Stockholm: Vill du arbeta med datahantering och analys på Finansinspektionen

Hitta ansökningsinfo om jobbet Vill du arbeta med datahantering och analys på Finansinspektionen i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-09 // Varaktighet: Heltid

Är du i början av din karriär och intresserad av att jobba med hantering och analys av ekonomisk data? Sök det här jobbet hos oss på Finansinspektionen (FI)!

Om jobbet

Du kommer att arbeta på avdelningen Makroanalys på staben Ekonomisk analys. Du ansvarar för och driver arbetet med stabens olika datakällor, såväl egna insamlingar av mikro- och aggregerade data som datakällor från andra myndigheter och inköpt data. Fokus ligger på att effektivisera och stärka kvaliteten i stabens löpande dataförvaltning. Arbetet sker i samarbete med övriga medarbetare på staben. Kvalitetsarbetet sker främst för de egna insamlingarna och innebär insamling, validering och kvalitetssäkring samt att tillgängliggöra data. Fokus ligger även på att strukturera upp stabens övriga datakällor. Dessutom deltar du i arbetet med att ta fram indikatorer för att mäta och följa utvecklingen, skriva interna analyser samt delta i några av stabens löpande rapporter. Du har också kontakt med övriga medarbetare på FI, bland annat med de tvärfunktionella team som arbetar med de mer tekniska delarna av FI:s datahantering.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har akademisk masterexamen inom nationalekonomi, finansiell ekonomi eller inom ett annat tekniskt ämnesområde
• har erfarenhet av att hantera stora mängder ekonomiska data
• har kunskap och erfarenhet av programmering
• har kunskap och erfarenhet av ett eller flera analys/statistikprogram
• är van att kommunicera resultat och slutsatser i skrift
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                               


• har erfarenhet av kvantitativ ekonomisk analys genom arbete, praktik eller uppsats
• har god förståelse för datahantering och för den tekniska delen av datahantering.

Om dig  

I det här jobbet behöver du


• bidra till ett gott samarbete
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• vara effektiv även när uppgifterna är rutinartade.





Om oss

Finansinspektionen (FI) bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.


På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/





 

Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester kan ingå i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet


Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:


Magnus Karlsson, Enhetschef, 08-408 984 54



Sista ansökningsdag:



2025-05-23

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Makroanalytiker

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Makroanalytiker.

Counterparty Credit Risk Analyst till Swedbank, Stockholm City

Läs mer Apr 25
Är du en analytisk talang som trivs med komplexa utmaningar? Har du en passion för att bedöma och kvantifiera motpartsrisker och vill vara med och driva utvecklingen inom marknads- och motpartsrisk på en storbank? Då kan rollen som Counterparty Credit Risk Analyst på Swedbank vara nästa spännande steg i din karriär.

Om tjänsten

På Swedbank erbjuder vi dig en unik möjlighet att vara en del av ett specialiserat team med ansvar för analys och rapportering av Swedbanks marknads- och motpartsrisker. I denna dynamiska miljö ges du gynnsamma möjligheter till personlig och professionell utveckling inom en stor och mångsidig organisation.
Du kommer i rollen få fördjupad förståelse för Swedbanks tradingrelaterade affärer och risker. Du kommer att samarbeta nära med andra delar av Group Risk, såväl som olika trading- och salesdeskar, Group Finance, Legal och andra enheter inom Swedbank. Dessutom kan du komma att delta i olika utvecklingsprojekt som rör finansiella instrument, data och riskhantering.

I rollen ingår olika typer av arbetsuppgifter, främst inom analys, rapportering och riskidentifiering men kan även innefatta utvecklingsarbete samt projekt/värdeströmsarbete beroende på kandidat. Exempelvis: Övervaka och analysera exponering mot bankens derivatmotparter
Utvärdera motpartsriskexponeringar och identifiera nya potentiella risker
Scenarioanalyser och stresstesting: Bedöma effekterna av olika marknadsförhållanden på motpartsrisker
 
Skapa underlag och ha möjlighet att presentera regelbundna rapporter om motpartsrisker
Säkerställa efterlevnad med interna och externa regelverk
Utbildning och kunskapsdelning: Dela kunskap om motpartsriskhantering med andra teammedlemmar
Samarbeta i agilt värdeströmsarbete för att utveckla och förbättra bankens risksystem
Delta i tester av system och uppdateringar för riskhantering
Underhålla och vidareutveckla analys- och rapporteringsverktyg
Vi erbjuder ett arbetsarrangemang som är hybrid där du får möjlighet att dela din arbetstid mellan vårt kontor i Stockholm City (3 dagar) med hemarbete.

