Stockholm: Pressekreterare inom Kommunikationsavdelningen i Stockholm

Hitta ansökningsinfo om jobbet Pressekreterare inom Kommunikationsavdelningen i Stockholm i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2024-10-30 // Varaktighet: Heltid

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Vill du ha ett meningsfullt och flexibelt arbete med stort ansvar? Hos oss arbetar du i en grupp av erfarna pressekreterare där du har en viktig del i att stärka förtroendet och förståelsen för Försäkringskassan. Vi värnar om att stötta och utmana varandra på ett prestigelöst sätt, vilket ger dig utrymme att bidra med din kompetens och dina idéer.

Mediarelationer, omvärldsbevakning och teamarbete
Som en del i presstjänstteamet kommer du att arbeta med att planera, genomföra och följa upp externa kommunikationsinsatser riktade till media, för att öka kunskapen om socialförsäkringen och Försäkringskassans verksamhet. Du skriver bland annat debattartiklar, pressmeddelanden och underlag till inlägg i sociala medier. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor från kommunikationsavdelningen och övriga experter inom myndigheten. Du trivs bra med det minutoperativa liksom med det mer långsiktiga och planerade mediearbetet. Du kommer också att ansvara för att de medier som kontaktar myndigheten med frågor får snabba och korrekta svar. I uppdraget ingår att stötta myndighetens chefer, talespersoner och andra som medverkar i media med rådgivning, faktaunderlag, förberedelser och medieträning. Det ingår även daglig omvärldsbevakning.

Du är kreativ och har god förståelse för logiken i traditionella och sociala medier. Du är nyfiken och bidrar till hur Försäkringskassans proaktiva mediearbete kan stärkas. Vidare har du god förmåga att kunna förklara komplicerade sammanhang på ett enkelt sätt.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

 

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet inom kommunikations- och informationsområdet, eller erfarenheter och kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har erfarenhet från liknande arbete inom media- och kommunikation
• har mycket goda kunskaper om offentlighetsprincipen och sekretess
• har god omvärldskunskap och förstår skeenden, helheter och sammanhang i samhället
• har mycket goda skribentkunskaper
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg.

Det är meriterande om du


• har erfarenhet från arbete på myndighet eller annan större organisation med högt medietryck
• har förmåga att skapa ett användbart nätverk.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Anders Sims, 010-112 38 94 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Hanna Granvik, hanna.granvik@forsakringskassan.se, 010-113 45 09 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Carolina Mancho, 010-116 28 80, Saco-S: Inger Landberg, 010-111 87 11, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 20 november 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Pressekreterare

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Pressekreterare.

S-kvinnor söker pressekreterare/politiskt sakkunnig

Läs mer Nov 5
S-kvinnor är socialdemokratiska feminister som ställer klasskamp, kvinnokamp och antirasistisk kamp sida vid sida. Vi påverkar samhällsdebatten och politiska beslut utifrån ett jämställdhetsperspektiv.
Välkommen med din ansökan senast 30 november 2024.
Arbetsbeskrivning:
Vi söker en person som vill arbeta såväl proaktivt som reaktivt med aktuella händelser, samt som pressekreterare och politiskt sakkunnig åt förbundet. I rollen ingår också att arbeta med utredningar, ta fram material som är anpassat för olika kanaler, bland annat sociala media, för studier och kampanjer. Inledningsvis kommer mycket fokus att vara på S-kvinnors engagemang på partikongressen. Resor kan ingå i jobbet.
Personliga egenskaper:
Vi söker dig som är positiv, flexibel, van vid att ta ansvar och initiativ, har snabb leveransförmåga och klarar att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är en effektiv och träffsäker skribent, både kreativ och analytisk. Du har förmåga att arbeta i en organisation med stort publikt intresse, i perioder med högt tempo och stark press.
Du har goda kunskaper om feminism och jämställdhetsfrågor, samt delar våra värderingar.
Vi ser också gärna att du har:
Minst tre års yrkesrelevant eftergymnasial utbildning.
Erfarenhet av operativt press- och digitalt kommunikationsarbete.
Kunskaper i publiceringsverktyg för hemsidor.
Kunskaper i layout- och redigeringsverktyg som Photoshop, Illustrator och InDesign
Erfarenhet från journalistiskt och PR-arbete är meriterande.
Erfarenhet från S-kvinnor eller övriga arbetarrörelsen är meriterande.

