Stockholm: Ekonom med erfarenhet av treasury management och/eller från bank/finans

Hitta ansökningsinfo om jobbet Ekonom med erfarenhet av treasury management och/eller från bank/finans i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2024-09-04 // Varaktighet: Heltid

Ekonomienheten på Utrikesdepartementet (UD)

Vikariat

Vill du arbeta på UD:s ekonomienhet med frågor som rör treasury/cash management och redovisning för våra över 100 utlandsmyndigheter? Vill du verka i en internationell miljö där den ena dagen inte är den andra lik? Vill du även delta i arbetet med att ständigt utveckla vårt arbetssätt och våra rutiner tillsammans med ett team av skickliga kollegor? Då har vi tjänsten för dig!

Din arbetsdag - Sveriges morgondag
Du kommer att arbeta i ett team av kunniga kollegor och i den rollen hantera frågor som rör finansiering av våra utlandsmyndigheter, effektiv treasury/cash management, riskhantering samt redovisningsfrågor av mer kvalificerad art.I din roll ingår omvärldsbevakning inom områden såsom exempelvis betalningslösningar.

I arbetet ingår även att vara med och utbilda utlandsmyndigheternas berörda medarbetare inom dina områden. Även utbildning för hemmaenheter inom UD förekommer.

I arbetet uppstår ofta kontakter med utlandsmyndigheternas administrativa chefer och kassörer, där engelska många gånger är arbetsspråket, samt med enheter på UD och med Regeringskansliets ekonomienhet. Du kommer även vara enhetens kontaktperson mot vår bank.

Läs mer om UD:s verksamhet på regeringen.se.

Din bakgrund
Du har relevant högskoleexamen. Meriterande är arbetslivserfarenhet inom treasury management (eller liknande område) eller redovisning/finans. Har du arbetat med ekonomisystemet Agresso/Business World och med e-handelssystemet Proceedo och har du kunskap och erfarenhet från verksamhetsutveckling så ser vi det som ett plus.

Dina egenskaper
Du ska ha ett intresse och fallenhet för att arbeta med treasury/cash management- och redovisningsfrågor. Du bör vara analytiskt lagd och aktivt driva arbetet framåt för att lösa de problem och utmaningar du ställs inför. God samarbetsförmåga ser vi som en viktig egenskap. Du behöver kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.

Övrigt
Anställningen är ett vikariat på cirka 12 månader med tillträde så snart som möjligt.

Anställningen omfattar 100% av en heltid.

En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Du måste vara svensk medborgare men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta t.f. enhetschef Olov Westergård 08-405 48 27 eller gruppchef Maria Persson Tornberg på 08-405 53 73. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Ulrika Ryberg på 08-405 29 50. Fackliga representanter, UPF (Saco) respektive ST-UD, nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00.Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av tjänsten men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 22 september 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utrikesdepartementet ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Accounting controller

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Accounting controller.

Account Manager För dig med erfarenhet av försäljning!

Läs mer Feb 3
Är du en erfaren säljare som söker nya utmaningar och vill ta din karriär till nästa nivå?
Hos oss får du möjlighet att kombinera våra produkter och tjänster för att skapa de bästa lösningarna för dina kunder – med elavtal och mobilabonnemang i fokus.
Vi söker nu en driven och självgående Account Manager som vill bygga en långsiktig och framgångsrik kundportfölj.
Vad innebär rollen?
Som Account Manager hos oss kommer du att:
Bygga och utveckla din egna kundportfölj
Kombinera och sälja mobilabonnemang, elavtal och andra produkter från Sveriges ledande leverantörer.
Påverka din egen inkomst genom vår unika och höga provisionsmodell

Vad vi erbjuder:
Bygg din egen portfölj: Anpassa och utveckla en kundbas som passar din säljstil.
Sälj marknadens bästa produkter: Arbeta med eftertraktade tjänster och produkter från Sveriges största leverantörer.
Familjärt och resultatinriktat team: Jobba i en miljö där kollegor och ledning stöttar varandra. Här är vi alla ett lag som lyfter varandra till nya höjder.
Utveckling och coachning: Även om du har erfarenhet får du möjligheten att vidareutveckla dina färdigheter och bli ännu bättre på att nå dina mål.

