Stockholm: Projektledare till internationellt utvecklingssamarbete, Ukraina

Hitta ansökningsinfo om jobbet Projektledare till internationellt utvecklingssamarbete, Ukraina i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-09 // Varaktighet: Heltid

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s frihandelsavtal, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel. 

På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Hos oss arbetar cirka 100 medarbetare. Vårt nya aktivitetsbaserade kontor är beläget centralt i Stockholm. 

Handel för ökat välstånd och minskad fattigdom

Vårt internationella utvecklingssamarbete utgår från Agenda 2030 och syftar till att länder ska gå från bistånd till handel. Vår verksamhet bidrar till att skapa goda förutsättningar för låg- och medelinkomstländer att delta i internationell handel, närma sig EU:s inre marknad och bidra till hållbar utveckling. Vi arbetar med kapacitetsutveckling i projektform, i bilaterala samarbeten eller i utbildningsprogram. Våra samarbeten syftar till att stärka förmågan hos offentliganställda att arbeta med frågor om handelspolitik eller närmande till EU:s inre marknad. Det kan vara att bidra till en organisatorisk förändring för en mer ändamålsenlig struktur att arbeta med frågorna, eller att stärka kunskapen om specifika frågor inför förhandling av nya frihandelsavtal eller EU-närmande. Våra samarbetspartners finns ofta på departement och andra offentliga organ som arbetar med internationell handel eller närmandet till EU:s inre marknad.  

Enheten för handel och bistånd leder myndighetens arbete med handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete.  

Vi söker nu 1-2 erfarna projektledare som vill bidra till vårt arbete med stöd till samarbetspartners i offentlig sektor.

ARBETSUPPGIFTER
Du är en del av gruppen för EU-närmande och reformsamarbete som genomför regeringsuppdrag, utbildningsprogram och bilaterala samarbeten med stöd till tjänstemän. Du kommer i första hand att ansvara för uppdrag med fokus på Ukrainas EU-närmande inom fri rörlighet av varor, tjänster och arbetskraft och analysera möjligheterna för nya samarbeten med länder i EU:s närområde. 

Som projektledare ansvarar du för planering, genomförande och uppföljning (resultat och budget) för ett eller flera projekt. Du leder team som består av offentliganställda hos våra samarbetspartners i andra länder, Kommerskollegiums experter och konsulter i ett eller flera länder.  

Du arbetar från våra lokaler på Fleminggatan i Stockholm eller är placerad i fält som långtidsrådgivare hos en av våra samarbetspartners. Placering i fält är inte ett krav för tjänsten utan bestäms i dialog utifrån verksamhetens behov och ditt intresse. I detta fall ingås särskilt avtal för utlandsstationering.  

Tjänsteresor internationellt är en del av arbetets innehåll.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen inom statsvetenskap, nationalekonomi eller juridik, eller annat område av relevans för tjänsten. Du har några års erfarenhet av projektledning inom internationellt utvecklingssamarbete och goda kunskaper om mål- och resultatstyrning inom biståndet eller erfarenhet av arbete med handelspolitik eller EU:s inre marknad. 

Det är meriterande om du dessutom har 

·         erfarenhet inom både projektledning och arbete med handelspolitik eller EU:s inre marknad,

·         erfarenhet av reformsamarbete eller inkluderande ekonomisk utveckling,

·         arbetat med projektledning inom utvecklingssamarbete på en svensk myndighet eller,

·         erfarenhet av förändringsledning och kapacitetsutveckling inom offentlig sektor.

Vi söker dig som arbetar självgående, strukturerar ditt angreppssätt och driver dina processer framåt på ett framgångsrikt sätt. Du tar initiativ, kommer med förslag på lösningar och är resultatorienterad. Att du är lyhörd, inlyssnande och smidig i relationen till andra samt kommunicerar och hanterar utmaningar på ett konstruktivt sätt är en förutsättning för att lyckas i rollen.

ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Hyresadministratör sökes till välkänd bank!

