text, bild och ljud
Erfarenhet av framtagning och driftsättning av AI-modeller med djupinlärningstekniker
Erfarenhet av backend- eller frontendutveckling i programmeringsspråk som Python, Java eller Scala
Kunskap om analys av data för specifika tillämpningar som finansiell data, telekom-data, it-forensisk data eller liknande



Det här är kollegan vi söker
Du är lyhörd, har ett genuint intresse för ledarskap och en vilja fortsätta utvecklas. Att inspirera andra att växa och utvecklas är viktigt för dig.
Du är noggrann, flexibel och tar självmant initiativ för att hitta nya sätt för gruppen att uppnå goda resultat, även när uppdraget förändras på vägen. Du drivs av en ständig strävan efter att förbättra metoderna och verksamheten, både i och utanför den egna gruppen. Du har även god förmåga att se den egna verksamheten i ett större sammanhang och kan sätta helheten främst.
För rollen krävs god kommunikativ förmåga då du behöver kunna skapa och upprätthålla goda och förtroendefulla relationer. Du strävar efter en kultur som präglas av tillit, delaktighet och engagemang som bidrar till goda samarbeten och ett gott arbetsklimat inom gruppen.
Du har hög integritet, gott omdöme och kan både ge och ta konstruktiv feedback. Du delar gärna med dig av dina kunskaper och erfarenheter samt är bekväm med att hålla interna presentationer.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.


Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att kontakta rekryterande chef via mail på, datascience.rekrytering@sakerhetspolisen.se.
För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06. Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.


Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2024-04-29
Din ansökan ska innehålla aktuellt CV och istället för ett personligt brev, ett följebrev där du svarar på följande två frågor:
1. Vad tror du att du kan bidra med utifrån dina erfarenheter och kunskaper? (max 500 tecken)
2. Beskriv ett projekt och dess syfte som du jobbat med och tyckte var intressant. Formulera dig kort och gärna med tekniska detaljer. Beskriv problemet du/ni försökte lösa, hur ni tekniskt gick tillväga och vad ditt huvudsakliga bidrag i projektet var. (max 500 tecken)
OBS! Du bifogar endast CV och ovanstående följebrev och inget personligt brev.
Urval och intervjuer kan komma ske löpande.

Ansök nu

IT Team Leader till Megger

Läs mer Okt 17
Megger Sweden AB söker nu en Team Leader för en nyckelroll inom IT-organisationen. Megger står inför spännande utmaningar med systemimplementation och digitalisering, och som IT Team Leader kommer du att vara en central person i att navigera genom dessa förändringar. Din kompetens inom IT-support kommer att vara avgörande för att hantera eventuella utmaningar och se till att IT-infrastrukturen och systemen fungerar smidigt och effektivt. Om du vill vara en del av en familjär kultur och utvecklas i en trygg miljö, sök då rollen som IT Team Leader hos Megger Sweden AB.

Välkommen med din ansökan.

DIN VARDAG

Du kommer delvis att vara ansvarig för att hantera IT-supporten för användarna på Megger Sweden AB, både på plats och på distans från huvudkontoret i Stockholm. Vi söker en stöttepelare för supportresurserna och vägleder dem i såväl löpande supportärenden som pågående projekt. Därefter har du regelbundna dialoger med verksamhet, olika leverantörer och den globala IT-organisationen inom Megger.

Här får du bland annat arbeta med:

- Ansvara för att driva olika projekt och hantera befintliga samt nya system.

- Aktivt arbeta med att driva och effektivisera arbetet inom IT-miljön.

- Hands-on vid IT-Drift/Support

- Ha personalansvar för en mindre grupp

Placering: Danderyd, Stockholm.

VEM ÄR DU?

Som person är du självgående och kommunikativ. Du har förmågan att samverka med olika intressenter, ledningsgrupp och medarbetare med din sociala kompetens. Vi ser gärna att du har arbetat med liknande uppgifter och har stort intresse av IT-drift.

Du har god förståelse för IT och förmåga att anpassa dig till förändringar i arbetssätt och systemlandskap.

Kvalifikationer:

- Erfarenhet inom drift med framgångsrika systemimplementationer.

- Erfarenhet av att arbeta inom mindre/medelstora organisationer samt hantera dialoger med verksamhet och leverantörer.

- God kunskap inom LAN/WAN miljö

- Gedigen kunskap inom IT-drift, systemadministration

- Erfarenhet av MS Windows-baserad servermiljö inklusive Windows Domain Administration, Windows Client Administration & Terminal Services.

- Konfigurera Windows-baserade Active Directory-tjänster på ett säkert sätt.

- Erfarenhet av Azure AD i en hybridmiljö (Microsoft 365 & Exchange)

- Svenska och engelska både skriftligt och muntligt

Stort plus om du har:

- Erfarenhet av Linux-operativsystem

- Migration strategier till molnbaserade plattformar är också önskvärt





Om Megger Sweden AB

Megger är en ledande leverantör av högteknologisk test- och mätutrustning för elkraftsbranschen och bidrar på så sätt till ett mer hållbart och säkert samhälle. Det gör vi genom att hjälpa våra kunder att leverera den elektriska energi du använder varje dag på ett effektivt sätt. Vi utvecklar och tillverkar avancerad hård- och mjukvara för att erbjuda kunder över hela världen en totallösning innehållande support, service och kurser i provning och underhåll av högspänningsutrustning.

Megger Sweden AB omsätter 330 Mkr och har ca 120 anställda på kontoret i Danderyd.