Arbetstider:
Måndag–torsdag: 09:30–17:30
Fredag: 09:30–17:00

Vi söker dig som:
Har erfarenhet av försäljning, gärna inom telemarketing, B2B eller liknande områden.
Talar och skriver flytande svenska
Är resultatorienterad och ambitiös
Är självgående, driven och van vid att arbeta med eget ansvar.



Vill du bli en del av vårt team? Skicka in din ansökan idag så kontaktar vi dig!

Ansök nu

Agency Accountant & Controller till HDI Global Specialty SE

Läs mer Nov 25
Anslut till HDI’s team på Kungsholmen för en dynamisk arbetsmiljö. Den platta organisationsstrukturen erbjuder både frihet och stöd från ett stabilt moderbolag, vilket ger möjligheten att direkt bidra till framgången inom försäkringsbranschen.

Om tjänsten
Som Accountant and Controller inom Agency Business hos HDI Global Specialty kommer du att spela en central roll i hanteringen av bolagets växande agenturaffär. Du kommer att:

• Sköta teknisk och finansiell redovisning av agenturaffären, vilket inkluderar utmanande och varierande uppgifter.
• Hantera agenturernas bank- och depåkonton, inklusive avstämning, utbetalning och kontroll.
• Utföra löpande bokföring samt månatliga avstämningar av premie- och skaderapporter.
• Hantera fakturor kopplade till agenturaffären.
• Rapportera affärens premieskatter till ansvariga HDI-kontor.
• Arbeta tätt tillsammans med övriga medlemmar i Agencyteamet, och ha regelbunden kontakt med HDI’s agenturer och kollegor inom HDI Global Specialty´s olika kontor och affärsområden.
• På sikt bidra till utveckling och effektivisering av manuella och systemtekniska rutiner.


Lämplig bakgrund
• Stort intresse för siffror
• Flera års arbetslivserfarenhet
• Är mycket datavan och har goda kunskaper inom Excel
• Har goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift, för att hantera internationella kontakter
• Det är meriterande om du har eftergymnasiala studier inom ekonomi
• Det är meriterande om du har erfarenhet från försäkringsbolag, bank eller liknande ekonomiverksamhet

Personliga egenskaper
Vi söker en kvalitetsmedveten och ansvarstagande person med stark känsla för detaljer och struktur. Idealiska kandidater är självgående, tålmodiga och har god förmåga att planera och prioritera sitt arbete. Vi värdesätter samarbetsförmåga, initiativrikedom, flexibilitet och en lösningsorienterad inställning, samt ödmjukhet och respekt i ett prestigelöst arbete där alla ses som viktiga för helheten. Du bör ha en passion för att arbeta med siffror och en uttalad vilja att ständigt förbättra processer.

Vad erbjuder vi
HDI erbjuder en plats i ett engagerat team bestående av 11 personer, beläget i trivsamma lokaler på Kungsholmen. Arbetsplatsen är öppen och inkluderande, vilket uppmuntrar till entreprenörskap och personlig utveckling. Företaget strävar efter att bli den bästa arbetsplatsen i Stockholm inom försäkringsbranschen, där varje medarbetares unika kunskaper värdesätts och utvecklas.

Om företaget
HDI Global Specialty SE är en del av Talanx Group och är en stark och etablerad aktör på den internationella försäkringsmarknaden. Med vår välutvecklade expertis och vårt breda nätverk erbjuder vi agentur- och specialförsäkringslösningar som är skräddarsydda för att möta våra kunders behov.
Våra specialistteam på lokal nivå ger snabba svar och expertstöd till partners och kunder. Vi är engagerade i att utveckla långsiktiga partnerskap och att erbjuda en mycket hög servicenivå inom alla våra försäkringsområden.

Ansökan
I denna rekrytering samarbetar HDI Global Specialty med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sebastian Ragnarsson på Sebastian.Ragnarsson@sjr.se. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Alla ansökningar och kontakter hanteras konfidentiellt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