Är det här du?

En av de viktigaste egenskaperna för att lyckas som motpartsriskanalytiker är en skarp analytisk förmåga. Eftersom rollen innebär att bedöma och hantera komplexa finansiella risker är det avgörande att kunna analysera data, identifiera mönster och trender samt dra korrekta slutsatser. Det är med anledning av detta krav på att du tidigare arbetat inom motpartsrisk på den finansiella marknaden, minst 3–5 år, lämpligen som analytiker. Du har en civilingenjörsexamen, en master i nationalekonomi eller motsvarande. Utöver detta uttrycker du dig väl på både svenska och engelska i tal och skrift. Det är också meriterande om du har tekniskt intresse och har erfarenhet av programmering, gärna i Python eller .

Vi är övertygade om att personliga egenskaper är avgörande för vår framgång. Vi letar efter individer som är redo att axla ansvar och som fungerar som pålitliga teamspelare. Du är villig att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter för att stödja och lyfta dina kollegor. Ditt engagemang för att arbeta tillsammans mot gemensamma mål, kombinerat med din öppenhet för att lära och växa, kommer att vara avgörande för att trivas och lyckas i vår arbetsmiljö.

Detta erbjuder vi dig

På Swedbank är medarbetarna vår största tillgång. Vi har en kultur som bygger på respekt, inkludering och öppenhet, där varje medarbetares röst är viktig. Vi stöttar kontinuerlig utveckling. Du som arbetar hos oss leder din egen utveckling och hittar utmaningar som inspirerar dig. Vi värnar om ditt välmående och erbjuder en hållbar och flexibel arbetsmiljö. Som anställd ingår du i gruppgemensamt prestationsprogram och erbjuds tjänstepension, frivillig sjukförsäkring samt andra attraktiva förmåner. Vi arbetar genom våra värderingar: Öppen, Enkel och Omtänksam. Tillsammans levererar vi en positiv och unik upplevelse för våra kunder. Tillsammans gör vi skillnad.
"Bli en del av vårt team med professionella kollegor, som arbetar tillsammans för att leverera utmanande projekt, maximera kundnöjdheten och bidra till Swedbanks position i samhället.”.  Carl-Johan Johansson, din framtida chef

Vill du veta mer?

I denna rekrytering samarbetar Swedbank med Level Recruitment. Vänligen sök tjänsten genom att klicka på "ansök"-knappen här intill. Vid frågor vänligen kontakta rekryteringskonsult Stina Koskijev på 08-120 50 421 eller stina.koskijev@levelrecruitment.se. Vänligen observera att inga ansökningar tas emot via e-post.
Urvalet av ansökningar sker löpande.

Välkommen in med din ansökan!

Ansök nu

Vill du arbeta med datahantering och analys på Finansinspektionen?

Läs mer Maj 9
Är du i början av din karriär och intresserad av att jobba med hantering och analys av ekonomisk data? Sök det här jobbet hos oss på Finansinspektionen (FI)!

Om jobbet

Du kommer att arbeta på avdelningen Makroanalys på staben Ekonomisk analys. Du ansvarar för och driver arbetet med stabens olika datakällor, såväl egna insamlingar av mikro- och aggregerade data som datakällor från andra myndigheter och inköpt data. Fokus ligger på att effektivisera och stärka kvaliteten i stabens löpande dataförvaltning. Arbetet sker i samarbete med övriga medarbetare på staben. Kvalitetsarbetet sker främst för de egna insamlingarna och innebär insamling, validering och kvalitetssäkring samt att tillgängliggöra data. Fokus ligger även på att strukturera upp stabens övriga datakällor. Dessutom deltar du i arbetet med att ta fram indikatorer för att mäta och följa utvecklingen, skriva interna analyser samt delta i några av stabens löpande rapporter. Du har också kontakt med övriga medarbetare på FI, bland annat med de tvärfunktionella team som arbetar med de mer tekniska delarna av FI:s datahantering.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har akademisk masterexamen inom nationalekonomi, finansiell ekonomi eller inom ett annat tekniskt ämnesområde
• har erfarenhet av att hantera stora mängder ekonomiska data
• har kunskap och erfarenhet av programmering
• har kunskap och erfarenhet av ett eller flera analys/statistikprogram
• är van att kommunicera resultat och slutsatser i skrift
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                               


• har erfarenhet av kvantitativ ekonomisk analys genom arbete, praktik eller uppsats
• har god förståelse för datahantering och för den tekniska delen av datahantering.

Om dig  

I det här jobbet behöver du


• bidra till ett gott samarbete
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• vara effektiv även när uppgifterna är rutinartade.





Om oss

Finansinspektionen (FI) bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.


På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/





 

Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester kan ingå i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet


Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:


Magnus Karlsson, Enhetschef, 08-408 984 54



Sista ansökningsdag:



2025-05-23

Ansök nu

Analytiker till staben Ekonomisk analys på Finansinspektionen

Läs mer Mar 21
Vill du jobba med att utveckla analys av hushåll, företag och det finansiella systemet? Tycker du om att utveckla metoder för analys? Då kan det här jobbet vara för dig.

Om jobbet

Som analytiker på staben Ekonomisk analys arbetar du med fokus på Finansinspektionens (FI) arbete inom makrotillsyn och finansiell stabilitet. Du kommer att delta i och ta fram grundläggande analyser för sårbarheter i hushålls- och företagssektorn samt arbeta med andra typer av fördjupade analyser och rapporter. Dessutom deltar du i arbetet med att ta fram interna promemorior, löpande omvärldsbevakning samt att vara delaktig i analys av makrofinansiella policyfrågor.

I rollen ingår även att vara med och utveckla analysen av finansiella stabilitetsrisker. Det kan till exempel innebära att delta i arbetet med FI:s stabilitetsrapport men även att arbeta med makrofinansiell analys, det vill säga kopplingen mellan den reala ekonomin och det finansiella systemet med fokus på banksektorn och kreditgivning. Dessutom deltar du i arbetet med att effektivisera hantering och användning av data samt utveckla och löpande följa mätbara indikatorer. Du har också nära kontakt med medarbetare på andra delar av myndigheten och kontakter och uppgifter kopplade till internationella organisationer.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har akademisk magisterexamen eller högre nivå inom nationalekonomi, finansiell ekonomi eller liknande
• är van att presentera och kommunicera analys och slutsatser i tal och skrift
• uttrycker dig mycket väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                               


• har förståelse för ekonomiska analysmetoder
• har något års erfarenhet av ekonomiskt analysarbete
• har god förståelse för penningpolitik och finanspolitik
• har god förståelse för det finansiella systemet och dess koppling till ekonomin
• har goda kunskaper i användning av något statistik- och analysprogram.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• bidra till ett gott samarbete
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• vara effektiv även när uppgifterna är rutinartade
• ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter.





Om oss

Finansinspektionen (FI) bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.


På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/





 

Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester kan ingå i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet


Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:


Magnus Karlsson, Enhetschef, 08-408 984 54



MaSista ansökningsdag:



2025-04-23

Ansök nu

Kvantitativ analytiker till E-hälsomyndigheten

Läs mer Mar 20
Vill du kombinera din kompetens som analytiker med ett samhällsengagemang där du skapar nytta för Sveriges invånare? Trivs du i självständig roll där du får arbeta med utveckling i nära samarbete med dina kollegor? 

Analysenheten är en ny enhet under uppbyggnad som ingår i avdelningen Analys och utredning. På avdelningen finns många professioner och kompetenser och avdelningen består, utöver analysenheten, av en statistikenhet och två utredningsenheter. 

På analysenheten kommer medarbetarna bl.a. att ansvara för samhällsekonomiska och hälsoekonomiska analyser samt tillämpning av AI genom maskininlärningsmodeller. I rollen som analytiker kommer du att arbeta både självständigt och i team med andra analytiker och experter.  

Om tjänsten
Som analytiker kommer du bland annat att arbeta med bearbetning och analys av data, samt utveckling och tillämpning av ekonometriska och statistiska modeller (inkl. maskinlärningsmodeller). Exempel på analyser är utvärdering av nationella läkemedelslistan, utvärdering av våra egna tjänster i syfte att de ska kunna bli bättre osv.

För att passa i rollen som analytiker hos oss behöver du tycka om att vara med och bygga upp en ny verksamhet samt ha god programmeringsvana och känna dig bekväm med matematiska och statistiska begrepp och modeller.

Det är också viktigt att du kan förklara metoder och resultat på ett pedagogiskt sätt i både tal och skrift.

Om dig
Vid rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, då de är avgörande för hur du kommer att trivas och lyckas i rollen. Därför söker vi dig som är van att arbeta självständigt, gärna tar initiativ och kan driva processer framåt. Då du kommer att ha ett nära samarbete med dina kollegor utgår vi från att du trivs med att arbete i team. I rollen kommer du att arbeta med komplexa frågor vilket kräver att du har en god analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt.   

Vi söker dig som har:


• licentiat- eller doktorsexamen i nationalekonomi, statistik eller motsvarande
• goda och dokumenterade kunskaper inom statistik och ekonometri
• aktuell erfarenhet av att hantera och analysera stora mängder data med hjälp av programmeringsspråk som till exempel R, SAS, Python eller liknande
• aktuell erfarenhet av att presentera resultat på ett pedagogiskt sätt på svenska i både tal och skrift

Det är meriterande för tjänsten om du har: 


• erfarenhet från arbete inom statlig verksamhet
• erfarenhet av hälso- och sjukvård
• erfarenhet av digitaliseringsfrågor

Vad erbjuder vi?
Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen.

Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag.

På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss

Är du intresserad?
Frågor angående tjänsten besvaras av:
Enhetschef Cecilia Enström Öst: 010-175 37 08

Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av:
HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98

Välkommen att skicka in din ansökan och cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 10 april 2025. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan.

Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Stockholm eller Kalmar. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. Därför kan vi komma att behöva genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För en del arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen.

Om E-hälsomyndigheten
E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård.

Hos oss arbetar cirka 500 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se

Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Ansök nu

Analytiker till E-hälsomyndigheten

Läs mer Okt 24
Har du ett samhällsengagemang och ett stort intresse för analys? Trivs i självständig roll där du får arbeta med utveckling i nära samarbete med dina kollegor? Då kan det här vara en roll för dig!

Analysenheten är en ny enhet under uppbyggnad och ingår i avdelningen Analys och utredning. På avdelningen finns många professioner och kompetenser. I arbetet med konsekvensanalyser kommer du att arbeta både självständigt och i team med andra analytiker och utredare från övriga myndigheten. Primärt kommer arbetet att handla om att bygga upp myndighetens arbete med konsekvensanalys.

Om tjänsten
Som analytiker är du med och bygger upp myndighetens arbete med konsekvensanalys. Du kommer att genomföra och stötta med konsekvensanalys i myndighetens regeringsuppdrag och i myndighetens övriga arbete med analyser. I din roll kommer du att hantera och bedöma konsekvensanalyser hos myndighetens remisser.

Du kommer även att arbeta med att utforma konsekvenser i myndighetens arbete med omvärldsanalys. Möjlighet finns också att delta i enhetens övriga analysarbete, dvs. att genomföra samhällsekonomiska och hälsoekonomiska analyser samt nationell och internationell omvärlds- och framtidsanalys.   

Om dig
Vid rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, då de är avgörande för hur du kommer att trivas och lyckas i rollen. Därför söker vi dig som är van att arbeta självständigt, gärna tar initiativ och kan driva processer framåt. Då du kommer att ha ett nära samarbete med dina kollegor utgår vi från att du trivs med att arbete i team. I rollen kommer du att arbeta med komplexa frågor vilket kräver att du har en god analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt.  

Vi söker dig som har:


• akademisk examen inom nationalekonomi eller motsvarande
• god kunskap och erfarenhet av att ha arbetat med konsekvensanalyser med utgångspunkt i ”Förordningar om konsekvensanalyser”
• erfarenhet och förståelse för samhällsekonomisk analys
• erfarenhet av remisshantering
• erfarenhet av att skriva och sammanfatta texter samt analysrapporter.

Det är meriterande för tjänsten om du har: 


• erfarenhet av hälso- och sjukvård samt digitaliseringsfrågor
• erfarenhet från regeringskansliet
• forskarutbildning.

Vad erbjuder vi?
Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen.

Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag.

På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss

Är du intresserad?
Frågor angående tjänsten besvaras av:

Enhetschef Cecilia Enström Öst: 010-455 37 08,
HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98,

Fackliga representanter:
Fabian Göransson, Saco: 010-458 62 34
Ingela Gångfeldt, ST: 010-458 62 90.

Välkommen att skicka in din ansökan och cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 14 november 2024. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan.

Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Stockholm eller Kalmar. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. Därför kan vi komma att behöva genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För en del arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen.

Om E-hälsomyndigheten
E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård.

Hos oss arbetar cirka 400 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se

Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Finansinspektionen

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Finansinspektionen .

Enhetschef till Hr-enheten på Finansinspektionen

HR-chef
Läs mer Maj 13
Nytt
Vill du vara med och leda och utveckla Finansinspektionens (FI) hr-arbete och bidra till att FI är och förblir en attraktiv arbetsgivare? Då kan det här vara jobbet för dig!

Om jobbet

Som enhetschef på enheten Hr på avdelningen Utveckling ansvarar du för att leda medarbetare med kompetens inom Hr, lön, personalsäkerhet och projektledning. Du har det övergripande ansvaret för att utveckla både det strategiska och operativa Hr-arbetet med målet att FI fortsatt ska vara en attraktiv arbetsgivare. Dessutom bidrar du aktivt till ett gott ledar- och medarbetarskap inom hela organisationen, en strategisk kompetensförsörjning och en god arbetsmiljö.

I din roll som chef leder, stöttar och skapar du goda förutsättningar för dina medarbetares resultat och utveckling, bland annat genom tydliga mål och löpande uppföljning. Du utvecklar verksamheten strategiskt och långsiktigt utifrån FI:s övergripande mål samt verkar för helheten och samarbete över verksamhetsgränser.

Vi förutsätter att du har ett stort intresse för ledarskapsfrågor och av att utvecklas i din roll som ledare. Vi erbjuder dig ledarskapsutbildning för att ge dig förutsättningar att lyckas i ditt ledarskap.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har en akademisk examen inom beteendevetenskap med inriktning mot personal, arbete och organisation, eller annan relevant utbildning
• har erfarenhet av att leda och utveckla Hr-arbete, inklusive ansvar för personalsäkerhet i rollen som chef
• har aktuell erfarenhet av Hr-arbete inom statlig myndighet
• har arbetat verksamhetsnära och har god förståelse för Hr-relaterade frågor såsom fackliga kontakter, arbetsmiljö, rekrytering, kompetensutveckling och ersättningsfrågor
• har mycket goda kunskaper i arbetsrätt
• har god förståelse för utveckling på individ-, grupp- och organisationsnivå samt ett eget intresse och erfarenhet av arbete med ledarskapsutveckling
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                               


• har erfarenhet av förändringsledning
• har arbetat med Hr inom en större organisation (minst 500 anställda)
• har erfarenhet av extern lönehantering
• har erfarenhet från arbete inom den finansiella sektorn.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• bidra till ett gott samarbete
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kommunicera tydligt med olika målgrupper
• se framåt och planera ditt arbete utifrån långsiktiga mål.





Om oss

Finansinspektionen (FI) bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.


På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/





 

Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester kan ingå i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet


Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:



Therese Östling Waller, Avdelningschef, 08-408 98362





Sista ansökningsdag:



2025-06-03





 

 

 

 




#LI-DNI

Ansök nu

Är du vår nya juridiska rådgivare?

Assessor
Läs mer Maj 5
Är du en mycket skicklig jurist med bakgrund som assessor i hovrätt eller kammarrätt och med en gedigen arbetslivserfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete? Är du dessutom intresserad av att arbeta med viktiga samhällsfrågor i en central del av en dynamisk och spännande myndighet? Vi på Finansinspektionen (FI) söker just nu en rådgivare (vikariat)!

Om jobbet

Som rådgivare på staben Juridik på FI deltar du i ett dynamiskt och ständigt aktuellt arbete med samhällsviktiga frågor som rör den svenska finansmarknaden. Du arbetar med att självständigt granska och säkerställa kvalitén på FI:s föreskrifter, sanktionsbeslut, yttranden till domstol och remissyttranden och deltar i diskussioner kring principiellt viktiga, juridiska ställningstaganden. Du bistår chefsjuristen i dennes uppgift att hålla samman och leda arbetet med juridiska frågor vid myndigheten, men utgör även ett viktigt juridiskt bollplank till hela organisationen. Du hanterar dina uppgifter under stort eget ansvar och förmedlar dina bedömningar och förslag till ställningstaganden på ett pedagogiskt sätt. Du deltar aktivt i rättsutvecklingen på finansmarknadsområdet och har regelbunden kontakt med företrädare för finansbranschen och Regeringskansliet.

Staben leds av FI:s chefsjurist som ansvarar för övergripande samordning och ledning av juridiska frågor på myndigheten samt är ett stöd till styrelsen och generaldirektören.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har en jur.kand. eller juristexamen
• är assessor i hovrätt eller kammarrätt
• har gedigen arbetslivserfarenhet av relevant kvalificerat juridiskt arbete
• är en mycket skicklig jurist
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

 

Det är meriterande om du                                                                               


• har erfarenhet av lagstiftningsarbete från Regeringskansliet eller EU-organen
• har erfarenhet av tillsyn, tillståndsgivning eller annan myndighetsutövning
• har bred kunskap om finansiell reglering
• har erfarenhet av att anpassa din återkoppling till handläggare med varierande erfarenhet av juridiskt arbete.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• bidra till ett gott samarbete
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter





Om oss

Finansinspektionen (FI) bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.


På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/





 

Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester kan ingå i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet


Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är ett vikariat med tillträde enligt överenskommelse, dock längst till och med 2026-08-31.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:



Erik Blommé, Chefsjurist, 08-408 988 86





Sista ansökningsdag:



2025-05-26

Ansök nu

Vill du arbeta med datahantering och analys på Finansinspektionen?

Makroanalytiker
Läs mer Maj 9
Är du i början av din karriär och intresserad av att jobba med hantering och analys av ekonomisk data? Sök det här jobbet hos oss på Finansinspektionen (FI)!

Om jobbet

Du kommer att arbeta på avdelningen Makroanalys på staben Ekonomisk analys. Du ansvarar för och driver arbetet med stabens olika datakällor, såväl egna insamlingar av mikro- och aggregerade data som datakällor från andra myndigheter och inköpt data. Fokus ligger på att effektivisera och stärka kvaliteten i stabens löpande dataförvaltning. Arbetet sker i samarbete med övriga medarbetare på staben. Kvalitetsarbetet sker främst för de egna insamlingarna och innebär insamling, validering och kvalitetssäkring samt att tillgängliggöra data. Fokus ligger även på att strukturera upp stabens övriga datakällor. Dessutom deltar du i arbetet med att ta fram indikatorer för att mäta och följa utvecklingen, skriva interna analyser samt delta i några av stabens löpande rapporter. Du har också kontakt med övriga medarbetare på FI, bland annat med de tvärfunktionella team som arbetar med de mer tekniska delarna av FI:s datahantering.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har akademisk masterexamen inom nationalekonomi, finansiell ekonomi eller inom ett annat tekniskt ämnesområde
• har erfarenhet av att hantera stora mängder ekonomiska data
• har kunskap och erfarenhet av programmering
• har kunskap och erfarenhet av ett eller flera analys/statistikprogram
• är van att kommunicera resultat och slutsatser i skrift
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                               


• har erfarenhet av kvantitativ ekonomisk analys genom arbete, praktik eller uppsats
• har god förståelse för datahantering och för den tekniska delen av datahantering.

