Stockholm: Förvaltningsavdelningen söker ekonomiadministratör

Hitta ansökningsinfo om jobbet Förvaltningsavdelningen söker ekonomiadministratör i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2024-09-04 // Varaktighet: Heltid

Betalningar, Ekonomi och affärer, Förvaltningsavdelningen
Är du en erfaren ekonomiadministratör? Vill du arbeta i en organisation med intressanta arbetsuppgifter och många kontaktytor? Då kan du vara vår nästa medarbetare! Regeringskansliet erbjuder en dynamisk arbetsmiljö med spännande utvecklingsmöjligheter och en kultur som präglas av samarbete och professionalitet

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Inom Förvaltningsavdelningen hanteras bland annat ekonomi-, IT-, HR-, kommunikations- och säkerhetsfrågor. Enheten Ekonomi- och affärer ansvarar för Regeringskansliets betalningar, ekonomiska redovisning och årsredovisning samt de centrala stödsystemen för ekonomiadministration och inköpsprocess. Enheten ansvarar också för operativt och strategiskt inköp.
Sektionen Betalningar söker nu en ekonomiadministratör för en tillsvidareanställning. Som ekonomiadministratör kommer du i huvudsak att arbeta i ekonomisystemet Unit4 ERP, med upplägg och korrigering/ändring av leverantörer för hela Regeringskansliets räkning. Det innefattar både svenska och utländska leverantörer och innebär att genomföra olika slags kontroller för att säkerställa att leverantörerna blir korrekt upplagda.

Ett annat arbetsområde som ingår i befattningen är felsökning, hantering och rättning av leverantörsfakturor som avvisats i fakturahanteringssystemet Proceedo. Syftet är bl.a. att upprätthålla ett smidigt flöde så att fakturorna kommer vidare och kan hanteras av rätt mottagare inom Regeringskansliet. I rollen ingår att löpande hantera ärenden som inkommer till funktionsbrevlåda. Därtill ingår posthantering och att bidra i andra på enheten förekommande arbetsuppgifter.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har gymnasieutbildning inom ekonomiområdet, eller annan utbildning kombinerat med för befattningen relevant arbetslivserfarenhet. Du har aktuell erfarenhet av att arbeta med ekonomiadministration, liknande de arbetsuppgifter som är relevanta för tjänsten, och har aktuell erfarenhet av arbete i systemen Unit4 ERP (Agresso) och Proceedo. Du bör också ha kunskap om regelverk inom området moms, samt kunskap i Officepaketet Har du erfarenhet från ekonomiadministrativt arbete inom Regeringskansliet anser vi det meriterande. 

Dina egenskaper
För att passa och trivas i rollen tror vi att du som söker är lösningsorienterad, noggrann och strukturerad.  Du ska kunna ge service på alla nivåer, samt ha bra samarbetsförmåga och ha lätt för att skapa goda kontakter med olika intressenter, såsom de departement eller enheter som du arbetar med. Du uttrycker dig dessutom väl på svenska och engelska, i såväl tal som skrift. Vi lägger stor vikt vid din erfarenhet i kombination med dina personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänsten avser en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. 
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Per Apelgren som är sektionschef, på 08-405 42 42. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Hanna Grotander på 08-405 12  36. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Peter Backéus för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 13 september 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Ekonomiassistent

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Ekonomiassistent.

Ekonomiassistent på deltid till Swatch Group

Läs mer Apr 16
SNABBFAKTA
Omfattning: Deltid, 40h/månaden Arbetstider: Måndagar kl.08.00-17.00 & första vardagen i månaden kl.08.00-17.00 Ort: Stockholm Startdatum: Önskad start i augusti Anställningsform: Särskild visstidsanställning
DIN FRAMTIDA ARBETSPLATS Nu söker vår kund Swatch Group en ekonomiassistent på deltid som kommer tillhöra ett utvecklande och målmedvetet team i ljusa och fina lokaler på Kungsholmen!
Swatch Group är en internationell koncern som är verksam inom design, tillverkning och försäljning av färdiga klockor, smycken, komponenter och tidtagning. Företaget levererar majoriteten av alla komponenter som krävs av sina 18 klockmärken. I Norden är Swatch Group återförsäljare av: Omega, Rado, Longines, Certina, Tissot, Balmain, Swatch och FlikFlak med mera. Deras kontor är beläget i centrala Stockholm. Läs mer om Swatch Group här!
Dina arbetsuppgifter kommer huvudsakligen innebära att:
Inläsning av bankfiler för Sverige, Danmark, Norge och Finland
Uppföljning med kund via mejl
Bokföra settlementfiler för E-Commerce
Kundfakturering och packa fakturor
Hjälpa till med avstämningar
Täcka upp på kundreskontra och leverantörsreskontra under sommarperioder

VEM ÄR DU?  Vi söker dig som studerar en eftergymnasial utbildning inom ekonomi och har flera terminer kvar av din utbildning. På sikt kan det finnas möjlighet att både timmarna och ansvaret i tjänsten ökar. Du är en ansvarstagande person som vill lära dig mer inom ekonomiyrket och som ser detta som en bra grund för din framtida karriär. Du är en strukturerad, noggrann och självständig person som vågar ta för sig och är nyfiken. Du är framåt och gillar nya utmaningar där du får möjlighet att växa i din roll och utvecklas! Skallkrav för tjänsten:
Studerar en ekonomirelaterad eftergymnasial utbildning
Har ett systemintresse
Kan uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift

Vi ser det som meriterande om du:
Har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter sedan tidigare
Har erfarenhet av att arbeta i Excel

VAD ERBJUDER VI? Som anställd på Inte Bara Post Bemanning får du en konsultchef som blir ditt bollplank och coach under hela anställningen. Som konsult blir du också en del i vårt konsultnätverk RPB Insights. RPB Insights ger dig utbildning och utveckling i form av föreläsningar, workshops, nätverksträffar och andra sociala tillställningar. Det ger dig också en möjlighet att träffa andra konsulter. Vi erbjuder alla våra konsulter friskvård.
ÖVRIG INFORMATION
Den här rekryteringsprocessen hanteras av Inte Bara Post Bemanning och vår kunds önskemål är att alla samtal och mail kring tjänsten går till oss. Du kommer att vara anställd av oss på Inte Bara Post Bemanning och blir uthyrd till vår kund.
Sök tjänsten genom att klicka på Skicka ansökan. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.
I denna rekryteringsprocess utförs bakgrundskontroll och referenstagning.
Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa på rekrytering@rpbemanning.se. Skriv vilken tjänst det gäller i ditt mail och länka gärna till annonsen.

Ansök nu

Junior accountant

Läs mer Apr 14
Matsmart is a different kind of food store, challenging the thought of sustainable consumption. We’re a European grocery e-commerce, aiding the sustainable reform of our food system by giving everyone a chance to save our planet in an effortless way. We partner with food and FMCG companies to save products at risk of going to waste by re-selling them at discounted prices directly to consumers: sustainable, affordable and accessible to all. Today, our shops are open in Sweden, Finland, Denmark, Germany and Austria.
Working at Matsmart, you will join our fight against food waste and contribute to making the world a better place.
We are now looking for an Accountant to strengthen our Accounting team. In this role you will be responsible for contributing the day to day accounting throughout all subsidiaries. You will be reporting to the Head of Group Accounting.
What you’ll do as an Accountant with us
Process supplier invoices and relevant approvals


Process supplier payments


Issue B2B invoices


Prepare journal entries


Reconcile accounts, bank statements, and financial transactions


Support the team in the month-end and year-end closing processes


Assist in maintaining accurate financial records and supporting documentation


Assist with preparation and coordination of the audit process


Support the team with general administrative tasks as needed

To be successful in this role, we believe you need
A Bachelor's degree in Accounting or a related field


Basic understanding of accounting principles and practices


To be a professional user of MS Excel or Google Sheets


Strong written and spoken English and Swedish skills


A few years of working experience in a relevant field


German knowledge is a plus


Experience from working in Netsuite and/or Medius is a plus

What we offer
Matsmart offers a social and energizing workplace where creativity and ideas are more than welcome and appreciated. We like to explore, and encourage testing and learning, taking ownership and action. We strongly value collaboration and showing we care for one another. We win and lose together as one team.
Matsmart is growing. This means we offer being part of an exciting journey where we grow in terms of teams, new markets, new products and the development of the platform. Together we are building a successful and unique e-commerce company that is contributing to a more sustainable world.

Ansök nu

Ekonomiassistent till konsultuppdrag norra Stockholm

Läs mer Apr 9
Ekonom inom leverantörs- och kundreskontra till internationellt bolag
Vill du arbeta med ekonomi i en spännande och internationell miljö? Vi söker nu en erfaren ekonomiassistent för ett uppdrag på sex månader med start omgående! Uppdraget kan komma att förlängas. Kunden har sitt kontor i norra Stockholm och kunden vill att du är på plats fyra dagar i veckan.
Om rollen I den här rollen får du framförallt arbeta med hantering av leverantörs- och kundreskontra. Du kommer att ansvara för att säkerställa korrekta betalningar, hantera fakturor, stämma av konton samt säkerställa att alla ekonomiska transaktioner följer företagets riktlinjer och gällande regelverk. Du arbetar tätt med det nordiska ekonomiteamet och stöttar i olika projekt och rapporteringar.
Dina arbetsuppgifter inkluderar bland annat:
Hantera och granska leverantörs- och kundreskontra
Säkerställa att fakturor godkänns och betalas i tid
Sköta kontoavstämningar och uppföljning av obetalda fakturor
Planera och genomföra betalningar i redovisnings- och banksystem
Stödja vid revisioner och intern kontroll
Skapa sammanfattande fakturor och bokföra redovisningsjournaler
Hantera kundåterbetalningar och skatterapportering
Proaktivt identifiera och lösa problem med fakturor och betalningar

Vem är du? För att lyckas i rollen så tror vi att du har:
Erfarenhet av arbete med leverantörs- och kundreskontra
Goda kunskaper i Excel och affärssystem
En noggrann och strukturerad arbetsstil
God kommunikationsförmåga och en positiv inställning
Tidigare erfarenhet av att arbeta i en internationell organisation är meriterande


Vi startar urvalet omgående så sök gärna redan idag!
Om att vara konsult hos People Experience
Högt som lågt och ibland tvära kast tillhör vardagen som konsult – men ruskigt roligt, varierande och lärorikt är det. Som konsult via People Experience välkomnas du med öppna armar in i vår PX-familj med konsultfrukostar, check-ins och bollplank för att du ska känna samhörighet och utbyte, men alltid med fin balans – för att inte göra anspråk på för stor del av din tid. Formen för ditt konsultuppdrag (dvs om du blir underkonsult eller anställd hos PX för det specifika uppdraget) bestämmer du själv!
Vi är alltid intresserade av att komma i kontakt med nya potentiella People, Payroll & Finance Consultants och utökar dagligen vårt nätverk med förtroendeingivande, prestigelösa och flexibla Professionals med både integritet, ödmjukhet och ett starkt ledarskap. I vårt nätverk finns expertis inom hela området och på alla nivåer. Generalister som specialister, seniora som juniora - och det är precis det som gör det hela så givande.
På People Experience kommer vi alltid göra det lilla extra för att se till att du får en positiv upplevelse i mötet med oss – oavsett om du är kund, konsult, medarbetare eller kandidat. Välkommen att skapa denna upplevelse tillsammans med oss!
Om din ansökan
Vi behandlar alla kandidater lika, var vänlig ansök via annonsen om du är intresserad - all kontakt sker genom vårt rekryteringssystem! Detta för att skapa en fin kandidatupplevelse för samtliga kandidater, samtidigt som vi säkrar en rättvis process för alla!
Vi vill bidra till att alla känner sig likvärdiga på arbetsmarknaden. Vi vill uppmuntra alla, oavsett bakgrund att ansöka!
Vi behandlar din personliga information i enlighet med GDPR. Om du önskar att vi raderar din information gör du det enklast genom att begära det via vår karriärsida "Connect". Har du frågor, kontakta vår systemansvariga Lina Roxenback på lina.roxenback@peopleexperience.se.

People Experience är en personlig, innovativ och högst engagerad boutiquebyrå med enorm passion för att hjälpa kunder, konsulter och kandidater att nå tillväxt och framgång genom rätt matchning inom det område där vår erfarenhet och passion är som störst: People, Payroll & Finance. Med visionen att bli Sveriges ledande boutiqebyrå för People, Payroll & Finance Professionals, är vi 100 % specialiserade på målgruppen i vår rekrytering och konsulttillsättning.

Ansök nu

Ekonomiassistent till Dura Group

Läs mer Apr 8
Har du ett stort intresse för redovisning och söker en roll där du får arbeta brett, ta ansvar och bidra till att forma ekonomifunktionen i en expansiv koncern? Trivs du i en entreprenöriell miljö med högt i tak och korta beslutsvägar? Då kan rollen som Ekonomiassistent på Dura vara din nästa utmaning!
Om Dura
Dura är en svensk företagsgrupp som sedan starten 2022 fokuserat på att maximera livslängden hos fastigheter genom funktionellt och förebyggande underhåll. I centrum står det yttre skicket – tak, fasad och ventilationssystem – där varje insats syftar till att uppnå gruppens uttalade syfte - "making buildings last longer".
Koncernen har ett tydligt fokus på resurseffektivitet, hållbarhet och kundnöjdhet. Här möts långsiktigt tänkande, teknisk kunskap och affärsmässig skärpa i en modell som utmanar traditionella synsätt på fastighetsunderhåll.
Om rollen
Som Ekonomiassistent på Dura kommer du att spela en nyckelroll i utvecklingen av koncernens ekonomifunktion. Du arbetar nära CFO och ledningen, med varierande arbetsuppgifter som inkluderar:
Löpande bokföring, kontoavstämningar och momsrapportering.
Fakturahantering och administration i Fortnox.
Stöd vid budgetering och prognoser.
Assistera dotterbolagen med månadsavslut och ekonomiska rapporter.
Möjlighet att arbeta med IFRS 15/16 och hållbarhetsrapportering (ESG).
Upprättande av rapporter till ledning och revisorer.
Diverse administrativa uppgifter och stöd till ekonomiavdelningen.

Denna roll erbjuder en unik möjlighet att vara med från början och påverka utformningen av ekonomiprocesser i en koncern med höga ambitioner och stark tillväxt.
Din profil
Vi söker dig som har ett par års erfarenhet av ekonomiarbete och gärna inom redovisning. Du är noggrann, strukturerad och van att ta dig an både enklare och mer komplexa uppgifter med samma engagemang. Du är även den som gärna kavlar upp ärmarna, håller ordning på detaljer och samtidigt förstår helheten i siffrorna. Flexibilitet, eget driv och en prestigelös inställning är viktiga egenskaper – särskilt i ett bolag där strukturer fortfarandeväxer fram.
Vi ser gärna att du har:
Några års erfarenhet av arbete inom ekonomi/redovisning.
Goda kunskaper i Excel och affärssystem – gärna i Fortnox.
Akademisk utbildning inom ekonomi.
Flytande svenska och god engelska i tal och skrift.
Förmåga att arbeta självständigt, ta initiativ och prioritera i vardagen.

Placeringsort för tjänsten är i Frihamnen, Stockholm.
Dura har i denna rekrytering valt att samarbeta med Awexia Executive Search. Alla frågor avseende tjänstenhänvisas till Ida Edlund som är ansvarig rekryteringskonsult via mail: Ida.edlund@awexia.com alternativt telefon+46 72 212 23 59.

Ansök nu

Accounts Receivable Specialist till ledande Hotelloperatör

Läs mer Apr 8
Är du en strukturerad och kommunikativ ekonom med ett systemintresse? Vill du ta dig an en serviceinriktad och analytisk roll hos en av Sveriges största hotelloperatörer? Vi söker nu en Accounts Receivable Specialist som får chansen att arbeta med kreditkortsavstämningar, transaktionsflöden och ge support till både hotell och kunder. Ta nästa steg i din karriär – ansök idag!
Om tjänsten
Det här är ett konsultuppdrag på heltid som varar i 6 månader. Du blir anställd av Bravura och arbetar som konsult hos företaget. Det finns goda möjligheter till förlängning av uppdraget.
Om företaget
Företaget är en av Sveriges största hotelloperatörer med ett stort antal hotell i flera länder. Hotellen är belägna i både stora städer, vackra naturplatser och vid viktiga centrala knutpunkter. Företaget driver också ett av de största lojalitetsprogrammen i Norden, med många återkommande gäster.
Företaget är i uppstarten av deras nordiska Shared Service Center (AP & AR) och behöver under 6 månader förstärkning till teamet som ansvarar för kontohantering. I rollen som Accounts Receivable Specialist kommer du vara en del av ett nordiskt team på 10 personer som är placerade i flera nordiska länder. Teamet ansvarar för avstämningar av kreditkort, E-voucher (resekonton), kontanter, dricks och presentkort.
Arbetsuppgifter
I rollen som Accounts Receivable Specialist ansvarar du tillsammans med ditt team för att säkerställa att alla transaktioner kopplade till kreditkort, E-voucher (resekonton), kontanter, dricks och presentkort stämmer och bokförs korrekt. Stort fokus ligger på kreditkortsavstämningar samt hantering av stora mängder transaktioner som du stämmer av, matchar och utreder. Du arbetar i ett flertal olika system och portaler, analyserar olika typer av avvikelser samt frågor kring debiteringar. Vidare ger du support till hotellpersonalen och kunder vid olika betalningsärenden.
Du arbetar även med E-voucher-flöden, som främst gäller företagskunder med resekonton kopplade till kreditkort. Här är kontakten med både leverantörer och hotell viktig för att rätta till fel och säkerställa att allt är korrekt. Sammanfattningsvis är detta en roll för dig som trivs med siffror, system, problemlösning och har ett intresse för service. Du är en viktig del av kedjans ekonomiavdelning – en länk mellan gästens betalning och den ekonomiska rapporteringen.
Utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper
• Eftergymnasial utbildning inom ekonomi alternativt likvärdig erfarenhet
• 2-5 års erfarenhet inom ekonomi, framförallt inom bokföring, utredning och avstämning. Meriterande med erfarenhet av kreditkortsflöden och omfattande transaktionsflöden
• Mycket god systemvana med fördel erfarenhet inom ekonomi-, avstämning samt ärendehanteringssystem
• Goda kunskaper inom Excel
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift
För att passa i rollen som Accounts Receivable Specialist ser vi att du är en social och kommunikativ person som trivs med många kontaktytor och samarbeten. Vidare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter, har en god struktur i ditt arbete och kan enkelt prioritera samtidigt som du är noggrann. Du är självgående, tycker om att lära dig nya arbetsuppgifter och system samt har förmågan att driva ditt eget arbete framåt.
Övrig information
Start: Omgående
Plats: Stockholm, Norrtull
Lön: Enligt överenskommelse

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Regeringskansliet

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Regeringskansliet .

Handläggare- arbeta brett inom gymnasie- och vuxenutbildningsområdet

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 17
Gymnasie- och vuxenutbildningsenheten, Utbildningsdepartementet
Har du arbetat inom gymnasie- och vuxenutbildningsområdet och i en politiskt styrd organisation? Vill du ta fram underlag och bereda ärenden tillsammans med kunniga kollegor? Vi erbjuder en tjänst med stort ansvar i händelsernas centrum.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Gymnasie- och vuxenutbildningsenheten ansvarar för frågor som rör gymnasieskola, anpassad gymnasieskola, kommunal vuxenutbildning, eftergymnasial yrkesutbildning i form av yrkeshögskoleutbildning och konst- och kulturutbildningar samt folkbildning.

Arbetsuppgifterna som handläggare innebär att du självständigt ansvarar för handläggning av ärenden inom ett eller flera av de områden enheten ansvarar för. Du medverkar vid framtagning av underlag och bereder ärenden av många olika slag fram till beslut. Det kan bland annat gälla lagstiftningsärenden, förordningsarbete och myndighetsuppdrag. I arbetet som handläggare utarbetar du även underlag till svar på frågor och interpellationer från riksdagen liksom svar på brev från allmänheten. Även arbete med statens budget kan vara aktuellt.

Arbetsplatsen är dynamisk, och enhetens arbete bedrivs stundtals i högt tempo som kräver flexibilitet, stresstålighet och förmåga att prioritera. Självständigt arbete och ansvar varvas med samarbete med kollegor – alla medarbetare bidrar till verksamhetens samlade kompetens och bidrar med kompetens i varandras frågor.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har högskoleexamen inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, pedagogik, juridik eller ekonomi och erfarenhet av handläggande eller utredande arbete inom något av enhetens områden. Du har erfarenhet av arbete inom statlig myndighet kopplat till skolväsendet eller Regeringskansliet. 

Du har aktuell och mycket god kunskap om något eller några av enhetens områden och har mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. I tillägg förväntas du ha goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift. Det anses också som meriterande om du har aktuell kunskap inom lagstiftningsarbete. 

Dina egenskaper
För att passa i rollen behöver du ha en mycket god samarbetsförmåga. Du är van att arbeta strukturerat och kvalitetsmedvetet samt har en utpräglad problemlösande analysförmåga. Arbetet kräver att du har mycket god kommunikationsförmåga, i både tal och skrift. 

Övrigt
Anställningen är tidsbegränsat t o m 31 december 2025. Tillträde som sker snarast eller enligt överenskommelse.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Malin Norell på telefon 08-405 26 86 Fackliga kontaktpersoner är Lotta Bodelius för Saco och Karina Åbom Falk för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan tillsammans med relevanta intyg samt examensbevis i vårt rekryteringsverktyg senast den 7 maj 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utbildningsdepartementet ansvarar för frågor som rör förskoleverksamhet, förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, vuxenutbildning, folkbildning, universitet och högskola, forskning och studiefinansiering.

Ansök nu

Analytiker till Sekretariatet för verksamhetsstöd

Departementssekreterare
Läs mer Apr 17
Är du en skicklig kvantitativt lagd samhällsanalytiker med ett stort intresse för samhället och dagsaktuella arbetsmarknadsfrågor samt trivs att arbeta med omväxlande och intressanta arbetsuppgifter i händelsernas centrum? Då kan vi på Arbetsmarknadsdepartementet erbjuda en utvecklande roll i en spännande miljö.

 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Dina arbetsuppgifter som analytiker vid Sekretariatet för verksamhetsstöd innebär bl.a. att du tar fram olika typer av analysunderlag för att stödja Regeringskansliets beslutsprocesser. Det handlar bland annat om att sammanställa och analysera statistiska uppgifter samt att tolka forsknings- och utvärderingsresultat. Arbetet gäller framförallt analyser gällande arbetsmarknads- och jämställdhetsfrågor, men kan även gälla andra frågor inom departementets ansvarsområde. 

Din bakgrund

Du har en akademisk utbildning med inriktning mot nationalekonomi, statistik eller annat relevant område samt några års erfarenhet av utredningsarbete inom offentlig verksamhet eller annan relevant organisation. Skulle du dessutom ha erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet ser vi det som meriterande. Vidare har du erfarenhet av att bearbeta och analysera kvantitativ data samt att självständigt söka fakta, göra analyser och dra relevanta slutsatser samt sammanställa underlag på ett pedagogiskt sätt. Det är meriterande om du har erfarenhet av att använda statistikprogram, t ex SAS eller STATA samt har kunskap om statistiska metoder. Har du även erfarenhet av någon eller flera frågor som ingår inom Arbetsmarknadsdepartementets ansvarsområde är även det meriterande. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska samt goda kunskaper i engelska .

Dina egenskaper

Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. För att lyckas i rollen som analytiker hos oss behöver du dessutom ha hög analytisk förmåga och kunna arbeta självständigt. Det är också viktigt att du är strukturerad  och kvalitetsmedveten. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänsten är ett vikariat t.o.m. maj 2026 med tillträde enligt överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta analyschefen Susanna Okeke,som nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00. Vid frågor om rekryteringsprocessen är du också välkommen att kontakta HR-ansvarig Sophia Blåvall, sophia.blavall@regeringskansliet.se. Fackliga kontaktpersoner är Lisa Konradsen för Saco och Åsa Bergqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 6 maj 2025.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Arbetsmarknadsdepartementet ansvarar för frågor och ärenden som rör arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Departementet ansvarar också för integrationsfrågor, arbetet mot utanförskap och arbetet för ökad jämställdhet mellan kvinnor och män. Dessutom ansvarar departementet för arbetet för mänskliga rättigheter på nationell nivå, att stärka hbtqi-personers rättigheter samt arbetet mot rasism och diskriminering.

Ansök nu

Huvudman - led lagstiftningsprojekt vid Försvarsdepartementet

Assessor
Läs mer Apr 14
Rättssekretariatet, Försvarsdepartementet

Har du gedigen erfarenhet av lagstiftningsarbete i Regeringskansliet? Är du en skicklig jurist som har förmågan att framgångsrikt leda både projekt och andra? Vi erbjuder ett intressant och varierande arbete med politiskt prioriterade frågor, stort eget ansvar och arbetsledande arbetsuppgifter.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Försvarsdepartementet ansvarar för Sveriges militära och civila försvar samt samhällets krisberedskap. Försvarsdepartementet ansvarar även för den militära materielförsörjningen, bi- och multilaterala försvars- och materielsamarbeten, internationella insatser och försvarsunderrättelseverksamhet. Mot bakgrund av det försämrade säkerhetspolitiska läget har regeringen och riksdagen fattat beslut om att totalförsvaret ska stärkas. Detta kommer att påverka många samhällsområden. Sveriges medlemskap i försvarsalliansen Nato har också en stor inverkan på Försvarsdepartementets ansvarsområde.

Som huvudman på Rättssekretariatet arbetar du med juridiska frågor inom hela departementets ansvarsområde. Du kommer att få ansvar för lagstiftningsprojekt och kan också få ansvar för EU-förhandlingar och projektledning inom utpekade sakområden. Som huvudman samarbetar du nära och arbetsleder flera handläggare och ansvarar för arbetet med att ta fram kommittédirektiv, promemorior, lagrådsremisser, propositioner och författningstexter. Du ansvarar för ärendenas planering och kvalitet och att ärendena bereds och förankras med berörda departement, med chefstjänstemän och med den politiska ledningen. Det krävs emellanåt snabba ställningstaganden i dagsaktuella frågor och du bör vara beredd på det oförutsedda.

Rättssekretariatet består för närvarande av 32 medarbetare, varav fyra är huvudmän. Rättssekretariatet ansvarar bland annat för utarbetande av lagrådsremisser, propositioner och annat författningsarbete, samt för frågor om författningsberedskap, folkrätt, internationell humanitär rätt, ärenden om utlämnande av allmänna handlingar och samordning av delningar från andra departement. Sekretariatet ger råd i rättsliga frågor till departementsledningen och till andra enheter och deltar i de andra enheternas arbete med internationella överenskommelser.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Vi söker dig som är hovrätts- eller kammarrättsassessor. Du har gedigen erfarenhet av lagstiftningsarbete och är en van verksamhetsföreträdare. Erfarenhet av huvudmannaskap för lagstiftningsarbete från Regeringskansliet och erfarenhet inom Försvarsdepartementets ansvarsområden är meriterande.

Dina egenskaper
För att lyckas i din roll krävs det att din samarbetsförmåga är mycket god då du dagligen samverkar med och arbetsleder andra medarbetare på enheten. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och har en vilja och förmåga att hjälpa andra. I en omvärldsstyrd vardag hos oss förväntas du kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer krav på din flexibilitet och förmåga att även under tidspress arbeta noggrant. Ditt goda omdöme, din goda analytiska förmåga och förmågan att kunna bidra till framgångsrika samarbeten på alla nivåer är talande för dig. Du har god språklig förmåga i både tal och skrift och lägger stor vikt vid de krav på kvalitet som ställs. Mot bakgrund av att våra frågor ofta har internationell anknytning behöver du utöver svenska också kunna arbeta obehindrat på engelska. Du behöver också ha ett högt säkerhetsmedvetande.

Övrigt
Vi erbjuder en tillsvidareanställning, som inleds med sex månaders provanställning.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder tf. enhetschef Klara Lidman Kittel. Du är också välkommen att kontakta HR-ansvarig Johan Olsson. Fackliga kontaktpersoner är Karina Åbom-Engberg för ST och Katja Wahlstedt för SACO. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 5 maj 2025.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Försvarsdepartementet ansvarar för frågor om Sveriges militära försvar samt samordning av det civila försvaret och samhällets krisberedskap.

Ansök nu

Kvalificerad jurist till expeditionschefens kansli

Företagsjurist
Läs mer Apr 14
Är du en mycket skicklig jurist som vill arbeta med omväxlande och intressanta arbetsuppgifter i händelsernas centrum? Då kan vi på Arbetsmarknadsdepartementet erbjuda en utvecklande roll i en spännande miljö.

 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Dina arbetsuppgifter som kvalificerad jurist vid expeditionschefskansliet innebär bl.a. att biträda expeditionschefen och rättschefen inom deras ansvarsområden. Det innebär arbete med såväl administrativa frågor som juridisk kvalitetssäkring och deltagande i utvecklingsprojekt inom departementet. Vidare kommer du att stödja politisk ledning och departementet i stort när det gäller frågor om ärendehantering och offentlighet och sekretess samt bistå i departementets kris- och beredskapsarbete.

Din bakgrund

Vi söker dig som är hovrätts- eller kammarrättsassessor eller har flerårig erfarenhet av annat likvärdigt kvalificerat juridiskt arbete. Du har även erfarenhet av att handlägga ärenden i Regeringskansliet och dina juridiska kunskaper är mycket goda. Det är meriterande om du har erfarenhet av att handlägga komplexa juridiska ärenden vid en annan myndighet eller erfarenhet av arbete med kris- och beredskapsfrågor. Goda kunskaper om offentlighet och sekretess är även det meriterande.

Dina egenskaper

För att lyckas i rollen som kvalificerad jurist hos oss behöver du ha hög analytisk förmåga samt vara strukturerad och lösningsorienterad. Din förmåga att självständigt organisera och strukturera ditt arbete är mycket god.  Det är viktigt att du har en förmåga att leverera och snabbt kunna byta fokus vilket ställer stora krav på flexibilitet och effektivitet samtidigt som du måste vara noggrann och kvalitetsmedveten. Din förmåga att uttrycka dig muntligt och skriftligt på både svenska och engelska är mycket god och du har lätt för att samarbeta med andra människor. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Tjänsten är tills vidare på heltid och påbörjas med sex månaders provanställning, med tillträde enligt överenskommelse. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta expeditionschef Ulrika Söderqvist, nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00. Vid frågor om rekryteringsprocessen är du också välkommen att kontakta HR-ansvarig Sophia Blåvall, sophia.blavall@regeringskansliet.se. Fackliga kontaktpersoner är Lisa Konradsen för Saco och Åsa Bergqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 5 maj 2025.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Arbetsmarknadsdepartementet ansvarar för frågor och ärenden som rör arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Departementet ansvarar också för integrationsfrågor, arbetet mot utanförskap och arbetet för ökad jämställdhet mellan kvinnor och män. Dessutom ansvarar departementet för arbetet för mänskliga rättigheter på nationell nivå, att stärka hbtqi-personers rättigheter samt arbetet mot rasism och diskriminering.

Ansök nu

Intresseannons - utredningssekreterare socialtjänst/funktionshinderspolitik

Utredningssekreterare
Läs mer Apr 11
Vill du använda dina akademiska kunskaper, arbetserfarenhet och ditt stora intresse för samhällsfrågor genom att arbeta inom ramen för det statliga utredningsväsendet, Statens Offentliga Utredningar, SOU, alternativt departementets interna utredningar, så kallade bokstavsutredningar? Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik har behov av flera utredningssekreterare inom flera av enhetens ansvarsområden, t.ex. inom den sociala barn och ungdomsvården och funktionshinderspolitiken. Enheten arbetar med socialtjänst­frågor inom individ- och familjeomsorgen samt omsorgen om äldre och personer med funktionsnedsättning. Enheten ansvarar för samordning av barnrättspolitiken, funktions­hinderspolitiken samt för vissa socialförsäkringsförmåner.

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär att bistå den särskilda utredaren i arbetet med uppdraget, både med juridiskt stöd och i övrigt. Arbetsuppgifterna omfattar att ta fram underlag och analyser som ligger till grund för de förslag som övervägs inom ramen för utredningens uppdrag samt föra dialog med berörda aktörer. Det ingår även att göra juridiska analyser av de förslag som övervägs och att utforma författningsförslag kopplade till de förslag som utredningen slutligen föreslår. Även EU-rättsliga analyser och konsekvensanalyser kan bli aktuella.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en relevant avslutad akademisk utbildning, gärna inom juridik, statsvetenskap eller nationalekonomi samt erfarenhet av kvalificerat utredningarbete. Vi ser gärna att du är hovrätts- eller kammarrättsassessor eller har erfarenhet av annat likvärdigt kvalificerat juridiskt arbete. Erfarenhet av arbete med enhetens frågor och erfarenhet av arbete inom det socialpolitiska området är meriterande. Meriterande är också erfarenhet av lagstiftningsarbete, arbete i Regeringskansliet eller annan statlig myndighet, likaså erfarenhet av arbete i det offentliga utredningsväsendet.

Du behöver ha mycket goda kunskaper i muntlig och skriftlig framställning på svenska och engelska.

Dina egenskaper
Som person har du mycket god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer och ta egna initiativ. Du har god samarbetsförmåga och behöver kunna arbeta under tidspress, vara uthållig och hantera flera olika typer av arbetsuppgifter samtidigt. Du är kvalitetsmedveten, omdömesgill, strukturerad och flexibel. Därtill ställer arbetat krav på att du har god analytisk förmåga och lätt för att sätta dig in i komplexa frågeställningar och samordna olika intressen. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt
Flera utredningar kommer att tillsättas varför det också finns behov av flera utredningssekreterare. Tidpunkt och omfattning för anställning kan variera mellan utredningar.

Som utredningssekreterare får du en tidsbegränsad anställning inom ramen för Löne- och förmånsavtalet för sakkunniga (Specialistavtalet) inom Regeringskansliet.

Tjänstgöringsort är i huvudsak Stockholm, men det kan också finnas möjlighet att jobba från våra kommittélokaler i Malmö, Göteborg eller Jönköping.

Är du intresserad?
Vill du veta mer, kontakta Tony Malmborg som är enhetschef eller någon av gruppcheferna Niclas Fogelström och Jessica Löfvenholm. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för SACO och Karina Åbom Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. 

Välkommen att registrera din intresseanmälan i vårt rekryteringsverktyg senast den 2 maj 2025. OBS - Utredningarna bemannas löpande så är du intresserad – vänta inte med att söka!

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Ansök nu

Intresseannons - utredningssekreterare socialtjänst/funktionshinderspolitik

Utredningssekreterare
Läs mer Apr 11
Vill du använda dina akademiska kunskaper, arbetserfarenhet och ditt stora intresse för samhällsfrågor genom att arbeta inom ramen för det statliga utredningsväsendet, Statens Offentliga Utredningar, SOU, alternativt departementets interna utredningar, så kallade bokstavsutredningar? Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik har behov av flera utredningssekreterare inom flera av enhetens ansvarsområden, t.ex. inom den sociala barn och ungdomsvården och funktionshinderspolitiken. Enheten arbetar med socialtjänst­frågor inom individ- och familjeomsorgen samt omsorgen om äldre och personer med funktionsnedsättning. Enheten ansvarar för samordning av barnrättspolitiken, funktions­hinderspolitiken samt för vissa socialförsäkringsförmåner.

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär att bistå den särskilda utredaren i arbetet med uppdraget, både med juridiskt stöd och i övrigt. Arbetsuppgifterna omfattar att ta fram underlag och analyser som ligger till grund för de förslag som övervägs inom ramen för utredningens uppdrag samt föra dialog med berörda aktörer. Det ingår även att göra juridiska analyser av de förslag som övervägs och att utforma författningsförslag kopplade till de förslag som utredningen slutligen föreslår. Även EU-rättsliga analyser och konsekvensanalyser kan bli aktuella.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en relevant avslutad akademisk utbildning, gärna inom juridik, statsvetenskap eller nationalekonomi samt erfarenhet av kvalificerat utredningarbete. Vi ser gärna att du är hovrätts- eller kammarrättsassessor eller har erfarenhet av annat likvärdigt kvalificerat juridiskt arbete. Erfarenhet av arbete med enhetens frågor och erfarenhet av arbete inom det socialpolitiska området är meriterande. Meriterande är också erfarenhet av lagstiftningsarbete, arbete i Regeringskansliet eller annan statlig myndighet, likaså erfarenhet av arbete i det offentliga utredningsväsendet.

Du behöver ha mycket goda kunskaper i muntlig och skriftlig framställning på svenska och engelska.

Dina egenskaper
Som person har du mycket god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer och ta egna initiativ. Du har god samarbetsförmåga och behöver kunna arbeta under tidspress, vara uthållig och hantera flera olika typer av arbetsuppgifter samtidigt. Du är kvalitetsmedveten, omdömesgill, strukturerad och flexibel. Därtill ställer arbetat krav på att du har god analytisk förmåga och lätt för att sätta dig in i komplexa frågeställningar och samordna olika intressen. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt
Flera utredningar kommer att tillsättas varför det också finns behov av flera utredningssekreterare. Tidpunkt och omfattning för anställning kan variera mellan utredningar.

Som utredningssekreterare får du en tidsbegränsad anställning inom ramen för Löne- och förmånsavtalet för sakkunniga (Specialistavtalet) inom Regeringskansliet.

Tjänstgöringsort är i huvudsak Stockholm, men det kan också finnas möjlighet att jobba från våra kommittélokaler i Malmö, Göteborg eller Jönköping.

Är du intresserad?
Vill du veta mer, kontakta Tony Malmborg som är enhetschef eller någon av gruppcheferna Niclas Fogelström och Jessica Löfvenholm. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för SACO och Karina Åbom Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. 

Välkommen att registrera din intresseanmälan i vårt rekryteringsverktyg senast den 2 maj 2025. OBS - Utredningarna bemannas löpande så är du intresserad – vänta inte med att söka!

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Ansök nu