Läs mer Maj 2
Vi söker nu en noggrann och strukturerad hyresadministratör till en större verksamhet inom finanssektorn i Stockholm. Tjänsten är en del av ett mindre, dedikerat team med ansvar för hanteringen av globala leasingavtal för fastigheter!
Om rollen:
I den här rollen ansvarar du för att hantera och administrera leasingavtal för kontorsfastigheter, med särskilt fokus på det svenska avtalsflödet. Arbetet innebär både löpande registrering och uppdatering av avtal, samt hantering av inkommande hyresfakturor.
Rollen innebär också kontakt med leverantörer och kollegor inom verksamheten, samt ett nära samarbete kring frågor kopplade till leasingredovisning enligt IFRS16.
Du kommer även att delta i det löpande förbättringsarbetet kring företagets systemstöd för hyresavtal, bland annat genom att testa nya versioner och funktioner i avtalsverktyget.
Dina arbetsuppgifter inkluderar:
- Registrering och uppdatering av svenska hyresavtal
- Hantering av hyresfakturor och leverantörskontakter
- Administration och utveckling av hyresavtalssystem (Planon)
- Stöd i frågor rörande leasingredovisning enligt IFRS16
- Internt stöd till kollegor inom organisationen
Vem är du?
Du är noggrann och självgående som person, du trivs med administrativt ansvar och har förmåga att se detaljer utan att tappa helheten. Du gillar struktur, tar ägandeskap över dina arbetsuppgifter och bidrar gärna till förbättring av processer och system
Kvalifikationer:
- Erfarenhet av att arbeta med leasingavtal, gärna inom kommersiella fastigheter (Minst 1-3 år)
- Vana vid att hantera ett större fakturaflöde och säkerställa kvalitet i processerna
- Goda kunskaper i Excel
- Erfarenhet av systemstöd kopplat till avtalshantering (meriterande)
- Grundläggande förståelse för redovisning och IFRS-ramverket (meriterande) - Flytande i svenska och engelska, i tal och skrift Övrigt Profil/Roll: Hyresadministratör Omfattning: 100% Startdatum: Enligt överenskommelse Slutdatum: 30 april 2026 Flexibilitet: Hybrid möjligt när man kommit in i rollen
Ansökan
Som ett första steg i processen får du ett kort matchningstest skickat till din mejl, om du uppfyller grundkraven för tjänsten. Testet tar max 15 minuter att genomföra och är ett viktigt steg för att vi ska kunna gå vidare i processen – så glöm inte att slutföra det om du är intresserad av rollen!
Vid frågor, kontakta oss på rekrytering@workz.se

Ansök nu

Planhandläggare till vår kund i Sundbyberg!

Läs mer Jan 29
Vi söker nu en driven och strukturerad ärendehandläggare/planhandläggare till en spännande tjänst med fokussamhällsplanering i Sundbyberg. Uppdraget förväntas starta i februrari 2025 och pågå fram till maj 2026.
Om rollen
Varje år hanteras ett stort antal ärenden inom samhällsplanering som påverkar både befintliga och framtida infrastrukturprojekt. I den här rollen kommer du att bevaka viktiga intressen och sammanställa remissvar som tydligt uttrycker krav och önskemål för planerade och befintliga anläggningar. Du kommer att bedöma konsekvenser av inkomna remisser och säkerställa att rätt beslut fattas.
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att innefatta:
Samordning och hantering av remissvar inom olika lagstiftningsområden såsom Miljöbalken, Ellagen och Väglagen. Kommunikation och samverkan med myndigheter, domstolar, nätägare och andra intressenter. Handläggning av ärenden kopplade till bland annat energiplanering, infrastrukturutveckling och miljöskydd. Delta i utvecklingsarbete och förbättringsinitiativ inom samhällsplanering.
Vem är du?
För att lyckas i rollen ser vi att du har:
En högskole- eller universitetsutbildning inom samhällsplanering eller liknande. Minst 2 års erfarenhet av arbete inom samhällsplanering med inriktning på infrastruktur. God kännedom och erfarenhet av någon av följande lagstiftningar: Miljöbalken, Väglagen, Ellagen eller Lag om byggande av järnväg. Flytande svenska i tal och skrift.
Vi söker en nyfiken och analytisk person som har lätt för att samarbeta och kommunicera. Du är flexibel, arbetar självständigt och har en god förmåga att prioritera dina arbetsuppgifter och ärenden.
Är du den vi söker?
Om du är redo för en spännande utmaning där du får möjlighet att påverka och utveckla samhällsplaneringen, skicka in din ansökan redan idag! Vi ser fram emot att höra från dig!
Sway Sourcing är en innovativ rekryteringspartner som specialiserar sig på att matcha rätt talang med rätt företag – snabbt och effektivt. Vårt huvudfokus ligger inom Ekonomi, Administration, HR, Marknad och IT, men vi har även den breda expertis och flexibilitet som krävs för att leverera skräddarsydda rekryteringslösningar inom alla branscher.
Trots att vi är en relativt ny aktör har vi redan byggt förtroende hos många av Sveriges största företag och arbetar både nationellt och internationellt. Med baser i Sverige och Spanien erbjuder vi en unik kombination av lokal expertis och global räckvidd. Vårt starka nätverk och djupa branschinsikter gör oss till en självklar partner för företag som vill ligga steget före i sin rekrytering.

Ansök nu

Operativ analytiker

Läs mer Dec 20
Vi på SOS Alarm arbetar för ett tryggare Sverige för alla. Det gör vi genom att hjälpa människor i nödsituationer, hantera larm, koordinera arbete vid olyckor och kriser, samt genom att aktivt bevaka händelser och trender på nationell och global nivå. Vi gör allt detta i samverkan med våra kunder och partners - dygnet runt, årets alla dagar.

Om Krisberedskapsavdelningen
Krisberedskapsavdelning arbetar dygnet runt, årets alla dagar med att bevaka och analysera händelser åt hela totalförsvaret som inträffat eller befaras inträffa i Sverige eller på annan plats av betydelse för svenska intressen eller svenska medborgare.
Bevakningen av nationella och internationella händelser kan vara avgörande för att vidta rätt åtgärder för att förebygga, mildra eller helt förhindra oönskade konsekvenser.
Medarbetarna inom avdelningen har en hög kompetens, med hög tillgänglighet och en stark säkerhetskultur där samverkan är medlet för att nå framgång. Uppdraget är unikt inom svensk krisberedskap och totalförsvar.
Arbetet som operativ analytiker
Som operativ analytiker är du en del av en analysgrupp som leds av en gruppchef och består av flera analytiker. Du arbetar med att löpande samla in, analysera och bearbeta information från olika källor och tekniska verktyg.
Ditt uppdrag är att snabbt tolka och förstå förändringar i krisberedskapsavdelningens informationsmiljö. Den bearbetade informationen används antingen direkt i operativa insatser eller som underlag för strategiska analyser. Du hanterar och visualiserar stora informationsmängder för att göra kortsiktiga bedömningar av hur samhällsstörningar, olyckor, kriser eller säkerhetspolitiska konflikter kan påverka Sverige, svenska intressen eller svenska medborgare.
Arbetet är händelsestyrt, med korta ledtider och krav på snabb och högkvalitativ leverans.
Kvalifikationer och erfarenhet
Vi söker dig som har:
Högskoleutbildning med inriktning mot analys eller annan utbildning kombinerad med erfarenhet som bedöms likvärdig.
Tidigare erfarenhet av underrättelse- eller analysarbete.
Goda kunskaper i att visualisera presentationer, särskilt av säkerhetslägesbilder, problembilder och analyser.

Din profil
Du är strukturerad, tydlig och har förmågan att hantera flera parallella projekt samtidigt. Med en skarp analysförmåga kan du skilja på huvudsak och bisak, och dina slutsatser baseras på fakta, hypotesprövning och förståelse för olika konsekvenser.
Som person är du:
Innovativ och driven, med ett naturligt driv att utveckla och förbättra verksamheten.
Samarbetsinriktad och prestigelös, med mycket god förmåga att arbeta i team.
Social och kommunikativ, med lätthet att uttrycka dig både i tal och skrift.
Flexibel och initiativrik, med ett brett säkerhetsmedvetande och hög personlig integritet.

För att arbeta hos oss behöver du:
Vara svensk medborgare.
Ha mycket goda språkkunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Ha ett stort intresse för omvärldsbevakning och samhällsfrågor.
Kunna hantera och strukturera stora informationsmängder effektivt.

Arbeta hos SOS Alarm
Arbetstidens förläggning är som grund dagtid men i din roll som analytiker kan flexibla arbetstider förekomma och variera utifrån verksamhetens behov, då avdelningen arbetar dygnsgående tjänst.
Förtroendearbetstid tillämpas för tjänsten och placering är i Stockholm.
Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Startdatum april-maj 2025.
Hos oss är våra värderingar, Professionella & Empatiska samt Ansvarstagande & Samverkande, något som genomsyrar hela kulturen på SOS Alarm och att du kan relatera till dessa är en förutsättning för att trivas hos oss.
SOS Alarm genomför säkerhetsprövning med registerkontroll på sin personal enligt kraven ur säkerhetsskyddslag (2018:585). Även en kontroll enligt Lag (1974:191) om bevakningsföretag utförs och är aktiv under anställningsperioden.
Drogtest utan anmärkning är en förutsättning för anställning.
Vi erbjuder dig:
Heltidstjänst för tillsvidareanställning
Möjlighet att, utöver vårt uppdrag, utvecklas inom våra arbetsområden.
3000kr i friskvårdsbidrag och andra förmåner som du kan läsa om här Livet på SOS Alarm - SOS Alarm.

Låter detta intressant?Skicka in din ansökan till oss, dock senast den 31 januari 2025. Urval och intervjuer sker löpande. Varmt välkommen med din ansökan!Ersättning Lön enligt överenskommelse
Har du frågor? Kontakta rekryterande chef, Johan Modigh johan.modigh@sosalarm.se

Ansök nu

Strategisk analytiker

Läs mer Dec 20
Vi på SOS Alarm arbetar för ett tryggare Sverige för alla. Det gör vi genom att hjälpa människor i nödsituationer, hantera larm, koordinera arbete vid olyckor och kriser, samt genom att aktivt bevaka händelser och trender på nationell och global nivå. Vi gör allt detta i samverkan med våra kunder och partners - dygnet runt, årets alla dagar.
Om Krisberedskapsavdelningen
Krisberedskapsavdelning arbetar dygnet runt, årets alla dagar med att bevaka och analysera händelser åt hela totalförsvaret som inträffat eller befaras inträffa i Sverige eller på annan plats av betydelse för svenska intressen eller svenska medborgare.
Bevakningen av nationella och internationella händelser kan vara avgörande för att vidta rätt åtgärder för att förebygga, mildra eller helt förhindra oönskade konsekvenser.
Medarbetarna inom avdelningen har en hög kompetens, med hög tillgänglighet och en stark säkerhetskultur där samverkan är medlet för att nå framgång. Uppdraget är unikt inom svensk krisberedskap och totalförsvar.
Arbetet som strategisk analytiker
Som strategisk analytiker är du en del av en analysgrupp som leds av en gruppchef och består av flera analytiker. Du arbetar med att löpande samla in, analysera och bearbeta information från olika källor och tekniska verktyg.
Ditt uppdrag är att tolka förändrad strategisk utveckling utifrån krisberedskapsavdelningens informationsmiljö. Den bearbetade informationen används antingen i strategiska analyser eller för att ingå avdelningens operativa arbete.
Du bearbetar, tolkar, granskar, dokumenterar och visualiserar stora mängder information och gör strategiska bedömningar över hur samhällsstörningar, olyckor, kriser och säkerhetspolitiska kriser eller krig som befaras inträffa påverkar Sverige, svenska intressen eller svenska medborgare.
Arbetet är händelsestyrt medhöga krav på kvalitativ leverans.
Kvalifikationer och erfarenhet
Vi söker dig som har:
Högskoleutbildning med inriktning mot analys eller annan utbildning kombinerad med erfarenhet som bedöms likvärdig.
Tidigare erfarenhet av underrättelse- eller analysarbete.
Goda kunskaper i att visualisera presentationer, särskilt av säkerhetslägesbilder, problembilder och analyser.

Din profil
Du är strukturerad, tydlig och har förmågan att hantera flera parallella projekt samtidigt. Med en skarp analysförmåga kan du skilja på huvudsak och bisak, och dina slutsatser baseras på fakta, hypotesprövning och förståelse för olika konsekvenser.
Som person är du:
Innovativ och driven, med ett naturligt driv att utveckla och förbättra verksamheten.
Samarbetsinriktad och prestigelös, med mycket god förmåga att arbeta i team.
Social och kommunikativ, med lätthet att uttrycka dig både i tal och skrift.
Flexibel och initiativrik, med ett brett säkerhetsmedvetande och hög personlig integritet.

För att arbeta hos oss behöver du:
Vara svensk medborgare.
Ha mycket goda språkkunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Ha ett stort intresse för omvärldsbevakning och samhällsfrågor.
Kunna hantera och strukturera stora informationsmängder effektivt.


Arbeta hos SOS Alarm
Arbetstidens förläggning är som grund dagtid men i din roll som analytiker kan flexibla arbetstider förekomma och variera utifrån verksamhetens behov, då avdelningen arbetar dygnsgående tjänst.
Förtroendearbetstid tillämpas för tjänsten och placering är i Stockholm.
Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Startdatum april-maj 2025.
Hos oss är våra värderingar, Professionella & Empatiska samt Ansvarstagande & Samverkande, något som genomsyrar hela kulturen på SOS Alarm och att du kan relatera till dessa är en förutsättning för att trivas hos oss.
SOS Alarm genomför säkerhetsprövning med registerkontroll på sin personal enligt kraven ur säkerhetsskyddslag (2018:585). Även en kontroll enligt Lag (1974:191) om bevakningsföretag utförs och är aktiv under anställningsperioden.
Drogtest utan anmärkning är en förutsättning för anställning.
Vi erbjuder dig:
Heltidstjänst för tillsvidareanställning
Möjlighet att, utöver vårt uppdrag, utvecklas inom våra arbetsområden.
3000kr i friskvårdsbidrag och andra förmåner som du kan läsa om här Livet på SOS Alarm - SOS Alarm.

Låter detta intressant?Skicka in din ansökan till oss, dock senast den 31 januari 2025. Urval och intervjuer sker löpande. Varmt välkommen med din ansökan!Ersättning Lön enligt överenskommelse
Har du frågor? Kontakta rekryterande chef, Johan Modigh johan.modigh@sosalarm.se

Ansök nu

Tullverket söker underrättelseledare

Läs mer Maj 13
Nytt
Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla, intressanta och spännande arbetsuppgifter inom en brottsbekämpande underrättelseverksamhet? I så fall är Tullverket något för dig.
Tullverkets operativa verksamhet delas in i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal.
Underrättelseavdelningen bedriver underrättelseverksamhet med leveranser till alla delar av Tullverket. Avdelningen hanterar underrättelse- och riskanalys och arbetar med underrättelseverksamhet inom alla delar av Tullverkets uppdrag, vad gäller såväl illegala och farliga varor. kriminell ekonomi och undandragande av uppbörd. Arbetet syftar till att förebygga, upptäcka och förhindra brottslig verksamhet.
Avdelningen delas in i fyra enheter med geografiskt ansvar: Syd, Väst, Öst och Nord och består också av Tullverkets selekteringscenter samt enheten för strategisk analys och nationell desk.
Tullverket får utökade befogenheter och är en myndighet i ständig förändring. Vi implementerar ny lagstiftning och söker nu en underrättelseledare till Stockholm.

Underrättelseledaren ska arbeta med ett nationellt perspektiv i enlighet med Tullverkets prioriterade inriktningar främst rörande ärenden som rör grov eller synnerligen grova brott som rör smuggling, tullbrott eller kriminell ekonomi.

Underrättelseledaren rapporterar till Enhetschef, Underrättelseenhet Öst.

Om tjänsten

Som underrättelseledare har du bland annat ansvaret för att:

• Leda och prioritera operativa underrättelseärenden inom det geografiska området utifrån nationella avvägningar och i samverkan med enhetens ledningsgrupp.
• Inrikta och prioritera analysverksamhet och inhämtningsaktiviteter.
• Föredra ärenden för samverkande enheter internt och för externa samverkanspartners.
• Leda nationell och internationell operativ samverkan.

I det dagliga arbetet är internt samarbete på avdelningen såväl som samarbete med andra operativa enheter i Tullverket en naturlig del jobbet. Du samverkar även tätt med övriga underrättelseenheter i landet. Underrättelsearbetet bedrivs regionalt och nationellt vilket innebär samarbete och ibland närvaro på övriga huvudorter.
Nationell och internationell samverkan med andra myndigheter och framförallt brottsbekämpande myndigheter är ett naturligt inslag i den dagliga verksamheten. Det förekommer även en del resor nationellt och internationellt. Underrättelseverksamheten är dynamisk och ibland oförutsägbar, vilket innebär att det ibland behöver göras tuffa och snabba prioriteringar. Det ställer höga krav på din flexibilitet med ibland krav på tillgänglighet, en hög omställningsförmåga och flexibilitet i ärenden och arbetsuppgifter.

Du kommer att ha ansvar för underrättelseärenden som bedrivs med olika typer av inhämtning och agera beslutsfattare i dessa. Ärendena som hanteras rör grov smuggling och gränsöverskridande brottslighet som Tullverket har att agera emot.

Vi söker dig som har:

• Grundläggande utbildning inom Tullverkets brottsbekämpning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
• Erfarenhet av att leda operativt arbete i förundersökningar och/eller underrättelseärenden.
• God förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift
• Goda kunskaper i Officepaketet
• Svenskt körkort, klass B för personbil, automatväxel ok samt god körvana
• Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du har:

• Underrättelsekurs grund, T-OIAT eller annan underrättelseutbildning
• Erfarenhet av nationellt och/eller internationellt operativt samarbete
• Erfarenhet av att leda operativa ärenden med hemliga tvångsmedel
• Erfarenhet av arbete med förundersökningar rörande grov organiserad brottslighet som ingår i Tullverkets brottskatalog

Personliga egenskaper

• Du ska ha ett gott omdöme, samt kunna uppträda som en god representant för Tullverket såväl internt som externt
• Du är drivande och målinriktad och kan ta egna initiativ och ha förmåga att arbeta självständigt, samt leda och utveckla verksamheten mot uppställda mål.
• Du är stresstålig och handlingskraftig och har en förmåga att kunna fokusera på rätt saker, samt har förmågan att även i stressiga situationer kunna fatta rätt beslut.
• Du är lösningsfokuserad och ser möjliga lösningar när problem dyker upp och är öppen för nya metoder som krävs i verksamheten.
• Du ska ha god ledarskapsförmåga för att kunna leda och motivera personal/operativa resurser. Ni ska tillsammans nå gemensamma mål genom engagemang och delaktighet.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!

Vi erbjuder dig

Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrigt

Referensnummer: TV 2025-12829

Placeringsort: Stockholm

Anställningsform: Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas.

Tjänsten innebär beredskapstjänstgöring.

Tjänsten innebär såväl in- och utrikes resor.

Tillträdesdag: Enligt överenskommelse

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kommer du att krigsplaceras i Tullverket.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Piludu tel. 08–4565861. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Anders Edström tel: 08-4566291 för Saco-S, Lena Edehag tel: 08-4565868.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 3 juni. 

Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Kommerskollegium

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Kommerskollegium .

Kommerskollegium söker driven it-ansvarig

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 26
Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s frihandelsavtal, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel.

På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Hos oss arbetar cirka 100 medarbetare. Vårt nya aktivitetsbaserade kontor är beläget centralt i Stockholm.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en driven it-ansvarig med lösningsfokus som vill arbeta självständigt i en bred och omväxlande roll. Kommerskollegiums verksamhet utvecklas med nya uppdrag och förutsättningar och i den utvecklingsresan har du en viktig roll att fylla. Du kommer att vara involverad i frågor som till exempel säkerhetsskydd, informationssäkerhet, it-stöd för vår växande biståndsverksamhet och utlandsplaceringar, att stärka myndighetens roll inom totalförsvaret och ett eventuellt kommande uppdrag som beredskapsmyndighet med sektorsansvar. Du kommer också att bidra till myndighetens fysiska säkerhet, med utrustning och funktioner i en hybrid arbetsvardag och annan utveckling i linje med kärnverksamhetens behov.

Kommerskollegium är en fullservicemyndighet hos Försäkringskassans it-drift och du har i det en central roll som beställare vad gäller planering, budgetering och uppföljning. Du hör till myndighetens administrativa enhet, en mindre enhet där vi hjälps åt och ställer upp för varandra, vilket gör att andra uppgifter inom enheten kan förekomma.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning mot it eller annan utbildning tillsammans med erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av arbete i samordnar-/beställarroll inom it. Du har flerårig erfarenhet av utveckling, drift och förvaltning av it-miljöer. För att fungera väl i rollen ser vi också att du har erfarenhet av projektledning, arbete med it-säkerhet och it-stöd i medarbetarnas arbetsvardag. Vår it-plattform är Microsoftbaserad och det är viktigt för arbetet att du har kunskaper i det. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet från arbete vid eller gentemot statlig myndighet och av säkerhetsskyddsarbete.

Vi söker dig som är driven och lösningsfokuserad. I fokus har du resultat som är till nytta för verksamheten. Du är lyhörd, smidig och kommunikativ gentemot andra och uppskattas för ditt sätt att samarbeta. Vidare är du självgående, tycker om att ta ansvar och driver dina processer framåt på egen hand och på ett lyckat sätt.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och kräver därför svenskt medborgarskap. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Kommerskollegium söker controller för biståndsverksamheten

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 31
Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik. Vi är också Sveriges myndighet för handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete.

På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. På Kommerskollegium i Stockholm arbetar drygt 90 medarbetare.

Du kommer att ingå i den administrativa enheten som har en central funktion för verksamheten. Enheten består av ett tiotal medarbetare som arbetar med operativt och strategiskt stöd inom bland annat IT, registratur, arkiv, HR, ekonomi, upphandling, kontors- och fastighetsadministration samt juridik.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att bistå myndigheten med att utveckla arbetet med det handelsrelaterade biståndet. Biståndsverksamheten har vuxit kraftigt de senaste åren och kommer att expandera ytterligare den närmaste tiden. Du kommer att se över existerande verktyg och rutiner och ta fram nya för att stärka vår förmåga att planera och följa upp vårt handelsrelaterade bistånd. Områden som kan vara aktuella är bland annat fördelning av medel och sekundering. Du kommer att arbeta nära både vår controller och ekonom samt vår enhet för handelsrelaterat bistånd.

Andra arbetsuppgifter inom enhetens ansvarsområde förekommer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med en relevant högskoleutbildning. Du har flerårig erfarenhet av arbete som controller samt erfarenhet av att arbeta strategiskt och processinriktat. Du har mycket goda kunskaper om och förståelse för den statliga finansierings- och redovisningsmodellen samt om flerfinansierad verksamhet. Du har tidigare arbetat som controller med biståndsrelaterad verksamhet på en statlig myndighet. Vi ser det som meriterande om du dessutom har arbetat med handelsrelaterade frågor.

Du kan uttrycka dig väl i tal och i skrift på svenska, är en van användare av de vanliga Office-programmen, har mycket goda kunskaper i Excel och har erfarenhet av budgetering och rapportutveckling i ekonomisystem. Har du arbetat i Agresso är det meriterande. 

Arbetsuppgifterna kräver att du är strukturerad, självgående och lösningsfokuserad. Rollen som controller innebär ett nära samarbete med chefer och medarbetare på kollegiet, därför är det viktigt att du är duktig på att samarbeta och skapa goda relationer. Det är också viktigt att du är pedagogisk och har lätt för att föra fram budskap och prata om ekonomi, verksamhetsutveckling och styrning med personer utan sådana kunskaper.

ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Utredare inom fri rörlighet på EU:s inre marknad

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 3
Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s frihandelsavtal, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel.

På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. På Kommerskollegium i Stockholm arbetar drygt 90 medarbetare. På enheten för EU:s inre marknad arbetar vi med fri rörlighet för varor, tjänster, personer och kapital och vi verkar för en fördjupad integration av den inre marknaden samt ett enhetligt genomförande och en korrekt tillämpning av EU-rätten.

ARBETSUPPGIFTER
Som utredare hos oss arbetar du med att:
• Ta fram underlag eller genomföra utredningar inom fri rörlighet för varor, tjänster och personer på EU:s inre marknad.
• Analysera svenska myndigheters och departements författningsförslag, bedöma anmälningsplikt samt analysera utländska anmälningar enligt reglerna för fri rörlighet för varor och EU:s anmälningsdirektiv samt EU:s Tjänstedirektiv.
• Bistå myndigheter, departement och näringsliv med EU-rättsligt stöd och underlag inom området samt hålla i informations- och utbildningsinsatser.
• Hjälpa företag och privatpersoner att ta tillvara sina rättigheter på EU:s inre marknad gentemot nationella myndigheter inom ramen för Sveriges Solvit-center.

Det kan även förekomma arbetsuppgifter kopplat till myndighetens insatser inom utvecklingssamarbete, där vi bland annat ger stöd till kandidatländerna i deras integration till EU:s inre marknad.

Då arbetet kan medföra deltagande i internationella möten och internationellt utvecklingssamarbete förutsätter arbetet tjänsteresor, ibland med kort varsel, såväl inom som utanför EU.

Andra arbetsuppgifter inom myndighetens verksamhetsområde kan förekomma.




KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har juridisk examen eller motsvarande, gärna med inriktning mot EU-rätt. Du har arbetslivserfarenhet av utredningsarbete eller juridiskt arbete från myndighet eller domstol samt har kunskaper i offentlig rätt. Vi vill att du har kunskaper i hur regelverken för den inre marknaden fungerar eller i hur EU:s organisation och arbetssätt ser ut.

Vi lägger stor vikt vid att hitta en kollega som kompletterar vårt team och som är villig att lära sig och bidra till gruppens arbete. Vi är ett gäng drivna experter som gemensamt tar sig an teamets arbetsuppgifter. Du uppskattas för ditt sätt att samarbeta. Du hittar lösningar och tar initiativ till och ansvar för att driva dessa framåt. För arbetet är det också viktigt att du är flexibel, kan ändra synsätt och anpassa dig till nya eller ändrade förutsättningar samt att du är strukturerad och tar dig fram i arbetet med omsorg och noggrannhet. Du behärskar svenska och engelska, och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Projektledare för att främja import av IT-tjänster

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 19
På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vi är en myndighet under Utrikesdepartementet med expertis inom området utrikeshandel, handelspolitik och EU:s inre marknad. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Vi är också Sveriges myndighet för handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. På Kommerskollegium i Stockholm arbetar drygt 80 medarbetare.

Handel för ökat välstånd och minskad fattigdom
Vår importfrämjande verksamhet Open Trade Gate Sweden är en del av myndighetens internationella utvecklingssamarbete som utgår från Agenda 2030 och syftar till att länder ska gå från bistånd till handel. I nuläget främjar vi import till Sverige och EU inom livsmedel, it och textil från länder i östra Europa, men ser möjligheter även i andra regioner. Enheten för hållbarhet och utvecklingssamarbete leder myndighetens arbete med handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete.
Under 2025 lanserar Kommerskollegium ett nytt program (TechStep Sweden) för att stötta it-företag i Ukraina och Moldavien att komma in på den svenska tech-marknaden. Genom en kombination av utbildning, coaching och nätverkande utvecklar och förstärker programmet deltagande företags förmåga att identifiera affärsmöjligheter och skapa olika former av samarbeten med svenska tech-företag.

Vi söker nu 1-2 projektledare

ARBETSUPPGIFTER
De huvudsakliga arbetsuppgifterna som projektledare består av att planera, genomföra och följa upp (resultat och budget) ett eller flera projekt inom programmet TechStep Sweden. Inom projekten utvecklar och genomför du insatser (utbildning, mässdeltagande, delegationsresor) med syfte att matcha de exporterande företagens utbud med svenska importörers efterfrågan. Du samarbetar med en handelsfrämjande organisation i våra partnerländer och samordnar och leder ett team med konsulter som du avropar mot existerande ramavtal, med stöd av myndighetens utredare eller annan organisation.

Arbetet innebär täta kontakter med konsulter, svenska tech-företag och aktörer inom det svenska ekosystemet för innovation, företag och exportfrämjande organisationer i våra samarbetsländer, andra myndigheter, utländska ambassader i Stockholm, svenska ambassader i andra länder samt nationella och internationella organisationer. Arbetet som projektledare inom Open Trade Gate Sweden är givande och du bidrar till att företag kan göra viktiga förändringar som gör verklig skillnad för dem och partnerlandet i stort.

Tjänsteresor internationellt är en del av arbetets innehåll. Andra arbetsuppgifter kan förekomma.

KVALIFIKATIONER
Du har akademisk examen inom ekonomi eller annat område av relevans för tjänsten. Du har erfarenhet som projektledare samt dokumenterad kompetens inom svensk marknad, exempelvis från exportfrämjande verksamhet eller från det svenska näringslivet.

Det är meriterande om du har erfarenhet av den svenska marknaden för it-tjänster och det svenska innovationssystemet för tech samt kunskap om hållbarhetsfrågor ur ett företagsperspektiv. Det är också meriterande om du har erfarenhet från internationellt utvecklingssamarbete och goda kunskaper om mål- och resultatstyrning inom biståndet.

Vi söker dig som vill utvecklas genom utmaningar. Du arbetar självgående, strukturerar ditt angreppssätt och driver dina processer framåt på ett framgångsrikt sätt. Du är driven och tar initiativ, kommer med förslag på lösningar och är resultatorienterad. Att du är lyhörd, inlyssnande och smidig i relationen till andra samt kommunicerar och hanterar utmaningar på ett konstruktivt sätt är en förutsättning för att lyckas i rollen.

ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Projektledare till internationellt utvecklingssamarbete

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 19
På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vi är en myndighet under Utrikesdepartementet med expertis inom området utrikeshandel, handelspolitik och EU:s inre marknad. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Vi är också Sveriges myndighet för handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. På Kommerskollegium i Stockholm arbetar drygt 80 medarbetare.

Handel för ökat välstånd och minskad fattigdom
Vårt internationella utvecklingssamarbete utgår från Agenda 2030 och syftar till att länder ska gå från bistånd till handel. Vår verksamhet bidrar till att skapa goda förutsättningar för låg- och medelinkomstländer att delta i internationell handel, närma sig EU:s inre marknad och bidra till hållbar utveckling. Våra samarbetspartners finns både i offentlig sektor och i det lokala näringslivet. Vi arbetar med kapacitetsutveckling i projektform, utbildningar och mentorskap så väl som specifika insatser för att främja exporten till Sverige och EU.

Enheten för handel och bistånd leder myndighetens arbete med handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete.

Vi söker nu 1-2 erfarna projektledare som vill bidra till vårt arbete med stöd till samarbetspartners i offentlig sektor.

ARBETSUPPGIFTER
Som projektledare ansvarar du för planering, genomförande och uppföljning (resultat och budget) för ett eller flera projekt. Du leder team som består av offentliganställda hos våra samarbetspartners i andra länder, Kommerskollegiums experter och konsulter i ett eller flera länder. Våra samarbeten syftar till att stärka förmågan hos offentliganställda att arbeta med handelspolitiska frågor. Det kan exempelvis vara att bidra till en organisatorisk förändring för en mer ändamålsenlig struktur att arbeta med handelspolitik. Det kan också vara att stärka kunskapen om specifika handelsfrågor inför förhandling av nya frihandelsavtal eller andra pågående processer. Just nu fokuserar vårt utvecklingssamarbete framför allt på Ukraina och närliggande länder i regionen samt länder i Afrika, men ser även möjligheter i Latinamerika och Asien. Att arbeta som projektledare i dessa samarbeten är givande och Kommerskollegiums stöd bidrar till konkreta förändringar för länderna med dig som ett nav.

Våra samarbetspartners finns ofta på handelsdepartement och andra offentliga organ som arbetar med internationell handel eller närmandet till EU:s inre marknad. Du arbetar från våra lokaler på Drottninggatan i Stockholm eller är placerad i fält som långtidsrådgivare hos en av våra samarbetspartners. Placering i fält är inte ett krav för tjänsten utan bestäms i dialog utifrån verksamhetens behov och ditt intresse. I detta fall ingås särskilt avtal för utlandsstationering.

Tjänsteresor internationellt är en del av arbetets innehåll.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen inom statsvetenskap, nationalekonomi eller juridik, eller annat område av relevans för tjänsten. Du har erfarenhet som projektledare inom internationellt utvecklingssamarbete och goda kunskaper om mål- och resultatstyrning inom biståndet, eller erfarenhet av att arbeta med handelspolitik/EU:s inre marknad.

Det är meriterande om du har erfarenhet inom både projektledning och handel, samt om du har erfarenhet inom området inkluderande ekonomisk utveckling eller hållbar utveckling i relevant sammanhang. Det är också meriterande om du har arbetat med projektledning inom utvecklingssamarbete på svensk myndighet, eller om du har erfarenhet av förändringsledning och kapacitetsutveckling inom offentlig sektor.

Vi söker dig som arbetar självgående, strukturerar ditt angreppssätt och driver dina processer framåt på ett framgångsrikt sätt. Du tar initiativ, kommer med förslag på lösningar och är resultatorienterad. Att du är lyhörd, inlyssnande och smidig i relationen till andra samt kommunicerar och hanterar utmaningar på ett konstruktivt sätt är en förutsättning för att lyckas i rollen.

ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu