Stockholm: Systemförvaltare

Hitta ansökningsinfo om jobbet Systemförvaltare i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-09 // Varaktighet: Heltid

IVL Svenska Miljöinstitutet befinner sig i en spännande förändringsresa där digitalisering av affärsprocesser står i fokus. Nu söker vi dig som är expert på affärssystem och vill kombinera din tekniska kompetens med ett syftesdrivet arbete för en hållbar framtid i rollen som systemansvarig och förvaltningsledare.
Om rollenSom ansvarig för vårt nya affärssystem kommer du att ha en nyckelroll i vårt utvecklingsprojekt som syftar till att implementera Unit 4 under 2025. Du kommer spela en central roll vid införandet av systemet och sedan anta rollen som systemansvarig och förvaltningsledare. 
Rollen innebär ett nära samarbete med dina kollegor på ekonomiavdelningen när det gäller att kravställa och underhålla grundläggande funktioner i systemet såsom redovisning, leverantörs- och kundreskontra, tidrapportering, projektuppföljning, budget och prognos och med HR/lönespecialist när det gäller lön. Kring systemet finns flera funktionsägare i organisationen när det gäller sälj- och marknad, projektplanering, resursallokering och försäljning av laboratorietjänster. 
Efter implementering kommer ditt huvudsakliga fokus vara att underhålla, optimera och utveckla systemet enligt IVL:s behov. Detta är en central roll där det krävs förmåga att förstå, hantera och prioritera utvecklingsbehov från hela organisationen och du kommer vara den som håller i både förvaltning- och utvecklingsprojekt för systemet.
Du kommer att ha många kontaktytor, dels internt med IT-avdelningen och verksamheten, dels externt med systemleverantör och konsulter. Rollen innebär både strategisk utveckling och operativt arbete. 
Du kommer att arbeta med alltifrån behovsfångst, hantera användare, administrera behörigheter, bygga dashboards, ge support, driva frågeställningar mot systemleverantören, kontroll av systemets funktioner, överse uppgraderingar och underhåll av systemet, ta fram rapporter, internutbildning och dokumentation. Förutom affärssystemet kommer du även att arbeta med att utveckla och förvalta processer inom ekonomi och projekt, utveckla rapporter i Power BI och andra uppgifter
Din bakgrundFör att lyckas i rollen har du
Akademisk utbildning inom ekonomi, IT eller motsvarande
Några års erfarenhet av att ha arbetat med förvaltning och utveckling av affärssystem utifrån ett verksamhetsperspektiv, gärna inom en projektorienterad organisation
Erfarenhet av projektledning och kravställning
Mycket goda IT-kunskaper
Goda kunskaper i svenska och engelska

Det är meriterande om du har erfarenhet av systemförvaltning av Unit 4 ERP.
Vem är du?Du är självgående, lösningsorienterad och har en förmåga att snabbt sätta dig in i nya teknologier och arbetssätt. Du har en god samarbetsförmåga och trivs med att samverka med olika kompetenser både inom ekonomi, IT och i verksamheten. Du har lätt för att kommunicera och kan enkelt förklara komplex information på ett begripligt sätt. Du kan röra dig mellan strategiskt tänkande och att operativt utföra arbete. Det är positivt om du har ett intresse av samhällsutveckling och hållbarhetsfrågor.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vad vi erbjuder digVi arbetar i en kreativ och utvecklande miljö där alla har en stor del eget ansvar och goda möjligheter till personlig och professionell utveckling. Som medarbetare på IVL blir du del av en arbetsplats som värdesätter mångfald, samarbete, innovation och engagemang. Här finns en härlig gemenskap med såväl idrottsklubb, konstförening, fester, pubar och andra aktiviteter. Vi sitter i aktivitetsbaserade lokaler. Hos IVL får du möjlighet att arbeta med ditt hållbarhetsengagemang på riktigt!
Välkommen med din ansökanAnsök med ditt CV genom att klicka på "Ansök här". Vi kommer att utvärdera ansökningar och intervjua kandidater löpande under ansökningsperioden så vänta inte med din ansökan. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Systemförvaltare

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Systemförvaltare.

Systemförvaltare till RIX-enheten

Läs mer Dec 3
Vill du vara med att driva utveckling och förvaltning av Sveriges betalningssystem? Då är det här en tjänst för dig.


VI ERBJUDER DIG
Utmanande arbetsuppgifter i en händelserik miljö där Sveriges betalningsinfrastruktur står i fokus. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och mycket stor möjlighet till kompetensutveckling.

DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Rollen ingår i RIX-enhetens förvaltningsteam och deltar i förvaltningsaktiviteter och forum tillsammans med den interna IT-avdelningen och externa internationella leverantörer. Ditt fokus kommer att ligga på förvaltningen av Riksbankens tjänster för betalningar och säkerheter. Du kommer bland annat att jobba med verksamhetens behovsanalys, kravställning mot externa leverantörer, implementering, konfigurering och test av ny funktionalitet i systemet samt information och support till deltagarna. Just nu pågår flera stora projekt inom betalningsinfrastrukturen där du kommer vara involverad. Viss schemaläggning och 24/7 beredskap förekommer då du kommer att vara en del av incident- och change/releaseorganisationen kring RIX systemet.

DITT TEAM
RIX-enheten tillhör avdelningen för betalningar med uppdraget att utveckla och förvalta Riksbankens betalningssystem (RIX) för betalningar i svenska kronor på ett säkert och effektivt sätt. Rollen ingår i teamet för vidareutveckling och förvaltning där 15 kollegor arbetar idag. Vi sitter på verksamhetssidan och ansvarar operativt för betalningsflöden och hantering av säkerheter. Här kan du läsa mer om Riksbankens organisation.  

MER OM DIG
Du har erfarenhet av arbete med verksamhetsnära systemförvaltning eller liknande roller, gärna inom bank och finans. Du har relevant högskoleutbildning i förhållande till tjänsten eller motsvarande erfarenhet. Vårt interna språk är svenska men vi arbetar mycket med internationella kontakter vilket ställer krav på att du behärskar svenska och engelska i tal och skrift. Erfarenhet av arbete med värdepapper, säkerheter, betalningar eller avvecklingssystem inom finansiell infrastruktur, bank eller finansiell sektor väger tungt i urvalsprocessen. 
Utöver ovanstående ser vi även erfarenhet av incidenthantering, avveckling/clearing, SWIFT och ISO20022 som meriterande. 

Som person är du initiativtagande, serviceinriktad och är bra på och gillar att arbeta i team. Du är strukturerad, har ett starkt system/ekonomi-intresse och en god problemlösande analysförmåga. Vi ser gärna att du vill utvecklas på lång sikt i vårt team där vi kan ge dig goda utvecklingsmöjligheter och vara med att bidra till Sveriges betalningsinfrastruktur.


MER OM TJÄNSTEN 
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningstyp: Tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas
Placering: Huvudkontoret Klara, Klarabergsgatan 31-33
Arbetstid: Fast arbetstid, viss schemaläggning 
Möjlighet att jobba distans: 1 eller 2 dagar i veckan
Förmåner: Generösa semestervillkor, löneväxling till pension, subventionerad lunch, friskvårdsbidrag, subventionerad massage och tillgång till gym och ledarledda träningspass. 

Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll, säkerhetsprövningssamtal och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap. 

ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken är en myndighet under riksdagen som ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här.

ANSÖK
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast den 12 december 2024. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor. Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att vi kontrollerar examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning. 

Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!

Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Kontaktperson
Eva Billtén
Gruppchef
Eva.billten@riksbank.se

Ansök nu

Systemförvaltare med fokus på SimCorp Dimension till AP7

Läs mer Apr 23
Vill du vara med och vidareutveckla ett av marknadens mest kraftfulla system för kapitalförvaltning? Har du erfarenhet av SimCorp Dimension och ett intresse för både teknik och verksamhetsutveckling? Då kan detta vara en spännande möjlighet för dig!
På AP7 präglas arbetet av självledarskap, samarbete och en generös kultur där kunskapsdelning är en naturlig del av vardagen. IT-enheten ansvarar för allt från systemförvaltning och datahantering till verksamhetsutveckling, drift och användarsupport. Nu söker vi en kvalificerad och affärsnära systemförvaltare med särskilt fokus på SimCorp Dimension. I denna spännande roll får du ett utökat ansvar för att aktivt förstå och utveckla kapitalförvaltningsavdelningens behov, samt bidra till att optimera och stödja deras verksamhet.
Om rollen I rollen som systemförvaltare får du ett helhetsansvar för att förvalta och utveckla SimCorp Dimension – ett affärskritiskt system inom kapitalförvaltningen. Arbetet innebär både tekniska uppgifter och nära dialog med verksamheten. Du kommer att arbeta med att förbättra funktionalitet, effektivisera processer och ge användarstöd i det dagliga arbetet. Du ingår i ett IT-team på sex personer, inklusive chef, där samarbete och erfarenhetsutbyte är en naturlig del av vardagen.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att du:
Ansvara för att konfigurera och optimera SimCorp Dimension för att stödja verksamhetens behov och säkerställa stabil drift.
Fungera som användarstöd för verksamheten och delta i problemlösning kring system och processer.
Leda implementering av ny funktionalitet, nya moduler eller integrationer.
Delta i och ibland driva projekt och utredningar för att förbättra kapitalförvaltningens och andra avdelningars processer.
Bygga nära relationer med användarna för att förstå och omvandla deras behov till systemlösningar.
Samverka med övriga delar av organisationen för att säkerställa att leveranserna motsvarar verksamhetens krav.

Vi söker dig som:
Har erfarenhet av en liknande roll inom systemförvaltning
Har mycket goda kunskaper i SimCorp Dimension 
Är van att arbeta med systemkonfiguration och parametersättning.
Har god teknisk förståelse och insikt i hur omgivande system interagerar med SimCorp Dimension.
Har god förståelse för finansiella instrument och kapitalförvaltningsprocesser

För att trivas i rollen tror vi att du är kommunikativ, har lätt för att samarbeta och är flexibel i ditt arbetssätt. Du tar gärna egna initiativ och har ett öga för att hitta nya lösningar eller förbättringsmöjligheter.
Om AP7 AP7 är ett statligt bolag inom finansbranschen som förvaltar det statliga alternativet i premiepensionen. Deras kontor är beläget centralt i Stockholm, där AP7 erbjuder en dynamisk arbetsmiljö med möjlighet till flexibelt distansarbete. AP7 värdesätter mångfald och inkludering och strävar efter att skapa en arbetsplats där alla känner sig välkomna och uppskattade.
AP7 erbjuder:
Möjlighet att påverka och vidareutveckla hur vi arbetar med SimCorp Dimension.
En dynamisk och lärande miljö där kunskapsdelning och samarbete står i fokus.
Ett långsiktigt och meningsfullt uppdrag att leverera god premiepension till alla våra 5,5 miljoner sparare
En central roll i en organisation där IT är en möjliggörare för affären.
Möjlighet till flexibelt arbete för att underlätta balans mellan arbete och privatliv.
En dynamisk och omväxlande arbetsmiljö.
Stödjande och inkluderande arbetskultur med fokus på personlig och professionell utveckling.

Frågor och kontakt I denna rekrytering samarbetar AP7 med Amendo Tech. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Kiara Bergqvist på kiara.bergqvist@amendotech.se. Vi ser fram emot att höra från dig!
Om Amendo Tech Amendo Tech är det självklara konsult- och rekryteringsföretaget inom tech, IT och digital utveckling.
Amendo Tech är en del av Amendo Group som har arbetat med kompetensförsörjning sedan 2001. I koncernen ingår även Lagotto Executive Search & Interim som är specialiserade på executive search och interima tillsättningar av ledare och specialister, samt Amendo Bemanning och Rekrytering som erbjuder rekryterings- och konsultlösningar inom ekonomi, bank, finans, försäkring, HR och kommunikation.
Följ gärna Amendo Tech på Linkedin.
#LI-KB1 #IT

Ansök nu

Produktägare till Fackförbundet ST

Läs mer Apr 11
Om tjänsten 
Den här tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Bravura och du anställs direkt hos Fackförbundet ST. 
Om företaget 
Fackförbundet ST är det största fackförbundet inom statlig verksamhet med cirka 100 000 medlemmar som arbetar inom statliga myndigheter, affärsverk, bolag med statligt uppdrag, universitet, högskolor och statligt finansierade stiftelser. Fackförbundet ST arbetar för ett hållbart arbetsliv och ett demokratiskt samhälle. Genom avtal och opinions- och påverkansarbete driver Fackförbundet ST sina frågor för att skapa förändringar på arbetsplatsen, i lagstiftning och politiska beslut. Fackförbundet ST är medlem i TCO och är partipolitiskt obundet. 
Fackförbundet ST är ungefär 115 anställda nationellt fördelade på sju olika orter. På kansliet i Stockholm blir du en del av ett kompetent, utvecklande och öppet team. Du tillhör enheten för verksamhetsledning som består av totalt 31 kollegor och rapporterar tillsammans med 11 av dem direkt till enhetschefen 
Arbetsuppgifter 
Rollen som produktägare innebär att säkerställa att systemen möter verksamhetens behov och skapar värde för hela organisationen. Systemen du blir produktägare av förutom två webbapplikationer för våra medlemmar och förtroendevalda, är applikationerna från Microsofts Dynamics 365 onlinetjänster, Power BI, Customer Insights och ett antal CRM-moduler. Fokus ligger på att översätta verksamhetens krav till leverantören, styra prioriteringar och samordna kontakten med systemägare och andra ansvariga.  
Arbetet innefattar att utveckla och förbättra arbetssätt samt successivt införa agila metoder där det är relevant. Produktägaren har en central roll i att säkerställa att systemen nyttjas till sin fulla potential, där mycket av arbetet kommer innebära att påverka interna arbetssätt och förbättra nuvarande metoder. Genom nära samarbete med både interna och externa aktörer skapas en tydlig produktvision där kravinsamling, prioritering och kontinuerliga förbättringar står i fokus.  
Utöver att fungera som en brygga mellan verksamheten och leverantören, innebär rollen även att styra och följa upp produktens utveckling tillsammans med verksamhetsägare. Budgetuppföljning, rapportering och samordning av utvecklingsinitiativ är en del av det löpande arbetet. Kontinuerlig dialog med systemägare och övriga intressenter säkerställer att systemens funktionalitet utvecklas i linje med organisationens behov och långsiktiga mål. 
• Samla in krav, definiera prioriteringar och säkerställa att leverantören utvecklar systemen i rätt riktning 
• Arbeta nära systemägare, verksamhetsansvariga och interna användare för att både utveckla och följa upp arbetsmetoder 
• Implementera agila metoder stegvis och bidra till en mer strukturerad systemförvaltning 
•  Säkerställa att leverantören uppfyller sina åtaganden, följa upp kostnader och rapportera till relevanta intressenter 
Utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper 
• Eftergymnasial utbildning inom exempelvis IT-styrning, projektledning, förändringsledarskap eller liknande arbetslivserfarenhet 
• Tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter 
• Erfarenhet av leverantörsstyrning och arbete med avtal 
• Meriterande med erfarenhet av Microsoft Dynamics 365 och Power BI 
• Meriterande med erfarenhet av att arbete i facklig- eller ideell verksamhet 
• Obehindrad svenska och engelska i tal och skrift 
Vi söker dig som är prestigelös och innovativ som gärna arbetar i nära samarbete med andra för att nå gemensamma mål. I rollen som produktägare kommer du att interagera med många olika intressenter, vilket framhäver vikten av att du är lyhörd och har god kommunikationsförmåga. Du ska tydligt kunna förmedla krav och prioriteringar både internt och till leverantörer. Det krävs också att du kan anpassa dig efter verksamhetens behov, användarnas krav och förändrade omständigheter.  
Vi ser gärna att du är initiativrik, samarbetsvillig och tar ansvar för att driva arbetet framåt. Du ska samtidigt vara strukturerad i ditt sätt att planera och organisera för att säkerställa att alla mål samt deadlines uppfylls. 
Övrig information 
Start: Enligt överenskommelse 
Plats: Stockholm 
Lön: Enligt överenskommelse 
Vi använder en kompetensbaserad metodik i alla rekryteringsprocesser för att säkerställa fördomsfria urval. Vi jobbar också med löpande urval, vilket innebär att vi tar ner annonsen när tillräckligt många kandidater har ansökt. Om du blir aktuell för tjänsten kommer vi att kontakta dig för en första telefonintervju. Oavsett om du går vidare i processen eller inte så kommer du att få återkoppling på din ansökan. 
Har du frågor om tjänsten eller kring din ansökan är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Navid Parsa på navid.parsa@bravura.se eller 070 – 434 17 71. 
Facklig representant: Erica Lindh, erica.lindh@st.org eller 070-383 63 32. 
Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. 
Välkommen med din ansökan!   
#Brillante

Ansök nu

Produktägare till Fackförbundet ST

Läs mer Apr 7
Om tjänsten
Den här tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Bravura och du anställs direkt hos Fackförbundet ST.
Om företaget
Fackförbundet ST är det största fackförbundet inom statlig verksamhet med cirka 100 000 medlemmar som arbetar inom statliga myndigheter, affärsverk, bolag med statligt uppdrag, universitet, högskolor och statligt finansierade stiftelser. Fackförbundet ST arbetar för ett hållbart arbetsliv och ett demokratiskt samhälle. Genom avtal och opinions- och påverkansarbete driver Fackförbundet ST sina frågor för att skapa förändringar på arbetsplatsen, i lagstiftning och politiska beslut. Fackförbundet ST är medlem i TCO och är partipolitiskt obundet.
Fackförbundet ST är ungefär 115 anställda nationellt fördelade på sju olika orter. På kansliet i Stockholm blir du en del av ett kompetent, utvecklande och öppet team. Du tillhör enheten för verksamhetsledning som består av totalt 31 kollegor och rapporterar tillsammans med 11 av dem direkt till enhetschefen
Arbetsuppgifter
Rollen som produktägare innebär att säkerställa att systemen möter verksamhetens behov och skapar värde för hela organisationen. Systemen du blir produktägare av förutom två webbapplikationer för våra medlemmar och förtroendevalda, är applikationerna från Microsofts Dynamics 365 onlinetjänster, Power BI, Customer Insights och ett antal CRM modouler. Fokus ligger på att översätta verksamhetens krav till leverantören, styra prioriteringar och samordna kontakten med systemägare och andra ansvariga.
Arbetet innefattar att utveckla och förbättra arbetssätt samt successivt införa agila metoder där det är relevant. Produktägaren har en central roll i att säkerställa att systemen nyttjas till sin fulla potential, där mycket av arbetet kommer innebära att påverka interna arbetssätt och förbättra nuvarande metoder. Genom nära samarbete med både interna och externa aktörer skapas en tydlig produktvision där kravinsamling, prioritering och kontinuerliga förbättringar står i fokus.
Utöver att fungera som en brygga mellan verksamheten och leverantören, innebär rollen även att styra och följa upp produktens utveckling tillsammans med verksamhetsägare. Budgetuppföljning, rapportering och samordning av utvecklingsinitiativ är en del av det löpande arbetet. Kontinuerlig dialog med systemägare och övriga intressenter säkerställer att systemens funktionalitet utvecklas i linje med organisationens behov och långsiktiga mål.
• Samla in krav, definiera prioriteringar och säkerställa att leverantören utvecklar systemen i rätt riktning
• Arbeta nära systemägare, verksamhetsansvariga och interna användare för att både utveckla och följa upp arbetsmetoder
• Implementera agila metoder stegvis och bidra till en mer strukturerad systemförvaltning
• Säkerställa att leverantören uppfyller sina åtaganden, följa upp kostnader och rapportera till relevanta intressenter
Utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper
• Eftergymnasial utbildning inom exempelvis IT-styrning, projektledning, förändringsledarskap eller liknande arbetslivserfarenhet
• Tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• Erfarenhet av leverantörsstyrning och arbete med avtal
• Meriterande med erfarenhet av Microsoft Dynamics 365 och Power BI
• Meriterande med erfarenhet av att arbete i facklig- eller ideell verksamhet
• Obehindrad svenska och engelska i tal och skrift
Vi söker dig som är prestigelös och innovativ som gärna arbetar i nära samarbete med andra för att nå gemensamma mål. I rollen som produktägare kommer du att interagera med många olika intressenter, vilket framhäver vikten av att du är lyhörd och har god kommunikationsförmåga. Du ska tydligt kunna förmedla krav och prioriteringar både internt och till leverantörer. Det krävs också att du kan anpassa dig efter verksamhetens behov, användarnas krav och förändrade omständigheter.
Vi ser gärna att du är initiativrik, samarbetsvillig och tar ansvar för att driva arbetet framåt. Du ska samtidigt vara strukturerad i ditt sätt att planera och organisera för att säkerställa att alla mål samt deadlines uppfylls.
Övrig information
Start: Enligt överenskommelse
Plats: Stockholm
Lön: Enligt överenskommelse
Vi använder en kompetensbaserad metodik i alla rekryteringsprocesser för att säkerställa fördomsfria urval. Vi jobbar också med löpande urval, vilket innebär att vi tar ner annonsen när tillräckligt många kandidater har ansökt. Om du blir aktuell för tjänsten kommer vi att kontakta dig för en första telefonintervju. Oavsett om du går vidare i processen eller inte så kommer du att få återkoppling på din ansökan.
Har du frågor om tjänsten eller kring din ansökan är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Navid Parsa på navid.parsa@bravura.se eller 070 – 434 17 71.
Facklig representant: Erica Lindh, erica.lindh@st.org eller 070-383 63 32.
Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval.
Välkommen med din ansökan!
#Brillante

Ansök nu

Produktägare inom Ekonomi och Inköp till Infranord

Läs mer Apr 1
Om tjänsten
Den här tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Bravura och du anställs direkt hos Infranord.
Om företaget
Infranord är en komplett leverantör inom järnvägsentreprenader som erbjuder hållbara helhetslösningar på den svenska och norska marknaden. Med innovation, ny teknik och hög kompetens driver Infranord utvecklingen av dagens och morgondagens järnvägar. Med en omsättning på ungefär 5,2 miljarder och 1600 medarbetare är Infranord ett betydande bolag som levererar värde till sina ägare och på så vis bidrar till ett mer hållbart samhälle.
Infranord erbjuder underhåll och anläggning av järnväg, maskintjänster, elkrafttjänster samt järnvägstekniska komponenter och produkter. Deras kunder är i huvudsak ägare och förvaltare av järnväg och spårväg, exempelvis Trafikverket, Bane NOR och Trafikförvaltningen Region Stockholm, eller verksamma inom basindustrin såsom LKAB och Boliden.
I den här rollen blir du en viktig del av Infranords IT-avdelning som idag är ett mindre team på 12 medarbetare varav 7 anställda, men med ambition om att expandera ytterligare framöver. Här arbetar du tillsammans med erfarna och kompetenta kollegor som tillsammans strävar efter att skapa framtidssäkra, effektiva och skalbara IT-lösningar som bidrar till en god digital arbetsmiljö för Infranords medarbetare och en högre lönsamhet för företaget.
Arbetsuppgifter
I rollen som produktägare ansvarar du för produktområdet ekonomi och inköp. Inom detta ansvarar du för att leda och utveckla förvaltningen av Infranords ekonomisystem. Du arbetar nära CFO, andra kollegor internt och externa leverantörer. Din roll innebär att säkerställa en effektiv och strategisk hantering av Infranords system och processer inom ekonomi samt inköp.
I rollen ingår ett helhetsansvar för produktområdet inklusive strategisk planering, operationell uppföljning av leveransen, stakeholder management, leverantörsstyrning och uppföljning mot uppsatta SLA:er samt budgetering och finansiell uppföljning. IT-miljön är outsourcad och företaget är huvudsakligen en beställarorganisation där kontinuerlig uppföljning utförs mot leverantörernas kundteam.
Du kommer också att vara involverad i incident- och problemhanteringsprocesserna, samt granskningen av nya lösningar. Du arbetar proaktivt för att identifiera nya möjligheter kring funktion och teknik genom omvärldsbevakning.
Utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper
• Relevant högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet
• Tidigare erfarenhet som produktägare eller systemförvaltare
• God erfarenhet av att arbeta med leverantörsstyrning och stakeholder management
• Meriterande med erfarenhet av SAP
• Obehindrade kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift
För att trivas i rollen ser vi att du som person är social och har utmärkt kommunikationsförmåga mot användare, stakeholders, kollegor och leverantörer. Du är strukturerad och noggrann, och tar ägandeskap för att driva arbetet inom ditt produktområde framåt både på ett strategiskt och operationellt plan. Som person är du lösningsorienterad och vill sätta dig in i och förstå problem för att kunna arbeta mot innovativa lösningar. Vidare är du engagerad och räds inte för att ta dig an ny teknik och nya utmaningar. Slutligen är du en lagspelare, och trivs i nära samarbete med dina kollegor.
För att bli framgångsrik i rollen ser vi att du har ett högt tekniskt intresse samt trivs i en roll med kontaktytor, allt från användare ute i verksamheten till externa leverantörer.
Övrig information
Start: Enligt överenskommelse
Plats: Löfströms allé 2, 172 66 Sundbyberg
Lön: Enligt överenskommelse

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Ivl Svenska Miljöinst AB

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Ivl Svenska Miljöinst AB .

Lönespecialist

Löneadministratör/Lönekonsult
Läs mer Apr 22
Vill du vara med och bygga upp en intern lönefunktion och sätta din prägel på framtidens löneprocesser? Hos IVL får du chansen att leda vägen när vi tar hem lönehanteringen efter många års outsourcing och implementerar ett helt nytt ERP-system med tillhörande lönemodul. 
Om rollenSom lönespecialist kommer du att tillhöra ekonomigruppen som idag består av 8 medarbetare. Gruppen leds av vår CFO som blir din närmaste chef. Här får du en central och varierad roll. Du är en nyckelperson i projektet där vi implementerar vårt nya lönesystem i Unit4, samtidigt som du är med och utvecklar processer för tidrapportering, utlägg och frånvarohantering. Din roll sträcker sig från att sätta strukturen på vår interna lönehantering till att säkerställa att allt flyter smidigt när systemet är på plats.
När implementationen är klar ansvarar du självständigt för den månatliga lönehanteringen, med stöd och backup från ekonomigruppen. 
Du kommer också att:
Ge support till våra medarbetare i frågor som rör lön, traktamente, utlägg, reseräkningar och friskvårdsbidrag.
Hantera tidrapportering och frånvarofrågor.
Arbeta nära HR, ekonomi och våra systemleverantörer.
Analysera och testa systemlösningar, dokumentera rutiner och föreslå förbättringar.
Hålla dig uppdaterad om hur AI och digitala verktyg kan effektivisera våra processer.
Vara kontaktperson mot våra utländska redovisningsbyråer som hanterar lön i en handfull andra länder.
Din bakgrund
För att lyckas i rollen har du:
Flerårig erfarenhet av självständig lönehantering.
God kunskap om svenska lagar och regler inom lön, skatt, pension och arbetsrätt.
Mycket god systemförståelse och ett intresse för digitala lösningar.
Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet av Unit4 eller liknande system. Har du dessutom varit delaktig i, eller lett, implementationsprojekt av lönesystem är det ett extra plus.
Dina personliga egenskaperDu är trygg, noggrann och strukturerad, med ett starkt kvalitetsfokus. Du brinner för att utveckla och förbättra – inte bara förvalta – och tar gärna initiativ till att göra processer smartare och mer effektiva. Du har ett stort intresse för system, digitalisering och ny teknik, och håller dig nyfiken på hur AI och smarta lösningar kan bidra till att förenkla vardagen. Dessutom har du ett starkt servicefokus och gillar att stötta kollegor på ett pedagogiskt och lösningsorienterat sätt.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 
Vad vi erbjuder digVi arbetar i en kreativ och utvecklande miljö där alla har en stor del eget ansvar och goda möjligheter till personlig och professionell utveckling. Som medarbetare på IVL blir du del av en arbetsplats som värdesätter mångfald, samarbete, innovation och engagemang. Här finns en härlig gemenskap med såväl idrottsklubb, konstförening, fester, pubar och andra aktiviteter. Vi sitter i aktivitetsbaserade lokaler. Hos IVL får du möjlighet att arbeta med ditt hållbarhetsengagemang på riktigt! 
Välkommen med din ansökanAnsök med ditt CV genom att klicka på "Ansök här". Vi kommer att utvärdera ansökningar och intervjua kandidater löpande under ansökningsperioden så vänta inte med din ansökan.
Som en del av vår rekryteringsprocess använder vi arbetspsykologiska tester. Detta hjälper oss att säkerställa en objektiv och rättvis bedömning av kandidater.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

IT-projektledare

Projektledare, IT
Läs mer Apr 4
Trivs du att ha en fot i verksamheten och den andra i IT med möjlighet att vara med och påverka vägen framåt i både teknik, verksamhet och affär? Skulle du gilla att jobba som IT-projektledare med flera produkter i ett agilt utvecklingsteam där du får växla mellan operativt arbete, taktik och strategi? I så fall är du kanske vår nya kollega!
Om rollenVi söker en IT-projektledare/förvaltningsledare med fokus på våra utvecklingsprojekt till utvecklingsteamet på IT-avdelningen. Vi arbetar brett i våra roller och hjälps åt för att leverera enligt våra mål. I rollen som IT-projektledare kommer du i huvudsak arbeta nära våra affärsdrivande enheter samt dotterbolag och stötta dem kring utvecklingen av digitala stöd för att driva affären framåt. Du kommer också projektleda utvecklingsprojekt inom vår uppdrags- och forskningsverksamhet och i viss mån även arbeta med interna utvecklingsprojekt. Vi arbetar agilt och vi erbjuder dig varierande arbetsuppgifter med stora möjligheter att själv påverka arbetet och att prova egna idéer. IVL och våra dotterbolag utvecklar bland annat digitala stöd och verktyg i syfte att spara resurser, uppmuntra till hållbarhet och minska miljöpåverkan. Det kan till exempel handla om att erbjuda webbtjänster och applikationer för att minska klimatpåverkan, uppmuntra till cirkulära affärsmodeller och för att minska vår totala påverkan på klimatet. I arbetet ingår resurs- och tidsplanering, ta fram budget- och kostnadsuppföljningar, utvecklingsplaner och tekniska förvaltningsplaner för våra digitala produkter och applikationer i samråd med utvecklare och produktägare. Det här är en bred roll där du också agerar som teknisk rådgivare, hanterar resurser i Azure och är med och utvecklar DevOps-processer och teknikstack. Arbetet sker hela tiden nära produktägare, beställare, utvecklare, konsulter och andra roller inom IT-avdelningen. Utvecklingsteamet består av fem utvecklare och IT-strateg som samordnar teamets arbete och agerar Scrum master.
Din bakgrundFör att lyckas i rollen har du:
Relevant högskoleexamen inom datavetenskap, annan relevant utbildning inom IT eller arbetslivserfarenhet som vi anser vara likvärdig
Minst tre års erfarenhet av självständigt arbete i en IT-roll som t ex IT-projektledare/utvecklingsledare/förvaltningsledare
Erfarenhet av mjukvaruutvecklingsmetoder inom Agile och Scrum och erfarenhet av arbete i Azure DevOps eller liknande system
Goda kunskaper i svenska och engelska, både tal och skrift

Det är meriterande om du har en bakgrund som utvecklare samt har erfarenhet av hantering, uppsättning, övervakning och administration av resurser i Azure.
Dina personliga egenskaperSom person är du självgående och har ett prestigelöst förhållningssätt. Du är van att ta ansvar, har en god samarbetsförmåga och trivs med att samverka med olika kompetenser både inom IT och i verksamheten. Du arbetar allround och det du inte vet det lär du dig löpande i arbetet. Du har för vana av att samverka i team med olika kompetenser, god erfarenhet att dokumentera ditt arbete och är van att kommunicera och att uttrycka dig väl i text. Det är viktigt att du är förändringsinriktad och motiverad av att utvecklas tillsammans med oss. Du är tekniskt intresserad och håller dig up-to-date med ny teknik. Det är positivt om du har ett intresse av samhällsutveckling och hållbarhetsfrågor.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vad vi erbjuder digVi arbetar i en kreativ och utvecklande miljö där alla har en stor del eget ansvar och goda möjligheter till personlig och professionell utveckling. Som medarbetare på IVL blir du del av en arbetsplats som värdesätter mångfald, samarbete, innovation och engagemang. Här finns en härlig gemenskap med såväl idrottsklubb, konstförening, fester, pubar och andra aktiviteter. Vi sitter i aktivitetsbaserade lokaler. Hos IVL får du möjlighet att arbeta med ditt hållbarhetsengagemang på riktigt!
Välkommen med din ansökanAnsök med ditt CV genom att klicka på "Ansök här". Vi kommer att utvärdera ansökningar och intervjua kandidater löpande under ansökningsperioden så vänta inte med din ansökan.
Som en del av vår rekryteringsprocess använder vi arbetspsykologiska tester. Detta hjälper oss att säkerställa en objektiv och rättvis bedömning av kandidater.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Senior LCA expert - Compliance & verification of EPDs

Miljöingenjör/Miljövårdsingenjör
Läs mer Jan 29
IVL/EPD International is looking for aLCA expert with an interest in environmental product declarations (EPD) who wishes to be part of and contributes to the growth of the world's first and longest-running EPD programme. In this newly createdpositionyou will focus on compliance and verification performance of EPDs, which are important cornerstones for creating an attractive market with healthy competition.
IVL Swedish Environmental Research Institute is the single shareholder of EPD Intl. and the future employer.
Your backgroundTo succeed in the role, you have:
Education and experience:
Master’s degree in Sustainability, Engineering, or related fields.
Minimum 3 years of experience in operational and quality-focused roles.
A strong understanding of regulations and quality standards (ISO standards etc.).
LCA knowledge practice from previous work experience
Experience from LCA resp EPDverification - an advantage.
Experience in implementing internal processes in companies.
Experience in production facilities – an advantage
Continuous improvement culture and practice from previous work experience.
Experience working in diverse, multicultural environments.
Experience in troubleshooting and resolving issues while working in high-pressure environments.

Include other requirements, such as certifications, customer relations, networks, and any desirable competencies or experience.
Your personal qualitiesSoft skills:
Excellent verbal and written communication skills in English; knowledge of Swedish is advantageous, but not mandatory.
Ability to comprehend clients' needs and offer clear, proactive, and problem-solving solutions.
Positive and inspirational approach with strong communication and presentation skills.
Proficient in negotiation and interpersonal skills.
Building and maintaining strong relationships with clients, different stakeholders, and different departments within the company.

Ethics
Demonstrated integrity and adherence to high ethical standards.
Value-driven, with a strong sense of ethics guiding professional conduct.
What we offer you
EPD International AB is a 100% owned subsidiary to IVL and a pioneering leader in environmental product performance, committed to promoting transparency and responsible practices across industries. We own the International EPD System, which is the world’s first and longest operational EPD programme, originally founded in 1998 as the Swedish EPD System by the Swedish Environmental Protection Agency (SEPA) and industry.
We work in a creative and developmental environment where everyone has significant responsibility and excellent opportunities for personal and professional growth. As an employee at IVL, you’ll be part of a workplace that values diversity, collaboration, innovation, and engagement. There’s a great sense of community here, with activities like sports clubs, art associations, parties, pub nights, and more. We work in activity-based offices.At IVL and EPD International, you get the opportunity to work with your sustainability commitment for real!
Welcome to applySubmit your CV by clicking "Apply here." We will evaluate applications and conduct interviews on an ongoing basis during the application period, so don’t wait to apply!To staffing and recruitment companies, as well as salespeople:We kindly but firmly decline direct contact with staffing and recruitment companies, as well as sales of additional job advertisements.

Ansök nu

Senior Energy system modeller

Civilingenjör, energi
Läs mer Jan 8
If you want to contribute and run projects that aim to reach the long-term sustainability goals and achieve a carbon dioxide-free society in Sweden and beyond, then the position as Energy System Modeler with us at IVL Swedish Environmental Research Institute (IVL) may be right for you. We work closely with academia, industry, and authorities to make science a reality.
About the Role IVL's energy system modelling team develops, maintains, and applies optimization models designed to manage the short- and long-term operation and development of the energy system as a whole and its components, e.g., electricity, heat, transport and industrial sectors. We apply our models in various projects, ranging from long-term EU projects to shorter assignments commissioned by, for example, municipalities or companies.
Successful candidates will work in a dynamic, stimulating and demanding yet supportive environment. They will contribute to our energy modelling work by combining energy sector/market knowledge with advanced optimization tools - mainly TIMES models. They will be given responsibility to lead model development projects and provide supervision and guidance to junior colleagues.
The role includes leading the implementation of optimization techniques to capture complex real-world problems within our models and working closely with research colleagues to gain insights from model results. A successful candidate is also expected to contribute constructively to continuously improve the way the model team works and support the development of younger colleagues.
Your backgroundTo succeed in the role, you have:
A technical or scientific university education. Postgraduate education is meritorious, but not a requirement.
At least 5 years of work experience as an engineer, consultant or researcher with practical experience in mathematical optimization (linear programming, dynamic programming, MILP...).
Proven experience in developing and applying optimization models with TIMES, MARKAL, GAMS or similar platforms.
Recognized skill in developing, leading, and implementing large projects in an industrial or academic environment.
Experience of selling assignments and writing applications and/or tenders in relevant development areas.
Documented good knowledge of Swedish and English in speech and writing.

We would also like to see that you have:
Good understanding of the energy system (both the physical system, policy and the electricity market), its various parts (electricity, heat, transport) and their interaction.
Experience in the application of sustainability evaluations (e.g., life cycle analysis) and techno-economic evaluations in projects.
Experience from taking a significant role in planning and implementation of EU projects.
Relevant doctoral degree.
Knowledge of software engineering best practices: version control (e.g., GitHub), data collection automation.
Matlab/Python programming skills.
Your personal qualities
As a senior energy system modeller, you are driven by meeting set goals and targets, delivering with good quality, and enjoy initiating and running things together with other competent and motivated employees. You have a genuine desire to contribute to a more sustainable future and you know how to do it. You enjoy finding new paths and trying new ground. Cooperation with colleagues, customers and grantees comes easily to you and you enjoy challenging and stimulating tasks that you can formulate yourself. We put great emphasis on your personal characteristics.
What we offer youWe work in a creative and developmental environment where everyone has significant responsibility and excellent opportunities for personal and professional growth. As an employee at IVL, you’ll be part of a workplace that values diversity, collaboration, innovation, and engagement. There’s a great sense of community here, with activities like sports clubs, art associations, parties, pub nights, and more. We work in activity-based offices. At IVL, you’ll have the chance to work with your passion for sustainability in a meaningful way.
Welcome to applySubmit your CV by clicking "Apply here." We will evaluate applications and conduct interviews on an ongoing basis during the application period, so don’t wait to apply!To staffing and recruitment companies, as well as salespeople:We kindly but firmly decline direct contact with staffing and recruitment companies, as well as sales of additional job advertisements.

Ansök nu

Energy Systems and Sustainability Expert

Civilingenjör, energi
Läs mer Jan 28
If you want to run impactful projects that contribute to long-term sustainability and help Swedish industry and Swedish society achieve their transition goals, then the position as an expert with us at IVL Swedish Environmental Institute AB (IVL) could be right for you. We work closely with academia, industry, and authorities to translate science into reality.
About the Role The energy group at IVL will now further strengthen its combined expertise in the production, distribution, and use of various energy carriers. The area is growing, and our experienced and driven project managers and experts are now in need of another colleague to meet the demand and help build the area. We are seeking an Energy Systems and Sustainability Expert to lead interdisciplinary projects that bridge energy systems, economic analysis, and sustainability to increase the pace of the ongoing transition to a fossil-free society.
This role fits professionals who thrive at the intersection of technical innovation and economic feasibility and with a deep understanding of renewable energy integration, energy system optimization, and sustainability assessments. You will play a key role in advancing IVL’s expertise in energy production, distribution, and use, contributing to Sweden’s and the EU's sustainability goals and collaborate across disciplines, engage with stakeholders, and lead innovative projects that evaluate technical, environmental, and economic aspects of energy systems, helping to shape the global transition toward sustainable solutions and circular economies.
We work with both applied research and assignments for customers from industry, trade associations and authorities, nationally and within the EU. You will also be involved in collaborations within IVL and with external partners, where you contribute your expert knowledge to larger joint projects.
Your backgroundTo succeed in the role, you have:
A PhD and/or Master’s degree in Energy Systems, Electrical Engineering, Sustainability, Economics, or related fields.
10+ years of experience in energy research, consultancy, or project management, focusing on renewable energy, sustainability, economic assessments, and system optimization.
Proven ability to deliver interdisciplinary projects combining technical and economic analyses.
Experience in developing and leading research and development projects in an industrial or academic environment.
Experience in selling assignments and writing applications and/or tenders in relevant and development areas.
A track record of planning or/and implementing EU-funded or large-scale research and development projects.
Expertise in energy modelling tools (e.g., TIMES, GAINS) and data visualization platforms like Microsoft Power BI.
Experience with sustainability assessments, policy analysis, and regulatory frameworks in sustainable energy solutions.
Strong understanding of energy systems (electricity, heat, transport) and their interaction.
Excellent written and verbal communication skills in English (Swedish proficiency or willingness to learn is advantageous).

We also hope that you have:
Experience from working with legal issues (e.g. related to policy and permit processes).
Good knowledge and understanding in the field of energy-technical industrial processes, process technology, optimization, and integration or energy system analysis.
Your personal qualities
As a expert, you are driven by meeting set goals, delivering with good quality and enjoy initiating and driving things forward together with other competent and motivated employees. You have a genuine desire to contribute to a more sustainable future and you know how to do it. You enjoy finding new paths and trying new ground. Collaboration with colleagues, customers and funders comes easily to you and you enjoy challenging and stimulating tasks that you have the ability to formulate yourself. We place great importance on your personal qualities.
What we offer youWe work in a creative and developing environment where everyone has a large amount of their own responsibility and good opportunities for personal and professional development. As an employee at IVL, you become part of a workplace that values diversity, collaboration, innovation, and commitment. There is a wonderful community here with a sports club, art association, parties, pubs, and other activities. We are located in activity-based premises. At IVL you get the opportunity to work with your sustainability commitment for real!
Welcome to applySubmit your CV by clicking "Apply here." We will evaluate applications and conduct interviews on an ongoing basis during the application period, so don’t wait to apply!To staffing and recruitment companies, as well as salespeople:We kindly but firmly decline direct contact with staffing and recruitment companies, as well as sales of additional job advertisements.

Ansök nu