Stockholm: Erfarna Gränskontrollanter till Gränspolisenheten i Region Stockholm

Hitta ansökningsinfo om jobbet Erfarna Gränskontrollanter till Gränspolisenheten i Region Stockholm i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2024-05-23 // Varaktighet: Heltid

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu gränskontrollanter till Gränspolisenheten i Region Stockholm. I arbetet som gränskontrollant kommer du tillsammans med engagerade kollegor öka tryggheten för Sverige och Schengenområdets övriga länder.
På gränspolisenheten är du Schengenländernas ansikte utåt:
Du är den första person som resenärer träffar vid ankomsten till Sverige.
Du arbetar med att skydda Sveriges och Schengenländernas yttre gräns.
Du arbetar med att kontrollera personers rätt att resa in eller ut från Sverige och kan i arbetet bl.a. påträffa personer som är misstänkta eller utsatta för brott.

Arbetsbeskrivning
Som gränskontrollant arbetar du utifrån EU- och nationell lagstiftning för att säkerställa att personer har rätt att resa in eller ut från Schengenområdet. Arbetet innefattar bl.a. att säkerställa att handlingar och pass är äkta, dataslagningar, frågeställningar för att därefter besluta om personen får resa in- eller ut och arbeta med fördjupade kontroller som innefattar förhör, avrapportering, föredragningar till gränsbefäl och beslutsfattare etc. Du som kommer arbeta med gränskontroll av sjötrafiken kommer även arbeta med gränsövervakning. Rotationer och insatser sker kontinuerlig inom ramen för enhetens arbete. Arbetet är i många fall underrättelsebaserat och det ingår även att profilera de passagerare som reser för att upptäcka bl.a. avvikande beteenden.
Aktuella arbetsplatser
Gränskontrollen i Region Stockholm bedrivs inom hela regionen (Stockholms län och Gotland). Som gränskontrollant utgår du från Arlanda flygplats eller Frihamnen beroende på till vilken kontroll du anställs till. Oavsett var du har din grundplacering så kommer du att gränskontrollera både luft- och sjötrafiken.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Svensk gymnasieexamen (alternativt utländsk gymnasieexamen där betygen är översatta och validerade av UHR).
Minst 1 års dokumenterad arbetslivserfarenhet av heltidsarbete under den senaste femårsperioden av Gränskontrolltjänsteman arbete och godkänd på utbildning Gränskontrolltjänsteman-grund.
God geografisk kännedom som är relevanta för uppdraget (kommer testas).
Mycket goda språkkunskaper, både i tal och skrift, i svenska och engelska (kommer testas).
Fullgott färgseende (intyg krävs).
B-körkort.
Simkunnig, 200 meter bröstsim (intyg krävs).
Genomfört minst 4 veckor godkänd rotation i 2nd line på Arlanda eller motsvarande som vi som bedömer som likvärdig.
Svensk medborgare.

Beskriv tydligt i din ansökan hur du uppfyller ovan efterfrågade kvalifikationer.
Sökande genomgår teoretiska tester inom Gränskontrolltjänsteman-grund (SQF nivå 4), svenska, engelska samt geografisk kännedom som är relaterat för Gränskontrollverksamhet. Drogtester kan komma att genomföras under processen.
Det är meriterande om du även har:
Eftergymnasial utbildning inom exempelvis kriminologi, statsvetenskap, juridik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant.
Godkänd utbildning i bedömning av persondokument via Nationellt Forensiskt Center.
Svensk polisexamen.
Nationell utbildare inom Gränspolisverksamhet.
Erfarenhet av handläggning av utlänningsärenden inom Polismyndigheten.
C & C1 Körkort.
Genomfört svensk Värnplikt eller GMU.
Förordnad passkontrollant.

Beskriv tydligt i din ansökan hur du uppfyller ovan efterfrågade meriter.
Sim- & färgseendeintyg samt Gymnasiebetyg
Skicka gärna med dessa intyg i samband med din ansökan alternativt lämna in dem under rekryteringsprocessens kommande steg. Dessa intyg är obligatoriska för att gå vidare i processen.
OBS! Endast polisens blanketter gällande Sim- & färgseendeintyg är giltiga i rekryteringsprocessen.
Personliga egenskaper
Vi söker sig som har lätt för att själv driva dina processer vidare och kontrollerar att inget har lämnats åt slumpen. Du fokuserar på rätt saker samt behåller ett realistiskt perspektiv och utför dina processer med en god kvalitet. Eftersom inflödet av arbetsuppgifter varierar behöver du kunna anpassa dig till uppdraget med kort varsel och ha en förmåga att prestera med hög kvalitet under tidspress och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
Du har lätt för att arbeta med andra människor, du är delaktig och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Avslutningsvis ser vi att du är en lojal medarbetare som värdesätter Polismyndighetens värderingar.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Är du en av dem som går vidare blir du via mail kallad till teoretiska tester som hålls på onsdag 6 JUNI och kommer pågå kl. 08:00 till 17:00. Provet tar hela dagen.
I ditt CV och urvalsfrågor önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och Urvalsfrågor via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 2 Juni 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A312.708/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Gränskontrollant/Passkontrollant

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Gränskontrollant/Passkontrollant.

