Stockholm: Jurist till Idrottsförvaltningen

Hitta ansökningsinfo om jobbet Jurist till Idrottsförvaltningen i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2024-09-04 // Varaktighet: Heltid

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Genom oss på idrottsförvaltningen skapas förutsättningar för alla stockholmare att kunna vara fysiskt aktiva. Vi öppnar staden som arena och erbjuder stockholmarna en stor variation av idrotts- och motionsmöjligheter för en aktivare livsstil. Allt arbete på idrottsförvaltningen utgår från våra tre kärnvärden: välkomnande – trovärdiga – framåtanda. Läs gärna mer om idrottsförvaltningens uppdrag och verksamhet på motionera.stockholm.



Välkommen till en aktiv och mångsidig arbetsplats!



Är du jurist med goda kunskaper och har erfarenhet av arbete inom det förvaltningsrättsliga området? Vill du som jurist vara med och skapa och testa nya framkomliga vägar för verksamhetens bästa inom lagens ramar.

Då är rollen hos oss på Idrottsförvaltningen en tjänst för dig.


Välkommen till oss

Ekonomiavdelningen består av tolv personer med övergripande ansvar för förvaltningens ekonomistyrning, redovisning, budget- och uppföljningsarbete, inköp/upphandlingar, avtal, energi- och miljösamordning samt stöd i juridiska frågor. Vi har en serviceinriktad miljö där vi stöttar hela förvaltningen inom våra expertområden. Vi sitter i ljusa och fräscha lokaler nära globen och tunnelbanan.

Hälsning från din framtida chef

Jag heter Susanne Olsson och är chef på ekonomiavdelningen. För mig är det viktigt att medarbetarna trivs på jobbet och att alla bidrar till en god arbetsmiljö. Jag vill ge möjlighet och förutsättningar för medarbetarna att självständigt planera och driva arbetet framåt mot uppsatta mål. Jag tycker det är viktigt att det finns förutsättningar för delaktighet, samarbete, utveckling av verksamhet och att medarbetarnas egen kompetens tas till vara och utvecklas.

Vi erbjuder

Vi är en arbetsplats som har fokus på att skapa ett Stockholm där alla vill och kan röra på sig.

Vi erbjuder bland annat följande:

friskvårdsbidrag och friskvårdstimme
flextid
vinter- och sommararbetstid
möjlighet att delvis arbeta hemifrån om arbetet tillåter
möjlighet till semesterväxling som kan innebära fem eller sex extra semesterdagar.
Din roll

Rollen som jurist är både strategisk och operativ. Uppgifterna styrs av rättsregler och stadens regelverk och du delar arbetet med en juristkollega. Du har en aktiv del i att utveckla och driva förvaltningens juridiska frågor. I arbetet ingår att ge stöd i juridiska frågor till samtliga av förvaltningens verksamheter, både handläggare och chefer. Det är både ett proaktivt och lösningsorienterat arbete mot att öka verksamheternas förståelse inom området. Du samverkar mycket med kunder och flera verksamheter inom staden i olika juridiska frågor.

I arbetsuppgifterna ingår även att:
•    granska och ta fram avtalsförslag
•    vara delaktig i framtagande av styrdokument, riktlinjer och rutiner
•    granska och skriva egna tjänsteutlåtanden till nämnd
•    delta i olika utredningar och ta fram lösningar och beslutsunderlag

Din kompetens och erfarenhet
juridisk examen
erfarenhet av juridiskt arbete gärna med liknande arbetsuppgifter som rollen beskriver
goda kunskaper inom det förvaltningsrättsliga området, såsom förvaltningslagen, kommunallagen samt offentlighets- och sekretesslagen
goda kunskaper i allmän avtalsrätt samt erfarenhet av att granska och upprätta avtal
erfarenhet av att genomföra utredningar, skriva rapporter och ta fram kvalificerade beslutsunderlag.
mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift
förmåga att på ett lättbegripligt sätt. kunna förmedla lösningar till både enkla och komplicerade frågeställningar.

Det är meriterande om du har:

erfarenhet av juridiskt arbete i en kommun eller annan politiskt styrd organisation.
kunskaper och/eller erfarenheter inom upphandling
kunskaper inom fastighetsrätt. 

I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid nedan nämnda kompetenser, personlig lämplighet samt motivation och engagemang för tjänsten.

Du är van att arbeta strukturerat då du kommer att hantera flera olika uppdrag och frågor är det viktigt att du gör rätt prioriteringar och arbetar effektivt. I rollen kommer du att hantera många komplexa frågeställningar och det är viktigt med helhetssyn då du behöver ta hänsyn till hur verksamhet, kunder och andra aktörer påverkas av olika lösningar.

Du är utvecklingsorienterad och driver juristfunktionen inom förvaltningen framåt då du hittar nya perspektiv och bidrar till att öka kollegors förståelse och kompetens inom olika juridiska områden. Du är strategisk och har ett hållbart, brett och långsiktigt perspektiv på frågor och du ser positivt på att skapa och testa nya och framkomliga vägar inom lagens ramar.

Det är viktigt att du har mycket god samarbetsförmåga då du har mycket interna och externa kontakter.