Läs gärna mer på: https://se.megger.com/foretaget



Ansökan & kontakt

I den här rekryteringen samarbetar vi med Wise IT. Vill du veta mer om jobbet, kontakta ansvarig rekryteringskonsult, Filip Andersson, filip.andersson@wiseit.se. Wise IT kan tyvärr inte ta emot ansökningar via mail, då vi värnar om din personliga integritet. Du kan läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter enligt GDPR i Wise Group-koncernens policy för behandling av personuppgifter (https://www.wisegroup.se/gdpr/).

Urval för tjänsten sker löpande.

Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Ledande IT Gruppchef till Coor

Läs mer Feb 15
Är du en lyhörd engagerad ledare med passion för teknik och innovation? Coor söker en gruppchef till ett av våra utvecklingsteam där du kommer att leda vårt team för plattformen Arkinet, en tjänst för Enterprise Information Management (EIM) som skapar strukturerade och säkra lösningar för företag och organisationer.

Vi på Coor söker nu en gruppchef till utvecklingsteamet för vår plattform Arkinet vilken är en tjänst för Enterprise Information Management som skapar struktur med hög säkerhet för företag och organisationer. Som gruppchef inom arbetsgruppen Arkinet kommer du leda och utveckla ditt team bestående av systemutvecklare, systemvetare, arkitekt och Scrum Master.

Om rollen? 
Som gruppchef kommer du att ha en viktig roll i att leda och utveckla vårt produktutvecklingsteam bestående av systemutvecklare, systemförvaltare, arkitekt och Scrum Master. Tillsammans arbetar ni agilt enligt Scrum och fokuserar på att skapa långsiktiga och säkra lösningar oavsett tech-stack. Du blir en del av vår framgångsrika tillväxtresa och har möjlighet att forma och påverka våra tjänster strategiskt och tekniskt. Hos oss får du arbeta med några av Sveriges största företag där vi tillsammans utvecklar innovativa lösningar i en inspirerande miljö. Som gruppchef ingår du ledningsgruppen samt arbetar nära affärsutvecklare, produktägare och gruppchef för digitaliseringsteamet. 

Exempel på ansvarsområden samt arbetsuppgifter:? 


• Personalansvar?och utveckling av medarbetare 
• Ansvara för den kontinuerliga utvecklingen tillsammans med systemförvaltare och systemutvecklare
• Ansvara för IT-säkerheten och upprätthålla kontakten med våra underleverantörer?
• Ansvara för att koordinera kunduppdrag och delta i uppföljningsmöten med våra kunder
• Förbättrings- och utvecklingsarbete, både internt?och?mot?kund 
• Säkerställa en bra efterlevnad inom kvalitet, hälsa, säkerhet och arbetsmiljö i din roll som gruppchef på Coor

Tjänsten är en tillsvidareanställning heltid med 6 månaders provanställning där du antingen utgår vårt kontor i Luleå eller i Stockholm. Vi arbetar med stor flexibilitet gällande distansarbete och teamet är fördelat på flera orter. Vi erbjuder också bra upplärning och utbildningsmöjligheter för att du ska kunna utvecklas i rollen på bästa sätt.

Tjänsten är säkerhetsklassad och har krav på svenskt medborgarskap.

Vem är du? 
Du är en lösningsorienterad och agil ledare med ett starkt intresse för teknik och service. Du trivs i en flexibel arbetsmiljö och har förmågan att driva komplexa projekt framåt. Som person är du glad, lyhörd och ödmjuk med ett stort intresse för människor, teknik och service. Rollen är flexibel och kan anpassas till viss del beroende på vem DU är. 

Vi tänker att vår nya IT gruppchef har...

- Erfarenhet av arbetsledning eller projektledning

- Erfarenhet av produktutveckling och/eller operativ drift

- Högskoleutbildning eller motsvarande inom Data/IT

- Flytande svenska i tal och skrift

 

Vi ser det som ett plus i kanten om du har erfarenhet av...

- Informationssäkerhet

- Databaser, och Linux

- Systemutveckling i Java eller något Javascript-ramverk

Som person och kollega tänker vi att du är glad, lyhörd och ödmjuk med ett stort intresse för människor, teknik och service. Du är social, samarbetsvillig och kommunikativ där du sätter ett stort värde i att vara en engagerad ledare. 

Vi erbjuder ? 
Du erbjuds en spännande roll med stort ansvar i en dynamisk och innovativ miljö i en leverans med stort teknikfokus och hög säkerhetsmedvetenhet. Som gruppchef har du stor frihet att utveckla processer, rutiner och skapa ditt ramverk i organisationen och i dess arbetssätt.? Vi arbetar med stor flexibilitet gällande distansarbete och det finns möjlighet att jobba remote minst två dagar per vecka. Då Coor är ett stort och expansivt företag kan du utvecklas både inom tjänsten såväl som inom andra delar av verksamheten.?? 

Kontaktuppgifter och övrig information?? 
Som en del av rekryteringsprocessen så kommer en bakgrundskontroll genomföras på slutkandidat, vill du veta mer? Klicka här??https://www.coor.se/karriar/rekryteringsprocessen/ 

Vid frågor om rollen är du välkommen att kontakta rekryterande chef Sam Ekenkrantz, Sam.Ekenkrantz@coor.com. Vi tar endast emot ansökningar som kommer in via ansökningsknappen i annonsen med hänsyn till GDPR.?Vi hanterar löpande de ansökningar som kommer in och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag så vänta inte med din ansökan.?? 

Här kan du läsa mer om Coor SmartArchive : Digital Dokumenthantering med Coor SmartArchive

Jag ser framemot din ansökan!


Om Coor

Coor är Nordens ledande facility management-leverantör och är med och skapar Nordens bästa arbetsmiljöer – smarta, hållbara och fulla av glädje. Vi erbjuder alla de tjänster som krävs för att ett företag eller offentlig verksamhet ska fungera bra och effektivt. Vi strävar ständigt efter att bygga team och servicelösningar som gör det möjligt för våra kunder att fokusera på vad de gör bäst. Coor är verksamt främst i Norden, men har även viss närvaro i Belgien och Estland. Hos oss arbetar fler än 12 000 personer med olika bakgrunder och erfarenheter. Under 2023 blev Coor tilldelad en andra plats till att vara det mest jämställda företaget i Sverige enligt SHE Index powered by EY och vi är ett karriärföretag 2024 enligt Karriärföretagen.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Kungliga Biblioteket

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Kungliga Biblioteket .

IT-specialist/Windowstekniker

Drifttekniker, data
Läs mer Apr 25
Är du en erfaren IT-specialist med mångsidig kompetens, redo att ta nästa steg i din karriär inom ett dynamiskt Windowsteam? Känner du dig inspirerad av och trivs med att arbeta i en central och komplex IT-miljö? Då kan du vara den vi söker.

På Kungliga Biblioteket stoltserar vi med en imponerande datorhall som rymmer hela 25 PB data, vilket gör oss till en av norra Europas största. Vi ansvarar för att långsiktigt bevara kulturarvet som finns i våra samlingar, och för ITs del det digitaliserade materialet. Digitalisering, katalogisering och tillgängliggörande är en stor del av KBs IT-aktiviteter och vi arbetar i en blandad miljö (Windows/Linux), med mycket egenutvecklade system i open source-miljö

KB är under ständig utveckling och har många spännande uppdrag som berör IT. Vi söker nu efter en erfaren och ansvarstagande IT-specialist inom Windows som vill bli en del av vårt befintliga team, som idag består av 2 driftenheter med totalt 30 medarbetare.

Arbetsuppgifter

Som IT-specialist inom Windows kommer du ha en roll där du stöttar den dagliga verksamheten i IT-relaterade ärenden tillsammans med andra kollegor. Du kommer arbeta med att utföra installationer, konfiguration och felsökning av server, programvaror, behörigheter mm. Arbetet innebär även att lösa och analysera problem, komma med förbättringsförslag inom IT-området.

Du ansvarar själv för att planera, prioritera, strukturera och följa upp ditt dagliga arbete.

Som medarbetare på KB bidrar du med din erfarenhet och kompetens till den ständiga utvecklingen av KB:s verksamhet och medverkar till ett bra och respektfullt arbetsklimat.

Kvalifikationer och personliga egenskaper

För att lyckas i rollen behöver du:


• Flerårig erfarenhet av att ha arbetat med On-prem miljö
• Flerårig erfarenhet av arbete i Windowsplattformen, klienter och server
• Erfarenhet av Active directory, inklusive migrering
• Flerårig erfarenhet av arbete i Azure cloud infrastruktur
• Arkitektonisk erfarenhet av Microsoft Windows miljöer
• Administrativa kunskaper i Exchange server
• Stor erfarenhet av säkerhetstänk i ditt arbetsutförande
• Stor erfarenhet av att dokumentera
• Erfarenhet Mailgateway, antivirus etc
• Arbetat med WMware miljö och utskriftslösningar
• Mycket god svenska och engelska i tal och skrift

 

Meriterande är:


• Tidigare arbete enligt ITIL-baserade processer
• Erfarenhet av att ha arbetat i ärendehanteringssystem
• Erfarenhet MS
• Erfarenhet av licenshantering
• Erfarenhet av upphandling, koordinering och projektledning

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som trivs bäst när du får arbeta självgående och använda din goda förmåga att skapa struktur i ditt arbete. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är målmedveten och drivande. Det innebär att du motiveras av att arbeta självständigt såväl som i team.
Du är strukturerad, självgående och har förmåga att planera och prioritera arbetet utifrån uppsatta mål och verksamhetsnytta.
För dig är det också självklart att ständigt ha ett säkerhetstänk och att du bär med dig det i allt arbete du utför.


Anställning och tillträde

Det här är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månader provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Placering är i Stockholm.

KB har verksamhet i Stockholm, Strängnäs, Grängesberg och Bålsta.

Vi erbjuder flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete upp till 60% av arbetstiden, vilket ger förutsättningar till balans mellan arbete och privatliv.


Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2024-05-16. Bifoga CV och beskriv varför du är intresserad av jobbet och vad du kan bidra med, du behöver inte bifoga personligt brev.

I denna rekrytering använder vi oss av urvalsfrågor istället för personligt brev där du beskriv kort varför du är intresserad av denna tjänst och vad du kan bidra med. Var därför noga med dina svar så att de speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt. 


Säkerhetsintervju samt bakgrundkontroll kan komma att genomföras med slutkandidat.

Intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan till sista ansökningsdagen!

Kontaktpersoner

Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta Enhetschef Henrik Nieciecki, 010-709 30 56.
Vill du veta mer om anställningsvillkor och process kontakta HR-Partner Jenny Berglöw 010-709 38 98.
Fackliga kontaktpersoner är May Nilsson, ST-KB, och Amit Rathod, SACO-KB, båda nås via växeln 010-709 30 00. 

 

Avdelningen för Informationssystem

Rollen som IT-specialist inom Windows är placerad på enheten för support och drift som är en del av avdelningen för Informationssystem. Du rapporterar direkt till Enhetschef Henrik Nieciecki.

Avdelningen för Informationssystem ansvarar för design, utveckling och förvaltning av KB:s nationella såväl som interna IT-tjänster. Här arbetar vi med avancerad utveckling, systemförvaltning och IT-drift för att samtidens kunskap ska vara digitaliserad och tillgänglig för dagens och framtidens forskare. Avdelningen består av 4 enheter inom systemutveckling och drift och är ca 60 medarbetare totalt. 

Om Kungliga biblioteket

Kungliga biblioteket (KB) är Sveriges nationalbibliotek. Våra samlingar sträcker sig mer än tusen år bakåt i tiden och växer varje dag. Vi har allt från handskrifter, böcker och tidningar till musik, film och datorspel. KB bevarar och tillgängliggör vårt kulturarv och främjar samverkan mellan Sveriges bibliotek. Ytterst handlar uppdraget om demokrati, jämlikhet och fri åsiktsbildning. Dessutom är KB en arbetsplats för forskare, studenter och ca 360 medarbetare.

Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av ansvar, öppenhet, tillit och lärande. Vi vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i vår verksamhet.

Ansök nu

Arkivarie eller bibliotekarie till Kungliga biblioteket

Bibliotekarie
Läs mer Apr 5
Vill du vara med och bidra till att KB:s samlingar bevaras för framtiden? Enheten för uppordning av samlingar söker nu en strukturerad och flexibel medarbetare med fokus på bildsamlingar.

Arbetsuppgifter
På enheten för uppordning av samlingar arbetar vi med pliktmaterial såsom vardagstryck och periodika till kompletterande samlingar såsom handskrifter och personarkiv, kartor och bilder, äldre tryck, audiovisuellt material och film på filmbas.

I denna tjänst kommer fokus att ligga på uppordning och beskrivning av samlingar med fokus på bildsamlingarna. Exakt innehåll kan i viss mån anpassas efter den sökandes kompetensprofil och över tid utifrån verksamhetens aktuella behov. Beroende på den sökandes erfarenheter med olika samlingar kan arbete i kartsamlingen, affischsamlingen eller annan samling blir aktuell.

Huvudsakliga arbetsuppgifter är att:


• arbeta med uppordning och katalogisering av bildsamlingarna


• utveckla, förvalta och kvalitetssäkra informationen i KB:s kataloger
• medverka i enhetens och avdelningens utvecklingsarbete

Fysiskt krävande arbetsuppgifter förekommer.

Som medarbetare på KB  bidrar du med din erfarenhet och kompetens till den ständiga utvecklingen av KB:s verksamhet och medverkar till ett bra och respektfullt arbetsklimat.



Kvalifikationer och personliga egenskaper

För att lyckas i rollen behöver du:


• utbildning i biblioteks- och informationsvetenskap eller arkivvetenskap alt motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt
• erfarenhet av arbete på bibliotek, museum eller arkivinstitution
• erfarenhet av uppordning av samlingar/arkiv
• god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska

Meriterande är


• erfarenhet av att arbeta med bilder men även andra typer av kulturarvssamlingar som enheten hanterar
• kunskaper och/eller erfarenheter inom svensk kulturhistoria och svenskt kulturliv
• erfarenhet av katalogisering

Som person är du strukturerad och samtidigt flexibel på så sätt att du har lätt för att anpassa ditt arbetssätt efter nya förutsättningar och ser förändringar som en möjlighet att hitta nya lösningar och arbetssätt.

Du uppskattar även variationen med att ha flera arbetsuppgifter parallellt och kan prioritera mellan dessa. Vidare är du lyhörd för betydelsen av kontinuitet och sammanhang i arbetet med samlingarna och har gott omdöme i hur samlingarna hanteras.

Som person är du bra på att bygga relationer och har ett inkluderande arbetssätt där du medverkar till ett öppet och generöst arbetsklimat där kunskaper och erfarenheter delas med kollegor. Stor vikt läggs vid de personliga egenskaperna.

Anställning och tillträde
Det här är en tidsbegränsad anställning på 100 % tjänstgöringsgrad med start så snart som möjligt, men som längst till och med 31 december 2024. Placering är i Stockholm.

KB har verksamhet på olika orter, Stockholm, Strängnäs, Grängesberg och Bålsta, och tjänstresor kan förekomma.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 15 april 2024. Bifoga CV och beskriv varför du är intresserad av jobbet och vad du kan bidra med, du behöver inte bifoga personligt brev.

I denna rekrytering använder vi oss av urvalsfrågor istället för personligt brev där du beskriv kort varför du är intresserad av denna tjänst och vad du kan bidra med. Var därför noga med dina svar så att de speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt.

Kontaktpersoner
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta Eva Häusner, chef för enheten för uppordning av samlingar, 010-709 32 37.

Fackliga kontaktpersoner är May Nilsson, ST-KB, och Amit Rathod, SACO-KB, båda nås via växeln 010-709 30 00. 

Enheten för uppordning av samlingar
Enheten ansvarar för uppordning och beskrivning av berörda samlingar, både retroaktivt och som en del av insamlingsprocessen. Därutöver bidrar enheten till kvalitetssäkring och berikning av metadata vid digitisering. Enheten ansvarar för samordning och utveckling av donationsprocessen samt beredning av donationsärenden.

Enheten bidrar till att säkra kunskap och kompetens avseende samlingars innehåll, placering, uppbyggnad, struktur, kataloger och referenser. Vidare bidrar enheten till arbetet med förebyggande bevarandeåtgärder. Enheten ansvarar också för framtagning och återplacering i berörda samlingar.

Om Kungliga biblioteket
Kungliga biblioteket (KB) är Sveriges nationalbibliotek. Våra samlingar sträcker sig mer än tusen år bakåt i tiden och växer varje dag. Vi har allt från handskrifter, böcker och tidningar till musik, film och datorspel. KB bevarar och tillgängliggör vårt kulturarv och främjar samverkan mellan Sveriges bibliotek. Ytterst handlar uppdraget om demokrati, jämlikhet och fri åsiktsbildning. Dessutom är KB en arbetsplats för forskare, studenter och ca 350 medarbetare.

Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av ansvar, öppenhet, tillit och lärande. Vi vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i vår verksamhet.

Ansök nu

Systemutvecklare

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Apr 10
Är du systemutvecklare och trivs som bäst när du får jobba agilt tillsammans med andra? Lockas du av en roll där du delaktig i hela utvecklingskedjan? Vill du bidra i arbetet med att utveckla system som gör att dina barnbarnsbarn hittar information om din farmors morfar? Ta chansen och sök dig till oss!

Som systemutvecklare på KB får du vara med i arbetet med att utveckla system som möjliggör insamling, bevarande och tillgängliggörande av Sveriges publicerade kulturarv. Ett arbete som skapar förutsättningar för forskning i samtid och framtid samt framtagning av storskaliga AI-modeller. På KB får du vara med och säkra upp tillgången till Sveriges kulturarv, både historiskt, nu och för all framtid.

 

Arbetsuppgifter

Som systemutvecklare på Kungliga biblioteket är du med och bidrar i såväl nyutvecklingsprojekt som underhåll och förvaltning av befintliga tjänster. Som utvecklare på KB arbetar du i produktutvecklingsteam tillsammans med andra utvecklare, både frontend och backend, verksamhetsspecialister och produktledare. Du är med i hela utvecklingskedjan från analys, design och implementation till test och förvaltning och du kommer att arbeta med olika tjänster och applikationer på KB. Vi jobbar i agila team med stort fokus på eget ansvar och en vilja att ständigt förbättra vår verksamhet och servicen till interna och externa användare. 

KB:s samlingar består av Sveriges publicerade kulturarv. Det innebär en stor mängt publicerade medier, både fysiska och digitala. Våra system hanterar och bearbetar stora mängder material, våra många digitala flöden möjliggöra insamlandet av både metadata och material.

 

Teamet

På KB finns totalt drygt 25 utvecklare fördelade på fyra stycken team som alla jobbar mot varsin domän och verksamhetsområde. Den roll vi söker nu är i ett team som bland annat har ansvar för KBs digitala arkiv och insamling av den så kallade elektroniska plikten som innebär att KB ska samla in visst elektroniskt utgivet material. Vi värderar samarbete högt och även om vi fokuserar på olika områden är vi hjälpsamma när det behövs och tar oss tid för varandra. Vi sitter allihop samlat i Kungliga bibliotekets lokaler i Humlegården med möjlighet att jobba hemifrån upp till tre dagar i veckan.

I teamet har vi nära samarbete med verksamhetsspecialister, UX/design och med produktledare. Varje team har en backlog, utifrån vilken teamets prioriteringar och dagliga arbete görs. Vi gör en övergripande plan på kvartalsbasis som sedan teamet bryter ner i treveckorssprintar. Vi avsätter regelbundet tid för hackatons eller andra labb-aktiviteter.  Som utvecklare på KB har man stor möjlighet att påverka vilken teknik och vilka ramverk vi använder nu och framåt.

 

Kvalifikationer och personliga egenskaper

Vi söker dig som är ansvarstagande, gillar att jobba tillsammans med andra och lösa problem i grupp samtidigt som du kan driva egna initiativ och jobba självständigt. Som utvecklare på KB förväntas du samarbeta med andra både inom och utanför ditt team. Du visar intresse och förståelse för andra människor och bidrar till en god laganda genom att uppmärksamma och belöna kollegors insatser. Du lyssnar, stöttar och bryr sig om andra, rådfrågar dem och skapar dialog. Du har lätt för att lära och är med och bidrar till en lärande arbetsmiljö där vi tillsammans utvecklar och testar nya sätt att lösa uppgifter på. Vi tror också att du är fascinerad av data, gillar stora datamängder och har kommit in kontakt med dataflöden förut.

 

För att lyckas i rollen behöver du:


• Relevant akademisk utbildning eller YH-utbildning inom IT (minst tvåårig) eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
• Minst 3 års arbetslivserfarenhet av systemutveckling
• Kunskap och erfarenhet av programmering såsom java eller python
• Mycket god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska och engelska

 

Meriterande är


• Erfarenhet av att jobba med stora datamängder och dataflöden
• Erfarenhet av automatisering av flöden t.ex. CI/CD
• Erfarenhet av automatisering av test- och releaseprocesser samt e2etestning och enhetstester
• Erfarenhet av linuxmiljö
• Erfarenhet containerplattformar t.ex. Docker Swarm eller Kubernetes
• Erfarenhet av att arbeta tillsammans med andra i agila team.

 

Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.

 

Anställning och tillträde

Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månader provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placering är i Stockholm.

KB har verksamhet på olika orter, Stockholm, Strängnäs, Grängesberg och Bålsta.

Hos oss får du flexibel arbetstid, möjlighet till distansarbete upp till 60% av tiden, extra semesterdagar, friskvård och andra förmåner.

Ansökan 

Välkommen med din ansökan senast 2024-05-02. Bifoga CV och beskriv kort varför du är intresserad av jobbet och vad du kan bidra med, du behöver inte bifoga personligt brev. I den här rekryteringen använder vi urvalsfrågor istället. Var därför noga med dina svar så att de speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt. 

Kontaktpersoner

Vill du veta mer om jobbet välkommen att kontakta enhetschef Malin Rimbark 010-709 31 99.

För anställningsvillkor och process kontakta HR-partner Jenny Berglöw 010-709 38 98.

Fackliga kontaktpersoner är May Nilsson, ST-KB, och Amit Rathod, SACO-KB, båda nås via växeln 010-709 30 00. 


Kungliga biblioteket (KB) är Sveriges nationalbibliotek. Våra samlingar sträcker sig mer än tusen år bakåt i tiden och växer varje dag. Vi har allt från handskrifter, böcker och tidningar till musik, film och datorspel. KB bevarar och tillgängliggör vårt kulturarv och främjar samverkan mellan Sveriges bibliotek. Ytterst handlar uppdraget om demokrati, jämlikhet och fri åsiktsbildning. Dessutom är KB en arbetsplats för forskare, studenter och ca 360 medarbetare.

Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av ansvar, öppenhet, tillit och lärande. Vi vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i vår verksamhet.

Ansök nu

Disputerad handläggare till Kungliga biblioteket

Bibliotekarie
Läs mer Mar 22
Nu söker vi en erfaren och driven handläggare till enheten för samlingsförmedling 

Vill du ha ett ansvarsfullt uppdrag där du arbetar nära Kungliga bibliotekets fantastiska samlingar? Här har du en unik möjlighet till att bidra till Kungliga bibliotekets utveckling genom att stimulera användandet av KB:s samlingar. 

Arbetsuppgifter

Arbetet är samlingsnära och ditt primära uppdrag blir att sprida kännedom om och förmedla KB:s samlingar till forskare och allmänhet. Du ska i mötet med våra användare besvara och handlägga enskilda ärenden och därmed hantera villkor som berör upphovsrätt och integritet. Du förväntas också kunna bidra med sakkunskap i donationsärenden och förvärv. 
I arbetsuppgifterna ingår även att hålla presentationer, genomföra visningar och seminarier i både populära och vetenskapliga sammanhang. Vi lägger därför stor vikt vid din pedagogiska och kommunikativa förmåga. 

Behoven är föränderliga och nya forskningsmetoder ställer andra krav på bl.a. format och urval. Digital tillgänglighet är väsentlig för att biblioteket ska behålla sin relevans och centralt för att frigöra samlingarnas forskningspotential. Det här är utgångspunkten för avdelningens verksamhet. Dina sakkunskaper och erfarenheter kommer alltså att användas både i digitaliseringsprocesser och i läsesalar. Därför ser vi gärna att du har erfarenhet av såväl förmedling av specialsamlingar som att du har tillräcklig förståelse för IT-frågor för att kunna använda digitala lösningar.

Som disputerad ingår du i den interna beredningsgruppen för forskningsrelaterade frågor där du kommer att medverka i beredningen av projektansökningar och projektförfrågningar. Egen forskningstid ingår inte i tjänsten, utom vid engagemang i forskningsprojekt i vilket KB är part.

Kvalifikationer och personliga egenskaper

Kvalifikationskrav: 


• Disputerad i ett humanistiskt ämne
• Kunskap och erfarenhet av att kontextualisera samlingar så att kulturarvet blir angeläget för våra användare
• Kunskap och erfarenhet av att producera och förmedla vetenskapligt och populärt innehåll
• Erfarenhet av redaktionellt arbete och vetenskaplig publicering
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift

 Meriterande: 


• Kunskaper i bok- och litteraturhistoria och/eller idéhistoria
• Ytterligare språkkunskaper utöver svenska och engelska
• Erfarenhet av lösningar för digitalt tillhandahållande
• Erfarenhet av arbete på bibliotek/arkiv
• Erfarenhet av projektledning
• Erfarenhet av datadrivna forskningsmetoder

Som person trivs du i en utåtriktad roll och har lätt för att kommunicera med olika målgrupper, där din pedagogiska förmåga kommer till sin rätt. Vidare är du strukturerad i ditt arbetssätt och slutför dina uppgifter inom givna tidsramar. Du är självgående men trivs lika bra i samarbeten där du medverkar till ett arbetsklimat där kunskaper och erfarenheter delas med kollegor. I rollen ingår det att dokumentera arbetet på ett sätt som gör det lätt för andra att ta del av dina erfarenheter och resultat. Eftersom rollen innebär att hantera material ur våra specialsamlingar är det viktigt att du har gott omdöme i hur samlingarna hanteras.

Stor vikt läggs vid de personliga egenskaperna.

Anställning och tillträde

Det är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månader provanställning. Tillträde 1 september eller enligt överenskommelse.

Du har din arbetsplatsförlagda tid i Humlegården, Stockholm, enstaka resor till Strängnäs kan förekomma då enheten även har verksamhet där.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2024-04-08. Bifoga CV och beskriv varför du är intresserad av jobbet och vad du kan bidra med.

I denna rekrytering använder vi oss av urvalsfrågor istället för personligt brev. Var därför noga med dina svar så att de speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Märta Forsberg, 010-709 33 28

För anställningsvillkor och process kontakta HR-partner Malin Bolin, 010-709 32 84 

Fackliga kontaktpersoner är May Nilsson, ST-KB, och Amit Rathod, SACO-KB, nås via växeln 010-709 30 00

Enheten för Samlingsförmedling

Enheten ingår i Avdelningen forskarstöd och användartjänster och består av ca 15 medarbetare. Enheten ansvarar för att stödja och stimulera till användning av KB:s samlingar genom visningar, studiebesök, pedagogisk verksamhet, utställningar och programverksamhet. Enheten har expertansvar inom en rad verksamhetsområden, t.ex. användarmötet, antikvariska förvärv, donationer, avtalslicenser och egen publiceringsverksamhet (Acta).

 Övrigt

Som KB-anställd arbetar du i historiska lokaler i vacker omgivning. Vi erbjuder flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och generösa semestervillkor.