Om dig  

I det här jobbet behöver du


• bidra till ett gott samarbete
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• vara effektiv även när uppgifterna är rutinartade.





Om oss

Finansinspektionen (FI) bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.


På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/





 

Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester kan ingå i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet


Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:


Magnus Karlsson, Enhetschef, 08-408 984 54



Sista ansökningsdag:



2025-05-23

Ansök nu

Är du vår nya riskexpert inom säkerhetsskydd?

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 9
Är du i början av din karriär och vill arbeta med tillsyn enligt säkerhetsskyddslagstiftningen på en beredskaps- och sektorsansvarig myndighet? Då kan det här vara jobbet för dig!

Om jobbet

Som riskexpert på avdelningen Motståndskraft och beredskap arbetar du med att hantera ärenden kopplade till Finansinspektionens (FI) uppdrag som tillsynsmyndighet enligt säkerhetsskyddslagstiftningen. Du analyserar och utvärderar handlingar och uppgifter enligt säkerhetsskyddsregelverkets krav och deltar i arbetet med att tillse att säkerhetsskyddsregelverket efterlevs i den finansiella sektorn. Dessutom deltar du i arbetet med att bevaka och följa utvecklingen som sker inom säkerhetsområdet och de risker som de finansiella företagen och det finansiella systemet i sin helhet är exponerat mot. Du deltar i utvecklingen av FI:s interna process- och metodstöd samt regelgivning på området. Du samverkar med andra tillsynsmyndigheter och har tät kontakt med företag under tillsyn och företrädare för branschen.

Vi arbetar på vårt aktivitetsbaserade kontor mitt i centrala Stockholm med närhet till allmänna kommunikationer.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har relevant akademisk utbildning inom till exempel ekonomi, juridik, systemvetenskap eller statsvetenskap
• uttrycker dig väl på svenska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                               


• senast vid tjänstens tillträde i september 2025 har en akademisk examen i ekonomi eller juridik
• har erfarenhet av att formulera underlag för beslut
• har erfarenhet av arbete på en myndighet
• har erfarenhet av arbete i finansiell sektor
• har kunskap om finansiella företag och det finansiella systemet i sin helhet samt de risker som dessa är exponerade mot
• har kunskap om säkerhetsskyddsregelverket.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• bidra till ett gott samarbete
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• kommunicera tydligt med olika målgrupper.





Om oss

Finansinspektionen (FI) bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.


På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/





 

Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet


Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:



Halszka Onoszko, Enhetschef, 08-408 98605





Sista ansökningsdag:



2025-05-23

Ansök nu

Systemutvecklare med fokus på MS Dynamics, CRM och .NET/C#

Civilingenjör, systemutveckling
Läs mer Maj 2
Är du systemutvecklare och sugen på en spännande digitaliseringsresa? Kom till oss på Finansinspektionen (FI) och bidra med din kompetens genom att utveckla våra system! Vi är ett engagerat it-team som arbetar agilt för att leverera tjänster till FI:s medarbetare, allmänheten och företag under vår tillsyn. Nu förstärker vi vår it-organisation.

Om jobbet

Som systemutvecklare på avdelningen Systemutveckling ingår du i ett agilt team och arbetar med förvaltning, vidareutveckling och nyutveckling av de system och komponenter som ingår i teamets ansvarsområde. Denna tjänst innebär ett primärt fokus på systemutveckling inom MS Dynamics CRM samt .NET/C#. Du kommer att arbeta nära såväl verksamheten som övriga agila it-team samt externa leverantörer. Du ansvarar för hela kedjan från krav, design och arkitektur till utveckling, test och driftsättning.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har flera års erfarenhet av systemutveckling i C# och .NET
• har flera års erfarenhet av MS Dynamics CRM
• har flera års erfarenhet av systemutveckling inom Javascript
• har grundläggande erfarenhet inom databaser och
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                               


• har examen som civilingenjör, inom systemvetenskap eller annat tekniskt ämnesområde
• har erfarenhet av installation och drift av MS Dynamics CRM-plattform on prem
• har erfarenhet av systemutveckling inom Pega
• har erfarenhet av Azure DevOps och utveckling av Continuous Delivery pipelines
• har kunskaper om agilt arbetssätt och SAFe-ramverket.
• har erfarenhet från finansbranschen och/eller offentlig sektor.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• bidra till ett gott samarbete
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• ta egna initiativ
• se framåt och planera ditt arbete utifrån långsiktiga mål.





Om FI
FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.

På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/

Verksamhetsområde It leder det strategiska digitaliseringsarbetet, driver innovation och ansvarar för internationell koordinering inom it. Vårt uppdrag är brett och vårt ansvarsområde sträcker sig från löpande drift, support och säkerhet till utveckling och förvaltning av våra system, projektledning, arkitektur, upphandlingar samt leverantörsstyrning. Här jobbar cirka 100 personer, fördelade på 5 avdelningar och en stab.





Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester kan ingå i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/arbeta-pa-fi/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet

Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.




Anställningsform:

Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.




Omfattning:
Heltid


Kontaktperson:

Peter Arvidson, Avdelningschef, 08-408 98 8059





Sista ansökningsdag:


2025-05-23

Ansök nu

Vill du leda Finansinspektionens arbete med Säkerhetsskyddstillsyn?

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 7
Har du erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddstillsyn från myndighet samt en god förståelse för det svenska finansiella systemet och dess aktörer? Om detta stämmer in på dig så hoppas vi att du söker tjänsten som enhetschef hos oss på Finansinspektionen!

Om jobbet

Som chef för enheten Säkerhetsskyddstillsyn leder, fördelar och kvalitetssäkrar du arbetet inom den grupp som arbetar med tillsyn av företag gällande säkerhetsskydd och tillser att FI svarar upp mot de krav som ställs på oss som tillsynsmyndighet. Enheten leder utvecklingen av FI:s interna process- och metodstöd på området och enheten bevakar också regelgivningen inom detsamma. I arbetsuppgifterna ingår även att representera myndigheten i dialog med verksamhetsutövarna och andra myndigheter, till exempel övriga tillsynsmyndigheter

I din roll som chef leder, stöttar och skapar du goda förutsättningar för dina medarbetares resultat och utveckling, bland annat genom tydliga mål och löpande uppföljning. Du utvecklar verksamheten strategiskt och långsiktigt utifrån FI:s övergripande mål samt verkar för helheten och samarbete över verksamhetsgränser. Du ingår även i avdelningens ledningsgrupp.

Vi förutsätter att du har ett stort intresse för ledarskapsfrågor och av att utvecklas i din roll som ledare. Vi erbjuder dig ledarskapsutbildning för att ge dig förutsättningar att lyckas i ditt ledarskap.

Vi arbetar på vårt nya aktivitetsbaserade kontor mitt i centrala Stockholm med närhet till allmänna kommunikationer.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som har


• erfarenhet av arbete med tillsyn av säkerhetsskydd från myndighet
• god förståelse för det svenska finansiella systemet och dess aktörer
• chefserfarenhet eller erfarenhet av att leda undersökning eller projekt
• god kunskap i att uttrycka sig på svenska och engelska i tal och skrift
• jur.kand, juristexamen eller motsvarande juridisk examen.

Det är meriterande om du har                                                                               


• god kunskap om finansiella företag och det finansiella systemet i sin helhet samt de risker som dessa är exponerade mot
• erfarenhet av arbete inom finansiell sektor.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• kommunicera tydligt med olika målgrupper
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• bidra till ett gott samarbete.





Om oss

Finansinspektionen (FI) bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.

På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/





Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester kan ingå i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/arbeta-pa-fi/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet

Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:



Linda Löfgren, Avdelningschef, 08-408 980 45





Sista ansökningsdag:



20 maj 2025.

Ansök nu