Övrigt

Din ansökan

För att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll behöver du inte bifoga ett personligt brev. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.

Arbetspsykologiska kommer att vara en del i rekryteringsprocessen.

Länkar

Läs mer här om Stockholms stads förmåner för medarbetare 

Läs mer om Idrottsförvaltningens verksamhet på start.stockholm




Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.






Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Förvaltningsjurist

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Förvaltningsjurist.

Dataskyddsombud

Läs mer Jun 9
Rättssekretariatet vid Rektors kansli utgör ett kvalificerad juridiskt stöd till Stockholm universitets ledning, övrig universitetsförvaltning och akademi.

Rättssekretariatet utreder frågor av i huvudsak förvaltningsrättslig, avtalsrättslig och studentjuridisk karaktär, men även frågor som rör t.ex. personuppgifter och offentlighet och sekretess. Rättssekretariatet samordnar universitetets hantering av disciplinärenden som prövas av Stockholm universitets Disciplinnämnd.

Inom Rättssekretariatets ansvar ligger slutligen även att företräda Stockholms universitet i kontakter med olika rättsvårdande myndigheter och att företräda universitetet inför domstol. Rättssekretariatet består av nio medarbetare och leds av chefsjuristen.

Mer information om oss: https://medarbetare.su.se/vart-su/organisation/universitetsforvaltningen/rattssekretariatet-rektors-kansli

Arbetsuppgifter
Vi söker nu ett Dataskyddsombud (DSO) som vill vara med och stärka dataskyddet inom myndigheten. Dataskyddsombudet spelar en central roll för att främja en dataskyddskultur inom organisationen och bidrar till att säkerställa att centrala delar i den allmänna dataskyddsförordningen genomförs.

I rollen kommer du bland annat att proaktivt verka för att universitetet som personuppgiftsansvarig efterlever dataskyddslagstiftningen och upprätthåller systematik i sitt dataskyddsarbete. 

Som DSO ger du råd och stöttar universitetet avseende skyldigheterna som följer av förordningen. Du övervakar regelefterlevnaden och universitetets strategi för skydd av personuppgifter. Du rapporterar löpande till universitetets ledning samt årligen till universitets högsta beslutande organ som är universitetsstyrelsen. Du kommer att utbilda personal inom dataskydd och närliggande rättsområden, så som Offentlighet- och sekretess samt vara rådgivande vid konsekvensbedömningar. Du kommer inom ramen för rollen att ha ett nära samarbete med både tillsynsmyndigheter och andra externa aktörer inom området.

Kvalifikationer
- Juristexamen.
- Flera års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete varav minst två år inom stat, region och/eller kommun. Minst två års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete med dataskyddsfrågor under de senaste fem åren.
- Erfarenhet av arbete med offentlighets -och sekretesslagen i digital miljö.

Meriterande
- Erfarenhet av kvalificerat juridiskt eller utredande arbete inom universitet- och högskolesektorn.
- Erfarenhet av arbete som dataskyddsombud och/eller som specialist inom informationssäkerhet.

Dina personliga egenskaper

För att bli framgångsrik i denna roll ser vi att du som person har förmågan att balansera kraven på integritet och yrkesetik kombinerat med en hög servicenivå i stödet till verksamheten. Du är bekväm med att arbeta självständigt och har inga problem med att stå för dina beslut samtidigt som du har lätt för att prioritera mellan uppgifter och leverera resultat.

Som dataskyddsombud på Stockholms universitet kommer du att arbeta nära verksamheten vilket ställer stora krav på din förmåga att och bygga goda relationer och samarbeta med människor omkring dig. Arbetet ställer även stora krav på att du är anpassningsbar och prestigelös samt kan jämka ihop olika perspektiv för att främja en sund dataskyddskultur inom organisationen. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet!

Om anställningen
Anställningen gäller tills vidare på heltid med sex månaders provanställning. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse.

Vi erbjuder
Hos oss får du dynamiken i samspelet mellan högre utbildning och forskning som gör Stockholms universitet till en spännande och kreativ miljö. Du arbetar i en internationell miljö och får förmånliga villkor. Universitetet ligger beläget i Nationalstadsparken med goda förbindelser till city.

Stockholms universitet värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika rättigheter och möjligheter för alla.

Kontakt
För mer information om anställningen eller vid frågor, vänligen kontakta gärna Chefsjurist Markos Stavroulakis, mailto:markos.stavroulakis@su.se, eller stf. Chefsjurist Ellinor Sigelfeldt, mailto:ellinor.sigelfeldt@su.se.

Ansökan
Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Anvisningar för sökande finns på webbsidan: https://www.su.se/om-universitetet/jobba-på-su/att-söka-en-anställning.

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Ansök nu

Myndigheten för vård- och omsorgsanalys söker en chefsjurist

Läs mer Jun 5
Vill du bidra med rättsliga perspektiv i en kvalificerad analys-och utredningsverksamhet som bidrar till utveckling av sjukvården, omsorgen och tandvården? För dig som är en engagerad och samarbetsinriktad ledare finns möjligheten att tillsammans med skickliga kollegor vara med och utveckla vår verksamhet.
 