Kungliga biblioteket (KB) är Sveriges nationalbibliotek. Våra samlingar sträcker sig mer än tusen år bakåt i tiden och växer varje dag. Vi har allt från handskrifter, böcker och tidningar till musik, film och datorspel. KB bevarar och tillgängliggör vårt kulturarv och främjar samverkan mellan Sveriges bibliotek. Ytterst handlar uppdraget om demokrati, jämlikhet och fri åsiktsbildning. Dessutom är KB en arbetsplats för forskare, studenter och ca 360 medarbetare.

Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av ansvar, öppenhet, tillit och lärande. Vi vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i vår verksamhet.

Ansök nu

Handläggare inom forskningssamverkan

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 27
Vill du främja samverkan på nationell nivå i arbetet för öppen vetenskap? Då kan du vara den vi söker!

Vi söker nu en handläggare till Kungliga bibliotekets enhet för Forskningssamverkan som ingår i avdelningen för Samverkan. Enheter består av 10 medarbetare och ansvarar för KB:s uppdrag att samordna, följa upp och främja samverkan i arbetet för öppen tillgång till vetenskapliga publikationer. Målet är att alla typer av vetenskapliga publikationer som framställts med offentliga medel ska publiceras med omedelbar öppen tillgång. Som en del av detta har enheten verksamhetsansvar för de nationella tjänsterna Swepub och Publicera. Enheten har arbetat med flera regeringsuppdrag om öppen vetenskap, senast att ta fram nationella riktlinjer för öppen vetenskap som vi nu i bred samverkan arbetar vidare med.

I enhetens ansvarsområde ingår också att samordna Bibsamkonsortiet som förhandlar avtal med vetenskapliga förlag å lärosätens och andra forskningsinstitutioners vägnar för att pådriva omställningen till öppen tillgång.

Läs gärna mer på: https://www.kb.se/samverkan-och-utveckling/oppen-tillgang-och-bibsamkonsortiet.html

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter

Som handläggare hos oss kommer du att tillsammans med kollegor i en arbetsgrupp driva arbetet med öppen tillgång och öppen vetenskap framåt. Tillsammans med andra handläggare ansvarar du för kontakter med bibliotekssektorn, Sveriges universitet- och högskoleförbund (SUHF) och forskningsfinansiärer. Arbetsuppgifterna innefattar bland annat:


• Planering, samordning och uppföljning av interna och externa insatser och utredningar om öppen tillgång till vetenskapliga publikationer och öppen vetenskap.
• Bidra till förvaltning och utveckling av de nationella tjänsterna Swepub och Publicera genom deltagande i interna och externa aktiviteter kopplade till tjänsterna.

 

Kvalifikationer och personliga förmågor

För att lyckas i rollen behöver du:


• Akademisk utbildning inom relevanta ämnesområden för tjänsten, eller motsvarande kompetens inhämtad på annat vis.
• Aktuell erfarenhet av arbete på forskningsbibliotek, forskningsfinansiär/myndighet eller förlag med fokus på frågor om öppen tillgång, öppen vetenskap eller forskningsstöd.
• Goda kunskaper om vetenskaplig kommunikation, publicering och forskningens villkor.
• Aktuell digital kompetens och trygg i att använda olika digitala verktyg.
• Goda presentationsfärdigheter och ett pedagogiskt sätt att förmedla innehåll anpassat till olika målgruppers behov.
• Mycket god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska och engelska.


Meriterande är:


• Erfarenhet av utrednings- och utvecklingsarbete inom offentlig sektor, t.ex. vid universitet/högskola eller forskningsfinansiär.
• Kunskap om metadatastandarder för vetenskapliga publikationer.
• Juridiska studier och/eller praktisk erfarenhet av arbete med avtalsjuridik.

 

Som person är du drivande och initiativrik med mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är resultatinriktad, analytisk och noga med detaljer. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har god förmåga att planera, prioritera, inhämta och förmedla kunskap och att du trivs med att tidvis driva arbetet framåt i högt tempo för att hålla en deadline. Du har förmåga att upprätthålla goda relationer, sätter användaren i fokus och gillar att lösa problem tillsammans med andra.

 

Anställning och tillträde

Det här är en visstidsanställning (SÄVA) i ett år med tillträde snarast möjligt enligt överenskommelse. Placering är i Stockholm i våra vackra lokaler i Humlegården.

KB har verksamhet på olika orter, Stockholm, Strängnäs, Grängesberg och Bålsta, och tjänsteresor förekommer både nationellt och internationellt.

KB är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Friskvårdsersättning och betald friskvårdstimme är självklarheter, liksom flexibel arbetstid med möjlighet att delvis arbeta hemifrån.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2024-04-17. Bifoga CV och beskriv varför du är intresserad av jobbet och vad du kan bidra med, du behöver inte bifoga personligt brev.

I denna rekrytering använder vi oss av urvalsfrågor istället för personligt brev där du kort beskriver varför du är intresserad av denna tjänst och vad du kan bidra med. Var därför noga med dina svar så att de speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt. 

Kontaktpersoner

Vill du veta mer om jobbet välkommen att kontakta enhetschef Erik Stattin 070-007 34 84.

För anställningsvillkor och process kontakta HR-partner Jenny Berglöw 010-709 38 98.

Fackliga kontaktpersoner är May Nilsson, ST-KB, och Amit Rathod, SACO-KB, båda nås via växeln 010-709 30 00. 

Enheten för Forskningssamverkan

Enheten ingår i avdelningen för Samverkan och består av 10 medarbetare.

Enheten ansvarar för samordning av det nationella arbetet för öppen tillgång till vetenskapliga publikationer och licensiering av e-resurser för lärosäten och andra forskningsinstitutioner (Bibsamkonsortiet). Enheten ansvarar också för samverkan och partnerskap kring nationella tjänster som Swepub och Publicera. Enheten för en kontinuerlig dialog med berörda aktörer och intressenter inom området.

Läs mer om vår verksamhet på: https://www.kb.se/samverkan-och-utveckling.html

Om Kungliga biblioteket

Kungliga biblioteket (KB) är Sveriges nationalbibliotek. Våra samlingar sträcker sig mer än tusen år bakåt i tiden och växer varje dag. Vi har allt från handskrifter, böcker och tidningar till musik, film och datorspel. KB bevarar och tillgängliggör vårt kulturarv och främjar samverkan mellan Sveriges bibliotek. Ytterst handlar uppdraget om demokrati, jämlikhet och fri åsiktsbildning. Dessutom är KB en arbetsplats för forskare, studenter och ca 350 medarbetare.

Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av ansvar, öppenhet, tillit och lärande. Vi vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i vår verksamhet.

Ansök nu

KB söker en Servicetekniker inom audiovisuell teknik

Servicetekniker, elektronik
Läs mer Feb 12
Vill du vara en nyckelperson inom bevarandet av det digitala kulturarvet och äldre AV-medier? Besitter du expertis inom service och underhåll av avspelningsutrustning? Här är din chans att göra en betydande insats för Kungliga Bibliotekets (KB:s) utveckling! Med detta unika uppdrag inom kulturarvssektorn får du möjlighet att nyttja hela din bredd av erfarenheter och kunskaper.

Arbetsuppgifter
Som servicetekniker hos oss kommer du att arbeta med bevarandeaktiviteter för KB:s analoga och digitala samlingar av ljud, rörlig bild, stillbild och text på fysiska informationsbärare och med den utrustning som behövs för digitisering och migrering av dessa. Det kan handla om film, musik, TV och radio i KB:s samlingar. Uppdraget är en viktig del i KB:s satsningar på digitisering samt insamling, bevarande och tillgängliggörande av digitalt material.

Du kommer att tillhöra en arbetsgrupp som ansvarar för digitisering av KBs AV-samlingar men kommer även att ha andra uppdrag inom organisationen.

Exempel på arbetsuppgifter är:


• Ansvara för service och underhåll av utrustning i produktionsmiljöer som används för digitisering av KBs AV-samlingar
• Delta i produktionssättning av miljöer för digitisering av analogt och digitalt material på fysiska bärare, tex DVD-skivor och magnetband.
• Kvalitetssäkra redan uppsatta produktionsmiljöer
• Delta i arbetet med att fastställa kvalitetskrav för AV-digitiseringen

Som medarbetare på KB  bidrar du med din erfarenhet och kompetens till den ständiga utvecklingen av KB:s verksamhet och medverkar till ett bra och respektfullt arbetsklimat.


Kvalifikationer och personliga egenskaper

För att lyckas i rollen behöver du:


• Utbildning inom relevant område eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• Erfarenhet av service och underhåll av analog och digital avspelningsutrustning inom ljud och/eller video
• Goda kunskaper i tal och skrift på både svenska och engelska

Meriterande är


• Erfarenhet av att sätta upp processer för digitisering av analogt och digitalt material på fysiska bärare
• God kunskap om signaltyper, olika anslutningar/interface inom ljud- och videoteknik
• God kunskap om olika filformat för ljud och video
• Kunskap om hantering av data på föråldrade bärare och i föråldrade format
• Erfarenhet av program som Pro Tools, Metus Ingest, Premiere pro eller liknande
• Erfarenhet av redigering av video och ljud
• Erfarenhet av programmering
• Dokumenterad kunskap om och erfarenhet av att arbeta med IT-forensiska verktyg och metoder

Som person är du en problemlösare som har lätt att samarbeta med andra specialister inom olika områden inom och utanför KB. Du uppskattar att dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter till dina kollegor likväl som att ta emot och lära dig av deras. Vidare har du god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete och du är målmedveten i allt utvecklingsarbete. Vi tror att du har ett eget intresse för ämnen och forskningsfrågor med anknytning till KB:s uppdrag och samlingar av film, musik, spel, radio, TV, personarkiv m.m.

Stor vikt läggs vid de personliga egenskaperna.

Anställning och tillträde
Vi söker någon för tillsvidareanställning på heltid. Anställningen inleds med provanställning. Tjänsten är placerad vid Enheten för digitisering. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placering är i Stockholm.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 4 mars 2024. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du är intresserad av jobbet och vad du kan bidra med.

Kontaktpersoner
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Torsten Johansson 070-007 3402. För anställningsvillkor och process kontakta HR-partner Josefine Elinder 010-709 3431.

Fackliga kontaktpersoner är May Nilsson, ST-KB, och Amit Rathod, SACO-KB, båda nås via växeln 010-709 30 00. 

Enheten för digitisering
Enheten ansvarar för digitisering av KB:s samlingar i syfte att bevara och tillgängliggöra innehållet. I ansvarsområdet ingår produktion och utveckling av produktionsmiljöer för att upprätthålla effektiva digitiserings- och migreringsprocesser för att bevara och tillgängliggöra samlingar.

Om Kungliga biblioteket
Kungliga biblioteket (KB) är Sveriges nationalbibliotek. Våra samlingar sträcker sig mer än tusen år bakåt i tiden och växer varje dag. Vi har allt från handskrifter, böcker och tidningar till musik, film och datorspel. KB bevarar och tillgängliggör vårt kulturarv och främjar samverkan mellan Sveriges bibliotek. Ytterst handlar uppdraget om demokrati, jämlikhet och fri åsiktsbildning. Dessutom är KB en arbetsplats för forskare, studenter och ca 340 medarbetare.

Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av ansvar, öppenhet, tillit och lärande. Vi vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i vår verksamhet.

Ansök nu