Stockholm: Pressekreterare inom Kommunikationsavdelningen i Stockholm

Hitta ansökningsinfo om jobbet Pressekreterare inom Kommunikationsavdelningen i Stockholm i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2024-10-30 // Varaktighet: Heltid

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Vill du ha ett meningsfullt och flexibelt arbete med stort ansvar? Hos oss arbetar du i en grupp av erfarna pressekreterare där du har en viktig del i att stärka förtroendet och förståelsen för Försäkringskassan. Vi värnar om att stötta och utmana varandra på ett prestigelöst sätt, vilket ger dig utrymme att bidra med din kompetens och dina idéer.

Mediarelationer, omvärldsbevakning och teamarbete
Som en del i presstjänstteamet kommer du att arbeta med att planera, genomföra och följa upp externa kommunikationsinsatser riktade till media, för att öka kunskapen om socialförsäkringen och Försäkringskassans verksamhet. Du skriver bland annat debattartiklar, pressmeddelanden och underlag till inlägg i sociala medier. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor från kommunikationsavdelningen och övriga experter inom myndigheten. Du trivs bra med det minutoperativa liksom med det mer långsiktiga och planerade mediearbetet. Du kommer också att ansvara för att de medier som kontaktar myndigheten med frågor får snabba och korrekta svar. I uppdraget ingår att stötta myndighetens chefer, talespersoner och andra som medverkar i media med rådgivning, faktaunderlag, förberedelser och medieträning. Det ingår även daglig omvärldsbevakning.

Du är kreativ och har god förståelse för logiken i traditionella och sociala medier. Du är nyfiken och bidrar till hur Försäkringskassans proaktiva mediearbete kan stärkas. Vidare har du god förmåga att kunna förklara komplicerade sammanhang på ett enkelt sätt.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

 

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet inom kommunikations- och informationsområdet, eller erfarenheter och kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har erfarenhet från liknande arbete inom media- och kommunikation
• har mycket goda kunskaper om offentlighetsprincipen och sekretess
• har god omvärldskunskap och förstår skeenden, helheter och sammanhang i samhället
• har mycket goda skribentkunskaper
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg.

Det är meriterande om du


• har erfarenhet från arbete på myndighet eller annan större organisation med högt medietryck
• har förmåga att skapa ett användbart nätverk.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Anders Sims, 010-112 38 94 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Hanna Granvik, hanna.granvik@forsakringskassan.se, 010-113 45 09 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Carolina Mancho, 010-116 28 80, Saco-S: Inger Landberg, 010-111 87 11, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 20 november 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Pressekreterare

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Pressekreterare.

Corporate Communications Officer – ATG

Läs mer Maj 12
Analysera. Kommunicera. Påverka för en hållbar spelmarknad. Vill du vara med och stärka ett av Sveriges mest välkända spelvarumärken – och samtidigt bidra till en mer välinformerad samhällsdebatt? ATG söker nu en Corporate Communications Officer som vill arbeta både strategiskt och operativt med vår externa bolagskommunikation, med särskilt fokus på våra ekonomiska rapporter och års- och hållbarhetsredovisning, samt kontakter med politiker, beslutsfattare och myndigheter.Som en del av vårt snabbfotade kommunikationsteam, med bred kompetens och ett öppet, tillitsfullt arbetsklimat, får du en central roll i att lyfta ATG:s perspektiv i samhällsdebatten. Du kommer att bevaka och analysera samhällsfrågor, bedriva opinionsbildning och bidra med kommunikationsstöd som stärker vår mission – att skapa en sund och hållbar spelmarknad där överskottet går tillbaka till samhället via hästsporten. Genom att driva frågor och föra dialog med relevanta aktörer vill vi bidra till fler välinformerade beslut och en positiv samhällsutveckling. Du ingår i teamet för External Corporate Communication och rapporterar till Head of External Corporate Communication.I rollen får du:· Ansvara för kommunikationsinsatser kopplade till framtagande och publicering av ATG:s ekonomiska rapporter och års- och hållbarhetsredovisning, i nära samarbete med ekonomichefen. I detta ingår även samordning och genomförande av pressaktiviteter – pressmeddelanden, intervjuer och mediekontakter.· Arbeta med att analysera samhällsfrågor, omvärldstrender och politik som påverkar ATG:s verksamhet – och omvandla insikterna till tydlig och trovärdig kommunikation i olika format och kanaler.· Stärka ATG:s röst i samhällsdebatten genom proaktiv opinionsbildning som engagerar beslutsfattare, medier och intressenter.· Ge kommunikationsstöd till andra interna funktioner utifrån verksamhetsmål och strategisk riktning.· Delta i arbetet med kriskommunikation och vara en aktiv del av krisberedskapsgruppen.· Stödja och bidra till innehållsproduktion på omatg.se, där vi visar hur vår verksamhet skapar värde för samhället.

Är det här du?· Du har mycket god samarbetsförmåga och en stark kommunikativ ådra – på både svenska och engelska, i tal och skrift.· Du har god förståelse för medielogik, samhällsdebatt och hur man bygger relationer med journalister och opinionsbildare.· Du har erfarenhet av strategisk bolagskommunikation, med särskilt intresse för ekonomi- och hållbarhetsfrågor samt kontakter med politiker, beslutsfattare och myndigheter.· Du förstår hur man når ut genom olika kanaler och format, och är skicklig på att paketera budskap till olika målgrupper.· Du har erfarenhet av kriskommunikation, och förmåga att hantera komplexa situationer med lugn och tydlighet.· Kunskap om sport- och spelbranschen är ett plus.· Du har en relevant utbildning inom kommunikation, journalistik eller media - högskole- eller universitetsexamen är meriterande.

”Spelbranschen – komplext, dynamiskt och ständigt i förändring”Jag har haft förmånen att få arbeta med sådant jag tycker är roligt. Från mina tidigare roller på TV4 och Discovery Networks till min nuvarande position på ATG, har mitt fokus alltid varit att skapa tydlig, engagerande och förtroendeingivande kommunikation för såväl kollegor som externa intressenter – media, politiker och andra opinionsbildare. Jag söker mig till miljöer där det krävs skärpa, fingertoppskänsla och strategiskt tänkande. Spelbranschen är ett sådant sammanhang – komplext, dynamiskt och ständigt i förändring.Rekryterande chef, Camilla Hasselström, Head of External Communication We are the game
I mer än 50 år har vi på ATG levererat spänning och underhållning till svenska folket. Vi drivs av att trygga den svenska hästnäringen och att fortsatt vara ett ansvarsfullt spelbolag i framkant. Vår vision att leverera världens bästa spelupplevelse. Vi gillar att samarbeta och uppmuntrar varandra att tänka och testa nytt. Självledarskap och kompetensutveckling är viktiga delar för oss. Vi bryr oss om varandra och våra kunder och vi vill så klart också att alla tävlingshästar ska må bra. Hela vårt överskott går till hästnäringen – något som både känns och gör gott.Join the game!
Varmt välkommen med din ansökan via vår rekryteringsportal antingen med ditt cv eller din LinkedIn-profil – det som är enklast och smidigast för dig. Läs gärna mer om oss på vår karriärsida och tveka inte att höra av dig om du har frågor om tjänsten. Vi tillämpar 6 månaders provanställning och gör bakgrundskontroller för alla roller. Tjänsten är på heltid och utgår från vårt kontor vid Solvalla, alldeles intill travbanan. Vi har ett flexibelt arbetssätt vilket innebär att du, beroende på roll, har möjlighet att kombinera distansarbete med arbete från kontoret. Var med och bygg världens bästa spelupplevelse tillsammans med oss!


Så här har vi det
Hos oss är du del av en innovativ miljö och med hjälp av den senaste tekniken utvecklar du den bästa spelupplevelsen. Vi gillar att samarbeta och hos oss får du stort utrymme att påverka ditt arbetssätt. Här hittar du nyfikna, nytänkande medarbetare och ledare – viktiga egenskaper för att kunna utveckla och utvecklas. Liksom energi , mod och motivation. ?

För att må bra är skrattmuskeln lika viktig att träna som alla andra muskler. Både den fysiska och den mentala hälsan skapar balans i livet. Hur vi har det på jobbet påverkar privatlivet- och vice versa. Vi ser det som en självklarhet att ge det stöd och de verktyg som behövs. ? Ditt val av arbetsplats och arbetssätt är flexibelt och vi lägger stor vikt på självledarskap.?

Vi bryr oss om varandra och respekterar varandras olikheter på ATG. Och vi vill att våra kunder ska må bra och ha roligt när de spelar. Vi bryr oss också om sportens välmående, dvs. idrottarna och hästarna - och samhället runt omkring oss. Vi drivs inte av privata vinstintressen utan allt överskott går tillbaka till våra ägare, svensk trav- och galoppsport, något som både känns och gör gott.

Ansök nu

Press- och eventkoordinator till Samhall

Läs mer Maj 14
– Är du en kommunikativ doer med samhällsengagemang? 
Vill du vara med och lyfta fram ett av Sveriges viktigaste uppdrag? Samhall söker nu en engagerad press- och eventkoordinator som brinner för kommunikation, samhällsfrågor och att skapa meningsfulla möten mellan människor och medier. Det här är en roll för dig som är i början av din kommunikationskarriär, men som redan nu vill ta stort ansvar och få möjlighet att utvecklas. 
Huvuduppgift
Som press- och eventkoordinator kommer du att skapa engagerande, relevant och syftesdriven kommunikation främst mot våra externa målgrupper. Du kommer att jobba med presskontakter och proaktivt mediearbete samt med olika typer av externa aktiviteter. Rollen är junior och kräver en ”doer”. Du är en del av vår marknads- och kommunikationsavdelning och arbetar nära vår press- och PR-ansvariga, samt rapporterar till varumärkeschefen. Du blir en del av vår innehållsstudio där vi producerar material både för interna och externa målgrupper.  
 
Rollen kan innefatta

Skriva pressmeddelanden  


Proaktivt och reaktivt mediearbete 


Sammanställa och producera rapporter och uppföljningar 


Omvärldsbevakning 


Arrangera seminarier och andra typer av externa och interna aktiviteter. Här ingår exempelvis Samhalls årliga bolagsstämma och seminarium. 


 
Egenskaper 
Vi tror att du är en person som: 

Är beredd på att lära dig nya saker och som inte räds för att ta sig an uppgifter och lära nytt 


 Är stilistiskt säker med mycket goda språkkunskaper 


Har gott omdöme och vana att jobba självständigt 


Har ett stort intresse för samhällsfrågor 


Tar ansvar för dina projekt och genomför dem tills de är klara 


Har ett sinne för detaljer samtidigt som du ser helheten 


Är lösningsorienterad  


Är ansvarstagande och har ett eget driv 


Är en lagspelare som är bekväm med att jobba självständigt 


Är intresserad av ny teknik och hur den kan integreras i arbetet, samt har ett intresse av att hålla dig uppdaterad 


Har en känsla för ett varumärkes tonalitet och visuellt uttryck 


 
Erfarenhet? 

Relevant utbildning inom kommunikation 


Vi ser gärna att du har en förståelse och ett intresse för arbetsmarknadspolitiska och socialpolitiska frågor. Erfarenhet av arbete i statlig eller politiskt styrd verksamhet är meriterande.   


 
Ansökan och övrig information
Hos oss får du vara med och skapa verklig förändring, både för människor och samhället. Låter det som du? Välkommen att söka tjänsten. Vi?intervjuar?löpande?så?vänta?inte?med?att?söka! 
Samhall arbetar aktivt med mångfald och ser gärna sökanden med olika bakgrund.

Anställningsform: tillsvidare med 6 månaders provanställning
Tjänstgöringsgrad: 100%
Befattningens placering: Stockholm
Sista dag att ansöka är 2025-06-02
 
Kontakt
För frågor kontakta amanda.landstrom@samhall.se, varumärkeschef

Fackliga kontakter:
Asim Zilic, Saco 070-359 45 15
Linda Hinderyd, Ledarna 072-204 49 67
Georgios Pavlidis, Unionen 076-126 67 44

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Pressekreterare

Läs mer Apr 30
Bli en del av världens största humanitära rörelse

Röda Korset är världens största humanitära rörelse och finns i 191 länder. När katastrofen slår till är vi redan på plats för att hjälpa utsatta människor, inte minst tack vare 16 miljoner volontärer.

Svenska Röda Korset driver verksamhet inom kris och katastrof, skyddsfrågor samt hälsa och vård. Vi har förtroendet att omsätta bidrag från individer, företag och myndigheter i konkreta insatser för de mest utsatta.

Vi kämpar för att rädda liv, och ge hopp, överallt och varje dag. Oavsett i vilken roll du jobbar är du med och bidrar – i just din profession och genom handlingskraft och mod. Välkommen till vår värld!



Pressekreterare

Vill du vara med och skapa synlighet och engagemang för Svenska Röda Korset och vårt humanitära arbete i Sverige och i världen?

Vi söker nu en erfaren pressekreterare till Svenska Röda Korset. Som pressekreterare blir du del av vårt press- och påverkansteam på åtta personer och arbetar mycket nära kollegor på kommunikations- och insamlingsavdelningen samt med Röda Korsets verksamheter och talespersoner. Vi är organiserade i agila team och arbetar aktivt och medvetet med att öka lärandet där vi avsätter tid för att förbättra våra arbetssätt och våra metoder. Tillsammans skapar du och dina kollegor synlighet som stärker Röda Korsets varumärke, ökar insamling och stärker vårt påverkansarbete. Ditt arbete bidrar till Röda Korsets övergripande syfte: att ge stöd till människor i utsatthet i kriser och katastrofer.

I arbetet ingår bland annat att:

• Identifiera nyheter inom Röda Korsets verksamheter och profilera vårt arbete och företrädare för att nå ut med Röda Korsets frågor i media.
• Ta fram budskap och talepunkter, coacha talespersoner och agera rådgivare i pressfrågor inom organisationen.
• Hantera inkommande medieförfrågningar och journalistkontakter.
• Mäta och analysera mediegenomslag och justera budskap och planer därefter.
• Delad pressjour med kollegor i teamet under vardagar, även kvällar och ca var femte helg.

Om dig

Du har förmågan att hitta vinklar och ta fram nyheter från Röda Korset som är intressanta för media. Du är kreativ och självgående och har erfarenhet av marknads-PR och/eller Röda Korsets prioriterade frågor såsom humanitärt stöd, krisberedskap och social utsatthet. Ditt samhällsintresse är stort och du kan snabbt sätta dig in i Röda Korsets frågor och navigera i en organisation vars uppdrag sträcker sig från lokalt till internationellt och där volontärer är livsnerven.

Vidare har du god erfarenhet av att bygga och underhålla relationer med journalister och mediehus. Vi ser gärna att du även har erfarenhet av medial krishantering och såväl reaktiv som proaktiv mediebearbetning. samt att du:

• Har minst fem års erfarenhet av PR-arbete och ett kontaktnät inom media.
• Har relevant utbildning inom journalistik eller kommunikation.
• Är en vass skribent som kan formulera tydliga budskap i en organisation med djup sakkunskap.
• Har erfarenhet av kriskommunikation och att arbeta i en matrisorganisation.
• Är en strukturerad projektledare.
• Gärna har erfarenhet från humanitär sektor.

För att trivas i rollen bör du gilla att jobba i nära samarbete med andra samt ha god förmåga att hantera snabba skeenden och prioritera ditt arbete. Du är en person med stor initiativkraft som kan omsätta idéer till resultat samtidigt som du är en lagspelare med god förmåga att bygga relationer. Du har gott omdöme och personlig mognad och självklart delar du Röda Korsets humanitära värderingar.

Om tjänsten

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast, placering är på Svenska Röda Korsets kontor på Lindhagensgatan 126 på Kungsholmen i Stockholm. Provanställning på 6 månader tillämpas för tjänsten.

Vi tillämpar målstyrd arbetstid och flexibelt arbete som innebär att du har möjlighet att arbeta från annan plats utifrån verksamhetens förutsättningar och i samråd med din chef upp till två dagar per vecka.

Vi välkomnar din ansökan senast den 18 maj 2025. Intervjuer genomförs löpande vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas före ansökningsperiodens slut.

Vid frågor är du välkommen att kontakta Josefine Karlsson, kommunikationschef, på josefine.karlsson@redcross.se

Så här rekryterar vi

Svenska Röda Korset strävar efter att vara en inkluderande organisation med medarbetare som bidrar till mångfald i både perspektiv, erfarenhet och bakgrund. Vi tror att det gör oss mer relevanta. Därför rekryterar vi gärna personer som har olika etnisk och social bakgrund, könsidentitet- och uttryck, tro, ålder, funktionsvariationer och sexuell läggning.

Vår rekryteringsprocess startar med ett första urval baserat på en upprättad kravprofil och följs sedan av intervjuer och i vissa fall online-tester samt bakgrundskontroll och referenstagning.

Då Svenska Röda Korset är med i "Inter-Agency Scheme for the Disclosure of Safeguarding-related Misconduct" för att skydda vår sektor från sexuella övergrepp ställer vi särskilda frågor kring detta till dina referenser. Slutkandidater kan även komma att screenas mot EUs och FNs sanktionslistor.

Här hittar du kontaktuppgifter till de fackklubbar som finns representerade hos oss. Du lan också läsa mer om oss som arbetsgivare på vår karriärsida.

Vi undanber oss samtal från säljare av rekryteringsrelaterade tjänster.

Ansök nu

Presskommunikatör till CVE

Läs mer Apr 22
Brå verkar för att brottsligheten ska minska och tryggheten ska öka i samhället. Vill du vara en del i detta arbete?
Brås uppgift är att främja brottsförebyggande arbete genom utveckling, forskning och kunskapsspridning, till i första hand regeringen och myndigheter inom rättsväsendet. Hos oss får du möjlighet att arbeta med stimulerande arbetsuppgifter tillsammans med kunniga kollegor i en engagerande miljö. Vi finns på Fleminggatan i centrala Stockholm och är idag cirka 180 medarbetare.

Om CVE
Sedan januari 2018 finns det ett center mot våldsbejakande extremism (CVE) inom Brå. Centret ska stärka och utveckla det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism på nationell, regional och lokal nivå. Detta ska bland annat ske genom att vara ett kunskapsnav, ge behovsanpassat stöd till lokala aktörer och bidra till att skapa en högre grad av effektivitet och samordning i de förebyggande insatserna. Centret är placerat inom Brottsförebyggande rådet och samverkar med myndigheter, kommuner, det civila samhället och andra relevanta aktörer.

Centret består av tre enheter, enheten för strategiskt stöd och kunskapsutveckling samt enheten för samordning och operativt stöd. Den 1 mars startade enheten för fördjupade granskningar.

Om jobbet
CVE söker en erfaren presskommunikatör med kunskap om digitala kanaler. I rollen ansvarar du för centrets pressfunktion och arbetar både proaktivt och reaktivt med centrets pressfrågor. Du har kompetens att ge professionellt stöd och rådgivning i press- och mediefrågor till centrets medarbetare. Du har erfarenhet av kriskommunikation och av att ta fram budskapsunderlag och pressmeddelanden. I jobbet ingår även delat ansvar för myndighetens pressberedskap utanför kontorstid.
Arbetet innebär även att bidra till utvecklingen av centrets strategiska och digitala kommunikationsarbete och producera innehåll till CVE:s egna kommunikationskanaler. Du kommer att arbeta tillsammans med CVE:s kommunikatör och nära Brås kommunikationsavdelning. I arbetet förekommer även andra kommunikationsuppgifter som att skriva texter till nyhetsbrev och informationsmaterial. Centrets uppdrag är tvärvetenskapligt och berör många olika områden av samhället.

Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har:
akademisk examen i journalistik, media- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant
har flera års arbetslivserfarenhet av pressarbete och sociala medier
är en skicklig och snabb skribent och redaktör
kan beskriva komplexa frågor på ett kortfattat, tydligt, begripligt och korrekt sätt
erfarenhet av att skriva budskapsunderlag, pressmeddelanden och andra texter
erfarenhet av omvärldsbevakning.


Det är meriterande om du har:
erfarenhet av arbete på myndighet
kunskap om sakfrågor som är relevanta för CVE
erfarenhet av kriskommunikation.


???????Personliga egenskaper
Som person är du intresserad av brottsförebyggande arbete och är allmänbildad. Rollen kräver en person som kan navigera mellan strategisk analys och operativa leveranser. Du har förmåga att hantera skiftande prioriteringar och ibland korta deadlines. Du har god samarbetsförmåga och servicekänsla, är lösningsinriktad och lyhörd. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställning och ansökan
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. I tjänsten ingår pressjour. Vi tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. Tillträde snarast. Läs gärna mer om Brå och de förmåner som vi erbjuder, på https://bra.se/om-bra/jobba-hos-oss.html.

Arbetsort är Stockholm men vi tillämpar ett flexibelt arbetssätt där man kan jobba på distans 2 dagar i veckan.

Brå har ett inkluderande synsätt och värdesätter mångfald. 

Närmare upplysningar lämnas av tf. biträdande chef Maria Öhman, tfn 076-898 24 43. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Maria Esplund, tfn 08-527 58 535. Facklig kontaktperson SACO är Luis Antonio Galaz Miranda, tfn 08-527 58 487 och för ST är det Anna Horgby, tfn 08-527 58 521.

Välkommen med din ansökan!
För att söka jobbet klickar du på länken nedan. Ange diarienummer 2.1.1-0215/25 på din ansökan, och skicka in den till oss senast den 6 maj 2025.

???????Har du skyddade personuppgifter kontaktar du HR-specialisten som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

Pressekreterare

Läs mer Feb 10
Ellevio är ett av Sveriges största energibolag och därmed en viktig möjliggörare för klimatomställningen. Till år 2045 väntas elförbrukningen i Sverige mer än fördubblas. Det innebär att investeringar i vårt elnät är något av det viktigaste vi gör. Vi genomför omfattande investeringsprojekt för att modernisera, digitalisera, vädersäkra och bygga ut elnäten samt skapa förutsättningar för anslutning av ny fossilfri produktion. Vi tror på en ljus och hållbar framtid, gör du?

Om rollen som pressekreterare

I rollen som pressekreterare är du en nyckelspelare bakom arbetet med att omsätta Ellevios strategi i kommunikation om centrala samhällsfrågor som rör elektrifieringen, vilket är kärnan i den svenska klimat- och energiomställningen. Som pressekreterare hos oss arbetar du både strategiskt och operativt för att förmedla Ellevios berättelser i såväl lokal och regional som nationell media. Tillsammans med presschef och ett engagerat team kommunikatörer identifierar du nyheter, paketerar, formulerar och skapar proaktiv medial uppmärksamhet, med stor fokus på regionala och lokala mediarelationer. Du bevakar nyhetsflödet, hanterar medieförfrågningar, förbereder talespersoner och säkerställer budskapens genomslag. Du agerar ibland som talesperson och följer upp pressinsatser för att nå våra kommunikationsmål.

Rollen som pressekreterare är ett vikariat med start i mars alternativt april 2025, start kan anpassas något efter din tillgänglighet, och sträcker sig ett år framåt med eventuell möjlighet till förlängning.

Vem är du?

För att du ska passa och trivas i rollen som Pressekreterare behöver du vara både initiativrik, handlingskraftig, engagerad och relationsbyggande. Du är en social men okonstlad person, självständig men samtidigt prestigelös lagspelare. Du bygger förtroende och tillit genom lyhördhet och resultat. Du är initiativrik och redo att agera när du behövs; du är driven, mån om resultaten och går gärna lite längre för att resultatet ska bli så bra som möjligt.

Du har några års erfarenhet av arbete med medierelationer och pressarbete, gärna med erfarenhet från energibranschen, infrastruktur, myndighet eller större samhällstillvänt företag. Du har ett intresse och engagemang för energi- och klimatomställning i samhället.

Du arbetar nära och under ledning av presschef, men i din roll samverkar du dagligen med kollegor på kommunikationsavdelningen och personer i hela organisationen. I din roll är förtroende, tillit och handlingskraft centralt. Du är säker i osäkra sammanhang, står upp för dina och Ellevios åsikter och har mod att säga ifrån. När problem dyker upp fokuserar du på lösningar.

Vi söker dig som:


• Är initiativrik, engagerad och trygg i relationen med medier. Vi tror att du har 2–3 års erfarenhet av pressarbete i en större organisation, företag eller synlig aktör.
• Du är en skicklig kommunikatör med en god nyhetskänsla, van att hantera både lokal och nationell media. Du är lika van att svara på förfrågningar och hjälpa journalister hitta rätt som att hitta nyhetsvinklar och göra proaktiva insatser för att skapa uppmärksamhet.
• Skarp känsla för språk i både text och tal, med känsla för slagkraftiga budskap och kärnfullhet.

Meriterande:


• Erfarenhet från samhällsbyggande verksamhet. Till exempel energi, infrastruktur, transport, industri, är särskilt intressant. Ett stort intresse för samhällsfrågor är viktigt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av opinionsbildning och aktiv samhällsdebatt.

Ellevio som arbetsgivare
 
Det är viktigt för oss att medarbetare trivs, känner engagemang och drivs av viljan att kontinuerligt lära nytt och utvecklas. Endast då kan vi tillsammans nå vår vision om en ljus och hållbar framtid. Hos oss får du stora möjligheter att både påverka företaget i stort och din egen karriär. Ett fint bevis på det är att vi i år blivit utnämnda till Karriärföretag för femte året i rad!

Vi arbetar ständigt för ett hållbart och utvecklande arbetsklimat där jämställdhet, mångfald och inkludering är en självklarhet. Till exempel finns ELLE-nätet, Ellevios interna kvinnliga nätverk, och vi utbildar alla anställda i kollektiv intelligens för att skapa förutsättningar för ökad samverkan och trivsel.

Om du vill ta reda på mer


• Möt några av dina blivande kollegor
• Läs mer om vårt erbjudande till anställda
• Läs mer om vår rekryteringsprocess

Bra för dig att veta!

Vi vill tillsätta våra tjänster så snart vi hittar en bra match och därför rekommenderar vi dig att inte vänta med att skicka in din ansökan. Gillar du det du har läst hittills och vill vara med på vår resa framåt – skicka in ditt CV eller Linkedinprofil senast den 3/3.

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Jesper Liveröd på jesper.liverod@ellevio.se eller vår rekryterare Peter Priklonsky på peter.priklonsky@ellevio.se eller på tel. 073-302 94 17.

Då vi är en samhällsviktig verksamhet genomför vi alltid bakgrundskontroller på samtliga slutkandidater. Kontakta vår rekryterare om du vill ha mer information om våra bakgrundskontroller.

Om den aktuella tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass genomför vi, i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585,) en säkerhetsprövning med registerkontroll innan anställning. Om du söker en tjänst hos oss som kan komma att krigsplaceras får du information om det i samband med din anställning.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Försäkringskassan

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Försäkringskassan .

Analytiker inom GF Kontroll Dataanalys, Stockholm

Statistiker
Läs mer Jun 4
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Hos oss får du ett varierande och avancerat arbete i en trevlig arbetsmiljö, med goda möjligheter till balans mellan arbete och fritid. Om du också värdesätter ett välfungerande arbete med dina kollegor och vill bli en del av ett samhällsviktigt uppdrag, så kan detta vara tjänsten för dig.

Dataanalys, riskanalyser och intern samverkan
Dataanalys har bland annat i uppdrag att systematiskt genomföra kontroller i Försäkringskassans IT-system för att identifiera interna överträdelser och brott mot Försäkringskassan av anställda i sin tjänstemannaroll samt övriga brott mot myndigheten.

Som analytiker är du drivande i dina arbetsuppgifter och ingår i team av 5 analytiker som utvecklar nya kontroller och fungerar som brygga mellan Dataanalys och berörda verksamheter. Vi söker dig som har ett intresse för och förståelse kring hur analyser tekniskt kan hjälpa oss att identifiera olika företeelser. I arbetsuppgifterna inom funktionen ingår bland annat samverkan med angränsande funktioner och på uppdrag av dessa utföra uttag av information från loggar och datalager, hantering av loggar för utlämnande av allmän handling, delta i projekt för att upprätthålla spårbarhet i Försäkringskassans system och kontinuerligt revidera och föreslå förbättringar av processen för genomförande av dataanalys.

Rollen innebär även att delta i och genomföra riskanalyser, genomföra beslutade kontroller genom dataanalys av loggar och övrig information, delta i utvecklingen av nya kontroller för dataanalys i riskutsatta processer och system och att bedöma och kategorisera resultatet av genomförda dataanalyser. I rollen som analytiker ingår det även att dokumentera och rapportera resultat av genomförda dataanalyser och kontroller till berörda, skapa och upprätthålla kontakter med avdelningar inom Försäkringskassan samt andra myndigheter och att samla in och strukturera data, använda olika verktyg och tekniker för att samla in data från olika källor och organisera den för analys.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som


• har högskoleexamen inom IT eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har flerårig erfarenhet från arbete inom aktuellt verksamhetsområde och verksamhetsutveckling
• har erfarenhet av analysarbete med kvantitativa eller kvalitativa metoder
• har goda kunskaper i relevanta analysmetoder och verktyg
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
• har förmåga att skapa ett användbart nätverk
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god kommunikativ förmåga, på svenska i tal och skrift
• har goda kunskaper i excel.

Det är meriterande om du


• har kunskap om försäkringskassans handläggningssystem, uppbyggnad och arkitektur
• har kunskap om integritets- och systemloggar
• har erfarenhet av att delta i projekt
• har erfarenhet av programmering.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. Placeringsort: Östersund eller Stockholm.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Malin Wennerklev, 010- 113 70 83 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Alexandra Strandqvist, alexandra.strandqvist@forsakringskassan.se, 010-12 44 58 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Thomas Blomgren, 010-118 82 23, Saco-S: Jannica Höglund, 010-111 43 68, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 29 juni 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.

Ansök nu

Kvalificerad jurist till samordnad statlig it-drift i Stockholm

IT-jurist
Läs mer Maj 26
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.
Försäkringskassan, Skatteverket och Trafikverket har fått ett nytt uppdrag av regeringen, att tillhandahålla samordnad och säker statlig it-drift till statliga myndigheter. Försäkringskassan har också fått i uppdrag att samordna detta arbete och därför söker vi kvalificerade personer till flera olika roller. Vi söker en erfaren jurist med dokumenterad erfarenhet av utredning och författningsskrivning Försäkringskassans it-avdelning för att under ett år arbeta med centrala utredningsfrågor som underlag för viktiga vägval för den samordnade it-driften.  

Kvalificerad jurist med fokus på statlig it-rätt och totalförsvar
Du är en jurist med gedigna kunskaper om författningsfrågor som ska vara med och driva och stödja verksamhetsutveckling som bidrar till en samordnad och säker statlig it-drift. Du förväntas kunna göra kvalificerade utredningar av komplex systemövergripande karaktär och kommer bland annat att arbeta med att, i samverkan med andra, ta fram underlag för hur och i vilka sammanhang molntjänster kan användas inom den samordnade och säkra statliga it-driften. 

För att lyckas i rollen krävs att du tar initiativ och ansvar, bygger relationer inom och utom myndigheten, förstår och analyserar sammansatta frågor snabbt och effektivt. Du är van att ta fram skriftliga beslutsunderlag och kan omsätta kunskap från andra områden till de frågor som området ansvarar för.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och ser att du är en skicklig jurist som är kvalitets- och resultatinriktad. Du har förmåga och trivs med att både själv och tillsammans med andra driva processer framåt. Du har ett gott omdöme och tycker om att samarbeta med personer från olika yrkeskategorier. Arbetet kräver att du är konstruktiv och lösningsorienterad samt har en god pedagogisk förmåga kombinerat med en hög språklig och stilistisk förmåga och vågar tänka nytt. Det är ett jobb för dig som vill vara med och skapa förutsättningar för ett säkrare Sverige och en effektivare statsförvaltning.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda och säkerhetskänsliga uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som


• har jur kand eller juristexamen
• har erfarenhet av utrednings- och författningsskrivningsarbete, från t.ex. utredningsväsendet eller Regeringskansliet
• har förmåga att arbeta självständigt och ta ansvar för resultat med hög kvalitet
• är handlingskraftig
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat
• uppskattar och har mycket god förmåga att samarbeta med andra.

Det är meriterande om du


• har erfarenhet från arbete i och med Regeringskansliet
• kunskap om outsourcing av it och molntjänster 
• kunskap om informationssäkerhet
• erfarenhet av myndighetssamverkan
• kunskap om digitalisering i offentlig sektor. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
En tjänst 12 månader alternativt fast tjänst, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Intervjuer sker löpande. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm.

Kontaktpersoner
Chef: Juha Alskog, 010-1129592 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Anneli Wetterholt, 010-1186812 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Peter Lampinen, Saco-S: Mohamed Abu-Torse, Seko: Eliza Grundström. Dessa når du via vår växel på telnr: 08-7869000.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 25 juni 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.

Ansök nu

Säkerhetsskyddsexpert inriktning analys, verksamhetsområde Säkerhet

Verksamhetsanalytiker
Läs mer Jun 2
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Säkerhetsskydd, säkerhetsskyddsanalys och säkerhetsskyddad upphandling
Alla medarbetare inom verksamhetsområde Säkerhet har en primär inriktning inom något av våra ansvarsområden. Som säkerhetsskyddsanalytiker och verksamhetsutvecklare inom säkerhetsskydd ingår du i området strategisk säkerhet och tjänsten är i första hand inriktad på arbete inom säkerhetsskydd men du kommer även arbeta med andra uppgifter inom säkerhetsområdet. Du verkar för ökad kunskap och medvetenhet inom myndigheten vad avser säkerhetsskydd och du bidrar med din kompetens inom området internt.

I rollen som säkerhetsskyddsanalytiker är din uppgift att tillsammans med övriga medarbetare bidra till att på ett strukturerat sätt säkerställa och kontinuerligt vidareutveckla myndighetens arbete inom säkerhetsskydd. Som säkerhetsskyddsanalytiker kommer du att arbeta med att identifiera, dokumentera och bedöma skyddsvärden och i arbetet ingår ett omfattande internt samarbete såväl inom verksamhetsområdet som inom myndigheten för att bistå verksamheten med adekvat stöd och tydlighet, liksom extern samverkan med andra myndigheter och organisationer. Vidare hjälper du till att utveckla myndighetens arbete med säkerhetsskyddsanalys och relaterade processer, till exempel säkerhetsskyddad upphandling. I arbetet ingår det även att bistå andra i arbetsgruppen med uppföljning och vägledning gentemot externa verksamhetsutövare.

För att passa i rollen behöver du vara en självgående teamspelare med en god förmåga att tolka, utvärdera och hantera komplex och skyddsvärd information och utifrån det kunna göra analyser och prioriteringar. Du är noggrann och har hög integritet, trygg i dig själv så att du kan göra egna bedömningar, driva processer och ta egna initiativ. Tillgänglighet, god service, information, vägledning och leverans ska känneteckna ditt arbete. Du ska också vara kommunikativ, noggrann och ha en hög säkerhetsmedvetenhet.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som


• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• flerårig erfarenhet av arbete med säkerhetsskydd och mycket god kunskap i de lagar och förordningar som reglerar säkerhetsskyddsområdet
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har:


• flera års arbetslivserfarenhet från säkerhetsområdet vid civil myndighet
• dokumenterad erfarenhet av att ta fram, genomföra och dokumentera säkerhetsskyddsanalyser samt säkerhetsskyddsplaner för komplexa verksamheter.
• erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling och särskilda säkerhetsskyddsbedömningar
• aktuell erfarenhet av att utveckla, implementera och följa upp processer inom säkerhetsskyddet.
• erfarenhet av att ta fram och genomföra säkerhetsskyddsanalyser
• formella utbildningar inom säkerhetsskydd
• erfarenhet från arbete i säkerhets- eller underrättelsetjänst.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Yrkesrollen för tjänsten är verksamhetsutvecklare. Resor i tjänsten förekommer. Placeringsort: Stockholm, Sundsvall. För rätt kandidat kan även annan placering diskuteras.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Jan Hägglund, 010-114 17 37 (för frågor om tjänsten), HR-specialist: Carin-Maria Dahlberg, carin-maria.dahlberg@forsakringskassan.se, 010- 113 10 47 (för frågor om rekryteringsprocessen), Fackförbund:  ST: Henrik Lindholm, 010-116 92 35 Saco-S: Henrik Schornack, 010-112 48 17 Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 23 juni 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.

Ansök nu

Säkerhetsskyddsspecialist inriktning personalsäkerhet i Stockholm

Verksamhetsanalytiker
Läs mer Jun 2
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Verksamhetsområde Säkerhet har ansvaret för ledning, styrning, samordning och uppföljning av säkerhetsarbetet inom Försäkringskassan. Verksamhetsområde Säkerhet ansvar inrymmer bland annat informationssäkerhet samt säkerhetsskydd, krisberedskap, sektorsansvar och incidenthantering. Säkerhetsarbetet utgår från Försäkringskassans ledningssystem för säkerhet, vilket också verksamhetsområde Säkerhet ansvarar för att utveckla och förvalta.

Säkerhetsskydd, personalsäkerhet och säkerhetsprövning
Alla medarbetare inom verksamhetsområde Säkerhet har en primär inriktning inom något av våra ansvarsområden. Som personalsäkerhetsspecialist och verksamhetsutvecklare inom säkerhetsskydd ingår du i området strategisk säkerhet och tjänsten är i första hand inriktad på arbete inom säkerhetsskydd men du kommer även arbeta med andra uppgifter inom säkerhetsområdet. Du verkar för ökad kunskap och medvetenhet inom myndigheten vad avser säkerhetsskydd och du bidrar med din kompetens inom området internt.

I rollen som säkerhetsskyddsspecialist är din uppgift att tillsammans med övriga medarbetare bidra till att på ett strukturerat sätt säkerställa och kontinuerligt vidareutveckla myndighetens arbete inom säkerhetsskydd. Som säkerhetsskyddsspecialist kommer du att arbeta med att utveckla personalsäkerhetsarbetet och säkerhetsprövningarna vid Försäkringskassan och i arbetet ingår ett omfattande internt samarbete såväl inom verksamhetsområdet som inom myndigheten för att bistå verksamheten med adekvat stöd och tydlighet, liksom extern samverkan med andra myndigheter och organisationer. Du kommer också arbeta med grundutredningar och bakgrundskontroller och vara sammanhållande för metodutveckling utifrån ny lagstiftning.

För att passa i rollen behöver du vara en självgående teamspelare med en god förmåga att tolka, utvärdera och hantera komplex och skyddsvärd information och utifrån det kunna göra analyser och prioriteringar. Du är noggrann och har hög integritet, trygg i dig själv så att du kan göra egna bedömningar, driva processer och ta egna initiativ. Tillgänglighet, god service, information, vägledning och leverans ska känneteckna ditt arbete. Du ska också vara kommunikativ, noggrann och ha en hög säkerhetsmedvetenhet.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som


• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• flerårig erfarenhet av arbete med säkerhetsskydd och mycket god kunskap i de lagar och förordningar som reglerar säkerhetsskyddsområdet
• erfarenhet av att genomföra säkerhetsprövningssamtal och bakgrundskontroller
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har


• flera års arbetslivserfarenhet från säkerhetsområdet vid civil myndighet
• flerårig dokumenterad erfarenhet av personalsäkerhetsarbete och säkerhetsprövningar
• aktuell erfarenhet av att utveckla, implementera och följa upp processer inom säkerhetsskyddet.
• erfarenhet av att ta fram och genomföra säkerhetsskyddsanalyser
• formella utbildningar inom säkerhetsskydd
• erfarenhet från arbete i säkerhets- eller underrättelsetjänst.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
En tjänst tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Yrkesrollen för tjänsten är verksamhetsutvecklare. Resor i tjänsten förekommer. Placeringsort: Stockholm, Sundsvall. För rätt kandidat kan även annan placering diskuteras.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Jan Hägglund, 010-114 17 37 (för frågor om tjänsten).

HR-specialist: Carin-Maria Dahlberg, carin-maria.dahlberg@forsakringskassan.se, 010 - 113 10 47 (för frågor om rekryteringsprocessen).

ST: Henrik Lindholm, 010-116 92 35, Emily Pallin, 010- 111 46 74 Saco-S: Henrik Schornack, 010-112 48 17 Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 23 juni 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.

Ansök nu

Verksamhetsutvecklare inom samverkan i Stockholm

Verksamhetsanalytiker
Läs mer Jun 9
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Område Utveckling och Stöd Samverkan ansvarar för strukturella samverkansfrågor som berör den finansiella samordningen (Finsam), ESF+, rehabiliteringssamverkan med Arbetsförmedlingen, kommun och annan partnersamverkan. Att samverkan sker med andra parter för att säkerställa ett effektivt stöd till personer med nedsatt arbetsförmåga eller funktionsnedsättning.

Arbetet innebär att säkerställa att samverkan sker kunskapsunderbyggt och leder till konkreta förbättringar i handläggning och service.

Verksamhetsutvecklare inom samverkan
Som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att driva och stödja kundorienterad verksamhetsutveckling som bidrar till förverkligandet av Försäkringskassans vision och verksamhetsidé. Du har även ett ansvar att uppmärksamma utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta aktiviteter.

I tjänsten ingår att bevaka och vara väl insatt i aktuell samhällsutveckling av betydelse för Försäkringskassan samt att utifrån detta analysera tänkbara konsekvenser för verksamheten. I arbetet ingår också att medverka i olika nätverk och bland annat delta i beredningar, verksamhetsplanering och årsredovisningar. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som


• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har flerårig erfarenhet från arbete inom aktuellt verksamhetsområde och eller verksamhetsutveckling
• har mycket goda kunskaper inom förändrings- och utvecklingsprocesser
• har goda kunskaper i projektledning och olika samverkansformer
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har förmåga att skapa ett användbart nätverk
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommer med innovativa idéer och lösningar som främjar utveckling
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift.

Det är meriterande om du


• har erfarenhet från arbete inom aktuellt verksamhetsområde
• har erfarenhet av agilt arbetssätt
• har erfarenhet av att arbeta i en stor offentlig organisation
• har arbetat med digitalisering och automatisering
• har erfarenhet av processutveckling och FK- VERA
• har goda kunskaper inom arbetslivsinriktad samverkan och samordning
• har god organisatorisk kännedom.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
1-2 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort/er: Stockholm med omnejd.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Carina Hagelin Kjällman 010-114 30 64 (för frågor om tjänsten).

HR-specialist: Florense Bergqvist 010-114 35 25 (för frågor om rekryteringsprocessen).

ST: Anne Catrine Gemzell 010-111 25 29, Malin Asplund 010-116 10 43.

Saco-S: Tony Engelbrechtsen 010-113 08 99, Linda Eriksson Kartal 010-112 02 00.

Seko: Eliza Grundström 010-115 34 02.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 22 juni 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.

Ansök nu

Försäkringssamordnare, för gemensamma försäkringsfrågor i Stockholm

Verksamhetsanalytiker
Läs mer Maj 30
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor har en stor bredd i sin verksamhet. Inom avdelningen handlägger vi ärendeslag samt utvecklar funktioner och tjänster som är gemensamma och grundläggande för alla försäkringsförmåner. Vi har en samlad kompetens inom de specifika ärendeslagen och driver utveckling av tjänster. Tjänsten är placerad på avdelningens stab som har i uppdrag att vara stödjande till Avdelningschefen.

Ledningsstöd, samordning och utveckling
Som nationell försäkringssamordnare är du både ett operativt och strategiskt stöd till avdelningschef och ledningsgrupp. Inom avdelningen samordnar och koordinerar du försäkringsrelaterade frågor som är organisationsövergripande samt bidrar till att avdelningen förflyttar sig i riktning enligt beslutad plan. Ditt arbetssätt präglas av respekt, tilltro och omtanke för de du samarbetar med och en vilja att bidra till förståelse för vårt gemensamma uppdrag.

Dina arbetsuppgifter kommer att vara av varierande art. Du kommer omväxlande att driva och delta i utvecklingsuppdrag samt löpande följa upp och utvärdera effekter. Du bistår ledningen med relevant kunskap, underlag, analyser, förslag till åtgärder inom avdelningens uppdrag. Du jobbar tillsammans med kolleger på staben, chefer inom avdelningen samt med funktioner på andra avdelningar inom myndigheten. Du driver eller deltar i olika forum eller nätverk. Du kommer att vara aktiv i avdelningens arbete med att bereda ärenden inför beslut samt även vara backup i avdelningens egna hantering av beredningar.

Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som 


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har erfarenhet från liknande roll i offentlig förvaltning
• agerar självständigt och på eget initiativ samt tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har förmåga att skapa ett användbart nätverk med kontakter och relationer som du kan använda för att uppnå mål
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat i både tal och skrift
• trivs med stor variation i arbetsuppgifter
• är driven och handlingskraftig
• har kunskap och erfarenhet av förändringsledning.

Det är meriterande om du


• har god kunskap om Socialförsäkringen
• har flerårig erfarenhet som chef eller projektledare inom offentlig förvaltning
• har erfarenhet av stabsverksamhet
• har erfarenhet av att stödja ledningsgrupper
• har erfarenhet av att arbeta med strategiska frågor
• har erfarenhet av agila principer och arbetssätt
• har erfarenhet av att arbeta i en komplex organisation. 
 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
1 tjänst, tillsvidare på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm, Malmö eller Göteborg.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Christina Lundbäck, 010-116 90 32 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ulrika Mentzer Jemdahl, 010-113 97 41 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Johanna Ryderling, 010-119 76 22, Saco-S: Nikita Carlsson, 010-111 72 41.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 22 juni 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.

Ansök nu