Om verksamheten
Myndigheten för vård- och omsorgsanalys uppgift är att följa upp och analysera hälso- och sjukvården, tandvården och omsorgen ur ett patient-, brukar- och medborgarperspektiv. Vi tar fram policyrelevanta kunskapsunderlag och rekommendationer till beslutsfattare inom sjukvård, tandvård och omsorg som bidrar till att stärka kvaliteten, effektiviteten och jämlikheten inom dessa sektorer. Vi verkar för att samhällets resurser används på bästa sätt för att skapa en så god hälsa samt patient- och brukarupplevd kvalitet som möjligt.

Vår verksamhet består av analyser som vi själva väljer och analyser som vi gör på uppdrag av regeringen.

Vi bedriver vårt analysarbete utifrån en konstruktiv och lösningsorienterad ansats och eftersträvar ett arbetssätt som är kontaktskapande, inlyssnande och relationsbyggande. Våra problembaserade analyser och uppföljningar utgår från vårdens och omsorgens vardag där patienter, brukare, närstående, professioner och stödsystem möts.

Myndigheten är nu i en förändringsfas där vi växer, och med anledning av det ser vi över våra arbetssätt och vår organisation för att kunna möta de nya behoven.

Om rollen
Som chefsjurist är ditt uppdrag att säkerställa det rättsliga perspektivet i våra analyser. Du ansvarar också för övriga juridiska frågor som förekommer vid en myndighet. Du leder rättssekretariatet, som är en nybildad enhet, där våra tre jurister kommer att arbeta. En viktig del i ditt uppdrag är att utveckla rättssekretariatets arbetssätt. I ditt uppdrag samverkar du med myndighetens övriga chefer och stödfunktioner. Rätts­sekretariatet arbetar nära myndighetens analysavdelning och stab.


 

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter

• Du har det övergripande verksamhets- och budgetansvaret för rättssekretariatet samt personalansvar för juristerna.
• Du ansvarar för den rättsliga kvaliteten i våra analyser och för övriga juridiska frågor vid myndigheten.
• Du bidrar till myndighetens strategiska styrning och långsiktig utveckling.
• Du bidrar till myndighetens omvärldsbevakning inom det rättsliga området.
• Du deltar i ledning och styrning av myndighetens analysprojekt.

Vem är du?
Vi söker dig som har:

• jur.kand. eller juristexamen
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete
• chefserfarenhet med verksamhet-, budget- och personalansvar
• kunskaper om förvaltningsjuridiska frågor, till exempel dataskyddsfrågor, upphandlings- och avtalsrätt samt offentlighet och sekretess
• god förståelse för vad det innebär att ta fram underlag för beslutsfattande på nationell nivå
• erfarenhet av att på ett framgångsrikt sätt leda kvalificerad juridisk verksamhet inom offentlig verksamhet.

Det är meriterande om du har:

• goda kunskaper inom medicinsk rätt eller socialrätt
• erfarenhet av författningsarbete eller arbete i domstol
• erfarenhet av utredningsarbete
• erfarenhet av att arbeta med myndigheter och organisationer inom våra sektorer.

Du som person:
Vi söker dig som värdesätter samarbete, skapar goda relationer och bidrar till gemensam verksamhetsutveckling. Genom tillit till din egen och andras förmåga coachar och utvecklar du dina medarbetare. Ditt inkluderande ledarskap, goda omdöme och skarpa analysförmåga är något vi kommer att uppskatta.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.

Vad kan vi erbjuda?
Vi erbjuder dig en kreativ och stimulerande miljö med trevliga och engagerade kollegor, där olika professioner samarbetar för att bidra till utvecklingen av några av framtidens viktigaste välfärdsfrågor. Vi sitter i ljusa och fina lokaler i centrala Stockholm. Vi erbjuder bland annat möjlighet till regelmässigt distansarbete, friskvård på arbetstid och generöst friskvårdsbidrag.

Tjänsten är placerad i Stockholm och avser en tillsvidareanställning på heltid.

Så ansöker du
Vi ser fram emot att få din ansökan med cv och ett personligt brev så snart som möjligt, men senast den 13 augusti 2025. Intervjuer kommer ske från vecka 34. Din ansökan ska vara märkt med diarienummer 0117/2025. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.

Vi samarbetar med Novare i den här rekryteringen. Om du vill veta mer om rollen eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Mitra Frost på tel 0736-409239 eller mail: mitra.frost@novare.se. Det går också bra att kontakta Jean-Luc af Geijerstam på tel. 08-6904100 om du har frågor om rollen.

Inför rekryteringsarbetet har Myndigheten för vård- och omsorgsanalys tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Juriststudenter, 20 procent

Läs mer Jun 13
Nytt
Länsstyrelsens avdelning för rättsliga frågor söker två juriststudenter för tidsbegränsade anställningar med nuvarande placering på enheten för juridiskt verksamhetsstöd och överprövning

Vill du vara med och bidra till hållbar utveckling i Stockholms län?

Vi söker juriststudenter som avklarat minst två terminer av sin utbildning.

Du kommer att tillhöra avdelningen för rättsliga frågor med nuvarande placering på enheten för juridiskt verksamhetsstöd och överprövning.

Länsstyrelsen prövar överklagade kommunala beslut, huvudsakligen enligt plan- och bygglagen, miljöbalken, livsmedelslagen och lagen om skydd mot olyckor. Dessa ärenden handläggs på enheten för juridiskt verksamhetsstöd och överprövning. Dessutom ansvarar enheten för den statliga kontrollen av beviljade kommunala strandskyddsdispenser. Enhetens jurister ger också internt juridiskt stöd till myndighetens egen verksamhet. Främst inom områdena naturvård, jakt- och artskydd, miljöskydd, vatten, plan- och byggrätt samt djurskydd.

 Vad ingår i rollen?

I den här rollen som handläggare hos oss kommer du att förstärka enhetens beredningsgrupp där uppgifterna varierar mellan ärendeadministration till kvalificerad juridisk handläggning. Exempel på arbetsuppgifter är granskning av nyinkomna ärenden, expediering av beslut, rättidsprövning och överlämnande av ärenden till domstol samt hantering av begäran om allmän handling. Utifrån verksamhetens behov och inflödet av ärenden kan du också komma att få skriva fram beslut som föredragande i enklare ärenden inom ett eller flera av de ärendeslag som enheten hanterar.

Som medarbetare på Länsstyrelsen kan du behöva arbetsledas till andra arbetsuppgifter inom enheten, avdelningen eller myndigheten. Det är således en förutsättning att du som person är samhällsintresserad och vill jobba med den bredd som Länsstyrelsen har att erbjuda.

Är du den vi söker?

För den här rollen ska du ha

- Pågående studier på juristlinjen (som när den är klar ger 270 högskolepoäng) och ha avklarat minst två terminer av din utbildning
- mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och i skrift
- förmåga att värdera information för att göra korrekta, avvägda och rättssäkra bedömningar och prioriteringar
- mycket god samarbetsförmåga, hög integritet och personlig mognad
- vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö

För den här rollen ska du vara

- van att prioritera bland flera arbetsuppgifter självständigt och samtidigt ha förmåga att arbeta i grupp
- lösningsinriktad och flexibel
- lyhörd, prestigelös och hjälpsam

Som medarbetare på Länsstyrelsen behöver du

- ha förmåga att fatta beslut med hänsyn till flera perspektiv (helhetssyn)
- förstå att en central roll för Länsstyrelsen är att göra avvägningar mellan olika intressen  
- ha förmåga att prioritera och ställa om för att arbeta med nya uppgifter eller i nya sammanhang. 

Det är meriterande om du har

- aktuell erfarenhet av ärendehandläggning, administration, arbetsuppgifter inom servicesektorn eller andra för tjänsten relevanta arbetsuppgifter.

Vi fäster avgörande vikt vid personliga egenskaper.

Anställning

Antal tjänster: 2

Anställningsform: Särskild visstidsanställning 9 månader, september 2025- maj 2026.

Omfattning: Deltid, 20 %, med möjlighet att styra upplägget utifrån studiebehov.

Mer om oss

Vi arbetar i centralt belägna lokaler i Stockholm. Möjlighet till distansavtal finns utifrån verksamhetens behov.

På avdelningen för rättsliga frågor arbetar idag ca 110 medarbetare. Avdelningen består av fem enheter där enheten för juridiskt verksamhetsstöd och överprövning är en av dessa. Enheten har i dagsläget ca 35 medarbetare.

Så rekryterar vi  
Du kommer att få svara på ett antal urvalsfrågor. Du behöver inte bifoga något personligt brev till den här ansökan.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser.

Om du har frågor  
Frågor om tjänsten besvaras av rekryterande chef, Lovisa Ristner, 010-223 12 35

Fackliga kontaktpersoner är
Mia Askerlund för SACO, 010-223 15 35
Björn Pettersson för ST, 010-223 15 73

Sista ansökningsdag: 2025-08-10
Referensnummer: 112-32158-2025

Välkommen med din ansökan!

 

Om Länsstyrelsen 
Länsstyrelsen Stockholm är en samlande kraft för en växande och hållbar huvudstadsregion. Genom att ta ansvar för helheten hittar vi vägar framåt i komplexa samhällsfrågor. Helhetsbilden är en viktig utgångspunkt för oss när vi samverkar med kommuner, myndigheter, näringsliv och andra viktiga samhällsaktörer. På regeringens uppdrag verkar vi också för att nationella mål får genomslag i vårt län. Hos oss finns experter inom många olika sakområden och vår samlade kompetens har en häpnadsväckande bredd. Här lär du dig något nytt varje dag.

Läs mer om oss på www.lansstyrelsen.se/stockholm/jobba-hos-oss.

Ansök nu

Rättssakkunniga/jurister för arbete med lagstiftning och utbildningsfrågor

Läs mer Jun 12
Rättssekretariatet, Utbildningsdepartementet
Har du en gedigen juridisk bakgrund och vill arbeta med lagstiftningsfrågor i en utvecklande, dynamisk och samhällsviktig miljö med god trivsel? Vi söker nu en jurist till rättssekretariatet vid Utbildningsdepartementet,. Sekretariatet ansvarar för rättsliga frågor kopplade till regeringens utbildnings-, forsknings- och rymdpolitik. Här får du möjlighet att bidra till utvecklingen av lagstiftning inom de områdena, arbeta i nära samverkan med den politiska ledningen och andra aktörer samt hantera komplexa juridiska frågor på hög nivå.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som jurist kommer du att arbeta med lagstiftningsarbete men också med andra juridiska frågor kopplade till Utbildningsdepartementets ansvarsområden. Du får en central roll i att utarbeta lagrådsremisser, propositioner och förordningar samt granska och ta fram förslag till beslut i regeringsärenden och avtal. Därutöver kommer du att:


• Bistå den politiska ledningen och departementets enheter med juridisk rådgivning och kvalitetssäkring.
• Delta i arbetet med myndighetsstyrning.
• Arbeta med EU-frågor och andra internationella frågor inom utbildningsområdet.
• Ha omfattande kontakter såväl inom Regeringskansliet som med andra myndigheter och externa aktörer.

Läs mer om departementet och sekretariatets verksamhet på Regeringen.se. 

Din bakgrund
Vi söker dig som har:


• Juristexamen om 270 hp eller motsvarande.
• Bakgrund som hovrätts- eller kammarrättsassessor eller som har annan likvärdig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete.
• God förmåga att göra djupgående rättsliga analyser och som har en bred juridisk kompetens.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet eller utredningsväsendet.
• Erfarenhet av juridiska frågor inom Utbildningsdepartementets ansvarsområden.
• Erfarenhet av att ta fram författningstext och arbeta med kvalificerade förvaltningsrättsliga frågor.

För att trivas i rollen behöver du vara analytisk, noggrann och ha gott omdöme. Du har ett lösningsorienterat och flexibelt arbetssätt samt förmåga att arbeta både självständigt och i team. Arbetet är omväxlande och ibland intensivt, vilket kräver förmåga att hantera flera uppgifter parallellt och under tidspress. Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, och resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras.  

Vad vi erbjuder
Vi erbjuder en stimulerande och trevlig arbetsmiljö där du får möjlighet att bidra till samhällsutvecklingen genom juridiskt arbete på hög nivå. Anställningen är placerad i Stockholm. För tidsbegränsade anställningar kan distansarbete från våra kontor i Göteborg, Malmö, Jönköping eller Umeå vara möjligt efter överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Anställningen är tidsbegränsad under ett år.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. 

Ansökan
Vill du veta mer om befattningarna, kontakta biträdande och ställföreträdande enhetschef Johanna Dunér. Fackliga kontaktpersoner är Lotta Bodelius, Saco, och Karina Åbom-Engberg, ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast 3 juli 2025. 

Vi ser fram emot din ansökan!

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utbildningsdepartementet ansvarar för frågor som rör förskoleverksamhet, förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, vuxenutbildning, folkbildning, universitet och högskola, forskning och studiefinansiering.

Ansök nu

Erfaren jurist

Läs mer Jun 13
Nytt
Var med och bidra till internationell fred, säkerhet och utveckling! Vill du ha ett meningsfullt och utvecklande arbete där du gör skillnad? Då kan du vara vår nya kollega på FBA.

Rollen som myndighetens jurist är placerad på avdelningen för styrning och stöd som inkluderar myndighetens funktioner för styrning, HR, kommunikation, säkerhet och förvaltning. Genom ditt ansvar kommer du bidra till hela FBA:s verksamhet och utveckling.

Dina arbetsuppgifter

I din roll som jurist ingår att stödja ledningen och organisationen med kvalificerad juridisk bedömning. Du utvecklar det juridiska arbetet på myndigheten och har en viktig roll i att både ta fram och stödja i arbete med interna regelverk. Du ansvarar både för hur vissa processer, arbetssätt och styrande dokument utformas samt deltar och stödjer i juridiska frågor som faller inom kärnverksamhetens ansvar. I arbetet kan ingå att utbilda medarbetare i till exempel offentlighet och sekretess, jäv, mutor och gåvor och den statliga värdegrunden.

Din profil

Kvalifikationer


• juristexamen,
• flerårig erfarenhet av att ha arbetat med förvaltningsrättsliga frågor på statlig myndighet,
• kunskaper om de regelverk som gäller för statlig verksamhet (inklusive förvaltningsrätt, dataskydds- och integritetslagstiftning, offentlighet- och sekretesslagstiftning),
• goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift.


Meriterande


• erfarenheter från regeringskansliet,
• genomförd notarietjänstgöring

Du har förmåga att se helhetsperspektiv och långsiktig betydelse för verksamheten och anpassar dina bedömningar till detta. Du trivs med samarbete, är lyhörd och lösningsinriktad.  Du delar med dig av idéer, erfarenheter och kunskaper som främjar ett positivt samarbetsklimat.

I din roll uppvisar du ett gott omdöme genom yrkesskicklighet och representerar myndigheten på ett professionellt sätt. Genom dialog omvandlar du din specialistkunskap på ett sätt som höjer mottagarens förståelse. Du har ett öppet sinne och söker alternativa lösningar på situationer och problem samtidigt som du är noggrann och kvalitetsmedveten. Du synliggör alternativa vägar framåt, för att bidra till ständiga förbättringar och innovation. Du säkerställer att arbetet metodiskt leder mot uppsatta mål.

FBA strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper som, tillsammans med tidigare erfarenheter, ska kunna vidimeras vid referenstagning. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där du kan känna delaktighet och ansvar. På FBA är du som medarbetare vår viktigaste tillgång. Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta på FBA och vilka karriärmöjligheter du har hos oss.

Du kommer att anställas som tjänsteperson i rollen som jurist med start enligt överenskommelse. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och provanställning kan komma att tillämpas. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap och är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning inklusive registerkontroll kommer genomföras på slutkandidat enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.  

Ansök senast 29 juni 2025.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings - och rekryteringshjälp.

Rollens innehåll: Susanne Moberg, biträdande avdelningschef, 070-180 46 47
Allmänna och praktiska frågor: Isak Lindström, HR verksamhetspartner, 070-180 55 30
Facklig representant: Saco-S: Amanda Myrvik Selmane, 072-217 78 14
Facklig representant, ST: Helene Leander, 070-183 52 12

Om oss

Folke Bernadotteakademin (FBA) är myndigheten för fred, säkerhet och utveckling.

FBA arbetar med internationella fredsinsatser och utvecklingssamarbete. Myndigheten bedriver utbildning, forskning och metodutveckling för att stödja freds- och statsbyggande i konflikt- och postkonfliktländer. Vi bidrar även med civil personal och expertis till freds- och valobservationsinsatser som leds av EU, FN och OSSE. Myndigheten har fått sitt namn efter Folke Bernadotte, FN:s första medlare.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Stockholms kommun

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Stockholms kommun .

Socialsekreterare till BoU barngrupp vid EÅV stadsdelsförvaltning

Socialsekreterare
Läs mer Jun 11
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.



Vill du vara en del av ett engagerat team där du varje dag gör skillnad i barns och ungas liv? Motiveras du av att skapa trygghet och möjligheter för barn och deras familjer? Vi söker nu en driven och empatisk socialsekreterare till en av våra utredningsenheter inom Barn och Unga i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning.

Vi erbjuder
En gedigen introduktion med stöd av en mentor.
En arbetsplats med engagerade och erfarna kollegor och chefer
Friskvårdsbidrag på 3 000 kr/år samt tillgång till gym i huset.
Flexibla arbetstider med vinter- och sommararbetstid samt möjlighet till semesterväxling.

"Mitt arbete känns som mest meningsfullt när jag får höra barn och ungas röst och känner att jag når fram till föräldrar, att de vill göra en förändring för barnens skull.”
– Socialsekreterare, Barn och unga

Din roll

Som socialsekreterare i vårt team får du ett meningsfullt uppdrag där du:

Utreder och följer upp insatser enligt SoL och LVU.
Arbetar nära barn, familjer och deras nätverk för att hitta långsiktiga lösningar.
Använder evidensbaserade metoder och bedömningsinstrument som iRisk och EARL.
Är en del av enhetens utveckling genom erfarenhetsutbyte och reflektion.

Vi lägger stor vikt vid ett gott bemötande och ett professionellt förhållningssätt och arbetar aktivt för att skapa en trygg och lärande arbetsmiljö.

Din kompetens och erfarenhet

Vi söker dig som:

Har socionomexamen.
Tycker om att arbeta med utredningar och att följa upp insatser.
Ser nätverksarbete som en självklar del av ett framgångsrikt socialt arbete.
Är en skicklig kommunikatör och har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:

Erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga.
Kunskap om bedömningsmetoder såsom iRisk, EARL, SAVRY, ADAD och Signs of Safety.
God insikt i sociallagstiftningen.

Vi tror att du:

Är empatisk och lyhörd.
Har en god kommunikativ förmåga och ett genuint intresse för att hjälpa människor.
Är trygg i att göra bedömningar och fatta beslut – även i svåra situationer.
Är strukturerad och har lätt för att organisera ditt arbete.
Har förmågan att hålla dig lugn och stabil i pressade situationer.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

”Jag upplever att jag som anställd i Stockholms stad har en stor frihet under ansvar. Jag känner mig lyssnad på och uppskattad av mina chefer.”
– Socialsekreterare, Barn och unga

Om oss

Vi är en av Stockholms 11 stadsdelsförvaltningar och har vårt kontor i Slakthusområdet vid Globen. Avdelningen Individ och familj består av fyra områden, där Barn och Unga -Mottagning, utredning och familjerätt Sydost är ett av dem. Vi arbetar för att erbjuda rätt stöd och insatser till barn, unga och deras familjer genom flera specialiserade enheter.

Hos oss möter du kompetenta och engagerade kollegor, erfarna och närvarande chefer och en kultur där vi stöttar och utvecklar varandra. Vi är cirka 89 medarbetare, där 72 är socialsekreterare. Vi arbetar systematiskt, har barnets bästa i fokus och strävar alltid efter att förbättra våra arbetssätt.

Ansökan 

Vi har tagit bort det personliga brevet, istället får du svara på några frågor om din kompetens och erfarenhet i samband med din ansökan. Observera: Innan anställning blir aktuell kommer vi att begära utdrag ur belastningsregistret.

Låter detta som en roll för dig? Vi ser fram emot att höra från dig!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.



Enskede Årsta Vantör är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet. Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras till år 2030.

Ansök nu

Gymnasielärare i Historia till Spånga gymnasium

Lärare i gymnasieskolan
Läs mer Jun 9
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.



Om jobbet

Spånga gymnasium är ett litet, trevligt gymnasium med ca 300 elever.

Här finns engagerad personal och personalomsättningen är låg. Skolan ligger idylliskt i Solhems villaområde och du tar dig enkelt till skolan med pendeltåg eller buss. Vi har ett stort utbud av utbildningar, så som Naturbruksprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet samt IMS (Språkintroduktion), IMY-NB (yrkesintroduktion NB) samt anpassad gymnasieskola med de nationella programmen SMD (Skog, Mark, Djur) och FAB (Fastighet, Anläggning, Byggnation). Nu söker vi en legitimerad gymnasielärare för undervisning i Historia. Kan det vara du?

Som lärare i Historia delar du arbetsrum med kolleger i det arbetslag som du ingår i. För att lyckas med uppdraget krävs att du har samarbetsförmåga, tycker om att tillsammans med kolleger utveckla undervisningen och att du har förmåga att anpassa dina lektioner till olika elevgrupper.

Arbetsbeskrivning

Tjänsten innebär framför allt att planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera undervisning. Du deltar i ämnes- och arbetslag samt övriga möten så som skolans utvecklingsgrupper där du tillsammans med kolleger bidrar till att lyfta vår skola ytterligare.

Kvalifikationer

Du är legitimerad lärare. Vidare har du god förmåga att tydliggöra målen för undervisningen samt bedöma densamma. Du anpassar efter individens behov för att optimera lärandet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag. Intervjuar sker löpande, varvid tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens utgång. 
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ansök nu

Gymnasielärare i Nk/Geo till Spånga gymnasium

Lärare i gymnasieskolan
Läs mer Jun 9
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.



Om jobbet

Spånga gymnasium är ett litet, trevligt gymnasium med ca 300 elever.

Här finns engagerad personal och personalomsättningen är låg. Skolan ligger idylliskt i Solhems villaområde och du tar dig enkelt till skolan med pendeltåg eller buss. Vi har ett stort utbud av utbildningar, så som Naturbruksprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet samt IMS (Språkintroduktion), IMY-NB (yrkesintroduktion NB) samt anpassad gymnasieskola med de nationella programmen SMD (Skog, Mark, Djur) och FAB (Fastighet, Anläggning, Byggnation). Nu söker vi en legitimerad gymnasielärare för undervisning i Naturkunskap och Geografi. Kan det vara du?

Som lärare i Naturkunskap och Geografi delar du arbetsrum med kolleger i det arbetslag som du ingår i. För att lyckas med uppdraget krävs att du har samarbetsförmåga, tycker om att tillsammans med kolleger utveckla undervisningen och att du har förmåga att anpassa dina lektioner till olika elevgrupper.

Arbetsbeskrivning

Tjänsten innebär framför allt att planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera undervisning. Du deltar i ämnes- och arbetslag samt övriga möten så som skolans utvecklingsgrupper där du tillsammans med kolleger bidrar till att lyfta vår skola ytterligare.

Kvalifikationer

Du är legitimerad lärare. Vidare har du god förmåga att tydliggöra målen för undervisningen samt bedöma densamma. Du anpassar efter individens behov för att optimera lärandet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag. Intervjuar sker löpande, varvid tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens utgång. 
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ansök nu

Gymnasielärare i Svenska till Spånga gymnasium

Lärare i gymnasieskolan
Läs mer Jun 9
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.



Om jobbet

Spånga gymnasium är ett litet, trevligt gymnasium med ca 300 elever.

Här finns engagerad personal och personalomsättningen är låg. Skolan ligger idylliskt i Solhems villaområde och du tar dig enkelt till skolan med pendeltåg eller buss. Vi har ett stort utbud av utbildningar, så som Naturbruksprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet samt IMS (Språkintroduktion), IMY-NB (yrkesintroduktion NB) samt anpassad gymnasieskola med de nationella programmen SMD (Skog, Mark, Djur) och FAB (Fastighet, Anläggning, Byggnation). Nu söker vi en legitimerad gymnasielärare för undervisning i Svenska. Kan det vara du?

Som lärare i Svenska delar du arbetsrum med kolleger i det arbetslag som du ingår i. För att lyckas med uppdraget krävs att du har samarbetsförmåga, tycker om att tillsammans med kolleger utveckla undervisningen och att du har förmåga att anpassa dina lektioner till olika elevgrupper.

Arbetsbeskrivning

Tjänsten innebär framför allt att planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera undervisning. Du deltar i ämnes- och arbetslag samt övriga möten så som skolans utvecklingsgrupper där du tillsammans med kolleger bidrar till att lyfta vår skola ytterligare.

Kvalifikationer

Du är legitimerad lärare. Vidare har du god förmåga att tydliggöra målen för undervisningen samt bedöma densamma. Du anpassar efter individens behov för att optimera lärandet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag. Intervjuar sker löpande, varvid tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens utgång. 
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ansök nu

Gymnasielärare i Musik till Spånga gymnasium

Lärare i gymnasieskolan
Läs mer Jun 9
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.



Om jobbet

Spånga gymnasium är ett litet, trevligt gymnasium med ca 300 elever.

Här finns engagerad personal och personalomsättningen är låg. Skolan ligger idylliskt i Solhems villaområde och du tar dig enkelt till skolan med pendeltåg eller buss. Vi har ett stort utbud av utbildningar, så som Naturbruksprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet samt IMS (Språkintroduktion), IMY-NB (yrkesintroduktion NB) samt anpassad gymnasieskola med de nationella programmen SMD (Skog, Mark, Djur) och FAB (Fastighet, Anläggning, Byggnation). Nu söker vi en lärare som kan undervisa i Musik. Kan det vara du?

För att lyckas med uppdraget som lärare i Musik krävs att du har samarbetsförmåga, tycker om att tillsammans med kolleger utveckla undervisningen och att du har förmåga att anpassa dina lektioner till olika elevgrupper.

Arbetsbeskrivning

Tjänsten innebär framför allt att planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera undervisning. Du deltar i ämnes- och arbetslag samt övriga möten så som skolans utvecklingsgrupper där du tillsammans med kolleger bidrar till att lyfta vår skola ytterligare.

Kvalifikationer

Du är gärna legitimerad lärare. Vidare har du god förmåga att tydliggöra målen för undervisningen samt bedöma densamma. Du anpassar efter individens behov för att optimera lärandet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag. Intervjuar sker löpande, varvid tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens utgång. 
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ansök nu

Förstelärare Gubbängsskolan (Åk 4-6, SV & SO)

Grundlärare, 4-6
Läs mer Jun 11
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.



Välkommen till oss på Gubbängsskolan

Gubbängsskolan är en F-9-skola med 730 elever som ligger i Farsta stadsdel.

Vår vision är ”En skola där alla vill utvecklas och får lust att lära sig mer”. Vi vill samla de bästa kompetenserna och få med dig som vill verka i en dynamisk och kreativ miljö.

Vi söker nu en förstelärare som vill vara med och driva utvecklingsarbetet på skolan.

Din roll

Som förstelärare är din huvudsakliga arbetsuppgift att bedriva undervisning samt utföra till undervisningen tillhörande arbetsuppgifter. Samtidigt söker vi dig som med driv och engagemang vill ta en tydlig ledarroll och leda utvecklingen av vårt mellanstadium samt delta i skolans övergripande utvecklingsarbete.

Du ska utifrån beprövad erfarenhet systematiskt och strukturerat bidra till:

Att stärka mellanstadiet identitet och framåtanda
Att förvalta och förädla rutiner och arbetssätt för att bibehålla höga trygghetsmål i åk 4-6
Att utveckla och synliggöra undervisningen och elevers lärande och studieresultat
Att elevers kunskapsresultat följs upp och analyseras på skol- och stadienivå

I tjänsten ingår mentorskap och att vara arbetslagsledare för ett årskurslag. Du ingår mellanstadiets arbetslagsledarteam och i skolans förstelärarteam.

I uppdraget som förstelärare förväntas du bidra aktivt i det systematiska kvalitetsarbetet i mellanstadiet i nära samarbete med btr rektor och tillsammans med övriga arbetslagsledare och delar av elevhälsoteamet. Trygga övergångar till årskurs 4 och 7 är ett fokusområde för oss.  

Din kompetens och erfarenhet

Du är legitimerad lärare med minst 4 års dokumenterad erfarenhet efter erhållen lärarexamen och behörig i svenska och SO för årskurs 4-6.  En bred utbildning med inriktning mot mellanstadiet passar här och behörighet i alla fyra SO-ämnen är meriterande. Det är även meriterande om du har behörighet i ytterligare ämnen.

Du har mycket god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift och är trygg vid att använda digitala verktyg i alla delar av läraruppdraget. Relationskapande och ett medvetet mentorskap är en del av hur du skapar trygghet och delaktighet. Tillsammans med dina kollegor skapar du en arbetsmiljö som kännetecknas av tydlighet och struktur, öppenhet och respekt samt höga förväntningar på varandra och våra elever.

Du står för god kvalitativ undervisning i alla sin enkelhet och komplexitet. Att möta upp eleverna där de befinner sig och anpassa undervisningen på både grupp och individnivå ser du som en självklarhet.

Vidare vill vi att du har:

Visat en särskilt god förmåga att förbättra elevers studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen.
Erfarenhet av systematiskt kvalitetsarbete och har god kompetens när det gäller analysarbete.
Visat på betydande initiativförmåga och utveckling av sin egna praktik.
Erfarenhet av att leda kollegialt lärande och förmåga att leda och inspirera kollegor i utvecklingsarbete.

Som person är du trygg, stabil och har god självinsikt samt är en tydlig ledare i klassrummet. Du värdesätter och skapar goda förutsättningar för samarbete och skapar goda relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt

Vi kommer ha intervjuer fortlöpande under ansökningstiden med en förväntan att ha avslutande intervjuer i början av augusti. Tillträde så fort som möjligt efter avslutad rekrytering. 



Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ansök nu