Gränskontrollanter till Arlanda Flygplats

Läs mer Jul 22
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu Gränskontrollanter till Gränspolisenheten i region Stockholm med placering på Lokalpolisområde Arlanda. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Gränspolisenheten är en regional enhet vid region Stockholm som arbetar med gränskontroller, inre utlänningskontroller, verkställigheter av beslut om avvisning och utvisning, spaning och utredning avseende människosmuggling, brott mot utlänningslagen samt gränsöverskridande internationell grov organiserad brottslighet inom Stockholms län och Gotland. Gränspolisenheten har det regionala ansvaret för internationella kontakter vad gäller bland annat gränspolisfrågor, underrättelser och efterlysningar.
På gränspolisen är du Sveriges ansikte utåt:
* Du är den första person som resenärer träffar vid ankomsten till Sverige.
* Du jobbar med att skydda Sveriges och Schengenstaternas gränser.
* Du jobbar med att förhindra människohandel, smuggling och illegal arbetskraft i samverkan med andra myndigheter.
Arbetsbeskrivning
Lokalpolisområde Arlanda ansvarar för gränskontroller, utlänningskontroller samt ordning och säkerhet på flygplatsen. Som gränskontrollant arbetar du underrättelsebaserat och i arbetet ingår bland annat profilering av resenärer och kontroll av resehandlingar för in- och utresande till och från Schengenområdet. Du kommer även att delta i andra insatser inom ramen för Gränspolisenhetens arbete.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
· Svensk gymnasieexamen (alternativt utländsk gymnasieexamen där betygen är översatta och validerade av UHR).
· Minst 1 års dokumenterad arbetslivserfarenhet av heltidsarbete under den senaste femårsperioden.
·God erfarenhet av dator som arbetsredskap i ditt dagliga arbete.
· Mycket goda språkkunskaper, både i tal och skrift, i svenska och engelska.
·Fullgott färgseende (intyg krävs)
·Förmåga att röra dig obehindrat, då det dagliga arbetet kan vara fysiskt krävande.
· B-körkort
·Simkunnig, 200 meter bröstsim (intyg krävs)
· Svenskt medborgarskap.
Beskriv tydligt i din ansökan hur du uppfyller ovan efterfrågade kvalifikationer genom urvalsfrågorna.
Sökande genomgår tester i svenska, engelska samt geografiskkännedom som är relaterat till Gränspolisenheten verksamhet. Drogtester kan komma att genomföras under processen.


Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet av gränskontrollarbete inom EU/Schengen samt genomgått utbildning i gränskontroll vid yttre gräns.
Eftergymnasial utbildning inom exempelvis kriminologi, statsvetenskap, juridik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant.
God geografisk kännedom (kommer testas)
C & C1 Körkort.

· Genomfört svensk Värnplikt eller GMU
Beskriv tydligt i din ansökan hur du uppfyller ovan efterfrågade meriter.
Sim- & färgseendeintyg samt Gymnasiebetyg
Skicka gärna med dessa intyg i samband med din ansökan alternativt lämna in dem under rekryteringsprocessens kommande steg. Dessa intyg är obligatoriska för att gå vidare i processen.
OBS! Endast polisens blanketter gällande Sim- & färgseende intyg är giltiga i rekryteringsprocessen. Dessa finner ni via annonsen på polisen.se
Personliga egenskaper
Vi söker dig som tar du ansvar för din uppgift och är strukturerad. Du har lätt för att själv driva dina processer vidare samt kontrollera att inget har lämnats åt slumpen eller missats. Vidare har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Som person är du lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer. Du fokuserar på rätt saker samt behåller ett realistiskt perspektiv. Du har lätt för att arbeta med andra människor, du är delaktig och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Avslutningsvis värdesätter du människors olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Är du en av dem som går vidare blir du via mail kallad till en informationsträff som hålls på fredag eller lördag v. 34 och v.35, där man får information om rollen som gränskontrollant och kommer få delta på gruppintervjuer och kunskapstest.


I ditt CV önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 18 augusti 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A394.250/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Sommarjobb: Gränsenheten söker polisstudenter för sommaren 2024

Läs mer Feb 1
Är du redo för en större uppgift? Detta är en möjlighet för dig som är polisstuderande och har avslutat termin 2 som lägst. Du behöver ha avklarat termin 2 vid anställningens start i början av juni. Detta är en visstidsanställning som startar i juni och avslutas i slutet av augusti.
Vi söker nu Gränskontrollanter till Gränspolisenheten i region Stockholm med placering på Lokalpolisområde Arlanda. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Gränspolisenheten är en regional enhet vid region Stockholm som arbetar med gränskontroller, inre utlänningskontroller, verkställigheter av beslut om avvisning och utvisning, spaning och utredning avseende människosmuggling, brott mot utlänningslagen samt gränsöverskridande internationell grov organiserad brottslighet inom Stockholms län och Gotland. Gränspolisenheten har det regionala ansvaret för internationella kontakter vad gäller bland annat gränspolisfrågor, underrättelser och efterlysningar.
På gränspolisen är du Sveriges ansikte utåt:
* Du är den första person som resenärer träffar vid ankomsten till Sverige.
* Du jobbar med att skydda Sveriges och Schengenstaternas gränser.
* Du jobbar med att förhindra människohandel, smuggling och illegal arbetskraft i samverkan med andra myndigheter.
Arbetsbeskrivning
Lokalpolisområde Arlanda ansvarar för gränskontroller, utlänningskontroller samt ordning och säkerhet på flygplatsen. Som gränskontrollant arbetar du underrättelsebaserat och i arbetet ingår bland annat profilering av resenärer och kontroll av resehandlingar för in- och utresande till och från Schengenområdet. Du kommer även att delta i andra insatser inom ramen för Gränspolisenhetens arbete.


Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Är polisstuderande och har avslutat minst termin 2 vid anställningsstart i Juni 2024.
God erfarenhet av dator som arbetsredskap i ditt dagliga arbete.
Mycket goda språkkunskaper, både i tal och skrift, i svenska och engelska.





Beskriv tydligt i din ansökan hur du uppfyller ovan efterfrågade kvalifikationer. Dina svar ligger till grund för den slutgiltiga bedömningen.
Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet av gränskontrollarbete inom EU/Schengen samt genomgått utbildning i gränskontroll vid yttre gräns.
C & C1 Körkort.
Genomfört svensk Värnplikt eller GMU

Beskriv tydligt i din ansökan hur du uppfyller ovan efterfrågade meriter. Dina svar ligger till grund för den slutgiltiga bedömningen.
Vänligen bifoga studieintyg som styrker att du har avslutat minst termin 2 på polisprogrammet. Studerar du för tillfället termin 2 behöver du inkomma med studieintyg som styrker att du kommer att slutföra dina studier i juni 2024. Observera att ditt fullständiga namn, personnummer och datum för avslutade terminer behöver framgå. Dessa intyg är obligatoriska för att gå vidare i processen.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som tar ansvar för din uppgift och är strukturerad. Du har lätt för att själv driva dina processer vidare samt kontrollera att inget har lämnats åt slumpen eller missats. Vidare har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Som person är du lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer. Du har lätt för att arbeta med andra människor, du är delaktig och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Avslutningsvis värdesätter du människors olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.


Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:


Anna-Karin Johansson
073-082 24 35
anna-karin-s.johansson@polisen.se
Rekryterande chef
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvariga HR-Konsulter


Mikaela Wikander
0761440484
Mikaela.wikander@polisen.se
HR-konsult
Saskia Handberg
076-135 99 08
Saskia.handberg@polisen.se
HR-konsult
Fackliga företrädare
SACO, Fackförbundet ST, Polisförbundet och SEKO Polisen nås via polisens växel 114 14.


Övrig information
Funktion: Gränskontrollant
Anställningsform: Allmän visstidsanställning (juni-augusti)
Omfattning: Heltid
Arbetsort: Arlanda flygplats samt Frihamnen
Arbetstid: Skiftarbete, arbetstiden är förlagd till dygnets alla timmar och året runt
Tillträde: Juni 2024
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV, personligt brev och studieintyg via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 7 februari 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A063.469/2024 i mailets ärendemening.
Om du har skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Gränskontrollanter till Gränspolisenheten

Läs mer Dec 12
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu Gränskontrollanter till Gränspolisenheten. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Om arbetsplatsen
Region Stockholm består av Stockholms län och Gotland och har ca 7000 medarbetare. Det finns fyra polisområden inom regionen: Nord, City, Syd samt Gotland. Vidare finns det fyra regionala enheter: Gränspolisenheten, Operativa enheten, Underrättelseenheten och Utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.
Gränspolisenheten söker nu flera medarbetare till gränskontrollen på Arlanda, samt Gränskontrollsektionen i Frihamnen.
Arbetsuppgifter
Som gränskontrollant arbetar du underrättelsebaserat och i arbetet ingår bland annat profilering av resenärer och att kontrollera pass samt övriga handlingar för in- och utresande till och från Sverige samt Schengenområdet. Du blir Polismyndighetens ansikte utåt och samverkar dagligen med interna och externa aktörer. Du kommer även att delta i andra insatser inom ramen för enhetens arbete, främst inom gränskontrollen. De gränskontrollanter som placeras på gränskontrollsektionen kommer utöver ovanstående, att arbeta med utredning i samband med fördjupade gränskontroller, samt koordinering och utförande av gränskontroll av sjömän i regionens hamnar. Det kan även bli aktuellt att bistå vid inre utlänningskontroller i samband med arbetsplatskontroller.
Kvalifikationer
· En gymnasieexamen
· Minst ett års erfarenhet av att dagligen bemöta externa aktörer via kundtjänst, reception eller annan verksamhet som innefattat kundkontakt som arbetsgivaren bedömer som relevant.
· Dagligen använder datorprogram eller datorsystem som ditt främsta arbetsverktyg
· Mycket goda kunskaper i det svenska och engelska språket såväl muntligt som skriftligt
· B-körkort (Manuell)
· Svenskt medborgarskap
· Godkända resultat på samtliga rekryteringstester
· Fullgott färgseende
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
· Erfarenhet av att hantera id-handlingar, visum, dokumenthantering etc.
· Eftergymnasial utbildning inom beteendevetenskap eller kriminologi eller andra utbildningar som arbetsgivaren finner relevant.
· Erfarenhet av arbete inom svenskt rättsväsende som arbetsgivaren bedömer relevant
· Erfarenhet av gränskontrollarbete sedan Schengeninträdet
· Utomnordiska språk
Personliga egenskaper
För att trivas i rollen som gränskontrollant är du serviceinriktad, har social kompentens och lätt för att samarbeta med andra.
Du är självgående, har hög säkerhetsmedvetenhet och har förmågan att göra ansvarsfulla och kloka bedömningar.
Då arbetsbelastningen kan variera är du stresstålig, flexibel och har lätt för att prioritera och anpassar dig enkelt till ändrade omständigheter. Du kan handla rationellt även under press och klarar av att arbeta systematiskt och metodiskt även under hög arbetsbelastning.
Som person är du trygg, stabil och har ett gott omdöme. Du är öppen för människors olikheter och vill medverka till ett öppet och tolerant klimat där polisens värdegrund är en självklarhet.
Arbetet påverkas av olika händelse i omvärlden och som gränskontrollant kommer du i kontakt med människor från olika länder. Du bör vara därför vara samhällsintresserad samt ha empati och förståelse för andra kulturer.
Utöver ovan nämnda egenskaper, värderar Gränspolisenheten ett problemlösningsfokuserat förhållningssätt, detta då vi arbetar i en verksamhet under utveckling och verkar i en ständigt föränderlig miljö.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktuppgifter
Har du frågor gällande befattningen tar du kontakt med rekryterande chefer.
Samer Shtaye,Gruppchef
Mobil 070-220 63 23
e-post samer.shtaye@polisen.se
Nirmala Lindström, Gruppchef
Mobil 0738-16 69 61
e-post nirmala.lindstrom@polisen.se

Katarina Andersson, HR-konsult
Mobil 076-112 93 85
e-post katarina-l.andersson@polisen.se

Facklig företrädare
Fackliga kontaktpersoner:
Polisförbundet, Saco, Seko nås via polisens växel 114 14
ST: Wilsen Alzouhairi, tel: 073-042 16 25.
Övrigt
Funktion: Gränskontrollant.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om 6 månader.
Omfattning: Heltid.
Arbetsort: Arlanda flygplats och Frihamnen, Stockholm.
Arbetstid: Skiftarbete årets alla dagar, dygnets alla timmar.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Utbildning: För att vara aktuell för anställningen krävs att du kan delta i en utbildning på 14 veckor. Utbildningen består av två delar. Den första delen innefattar teori och genomförs i huvudsak digitalt vissa närstudier kan förkomma på polisens utbildningsplatser under dagtid. Den andra delen genomförs praktiskt med handledare på Arlanda flygplats efter handledarens arbetsschema som är förlagd under dygnets alla timmar.
Ansökningar som inte innehåller både CV och personligt brev kommer ej att hanteras i denna rekryteringsprocess
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
För fullständig annons och mer information om hur du ansöker, besök Polismyndighetens hemsida och Lediga jobb.

Ansök nu

Passport and Citizenship Assistant

Läs mer Feb 25
As a Passport and Citizenship assistant, incumbent performs full range of ACS work with highest priority given to providing services to Americans, including assistance during emergencies, to individuals arrested or endangered, and to families of deceased Americans. Has joint responsibility to ensure that all citizenship and passport cases are handled according to a complex set of laws and procedures so that the consular officer can make decisions and ensure that the legal requirements of each case are met. Provides special consular services such as notarial services, voting assistance, and tax assistance. Advises consular officers on areas of possible ineligibility or potential fraud. Secondary duties include support to the immigrant visa (IV) unit, including the performance of the range of extra-adjudicatory IV services.

EDUCATION:

Completion of Secondary School or Local Mandatory Schooling and received high school diploma



EXPERIENCE:

Three years of experience working with regulatory material in a customer service environment.



LANGUAGE:

Fluent in Reading/Writing/Speaking English is required.

Fluent in Reading/Writing/Speaking Swedish is required.

This may be tested.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Polismyndigheten

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Polismyndigheten .

Systemadministratör

Systemadministratör
Läs mer Maj 7
Har du god kompetens inom IT-infrastruktur och vill bidra med att utveckla systemstödet till Säkerhetsavdelningen och NOA?
Vår gruppering inom IT-avdelningen arbetar med Polismyndighetens tekniska förmågor som bidrar i arbetet mot grov organiserad brottslighet och stöttar de specialistverksamheter som finns i myndigheten. I sin natur omfattas det dagliga arbetet inte bara av sekretess utan även säkerhetsskydd, samtidigt som vi jobbar mycket nära verksamheten.
Gruppen har helhetsansvar för lösningarna, men är beroende av och samarbetar med flera grupperingar inom IT-avdelningen, framförallt inom vår drift och infrastruktursenhet, vilket gör att du kommer ha daglig kontakt och samverka tätt med ett flertal andra grupper.
Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuds du särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Läs mer om våra förmåner och villkor här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/
Arbetsbeskrivning
Som systemadministratör i vårt team kommer du att vara med och stärka upp den tekniska kompetensen för ett flertal fristående miljöer som är under framtagande eller redan i drift. Dessa miljöer, med inneboende system, kommer vara avgörande för att specialistverksamheter inom Polismyndigheten ska kunna avancera gentemot grov organiserad brottslighet.
Vi jobbar nära den polisiära verksamheten, både slutanvändare och ledning, och hjälper dem att utveckla sin spetsförmåga genom ett utbyte av behov och tekniska lösningar. I arbetet ingår att skapa sig en god förståelse för verksamhetens behov och förutsättningar för att kunna omsätta det till effektiva tekniska lösningar, samtidigt som vi inte ger avkall på säkerheten.
Vi har en spännande bredd på våra lösningar då vi hanterar både hård- och mjukvara samt är involverade genom hela infrastrukturen från nätverk och server till applikation hos slutanvändare. Dessutom är vi delaktiga över hela livscykeln från installation och utveckling till drift, utbildning och support. I det dagliga arbetet kommer stort fokus ligga på administrationen av de fristående miljöerna, t.ex. genom serveradministration, användarhantering och hantering av klientutrustning.
Typiska arbetsuppgifter för en systemadministratör kan vara:
Löpande drift av fristående IT-miljöer (t.ex. patchning, uppdateringar)
AD-hantering, administrering av användare m.m.
Installation av nya applikationer
Systemövervakning (miljöer/applikationer)
Felsökning och användarsupport
Omvärldsbevakning av aktuella tekniker

Kompetensutveckling värderas högt och alla inom gruppen får regelbundet möjlighet till både verksamhetspraktik och kompetenshöjande aktiviteter utifrån behov och intresse.
Kvalifikationer
Vi välkomnar ansökningar från både juniora samt mer seniora profiler, framförallt kommer dina personliga egenskaper uttryckt i förmåga att vara kreativ, lösningsorienterad, med vilja att lära nytt och hjälpa till och bidra till ett tryggt Sverige att värdesättas minst lika högt som dina formella kvalifikationer och meriter.
Som utgångspunkt ser vi dock att du har följande erfarenheter/kompetenser:
För funktionen relevant eftergymnasial utbildning inom IT, gärna men inget krav med en inriktning där du tillgodogjort dig goda kunskaper inom IT-infrastruktur. Alternativt att du har motsvarande förvärvad kompetens som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
Minst något eller några års relevant yrkeserfarenhet (i närtid) exempelvis i en roll som systemadministratör, applikationsspecialist eller liknande teknisk roll
Relevant yrkeserfarenhet (i närtid) av nätverk, IT-infrastruktur, fysiska och virtuella IT-miljöer, där du t.ex. arbetat med användarhantering, serveradministration och/eller installation av programvara
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Meriterande
Det är bra ifall du har kompetens kring någon eller några av nedanstående meriterande kompetenser och teknikområden, men du behöver inte ha kompetens kring allt, då du kommer att få möjlighet att få påbyggnad/lära dig på plats hos oss.
Administration av Active Directory
Administration av Windows- och/eller Linux-miljöer
Arbete med fristående, härdade tekniska miljöer
Nätverk och anknuten IT-infrastruktur, ex brandväggar
Arbete kring servrar och datahall
Säkerhetsskydd
PKI

Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du som person har en god säkerhetsmedvetenhet med hög integritet. Den polisiära verksamheten vi jobbar mot präglas i stor utsträckning av en arbetstillvaro som är händelsestyrd, vilket innebär att du behöver vara lösningsorienterad och kreativ. Du kommer att involveras i olika typer av uppdrag där prioriteringen snabbt kan skifta, vilket innebär att du gillar att utmanas i ditt tänk och du är inte rädd att kavla upp ärmarna och bidra både i både det stora och lilla.
Rollen innebär många kontaktytor inom myndigheten, b.la. med andra grupperingar inom IT-avdelningen, samt genom direktkontakt med verksamheten och användare kring deras behov och kring support. Det är därför av stor vikt att du kan samverka och kommunicera med andra på ett smidigt och effektivt sätt.
Vidare ser vi att du är någon med ett brett tekniskt intresse, är engagerad med eget driv, där vi sätter värde på att du vill utvecklas, lära nytt och dela med dig av din kompetens.
Då vårt arbete omfattas av strikta säkerhetskrav kommer stor vikt läggas vid personlig lämplighet och dina personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget? Välkommen att kontakta rekryterande chef, tfn 070-214 54 98
Har du frågor om rekryteringsprocessen? Välkommen att kontakta HR-konsult, Emil Bengtsson, emil.bengtsson@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans, tfn: 010-563 32 66
Övrig information
Läs mer om tjänsten, hur du ansöker och få tillgång till aktuella urvalsfrågor här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/maj/systemadministrator/
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Tekniker med operativ profil

Systemförvaltare
Läs mer Maj 7
Vill du bidra med att utveckla systemstödet till Operativa enheten inom NOA?
Vår gruppering inom IT-avdelningen arbetar med Polismyndighetens tekniska förmågor som bidrar i arbetet mot grov organiserad brottslighet och stöttar de specialistverksamheter som finns i myndigheten. I sin natur omfattas det dagliga arbetet inte bara av sekretess utan även säkerhetsskydd, samtidigt som vi jobbar mycket nära verksamheten.
Gruppen har helhetsansvar för lösningarna, men är beroende av och samarbetar med flera grupperingar inom IT-avdelningen, framförallt inom vår drift och infrastruktursenhet, vilket gör att du kommer ha daglig kontakt och samverka tätt med ett flertal andra grupper.
Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuds du särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Läs mer om våra förmåner och villkor här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/
Arbetsbeskrivning
Som tekniker i vårt team kommer du att vara med och stärka upp kompetensen inom operativ teknik, som tex mobil utrustning för både personal och i fordon, samt olika typer av mjukvara i fristående miljöer. Denna teknik kommer vara avgörande för att specialistverksamheter inom Polismyndigheten ska kunna avancera gentemot grov organiserad brottslighet.
Vi jobbar nära den polisiära verksamheten, både slutanvändare och ledning, och hjälper dem att utveckla sin spetsförmåga genom ett utbyte av behov och tekniska lösningar. I arbetet ingår att skapa sig en god förståelse för verksamhetens behov och förutsättningar för att kunna omsätta det till effektiva tekniska lösningar, samtidigt som vi inte ger avkall på säkerheten.
Vi har en spännande bredd på våra lösningar då vi hanterar både hård- och mjukvara samt är involverade genom hela infrastrukturen från nätverk och server till applikation hos slutanvändare. Dessutom är vi delaktiga över hela livscykeln från installation och utveckling till drift, utbildning och support. I det dagliga arbetet kommer stort fokus ligga på administrationen av de fristående miljöerna, t.ex. genom serveradministration, användarhantering och hantering av klientutrustning.
Typiska arbetsuppgifter för en tekniker kan vara:
Konfiguration av applikationer, samt viss vidareutveckling
Löpande drift och underhåll av fristående IT-miljöer (t.ex. patchning, uppdateringar)
Felsökning och användarsupport
Implementation av applikationer och samt arbete med hårdvaran i miljön
Omvärldsbevakning av aktuella tekniker

Vill du veta mer om hur det är att jobba som teknisk specialist hos oss? Här kan du läsa om Patrik som berättar om sin spännande och omväxlande vardag i vårt team: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/jobb-it-avdelningen/it/teknikspecialist/
Kompetensutveckling värderas högt och alla inom gruppen får regelbundet möjlighet till både verksamhetspraktik och kompetenshöjande aktiviteter utifrån behov och intresse.
Kvalifikationer
Vi välkomnar ansökningar från både juniora samt mer seniora profiler, framförallt kommer dina personliga egenskaper uttryckt i förmåga att vara kreativ, lösningsorienterad, med vilja att lära nytt och hjälpa till och bidra till ett tryggt Sverige att värdesättas minst lika högt som dina formella kvalifikationer och meriter. Som utgångspunkt ser vi dock att du har följande erfarenheter/kompetenser:
För funktionen relevant akademisk utbildning inom IT. Alternativt att du har motsvarande förvärvad kompetens som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
Minst något eller några års relevant yrkeserfarenhet (i närtid) exempelvis i en roll som tekniker, systemingenjör, systemutvecklare, applikationsspecialist eller liknande teknisk specialistroll
Relevant yrkeserfarenhet (i närtid) av nätverk, IT-infrastruktur, fysiska och virtuella IT-miljöer, där du t.ex. arbetat med serveradministration, utveckling och/eller installation av programvara
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska



Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Meriterande
Det är bra ifall du har kompetens kring någon eller några av nedanstående meriterande kompetenser och teknikområden, men du behöver inte ha kompetens kring allt, då du kommer att få möjlighet att få påbyggnad/lära dig på plats hos oss.
Installation/konfiguration av applikationer
Administration av Windows- och/eller Linux-miljöer
Arbete med geodata/GIS
Arbete med fristående, härdade tekniska miljöer
Administration av Active Directory



Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du som person har en god säkerhetsmedvetenhet med hög integritet. Den polisiära verksamheten vi jobbar med präglas i stor utsträckning av en arbetstillvaro som är händelsestyrd, vilket innebär att du behöver vara lösningsorienterad och kreativ. Du kommer att involveras i olika typer av uppdrag där prioriteringen snabbt kan skifta, vilket innebär att du gillar att utmanas i ditt tänk och du är inte rädd att kavla upp ärmarna och bidra både i både det stora och lilla.
Rollen innebär många kontaktytor inom myndigheten, b.la. med andra grupperingar inom IT-avdelningen, samt genom direktkontakt med verksamhet och slutanvändare kring deras behov och kring support. Det är därför av stor vikt att du kan samverka och kommunicera med andra på ett smidigt och effektivt sätt.
Vidare ser vi att du är någon med ett brett tekniskt intresse, är engagerad med eget driv, där vi sätter värde på att du vill utvecklas, lära nytt och dela med dig av din kompetens.
Då vårt arbete omfattas av strikta säkerhetskrav kommer stor vikt läggas vid personlig lämplighet och dina personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget? Välkommen att kontakta rekryterande chef, tfn 070-214 54 98
Har du frågor om rekryteringsprocessen? Välkommen att kontakta HR-konsult, Emil Bengtsson, emil.bengtsson@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans, tfn: 010-563 32 66
Övrig information
Läs mer om tjänsten, hur du ansöker och få tillgång till aktuella urvalsfrågor här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/maj/tekniker-med-operativ-profil/
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Nätverksspecialist

Nätverkstekniker
Läs mer Maj 12
Till gruppen kameratekniska system söker Polismyndigheten nu en nätverksspecialist som vill vara med och leverera lösningar i världsklass. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. IT-avdelningen består för närvarande av 1300 anställda som ansvarar för all IT som används av myndighetens 40 000 anställda. Vårt kontor är beläget i Stockholm där vi erbjuder både flexibelt kontor och flexibla arbetstider. Det finns även möjlighet att arbeta hemifrån upp till 2 dagar i veckan.
Vi söker dig som har en bred IT-kunskap med inriktning inom nätverk. Du vill nu ta nästa steg och få möjlighet att vara delaktig i den brottsbekämpande verksamheten genom att vara med i utvecklingen och driften av polismyndighetens kamerabevakning. Hos oss blir du en del av den grupp som ansvarar för den nationella kameraplattformen och dess nätverksinfrastruktur.
Arbetsbeskrivning
I rollen som nätverksspecialist inom kamerabevakning arbetar du med att säkerställa driften av vår kameraplattform som är konfigurerad för storskalig drift. Du arbetar för att användningen av kamerorna alltid är optimal. Dina arbetsuppgifter kommer att inbegripa både drift och support av polismyndighetens kameraplattforms med huvuddelarna kopplat till nätverksinfrastrukturens olika delar. Det finns flera delområden som du kan fördjupa dig i men du kommer även behöva stötta i andra delar när behovet uppstår. Vi bedriver kontinuerlig omvärldsbevakning där resor, både inrikes och utrikes, kan förekomma. Beredskap ingår i tjänsten.
Exempel på vanliga arbetsuppgifter:
• Managera vår nätverksinfrastruktur
• Felsöka vår nätverksinfrastruktur
• Hantera och felsöka kommunikationslösningar
• Vara delaktig i att ta fram tekniska lösningar på uppkomna verksamhetsbehov, både på kort och lång sikt.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Eftergymnasial utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer likvärdigt.
Arbetslivserfarenhet inom nätverk och infrastruktur
Goda kunskaper i svenska
Goda kunskaper i engelska
Svenskt medborgarskap

Vi ser det som meriterande om du även har:
Nätverkskunskaper inom drift/livscykelhantering av brandväggar, switchar, routrar och VPN-lösningar. Där vi ser att protokoll som SNMP, MQTT, WMI är önskvärda.
Erfarenhet av arbete med video managementsystem (VMS)
Erfarenhet av arbete i ärendehanteringssystem
Erfarenhet av arbete med teknisk support

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är ansvarstagande, engagerad och strukturerad med eget driv. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är proaktiv och har ett serviceinriktat förhållningsätt till verksamhet, kollegor och andra som berörs.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
0722071834
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Sigrid Palmkvist, sigrid.palmkvist@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 073-2490422
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flexibel arbetstid, beredskap
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Teknikspecialist
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan
1) Har du eftergymnasial utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer likvärdig? Om ja, berätta närmare om din utbildning/kompetens.
2) Har du arbetslivserfarenhet inom nätverk och infrastruktur?
3) Har du goda kunskaper i engelska? Beskriv din erfarenhet.
4) Har du erfarenhet av arbete med video managementsystem (VMS)? Beskriv din erfarenhet.
5) Har du nätverkskunskaper inom drift/livscykelhantering av brandväggar, switchar, routrar och VPN-lösningar? Beskriv din kompetens.
6) Har du erfarenhet av arbete i ärendehanteringssystem? Beskriv din erfarenhet.
7) Har du erfarenhet av arbete med teknisk support? Beskriv din erfarenhet.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Arbetsprov kan komma att tillämpas i processen.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 26e maj 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A300.319/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.
Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
#LI-Hybrid

Ansök nu

Jurister till Rättsavdelningen

Organisationsjurist
Läs mer Maj 9
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt!
Rättsavdelningen ansvarar för rättslig styrning, rättsligt stöd och rättslig utveckling inom myndigheten. Arbetet bedrivs vid nationella och regionala sektioner. De dataskyddsjurister vi söker kommer att tillhöra sektionen för nationell rättslig styrning och rättsligt stöd. Sektionen ansvarar för övergripande rättslig styrning i myndigheten samt det rättsliga stödet till myndighetens ledning och nationella avdelningar. Sektionen har också ett övergripande ansvar för bland annat myndighetens dataskyddsfrågor.
Arbetsbeskrivning
Dina arbetsuppgifter innefattar bland annat att
lämna rättsligt stöd till verksamheten i dataskyddsrättsliga frågor, AI, kamera och digitalisering,
skriva rättsutredningar och konsekvensbedömningar, ofta inom ramen för utveckling av polisens brottsbekämpande förmågor och verktyg,
lämna rättsligt stöd vid upprättande av personuppgiftsbiträdesavtal och överenskommelser om direktåtkomst,
lämna rättsligt stöd vid framtagande av intern styrning inom dataskyddsområdet,
företräda Polismyndigheten vid kontakter med Regeringskansliet, tillsynsmyndigheter och andra brottsbekämpande myndigheter,

Du kan även komma att hantera vissa frågor inom bl.a. allmän förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess.
Här kan du läsa mer om våra medarbetare som arbetar som dataskyddsjurister-
www.polisen.se/leena-jurist www.polisen.se/karin-dataskyddsjurist
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har
· juris kandidatexamen eller juristexamen
· minst 4 års erfarenhet av självständigt juridiskt arbete i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
· mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
·svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du utöver ovan även
· har erfarenhet av juridiskt arbete inom dataskyddsområdet eller AI-området
· har erfarenhet av liknande arbete på Regeringskansliet, brottsbekämpande myndighet eller tillsynsmyndighet
· har erfarenhet av juridiska frågor inom digitalisering och vid utveckling av e-tjänster
· har erfarenhet av arbete med tolkning, implementering och tillämpning av EU-rättsakter
· är notariemeriterad
För att lyckas i rollen behöver du vara lösningsfokuserad, flexibel och självständigt kunna driva ditt arbete framåt. Arbetsuppgifterna är ofta komplexa och ställer krav på en mycket god analytisk förmåga, ett strukturerat arbetssätt och förmåga att kunna leverera med god kvalitet även vid ett tidvis högt arbetstempo. Det är viktigt att du är prestigelös och tydlig i ditt budskap samt trivs med att arbeta i tvärfunktionella arbetsgrupper tillsammans med andra kompetenser. Du behöver ha förmåga att lyfta blicken och se ditt arbete i ett större sammanhang. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidaretjänst med sex månaders provanställning
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Urvalsfrågor att besvara:
Har du juris kandidatexamen eller juristexamen?
Har du minst 4 års erfarenhet av självständigt juridiskt arbete i närtid, Beskriv på vilket sätt du uppfyller kravet samt ange tidsperiod
Har du mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift?
Har du svenskt medborgarskap?
Har erfarenhet av juridiskt arbete inom dataskyddsområdet?
Har du erfarenhet av juridiskt arbete inom AI-området? Vänligen, beskriv din erfarenhet
Har du erfarenhet av liknande arbete på Regeringskansliet, brottsbekämpande myndighet eller tillsynsmyndighet?
Har du erfarenhet av juridiska frågor inom digitalisering och vid utveckling av e-tjänster? Om ja, beskriv din erfarenhet
Har du erfarenhet av arbete med tolkning, implementering och tillämpning av EU-rättsakter?

10. Är du notariemeriterad?
Välkommen med din ansökan i form av CV och bifogat dokument med besvarade urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 26 maj 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mejladress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer: A296.285/2025 i mailets ärendemening. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

IT-samordnare

IT-samordnare
Läs mer Maj 5
Arbetsplatsbeskrivning:
Är du redo för en större uppgift? Till sektionen Leveranssamordning söker Polismyndigheten nu en strukturerad och kommunikativ IT-samordnare med placeringsort i Karlstad. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. IT-avdelningen en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet och IT är ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet. IT-avdelningen utvecklar och moderniserar polisens IT och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten.
Leverans och support levererar, underhåller, koordinerar och samordnar den teknik som myndighetens anställda använder i sitt arbete. Leverans och support levererar och tillhandahåller support avseende all teknik som används av kärnverksamheten såsom system för radiokommunikation inklusive handterminaler och fordonsstationer. Vårt kontor är beläget i Karlstad där vi erbjuder flexibla arbetstider och möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan.
Arbetsbeskrivning:
I rollen som IT-samordnare kommer du att ansvara för planering och samordning av våra leveranser. Det innebär att du är navet i vår verksamhet mot våra kontaktpunkter, dvs övriga IT-avdelningen, produktägare, entreprenörer, verksamheten, andra myndigheter samt externa leverantörer. Du ser till att förutsättningar finns för våra tekniker att kunna genomföra leveranserna till verksamheten. För att lyckas med detta krävs ett gott samarbete med gruppchefer och tekniker. Resor förekommer i arbetet.
Kvalifikationer:
Detta är en möjlighet för dig som har:
Relevant gymnasial eller eftergymnasial IT-teknisk utbildning, alternativt motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
Flera års relevant dokumenterad erfarenhet av arbete som innefattat uppdrag av samordnande/planerande karaktär inom IT-tekniska projekt som arbetsgivaren bedömer relevant
Erfarenhet av implementering av fastighetsnät/säkerhetssystem och arbete med IT-teknisk infrastruktur
Administrativ erfarenhet som innefattar dokumentering av pågående arbete, rutin/process framtagning samt god datorvana.
Mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska, både i tal och skrift

Anställningen kräver svenskt medborgarskap och B-körkort (med god vana av att köra bil).
Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
Erfarenhet av arbete med säkerhetssystem, larm- och passersystem
Erfarenhet av agilt arbetssätt
Erfarenhet av Jira, Confluence eller motsvarande

Personliga egenskaper:
Vi söker dig som är positiv, ansvarstagande och engagerad med ett starkt driv. Som person är du noggrann, strukturerad, lojal och pålitlig. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är proaktiv och har ett serviceinriktat förhållningsätt till verksamheten, kollegor, chefer och andra som berörs. Du ska ha ett stort allmänt tekniskt intresse och vara nyfiken på att ständigt lära dig mer inom ditt kompetensområde. Du behöver också ha en god kommunikativ förmåga och vara en lagspelare som kan hantera många kontaktytor samt ha god förmåga att arbeta både självständigt och i grupp.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget eller rekryteringsprocessen är du välkommen att ta kontakt via, tfn 010-564 09 73
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Amanda Gimmerborn, amanda.gimmerborn@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Karlstad
Arbetstid: Heltid, flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: IT-samordnare
För information kring hur du skickar in din ansökan samt fullständig annons se: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/maj/it-samordnare/
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Applikationstekniker

Applikationsingenjör
Läs mer Maj 12
Till gruppen kameratekniska system söker Polismyndigheten nu applikationstekniker som vill vara med och leverera lösningar i världsklass. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. IT-avdelningen består för närvarande av 1300 anställda som ansvarar för all IT som används av myndighetens 40 000 anställda. Vårt kontor är beläget i Stockholm där vi erbjuder både flexibelt kontor och flexibla arbetstider. Det finns även möjlighet att arbeta hemifrån upp till 2 dagar i veckan.
Vi söker dig som har en bred IT-kunskap med inriktning inom applikationshantering. Du vill nu ta nästa steg och få möjlighet att vara delaktig i den brottsbekämpande verksamheten genom att vara med i utvecklingen och driften av Polismyndighetens kamerabevakning. Hos oss blir du en del av den grupp som ansvarar för den nationella kameraplattformen.
Arbetsbeskrivning
I rollen som applikationstekniker inom kamerabevakning arbetar du med att säkerställa driften av vår kameraplattform som är konfigurerad för storskalig drift. Du arbetar för att användningen av kamerorna alltid är optimal. Dina arbetsuppgifter kommer att inbegripa både drift och support av vår kameraplattforms olika delar. Vi har ett nära samarbete med andra grupperingar därför är det av stor vikt att du är van vid kravhantering och dokumentering. Det finns flera delområden som du kan fördjupa dig i men du kommer även behöva stötta i andra delar när behovet uppstår. Vi bedriver kontinuerlig omvärldsbevakning där resor, både inrikes och utrikes, kan förekomma. Beredskap ingår i tjänsten.
Exempel på vanliga arbetsuppgifter:
Managera kameraplattformen samt dess tillhörande applikationer
Felsöka i kameraplattformen samt tillhörande mjukvara såsom operativsystem och andra stödsystem
Hantera kommunikationslösningar
Vara delaktig i att ta fram tekniska lösningar på uppkomna verksamhetsbehov både på kort och lång sikt

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Eftergymnasial utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer likvärdigt.
Arbetslivserfarenhet inom systemadministration
Erfarenhet av felsökning av server- och klientapplikationer
Goda kunskaper i svenska
Goda kunskaper i engelska
Svenskt medborgarskap

Vi ser det som meriterande om du även har:
Erfarenhet av arbete med video managementsystem (VMS)
Kompetens inom mjukvara och hårdvara gällande kamerateknik/ AV-utrustning /kroppsburna kameror och/eller annan mjukvara och hårdvara
Erfarenhet av arbete i ärendehanteringssystem
Erfarenhet av arbete med teknisk support

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är ansvarstagande, engagerad och strukturerad med eget driv. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är proaktiv och har ett serviceinriktat förhållningsätt till verksamhet och kollegor.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
0722071834
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Sigrid Palmkvist, sigrid.palmkvist@polisen.se
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 073-2490422
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetstid: Flexibel arbetstid, beredskap
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan
1) Har du eftergymnasial utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer likvärdig? Om ja, berätta närmare om din utbildning/kompetens.
2) Har du arbetslivserfarenhet inom systemadministration?
3) Har du erfarenhet av felsökning av server- och klientapplikationer? Beskriv din erfarenhet.
4) Har du goda kunskaper i engelska? Beskriv din erfarenhet.
5) Har du erfarenhet av arbete med video managementsystem (VMS)? Beskriv din erfarenhet.
6) Har du kompetens inom mjukvara och hårdvara gällande kamerateknik/AV-utrustning /kroppsburna kameror och/eller annan mjukvara och hårdvara? Beskriv din erfarenhet.
7) Har du erfarenhet av arbete i ärendehanteringssystem? Beskriv din erfarenhet.
8) Har du erfarenhet av arbete med teknisk support? Beskriv din erfarenhet.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Arbetsprov kan komma att tillämpas i processen.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 26e maj 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A300.343/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.
Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu