Stockholm: Chef för ställföreträdare på förvaltarenheten

Hitta ansökningsinfo om jobbet Chef för ställföreträdare på förvaltarenheten i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-12 // Varaktighet: Heltid

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Stockholm blomstrar som landets främsta tillväxtregion. Vi arbetar för en arbetsmarknad där alla kan hitta sin plats – där arbetsgivare hittar rätt kompetens och där människor får en möjlighet att komma in eller återvända till arbetslivet. Vi stödjer stockholmarnas resa mot arbete eller studier genom arbetsmarknadsinsatser och vuxenutbildningen.



Vill du leda en verksamhet där dina medarbetare gör en verklig skillnad för människor i utsatta situationer? Vi söker en trygg och engagerad chef som vill ta ansvar för enhetens arbete och vara ett stöd till ett dedikerat team av ställföreträdare.

Välkommen till oss

Förvaltarenheten är en del av arbetsmarknadsförvaltningen i Stockholms stad. Vår verksamhet riktar sig till vuxna stockholmare i behov av förvaltare/god man. Arbetet sker på uppdrag av och i nära samverkan med överförmyndarnämnden, och styrs huvudsakligen av föräldrabalkens bestämmelser samt tingsrättens beslut.

Vi träder in när en ideell god man eller förvaltare inte kan ge det stöd som behövs. Våra ställföreträdare bistår och företräder sina huvudmän i ekonomiska, juridiska och sociala frågor. De bevakar rättigheter, förvaltar egendom och ser till att den enskildes behov tillgodoses. Varje medarbetare har ett personligt ansvar för sina uppdrag, utifrån ett individuellt förordnande från tingsrätten.

Förvaltarenheten är en av flera enheter inom ekonomistaben, som sammanlagt består av cirka 40 medarbetare. Du rapporterar till ekonomichefen. I dag består enheten av 14 ställföreträdare, en verksamhetsutvecklare och en administratör. Vårt kontor ligger centralt i Stockholm.

Då vår nuvarande enhetschef går i pension söker vi nu en efterträdare.

Vi erbjuder

Som chef på arbetsmarknadsförvaltningen blir du en del av en dynamisk arbetsplats med flera viktiga samhällsuppdrag. Hos oss får du flexibel arbetstid, friskvårdsmöjligheter och möjlighet att delvis arbeta på distans. Du har också möjlighet att växla semesterdagstillägg mot extra ledighet.

Läs gärna mer om Stockholms stads förmåner här

Din roll

Som chef för förvaltarenheten har du det övergripande ansvaret för verksamheten och säkerställer att huvudmännen får bästa möjliga stöd. Du stöttar och coachar ställföreträdarna i deras uppdrag, även om du som chef har begränsad insyn i enskilda ärenden på grund av den starka sekretessen.

Ställföreträdarna bistår personer i utsatta situationer med stöd i ekonomiska, juridiska och sociala frågor, alltid utifrån huvudmannens individuella behov. Arbetet sker med tydliga mål, individuella uppföljningar och i nära samverkan med myndigheter, andra organisationer och, när det är möjligt, anhöriga. De motiverar, vägleder och företräder sina huvudmän i kontakt med myndigheter och andra instanser.

Som chef ansvarar du också för ett nära samarbete med överförmyndarförvaltningen samt för kontakter med både statliga och kommunala myndigheter. I rollen ingår även att utreda frågor som uppstår inom enhetens uppdrag.

Din kompetens och erfarenhet

Du som söker skall ha

chefserfarenhet
universitetsexamen, exempelvis inom ekonomi, beteendevetenskap, juridik, statsvetenskap, samhällskunskap eller en annan universitetsexamen som arbetsgivaren finner lämplig
god förståelse för samhällets stöd- och myndighetssystem
mycket god förmåga att uttrycka dig i svenska, både i tal och skrift.

Dessutom ser vi det som meriterande om du har

erfarenhet av att hantera juridiska och ekonomiska frågor som rör enskilda personer, exempelvis genom att ge vägledning i kontakter med myndigheter eller samordna insatser kring individens behov
flerårig erfarenhet av att arbeta med personer i utsatta eller komplexa livssituationer, exempelvis med psykisk ohälsa, beroendeproblematik, LVM eller annan social problematik
erfarenhet av att i yrkessammanhang ha kontakt med myndigheter, exempelvis myndighetsutövning inom LSS, SoL och/eller annan adekvat lagstiftning
erfarenhet från samhällsservice såsom skola, polisväsendet, socialpsykiatri, rättspsykiatri, kriminalvården, sjukvård, socialtjänsten
erfarenhet av utredningsarbete.

Vi ser att du är trygg i både dig själv och ditt ledarskap. Du leder med tillit, är tydlig i dina beslut och agerar med både bestämdhet och lyhördhet. Du är ansvarstagande och har god förmåga att planera, organisera och följa upp arbetet. Du sätter tydliga mål, ser till att de uppnås och följer upp resultaten. Du har förmåga att skapa ett gott samarbete och har en väl utvecklad förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation. Du förstår din roll i ett större sammanhang och agerar därefter.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten.

Välkommen med din ansökan.

Övrigt

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.



På arbetsmarknadsförvaltningen så arbetar vi för att det ska vara lätt att utvecklas genom att byta enhet och arbetsplats. Det innebär att din anställning är i hela förvaltningen och att du kan komma att få nya uppdrag inom andra verksamheter där din kompetens behövs bäst.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Enhetschef, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Enhetschef, offentlig förvaltning.

Interim Enhetschef

Läs mer Jun 2
Techster Solutions befinner i dagsläget sig i en spännande tillväxtfas och söker nu fler kollegor, inledningsvis dig med minst 10+ års erfarenhet och som kan stärka teamet.
Du kan förvänta dig en omväxlande miljö, dagarna kan se väldigt olika ut - men en sak är säkert, här får du använda dina kompetenser och sätter själv gränsen för hur mycket du vill utvecklas. Som ett kunskapsbolag är det viktigt för oss att våra specialister delar med sig av sin kompetens och får kollegorna att växa.

Preliminärt startdatum: 2025-08-11
Slutdatum: 2026-08-17
Option: 1 +1 år, dvs. längst t.o.m. 2028-08-14.

Roll och ansvar
Som enhetschef ansvarar du för personal, budget, resultat och utveckling inom enhetens ansvarsområden, samt avrapporterar till sektionschefen. Du ingår i sektionens ledningsgrupp och är en aktiv deltagare i vårt gemensamma strategiska arbete. Du leder och fördelar arbetet inom enheten och håller regelbundna uppföljningar och återkopplingar med dina medarbetare. Du är resursägare och hanterar äskningar för dina resurser och upphandlar konsulter vid behov.
Verksamhetsuppdrag. Ansvar för att leda och driva initiativ, hålla möten och planera dessa, följa upp progress i initiativ och samordna initiativens arbete, ta fram avrapporteringar mot beställare och hantera medlemmarna i initiativet för att säkra en god arbetsmiljö.

I uppdraget ingår följande arbetsuppgifter
Stötta/avlasta sektionschef i introduktion av ny enhetschef
Personal, budget, resultat och utveckling inom enhetens ansvarsområden, samt avrapporterar till sektionschefen.
Leda och driva verksamhetsuppdrag som tilldelas konsulten inom division näts ansvarsområden

Skallkrav:
Minst 8 års arbetslivserfarenhet som chef med personal och budgetansvar under de senaste 10 åren.
Minst 2 års erfarenhet som chef över teknisk dokumentation, förvaltning av anläggningsinformation och teknisk anläggningsdokumentation inom större myndighet senaste 5 åren.
 Minst 2 års erfarenhet inom projektledning inom infrastrukturprojekt med projekthantering, riskhantering och teknisk dokumentation senaste 5 åren.
Minst 10 års erfarenhet inom ledande position.
Minst 1 år erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystem Service Now

Mervärde:
Minst 1 års erfarenhet av att vara chefsstöd
3 års erfarenhet av att arbeta med strategiarbete på större myndighet
2 års erfarenhet av att driva och leda processarbete inom teknisk anläggningsdokumentation och information
Minst 1 års erfarenhet av att leda implementationsarbete i ärendehanteringssystem senaste två åren


Ansökan Tror du att du är Techster Solutions nästa stjärna? Tveka då inte att skicka in din ansökan redan nu. Urval sker löpande och tillträde sker enligt överenskommelse.
Arbetsplats och kulturVi är ett entreprenördrivet IT företag, med både produktkunskap och försäljning (Techster AB) och konsultativa tjänster (Techster Solutions AB). Det innebär att vi är mycket öppna för nya tekniska lösningar, kunskapsutbyte och ständigt lärande. Att ha roligt och samtidigt behålla den familjära andan utan hierarkier är lika viktigt.
Vi vill skapa det konsultbolag som du alltid velat jobba för, men kanske inte hittat ännu. Redan idag har vi en blandning av seniora och yngre medarbetare, såväl som män och kvinnor. Det vill vi fortsätta att bygga på. Så välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Leveransledare

Läs mer Apr 16
Frenda växer – och vi är mitt i en spännande fas med nya kunder, nya insikter och massor av möjligheter! Nu letar vi efter dig som vill vara med och ta vårt leveransteam till nästa nivå. Vi erbjuder en nyckelroll i ett bolag där teknik och människor står i centrum. Du kommer ha ett särskilt fokus på våra samarbeten med regionerna – något vi ser som både viktigt och riktigt kul. Tillsammans med våra kunder bidrar du till att driva utvecklingen inom tandvården framåt, med användarna och patienterna i fokus. 

Om Frenda – teknik med hjärta för tandvård
Frenda startades 2017 och har sedan dess vuxit till ett härligt gäng på cirka 55 personer med kontor mitt i Stockholm. Under 2025 kommer vi att växa med många fler. Vår vision? Att förbättra munhälsan genom en enklare vardag för alla som arbetar med tandvård. Det uppnår vi genom att vi vill vara den självklara plattformen för effektiv, säker och patientcentrerad tandvård. För vi vet att en frisk mun gör skillnad – för hela människan.
Vi är ett svenskt produktbolag som utvecklar och levererar en heltäckande molnbaserad SaaS-lösning. Plattformen erbjuder en allt-i-ett-lösning bestående av patienthantering, röntgen/bildbehandling samt lagring och säkerhetskopiering mot tandvårdsbranschen.
Hos oss är gemenskap, engagemang och ständig utveckling självklara delar av vardagen. Vi är snälla och ambitiösa och tror på att växa tillsammans – både som företag och som individer. Här får du vara med och påverka, i en kultur som präglas av öppenhet, nyfikenhet och snabba beslut. Just nu befinner vi oss i en riktigt spännande tillväxtresa – och vi har bara börjat.

Vad gör en Leveransledare hos Frenda?
Som Leveransledare har du uppdraget att leda, harmonisera och förfina våra arbetssätt och kundleveranser i takt med att vi växer.
Ditt huvudmål är att, utifrån vår produktplan, samordna den operativa leveransen och kunddialoger för att bidra till ett lyckat genomförande och fortsatt nöjd kund. Du kommer att ha fokus på långsiktigt ansvar för att leveranserna uppnår de förväntade effektmålen och ser till att övergången från projektleveranser till vidareutveckling blir så smidig som möjligt för både kunder och Frenda.
Du kommer i detta arbete vara ansvarig för samverkan med våra kunder samt vara involverad som stakeholder i de flesta av Frendas kärnprocesser. Du kommer därför jobba väldigt nära våra produktägare, projektledare och kundservice. Allt för att förstå nuläge och proaktivt bidra till sömlösa processer och arbetssätt.
Vi tror att du...
Har erfarenhet från leverans- och projektledning, gärna inom tech, SaaS eller MedTech
Trivs i en föränderlig miljö där saker händer och beslut fattas snabbt
Har lätt för att skapa struktur, gillar att samarbeta och tar egna initiativ
Är trygg i att facilitera workshops och driva processer som engagerar
Ser möjligheter i varje utmaning och drivs av att hitta hållbara lösningar


Hos Frenda får du...
Vara med på en tillväxtresa där du gör skillnad – varje dag
Arbeta med spännande kunder inom såväl privat som offentlig sektor
Flexibla arbetstider och möjlighet till hybridarbete
Kollektivavtal, bra förmåner och ett generöst friskvårdsbidrag
En företagskultur som värdesätter öppenhet, utveckling och gemenskap

Du kliver in i ett bolag där vi kombinerar erfarenhet och kompetens med en vilja att hela tiden bli ännu bättre. Vi har byggt upp strukturer som gör att vi levererar med kvalitet och fokus – men vi är också ärliga med att allt inte är färdigt. Vi växer, och med det kommer både möjligheter och utmaningar. Det betyder att du får vara med och forma, förbättra och utveckla hur vi jobbar framåt. Här får du det bästa av två världar: känslan av en startup, inom ramarna av ett tryggt och stabilt bolag.
Låter detta som något för dig? Vi ser fram emot att höra från dig och välkomnar dig till en roll där du får vara med och forma framtiden i branschen tillsammans med oss.
Hoppas vi ses! #teamfrenda

Ansök nu

Chef – led och utveckla arbetet på kriminalpolitiska enheten

Läs mer Jun 9
Kriminalpolitiska enheten, Justitiedepartementet

Vill du leda och utveckla arbetet på kriminalpolitiska enheten? Är du bra på att motivera och entusiasmera medarbetare? Vi erbjuder dig en spännande och utvecklande chefsroll som bidrar till samhällsutvecklingen. 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som enhetschef leder och ansvarar du för enhetens arbete. I detta ingår att vara huvudman och personalansvarig chef. Du verkar för en enhetlig arbetsgivarpolitik, ett gott samverkansklimat och hållbar arbetsmiljö på enheten, inom departementet och myndigheten.  I uppdraget ingår det att företräda verksamheten i många olika sammanhang både internt och externt. Arbetet präglas av många kontaktytor i en händelserik miljö. där du möter många professionella kollegor. Enheten består för närvarande av 20 personer, varav en enhetschef, en biträdande enhetschef och en enhetsassistent. Enhetschefen rapporterar till en av Justitiedepartementets expeditionschef.

Kriminalpolitiska enheten ansvarar för förvaltning och utveckling av kriminalpolitik i allmänhet, brottsförebyggande frågor och brottsofferfrågor. Enheten ansvarar också för gemensamma utvecklingsfrågor för rättsväsendet och för samordning av frågor som berör flera delar av rättsväsendet. Dessutom ansvarar enheten för utveckling som gäller samordning av rättsväsendets digitalisering och andra övergripande frågor om digitalisering inom departementets område samt det offentliga rättsinformationssystemet. På enheten ligger också ansvaret för samordning av arbetet med jämställdhetsintegrering inom departementets område.  Enheten ansvarar också för myndighetsstyrningen av Kriminalvården, Brottsförebyggande rådet och Brottsoffermyndigheten.

Läs mer om departementet och vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk examen och erfarenhet av arbetsledning med omvittnat goda ledaregenskaper. Du har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet och erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsstyrning i Regeringskansliet eller annan organisation.  För att bli framgångsrik i rollen behöver du ha god kunskap om Regeringskansliets organisation och arbetssätt, statsförvaltningen och dess beslutsprocesser samt insikt i och förståelse för vilka krav som ställs i en politiskt styrd organisation.  Kunskap om den statliga budgetprocessen är meriterande. Du är van och trivs med att företräda en verksamhet och du har mycket goda kunskaper i svenska såväl i tal som i skrift samt goda kunskaper i engelska. Vi ser gärna att du har erfarenhet från arbete med sakfrågor inom enhetens verksamhetsområde i Regeringskansliet eller på central nivå på myndighet. Likaså är erfarenhet av EU-arbete och erfarenhet av att delta i eller driva utvecklingsarbete meriterande.

Dina egenskaper
Som chef har du helhetssyn och kommunicerar övergripande mål, involverar andra tidigt och främjar samarbete för en enhetlig ledning. Du driver utveckling av verksamhet och arbetsmiljö, leder förändring med mod och uppmuntrar lärande och initiativ till utveckling, samtidigt som du utvecklar din egen kompetens och ditt ledarskap. Du har fokus på resultatet genom att prioritera, fatta beslut och visar tillit till medarbetares kompetens genom att stötta och coacha samt hantera problem i tid.  En hög integritet och gott omdöme är en förutsättning.

Övrigt
Vi erbjuder en tillsvidareanställning som departementsråd och ett tidsbegränsat chefsförordnande på 5 år med möjlighet till förlängning.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om befattningen, kontakta expeditionschef Helena Swenzén eller HR-ansvarig Ulrika Berggren. Fackliga kontaktpersoner är Klara Hedlund, Saco och Catharina de Grad, ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel på telefon 08- 405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 30 juni 2025.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.

Ansök nu

Enhetschef till Främmande underrättelseverksamhet

Läs mer Jun 11
På FRA arbetar vi med något som ingen annan gör i Sverige, och det kan du bli en del av. Oavsett yrkesroll är vi med och gör samhällsnytta genom att bidra till ett meningsfullt syfte — tillsammans arbetar vi med unika uppgifter för Sveriges säkerhet och integritet.

Vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter med goda möjligheter till egen utveckling och vi är övertygade om att en blandning av människor med olika bakgrund skapar en dynamisk och kreativ arbetsmiljö – våra olikheter är vår styrka.

Vill du göra samhällsnytta och bidra till Sveriges oberoende i världen? FRA söker nu en erfaren och driven enhetschef till avdelningen för signalunderrättelser. Är du den vi söker kan vi erbjuda ett varierande arbete i en kunskapsintensiv miljö där du får vara med och göra skillnad varje dag.

Ditt uppdrag
Du tillhör avdelningen för signalunderrättelser som bedriver signalspaning i underrättelsesyfte. Våra uppdragsgivare är regeringen, Regeringskansliet, Försvarsmakten, Säkerhetspolisen och Nationella operativa avdelningen vid Polismyndigheten. Vi söker nu en enhetschef till produktionen för främmande underrättelseverksamhet och annan säkerhetshotande verksamhet.

I rollen som enhetschef ansvarar du för att leda din enhets underrättelseproduktion tillsammans med en biträdande enhetschef tillika produktionsuppdragsledare. Det är en händelsestyrd verksamhet som snabbt kan skifta fokus där du som chef blir en viktig beslutsfattare. Du har ett nära samarbete med andra enhetschefer och ingår i kontorets ledningsgrupp där du rapporterar till kontorschefen. Du har många kontakter inom myndigheten liksom många externa kontakter med uppdragsgivare, andra underrättelseorganisationer samt kontroll och tillsynsorgan.

I rollen som enhetschef är dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

Utveckla och driva verksamheten framåt vad gäller prioriteringar, arbetsmetoder och processer


Säkerställa att produktionen sker i enlighet med gällande tillstånd, föreskrifter och lagstiftning


Ta fram underlag till de tillstånd som är kopplade till verksamheten du leder och svarar för enhetens tillståndsansökningar i domstol


Ansvara för att kvalitetssäkra utgående rapporterings riktighet avseende innehåll och integritetsaspekter


Ansvara för personal-, budget- och verksamhetsfrågor och arbeta för att skapa trivsamt arbetsklimat


 Enheten du leder är en mellanstor grupp med olika kompetenser hos medarbetarna. Du är närvarande i det dagliga arbetet och motiverar och säkerställer att teamet har rätt förutsättningar och information för att leverera i enlighet med FRA:s produktionsplan Vid behov kan du som chef komma att jobba utanför ordinarie arbetstider om verksamheten kräver det. Resor inrikes och utrikes förekommer.

Du kan
Vi söker dig som har:

Akademisk examen alternativt förvärvat motsvarande kunskaper genom arbetslivserfarenhet


Ledarerfarenhet av att driva verksamhetsfrågor och hantera personal och personalärenden i tidigare chefs- eller ledarroll


Erfarenhet från arbete i verksamhet med utredande eller analytisk karaktär, som chef eller medarbetare


Erfarenhet från underrättelseverksamhet, som leverantör eller som mottagare av underrättelser


Grundläggande datorkunskaper


Goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift


Vi ser det som meriterande om du har:

Erfarenhet från arbete i verksamhet med operativ karaktär, som chef eller medarbetare


B-körkort


Du är
Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig med en naturlig förmåga att leda, motivera och förse andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Du är en problemlösare och har gott omdöme där du kan göra korrekta avvägningar och prioriteringar i ditt arbete. Med din kreativitet bidrar du med nya initiativ och arbetssätt som driver verksamheten framåt. Du har god samarbetsförmåga och är tydlig i din kommunikation när du förmedlar information till andra. Vidare har du en förmåga att arbeta koncentrerat under längre perioder och förblir motiverad och entusiastisk även vid ökad arbetsbelastning. Vi ser att du har lätt för att skapa goda kontakter och bygga nätverk, såväl internt som externt, samt att samarbeta effektivt med andra.

Mer information
Arbetsplatsen är belägen i närheten av Drottningholm, ca 10 min från Brommaplan. Svenskt medborgarskap är ett krav då anställning vid FRA innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för att få anställning är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Vi tillämpar sex månaders provanställning. För mer information är du välkommen att kontakta HR-avdelningen på rekrytering@fra.se. Fackliga företrädare nås på 010-557 46 00.

Vi tar emot ansökningar via www.fra.se senast 2025-06-29
Referensnummer 2025FRA808-2

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sökord: Underrättelseverksamhet underrättelse utredning enhetschef säkerhetstjänst

Ansök nu

Chef till verksamheten för operativ cybersäkerhet

Läs mer Jun 3
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar.




Ledarskapet hos oss utgår från tillit, medmänsklighet och viljan att arbeta tillsammans.

Vi utgår från att vi gör vårt bästa och vill varandra väl. Att agera i linje med det innebär att medverka till ökad trygghet och ett hållbart arbetsliv.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som chef för Verksamheten för operativ cybersäkerhet har du personal- och resultatansvar och ingår i avdelningens ledningsgrupp samt leder egen ledningsgrupp inom verksamheten. Du är tillika chef över funktionen MSB CERT-SE. I arbetet ingår att leda och följa upp verksamheten mot uppställda mål genom de fem underställda enhetscheferna. Du ska förvalta och utveckla verksamheten med myndighetens uppdrag och mål som utgångspunkt, och vara lyhörd för målgruppernas behov. Du ska vidare verka för att verksamheten har ett utvecklande arbetsklimat och goda relationer med övriga i myndigheten och externa samarbetspartners. Du skall även vara aktiv och bidra med att utveckla MSB:s och avdelningens arbete i nationella cybersäkerhetscentret (NCSC).

Du ansvarar för att driva enhetens frågor på en strategisk och operativ nivå tillsammans med dina medarbetare Du ska leda och styra med enhetens, avdelningens och myndighetens mål och medarbetar- och ledarkriterier som utgångspunkt. I din roll ingår samverkan både internt inom MSB och externt gentemot andra organisationer.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen, och erfarenhet av att vara chef inom offentlig förvaltning med goda resultat, samt god erfarenhet av att leda andra chefer. Vidare har du erfarenhet av att leda en operativ cybersäkerhetsverksamhet, en it-incidenthanteringsfunktion och/ eller SOC på nationell nivå, även erfarenhet av arbete med praktiska säkerhetsfrågor och samverkan med underrättelse- och säkerhetstjänst. Att leda och genomföra förändrings- och utvecklingsarbete är något du är van vid. Du besitter ämneskunskaper inom verksamhetens ansvarsområden, särskilt strategiska frågor kopplade till operativ cybersäkerhet. 

Du har kunskap om, och ett stort intresse för att verka för en bra arbetsmiljö på verksamheten. Som person är du strukturerad, mål- och resultatinriktad. Din problemlösande analysförmåga kommer väl till pass här, liksom din strategiska förmåga som innebär att du kan sätta verksamhetens uppdrag i ett större sammanhang och ta ett helhetsperspektiv på frågor.

Det är meriterande om du har:

- kunskap om det svenska beredskapskapssystemet och totalförsvaret
- kunskap om myndigheterna i nationella cybersäkerhetscentret (NCSC)
- erfarenhet av arbete med civilt försvar, totalförsvar eller säkerhetsfrågor på nationell nivå

Som chef och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterad, utvecklingsinriktad, coachande och dialoginriktad, har god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Du är trygg i dig själv och har en hög grad av personlig mognad vilket gör att du är medveten om både dina styrkor och dina svagheter. Du har lätt för att samarbeta och en god förmåga att företräda MSB och att bygga relationer med samarbetspartners. Vidare är du en god kommunikatör med goda språkkunskaper i tal och skrift, både på svenska och på engelska.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning med ett tidsbegränsat chefsförordnande på fyra år. Din placeringsort kommer att vara Stockholm på vårt kontor Tomteboda, och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
Du kommer att vara placerad på Verksamhet för operativ cybersäkerhet, vid Avdelningen för cybersäkerhet och samhällsviktiga kommunikationer. I verksamhetens uppgift ingår operativ cybersäkerhet för stöd till samhället. I detta ingår att  förebygga och hantera it-incidenter. I verksamheten ingår funktionen CERT-SE  samt CSIRT med tillhörande uppgifter enligt EU:s direktiv NIS. Verksamheten är indelad i fem enheter. Verksamheten leds av en verksamhetschef som tillika är chef för funktionen CERT-SE. 

Vi har nu inlett en ny fas i vår utveckling. Samarbetet med det nationella cybersäkerhetscentret (NCSC-SE) har intensifierats och på sikt kommer hela CERT-SE som funktion att överföras till NCSC-SE med FRA som huvudman.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta avdelningschef Åke Holmgren. Fackliga företrädare är Carl Önne Saco, Jan Herremo ST och Josefin Berglund eller Ann-Britt Paradis  SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240. 

Välkommen med din ansökan senast den 18 juni 2025.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Stockholms kommun

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Stockholms kommun .

Socialsekreterare till BoU barngrupp vid EÅV stadsdelsförvaltning

Socialsekreterare
Läs mer Jun 11
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.



Vill du vara en del av ett engagerat team där du varje dag gör skillnad i barns och ungas liv? Motiveras du av att skapa trygghet och möjligheter för barn och deras familjer? Vi söker nu en driven och empatisk socialsekreterare till en av våra utredningsenheter inom Barn och Unga i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning.

Vi erbjuder
En gedigen introduktion med stöd av en mentor.
En arbetsplats med engagerade och erfarna kollegor och chefer
Friskvårdsbidrag på 3 000 kr/år samt tillgång till gym i huset.
Flexibla arbetstider med vinter- och sommararbetstid samt möjlighet till semesterväxling.

"Mitt arbete känns som mest meningsfullt när jag får höra barn och ungas röst och känner att jag når fram till föräldrar, att de vill göra en förändring för barnens skull.”
– Socialsekreterare, Barn och unga

Din roll

Som socialsekreterare i vårt team får du ett meningsfullt uppdrag där du:

Utreder och följer upp insatser enligt SoL och LVU.
Arbetar nära barn, familjer och deras nätverk för att hitta långsiktiga lösningar.
Använder evidensbaserade metoder och bedömningsinstrument som iRisk och EARL.
Är en del av enhetens utveckling genom erfarenhetsutbyte och reflektion.

Vi lägger stor vikt vid ett gott bemötande och ett professionellt förhållningssätt och arbetar aktivt för att skapa en trygg och lärande arbetsmiljö.

Din kompetens och erfarenhet

Vi söker dig som:

Har socionomexamen.
Tycker om att arbeta med utredningar och att följa upp insatser.
Ser nätverksarbete som en självklar del av ett framgångsrikt socialt arbete.
Är en skicklig kommunikatör och har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:

Erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga.
Kunskap om bedömningsmetoder såsom iRisk, EARL, SAVRY, ADAD och Signs of Safety.
God insikt i sociallagstiftningen.

Vi tror att du:

Är empatisk och lyhörd.
Har en god kommunikativ förmåga och ett genuint intresse för att hjälpa människor.
Är trygg i att göra bedömningar och fatta beslut – även i svåra situationer.
Är strukturerad och har lätt för att organisera ditt arbete.
Har förmågan att hålla dig lugn och stabil i pressade situationer.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

”Jag upplever att jag som anställd i Stockholms stad har en stor frihet under ansvar. Jag känner mig lyssnad på och uppskattad av mina chefer.”
– Socialsekreterare, Barn och unga

Om oss

Vi är en av Stockholms 11 stadsdelsförvaltningar och har vårt kontor i Slakthusområdet vid Globen. Avdelningen Individ och familj består av fyra områden, där Barn och Unga -Mottagning, utredning och familjerätt Sydost är ett av dem. Vi arbetar för att erbjuda rätt stöd och insatser till barn, unga och deras familjer genom flera specialiserade enheter.

Hos oss möter du kompetenta och engagerade kollegor, erfarna och närvarande chefer och en kultur där vi stöttar och utvecklar varandra. Vi är cirka 89 medarbetare, där 72 är socialsekreterare. Vi arbetar systematiskt, har barnets bästa i fokus och strävar alltid efter att förbättra våra arbetssätt.

Ansökan 

Vi har tagit bort det personliga brevet, istället får du svara på några frågor om din kompetens och erfarenhet i samband med din ansökan. Observera: Innan anställning blir aktuell kommer vi att begära utdrag ur belastningsregistret.

Låter detta som en roll för dig? Vi ser fram emot att höra från dig!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.



Enskede Årsta Vantör är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet. Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras till år 2030.

Ansök nu

Gymnasielärare i Historia till Spånga gymnasium

Lärare i gymnasieskolan
Läs mer Jun 9
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.



Om jobbet

Spånga gymnasium är ett litet, trevligt gymnasium med ca 300 elever.

Här finns engagerad personal och personalomsättningen är låg. Skolan ligger idylliskt i Solhems villaområde och du tar dig enkelt till skolan med pendeltåg eller buss. Vi har ett stort utbud av utbildningar, så som Naturbruksprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet samt IMS (Språkintroduktion), IMY-NB (yrkesintroduktion NB) samt anpassad gymnasieskola med de nationella programmen SMD (Skog, Mark, Djur) och FAB (Fastighet, Anläggning, Byggnation). Nu söker vi en legitimerad gymnasielärare för undervisning i Historia. Kan det vara du?

Som lärare i Historia delar du arbetsrum med kolleger i det arbetslag som du ingår i. För att lyckas med uppdraget krävs att du har samarbetsförmåga, tycker om att tillsammans med kolleger utveckla undervisningen och att du har förmåga att anpassa dina lektioner till olika elevgrupper.

Arbetsbeskrivning

Tjänsten innebär framför allt att planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera undervisning. Du deltar i ämnes- och arbetslag samt övriga möten så som skolans utvecklingsgrupper där du tillsammans med kolleger bidrar till att lyfta vår skola ytterligare.

Kvalifikationer

Du är legitimerad lärare. Vidare har du god förmåga att tydliggöra målen för undervisningen samt bedöma densamma. Du anpassar efter individens behov för att optimera lärandet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag. Intervjuar sker löpande, varvid tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens utgång. 
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ansök nu

Gymnasielärare i Nk/Geo till Spånga gymnasium

Lärare i gymnasieskolan
Läs mer Jun 9
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.



Om jobbet

Spånga gymnasium är ett litet, trevligt gymnasium med ca 300 elever.

Här finns engagerad personal och personalomsättningen är låg. Skolan ligger idylliskt i Solhems villaområde och du tar dig enkelt till skolan med pendeltåg eller buss. Vi har ett stort utbud av utbildningar, så som Naturbruksprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet samt IMS (Språkintroduktion), IMY-NB (yrkesintroduktion NB) samt anpassad gymnasieskola med de nationella programmen SMD (Skog, Mark, Djur) och FAB (Fastighet, Anläggning, Byggnation). Nu söker vi en legitimerad gymnasielärare för undervisning i Naturkunskap och Geografi. Kan det vara du?

Som lärare i Naturkunskap och Geografi delar du arbetsrum med kolleger i det arbetslag som du ingår i. För att lyckas med uppdraget krävs att du har samarbetsförmåga, tycker om att tillsammans med kolleger utveckla undervisningen och att du har förmåga att anpassa dina lektioner till olika elevgrupper.

Arbetsbeskrivning

Tjänsten innebär framför allt att planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera undervisning. Du deltar i ämnes- och arbetslag samt övriga möten så som skolans utvecklingsgrupper där du tillsammans med kolleger bidrar till att lyfta vår skola ytterligare.

Kvalifikationer

Du är legitimerad lärare. Vidare har du god förmåga att tydliggöra målen för undervisningen samt bedöma densamma. Du anpassar efter individens behov för att optimera lärandet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag. Intervjuar sker löpande, varvid tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens utgång. 
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ansök nu

Gymnasielärare i Svenska till Spånga gymnasium

Lärare i gymnasieskolan
Läs mer Jun 9
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.



Om jobbet

Spånga gymnasium är ett litet, trevligt gymnasium med ca 300 elever.

Här finns engagerad personal och personalomsättningen är låg. Skolan ligger idylliskt i Solhems villaområde och du tar dig enkelt till skolan med pendeltåg eller buss. Vi har ett stort utbud av utbildningar, så som Naturbruksprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet samt IMS (Språkintroduktion), IMY-NB (yrkesintroduktion NB) samt anpassad gymnasieskola med de nationella programmen SMD (Skog, Mark, Djur) och FAB (Fastighet, Anläggning, Byggnation). Nu söker vi en legitimerad gymnasielärare för undervisning i Svenska. Kan det vara du?

Som lärare i Svenska delar du arbetsrum med kolleger i det arbetslag som du ingår i. För att lyckas med uppdraget krävs att du har samarbetsförmåga, tycker om att tillsammans med kolleger utveckla undervisningen och att du har förmåga att anpassa dina lektioner till olika elevgrupper.

Arbetsbeskrivning

Tjänsten innebär framför allt att planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera undervisning. Du deltar i ämnes- och arbetslag samt övriga möten så som skolans utvecklingsgrupper där du tillsammans med kolleger bidrar till att lyfta vår skola ytterligare.

Kvalifikationer

Du är legitimerad lärare. Vidare har du god förmåga att tydliggöra målen för undervisningen samt bedöma densamma. Du anpassar efter individens behov för att optimera lärandet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag. Intervjuar sker löpande, varvid tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens utgång. 
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ansök nu

Gymnasielärare i Musik till Spånga gymnasium

Lärare i gymnasieskolan
Läs mer Jun 9
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.



Om jobbet

Spånga gymnasium är ett litet, trevligt gymnasium med ca 300 elever.

Här finns engagerad personal och personalomsättningen är låg. Skolan ligger idylliskt i Solhems villaområde och du tar dig enkelt till skolan med pendeltåg eller buss. Vi har ett stort utbud av utbildningar, så som Naturbruksprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet samt IMS (Språkintroduktion), IMY-NB (yrkesintroduktion NB) samt anpassad gymnasieskola med de nationella programmen SMD (Skog, Mark, Djur) och FAB (Fastighet, Anläggning, Byggnation). Nu söker vi en lärare som kan undervisa i Musik. Kan det vara du?

För att lyckas med uppdraget som lärare i Musik krävs att du har samarbetsförmåga, tycker om att tillsammans med kolleger utveckla undervisningen och att du har förmåga att anpassa dina lektioner till olika elevgrupper.

Arbetsbeskrivning

Tjänsten innebär framför allt att planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera undervisning. Du deltar i ämnes- och arbetslag samt övriga möten så som skolans utvecklingsgrupper där du tillsammans med kolleger bidrar till att lyfta vår skola ytterligare.

Kvalifikationer

Du är gärna legitimerad lärare. Vidare har du god förmåga att tydliggöra målen för undervisningen samt bedöma densamma. Du anpassar efter individens behov för att optimera lärandet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag. Intervjuar sker löpande, varvid tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens utgång. 
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ansök nu

Förstelärare Gubbängsskolan (Åk 4-6, SV & SO)

Grundlärare, 4-6
Läs mer Jun 11
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.



Välkommen till oss på Gubbängsskolan

Gubbängsskolan är en F-9-skola med 730 elever som ligger i Farsta stadsdel.

Vår vision är ”En skola där alla vill utvecklas och får lust att lära sig mer”. Vi vill samla de bästa kompetenserna och få med dig som vill verka i en dynamisk och kreativ miljö.

Vi söker nu en förstelärare som vill vara med och driva utvecklingsarbetet på skolan.

Din roll

Som förstelärare är din huvudsakliga arbetsuppgift att bedriva undervisning samt utföra till undervisningen tillhörande arbetsuppgifter. Samtidigt söker vi dig som med driv och engagemang vill ta en tydlig ledarroll och leda utvecklingen av vårt mellanstadium samt delta i skolans övergripande utvecklingsarbete.

Du ska utifrån beprövad erfarenhet systematiskt och strukturerat bidra till:

Att stärka mellanstadiet identitet och framåtanda
Att förvalta och förädla rutiner och arbetssätt för att bibehålla höga trygghetsmål i åk 4-6
Att utveckla och synliggöra undervisningen och elevers lärande och studieresultat
Att elevers kunskapsresultat följs upp och analyseras på skol- och stadienivå

I tjänsten ingår mentorskap och att vara arbetslagsledare för ett årskurslag. Du ingår mellanstadiets arbetslagsledarteam och i skolans förstelärarteam.

I uppdraget som förstelärare förväntas du bidra aktivt i det systematiska kvalitetsarbetet i mellanstadiet i nära samarbete med btr rektor och tillsammans med övriga arbetslagsledare och delar av elevhälsoteamet. Trygga övergångar till årskurs 4 och 7 är ett fokusområde för oss.  

Din kompetens och erfarenhet

Du är legitimerad lärare med minst 4 års dokumenterad erfarenhet efter erhållen lärarexamen och behörig i svenska och SO för årskurs 4-6.  En bred utbildning med inriktning mot mellanstadiet passar här och behörighet i alla fyra SO-ämnen är meriterande. Det är även meriterande om du har behörighet i ytterligare ämnen.

Du har mycket god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift och är trygg vid att använda digitala verktyg i alla delar av läraruppdraget. Relationskapande och ett medvetet mentorskap är en del av hur du skapar trygghet och delaktighet. Tillsammans med dina kollegor skapar du en arbetsmiljö som kännetecknas av tydlighet och struktur, öppenhet och respekt samt höga förväntningar på varandra och våra elever.

Du står för god kvalitativ undervisning i alla sin enkelhet och komplexitet. Att möta upp eleverna där de befinner sig och anpassa undervisningen på både grupp och individnivå ser du som en självklarhet.

Vidare vill vi att du har:

Visat en särskilt god förmåga att förbättra elevers studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen.
Erfarenhet av systematiskt kvalitetsarbete och har god kompetens när det gäller analysarbete.
Visat på betydande initiativförmåga och utveckling av sin egna praktik.
Erfarenhet av att leda kollegialt lärande och förmåga att leda och inspirera kollegor i utvecklingsarbete.

Som person är du trygg, stabil och har god självinsikt samt är en tydlig ledare i klassrummet. Du värdesätter och skapar goda förutsättningar för samarbete och skapar goda relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt

Vi kommer ha intervjuer fortlöpande under ansökningstiden med en förväntan att ha avslutande intervjuer i början av augusti. Tillträde så fort som möjligt efter avslutad rekrytering. 



Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ansök nu