Stockholm: Digital kommunikationsstrateg sökes till Försvarshögskolan

Hitta ansökningsinfo om jobbet Digital kommunikationsstrateg sökes till Försvarshögskolan i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-09 // Varaktighet: Heltid

Försvarshögskolan är ett internationellt framstående lärosäte inom försvar, krishantering och säkerhet. Vi erbjuder en unik akademisk miljö där civilt möter militärt. Vi utbildar civila och militära chefer, experter och forskare som ska analysera och hantera dagens och framtida krissituationer och säkerhetsproblem. Försvarshögskolan utbildar Sveriges officerare och leder den akademiska utvecklingen av officersyrket. Vi bedriver forskning inom juridik med inriktning mot operativ juridik och folkrätt, försvarssystem, krigsvetenskap, ledarskap och ledning, militärhistoria och statsvetenskap.


Kommunikationsavdelningen arbetar på uppdrag av Försvarshögskolans ledning med att driva strategiska kommunikations- och varumärkesfrågor. Utifrån högskolans vision och övergripande mål ansvarar avdelningen för att utveckla och implementera strategier, riktlinjer och infrastruktur inom kommunikationsområdet. Avdelningen ger rådgivning till ledningen och andra chefer inom lednings- och internkommunikation, driver övergripande varumärkesfrågor, gör satsningar för att rekrytera studenter, sprider kunskap om lärosätets forskning samt ansvarar för medierelationer. Avdelningen ingår i högskoleförvaltningen.



Anställningen är placerad vid Verksamhetsstödet, Kommunikationsavdelningen i Stockholm.

Om rollen
Försvarshögskolan söker en digital kommunikationsstrateg och redaktör med ansvar för att utveckla och stärka den digitala närvaron i sociala medier.

Du blir Försvarshögskolans expert på sociala medier och får en nyckelroll som huvudansvarig för att ta fram och implementera strategier samt för mätning och analys av sociala medier, både av löpande innehåll och för riktade kampanjer. Du är även huvudredaktör för flera av kanalerna och fungerar som intern rådgivare för avdelningen, högskoleledningen och våra forskare.

Arbetsuppgifter
Som digital kommunikationsstrateg arbetar du med att:

- Annonsera i sociala medier, inklusive målgruppsanpassning, formatval, produktion och uppföljning.
- Nyhetsvärdera, producera och publicera innehåll i sociala medier och på webbplatsen.
- Omvärldsbevaka, analysera trender och bedöma om och när vi bör etablera oss på och/eller annonsera i nya digitala kanaler.
- Följa upp och analysera digitala kampanjer med hjälp av verktyg som Google Analytics, Adwords och generella omvärldsbevakningstjänster.

Vem söker vi?
Krav:

- Högskoleutbildning inom kommunikation, journalistik, marknadsföring eller motsvarande erfarenhet.
- Minst fem års dokumenterad erfarenhet av ansvar för sociala medier i en organisation.
- Erfarenhet av att mäta, analysera och rapportera utfall i digitala kanaler.
- God stilistisk förmåga och vana att anpassa budskap efter målgrupp och kanal.
- Kompetens inom digital strategi, analys och mätning av sociala medier och/eller webbplats.   
- Erfarenhet av att nyhetsvärdera och publicera innehåll på webben.
- God färdighet i Photoshop och grundläggande kunskaper i övriga Adobe-program.

Meriterande är:

- Erfarenhet från kommunikationsarbete, framför allt på en central kommunikationsavdelning, inom offentlig sektor, särskilt vid högskola eller universitet
- Erfarenhet av att skapa rörligt innehåll för sociala medier och/eller webb.

Personliga egenskaper
Vi söker en självgående, initiativtagande och engagerad person. Du tar ansvar både för ditt eget arbete och för att involvera kollegor i dina uppgifter. Vidare har du lätt för att samarbeta, är prestigelös och delar gärna med dig av din kunskap. Du håller dig uppdaterad inom kommunikationsområdet och bidrar till en god arbetsmiljö och kollegial kultur.

För att trivas hos oss behöver du vara en engagerad och närvarande individ som vill bidra till Försvarshögskolans professionella utveckling, kollegiala samarbetskultur och sociala sammanhållning. Det faller sig naturligt för dig att dela med dig av din kunskap och bidra till att skapa en givande och god arbetsmiljö.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. 

Om anställningen
Anställningen är tillsvidare på heltid och inleds med sex månaders provanställning.

En anställning vid Försvarshögskolan kan innebära säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) samt eventuell krigsplacering. Vid behov sker förhandling mellan myndigheter.

Tillträde
Enligt överenskommelse, så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid.

Lön och förmåner
Försvarshögskolan tillämpar individuell lönesättning.

Se våra förmåner: https://www.fhs.se/om-forsvarshogskolan/jobba-hos-oss/formaner.html

Ansökan
Ansökan ska innehålla CV och personligt brev och skickas via Försvarshögskolans rekryteringssystem genom länken "Logga in och sök jobbet" på annonssidan. Märk ansökan med dnr HFHR 83/2025. Din ansökan ska vara tillhanda senast 30 maj. 

Komplett ansökan ska vara Försvarshögskolan tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

I de fall det inte råder jämn könsbalans kan Försvarshögskolan vid lika kvalifikationer prioritera sökande av underrepresenterat kön.

Kontaktpersoner

- Camilla Magnusson, kommunikationschef, camilla.magnusson@fhs.se
- Amanda Beuthan, HR-partner, amanda.beuthan@fhs.se

För kontakt med arbetstagarorganisationerna på Försvarshögskola mejla till saco@fhs.se, OFR/O@fhs.se och OFR/S@fhs.se

 

Välkommen med din ansökan senaste 30 maj!

Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp på grund av statliga upphandlingsregler.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Kommunikationsstrateg

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Kommunikationsstrateg.

Kommunikationsansvarig

Läs mer Apr 24
Drivs du av kommunikation som bygger förtroende, skapar värde och verkligen gör skillnad? Svenska Spel söker en kommunikationsansvarig till Kommunikation & Hållbarhet. Här får du ta helhetsansvar och driva innehåll som engagerar, påverkar och når fram – från första idé till färdig leverans i rätt kanal.
Vad kommer du att göra?
Du ansvarar för det proaktiva arbetet med vår koncernövergripande kommunikation. Det handlar om att stärka Svenska Spels varumärke, affär och samhällsroll genom tydlig och träffsäker kommunikation i både egna och förtjänade kanaler.
Du arbetar tillsammans med kollegor i vårt team Corporate Communication som består av kommunikationsexperter. Du samverkar med talespersoner, ämnesexperter och andra kanalansvariga för att skapa kommunikation med hög relevans och genomslagskraft. I rollen ingår att skapa engagerande berättelser i text, bild och rörligt format – från pressmeddelanden och nyhetsartiklar till bloggtexter och inlägg för sociala medier. Du deltar även i vår pressjour och stöttar talespersoner i mötet med media.
Fler exempel på arbetsuppgifter kan vara att
Identifiera nyheter och budskap med potential för genomslag i media och sociala medier
Initiera och genomföra proaktiva kommunikationsinsatser i relevanta kanaler
Producera pressmeddelanden, artiklar, bloggtexter, talarmanus och SoMe-inlägg
Rådgiva och stötta talespersoner i press- och kanalstrategiska frågor
Utveckla relationer med journalister och opinionsbildare

Är du den som kommer att göra det?
Du är trygg i hela kommunikationskedjan – från analys och idé till produktion och uppföljning. Med ett skarpt öga för både innehåll och kanalval anpassar du budskapet till målgruppen, oavsett om det handlar om en nyhet för pressen eller ett filmmanus för sociala medier. Du har erfarenhet av både redaktionellt arbete och digitala plattformar och är van att arbeta självständigt i en snabbrörlig miljö.
Vi tror att du har:
Några års erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete, gärna från byrå eller större organisation
Mycket god språkbehandling och förmåga att växla ton efter kanal
Erfarenhet av innehållsproduktion i olika format och digital publicering (CMS, sociala medier)
God förståelse för medielogik och målgruppsanpassning

Meriterande om du även har:
Erfarenhet av fotografering, enklare bild- och videoredigering
Erfarenhet av rapportproduktion eller publikationer
Intresse för eller bakgrund inom spel, sport, samhällsfrågor eller hållbarhet

Vi är Svenska Spel 
Vi är stolta över att vara hela Sveriges spelbolag. Varje dag skapar vi spelglädje med omtanke och ger tillbaka till samhället. Med spel som Triss, Stryktipset och Oddset bjuder vi på spänning, gemenskap och drömmar – men vi är mer än bara ett spelbolag.

Som medarbetare hos oss är du en del av något större. Vi tar ansvar för att skapa en sund och hållbar spelmarknad där alla kan spela på ett tryggt och hållbart sätt. Vi säger nej till osunda intäkter och arbetar aktivt för att göra spelupplevelsen ännu bättre för våra kunder. Vi investerar också i samhället genom att varje år bidra med vårt överskott till statskassan och genom att vara Sveriges största idrottssponsor.
Hos oss möter du en kultur där vi lär oss varje dag, skapar resultat tillsammans och gör det enkelt. Vi är nyfikna, modiga och tror på kraften i att samarbeta. Våra olikheter är en styrka som hjälper oss att utvecklas, utmana oss själva och hitta nya lösningar. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där vi delar kunskap, vågar testa nytt och alltid strävar efter att bli lite bättre – varje dag.
Vill du veta mer om våra förmåner? Besök: https://career.svenskaspel.se/pages/formaner

Ansökan och kontaktuppgifter 
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Visby eller Stockholm med möjlighet till flexibelt distansarbete. På Svenska Spel utför vi jobbet där det passar bäst, ibland är det i hemmet och ibland på något av våra kontor.
För frågor om tjänsten, kontakta Andreas Jerat, Chef Corporate Communication, andreas.jerat@svenskaspel.se
För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Team Talent Acquisition, teamta@svenskaspel.se
Vi utför intervjuer och urval löpande så tveka inte med att skicka in din ansökan.
Vi vet att olika perspektiv och erfarenheter gör oss starkare. Därför strävar vi efter att skapa en arbetsplats där alla, oavsett bakgrund, kan trivas och utvecklas. Vi välkomnar ansökningar från personer med olika erfarenheter och ser fram emot att höra vad just du kan bidra med!
#LI-HYBRID

Ansök nu

People & Culture Business Partner BA Customers & Solutions

Läs mer Apr 30
Company Description
Vattenfall is one of Europe’s largest producers and retailers of electricity and heat. Our main markets are Sweden, Germany, the Netherlands, Denmark, and the UK. The Vattenfall Group has approximately 21 000 employees. We have been electrifying industries, powering homes and transforming life through innovation for more than 100 years.
Within BA Customers & Solutions the customer comes first. Our employees strive to deliver the best customer experience and provide relevant offers and services to the customers. With over eight million customers, BA Customers & Solutions is responsible for the sales of solutions and energy contracts to private and business customers in Germany, Netherlands, Sweden, Finland, Denmark, Norway, France and UK.
Job Description
Do you want to make an impact in developing People & Culture (P&C ) together with our business? And at the same time help us to enable a fossil free future? We might have the position for you!
We are now looking for P&C BP to our Business Area Customers & Solutions
Your purpose as a P&C BP in Region Nordic and E-Mobility: Deliver HR expertise, with a challenger mindset, driving P&C procedures and processes to support our business. You will work in close collaboration with the BA HR-team and your experience and deep knowledge as a Business Partner will be needed to succeed in the role. You will proactively partner with Managers and other stakeholders to enable best HR practice. As Business Partner you are an essential member of our units Management Team.
Your tasks and responsibilities as Business Partner
As a business partner understanding what the business needs are is key. You have the ability to translate business requirements and goals into clear deliverables. The responsibility of this role is to be the trusted advisor to the business by contributing to the development and implementation of the business strategy and the achievement of short and long term business goals.
Furthermore, you are responsible for:
Managing all possible P&C topics within the Nordics/E-Mobility teams together with our team P&C Nordic
Provide professional P&C advice, analyses, drive and steer within the framework and the HR processes
Supporting business units in reaching their business goals from a people perspective
Contributing to and driving a common way of working, both cross countries and cross BUs
Drive employee experience initiatives and secure a high performance and customer focused culture
Coach, support and guide Managers in various processes (e.g. My Opinion, Compensation & Benefits, Performance Management, Talent Management, competence planning)
Together with Managers managing relationships with our trade unions, where applicable in cooperation with Industrial Relations in order to ensure legal compliance.

You will report directly to Director P&C Customers & Solutions Nordic/ International.
Qualifications
Your profile
We are looking for a trusted and result-oriented P&C Business Partner with strong strategic understanding and operational skills. You are a clear advocate of teamwork, employee experience and cultural development in the company. You have a strong skillset of balancing between a coaching mentality and being able to step in more hands on when the situation demands it.
In addition:
You are focused on creating results and proactively drive our processes whilst looking at the bigger picture
You have deep knowledge in M&A and re- organisations’
You are a clear communicator, transparent and honest, but diplomatic
You like changes and have the ability to handle uncertainties
You show courage and integrity in managing difficult situations
Have business and financial knowledge e.g. understanding of operational and commercial impact.

Your qualifications as a P&C Business Partner
Masters or bachelor degree within a HR related field
Approximately 10 years of working experience in the field of HR; of which several as BP, preferably from different industries
Working experience within organisational changes and M&A, preferably within matrix organizations. You need to have experience from working with stakeholders in different countries
Solid experience in the broad HR area with strong labor legislation knowledge and implementation of new ways of working
Experience in Swedish union negotiations
Fluent in Swedish and English, written and spoken.

Additional Information
Location: Preferably Solna
At Vattenfall, we are convinced that striving for diversity & inclusion helps building a more attractive, efficient, customer centric and profitable company. Therefore, we welcome applications from all individuals regardless of age, religious belief, gender identity & expression, sexual identity, disability and ethnic background. Read more on how we work with diversity and inclusion
We welcome your CV in English, no later than May 18, 2025. As we may conduct interviews on an ongoing basis, we encourage you to apply as soon as possible.
For more information about the position, please contact hiring manager Frida Lidén, +46 730 41 62 29. For more information about the recruitment process please contact recruiter Peter Blixter, +46 722 37 32 02.
Trade union representatives in Sweden, to be contacted through Vattenfall´s switchboard +46 8 739 50 00. Rolf Ohlsson (Akademikerna), Simon Salomonsson (Unionen), Cecilia Bodin (Ledarna), Mikael Mukka (SEKO)
Since Vattenfall is part of the Swedish critical infrastructure many of our positions are security classed. If this position is security classed the final candidates can be subject to a security vetting process, according to the Swedish legislation.
We look forward to your application!

Ansök nu

Social Media Manager för Vänsterpartiet

Läs mer Maj 9
Plats: Vänsterpartiets kansli med placering på Riksdagen, kommunikationsenheten
Tjänst Heltid, tillsvidare (inleds med 6 månaders provanställning)
Ansökningsfrist: 28 maj 2025. Rekryteringsprocessen kan påbörjas under ansökningstiden.
Tillträde: enligt överenskommelse


Om Vänsterpartiet
Vänsterpartiet är ett socialistiskt, feministiskt och antirasistiskt parti på ekologisk grund som samlar människor för att bygga ett bättre samhälle, där alla kan leva i trygghet, frihet och jämlikhet. Vi kämpar för ett samhälle där alla människor har samma möjligheter och rättigheter. Vårt mål är att skapa en bättre framtid genom progressiv politik och aktivt engagemang i samhällsfrågor.


Om tjänsten
Du kommer att ansvara för att utveckla och genomföra våra strategier i sociala medier – med målet att nå fler, väcka engagemang och sprida vår politik. Arbetet innebär både operativt innehållsarbete och ett ansvar för att våra kanaler används effektivt, med ett tydligt fokus på resultat och politisk relevans.
Du behöver kunna arbeta självständigt, men också trivas med att samarbeta i team. I din roll kommer du att leda och samordna arbetet i våra sociala kanaler tillsammans med kollegor som jobbar med sociala medier, webb, produktion. Du kommer att jobba med budskapsformulering tillsammans med övriga kommunikationsenheten och samarbeta med andra delar av organisationen.
Som en del av kommunikationsenheten är du nära partiets politiska vardag. Du deltar i pressjoursschemat, följer ibland med våra förtroendevalda och arbetar löpande med både planerade kampanjer och snabba utspel. Det är en dynamisk roll med stor bredd – och en chans att göra konkret skillnad i samhällsdebatten.
Huvudarbetsuppgifter:
· Utveckla och implementera sociala mediestrategier som stärker Vänsterpartiets synlighet och engagemang, med särskilt fokus på våra kampanjer och politiska prioriteringar.
· Producera innehåll till våra sociala medieplattformar (i dag Instagram, TikTok, Facebook, X och YouTube), men även till nyhetsbrev och webb – inklusive text, bild, video och grafik.
· Följa upp och analysera data från våra digitala kanaler med hjälp av verktyg som Google Analytics och Meta Business Suite för att optimera våra insatser och nå våra mål.
· Projektleda produktioner av foto och video.
· Bygga relationer med medlemmar, opinionsbildare och andra relevanta aktörer för att öka räckvidden för vår politik och våra berättelser.
· Övervaka och hantera våra sociala mediekanaler, inklusive kommentarer, meddelanden och användargenererat innehåll, för att bidra till ett inkluderande och aktivt samtal.
· Omvärldsbevaka och hålla dig uppdaterad om trender och förändringar inom sociala medier, digital kommunikation och samhällsdebatt – och använda den kunskapen för att stärka partiets arbete.
· Arbeta tätt tillsammans med kommunikationsenheten, partiets politiska ledning och övriga delar av organisationen för att säkerställa en tydlig och sammanhållen kommunikation.
· Delta i pressjoursschemat och följa med förtroendevalda som medföljande vid behov.
· Andra förekommande uppgifter inom kansliet.

Vi söker dig som:
- Har akademisk examen inom kommunikation eller annan relevant utbildning och/eller erfarenhet.
- Har stark förståelse för och själv finns i kanalerna för de olika sociala medieplattformarna och deras unika funktioner och publik.
- Har utmärkta skriv- och kommunikationsförmågor.
- Delar Vänsterpartiets värderingar och en vilja att arbeta i en politiskt aktiv och engagerad miljö.

Det är meriterande om du har:
- Minst 3 års erfarenhet av att arbeta med sociala medier
- Erfarenhet av att leda ett team
- Kreativitet och förmåga att tänka strategiskt


Vi erbjuder:
- En spännande och dynamisk arbetsmiljö där du har möjlighet att göra en verklig skillnad och vara med där det händer.
- Stora möjligheter till kreativt arbete och innovation inom digital kommunikation.
- Friskvård och andra förmåner enligt kollektivavtal.
- Möjlighet till kontinuerlig utveckling och vidareutbildning.
- Tarifflön enligt kollektivavtal.


Ansökan:
Skicka ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du är rätt person för denna tjänst till thomas.sjostrand@vansterpartiet.se senast 28 maj. Märk din ansökan med "Social Media Manager - Vänsterpartiet".
Vid frågor om tjänsten, vänligen kontakta Susanna Brolin HR-chef på telefon 072 453 63 03 eller susanna.brolin@riksdagen.se.
Fackliga kontakter: Handels, Elin Melander, mejl elin.melander@riksdagen.se Akademikerna. Yasmine Carlsson, mejl yasmine.carlsson@riksdagen.se


Vänsterpartiet uppmuntrar mångfald och inkluderande och välkomnar ansökningar från alla delar av samhället.
Vi ser fram emot att höra från dig!

Ansök nu

Travel Trade Communications Manager Visit Sweden

Läs mer Maj 1
Job description
Travel Trade Communications Manager Visit Sweden
Visit Sweden is Sweden’s official marketing company for the destination Sweden. The company is owned by the Swedish Government and has the national assignment to promote Sweden as a travel destination. At Visit Sweden, you will join a team of dedicated, skilled, and professional colleagues who share a passion for showcasing Sweden to the world.
We are now seeking a talented marketer with solid experience in the B2B sector and a genuine passion for Sweden as a destination. You will enjoy a varied and exciting role in a dynamic, global environment. Visit Sweden is an organization in constant evolution, offering an inspiring workplace where employees are encouraged to grow and thrive. Our team includes marketing professionals, analysts, project managers, economists, and specialists in PR, digital media, social platforms, and events.

Responsibilities
As Travel Trade Communications Manager, your primary focus will be marketing Sweden to a B2B target group: international tour operators and travel agents. You will play a key role in increasing interest in Sweden as a tourism destination.
As part of Visit Sweden’s Travel Trade team, you will help shape and execute strategies and activities aimed at fostering collaboration and promoting Sweden within the global Travel Trade sector. Your role will combine both strategic and hands-on responsibilities – from planning and managing projects to developing content – always aligned with Visit Sweden’s overarching goals and vision.
You will work closely with colleagues across departments, particularly within Travel Trade, to ensure consistency and impact in our B2B communications. 


Key Responsibilities:
Lead and support marketing efforts directed at the tour operator and agent sector, including exploring new markets and segments.
Collaborate with the team to develop and implement B2B communication strategies aligned with Visit Sweden’s broader objectives.
Coordinate and optimize marketing content across departments, including Travel Trade, PR, Web, and Social Media, ensuring cohesive communication.
Monitor industry trends and developments in international B2B communication.
Actively contribute to the team’s strategic and operational work alongside the Head of Travel Trade.
Initiate, execute, and follow up on projects and campaigns as part of the annual Travel Trade plan.

This role is based at Visit Sweden’s headquarters in central Stockholm and reports to the Head of Travel Trade.

Qualifications
We believe you have:
A relevant education in marketing, communications, or a related field.
A minimum of five years’ relevant experience in B2B marketing and communications, preferably within the travel and tourism industry.
Proven experience collaborating with or working within the tour operator sector.
A strong ability to craft content tailored to specific audiences and platforms.
Highly developed writing skills tailored to B2B audiences and professional contexts.
Excellent project management and organizational skills.
Experience working in an international or cross-cultural context.
Native-level fluency in English, both written and spoken.
Basic knowledge of Swedish.

It is also advantageous if you have:
Professional experience in copywriting in English.
A solid understanding of Sweden’s tourism offering and industry landscape.

We are looking for someone who is self-assured, positive, and down-to-earth. You are skilled at building and maintaining strong professional relationships, and you bring a responsible and solution-oriented mindset to your work. You thrive when working independently but also enjoy being part of a collaborative team. You are structured, an excellent communicator, and take pride in delivering high-quality service. You are proactive, take initiative, and have the ability to prioritize and adapt to changing circumstances.

About the company

VS VisitSweden AB
About Visit Sweden
By marketing Sweden as a travel destination and promoting purposeful travel, Visit Sweden contributes to strengthen Sweden´s attractiveness and competitiveness as a destination.
Learn more about us at: https://corporate.visitsweden.com/om-oss/

Application Details
Application deadline: May 21th 2025
Visit Sweden is partnering with Randstad in this recruitment. For further information, please contact Lotta Carlsson at +46 73 075 23 25.
We value and welcome diversity in all forms. Our employees are unique individuals, and we actively work to achieve a balanced and inclusive workplace, with diversity in ethnicity, culture, and gender. We support a healthy work–life balance and promote a creative, inclusive environment for all.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Försvarshögskolan

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Försvarshögskolan .

HR-partner till Försvarshögskolan (vikariat)

HR-specialist/HR-advisor
Läs mer Maj 8
Försvarshögskolan är ett internationellt framstående lärosäte inom försvar, krishantering och säkerhet. Vi erbjuder en unik akademisk miljö där civilt möter militärt. Vi utbildar civila och militära chefer, experter och forskare som ska analysera och hantera dagens och framtida krissituationer och säkerhetsproblem. Försvarshögskolan utbildar Sveriges officerare och leder den akademiska utvecklingen av officersyrket. Vi bedriver forskning inom juridik med inriktning mot operativ juridik och folkrätt, försvarssystem, krigsvetenskap, ledarskap och ledning, militärhistoria och statsvetenskap.




Om HR-avdelningen

HR-avdelningens medarbetare arbetar operativt och strategiskt inom områden som arbetsmiljö, lika villkor, ledarskap och kompetensutveckling, friskvård, lön, resor samt rekrytering.

HR-avdelningen arbetar kontinuerligt med utveckling av det konsultativa chefsstödet för att ge cheferna förutsättningar att utöva ett gott ledarskap och för att Försvarshögskolan ska vara en attraktiv arbetsgivare med en god kompetensförsörjning. Ett av Försvarshögskolans fokusområden är Rekrytera och behålla och HR-avdelningens utvecklingsaktiviteter baseras i hög grad på detta.

HR-avdelningen är en del av Verksamhetsstödet på Försvarshögskolan och består av elva medarbetare. Då en av våra medarbetare går på föräldraledighet söker vi dig som vill arbeta i ett engagerat och härligt HR-team som tillsammans driver och utvecklar HR-frågorna på Försvarshögskolan.

Anställningen är placerad på HR-avdelningen vid Verksamhetsstödet i Stockholm.

Arbetsuppgifter

Som HR-partner på Försvarshögskolan arbetar du nära verksamheten, framför allt med att stötta cheferna och driva, samt medverka, i olika HR- och tvärfunktionella projekt.

Du kommer att ansvara för det operativa stödet gentemot ett antal organisationsenheter på Försvarshögskolan. Du arbetar tillsammans med cheferna inom områden såsom rekrytering, arbetsmiljö och kompetensutveckling, samt även frågor som rör lönesättning och arbetsrätt. I rollen ingår att kontinuerligt utveckla och kvalitetssäkra utförandet av våra HR-processer samt sedvanlig administration.

Du kommer under vårvintern 2026 ha det övergripande ansvaret för Försvarshögskolans medarbetarundersökning och se till att den planeras väl och att resultatet utmynnar i systematiska åtgärder i en handlingsplan med tydliga uppföljningar. Du har ett specifikt ansvar för den centrala arbetsmiljökommittén. Du kommer också ha i uppgift att upphandla Försvarshögskolans visselblåsarfunktion. 

Andra utvecklingsinsatser kan förekomma.

Du företräder HR i ditt dagliga arbete, i stödet till våra chefer och andra sammanhang, exempelvis i nämnder, arbetsgrupper och i samverkan med arbetstagarorganisationerna på Försvarshögskolan.

Vem söker vi?

Vi söker dig som har: 

Högskoleutbildning inom HR-området eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer som likvärdig och relevant för anställningen.
Minst två års erfarenhet av brett och kvalificerat HR-arbete inklusive konsultativt chefsstöd inom offentlig verksamhet.
Utbildning i och erfarenhet av kompetensbaserad intervjuteknik.
Erfarenhet av operativ arbetsrätt och vana att tolka föreskrifter och avtal.
Mycket god förmåga att kommunicera och uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska.
God IT-kompetens och van användare av HR-relaterade IT-system. 

Meriterande är erfarenhet av:

arbete inom arbetsmiljöområdet på en övergripande nivå.
HR-arbete från statlig myndighet. 
HR-arbete på ett lärosäte.
Personliga egenskaper

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och ser att du som person är drivande, analytisk, prestigelös och utvecklingsinriktad. Du tar ett stort ansvar för dina arbetsuppgifter och ser till att de genomförs och slutförs inom utsatt tid. Du är trygg i din profession och din erfarenhet gör att du har förmågan att avgöra när hög kvalitet är avgörande och när ”good enough” är tillräckligt samt att prioritera bland dina arbetsuppgifter.

För att lyckas i din roll krävs det att du är självständig, men samtidigt uppskattar och har god förmåga att samarbeta effektivt, både med nära kollegor och med kollegor på andra avdelningar.

För att trivas hos oss behöver du vara en engagerad individ som vill bidra till Försvarshögskolans professionella utveckling, kollegiala samarbetskultur och sociala sammanhållning. Det faller sig naturligt för dig att dela med dig av din kunskap och bidra till att skapa en givande och god arbetsmiljö.

Om anställningen 

Anställningen är ett vikariat på heltid under ett år med start i september 2025. Möjlighet till förlängning finns.

En anställning vid Försvarshögskolan kan komma att innebära en säkerhetsprövning för placering i säkerhetsklass vilket innebär registerkontroll och i vissa fall säkerhetsintervju hos Säkerhetspolisen.

Anställningen kan komma att innefatta krigsplacering. Om du redan är krigsplacerad i din nuvarande anställning på en myndighet och din kompetens behövs i Försvarshögskolans  krigsorganisation sker det en förhandling mellan berörd myndighet och Försvarshögskolan om var du ska vara placerad.

Tillträde

Planerat september 2025.

Lön och förmåner

Försvarshögskolan tillämpar individuell lönesättning. 

Förmåner för anställda vid Försvarshögskolan - FHS/Förmåner/anställd. 

Ansökan 

Ansökan ska innehålla ett CV samt personligt brev och skickas in via Försvarshögskolans rekryteringssystem genom att klicka på länken ”Logga in och sök jobbet” på annonssidan. Märk din ansökan med HR 82/2025. Din ansökan ska vara oss tillhanda senast 30 maj 2025. 

Komplett ansökan ska vara Försvarshögskolan tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

Urval och intervjuer kommer planerat att ske under vår/försommar 2025. Under sommaren planeras säkerhetskontroll att genomföras så att rekryteringen kan avslutas direkt efter sommaren.

Under intervjuprocessen kan arbetstester bli aktuellt.

I de fall det inte råder en jämn könsbalans kan Försvarshögskolan vid lika eller i stort sätt lika kvalifikationer hos de sökande anställa den av underrepresenterat kön. 

Kontaktpersoner

Ytterligare upplysningar om anställningen lämnas av: 

Monica Welmer, HR-chef, monica.welmer@fhs.se
Edith Eggimann, HR-partner, edith.eggimann@fhs.se  
Välkommen med din ansökan senast den 30 maj 2025!

#LI-POST
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp på grund av statliga upphandlingsregler.

Ansök nu

Högskoledirektör sökes till Försvarshögskolan

Avdelningschef, statlig
Läs mer Apr 30
Försvarshögskolan är ett internationellt framstående lärosäte inom försvar, krishantering och säkerhet. Vi erbjuder en unik akademisk miljö där civilt möter militärt. Vi utbildar civila och militära chefer, experter och forskare som ska analysera och hantera dagens och framtida krissituationer och säkerhetsproblem. Försvarshögskolan utbildar Sveriges officerare och leder den akademiska utvecklingen av officersyrket. Vi bedriver forskning inom juridik med inriktning mot operativ juridik och folkrätt, försvarssystem, krigsvetenskap, ledarskap och ledning, militärhistoria och statsvetenskap.




Försvarshögskolan finns i Stockholm och Karlstad och har cirka 2 000 helårsstudenter och cirka 550 medarbetare.

Vår organisation består av sex institutioner, två programledningar för officersutbildning, Centrum för samhällets säkerhet och totalförsvar och Verksamhetsstödet.

Försvarshögskolan har formulerat fyra fokusområden:

- Rekrytera, kompetensutveckla och behålla
- Tillväxt inom officersutbildning
- Internationalisering och Natoanpassning
- Campus totalförsvar


Högskoledirektörens uppdrag

Som högskoledirektör arbetar du nära och rapporterar direkt till rektor. Ditt ansvar är att övergripande leda, samordna och utveckla högskolans gemensamma verksamhetsstöd med sina cirka 135 medarbetare samt vara övergripande ansvarig för bland annat ekonomi, HR, säkerhet och verksamhetsledningssystem för Försvarshögskolan.

I uppdraget som högskoledirektör ingår även att representera Försvarshögskolan i högskoleövergripande sammanhang, såsom i möten med departement, Sveriges Universitets- och Högskoleförbund (SUHF), Universitetskanslersämbetet (UKÄ) och regionala, nationella och internationella nätverk. Du har en aktiv del i lärosätets verksamhetsplanering och uppföljning, samt är föredragande i högskolestyrelsen i de ärenden som ligger under ditt ansvarsområde.

Du har ett direkt chefsansvar för Verksamhetsstödets åtta avdelningschefer, är sammankallande i Verksamhetsstödets ledningsgrupp och ansvarar för strategiska beslut och åtgärder som avser ledning, organisation och administration.

Du ansvarar för kvalitetssäkring på Verksamhetsstödet och upprätthåller samt utvecklar samverkan mellan stöd- och kärnverksamheten. Att säkerställa att Verksamhetsstödet har förutsättningar och möjligheter att bidra till Försvarshögskolans strategiska mål för utbildning, forskning och samverkan är centralt.

Ambitionen är att Verksamhetsstödet arbetar enligt ledorden: Prioritera, förenkla, samordna och kommunicera. Detta för att säkerställa att alla delar arbetar mot Försvarshögskolans uppsatta mål på ett effektivt sätt. Ett sammanhållet, tydligt och effektivt verksamhetsstöd för Försvarshögskolan gynnar transparens, synergier och samarbete i alla dimensioner.



Försvarshögskolan söker

För att lyckas väl i uppdraget ska du ha relevant akademisk examen, goda kunskaper i svenska och engelska samt god kunskap inom området som du ska leda och ansvara för. Du har dokumenterat goda chefs- och ledaregenskaper och tidigare längre erfarenhet av att leda chefer på övergripande nivå, helst från universitets- och högskoleområdet men annan statlig myndighet kan vara aktuell. Du har erfarenhet av ledarskap i komplexa organisationer och förmåga att driva utvecklings- och styrningsfrågor ur ett helhetsperspektiv. En god kunskap om offentlig förvaltning och dess ramverk är ett krav, helst från universitets- och högskolesektorn. Du är mån om att upprätthålla relevanta kontakter och ditt nätverk inom området samt har förståelse för högskolesektorns utveckling och utmaningar.

Det är meriterande om du har fördjupade kunskaper inom till exempel områden såsom ekonomi, juridik, myndighetsutövning och säkerhet samt erfarenhet av att framgångsrikt ha drivit utvecklings- och förbättringsarbete inom myndighet eller högskola.

För att trivas hos oss behöver du vara en engagerad och närvarande chef och ledare, med strategisk höjd, som vill bidra till Försvarshögskolans professionella utveckling, kollegiala samarbetskultur och sociala sammanhållning. Det faller sig naturligt för dig att dela med dig av din kunskap och bidra till att skapa en givande och god arbetsmiljö.

Vi söker dig som visar tillit till dina medarbetares kompetens och som engagerar, delegerar och följer upp med tydlighet, öppenhet och prestigelöshet. Delaktighet, analytisk förmåga, beslutsförmåga, integritet och handlingskraft är nycklar till framgång. Du skapar effektivitet med din stabilitet och ditt lugn.

Omvärldsorientering och förmåga se Försvarshögskolans roll i ett större perspektiv är viktigt.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

För information om anställning, lön, förmåner, ansökan och rekryteringsprocess, besök Försvarshögskolans hemsida Lediga jobb - Försvarshögskolan

Sista ansökningsdag 22 maj, 2025.
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp på grund av statliga upphandlingsregler.

Ansök nu

Kvalificerad handläggare inom utbildnings- och forskningsstöd

Nämndsekreterare
Läs mer Apr 30
Försvarshögskolan är ett internationellt framstående lärosäte inom försvar, krishantering och säkerhet. Vi erbjuder en unik akademisk miljö där civilt möter militärt. Vi utbildar civila och militära chefer, experter och forskare som ska analysera och hantera dagens och framtida krissituationer och säkerhetsproblem. Försvarshögskolan utbildar Sveriges officerare och leder den akademiska utvecklingen av officersyrket. Vi bedriver forskning inom juridik med inriktning mot operativ juridik och folkrätt, försvarssystem, krigsvetenskap, ledarskap och ledning, militärhistoria och statsvetenskap.




Om arbetsplatsen
Forsknings-, utbildnings- och studentavdelningen (FUS) är en avdelning inom Försvarshögskolans verksamhetsstöd som har i uppdrag att stödja högskolans ledning och kärnverksamhet genom beredning av högskolegemensamma frågor.

Avdelningen består idag av ca 25 medarbetare och är uppdelad i två sektioner; utbildnings- och forskningsstöd (UF) samt sektionen för studieadministration (SA).

UF samordnar stödet i frågor som rör utbildnings- och forskningsstöd liksom det högskoleövergripande stödet avseende kvalité, internationalisering- och lika villkor. Vidare är sektionen beredningsstöd och sekretariat till Försvarshögskolans Forsknings- och utbildningsnämnd. Anställningen är placerad på UF i Stockholm. 

Arbetsuppgifter
Som kvalificerad handläggare kommer du tillsammans med ordförande för Försvarshögskolans forsknings- och utbildningsnämnd (dekan) samordna arbetet i nämnden. Du kommer att ha rollen som sekreterare med ett övergripande ansvar för nämndens agenda vilket kräver ett nära samarbete med de handläggare som stödjer nämndens utskott. Arbetsuppgifterna består i att löpande boka möten, upprätta kallelser, bereda underlag till beslut, ansvara för protokoll och följa upp beslut och ärenden. Därtill kommer du att vara redaktör för nämndens webbsida.
På del av din tid kommer du att arbeta med Försvarshögskolans lika villkorsarbete, med ett särskilt ansvar för det systematiska arbetet kopplat till lika villkor. Du kan även komma att få handlägga andra ärenden och uppgifter som förekommer vid avdelningen, såsom remisser, utredningar eller framtagande av styr- och stöddokument.

Vem söker vi?
Krav

Vi söker dig som har:


- Examen från högskoleutbildning alternativt har annan utbildning eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig. 
- Aktuell erfarenhet och har arbetat med kvalificerat administrativt arbete inom högskola eller universitet under de senaste fem åren.
- Goda kunskaper i tal och skrift, i svenska och engelska, då det krävs i det dagliga arbetet.
- God datorvana och är van användare av Microsoft Office.



Meriterande
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med nämndarbete och/ eller lika villkor. 


Personliga egenskaper
Vi söker dig som är självgående som person, du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och för ditt arbete framåt. Vidare är du strukturerad och organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. För att passa bra i rollen har du ett serviceinriktat arbetssätt, ett professionellt bemötande samt en hög grad av personlig mognad. Då du kommer att ha tät kontakt med flera olika funktioner inom högskolans organisation, liksom med andra handläggare inom avdelningen, har du god förmåga att samarbeta med andra på ett smidigt sätt för gemensamma mål. Därtill är du flexibel och kan anpassa dig och ditt arbete efter förändringar och nya förutsättningar. Stor vikt kommer att fästas vid personliga egenskaper. 

För att trivas hos oss behöver du vara en engagerad och närvarande individ som vill bidra till Försvarshögskolans professionella utveckling, kollegiala samarbetskultur och sociala sammanhållning. Det faller sig naturligt för dig att dela med dig av din kunskap och bidra till att skapa en givande och god arbetsmiljö.

Om anställningen 
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. 

En anställning vid Försvarshögskolan kan komma att innebära en säkerhetsprövning för placering i säkerhetsklass vilket innebär registerkontroll och i vissa fall säkerhetsintervju hos Säkerhetspolisen.

Anställningen kan komma att innefatta krigsplacering. Om du redan är krigsplacerad i din nuvarande anställning på en myndighet och din kompetens behövs i Försvarshögskolans  krigsorganisation sker det en förhandling mellan berörd myndighet och Försvarshögskolan om var du ska vara placerad.

Tillträde
Enligt överenskommelse.

Lön och förmåner
Försvarshögskolan tillämpar individuell lönesättning. 

Förmåner för anställda vid Försvarshögskolan - https://www.fhs.se/om-forsvarshogskolan/jobba-hos-oss/formaner.html

Ansökan 
Ansökan ska innehålla ett CV samt personligt brev och skickas in via Försvarshögskolans rekryteringssystem genom att klicka på länken ”Logga in och sök jobbet” på annonssidan. Märk din ansökan med dnr HR 74/2025. Din ansökan ska vara tillhanda senast 2025-05-21. 

Komplett ansökan ska vara Försvarshögskolan tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

I de fall det inte råder en jämn könsbalans kan Försvarshögskolan vid lika eller i stort sätt lika kvalifikationer hos de sökande anställa den av underrepresenterat kön. 

Kontaktpersoner
Ytterligare upplysningar om anställningen lämnas av: 

- Maria Gustafsson, Avdelningschef FUS, mailto:maria.gustafsson@fhs.se
- Anna-Karin Thimgren Jensen, Biträdande avdelningschef FUS, mailto:anna-karin.thimgrenjensen@fhs.se
- Edith Eggimann, HR-partner, mailto:edith.eggimann@fhs.se

Välkommen med din ansökan senast den 21 maj, 2025!
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp på grund av statliga upphandlingsregler.

Ansök nu

Studentmedarbetare sökes till Försvarshögskolan (två medarbetare)

Bibliotekarie
Läs mer Apr 11
Försvarshögskolan är ett internationellt framstående lärosäte inom försvar, krishantering och säkerhet. Vi erbjuder en unik akademisk miljö där civilt möter militärt. Vi utbildar civila och militära chefer, experter och forskare som ska analysera och hantera dagens och framtida krissituationer och säkerhetsproblem. Försvarshögskolan utbildar Sveriges officerare och leder den akademiska utvecklingen av officersyrket. Vi bedriver forskning inom juridik med inriktning mot operativ juridik och folkrätt, försvarssystem, krigsvetenskap, ledarskap och ledning, militärhistoria och statsvetenskap.


Anna Lindh-biblioteket är Sveriges ledande vetenskapliga bibliotek för försvar, utrikes- och säkerhetspolitik. Biblioteket bildades den 1 augusti 2005 genom en sammanslagning av Försvarshögskolans och Utrikespolitiska Institutets tidigare bibliotek. Biblioteket stödjer i första hand Försvarshögskolans studenter, lärare och forskare men är även öppet för allmänheten. Framtiden för biblioteket innebär spännande utmaningar på flera områden såsom forskningsstöd, utveckling av den fysiska studie- och forskningsmiljön samt satsningar på att göra våra samlingar och digitala resurser alltmer öppna och lättillgängliga.

Anna Lindh-biblioteket har sin verksamhet förlagd till tre serviceställen med huvudbibliotek på Försvarshögskolan, Drottning Kristinas väg 37 i Stockholm, filial på Militärhögskolan Karlberg i Solna, samt biblioteksverksamhet på Försvarsmaktens högkvarter, Lidingövägen 24 i Stockholm.



Anna Lindh-biblioteket är en avdelning inom Högskoleförvaltningen och består av två sektioner; sektionen för Vetenskaplig informationsförsörjning och sektionen för IKT-pedagogiskt stöd.



Anställningen är placerad vid Anna Lindh-biblioteket.

Arbetsuppgifter

Som studentmedarbetare kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att vara bemanning av vår fysiska- och digitala informationstjänst, men även andra arbetsuppgifter såsom fjärrlån och bokuppsättning.

Arbetet är schemalagt under terminstid och arbetspassen är förlagda på förmiddagar eller eftermiddagar. Vi värdesätter därför att du är flexibel och kan byta eller ta ett extra pass om behov skulle uppstå. 

Vem söker vi?
Vi söker dig som:

- bedriver heltidsstudier på högskolenivå inom biblioteks- och informationsvetenskap (6 kap. 2 § högskoleförordningen)
- fullgjort godkända studier motsvarande lägst 60 högskolepoäng samt inte påbörjat en forskarutbildning
- har goda språkkunskaper i svenska och engelska då arbetet kräver kommunikation på båda språken?

Meriterande är:

- tidigare erfarenhet av arbete i informationstjänst vid bibliotek?

Som person är du trygg i din roll att bemöta användare på ett jämlikt och respektfullt sätt utifrån deras behov. Din förmåga att samarbeta med kolleger är god. Du är stresstålig och kan därför hantera flera besökare och ärenden samtidigt. Du tar gärna initiativ till nya arbetsuppgifter där du ser att behov finns i verksamheten som är kopplad till informationstjänst. Vidare är du är noggrann och tar ansvar för att dina arbetsuppgifter blir utförda.? 

För att trivas hos oss behöver du vara en engagerad och närvarande individ som vill bidra till Försvarshögskolans professionella utveckling, kollegiala samarbetskultur och sociala sammanhållning. Det faller sig naturligt för dig att dela med dig av din kunskap och bidra till att skapa en givande och god arbetsmiljö.

Om anställningen

Anställningen är en timanställning.

En anställning vid Försvarshögskolan kan komma att innebära en säkerhetsprövning enligt säkerhetskyddsslagen (2018:585).

Anställningen kan också komma att innefatta krigsplacering. Om du redan är krigsplacerad i din nuvarande anställning på en myndighet och din kompetens behövs i Försvarshögskolans krigsorganisation sker det en förhandling mellan berörd myndighet och Försvarshögskolan om var du ska vara placerad.

Tillträde
Tillträde enligt överenskommelse men som senast 2025-08-25.

Lön och förmåner
Lön är enligt fastställt timarvode för studentmedarbetare.

Ansökan
Ansökan ska innehålla ett CV samt personligt brev och skickas in via Försvarshögskolans rekryteringssystem genom att klicka på länken ”Logga in och sök jobbet” på annonssidan. Märk din ansökan med dnr HFHR 75/2025. Din ansökan ska vara tillhanda senast 2025-05-20.

Komplett ansökan ska vara Försvarshögskolan tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).

I de fall det inte råder en jämn könsbalans kan Försvarshögskolan vid lika eller i stort sätt lika kvalifikationer hos de sökande anställa den av underrepresenterat kön.

Kontaktpersoner
Ytterligare upplysningar om anställningen lämnas av: 

- Jan Hjalmarsson, Chef för Anna Lindh-biblioteket, jan.hjalmarsson@fhs.se
- Amanda Beuthan, Biträdande HR-chef, amanda.beuthan@fhs.se 

För kontakt med arbetstagarorganisationerna på Försvarshögskola mejla till saco@fhs.se, OFR/O@fhs.se och OFR/S@fhs.se.

Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp på grund av statliga upphandlingsregler.

Ansök nu

Registrator till Försvarshögskolan

Registrator
Läs mer Apr 24
Försvarshögskolan är ett internationellt framstående lärosäte inom försvar, krishantering och säkerhet. Vi erbjuder en unik akademisk miljö där civilt möter militärt. Vi utbildar civila och militära chefer, experter och forskare som ska analysera och hantera dagens och framtida krissituationer och säkerhetsproblem. Försvarshögskolan utbildar Sveriges officerare och leder den akademiska utvecklingen av officersyrket. Vi bedriver forskning inom juridik med inriktning mot operativ juridik och folkrätt, försvarssystem, krigsvetenskap, ledarskap och ledning, militärhistoria och statsvetenskap.




Om arbetsplatsen
Försvarshögskolan söker nu en registrator till Avdelningen för lokalförsörjning, registratur och inköp som är en del av högskolans verksamhetsstöd och som samordnar  stöd- och servicefunktionerna.

Här finns arkiv och registratur samt förvaltning av styr- och stöddokument. Vid avdelningen arbetar även Försvarshögskolans högskolejurist som handlägger förvaltnings- och högskolejuridiska ärenden och sitter i disciplinnämnden. Anställningen är placerad i Stockholm. 


Arbetsuppgifter
På Försvarshögskolan hanterar handläggarna till stor del sina egna ärenden i ärendehanteringssystemet W3D3 med stöd från registrator. Arbetsuppgifterna innebär närmare diarieföring, fördelning av inkommande post och ärenden, bevakning av pågående ärenden samt registervård. Registrator lämnar också information om ärenden som rör myndighetens verksamhet. Vidare kommer du att ge stöd, informera och utbilda i frågor som rör ärendehantering och informationsförvaltning. I rollen ingår också att vara systemförvaltare för ärendehanteringssystemet W3D3. Försvarshögskolans informationsförvaltning blir alltmer digital och i din roll ingår att löpande se över och utveckla myndighetens olika informationsprocesser. Ditt arbete innebär många kontaktytor inom organisationen och du kommer att samverka och delta i olika nätverk inom området. Vid behov kan du komma att arbeta med arkivarieuppgifter som förvaltning och uppdatering av myndighetens informationsredovisning samt arkivering av avslutade ärenden och andra handlingar. Beroende på din bakgrund och erfarenhet kan det finnas möjlighet att påverka innehållet i ditt arbete.

Vem söker vi?
Krav
Vi söker dig som har:

- Arbetat som registrator minst ett år
- Goda kunskaper om allmänna handlingar, offentlighetsprincipen och sekretess och erfarenhet av att ha tillämpat dessa kunskaper i ditt yrkesutövande
- Goda kunskaper i Officepaketets olika program
- God vana vid att arbeta i ärendehanteringssystem 
- Goda muntliga och skriftliga kunskaper i både svenska och engelska, då det krävs i det dagliga arbetet

Meriterande
Det är meriterande om du har: 

- Utbildning inom arkiv/registratur
- God kunskap om W3D3 samt intresse för systemförvaltning
- Erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsklassade handlingar
- Erfarenhet av arbete som registrator vid statlig myndighet, med fördel inom universitet- och högskolesektor



Personliga egenskaper
Vi söker dig som är självgående som person, du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och för ditt arbete framåt. Du håller en god struktur i ditt arbete med förmågan att planera och prioritera. Vidare har du ett serviceinriktat arbetssätt och har lätt till att ta egna initiativ i ditt arbete. Vi ser att du har en personlig mognad samt en väl utvecklad samarbetsförmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

För att trivas hos oss behöver du vara en engagerad och närvarande individ som vill bidra till Försvarshögskolans professionella utveckling, kollegiala samarbetskultur och sociala sammanhållning. Det faller sig naturligt för dig att dela med dig av din kunskap och bidra till att skapa en givande och god arbetsmiljö.

Om anställningen 
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning.

En anställning vid Försvarshögskolan kan komma att innebära en säkerhetsprövning för placering i säkerhetsklass vilket innebär registerkontroll och i vissa fall säkerhetsintervju hos Säkerhetspolisen. Denna befattning är placerad i säkerhetsklass nivå två, vilket innebär ett krav om svenskt medborgarskap. 

Anställningen kan komma att innefatta krigsplacering. Om du redan är krigsplacerad i din nuvarande anställning på en myndighet och din kompetens behövs i Försvarshögskolans  krigsorganisation sker det en förhandling mellan berörd myndighet och Försvarshögskolan om var du ska vara placerad.

Tillträde
Enligt överenskommelse.

Lön och förmåner
Försvarshögskolan tillämpar individuell lönesättning. 

Förmåner för anställda vid Försvarshögskolan - https://www.fhs.se/om-forsvarshogskolan/jobba-hos-oss/formaner.html

Ansökan 
Ansökan ska innehålla CV samt personligt brev och skickas in via Försvarshögskolans rekryteringssystem genom att klicka på länken ”Logga in och sök jobbet” på annonssidan. Märk din ansökan med dnr HR 73/2025. Din ansökan ska vara tillhanda senast 2025-05-15 datum. 

Komplett ansökan ska vara Försvarshögskolan tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

I de fall det inte råder en jämn könsbalans kan Försvarshögskolan vid lika eller i stort sätt lika kvalifikationer hos de sökande anställa den av underrepresenterat kön. 

Kontaktpersoner
Ytterligare upplysningar om anställningen lämnas av: 

- Johan Ekman, Arkivarie, johan.ekman@fhs.se
- Edith Eggimann, HR-partner, edith.eggimann@fhs.se 

Välkommen med din ansökan senast den 15 maj, 2025!
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp på grund av statliga upphandlingsregler.

Ansök nu