CSRD Compliance Manager

Läs mer Jan 23
Are you ready to take on a challenge in a global, leading hygiene and health company? We seek a CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) Compliance Manager to ensure our Group sustainability statements meet all legal requirements. This role will drive compliance for Essity's sustainability statements, providing a unique opportunity to realize your full potential and join us in our mission to break barriers to improved well-being.
About the Role
As the CSRD Compliance Manager, you will be a key member of our Corporate Sustainability team and Group Control within Group Finance. Based at our head office in Waterfront Building in Stockholm, you will report directly to the IFRS and CSRD Compliance Director in Hamburg. You will support senior management, the Sustainability Reporting team as well as other functions contributing to Essity’s sustainability statements in driving compliance and optimizing preparatory processes and ways of working.
We’re looking for people who embody our values, aren’t afraid to challenge, innovate, experiment, and move at a fast pace. We’re always looking for ways to improve our products and ourselves. If this is you, we’d love to talk.
What You Will Do
Own and document Essity’s value chain analysis and double materiality assessment.
Ensure Essity's sustainability statements meet all legal requirements.
Align Essity’s sustainability policies and procedures with best practices in reporting.
Engage in and contribute to sustainability-related projects.
Liaise between Group functions and functions delivering sustainability reporting.
Collaborate on completing sustainability questionnaires.

Who You Are
University degree in Finance, Accounting, Business Administration, Legal, or related field
At least five years of experience in sustainability reporting, consulting, assurance, or similar
Experience in an international environment is a plus
Familiarity with regulations; experience with ESRS is a plus
Excellent communication skills in written and spoken Swedish and English
Process-oriented with a continuous improvement mindset
Ability to adapt quickly to new systems and technologies
Strong organizational and multi-tasking skills
Ability to collaborate and communicate with senior stakeholders with inclusivity, respect, and integrity

What We Can Offer You
Our purpose, Breaking Barriers to Well-being, provides meaning to everything we do. Working at Essity means a chance to improve well-being for people and opportunities to drive positive change for society and the environment. As an employee at Essity, you will belong to an organization where you feel valued and supported to grow and challenged to generate business results in a collaborative and open atmosphere. Innovate for Good | Excel Together | Be You with Us

Ansök nu

Financial Accounting and Reporting Specialist till ledande Läkemedelsbolag

Läs mer Nov 7
Har du erfarenhet av finansiell rapportering enligt IFRS och lokala regelverk? Du kommer arbeta i en internationell miljö och samarbeta globalt och lokalt hos vår kund som är en ledande aktör inom läkemedelsbranschen. Välkommen in med din ansökan!

OM TJÄNSTEN
I rollen som Senior Financial Accounting and Reporting Specialist ansvarar du för att säkerställa korrekt redovisning och rapportering enligt IFRS och lokala regelverk. Du arbetar nära FRA-team i Norden och samarbetar med kollegor från kontoret i Prag, Hyderabad och Basel. Här får du en nyckelroll inom redovisning och finansiell rapportering för vår kunds verksamheter i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Du kommer ingå i ett team om 4 kollegor som beskrivs som vänliga och ambitiösa medarbetare. Du kommer i början av tjänsten få en gedigen introduktion och upplärning av två seniora kollegor, innan du förväntas vara självgående efter cirka en månad.

Du erbjuds
Ett utvecklande och utmanande långsiktigt konsultuppdrag!

ARBETSUPPGIFTER

Arbetsuppgifter

Som Senior Financial Accounting and Reporting Specialist ansvarar du för att leverera högkvalitativ rapportering och redovisning för FRA i Norden.


* Säkerställa korrekt och aktuell intern och extern rapportering, inklusive månads-, kvartals- och årsredovisningar
* Hantera skatteberäkningar och säkerställa lokal efterlevnad i samarbete med rådgivare
* Ansvara för månads-, kvartals- och årsbokslut samt finansiell rapportering
* Stödja revisionsprocessen genom att förbereda och leverera material till revisorer
* Ge expertis inom redovisning, skatt och lagstadgade frågor


VI SÖKER DIG SOM
- Har en avklarad universitetsutbildning inom ekonomi, inriktning redovisning eller finan eller inriktning som bedöms likvärdigt
- Har mycket god arbetslivserfarenhet inom redovisning och erfarenhet av svenska skatte- och lagstadgade regler
- Har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som i skrift
- Mycket god kunskap i SAP
- Kunskap och/eller erfarenhet av IFRS
- Erfarenhet från multinationell miljö och vana vid stakeholder management

Det är meriterande om du har
- Mycket goda kunskaper i ett nordiskt språk
- Avancerad kunskap i SAP

Kunskap kan erhållas genom utbildning, erfarenhet eller att vara självlärd.

För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper:
- Förändringsbenägen
- Hjälpsam
- Målmedveten
- Social
- Ordningsam
- Ansvarstagande

Vår rekryteringsprocess

Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.

Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.

INFORMATION OM FÖRETAGET
Information om bolag delges i samtal

Ansök nu

Avtalscontroller

Läs mer Jul 5
Vill du vara med på vår resa? Som den ledande mobilitetspartnern i Norden arbetar vi kontinuerligt med att utveckla nya mobilitetslösningar som underlättar din vardag. Genom att kombinera erfarenhet av parkeringstjänster med vår banbrytande kunskap om bildelning – utvecklar vi omfattande laddningsverk för elbilar, effektiva mobilitetshubbar, nya digitala tjänster och fortsätter utöka vår flotta av elfordon.
Om jobbet
Som avtalscontroller är ditt huvudsakliga fokus att tillsammans med dina två kollegor ansvara för administration och bokföring kopplat till bolagets avtal med fastighetsägare. Du har ansvar att fastighetsägarna får korrekt ersättning i enlighet med gällande avtal och har löpande dialog och samarbete med bolagsjurist, andra administrativa avdelningar, affärsansvariga och fastighetsägare.
Arbetsuppgifter:
Tolka avtals ekonomiska innebörd och sätta upp avtalet i systemen
Administrera ägarbyten, adressändringar, tilläggsavtal och uppsägningar av befintliga avtal
Reservering, kontering och analys av hyres- och arrendekostnader
Bokslutsarbete kopplat till fastighetsägares ersättning, inklusive analys och avstämning
Sammanställa redovisning och rapportering till fastighetsägare
Besvara avtalsrelaterade frågor internt
Stöd till fastighetsägare angående ersättningsrelaterade frågor
Aktivt utveckla gruppens arbetsmetoder genom deltagande i utvecklingsprojekt

Om dig
Goda kunskaper inom bokföring och moms
Mycket goda kunskaper i Excel
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift
Meriterande med eftergymnasial utbildning inom ekonomi

Som person ser vi att du är noggrann och att du trivs bra i en miljö där du snabbt får lära dig nya saker och leverera resultat i arbetet. Du trivs i nära samarbete med dina kollegor samtidigt som du är självgående och har en god förmåga att driva ditt eget arbete framåt. Du är noggrann och arbetar på ett strukturerat sätt. Du förstår vikten av struktur och ordning, i ditt arbete är du metodisk, systematisk och planerar uppgifterna innan du sätter igång.
Om oss
Vi vill forma hur människor och produkter förflyttar sig.
Genom att jobba med miljövänliga innovationer kan vi påskynda övergången till hållbara mobilitetslösningar med fokus på våra huvudkoncept: Aimo Park, Aimo Share och Aimo Charge.
Vi använder den snabba tekniska utvecklingen för att fortsätta vara en central del i att skapa smartare städer och blomstrande landsbygdsområden, samtidigt som vi erbjuder tillgängliga mobilitetslösningar som sömlöst kan integreras i våra dagliga liv.
Vi finns i Sverige, Norge och Finland med huvudkontor i Stockholm.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Regeringskansliet

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Regeringskansliet .

Controller till UD

Controller
Läs mer Feb 7
Enheten för utvecklingsbanker, hållbarhet och klimat (UD BK), Avdelningen för Internationellt Utvecklingssamarbete, Utrikesdepartementet

Vill du vara med och bidra till genomförandet av Sveriges utrikes- och internationella utvecklingspolitik i nära samarbete med engagerade och skickliga kollegor? Är du en engagerad person som vill utveckla Utrikesdepartements arbete med intern styrning och kontroll och bidragshantering? Trivs du med varierade arbetsuppgifter där både analys av komplexa frågeställningar och samordning/samarbete med kollegor ingår? Då kan vi erbjuda ett spännande arbete som controller på Enheten för utvecklingsbanker, hållbarhet och klimat (UD BK).

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten ansvarar för styrning och uppföljning av Sveriges utvecklingssamarbete genom Världsbanken, regionala utvecklingsbanker och multilaterala miljö- och klimatfonder. Enheten ansvarar också för samordningen av Sveriges internationella arbete med Agenda 2030, utvecklingsfinansiering och Utrikesdepartementets arbete med miljö- och klimatfrågor. Som controller/styrekonom på enheten kommer du att ge stöd till huvudmän och handläggare i bidragshanteringsprocessen. Du kommer även att vara sammanhållande i beställningar och beredningar, främst med inriktning på finansiell styrning, samt samordna arbetet med den finansiella styrningen av de multilaterala utvecklingsbankerna och fonderna. Du kommer att ansvara för enhetens bidragshantering i UD:s stödsystem. Tillsammans med UD:s centrala funktioner för bidragsstöd samt budget och styrning kommer du också att bidra till att utveckla och stärka UD:s bidragshantering.

Din bakgrund
Du har en akademisk examen främst med ekonomisk eller samhällsvetenskaplig inriktning med relevant arbetslivserfarenhet. Du har erfarenhet av och kunskap om finansiell planering och uppföljning som utgår från regler, riktlinjer och stödsystem för kvalitetssäkring. Det är önskvärt med goda IT-kunskaper, inte minst i Excel. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med den statliga budgetprocessen inom Regeringskansliet samt god förståelse för kraven på arbetet i en politiskt styrd organisation. Erfarenhet från utrikesförvaltningen och annan relevant statlig myndighet såsom Sida är meriterande. Goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift, är angeläget då skriftlig och muntlig kommunikation är en del av arbetet.

Dina egenskaper
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är noggrann, ansvarstagande, kvalitetsmedveten, analytisk, strukturerad och med god förmåga att initiera, hålla ihop, leda och genomföra processer. Du är kommunikativ och har god samarbetsförmåga, omdöme och integritet.

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Tillträde den 15 augusti 2025.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Moa Lagercrantz som är biträdande enhetschef på UD BK, på 08-405 29 78. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Pär Skånberg på 08-405 29 67. Fackliga representanter för UPF (Saco) respektive ST-UD (OFR/S,P,O) nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 7 mars 2025.

 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utrikesdepartementet ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av försvarsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

Ansök nu

Handläggare migrations- och flyktingfrågor

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 10
Nytt
Enheten för FN-politik, konfliktfrågor och migration, Utrikesdepartementet

För dig som har erfarenhet av migrationsfrågor och internationellt utvecklingssamarbete väntar ett spännande arbete. Du kommer att ingå i migrationssamordningen i UD, som har kontakt med såväl internationella organisationer som olika delar av Regeringskansliet samt myndigheter.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Utrikesdepartementets enhet för FN-politik, konfliktfrågor och migration (FN-enheten) med omkring 20 medarbetare inom olika områden är en av UD:s 25 enheter. Migrationssamordningen leds av en ambassadör för migration och återvändande och inkluderar flera handläggare.

Som handläggare kommer du att ha en viktig roll där du deltar i samordningen av internationellt agerande i migrations-, flykting- och återvändandefrågor. Stärkta synergier mellan bistånds- och migrationspolitiken är ett prioriterat område som du kommer att ägna särskild uppmärksamhet. Du förutsätts handlägga och följa upp ärenden inom området liksom ha kontakter med myndigheter som hanterar biståndsfrågor, inte minst Sida. Verksamheten genomförs i nära samarbete med migrationsambassadören och övriga medarbetare. Samordningen hanterar enhetens ansvar för migration i biståndet, såsom biståndsstrategier och migration i EU:s biståndsinstrument. Att medverka i arbetet med underlag till den politiska ledningen är en viktig arbetsuppgift. Arbetet förutsätter nära kontakter med utlandsmyndigheter, andra UD-enheter och departement liksom svenska myndigheter. Tjänsteresor förekommer liksom viss administration.

Läs mer om vår verksamhet på regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som vid ansökningstillfället har en avslutad akademisk examen och flerårig arbetslivserfarenhet med relevans för Utrikesdepartementets verksamhetsområden. Du har goda kunskaper om internationellt migrations- och utvecklingssamarbete. Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska är ett krav. Erfarenhet av arbete med migration och bistånd är meriterande liksom erfarenhet av arbete i Regeringskansliet, på utlandsmyndighet eller vid en internationell organisation.

Dina egenskaper
Du är ansvarsfull och van att göra självständiga bedömningar, men uppskattar att utföra dina uppgifter i nära samarbete med andra och att söka gemensamma lösningar. Du är bra på att organisera ditt arbete och kan leverera med kvalitet även under tidspress. Fokus kan ändras snabbt, vilket ställer stora krav på flexibilitet och förmåga att arbeta noggrant och resultatinriktat. Vi förutsätter att du har ett mycket gott omdöme, hög samarbetsförmåga och hög integritet.

Övrigt
Tillsvidareanställning på heltid med inledande sex månaders provanställning. Tillträde i augusti/september 2025 eller efter överenskommelse.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta det särskilda sändebudet för migration och återvändande Ola Henrikson (ola.henrikson@gov.se). Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Pär Skånberg på UD:s Personalenhet (par.skanberg@gov.se). Fackliga kontaktpersoner för UPF (Saco) och för ST-UD når du via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.


Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 7 mars 2025.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utrikesdepartementet ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av försvarsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

Ansök nu

Kvalificerad jurist till enheten för mervärdesskatt och punktskatter

Assessor
Läs mer Jan 31
Skatte- och tullavdelningen, Finansdepartementet
Är du en engagerad och samhällsintresserad jurist med särskilt intresse för skattefrågor och lagstiftningsarbete? I det omväxlande arbetet på Finansdepartementets skatte- och tullavdelning kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen.

Till enheten söker vi nu flera jurister. Som medarbetare på Finansdepartementet får du ett variationsrikt arbete i en spännande miljö. Enheten för mervärdesskatt och punktskatter ansvarar för mervärdesskatt och olika punktskatter, som energiskatt och andra miljörelaterade skatter, men även EU:s gränsjusteringsmekanism för koldioxid, skatt på spel, alkohol och tobak samt trafikbeskattning.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Vi söker dig som kan arbeta med att analysera rättsliga frågor och förbereda lagstiftning inom skatte- och tullområdet. Att ta fram underlag till den politiska ledningen och utarbeta förslag till regeringsbeslut är en viktig del i arbetet, samt att delta i offentliga utredningar och i förhandlingar inom EU och andra internationella organisationer. Hos oss får du intressanta och komplexa uppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten. Du kommer att arbeta med professionella och kunniga kollegor med fokus på problemlösning och leverans, i tidvis högt tempo. Arbetet innebär många och täta kontakter inom departementet och andra delar av Regeringskansliet samt med den politiska ledningen och berörda myndigheter.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig med akademisk examen inom juridik alternativt annan motsvarade utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Du är jurist, gärna kammarrätts- eller hovrättsassessor, med minst två års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Det är meriterande om du har arbetat med frågor inom enhetens ansvarsområde. Du behöver ha goda språkkunskaper, framför allt i engelska. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet.

Dina egenskaper
Som person är du kvalitetsmedveten, analytisk och kreativ samt har en skicklighet i att uttrycka dig i tal och skrift. Du kan arbeta självständigt, samtidigt som arbetet förutsätter ett nära samarbete med avdelningens ekonomer och övriga jurister samt med andra departement. Som medarbetare i Regeringskansliet behöver du även vara flexibel, vilket för oss innebär att du kan kompromissa samt snabbt anpassa dig till nya situationer. Att du är resultatinriktad och självgående även under tidspress är en förutsättning. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning alternativt ett tidsbegränsat förordnande som rättssakkunnig. En tillsvidareanställning inleds med 6 månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschefen Jan Larsson 08-405 15 58. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialisten Helena Öberg på telefon 08-405 28 81. Fackliga kontaktpersoner är Simon Monti Danielsson och Ben Hadj Ali för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 2 mars 2025.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, kommuner och regioner, upphandling, bolag med statligt ägande, digitalisering och it samt konsumentlagstiftning.

Ansök nu

Vill du arbeta med cybersäkerhet på Regeringskansliet?

IT-säkerhetsanalytiker
Läs mer Feb 10
Nytt
It infrastruktur, it-enheten, Förvaltningsavdelningen

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Du kommer att arbeta självständigt och tillsammans med andra med att installera, underhålla, övervaka och säkra de system som gruppen har i uppdrag att förvalta. Du och dina kollegor utgör ett team av it-tekniker som arbetar med separata it-lösningar som omfattas av säkerhetsskydd.

Arbetsuppgifterna kräver att du har ett gott omdöme, en hög integritet och är säkerhetsmedveten. Du kommer ges möjligheten att vidareutbilda dig och bygga erfarenhet inom förvaltning av säkra it-system.

Läs mer om Regeringskansliets IT-enhet på Regeringen.se

Varför är den här rollen viktig för dig?

Säkerhetsfokus: Du är säkerhetsmedveten och har integritet i åtanke. Att hantera säkerhetskänslig information är en central del av ditt arbete.

Kompetens och erfarenhet: Du har en gedigen bakgrund inom IT, inklusive kunskaper i skriptning, virtualisering, serveradministration, Microsoft Active Directory och Group Policies. Att analysera loggfiler och övervaka system är inget nytt för dig.

Strävan efter utveckling: Du är hungrig på att utvecklas och tar gärna initiativ. Att lösa problem och vara noggrann är din grej.

Mångsidighet: Det är meriterande om du kan MFA, nätverk, härdning av applikationer och OS samt har arbetat med detta i säkerhetsskyddsklassade system. Har du en högskoleutbildning är det ett plus.

Din bakgrund
Vi söker dig som har gymnasieutbildning eller för anställningen utbildning inom relevant område. Skriptning är ett naturligt verktyg för dig som du använder för att förenkla och automatisera ditt arbete. Du har en bakgrund inom en it-supportorganisation, goda kunskaper och erfarenhet av att ha arbetat inom virtualisering och serveradministration där enklare nätverksfelsökning har varit en del i arbetet.

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen som servertekniker inom serversäkerhetsområdet krävs att du har vilja och förmåga att utvecklas, är noggrann, tar initiativ och är ansvarstagande. Dessutom är du prestigelös och ödmjuk samt gillar att lösa problem.

Övrigt
Vi kommer att anställa två stycken servertekniker. Anställningarna är tillsvidareanställningar och inleds med sex månaders provanställning. Anställningarna är placerade i säkerhetsklass och säkerhetsprövningar med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Edward Miller på 08-405 83 87. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Carl Garellick på 08-405 44 49. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00; Saco (Johan Strokirk) och ST (Jan Wahlström).

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 28 februari 2024.  

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Ansök nu

Rättssakkunnig – arbeta med rättsliga frågor i Statsrådsberedningen

Assessor
Läs mer Feb 4
Rättschefens kansli, Statsrådsberedningen
Är du assessor och vill arbeta med rättsliga frågor i en spännande miljö centralt i Regeringskansliet? Vi erbjuder rätt person en variationsrik roll med många kontaktytor.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag. 
Statsrådsberedningen leder och samordnar arbetet i Regeringskansliet. Rättschefens kansli är Statsrådsberedningens rättssekretariat. Vi bistår rättschefen i hans uppgift att ge rättsligt stöd till statsministern och den politiska ledningen i Statsrådsberedningen, att samordna departementen och att utveckla Regeringskansliet som myndig­het. I rättschefens kansli hanterar vi rättsliga frågor som rör såväl Statsråds­beredningen som regeringen och Regeringskansliet som helhet och samordnar Regerings­kansliets arbete när konstitutionsutskottet granskar regeringen. I kansliet finns expeditionen för regeringsprotokollet.

Inom kansliet finns också funktionen SB inrikes som stödjer statsministern och de politiska samordningskanslierna i inrikes frågor. Funktionen, som leds av en särskild huvudman, ansvarar för att statsministern har god överblick över centrala reformområden och bra underlag inför ställningstaganden och olika framträdanden. Handläggarna i rättschefens kansli arbetar även med frågor kopplade till SB inrikes.

I rättschefens kansli arbetar vi ofta med dags­aktuella frågor i skärningspunkten mellan juridik, politik och kommunikation. Arbetet innebär många kontaktytor och samarbete med andra delar av Statsrådsberedningen och med departementen.

På rättschefens kansli är vi drygt tio medarbetare. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som är hovrätts- eller kammarrättsassessor och har mycket goda juridiska kunskaper. Du har erfarenhet av att handlägga komplexa ärenden och en god förmåga att sätta in frågor i ett större sammanhang och se saker från ett övergripande perspektiv. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet.

Dina egenskaper
Du är en mycket skicklig jurist samt har en god problemlösande och analytisk förmåga. Du är ansvarstagande och van att arbeta självständigt samtidigt som du trivs i nära samarbete med andra. Verksamheten är omvärldsstyrd och fokus kan ändras snabbt vilket ställer stora krav på flexibilitet. Arbetstempot kan under perioder vara högt, vilket gör att du behöver kunna prioritera och arbeta med bibehållen hög kvalitet och noggrannhet även under tidspress. En stor del av ditt arbete kommer att bestå i att skriva och bearbeta texter. Du behöver därför vara en skicklig skribent. Du bör också vara en stringent föredragande som kan anpassa föredragningen till olika målgrupper och lyfta fram det mest väsentliga i muntliga sammanhang. Din förmåga att uttrycka dig muntligen och skriftligen är mycket god, även på engelska.

Arbetet i en politisk miljö ställer krav på ett mycket gott omdöme, god uthållighet och hög integritet. Du har i många fall en fördel av att ha ett brett intresse för samhällsfrågor.

Övrigt
Sexårigt rättssakkunnigförordnande. Tillträde så snart som möjligt eller enligt överens­kommelse. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta kanslichefen David Oredsson på telefon 08-405 20 98. Du är också välkommen att kontakta HR, Helena Lundquist på 08-405 96 58. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widgren för Saco och Karina Åbom Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 26 februari 2025. 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen leder och samordnar arbetet i Regeringskansliet.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Ansök nu

Erfarna jurister/rättssakkunniga

Assessor
Läs mer Feb 4
Enheten för folkrätt och mänskliga rättigheter, Utrikesdepartementet
För dig som är intresserad av internationella rättsfrågor och processföring väntar ett spännande och utvecklande arbete på ett område där mycket händer just nu. Du kommer att ingå i den grupp av jurister som arbetar med att föra regeringens talan inför den Internationella domstolen och Europadomstolen samt företräder Sverige inför FN:s kommittéer för mänskliga rättigheter och vid vissa multilaterala förhandlingar i Europarådet.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Utrikesdepartementets enhet för folkrätt och mänskliga rättigheter, med drygt 30 anställda, består av tre grupper: folkrätt, mänskliga rättigheter och internationella rättsprocesser (processgruppen). Till enheten hör även ambassadören för mänskliga rättigheter, demokrati och rättsstatens principer och UD:s folkrättsrådgivare.

Vi söker 1 - 3 kollegor till processgruppen, vilken ansvarar för regeringens processföring inför den Internationella domstolen i Haag och Europadomstolen i Strasbourg. Du kan komma att arbeta med bägge dessa måltyper. En annan arbetsuppgift kommer att vara att handlägga ärenden som rör klagomål mot Sverige inför FN:s kommittéer för mänskliga rättigheter i Genève. Du kan också få företräda regeringen i multilaterala förhandlingar på kommitté- eller arbetsgruppsnivå inom Europarådet. I arbetsuppgifterna ingår även att granska författningsförslag och andra underlag särskilt i förhållande till Europakonventionen. Beroende på din bakgrund/inriktning kan du framöver komma att tjänstgöra på enhetens andra grupper.

Arbetet innebär omfattande kontakter med andra enheter inom UD, övriga departement i Regeringskansliet och svenska utlandsmyndigheter, samt med internationella institutioner och företrädare för andra länder som också innebär tjänsteresor. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har en juristexamen och är en mycket skicklig jurist med bakgrund från t ex domstol eller advokatbyrå. Du har mycket goda juridiska kunskaper samt god förståelse för domstolars roll och funktion vid tvistlösning. Arbetslivserfarenhet eller studier i folkrätt och mänskliga rättigheter är meriterande. Tidigare erfarenhet av praktik eller arbete i Regeringskansliet, på utlandsmyndighet, internationell domstol eller annan relevant utlandserfarenhet är också meriterande. Mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift, är ett krav medan kunskaper i franska är meriterande. Praktisk erfarenhet av processföring i domstol liksom av att skriva längre juridiska texter på engelska är meriterande.

Dina egenskaper
Du har en mycket god förmåga till avancerad rättslig analys och argumentation. Du är ansvarsfull och van att arbeta självständigt, men uppskattar att utföra dina uppgifter i nära samarbete med andra och att söka gemensamma lösningar. Du är bra på att organisera ditt arbete och kan leverera med hög kvalitet, även under tidspress. Fokus kan ändras snabbt, vilket ställer stora krav på flexibilitet och förmåga att arbeta noggrant och resultatinriktat. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förutsätter att du har mycket gott omdöme och hög integritet.

Övrigt
Utlysningen avser tillsvidareanställningar som inleds med provanställning från den 1 maj 2025 eller enligt överenskommelse. För sökande med assessorsbakgrund kan anställning som rättssakkunnig inom ramen för Löne- och förmånsavtal för sakkunniga (specialister) komma i fråga.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Ett kort personligt brev ska bifogas ansökan. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 25 februari 2025.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Fredrik Bergius via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Jenny Lennung Malmqvist via Regeringskansliets växel eller via mail jenny.lennung.malmqvist@gov.se. Fackliga kontaktpersoner för UPF (Saco) och för ST-UD når du via Regeringskansliets växel. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utrikesdepartementet ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av försvarsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

Ansök nu