Stockholm: IVO söker BI utvecklare till Digitaliseringsenheten

Hitta ansökningsinfo om jobbet IVO söker BI utvecklare till Digitaliseringsenheten i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-09 // Varaktighet: Heltid

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) söker en driven och ansvarstagande BI utvecklare till Digitaliseringsenheten med placering på vårt kontor i Stockholm. Digitaliseringsenheten ingår i avdelningen för verksamhetsstöd som har till uppgift att säkerställa en stödjande verksamhet i balans med kärnverksamhetens behov.

Digitaliseringsenheten har i uppdrag att utveckla verksamhetsnära digitala lösningar för att möta de utvecklingsbehov som finns inom IVO:s olika verksamhetsdelar. Enheten har ett helhetsansvar för nyutveckling, underhåll och support.

Digitaliseringsenheten består av fyra agila utvecklingsteam som har hög ambition och arbetar med moderna metoder och verktyg och präglas av innovation och nytänkande.

Arbetsuppgifter
Som BI-utvecklare i vårt datafångstteam blir du en nyckelperson i arbetet med att utveckla och förvalta vårt datalager och våra BI-lösningar. Teamet arbetar on-prem med Microsofts verktyg och skapar grunden för viktiga analyser och uppföljningar inom myndigheten. Du kommer att:


• utveckla och underhålla datalager och rapportlösningar.
• samarbeta nära verksamheten för att förstå behov och omvandla dessa till datadrivna beslutstöd.
• bidra till att öka mognaden inom data och BI på myndigheten.
• vara med och driva vår transformation mot en mer datadriven myndighet.

Vi söker dig som har:

• högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning inom områdena systemvetenskap, datavetenskap eller annan teknisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget.
• 6 års aktuell arbetslivserfarenhet inom BI utveckling och eller data engineering som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget.
• goda färdigheter att arbeta i Microsoft on prem verktygen Power BI Report Server, Server och SSAS Tabular
• goda färdigheter i T- samt DAX
• erfarenhet av att omsätta verksamhetsbehov till BI-lösningar – från datainhämtning och modellering till färdiga rapporter.
• förmåga att arbeta med såväl nyutveckling samt underhåll

För att lyckas och trivas i rollen som BI-utvecklare hos oss ser vi att du är en lösningsorienterad och driven person som gärna tar initiativ och ansvar. Du har en naturlig förmåga att samarbeta och kommunicera med både tekniskt kunniga kollegor och verksamhetsrepresentanter, och trivs i dialogen som uppstår när teknik möter behov. Du är flexibel och nyfiken på nya arbetssätt, tekniker och lösningar, vilket gör att du snabbt kan anpassa dig i en föränderlig miljö. Som person är du prestigelös och generös med din kunskap, och du tycker om att arbeta både självständigt och tillsammans med andra för att nå gemensamma mål. Med ett analytiskt sinne och ett kreativt tankesätt bidrar du till att lösa komplexa problem och skapa värde för verksamheten.

Det är meriterande om du har:

• förståelse för olika mönster för databasdesign (ex 3NF, Kimball, data vault)
• kunskaper inom källkodshantering med Git

 

Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder ett meningsfullt arbete i en kunskapsorganisation. Du kommer vara delaktig i en dynamisk och stimulerande miljö med goda möjligheter att växa i rollen och utvecklas.

Tjänsterna avser heltid med placering på IVO:s kontor i Stockholm. Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning, tillträde snarast.

Ansökan
Välkommen med din ansökan och bifoga CV och personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver varför du tror att du är rätt person för tjänsten. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.

Arbetsprover kan komma att genomföras under rekryteringsprocessen.

Välkommen med din ansökan senast den 30 maj 2025.

 

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som IT-utredare

Nedan visas andra jobb i Stockholm som IT-utredare.

Frontend Engineer

Läs mer Apr 28
Do you want to challenge the status quo and be a part of the disruptive innovation that’s changing the traditional banking services?

Do you want to work in an entrepreneurial environment yet have all the perks from being a part of an international media company?

If yes, then take the opportunity to join the FinTech superstar Lendo. Lendo has already established a strong position in the Nordics. The newly acquired PSD2 licence creates opportunities in open banking, enabling us to further develop our value proposition and drive scalability in more markets.

What you tell your friends you do

I am a developer at Lendo, where I'm enhancing proven products and establishing new ones within the loan comparison, account services and payment areas.

What you will really be doing

- Use a modern technology stack such as React, Javascript, Kubernetes, Docker, RabbitMQ, Postgre...etc.
- Create exciting new products and features
- Build, lead, design and optimize components to make them reusable for Lendo in multiple countries
- Build software that is used daily by a great number of user
- Take ownership of our projects and products!
- Collaborate closely with colleagues and the business to increase value for our users
- Prioritize work with the team and its Product Owner.
- Write tests at different levels to ensure quality and that your code really does what you want
- Identify and keep track of metrics that tell you how your software is performing
- Be creative and brainstorm ideas for ways we can further streamline our development
- Bring your own unique skill set to the table
- You’ll become part of an international, agile, multidisciplinary team that loves to discuss and solve problems in the group.
- You’ll experiment, test, try, fail and learn all the time
We offer

- A place for everyone - You are welcome at Lendo for who you are, no matter where you come from or what you look like. Our product is for everyone, and so is our workplace!
- Room for you to do things your way
- We like to inspire your passion by organizing hackathons and other knowledge-sharing event
- A wellness program, if you want to do yoga, meditation, running and other activities with colleagues and coaches
- 4 000 SEK health promotion allowance
- 30 days of paid leave
- Super central location in Stockholm with a awesome rooftop- Please note that this position is based in Stockholm and offers a hybrid workplace setup. The required office days are Tuesdays and Wednesdays.
- And yes, we also have the industry standard perks such as ping pong tables, team activities, and fun parties!


- You’re curious and can find ways to show us
- Good knowledge of JavaScript, React, HTML and CSS
- Experience with REST API, CMS and integrations towards third party solutions
- Code reviews, unit tests are natural parts of your daily work
- Familiar with tools like: GitHub Actions, Docker, Kubernetes, Git, Yarn


Lendo, part of Lendo Group, is a leading marketplace for loans. On our marketplace people seek guidance, browse, get and manage consumer loans, car loans, credit cards, business loans and mortgages. Today we operate in Scandinavia including 250+ employees working each day to empower people to make smart financial decisions that actually make a difference in their lives. Since our humble beginning back in 2007, we have helped thousands of people get a fair price on loans, get in control and let the lenders compete for their business.

Since the launch, we have worked hard to make the market for loans more transparent and digital. After the success in Sweden, we expanded into the Scandinavian countries of Norway and Denmark.

Since 2009 Lendo is also a part of the Schibsted family of brands.

Lendo has always been about helping people keep control over their personal finances and lenders finding quality customers. As a leader in our category, we have made it easier for people to get a fair price on loans, often reducing their interest substantially.

We believe in a market built on trust and transparency. This is why we strive for openness between our customers and partners.

Ansök nu

Incidentutredare

Läs mer Apr 28
Som anställd på Polisens IT-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden. Vi bidrar till Polisorganisationens förmåga att kontinuerligt och på ett rättssäkert sätt tillgodose hela Polismyndigheten och dess drygt 40 000 medarbetares behov av produkter och tjänster inom IT, vilket är till nytta för användarna och medborgarna. Vårt fokus är att generera verksamhetsnytta – med hög utvecklingstakt och modern teknik utifrån agila principer och förhållningssätt.
IT-säkerhetssektionen på Polisen innefattar bland annat defensiva och offensiva förmågor såsom PM-CERT, incidentutredning, penetrationstestare och threathunting. Det finns även stödfunktioner för IAM, informationssäkerhet, projektstöd som alla jobbar nära tillsammans.
Arbetsbeskrivning
Som incidentutredare kommer du att vara en del av Polisens CERT-verksamhet. CERT-verksamheten består av ett flertal personer som har gedigen kompetens och erfarenhet som penetrationstestare och IT-säkerhetsexperter. Teamet arbetar i huvudsak med att identifiera och utvärdera sårbarheter inom Polisens IT-miljö.
Att arbeta som incidentutredare hos Polisen ställer stora krav på bred teknisk kompetens och det ges även goda förutsättningar till kompetensutveckling inom vår verksamhet. Arbetet innebär att du kommer arbeta nära den polisiära verksamheten och förutom rent tekniska kvalifikationer är det också viktigt att kunna omsätta kunskapen till för situationen relevanta rekommendationer, samt vara ett stöd vid förändringar av IT-miljön. Som incidentutredare kommer du även bistå övrig polisiär verksamhet med utredningsstöd.
Vi erbjuder ett utmanande arbete med unika system i en organisation där säkerhetsfrågor väger tungt. Du får möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Relevant utbildning inom IT-området alternativt motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
Relevant arbetslivserfarenhet (i närtid) och mycket god kompetens och av att genomföra IT-säkerhetsgranskningar och tekniska utredningar i en komplex IT-miljö
Kompetens kring IT-infrastruktur, framförallt med fokus på Windows, Linux och nätverksinfrastruktur
Mycket goda kunskaper i svenska, i såväl tal och skrift
Svenskt medborgarskap

Något eller några av nedanstående områden är i övrigt meriterande:
Mycket god kompetens inom IT-forensik
Kompetens inom IT-säkerhetsarkitektur
Erfarenhet av att delta i red och blue teamövningar

Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har en god analytisk förmåga samt förmåga att strukturera ditt arbete på ett självständigt sätt. Vi ser gärna att du har en god samarbetsförmåga och kommunicerar väl i grupp samt agerar förtroendeingivande i kontakter internt och externt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och dina personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
070 652 8095
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Sigrid Palmkvist, sigrid.palmkvist@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Säkerhetsspecialist
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan
1) Har du för funktionen relevant eftergymnasial utbildning inom IT, alternativt motsvarande förvärvad erfarenhet som du bedömer likvärdig? Om ja, berätta närmare om din utbildning/kompetens kring det här området.
2) Har du relevant och aktuell arbetslivserfarenhet av att genomföra IT-säkerhetsgranskningar och tekniska utredningar i en komplex IT-miljö? Beskriv din erfarenhet.
3) Har du kompetens kring IT-infrastruktur, framförallt med fokus på Windows, Linux och nätverksinfrastruktur?
4) Har du god kompetens inom IT-forensik? Beskriv din erfarenhet.
5) Har du kompetens inom IT-säkerhetsarkitektur? Beskriv din erfarenhet.
6) Har du erfarenhet av att delta i red- och blueteamövningar? Beskriv din erfarenhet.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och besvarade urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 19e maj 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A238.900/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
#LI-Hybrid

Ansök nu

Förändringsledare

Läs mer Apr 15
Uppdrag: Rådgivare och förändringsledare inom Cyber Security
Bakgrund och syfte:
En större verksamhet inom samhällskritisk infrastruktur söker en erfaren konsult som kan leda och driva ett pågående förändringsarbete inom cybersäkerhetsområdet. Syftet är att etablera, förstärka och vidareutveckla organisationens operativa kapacitet inom Cyber Defence – både strategiskt och praktiskt.
Konsulten kommer att arbeta nära ledningen för säkerhetsområdet samt andra nyckelfunktioner i verksamheten för att identifiera nuläge, sätta riktning framåt och implementera förbättringar. Arbetet sker i ett högt prioriterat sammanhang där stabilitet, riskhantering och proaktiv förmåga är avgörande.
Möjliga arbetsområden (specificeras vid uppstart i samråd med ansvariga chefer):
Kartlägga behovet av nya, eller justerade, processer och rutiner inom cybersäkerhet.
Stötta i dimensionering och strukturering av organisationen (roller, ansvar, bemanning och kompetenskrav).
Ta fram förslag på effektiva samverkansmodeller både internt och med externa aktörer/leverantörer.
Etablera metoder för mätning och uppföljning av cybersäkerhetsförmåga.
Bidra till en hållbar och skalbar säkerhetsorganisation med fokus på både operativ effektivitet och strategisk riktning.

Obligatoriska kvalifikationer:
Dokumenterad erfarenhet av att leda förändringsarbete inom IT-säkerhet eller närliggande områden.
Förmåga att bygga eller vidareutveckla säkerhetsorganisationer inom områden som SOC, CSIRT, incidenthantering, forensik, DevSecOps, sårbarhetshantering, hotmodellering, SOAR eller liknande.
Stark kompetens inom styrning och uppföljning, inklusive KPI:er, rapporteringsstrukturer och processutveckling.
Kännedom om tillämpliga regelverk (exempelvis de från finansiella tillsynsmyndigheter) samt etablerade standarder och ramverk som ISO 27000-serien, NIST Cybersecurity Framework, MITRE ATT&CK;, Cyber Defence Matrix med flera.

Önskad profil:
Akademisk examen inom relevant område, alternativt motsvarande kompetens byggd genom erfarenhet.
Genuin förståelse för finansiella system, gärna i relation till betalningsinfrastruktur.
Analytisk, strukturerad och lösningsorienterad.
Flytande svenska och engelska i både tal och skrift.
Hög IT-mognad och vana vid att arbeta i Officepaketet, inklusive avancerad presentationsteknik i PowerPoint.

Personliga egenskaper: Du är kommunikativ och pedagogisk, med förmåga att skapa engagemang och samsyn både internt och externt. Du är trygg i att arbeta på ledningsnivå, samtidigt som du trivs med operativa uppgifter. Vidare har du en god samarbetsförmåga, är lyhörd, initiativtagande och har ett teknikintresse som hjälper dig att förstå verksamhetens behov på djupet.
Omfattning och villkor:
Start: Omgående eller enligt överenskommelse
Längd: T.o.m. 31 december 2025, med möjlighet till förlängning
Plats: Stockholm (arbete sker främst på plats)
Omfattning: Heltid (100%)




Om Rasulson Consulting
Rasulson Consulting är ett specialiserat bemannings- och rekryteringsföretag inom IT-sektorn. Vi samarbetar med ledande tech-bolag och innovativa startupföretag för att erbjuda spännande karriärmöjligheter för dig med intresse för digital utveckling. Genom vår djupa tekniska förståelse och vårt starka nätverk kan vi snabbt matcha rätt kompetenser med rätt uppdrag. Hos oss får du personlig vägledning, regelbunden återkoppling och möjligheten att ta nästa steg i din IT-karriär.

Ansök nu

Frontend Engineer

Läs mer Mar 3
Do you want to challenge the status quo and be a part of the disruptive innovation that’s changing the traditional banking services?

Do you want to work in an entrepreneurial environment yet have all the perks from being a part of an international media company?

If yes, then take the opportunity to join the FinTech superstar Lendo. Lendo has already established a strong position in the Nordics. The newly acquired PSD2 licence creates opportunities in open banking, enabling us to further develop our value proposition and drive scalability in more markets.

What you tell your friends you do

I am a developer at Lendo, where I'm enhancing proven products and establishing new ones within the loan comparison, account services and payment areas.

What you will really be doing

- Use a modern technology stack such as React, Javascript, Kubernetes, Docker, RabbitMQ, Postgre...etc.
- Create exciting new products and features
- Build, lead, design and optimize components to make them reusable for Lendo in multiple countries
- Build software that is used daily by a great number of user
- Take ownership of our projects and products!
- Collaborate closely with colleagues and the business to increase value for our users
- Prioritize work with the team and its Product Owner.
- Write tests at different levels to ensure quality and that your code really does what you want
- Identify and keep track of metrics that tell you how your software is performing
- Be creative and brainstorm ideas for ways we can further streamline our development
- Bring your own unique skill set to the table
- You’ll become part of an international, agile, multidisciplinary team that loves to discuss and solve problems in the group.
- You’ll experiment, test, try, fail and learn all the time
We offer

- A place for everyone - You are welcome at Lendo for who you are, no matter where you come from or what you look like. Our product is for everyone, and so is our workplace!
- Room for you to do things your way
- We like to inspire your passion by organizing hackathons and other knowledge-sharing event
- A wellness program, if you want to do yoga, meditation, running and other activities with colleagues and coaches
- 4 000 SEK health promotion allowance
- 30 days of paid leave
- Super central location in Stockholm with a awesome rooftop- Please note that this position is based in Stockholm and offers a hybrid workplace setup. The required office days are Tuesdays and Wednesdays.
- And yes, we also have the industry standard perks such as ping pong tables, team activities, and fun parties!


- You’re curious and can find ways to show us
- Good knowledge of JavaScript, React, HTML and CSS
- Experience with REST API, CMS and integrations towards third party solutions
- Code reviews, unit tests are natural parts of your daily work
- Familiar with tools like: GitHub Actions, Docker, Kubernetes, Git, Yarn


Lendo, part of Lendo Group, is a leading marketplace for loans. On our marketplace people seek guidance, browse, get and manage consumer loans, car loans, credit cards, business loans and mortgages. Today we operate in Scandinavia including 250+ employees working each day to empower people to make smart financial decisions that actually make a difference in their lives. Since our humble beginning back in 2007, we have helped thousands of people get a fair price on loans, get in control and let the lenders compete for their business.

Since the launch, we have worked hard to make the market for loans more transparent and digital. After the success in Sweden, we expanded into the Scandinavian countries of Norway and Denmark.

Since 2009 Lendo is also a part of the Schibsted family of brands.

Lendo has always been about helping people keep control over their personal finances and lenders finding quality customers. As a leader in our category, we have made it easier for people to get a fair price on loans, often reducing their interest substantially.

We believe in a market built on trust and transparency. This is why we strive for openness between our customers and partners.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Inspektionen För Vård och Omsorg

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Inspektionen För Vård och Omsorg .

Rekryterare till IVO

Rekryterare/Rekryteringskonsult
Läs mer Maj 13
Nytt
Vill du arbeta både operativt och strategiskt med rekrytering på en myndighet som gör skillnad? Vi behöver en engagerad och nytänkande rekryterare till vår HR-enhet.
Hos oss får du arbeta i ett kompetent team där vi stöttar varandra, delar kunskap och utvecklas tillsammans. Nu söker vi dig som vill ta ett helhetsgrepp om rekrytering – både i praktiken och i utvecklingen framåt.

Om jobbet
I rollen som rekryterare på IVO kommer du att arbeta brett med rekrytering och ha ansvar för att utveckla och kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess. Du kommer att arbeta operativt med rekrytering, där du ansvarar för samtliga led från kravprofil till anställningsbeslut. En del av din arbetstid ska du också arbeta med att utveckla och modernisera IVOs rekryteringsprocess. Du implementerar och följer upp nya arbetssätt och metoder, coachar och utbildar chefer och kolleger och du följer på utvecklingen rekryteringsområdet.
Du kommer vara placerad på HR-enheten. Dina kollegor består av en HR-administratör och åtta HR-specialister som arbetar med verksamhetsnära HR där rekrytering ingår som men del av uppdraget, men det är du som håller ihop rekryteringsarbetet. Vi använder verktygen ReachMee och RefApp, och vi planerar att börja arbeta med femfaktortester under året.
Vi kan komma att anställa två nya medarbetare i den här rekryteringen, ni kan alltså komma att bli två kolleger som gör det här arbetet tillsammans. Båda tjänsterna är tillsvidareanställningar.

Vi söker dig som har

• en akademisk examen med HR-inriktning, alternativt annan akademisk examen som vi bedömer som likvärdig
• minst två års aktuell erfarenhet av att arbeta som rekryterare med rekryteringsprocessens alla delar
• aktuell erfarenhet av att arbeta med evidensbaserade urvalsmetoder i rekrytering
• erfarenhet av att rekrytera i staten
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• mycket god förmåga att ta till dig och använda digitala verktyg
• mycket goda kunskaper i MS Office, framför allt MS Word.

Du kommer ha många kontaktytor i en organisation som befinner sig i förändring vilket innebär att du behöver ha en mycket god samarbetsförmåga och gott omdöme. Du har också en god förmåga att planera, strukturera och prioritera i ditt arbete. En del av din arbetstid kommer du lägga på utveckling vilket ställer krav på förmåga att tänka och agera strategiskt på både längre och kortare sikt.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi ser det som meriterande om du har

• erfarenhet av utvecklingsarbete inom ramen för rekrytering
• erfarenhet av att arbeta med närbesläktade områden som intern rörlighet, arbetsgivarvarumärke, on-boarding, upphandlingar och/eller kandidatkommunikation.

Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning av medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning med placering i Stockholm.

Ansökan
Du ansöker genom att svara på våra urvalsfrågor och bifoga ditt CV samt ett personligt brev. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Vi kommer eventuellt använda oss av arbetsprov i urvalet. Ansök senast den (datum)

Ansök nu

HR-chef till IVO

HR-chef
Läs mer Maj 2
Är du en ledare med förmåga att engagera och som har lätt för att skapa förtroendefulla relationer? Är du rutinerad i chefsrollen och har bred HR-erfarenhet? Som HR-chef på Inspektionen för vård och omsorg (IVO) är du med och driver och utvecklar det strategiska HR-arbetet på myndigheten och tillsammans med kompetenta kollegor bidrar du till en säkrare vård och omsorg för patienter och brukare.

Om rollen

 

På avdelningen för verksamhetsstöd finns 10 enheter och en avdelningsstab vilka tillsammans utgör ett samlat stöd till myndighetens övriga avdelningar inom bland andra områdena HR, IT, Ekonomi, Upphandling, digitalisering och registratur. Avdelningens uppgift är att säkerställa ett träffsäkert och professionellt stöd och en god service i balans med myndighetens behov.

 

Som HR-chef leder du det övergripande arbetet med kompetensförsörjning, lönepolitik, arbetsmiljö, utbildning och förhandlingsfrågor och deltar i myndighetens ledningsgrupp.  Du leder också möten med arbetstagarorganisationerna och huvudskyddsombuden och säkerställer förankring hos myndighetsledningen. Du har verksamhets-, budget-, arbetsmiljö- och personalansvar för HR-enheten, som för närvarande består av tio medarbetare med fysisk placering i Stockholm. I rollen som HR-chef kommer du att få möjligheten att utveckla, leda och driva HR-frågor på en myndighet i förändring.  Vi har stort fokus på att utveckla våra arbetssätt för att tillsammans utveckla ett professionellt och träffsäkert stöd. Vi kommer även att jobba vidare med att stärka chefer och ledare i myndigheten. Ett viktigt fokusområde är att få ett samverkansavtal på plats. Vi strävar efter att arbeta mer och innovativt kring nya lärandelösningar för att få större träffsäkerhet kopplat till verksamhetens behov och strategiska inriktning.


Du rapporterar till avdelningschefen för verksamhetsstöd och ingår i avdelningens ledningsgrupp samt i myndighetens ledningsgrupp.

 Om dig

 Vi söker dig som har:

 


• högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant
• flera års erfarenhet som HR-chef av att leda HR-arbete både operativt och strategiskt
• erfarenhet av HR-arbete i statlig myndighet
• god kunskap om statliga villkor och avtal
• erfarenhet av fackliga förhandlingar, arbetsrättsliga frågor och arbetsmiljöfrågor
• erfarenhet av förändringsledning
• mycket goda kunskaper i svenska språket, både muntligt och skriftligt

 

Det är meriterande om du även har:


• erfarenhet av HR-arbete i en större offentlig organisation med verksamhet på flera orter i landet

 

Vi söker dig som är trygg i ledarrollen, förmedlar en tydlig målbild, visar tillit och ger medarbetarna förutsättningar att utvecklas och ta ansvar. Du arbetar strukturerat och har god förmåga att planera och att justera prioriteringar vid behov. Du har lätt för att skapa och utveckla förtroendefulla relationer och är lyhörd i din samverkan med andra. Det är viktigt att du ser till helheten och kan omsätta våra verksamhetsmål till konkreta HR-aktiviteter. Ditt arbete är resultatinriktat och du är beredd att fatta beslut och vara med och driva förändringsarbete i en komplex organisation.

 

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.

Vi erbjuder                                                                                                                              
Vi erbjuder en nyckelposition i en spännande kunskapsorganisation, där du får användning för din kompetens och möjlighet att utvecklas. Tillsammans med dina engagerade och professionella kollegor arbetar du i en dynamisk och stimulerande miljö med ständigt fokus på myndighetens viktiga uppdrag.

 

IVO strävar efter en sammansättning av medarbetare som speglar samhällets mångfald.

 

Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning, tillträde sker enligt överenskommelse. Tjänsten avser heltid med placering i Stockholm.


Information och ansökan

Välkommen med din ansökan  senast den 21 maj 2025


När du ansöker får du besvara ett antal urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen i annonsen. Tester kommer att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju.


Kontaktpersoner

I den här rekryteringen samarbetar vi med Chefspoolen. Om du har frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Gabriella Hedlund, Chefspoolen, på tel. 0709955888.

 

 

 

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Ansök nu

IVO söker en projektledare - tillståndspliktig tandvård

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 28
Vi söker en projektledare till avdelningen för tillståndsprövning. Avdelningen för tillståndsprövning ansvarar för att pröva tillstånd för enskilda verksamheter enligt socialtjänstlagen (SoL), lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt för vissa delar inom hälso- och sjukvården. Avdelningen för tillståndsprövning finns i Stockholm.

Om arbetet
Inspektionen för vård och omsorg ska ansvara för prövning av tillstånd, inklusive ägar- och ledningsprövning, inom den privata tandvården från och med den 1 januari 2026. Även myndighetens tillsynsarbete inom sektorn kommer att behöva anpassas och öka i omfattning. Därutöver kommer myndigheten att behöva utveckla tekniska lösningar och arbetssätt för inhämtning av uppgifter från Försäkringskassan samt utlämnande av uppgifter i vårdgivarregistret. Förändringarna syftar till ökad kontroll av tandvårdsgivare, vilket på sikt bidrar till stärkt patientsäkerhet och förbättrade förutsättningar för att utestänga olämpliga och kriminella aktörer.

Som projektledare kommer du att ha det övergripande ansvaret för att planera, leda, samordna och stödja förberedelsearbetet så att myndigheten är väl förberedd och redo att tillämpa den nya lagstiftningen från den 1 januari 2026. Du rapporterar till avdelningschef för avdelning för tillståndsprövning. Anställning avser tidsbegränsad anställning under tiden 1 juni 2025 till 30 april 2026.

I arbetet ingår att:


• Planera, leda, organisera och samordna projektets olika delar i nära samarbete med berörda avdelningar, enheter och funktioner.
• Stödja och samordna arbetet för att säkerställa framdrift och leverans av alla projektmål enligt tidsplan.
• Leda ett projektteam och tillsammans stödja och samordna förberedelsearbetet.
• Skapa goda förutsättningar för leverans och bidra till att förberedelsearbetet på myndigheten kännetecknas av tydlighet, leveransfokus och välfungerande samverkan.
• Regelbundet rapportera till uppdragsgivaren/projektägaren om förberedelsearbetet, eventuella risker samt behov av åtgärder och beslut. Ta fram underlag för löpande avrapportering till Regeringskansliet.
• Etablera god samverkan med Försäkringskassan och Socialstyrelsen och säkerställ samordning i myndigheternas respektive förberedelsearbete i enlighet med regeringsuppdrag.

Vi söker dig som har

• Dokumenterad erfarenhet av att framgångsrikt leda komplexa och strategiska utvecklingsprojekt inom statlig myndighet eller offentlig sektor.
• Dokumenterad erfarenhet av att planera, organisera, driva och följa upp projekt på ett strukturerat och effektivt sätt, och slutföra projekt inom givna tidsramar och budget.
• Erfarenhet av att säkerställa samverkan och koordination mellan olika delar av ett stort projekt. 
• Erfarenhet av ledarskap, med utvecklad förmåga att engagera och motivera medarbetare och samarbetspartners och skapa ett positivt och leveransinriktat arbetsklimat.
• God kommunikativ förmåga och vana vid att rapportera till både interna och externa intressenter.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• Akademisk examen inom relevant område.

Vi söker dig som är 
strukturerad, lösningsorienterad och med god förmåga att prioritera och hantera flera parallella uppgifter. Du har förmåga att både se helheten och detaljerna, är resultatinriktad och noggrann. Arbetet är i ett uppstartsskede vilket innebär att alla omständigheter och förutsättningar är inte på plats, därför är det viktigt att du har förmåga att hantera osäkerhet och ändrade förutsättningar. Som projektledare är du engagerad och omtänksam ledare med god förmåga att leda effektiva team och skapa ett positivt arbetsklimat. Arbetet innebär många kontakter både med externa och interna aktörer, därför behöver du vara bra på att samverka och skapa goda relationer. Du är nyfiken, öppen och utvecklingsorienterad.

Meriterande

• Erfarenhet av tillsyn, tillståndsprövning och relaterade verksamhetsområden, samt insikter i IVO:s arbete och processer är meriterande, liksom kunskap om tandvårdssektorn. 

Vad kan IVO erbjuda dig? 
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning av medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Om tjänsten
Tjänsten avser en tidsbegränsad anställning under tiden 1 juni 2025 till 30 april 2026 med med placering i Stockholm. Tillträde enligt överenskommelse. Vi erbjuder möjlighet att träffa en överenskommelse om att arbeta delvis på distans.

Ansökan
Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Ansök senast den 18 maj 2025.
Kontaktpersoner 
IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Ansök nu

Inspektörer med juristbakgrund- bidra till en tryggare välfärd

Inspektör, IVO (Inspektionen för vård och omsorg)
Läs mer Apr 16
Vill du använda din juridiska kompetens till att göra skillnad i samhället? Hos oss får du vara med och förebygga välfärdsbrott och motverka oseriösa aktörer inom vård och omsorg. Nu söker vi juristutbildade inspektörer till vårt team i
Stockholm – engagerade personer som vill bidra till trygghet, kvalité och rättssäkerhet.

Rollen 

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består i att genomföra ägar- och ledningsprövning av bolag med tillstånd från IVO att bedriva verksamhet enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Detta innebär att granska huruvida dessa bolag uppfyller kraven på lämplighet, insikt och ekonomiska förutsättningar. Arbetet innefattar insamling, analys och bedömning av information och underlag samt beslutsskrivande.

Arbetet innebär nära samarbete med övriga jurister på myndigheten särskilt vad gäller beredning av beslut och hantering av domstolsprocesser. Vid behov kommer du även att skriva remissyttranden och hantera begäran om utlämnande av handlingar. I arbetet ingår även samverkan med andra tillsynsavdelningar på IVO, externa parter, juridiska ombud och samverkande myndigheter.

IVO är en organisation i utveckling och på sikt kan ditt arbetsområde och arbetsuppgifter komma att förändras i takt med att IVO får nya uppdrag, prioriteringar och instruktioner.

Vi söker dig som har:

• Högskoleexamen inom juridik eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.
• Flerårig aktuell erfarenhet av kvalificerat juridiskt utredningsarbete, gärna inom offentlig förvaltning.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, i tal och skrift.
• God digital kompetens, särskilt i Officepaketet.

Meriterande erfarenheter:


• Erfarenhet av att arbeta med att förebygga välfärdbrottslighet.
• Kunskap om de lagstiftningar som styr myndighetens tillsyn inom socialtjänstområdet.
• Erfarenhet av att arbeta i statlig förvaltning.

För att lyckas och trivas i rollen ska du vara trygg med att självständigt skriva komplicerade utredningar och har en god förmåga att göra avvägningen mellan produktionstakt och kvalitet. Det är viktigt att du har förmågan att kunna strukturera och prioritera bland dina arbetsuppgifter även när tempot är högt.

Arbetet bedrivs i nära samarbete med kollegor med olika kompetens och bakgrund. Din förmåga att bidra till ett gott samarbete är därför mycket viktig.

Då du kommer sammanställa och föredra ärenden ser vi att du har en god kommunikativ förmåga. Det är viktigt att du har ett gott omdöme och besitter en hög grad av personlig mognad. Ett högt rätts- och säkerhetsmedvetande är en förutsättning för att kunna verka i rollen.

Vi utvecklar kontinuerligt våra metoder och arbetssätt, vilket innebär att du behöver vara flexibel och kunna ställa om och anpassa dig till nya förutsättningar. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vad kan IVO erbjuda dig?

Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande kunskapsorganisation. Hos oss får du en dynamisk och utvecklande arbetsmiljö där ditt bidrag gör skillnad! Du får chansen att arbeta tillsammans med inspektörskollegor med olika kompetenser inom och utanför enheten samt är aktiv i enhetens och myndighetens utvecklingsarbete. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, arbetsmetoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Tjänsten gäller tillsvidare och inleds med en provanställning om 6 månader. Heltid, placering i Stockholm.
 

Ansökan

Vi vill att du skickar in ett CV och ett personligt brev där det framgår på vilket sätt du uppfyller kravprofilen i annonsen. Ansök senast den 6 maj 2025. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Cassandra Rinaldo. Urvalsarbete och intervjuer kommer att hållas löpande. Samtliga kontaktpersoner nås via växeln: 010-788 50 00

Kontaktpersoner:

Enhetschef:
Hanna Fontaeus

Facklig kontakt Vårdförbundet:
Anna Berggren

Facklig representant Saco-S:
Theresé Sjöberg

Facklig representant ST:
Maria Knight


Vill du vara med och stärka välfärden tillsammans med oss? Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Utredare till IVO:s planeringsenhet

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 11
Bidra till en mer strategisk och effektiv tillsyn av vård och omsorg!
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) bedriver ett omfattande och spännande utvecklingsarbete. Vi söker nu utredare till en enhet med uppdrag på myndighetsövergripande nivå. Planeringsenheten arbetar mot IVO:s ledning med övergripande planering, samordning och uppföljning av större tillsynsinsatser. Enhetens medarbetare projektleder och skriver även myndighetsövergripande publikationer och rapporter. Som utredare vid Planeringsenheten kommer du ha stora möjligheter att bidra till att förstärka arbetet för en mer strategisk, effektiv och enhetlig tillsyn.

Rollen
Som en av flera utredare på Planeringsenheten kommer du främst ansvara för att utforma och skriva rapporter utifrån nationella tillsynsinsatser och regeringsuppdrag. Beroende på uppgift kommer du växla mellan roller som samordnare, projektledare eller skribent. Du kommer också bidra med stöd till myndighetens övergripande styrning och ledning för såväl det löpande arbetet som i mer strategiska frågor. Arbetet är utvecklingsinriktat med många interna kontaktytor, där du ingår i flera projekt samtidigt. Samarbete, helhetsperspektiv och innovation präglar arbetet vid enheten. I tjänsten ingår bland annat att:


• Skriva och kommunicera rapporter och andra underlag.
• Projektleda eller samordna regeringsuppdrag och större tillsyner.
• Utveckla, sammanställa och analysera underlag som stöd för prioriteringar och uppföljning.
• Bidra till att utveckla och etablera nya arbetssätt i olika delar av organisationen.

Vi söker dig som har

• Akademisk examen inom relevant ämnesområde.
• Aktuell och för tjänsten relevant arbetslivserfarenhet inom offentlig förvaltning eller motsvarande.
• Erfarenhet av rapportskrivande i utredande verksamhet.
• Mycket god uttrycksförmåga i tal och skrift

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. För att lyckas i den här rollen behöver du vara en van skribent med erfarenhet av att ta fram, analysera och strukturera olika slags underlag. Du har förmåga att jämka olika perspektiv till en helhet och att omsätta en långsiktig inriktning till operativt arbete. Eftersom uppdragets innehåll till stor del är händelsestyrt är du adaptiv till nya förutsättningar och van att arbeta i ett högt tempo. Du har ett starkt driv, arbetar självständigt och lätt för att bygga goda relationer. Som person är du även prestigelös och en lagspelare som trivs med att jobba såväl ensam som att utvecklas tillsammans med andra.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation eller motsvarande.


Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning av medarbetare som speglar samhällets mångfald.
 
Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning med placering i Stockholm. 

Ansökan
Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Ansök senast den 5 maj. Urvalsarbete och intervjuer kommer att hållas löpande.
 
För den här tjänsten kommer vi använda arbetsprov som ett urvalsinstrument.
 
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.


IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Ansök nu