I rollen som pressekreterare/politiskt sakkunnig hos S-kvinnor ingår du i ett arbetslag som omfattar förbundsordförande, förbundssekreterare samt två anställda.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med 6 månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Socialdemokraternas Hus på Sveavägen 68 i centrala Stockholm. Ange gärna löneanspråk. Vi jobbar med målstyrd arbetstid och har såklart kollektivavtal.
Mejla CV samt personligt brev till info@s-kvinnor.se. Skriv ”Ansökan pressekreterare/politiskt sakkunnig” i ämnesraden på mejlet.
Ansökningstid t o m 2024-11-30, men intervjuer kan komma att ske löpande.
Tillträde efter överenskommelse.

Ansök nu

Pressekreterare

Läs mer Okt 31
Riksdagsförvaltningen är en myndighet som har till uppgift att stödja riksdagens arbete. I myndigheten arbetar cirka 700 partipolitiskt neutrala medarbetare. Nu söker vi en pressekreterare till Riksdagsförvaltningens kommunikationsavdelning. Kommunikations­avdelningen informerar och sprider kunskap om riksdagens arbete och beslut. Ditt arbete består främst i att handlägga ärenden om mediernas tillträde till riksdagen.

Som pressekreterare arbetar du i demokratins tjänst och bidrar till att ge medierna goda möjligheter att rapportera från riksdagen, dels genom att handlägga ansökningar om tillträde till riksdagen, dels genom att svara på frågor och ge service till medierna. Arbetet utförs i samarbete med andra delar av Riksdagsförvaltningen. Du kommer att jobba tillsammans med vår nuvarande pressekreterare och med talmannens pressekreterare. Tjänsten är placerad på enheten press, redaktion och utveckling. Arbete på obekväma tider kan förekomma.

Det här är ett arbete i demokratins tjänst för dig som vill vara med och ge god service till medierna.


Dina arbetsuppgifter

• Som pressekreterare kommer du i första hand att arbeta med att hantera och handlägga frågor om mediernas tillträde till riksdagen och mediernas arbetsplatser i riksdagen, men du kommer också att bemanna presstelefonen, hantera pressförfrågningar och ge service till journalister.
• Handläggningen av mediernas tillträde innebär främst att handlägga 600–700 ansökningar om pressackreditering till riksdagen per år. Handläggningen utförs i enlighet med gällande regelverk.

Dina kvalifikationer
Du ska ha


• akademisk utbildning inom statsvetenskap, juridik, medier eller annan utbildning som bedöms relevant för anställningen
• erfarenhet av och intresse för ärendehandläggning.

Du bör ha


• minst två års erfarenhet av arbete som pressekreterare.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, särskilt din förmåga att samarbeta och att kommunicera på svenska i tal och skrift. Som person ska du vara strukturerad, noggrann och ta helhetsansvar för det arbete du utför. Du har hög integritet och gott omdöme. Arbetet ställer höga krav på självständighet och förmåga att prioritera. Du trivs med mer rutinmässigt arbete och att handlägga ärenden noggrant och korrekt, men också med högt tempo. Du har ett stort samhällsintresse. Kunskaper om riksdagens arbete samt erfarenhet av handläggning av pressackrediteringar är meriterande.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.


• Anställningsform: Tillsvidareanställning
• Omfattning: Heltid

Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning.

Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna.

Ansökan
Ansök via www.riksdagen.se, senast den 21 november 2024.
Referensnummer: 433-2024/25

Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontakta oss 


Catharina Enblad, enhetschef, 08-786 60 43 



Fackliga representanter

• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00


Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

Ansök nu

Presskommunikatör till Naturvetarna

Läs mer Sep 23
Om rollen

Vi rekryterar nu en driven presskommunikatör för att synliggöra och skapa opinion för Naturvetarnas fokusfrågor. Du vet hur man gör komplexa frågor tillgängliga och lättförståeliga för olika målgrupper, och hittar vinklar i ett komplext analysmaterial, som både politiker som press går i gång på.

Hos Naturvetarna erbjuds du en nyckelroll inom påverkansområdet, där du får möjlighet att driva opinionsbildning i ett nytänkande och sammansvetsat team där utredare, vår samhällspolitiska redaktör, presschef och statistiker arbetar nära tillsammans. Din roll blir att arbeta insiktsfullt och snabbfotat för att skapa synlighet för Naturvetarnas medlemmars viktiga frågor, så som arbetsmiljö, lönebildning, arbetsvillkor, karriärmöjligheter och personlig hållbarhet i yrkeslivet.

Du kommer till en energifylld arbetsplats med en varm och omtänksam kultur med kontoret placerat i fina lokaler i Sickla i Nacka. Vi utgår från kontoret som bas, men med möjlighet till hybridarbete upp till två dagar i veckan.

Exempel på arbetsuppgifter:

Proaktivt omsätta våra frågor till nyheter.
Följa nyhetsrapporteringen inom våra kärnfrågor, för att vi ska kunna bidra med relevanta inspel.
Ta fram mediala vinklar inom ramen för påverkansarbetet, samt vårt fackliga och arbetsrättsliga arbete i samarbete med projektansvariga.
Skriva debattinlägg, pressreleaser och skapa relevanta underlag vid mediebearbetning.
Aktivt bearbeta media i våra fokusfrågor.
Förbereda talespersoner inför intervjuer i media.
Bidra till utvecklingen av förbundets opinionsbildning.
Ta fram och anpassa innehåll efter olika kanaler och målgrupper.


Om dig

För att bli framgångsrik i rollen tror vi att du är en skicklig kommunikatör med stort samhällsintresse, som initierar projekt kreativt och självständigt. Du kan sätta dig in i förbundets strategi och omsätta frågor och områden till nyhetsvinklar i linje med strategin. Vi söker en lösningsorienterad person som drivs av samarbete och nyfikenhet och gillar varierande arbetsuppgifter men som även lyfter blicken och kan tänka helhet.

Vi ser gärna att du har:

Några års erfarenhet från en liknande roll
Bakgrund inom journalistik eller PR
Erfarenhet av att arbeta efter kommunikationsplaner
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska
Relevant eftergymnasial utbildning


Det är meriterande med kännedom om den svenska modellen och fackens ställning på arbetsmarknaden.

Om Naturvetarna

Naturvetarna är ett partipolitiskt obundet fackförbund, som samlar ca 35 000 medlemmar med en akademisk examen inom naturvetenskapliga ämnen. Naturvetarna coachar, företräder och stöttar medlemmar genom hela deras karriär, oavsett i vilken sektor de jobbar, om de är anställda, arbetssökande, studenter, chefer eller företagare.

Naturvetarna är ett fackförbund inom Saco, Sveriges akademikers centralorganisation, där 21 fackförbund ingår. På Naturvetarna får du engagerade och kompetenta kollegor och du erbjuds en stimulerande arbetsmiljö. För att kunna stötta och hjälpa sina medlemmar på bästa sätt jobbar förbundet kontinuerligt med kompetensutveckling.

Låter det intressant?

I den här rekryteringen samarbetar vi med KIMM / Wise Professionals. Vi ser fram emot din ansökan med CV och personligt brev på kimm.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail pga GDPR. Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete.

Skicka in din ansökan så snart som möjligt. Vi gör löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.

Har du frågor om tjänsten vänligen kontakta ansvarig rekryteringskonsult Maggie Klingenstierna på maggie.klingenstierna@kimm.se.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Press- och kommunikationsavdelningen med två pressekreterare

Läs mer Aug 12
Miljöpartiets riksdagskansli förstärker press- och kommunikationsavdelningen med en pressekreterare
Vill du vara med och vässa Miljöpartiets kommunikation och arbeta med politik för en hållbar värld? Trivs du i en fartfylld, kreativ och dynamisk arbetsmiljö? Vi söker nu en pressekreterare till arbetsgruppen som arbetar närmast våra språkrör. Tjänsten är placerad inom press- och kommunikationsavdelningen på Miljöpartiets riksdagskansli i Stockholm.


Din uppgift
Du är ett strategiskt och kommunikativt stöd till språkrör inför och i möten med medier och ger god service till journalister. I rollen som pressekreterare ingår att arbeta fram budskap och underlag inför intervjuer, utspel och debatter. Du samordnar och ansvarar för pressträffar och andra utåtriktade pressaktiviteter, och hanterar förfrågningar från journalister. Som pressekreterare till våra språkrör deltar du även i strategisk kommunikationsplanering och förutsätts komma med egna initiativ. Som medarbetare på press- och kommunikationsavdelningen jobbar du tillsammans med andra pressekreterare och i nära samarbete med vår digitala redaktion. Du samarbetar också med strateger och politiskt sakkunniga. En hel del resor ingår i arbetet.


Din profil
Vi söker dig som har erfarenhet av proaktivt och reaktivt pressarbete gentemot journalister och opinionsbildare. Har du erfarenhet av redaktionellt arbete eller av att arbeta med press i en politisk kontext är det en stor fördel. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift och är insatt i Miljöpartiets politik. Du har en förmåga att agera snabbt, skriva målanpassade texter och klara korta deadlines. Som person har du hög personlig integritet, god känsla för service och förmåga att agera rådgivare med en prestigelös inställning.


Välkommen med din ansökan
Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Tjänsten är en tillsvidareanställning som föregås av sex månaders provanställning. Det är en heltidstjänst på 35 timmar per vecka. Vi tillämpar individuell lönesättning och oreglerad arbetstid. En förutsättning för tjänsten är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll.


Har du frågor om tjänsterna kan du kontakta Annica Hjerling, press- och kommunikationschef annica.hjerling@mp.se eller Tova Kibal, pressekreterare för språkrör tova.kibal@mp.se Fackliga företrädare är Fredrik Elisson (Unionen) fredrik.elisson@mp.se och Henrik Dahlbom (SAco) henrik.dahlbom@mp.se


Ansök med personligt brev och CV. Skicka din ansökan till ansokningar@mp.se och ange “Pressekreterare” i ämnesraden. Sista ansökningsdag är den 8/9 2024, vi kommer att kalla till intervjuer löpande.


De ansökningshandlingar som du sänder in för specifik rekryteringsprocess kommer att sparas i 24 månader efter det datum då rekryteringsprocessen är avslutad i enlighet 4 kapitlet 3 § i diskrimineringslagen. Efter 24 månader kommer ansökningshandlingarna att raderas.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Försäkringskassan

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Försäkringskassan .

Verksamhetsområdeschef till vår Rättsavdelning i Stockholm

Kontorschef, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 6
Nytt
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Du kommer att ansvara för Försäkringskassans rättsliga utvecklingsarbete med placeringsort Göteborg eller Stockholm.Rättsavdelningen ansvarar för den rättsliga styrningen, det rättsliga utvecklingsarbetet och rättsligt stöd i viss utsträckning. Verksamhetsområdet utveckling och samordning ansvarar bland annat för regelutveckling, remisser som avser rättsliga frågor och styrning i frågor som rör digitalisering samt dataskydd. Verksamhetsområdet ansvarar även för rättsligt stöd till vissa verksamheter, exempelvis i affärsjuridik, förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess och säkerhetsfrågor.

Detta är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar för att leda Försäkringskassans rättsliga utveckling och styrning i frågor som rör digitalisering. Välkommen till Försäkringskassan!

Ansvar och arbetsuppgifter
Som verksamhetsområdeschef ansvarar du för att styra verksamhet och leda människor utifrån myndighetens långsiktiga mål och avdelningens gemensamma inriktning. Den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Du leder i första hand områdeschefer som leder medarbetare.

I ditt uppdrag är du ett stöd för avdelningschefens beslutsfattande och tar ansvar för att fattade beslut genomförs inom din verksamhet. Du skapar förståelse för sammanhang, riktning och de målbilder avdelningen satt upp och tar fram de planer din verksamhet behöver. Du har verksamhetsansvar, budgetansvar samt personalansvar. Du har en aktiv roll att driva samarbetsfrågor utifrån ett större samhällsperspektiv tillsammans med andra myndigheter och aktörer. Du representerar Försäkringskassan i mediekontakter.

I ditt uppdrag ingår även att kunna kvalitetssäkra det rättsliga arbetet som bedrivs inom verksamhetsområdet.

I verksamhetsområdets ledningsgrupp styr du det strategiska arbetet tillsammans med dina områdeschefer, stödfunktioner och driver tvärfunktionella samarbeten. Genom ditt ledarskap skapar du den förutsägbarhet, trygghet och hållbarhet som är nödvändig för att medarbetarna ska kunna ta sitt ansvar samt möta behovet av förändring. Du anpassar och utövar ditt ledarskap på ett sätt som skapar förutsättningar för medarbetarna att använda sitt omdöme och kompetens.

Som verksamhetsområdeschef ingår du i avdelningens ledningsgrupp och din närmast överordnade chef är rättschefen Marie Axelsson.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som


• har juristexamen
• har erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete
• har tidigare chefserfarenhet
• har god ledarskapsförmåga
• utvecklar långsiktiga och positiva målbilder
• främjar nya idéer och utvecklar lösningar som stödjer utveckling
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• tar egna initiativ och agerar proaktivt, får saker att hända och tar ansvar för resultatet
• har god självkännedom och är stabil som person, främjar ett förtroendeskapande arbetsklimat
• främjar ömsesidig dialog, är lyhörd och anpassar sin kommunikation efter behov och situation.

Det är meriterande om du


• har erfarenhet av att leda chefer
• har flerårig chefserfarenhet
• har erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet
• har erfarenhet av att leda på distans
• har erfarenhet av arbete från lagstiftningsprocessen
• är assessor eller har erfarenhet från kvalificerat domstolsarbete.

 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Göteborg eller Stockholm (Telefonplan).

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

 

Kontaktpersoner
Avdelningschef: Marie Axelsson, 010-111 99 78 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Stefan Dahlberg, 010-116 45 16 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Behzad Barkhodaee 010-116 22 96, Saco-S: Peter Moberg, 010-111 79 29, Seko: Johanna Grundström 010-115 30 44.

 

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 24 november 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan

Ansök nu

Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen stöd för återgång i Stockholm

Försäkringsutredare, försäkringskassa
Läs mer Nov 5
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Lösningsfokuserad, coachande och samarbete
I rollen som försäkringsutredare med inriktning stöd för återgång möter du personer som ofta har en komplex livssituation med en pågående sjukskrivning. Individen kan stå relativt långt från återgång i arbete eller annan sysselsättning och har därför behov av stöd från Försäkringskassan och andra aktörer för att komma tillbaka i arbete.  Du är drivande för att samordna de rehabiliteringsbehov som identifierats och matcha dessa behov med rätt insatser. I arbetet gör du individen delaktig i processen. Du har kontakt och planerar med externa samarbetspartners såsom individens arbetsgivare, sjukvården eller Arbetsförmedlingen. Du arbetar i första hand med digitala möten som du leder, men även fysiska möten kan förekomma vid behov.   

Som försäkringsutredare handlägger du ansökningar om sjukpenning. Du fattar självständigt beslut om rätten till sjukpenning genom att tillämpa lagstiftningen korrekt och det innebär också att du behöver ta ställning till förändrade omständigheter i sjukfallen. Du ansvarar även för löpande dokumentation och utbetalning av ersättning.

Rollen som försäkringsutredare är coachande och dina kontakter präglas av lyhördhet, respekt och vilja att skapa trygghet och förståelse för sjukförsäkringen hos individen och samarbetspartners. Du samarbetar med dina kollegor på plats och digitalt. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela erfarenheter och kompetenser.

Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

 

 Vi söker dig som


• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• verkställer planer och processer samt ser till att dessa håller hög kvalitet
• har körkort för automatväxlad personalbil (detta gäller enbart för Visby)

 Det är meriterande om du har professionell erfarenhet av:


• att möta människor i utsatta och komplexa livssituationer
• att arbeta i en samordnande och ledande funktion med externa samarbetspartners så som hälso- och sjukvård och arbetsgivare
• att identifiera vägar framåt för att få personer ut i arbete eller sysselsättning.
• att driva utredningar och processer framåt
• att tillämpa ett coachande arbetssätt och har en god pedagogisk förmåga

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsorter är Johanneshov, Sollentuna och Visby. Du kommer få specificera till vilken/vilka orter som du söker dig till i urvalsfrågorna i samband med din ansökan. 

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chefer: Ekaterina Matushkina (för Stockholm) tel 010-112 00 82 samt Robert Kollberg (för Visby) tel 010-112 02 12 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Fanny Secher, fanny.secher@fk.se, tel 010-112 22 96 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Behzad Barkhodee, tel 010-116 22 96, Saco-S: Ellinor Eriksson, tel 010-118 34 47, Seko: Eliza Grundström tel 010-115 34 02.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 24 november 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

Försäkringshandläggare till Omprövningen i Stockholm

Försäkringshandläggare, försäkringskassa
Läs mer Nov 6
Nytt
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Utredningar, beräkningar, analyser och teamarbete
Arbetet innebär handläggning med inriktning på omprövning och överklagande. Du arbetar i den inledande delen av omprövningsprocessen vilket innebär att du förbereder överklaganden för hantering både inom myndigheten och domstol samt tar fram underlag inför domstolens prövning av ärendet. Du administrerar i den formella delen avseende ärenden som har kommit in till Försäkringskassan för omprövning samt fördelar övriga ärenden till nästa steg i processen. Som Försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Du har skriftlig och/eller muntlig kontakt med övriga avdelningar samt ibland den som överklagar och förvaltningsrätt. Internt samarbetar du med omprövare och stödfunktioner som processförare och specialister. 

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• har god samarbetsförmåga
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• har datorvana.

Det är meriterande om du


• har erfarenhet som registrator på Försäkringskassan
• har kunskap i förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess och socialförsäkringsbalken.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt
2 tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placeringsort: Stockholm 

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Samra Swenson, 010-1164905 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Mikael Dewrang mikael.dewrang@forsakringskassan,se (för frågor om rekryteringsprocessen). ST:Carolina Mancho 010-1162880; Saco-S: Tony Engelbrechsen 010-1130899; Seko: Johanna Grundström 010-1153044

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 27 november 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

Administrativ assistent inom Verksamhetsstöd i Stockholm

Administratör
Läs mer Okt 31
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Avdelningen för Verksamhetsstöd ansvarar för bland annat lokalförsörjning, kontorservice, upphandling, hållbarhet, generellt handläggningsstöd, informationsstyrning, diarieföring, arkiv och skanning. Verksamhetsstöd levererar även vissa tjänster till andra myndigheter.

Dokumentation, administration samt internt samarbete
Som administrativ assistent ger du administrativt stöd till avdelningschefen och avdelningens ledningsgrupp. Du bidrar till att chefens vardag kan fungera smidigt. Rollen innebär ett nära samarbete med verksamheten och i arbetet tar du egna initiativ till förbättring. Du kommer även att ingå i ett nätverk med avdelningens övriga administrativa assistenter. Som person är du prestigelös och van att ta kontakt med medarbetare på olika nivåer. Avdelningen har ungefär 420 medarbetare på knappt 60 orter över hela landet.

I arbetet hanterar du mötesbokningar, mötesdokumentation, enklare personaladministration, planering och inköp. Du koordinerar och följer upp aktiviteter inom arbetsmiljö, verksamhetsplanering, konferenser med mera. Tjänsten innebär också arbete med diarieföring och granskning av fakturor. Du kommer också att ta fram presentationsmaterial samt skriva, administrera och publicera nyheter och dokument på Försäkringskassans lokala intranät och i vår dokumenthanteringsyta (Microsoft Share Point). Du samarbetar med och är kontaktperson åt andra verksamheter. 

Som administrativ assistent hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål 
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift 
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
• identifierar snabbt problem och löser dessa på ett relevant sätt.

Det är meriterande om du


• har erfarenhet av att ge administrativt stöd till personer i ledande befattningar i stora organisationer
• har erfarenhet från offentlig sektor
• har mycket goda kunskaper i Officepaketet och Microsoft Share Point
• har erfarenhet av fakturahantering och ekonomiarbete i Visma Proceedo och Agresso
• har kunskaper om och erfarenheter av diarieföring och arkivhantering
• har kunskap om förvaltningslagen
• har kunskap om dataskyddsförordningen
• har erfarenhet av samverkan med fackliga parterna samt arbetsskyddsorganisation.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Lena Sandh, 010-116 93 33 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Jenny Boberg Asplund, jenny.boberg.asplund@forsakringskassan.se, 010-113 45 18 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Carolina Mancho, 010-116 28 80, Saco-S: Karoline Mellgren, 010-116 93 36, Seko: Johanna Grundström 010-115 30 44.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 21 november 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

Områdeschef till verksamhetsområde rättsligt stöd i Stockholm

Platschef, försäkringskassa/Områdeschef, försäkringskassa
Läs mer Okt 29
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Verksamhetsområdet är en del av avdelningen för sjukförsäkring. Inom området samlas allt rättsligt stöd till avdelningens medarbetare som finns på 59 orter i landet. Verksamhetsområdet består av specialister, verksamhetsutvecklare och avdelningsjurister.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att enhetschefer ska kunna och vilja ta stort ansvar för områdets resultat och för sin egen utveckling. I rollen som Områdeschef ingår personalansvar, budgetansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för ditt område. Du förväntas att ta ett strategiskt helhetsansvar för ditt område men även att agera operativt utifrån lokala förutsättningar.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder medarbetarna i ditt område en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.

Du har personalansvar för 7 enhetschefer som i sin tur leder ca 140 medarbetare som arbetar som specialister. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn i nära samarbete med dina kollegor. Som områdeschef rapporterar du till chefen för verksamhetsområdet och ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp som tillsammans arbetar för verksamhetsområdets utveckling och resultat med fokus på rättsligt stöd och styrning inom avdelningen. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten och i mediekontakter.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som


• har jur.kand. examen
• har dokumenterad chefserfarenhet
• har god ledarskapsförmåga
• utvecklar långsiktiga och positiva målbilder
• tar egna initiativ och agerar proaktivt, får saker att hända och tar ansvar för resultatet
• förstår organisationens struktur och kultur och tar tillvara kompetenser effektivt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god självkännedom och är stabil som person, främjar ett förtroendeskapande arbetsklimat
• främjar ömsesidig dialog, är lyhörd och anpassar sin kommunikation efter behov och situation.

Det är meriterande om du


• har erfarenhet av att arbeta på domstol eller myndighet
• har kunskap i socialförsäkringsrätt
• har erfarenhet av operativt och strategiskt ledarskap
• har erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet
• har erfarenhet av att leda på distans
• har erfarenhet av nära samarbete med kollegor på distans.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper

Övrigt
En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm (Telefonplan).

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef (för frågor om tjänsten): Daniel Grynfarb, 010-112 70 67. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Stig Lindblom, 010-116 90 63. Fackförbundet ST: Daniel Källström, 010-119 61 29, Saco-S: Matilda Eneqvist, 010-118 33 81, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 19 november 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu