Stockholm: Ekonom med inriktning mot EU-finansierade projekt

Hitta ansökningsinfo om jobbet Ekonom med inriktning mot EU-finansierade projekt i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2023-06-07 // Varaktighet: Heltid

Nu söker vi en ekonom till vår ekonomienhet med inriktning mot EU-finansierade projekt. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor med målet att främja forskare och forskning av högsta kvalité. Är du intresserad av utveckling och förvaltning av projektredovisning med inriktning mot EU-finansierade projekt och vill jobba med utvecklande uppdrag? Bli en av oss!

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter

Som ekonom arbetar du med finansiell rapportering, redovisning och uppföljning av EU-finansierade projekt. Det är en mycket viktig funktion för att säkerställa att underlag och dokument av olika slag hanteras på ett korrekt sätt under hela projektperioden. Du tar fram utfall och prognoser samt budgetrevideringar i samarbete med projektansvariga. Rollen innebär även att informera samt att vara ett ekonomiskt stöd vid budgetering enligt de aktuella EU-programmens regelverk.

I rollen ingår också att arbeta med och utveckla ekonomiadministrativa rutiner, främst inom projektredovisning, tillsammans med övriga medarbetare på enheten. Andra uppgifter kan förekomma utifrån verksamhetens behov.

Vårt uppdrag bygger på samverkan och en förståelse för andras behov samt förmågan att avgränsa och möta interna behov och uppfylla externa regelverk. Arbetet sker i nära samarbete och dialog med andra verksamheter inom Vetenskapsrådet såsom vårt internationella kansli, men även med externa konsulter och med våra revisorer.

 Du kommer att vara placerad på ekonomienheten, som är del av Vetenskapsrådets förvaltning och du rapporterar till ekonomichefen.

Din bakgrund                                                                                                                                           

Du ska ha


• relevant högskoleutbildning inom ekonomi eller annan kompetens som bedöms likvärdig
• några års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• goda kunskaper inom projektredovisning
• erfarenhet av redovisning och uppföljning av EU-projekt inom något av EU:s ramforskningsprogram (t.ex. Horisont 2020 eller Horisont Europa)
• goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel samt en hög IT-mognad
• mycket goda kunskaper i svenska, såväl i tal som skrift
• kunskap i engelska

Det är meriterande om du har


• kunskap och erfarenhet av ekonomisystemet UNIT4/Agresso
• kunskap och erfarenhet av Prisma – ansöknings- och ärendehanteringssystem för forskningsbidrag
• erfarenhet av offentlig förvaltning och då gärna som projektekonom på institution eller Grants Office vid universitet/högskola

Dina egenskaper

För att du ska trivas hos oss, och vi med dig, så ser vi att du är en driven, och självgående person, som trivs i en miljö med höga krav och tidvis högt tempo. Det är viktigt att du har lätt för att samarbeta, är kommunikativ och serviceinriktad. Vidare arbetar du strukturerat och lösningsorienterat samt är duktig på att prioritera.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Placering
Vi sitter i nya lokaler på Hantverkargatan 11.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt, med hänsyn till eventuell uppsägningstid.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta


• Pia Grankvist, ekonomichef 08-546 44 209
• Camilla Åström, HR-specialist, 08-199 539
• Erika Godoy, Saco-s 08-546 44 029
• Anneli Fröjd, ST 08- 546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 2023-06-28.

Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2023-06211.

 

Om oss

Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 250 personer i centrala lokaler i Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

 Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Redovisningsekonom

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Redovisningsekonom.

Tax Manager

Läs mer Apr 15
At Epidemic Sound, we make soundtracking content simple and inspiring with unlimited access to music and sound effects. Headquartered in Stockholm, with offices all over the world, we are a force of over 500 on a mission to soundtrack the world. Our innovative licensing model paves the way for creators - from YouTubers to small businesses to the world’s most recognizable brands such as Netflix, Redbull and BBC - to use sound to enhance their content while simultaneously supporting artists both financially and creatively. Epidemic Sound music is heard 2 billion times a day on YouTube alone and is recognized as one of Europe’s fastest-growing companies by the Financial Times. Epidemic Sound is backed by EQT, Blackstone, Creandum, Atwater Capital to name a few.
We are now looking for a Tax Manager
You will have a key role in developing the Tax function and the opportunity to work within the full spectrum of Tax on both an operational level as well as strategic. You will report to the Director of Treasury, Tax, Corporate Finance & Procurement. This is a full-time position based in Stockholm
Key responsibilities include but are not limited to:
Responsible for the overall Tax strategy for the Group, including policy framework, implementation of processes and internal controls and reporting thereof
Responsible for the Group’s Tax compliance for direct and indirect tax, in applicable jurisdictions
Evaluate and develop tax strategies to optimize effective tax rates while ensuring full compliance
Manage the Group’s tax rulings including WHT and TP
Research tax issues related to acquisitions, restructuring and tax audits
Keeping up to date with Tax Law developments and changes in countries where Epidemic Sound conducting its business, ensuring Tax items are covered in our growth journey
Coordinate tax reporting and filings with external tax advisors and/or the Accounting department
Manage Tax Audits globally in close corporation with local accounting firms and finance teams
Support different stakeholders in the organization in regards to Tax related items

To be successful in this role, we believe you have/are:
+5 years of experience working within a Tax function from a Corporate and/or Consulting firm or similar.
Bachelor/Master's degree, preferably in Tax or Law
Solid knowledge of Direct and Indirect Tax such as, corporate income tax, VAT, Sales Tax, TP & WHT
Experience from a multinational tax perspective
Background in Global Online Sales Business is considered a plus
Fluent in written and spoken English
Taking ownership and accountability and lead complex projects with several stakeholders with proven results

We believe you are passionate about Tax. You believe in open and honest communication and enjoy working in a dynamic, fast-paced, and innovative environment. You're highly self-motivated, have a stellar work ethic and are not afraid to dig in when needed and always aim towards bringing positive energy and drive to the team.
Application
Do you want to be responsible for the overall Tax strategy for the Group and be a part of a fantastic team? Please apply by clicking the link below.
We believe that bringing people together from different backgrounds, experiences and perspectives makes for a healthy workplace, a more successful business and a better world. We value diversity and encourage everyone to come and soundtrack the world with us.

Ansök nu

Driven Redovisningsekonom sökes

Läs mer Apr 12
Till vår kund, en ledande aktör inom Bygghandeln söker vi efter en engagerad och drivenperson som är duktig på löpande redovisning och vill vara en del av att säkerställa en effektiv och välfungerande redovisning för vår kund.
Om kundenVår kund är en framstående organisation inom Bygghandeln som är dedikerad till att leverera högkvalitativa produkter och tjänster till sina kunder. Bolaget strävar efter att skapa en positiv och dynamisk arbetsmiljö där medarbetarna kan växa och trivas. Som en del av ekonomiteamet kommer du att spela en central roll i att stödja bolagets fortsatta framgång och arbeta tillsammans med passionerade och engagerade kollegor.
Arbetsbeskrivning
Löpande redovisning (K2 / K3), avstämningar och periodiseringar
Moms och skatter
Vara delaktig i diverse olikaprojekt

Kompetenskrav & erfarenhetDu har en utbildning som gymnasieekonomeller eftergymnasial utbildning inom ekonomi och relevant erfarenhet från redovisning. Troligtvis arbetar du idag som redovisningskonsult eller redovisningsekonom. Du är duktig på löpande redovisning och är delaktig i bokslut, du behöver inte vara självgående i årsbokslut och deklarationer.
Du är en relationsbyggare som är duktig på att kommunicera. Du har förmågan att arbeta i team såväl som självständigt där du tar ansvar för att uppnå uppsatta mål och hålla deadlines. Du är strukturerad och noggrann samt ser möjligheter där andra kanske ser problem.
Längd på uppdragVi söker efter dig som är tillgänglig inom kort och passar in på beskrivningen ovan.Uppdraget påbörjas om ett konsultuppdrag men kommer inom kort att övergå till en fast anställning direkt hos bolaget. Vi ser gärna att du som är intresserad och ansöker är tillgänglig inom en månad.
Ansökan & KontaktDå uppdraget är tilltänkt att påbörjas inom kort,ser vi gärna att du ansöker per omgående. Har du frågor om tjänsten, vv kontakta Rekryteringskonsult Åsa Ollert på asa.ollert@capega.se alt 070-752 48 16.

Om Capega
Capega är ett auktoriserat bemannings- och rekryteringsföretag med kontor i centrala Stockholm. Vi är specialiserade på interimslösningar och rekrytering inom ekonomi, fastighet, bank, finans & försäkring. Som helhetsleverantör hjälper vi er att tillsätta tjänster på alla nivåer med rätt kompetens. Läs mer om oss på www.capega.se och ta en första kontakt.
Konsult hos CapegaSom konsult hos Capega blir du en del av ett personligt bolag som med bred kompetens och stort nätverk ger dig rätt förutsättning att utvecklas inom din yrkesroll. Då vi värdesätter dig och dina kvalifikationer är det viktigt för oss att du trivs som vår konsult. Du får en engagerad konsultchef som känner till din bransch väl och du erbjuds goda anställningsvillkor med friskvårdbidrag och tjänstepension.
För mer information om nya tjänster, följ oss påLinkedIn eller håll utkik på www.capega.se

Ansök nu

Junior redovisningsekonom - sökes till Iver

Läs mer Apr 10
Vi söker efter en junior redovisningsekonom som vill utvecklas tillsammans med oss på Iver. Är du vår nya kollega?
Din roll som redovisningsekonom?
Som redovisningsekonom blir du en del av vårt team Accounting Control på Iver. Vi är ett litet sammansvetsat team som arbetar tillsammans och vi är måna om att hjälpa och stötta varandra. Vi alla brinner för redovisning och att vi tillsammans driver våra processer framåt för att bli mer effektiva.
I rollen kommer du att få möjlighet att arbeta brett inom redovisningsområdet och vi ser inget hinder att du är tidigt i din karriär, utan värdesätter att du brinner för och vill jobba med redovisning samt vill växa i din roll tillsammans med oss.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Hantera inkommande leverantörsfakturor
Hantera påminnelsefakturor
Utföra betalningar
Återrapportera betalningar på banken och avstämningar med banken
Hantera inkommande mail till finance
Periodiseringar
Månadsbokslut mm

Framförallt kommer du få ansvar för områdena leverantörsreskontra samt avstämning av bank.
Vad erbjuder vi dig på Iver?
Iver - Where business meets technology! Hos Iver får du möjlighet att arbeta med den senaste tekniken och vara med på en spännande tillväxtresa. Iver är ett bolag med entreprenöriella rötter och en kultur som präglas av flexibilitet och samarbete. Vårt mål är att våra kunder – här i Norden och internationellt – ska se oss som en ledande partner för digital transformation.
På Iver är vi inkluderande och strävar efter genuint samarbete där vi arbetar mot gemensamma mål. Inom Iver finns stora möjligheter till utveckling och vi står bakom dig när du vill lära dig mer – inom ditt specialområde, ledarskap eller nya områden.
Hos Iver är du också en del av ett ambitiöst och innovativt företag, vilket innebär att förbättra, testa, utvärdera och våga ändra hur vi gör saker är viktiga ingredienser och vi är övertygade om att det är så vi utvecklas. We’re not big blue. We’re yellow. Stora nog att skala och agila nog att innovera.
Vem söker vi?
Vi söker dig som brinner för och vill arbeta inom redovisning! För att lyckas i rollen tror vi att du har ett stort intresse avredovisning och är redo att växa tillsammans med oss. Vi värdesätter din förmåga och vilja att utvecklas inom redovisningsområdet.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper, för att lyckas i rollen hos oss på Iver är du lyhörd, noggrann och ansvarstagande i ditt arbete. Du uppskattar en god struktur i arbetet och kommer gärna med initiativ. Vi tror att du trivs med att jobba tillsammans med ditt team så väl som självständigt och som person är du positiv och lösningsorienterad. Du är nyfiken och mån om att utveckla såväl dig själv som teamet du tillhör och du trivs i en föränderlig och flexibel miljö. Vi söker därför nu dig som motiveras av tillväxt, ständig förändring och nya utmaningar!
Kvalifikationer för tjänsten:
Examen inom ekonomi med inriktning på redovisning eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
Goda kunskaper i Excel som arbetsverktyg.
Obehindrad kommunikation i såväl svenska som engelska i tal och skrift.

Placeringsort:
Tjänsten utgår från vårt kontor i Solna, Stockholm.
Sök till oss!
Urval sker löpande, tjänsten kan tillsättas före sista ansökningsdag. Iver eftersträvar en jämn könsfördelning och värdesätter etnisk och kulturell mångfald. Önskad start är snarast eller enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag: 2024-04-30.
Du är välkommen att kontakta Emma Tibblin (emma.tibblin@iver.se) eller Andreas Nilsson (Andreas.Nilsson@iver.se) vid frågor eller funderingar kring tjänsten.
Vi ser fram emot din ansökan!
Välkommen till Iver!

Ansök nu

Interim redovisningsekonom till entreprenöriellt och varierat företag

Läs mer Apr 10
Vill du arbeta på en rolig och varierad arbetsplats tillsammans med drivna entreprenörer? Då är detta uppdraget för dig!
Var? Örsundsbro / Centrala StockholmNär? Start så snart som möjligtAnställningsform?Konsultuppdrag via Delta Consulting
Om vår kund
Vår kund är ett av Sveriges största ekologiska lantbruk. Här välkomnas du till en varierad verksamhet med allt från bondgård till butik och hotell. Hos vår kund arbetar du i en entreprenöriell miljö där det alltid finns många spännande projekt på gång. Du tillhör samtidigt ett mindre och väldigt familjärt team där samarbete värderas högt.
Vår kund har kontor i centrala Stockholm samt i närheten av Örsundsbro. Här erbjuds du möjligheten att arbeta från båda kontoren, men kunden ser gärna att du har möjlighet att arbeta från kontoret i Örsundsbro någon dag i veckan.
Kunden söker någon för ett uppdrag på inledningsvis 6 månader.

De erbjuder dig
Här erbjuds du som gillar att arbeta med ax till limpa, samt uppskattar att fördjupa dig i siffror och arbeta utredande, en passande möjlighet. Du uppmuntras även att ta egna initiativ för att förbättra arbetet och kommer att stora möjligheter attstyra ditt eget arbete. Du får såklart ocksåarbeta med trevliga kollegor som precis som du vill utvecklas och samtidigt ha kul på vägen.

Om Rollen:
Här finns mycket att hugga tag i och utvecklas inom. Kunden erbjuder en blandad roll med arbetsuppgifter som sträcker sig från ax till limpa. Inledningsvis kommer rollen innebära mycket utredningsarbete, så att du drivs av sådant är ett stort plus. Du kommer tillsammans med teamet se över de behov som finns och uppmuntras att ta egna initiativ och beslut för att
Arbetsuppgifter:
Löpande bokföring
Balansrapport
Bokslutsarbete
Med mera...


Vem är du?
Vi söker dig som självständigt har arbetat med ax till limpa och känner dig bekväm i såväl den löpande redovisningen samt bokslutsarbetet. Du vågar ta egna initiativ och komma med idéer där du ser att något kan förbättras, och arbetar bra såväl tillsammans med dina kollegor som självständigt. Att leta diffar och utreda eventuella oklarheter är något du tycker är roligt och du har en positiv och prestigelös inställning.Du tycker ävenom att ta stort ansvar och ägandeskap över ditt arbete.
Kunden arbetar i Fortnox, så har du erfarenhet av detta är det ett stort plus.
Krav:
Erfarenhet av att arbeta med enskilda firmor
Självständig i ax till limpa
Nyfiken
Initiativtagande
Serviceminded
Ansvarstagande

Låter det intressant?Tveka inte att skicka in din ansökan via vår hemsida. Då urval och intervjuer sker löpande kan tjänsten tillsättas innan annonsen har löpt ut. Titta även på andra tjänster som vi har på vår karriärsida!
careers.deltaconsulting.se
Vid frågor, kontakta Klara Hägg på klara@deltaconsulting.se eller 072-221 94 19.Välkommen med din ansökan!
Om Delta ConsultingVi på Delta Consulting är specialister på ekonomipersonal. Vår vision är att skapa lyckligare arbetsplatser.
Vi jobbar dagligen med att skapa möten mellan ekonomer och företag där ekonomer jobbar. I vårt arbete hjälper vi våra kandidater att ta nästa steg i karriären samtidigt som vi hjälper våra kunder att hitta rätt person. Vi förmedlar både permanenta anställningar och temporära anställningar i form av uthyrning och interim.
Vår verksamhet styrs av våra tre ledord: noggrannhet, långsiktighet och positiv förändring. Oavsett om du är i början av din karriär eller en erfaren CFO är vi din självklara samarbetspartner när det är dags för en ny utmaning.

Ansök nu

Ekonom - Kundreskontra

Läs mer Apr 2
Vi söker för vår kunds räkning, ett ledande företag inom retail, en affärsmässig och driven person på kundreskontra.
Om vår kund:
Välkommen till en värld där stil möter prestanda och innovation är nyckeln till varje detalj. Vår kund, en pionjär inom skandinavisk design och erbjuder en unik upplevelse där tidlös elegans möter moderna trender.
Ansvarsområden:
Ansvar för att övervaka och hantera kundfordringar och kreditrisker.
Implementera bästa praxis och processer för att optimera kreditkontroll
Arbeta nära med andra avdelningar, inklusive försäljning och kundservice, för att säkerställa en sömlös kundupplevelse.

Kvalifikationer:
Tidigare erfarenhet av en liknande roll inom kundreskontra, företrädesvis inom retailsektorn.
Analytisk förmåga och förmåga att fatta datadrivna beslut.
Utmärkt kommunikationsförmåga och förmåga att samarbeta över avdelningar.
Engelska samt svenska i tal och skrift

Fördelar:
Du får möjlighet att arbeta i en dynamisk och växande organisation med konkurrenskraftig lönenivå och förmånsförpackning.
Tillväxt- och utvecklingsmöjligheter inom företaget.
Om du är en ambitiös person med driv samt erfarenhet av kundreskontra och kreditriskhantering, och du vill ta nästa steg i din karriär, så är detta en fantastisk möjlighet för dig.
Hur söker du?
Vi tar emot ansökningar via vår hemsida där du genom att klicka på knappen ”ansök” längst ner i annonsen registrerar ditt cv och personliga brev innehållande en beskrivning av ditt intresse för tjänsten. Vi går igenom ansökningarna löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har löpt ut. Har du frågor besvaras dessa av rekryteringsansvarig johan.iggbom@hero.se
Vi ser fram emot att läsa din ansökan!
“We are heart working”
Vi på Hero specialiserar oss på personaluthyrning och rekrytering i Stockholm. Bolaget växte fram genom viljan att ta vara på erfarenhet från branschen och att samtidigt bidra i ett större samhällsperspektiv. Det har vi uppnått genom att alltid jobba med hjärtat. För oss betyder det att vi aldrig tummar på kvalitet, att vi är personliga och att vi alltid strävar efter att bygga långsiktiga relationer. Det betyder också att vi är ärliga mot kandidater, konsulter, kunder och oss själva. Det visar sig dagligen vara det roligaste och mest lyckade sättet till framgångsrika samarbeten.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Vetenskapsrådet

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Vetenskapsrådet .

Projektkoordinator

Produktionsekonom
Läs mer Mar 20
Sunet söker en erfaren handläggare för hantering och förvaltning av tjänster och externfinansierade projekt. Framförallt projekt inom framtida datakommunikation och datahantering men andra områden kan tillkomma. Sedan 80-talet har Sunet levererat it-tjänster och nät till Sveriges universitet, högskolor och forskningsinfrastrukturer. Som anställd på Sunet är du en del av ett globalt community av IT-proffs som jobbar med att stödja forskning och utveckling av internet i hela världen.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Som projektkoordinator ska du handlägga och ge logistiskt stöd till Sunets tjänsteförmedling och för de externfinansierade projekt vi deltar i. Stödet kan omfatta både Sunets egen verksamhet inom projekten, men också stöd till våra extern samarbetspartners om det ingår i Sunets åtagande i projekten. Du kommer behöva resa både inom och utom Sverige.

I arbetsuppgifterna ingår att


• rapportera om projektens verksamhet till de externa finansiärerna
• förvalta Sunets tjänster om datahanteringsplaner till svenska lärosäten
• följa upp att Sunet och de externa parternas rapportering sker i tid och enligt våra åtagande
• bistå Sunet med uppföljningar av projekten
• kontakt med externa parter och finansiärer för att samordna rapportering.
• planera möten och konsultationer själv eller tillsammans med andra medarbetare eller externa parter
• bistå vid möten och konsultationer.

Vem är du?
Dina personliga egenskaper är centrala för arbetet och därför kommer vi att lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som är följsam och serviceinriktad. Du behöver kunna lösa problem både på egenhand men också i samråd med andra. Du behöver också ha en god samarbetsförmåga och vara flexibel.

Utöver de personliga egenskaperna behöver du också ha:


• doktorsexamen eller annan motsvarande examen som myndigheten anser lämplig
• erfarenhet av verksamhetsstödjande eller motsvarande arbetsuppgifter
• erfarenhet av tjänsteförvaltning
• gedigen erfarenhet av datahanteringsplaner vid en central funktion vid ett svenskt lärosäte eller universitet
• goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
• goda kunskaper inom Officepaketet (Word, Excel)

 Det är meriterande om du har:


• kunskap om Sunets eller motsvarande organisationers tjänsteförmedling
• erfarenhet av nationell samordning av forskningsdata
• god förmåga att hantera digitala rapporteringssystem
• aktuell erfarenhet att sammanställa och dela information genom gemensamma digitala arbetsytor (Box, Teams, Drive etc,)
• aktuell erfarenhet ifrån arbete inom offentlig förvaltning

Placering
Vi sitter på Tulegatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta


• Per Nihlén, enhetschef 0703 49 41 37
• Malin Rengby, HR-specialist 08-546 123 25
• Jonas Hagström, Saco-S 073-627 14 57
• Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev samt besvara urvalsfrågorna så utförligt du kan i vårt rekryteringssystem senast 31 mars 2024.

Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-02228.

Om oss
Sunet är en del av Vetenskapsrådet - Sveriges största statliga forskningsfinansiär.

Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats på www.sunet

Ansök nu

Ekonomihandläggare till Vetenskapsrådet

Ekonomiassistent
Läs mer Mar 5
Veteskapsrådet söker nu ekonomihandläggare till vår centrala ekonomienhet med goda kunskaper inom reskontrafrågor. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor med målet att främja forskare och forskning av högsta kvalité. Har du tidigare arbetat med reskontrafrågor på central nivå och vill bidra till vår utveckling? Bli en av oss!

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Reskontrafunktionen på ekonomienheten består idag av fyra medarbetare som arbetar verksamhetsnära och tillsammans med övriga medarbetare på enheten driver utvecklingsarbete inom ekonomiområdet.  Du kommer främst att arbeta med leverantörsreskontra och arbetsuppgifter relaterade till detta, såsom fakturahantering, in- och utbetalningar, ärendehantering och support. Du kommer ha mycket kontakter, både internt och externt. Andra förekommande arbetsuppgifter är exempelvis löpande redovisning såsom avstämningar och bokföring samt handläggning av arvode och reseräkningar/utlägg.

Då vi arbetar i tätt samarbete som enhet kan också andra ekonomiadministrativa uppgifter komma att ingå. Det kan på sikt också bli aktuellt att få ett fördjupat ansvar inom något av ekonomienhetens arbetsområden.

Vem är du?
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du självgående, strukturerad och handlingskraftig. Du trivs i en flexibel roll där du har utrymme att ta egna initiativ, komma med förslag på förbättring och får hugga tag där det behövs. Du kommer att ha många kontaktytor såväl internt som externt och därför förväntas du även vara kommunikativ, pedagogisk och relationsskapande.

Vi söker dig som har


• lägst gymnasieutbildning med ekonomisk inriktning alternativt annan utbildning som bedöms likvärdig
• några års erfarenhet av ekonomiadministration, exempelvis fakturahantering, kontoavstämningar och handläggning av reseräkningar/utlägg
• goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i Unit4 ERP (Agresso) och Primula samt erfarenhet av arbete på statlig myndighet

Placering
Du kommer att vara placerad på ekonomienheten, som är del av Vetenskapsrådets förvaltning. Kontoret i Stockholm är centralt beläget på Kungsholmen, Hantverkargatan 11B-11C. Det finns möjlighet att arbeta på distans på deltid när verksamheten tillåter.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder tillsvidareanställning på 100% med sex månaders provanställning. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta


• Pia Grankvist, ekonomichef 08-546 44 209
• Nour Gustafsson, HR-konsult 08-546 44 225
• Maria Starborg, Saco-S 08-546 44 237
• Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 25 mars 2024. Vi vill att du så tydligt som möjligt beskriver hur din bakgrund matchar den kompetens vi efterfrågar i dina ansökningshandlingar. Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-00646.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning. Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se

Ansök nu

Forskningssekreterare och Nationell kontaktperson- forskningsinfrastruktur

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 2
Vill du vara med och skapa förutsättningar för den mest excellenta forskningen? Har du lätt för att skapa kontakter i internationella nätverk och kunskap om EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont Europa? Kom och jobba med forskningsinfrastrukturer, Rådet för forskningens infrastrukturer (RFI) och mot Horisont Europa! Nu söker vi en forskningssekreterare med stort intresse för vetenskap och forskningens infrastrukturer till Avdelningen för forskningsinfrastruktur. Hos oss får du jobba med engagerade kollegor som tillsammans både handlägger och administrerar finansieringen av forskningsinfrastrukturer av nationellt intresse samt Sveriges engagemang i internationella organisationer.

Enheten för infrastrukturstöd arbetar med både nationella och internationella infrastrukturer och ger stöd till Rådet för infrastruktur (RFI). Enheten hanterar också infrastrukturfrågor gentemot Horisont Europa och det europeiska forskningsinfrastruktursamarbetet ESFRI. Vidare har enhetens medarbetare arbetsuppgifter som följer av Sveriges engagemang i och värdskap för internationell forskningsinfrastruktur. På enheten jobbar cirka 16 personer och nu söker vi en Forskningssekreterare och Nationell kontaktperson (NCP) för forskningsinfrastruktur.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Som forskningssekreterare på enheten för infrastrukturstöd och NCP arbetar du med ärenden rörande nationell och internationell forskningsinfrastruktur. Du kan komma att representera Sverige i internationella organisationer och även arbeta med utlysningar av bidrag till infrastruktur av nationellt intresse och med vår behovsinventering.

I arbetsuppgifterna ingår att:


• informera om utlysningar inom Horisont Europa. Du planerar och genomför digitala och fysiska informationsmöten, kurser och workshops där du kan nå dem som vill söka bidrag inom programmet
• stödja svenska deltagare genom att förklara villkoren i EU:s program och hur en ansökan går till
• bistå vid beredning av nationella ansökningar om medel och hantering av beviljade bidrag
• medverka i projekt, utredningar och uppföljningsverksamhet som kan bedrivas i samarbete med andra avdelningar eller externa aktörer
• koordinera aktiviteter och planera möten och konsultationer själv eller tillsammans med andra medarbetare eller externa parter
• företräda Sverige i internationella forskningsinfrastrukturorganisationer
• administrera Sveriges medverkan i ESFRI
• representera Vetenskapsrådet i Kluster 5: Klimat, energi och mobilitet inom Horisont Europa.

Vem är du?
Dina personliga egenskaper är centrala för arbetet och därför kommer vi att lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har ett starkt engagemang och förmåga att självständigt möta olika situationer i en internationell miljö. Du är analytisk och kan arbeta både självständigt och i grupp. Du är lösningsorienterad och har hög integritet, du har mycket god kommunikativ förmåga och är relationsskapande. Som person är du engagerande och resultatorienterad, med förmåga att upprätthålla goda samarbeten. 

Utöver de personliga egenskaperna behöver du också ha:


• doktorsexamen eller annan motsvarande examen som myndigheten anser lämplig för tjänsten
• minst två års arbetslivserfarenhet (aktuell*) efter doktorsexamen inom relevant område
• kunskap om det svenska forskningssystemet och forskningsfinansiering
• kunskap om EU:s forsknings- och innovationsprogram
• goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
• goda kunskaper inom Officepaketet (Word, Excel)

 Det är meriterande om du har:


• doktorsexamen inom områdena miljö eller energi
• aktuell* erfarenhet av arbete med eller på en forskningsinfrastruktur
• god förmåga att hantera, analysera och presentera data
• kunskap om utvärdering, analysmetoder och processutveckling
• aktuell* erfarenhet ifrån arbete inom offentlig förvaltning
• aktuell* erfarenhet av nätverkande och kontakt med olika aktörer i samhället, såsom institut eller industri.

* Med aktuell menar vi erfarenhet som är från de senaste fem åren.

Placering
Vi sitter på Hantverkargatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta

Anna Carlmark Malkoch, enhetschef 08-546 44 090
Nour Gustafsson, HR-konsult 08-546 44 225
Maria Starborg, Saco-S 08-546 44 237
Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev samt besvara urvalsfrågorna så utförligt du kan i vårt rekryteringssystem senast 3 mars 2024.

Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-00078.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se.

Ansök nu

Forskningssekreterare forskningsinfrastrukturer inom HS-området

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 2
Vill du vara med och skapa förutsättningar för den mest excellenta forskningen? Kom och jobba med forskningsinfrastrukturer och Rådet för forskningens infrastrukturer (RFI)! Nu söker vi en forskningssekreterare med stort intresse för vetenskap och forskningens infrastrukturer till Avdelningen för forskningsinfrastruktur. Hos oss får du jobba med engagerade kollegor som tillsammans både handlägger och administrerar finansieringen av forskningsinfrastrukturer av nationellt intresse samt Sveriges engagemang i internationella organisationer.

Enheten för infrastrukturstöd arbetar med både nationella och internationella infrastrukturer och ger stöd till Rådet för infrastruktur (RFI). RFI är det råd på Vetenskapsrådet som ansvarar för Sveriges strategi för forskningsinfrastrukturer och som fattar bidragsbeslut till forskningsinfrastrukturer. Vidare har enhetens medarbetare arbetsuppgifter som följer av Sveriges engagemang i och värdskap för internationell forskningsinfrastruktur. På enheten jobbar cirka 16 personer och nu söker vi en Forskningssekreterare med ämnesinriktning mot humaniora och samhällsvetenskap.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Som forskningssekreterare på enheten för infrastrukturstöd arbetar du med ärenden rörande nationell och internationell forskningsinfrastruktur, främst inom humaniora och samhällsvetenskap. Du kan komma att representera Sverige i internationella organisationer och även arbeta med utlysningar av bidrag till infrastruktur av nationellt intresse och med vår behovsinventering.

I arbetsuppgifterna ingår att:


• bistå vid beredning av ansökningar om medel och hantering av beviljade bidrag
• medverka i projekt, utredningar och uppföljningsverksamhet som kan bedrivas i samarbete med andra avdelningar eller externa aktörer
• koordinera aktiviteter och planera möten och konsultationer själv eller tillsammans med andra medarbetare eller externa parter
• företräda Sverige i internationella forskningsinfrastrukturorganisationer.

Vem är du?
Dina personliga egenskaper är centrala för arbetet och därför kommer vi att lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har ett starkt engagemang och förmåga att självständigt möta olika situationer, både i en nationell och internationell miljö. Du är analytisk och kan arbeta både självständigt och i grupp. Du är lösningsorienterad och har hög integritet, du har mycket god kommunikativ förmåga och är relationsskapande. Som person är du engagerande och resultatorienterad med förmåga att upprätthålla goda samarbeten. 

Utöver de personliga egenskaperna behöver du ha: 


• en doktorsexamen inom något av områdena humaniora och samhällsvetenskap
• minst ett års aktuell* arbetslivserfarenhet efter doktorsexamen inom relevant område
• god kunskap om det svenska forskningssystemet och forskningsfinansiering
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

 Det är meriterande om du har aktuell*


• erfarenhet av arbete med eller på en forskningsinfrastruktur
• erfarenhet av arbete med e-infrastruktur eller datadriven forskning
• kunskap om utvärdering, analysmetoder och processutveckling
• erfarenhet ifrån arbete inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av samverkan och kontakt med olika aktörer i samhället, såsom institut eller industri.
* Med aktuell menar vi erfarenhet som är från de senaste fem åren.




Placering
Vi sitter på Hantverkargatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta

Anna Carlmark Malkoch, enhetschef 08-546 44 090
Nour Gustafsson, HR-konsult 08-546 44 225
Maria Starborg, Saco-S 08-546 44 237
Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev samt besvara urvalsfrågorna så utförligt du kan i vårt rekryteringssystem senast 3 mars 2024.

Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-00065.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se.

Ansök nu

Supportkoordinator till ansökningssystem för forskningsansökningar

Helpdesktekniker/Supporttekniker
Läs mer Feb 2
Vetenskapsrådet söker en supportkoordinator som ska koordinera arbetet med användarsupporten i Prisma. Prisma är ett ansöknings- och ärendehanteringssystem som används för att ansöka om forskningsmedel, granska ansökningar, förvalta forskningsbidrag och diarieföra inkomna handlingar. Prisma ägs av tre statliga forskningsråd; Vetenskapsrådet, Formas och Forte och används av ytterligare några myndigheter. Idag har Prisma cirka 80 000 aktiva externa användare och hanterar över 10 000 ansökningar om forskningsmedel årligen. Låter det här spännande? Välkommen med din ansökan!

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
I rollen som supportkoordinator har du en viktig roll i att vara första kontaktpunkt när det gäller att hjälpa både externa och interna användare av Prisma. Prisma har två huvudsakliga delar, en intern ärendehantering baserad på Formpipe Platina och en egenutvecklad webbportal. Supporten ger stöd till användare i båda systemen. Användarna i systemet arbetar ofta mot skarpa deadlines och det är viktigt att de får snabb och effektiv hjälp när de kör fast i systemet.

Prisma har ett högt förändringstryck och levererar ny funktionalitet ungefär var sjätte vecka. Systemet förvaltas enligt modellen PM3 och utvecklingsarbetet drivs agilt enligt metodiken Scrum. Supporten är integrerad i ett team med förvaltningens övriga delar med systemutveckling, testning och kravanalytiker och deltar på förvaltningens gemensamma möten.

 I arbetsuppgifterna ingår att


• arbete i supportens första linje med att besvara frågor från externa och interna användare, detta utgör en stor del av arbetstiden
• upprätta och utveckla supportens rutiner och arbetssätt med fokus på förbättringar för både användare och support
• administrera och ta ansvar för supportens och förvaltningens verktyg
• delta i förvaltningens arbete och bidra med kompetens och insikter från supporten i utvecklings- och förbättringsarbetet
• koordinera supportpersonalens arbete och säkerställa att supporten är ändamålsenligt bemannad
• säkerställa att uppkomna fel dokumenteras och hanteras
• samspela med supportens andra linje och vid behov eskalera ärenden för rättning
• vara ansvarig för förvaltningen av Prismas supportwebb där exempelvis användarmanualer finns.

Vem är du?
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är viktigt att du är servicemedveten och har ett professionellt, hjälpsamt och trevligt bemötande när du besvarar ärenden och att du kan förklara tekniska termer på ett pedagogiskt sätt till användare utan IT-vana. Då Prismaförvaltningen arbetar tätt tillsammans över alla roller och även gentemot verksamheten, och alla förväntas bidra med sin kompetens och erfarenhet till förvaltningsarbetet, är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och är relationsskapande. Du har också en drivkraft att utveckla supportens arbetssätt och rutiner för att effektivisera arbetet och ge bättre stöd till användarna.

 Utöver de personliga egenskaperna söker vi dig som har: 


• minst något års erfarenhet av supportarbete från en helpdesk/servicedesk eller motsvarande
• vana vid att kommunicera med olika typer av användare
• dokumenterad IT-vana och en förmåga att sätta dig in i olika typer av system 
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet som teamlead eller med annat samordnande ansvar
• erfarenhet av att arbeta i Jira service desk, Jira software och/eller Confluence
• kunskaper om best practice för supportverksamhet och/eller certifieringar inom support (exempelvis från HDI)
• erfarenhet av en agil utvecklingsverksamhet
• erfarenhet av att arbeta och skriva queries i Server

Placering
Vi sitter på Hantverkargatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

 
Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt, med hänsyn till eventuell uppsägningstid.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta,

Mattias Pettersson, förvaltningsledare 08-546 44 107
Anna Vallstedt Haeger, enhetschef 08-546 44 269
Nour Gustafsson, HR-konsult 08-546 44 225
Maria Starborg, Saco-S 08-546 44 237
Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev samt besvara urvalsfrågorna så utförligt du kan i vårt rekryteringssystem senast 20 februari 2024.

Märk ansökan med diarienummer 1.1.2-2024-00085.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se.

Ansök nu

HR-specialist

HR-specialist/HR-advisor
Läs mer Jan 11
Nu söker Vetenskapsrådet en erfaren HR-specialist till en bred roll inom HR! Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor som arbetar för att ge forskare de bästa förutsättningarna för forskning. Vill du jobba både strategiskt och operativt i ett litet team som gärna jobbar tillsammans? Bli en av oss!

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter

HR-enheten består idag av fyra medarbetare som arbetar verksamhetsnära och tillsammans driver vi utvecklingsarbetet framåt inom HR-området. Som HR-specialist kommer du att arbeta både strategiskt och operativt.

Du kommer att arbeta brett med att stödja chefer inom hela HR-området, bland annat inom arbetsrätt, lönebildning, arbetsmiljö, rehabilitering, kompetensförsörjning och rekrytering, ledarskap och aktivt medarbetarskap och bidra till att utveckla dessa. Du kommer även utifrån din erfarenhet och kompetens ha ett särskilt ansvar för något eller några HR-områden.  Hos oss kommer du att ingå i ett litet HR-team som arbetar nära varandra och stöttar varandra vid arbetstoppar. Du kommer att arbeta självständigt med vissa frågor och områden men inte ensam.

I arbetsuppgifterna ingår att


• ge konsultativt stöd till Vetenskapsrådets chefer i HR- och arbetsgivarfrågor
• samordna och genomföra rekryteringar tillsammans med chefer
• driva, utveckla, förvalta och anpassa HR-processer samt styr- och stöddokument
• förhandling och samverkan med arbetstagarorganisationer
• delta i det systematiska arbetsmiljöarbetet
• administrera underlag inom HR- och löneområdet
• i övrigt förkommande arbetsuppgifter på enheten.

Din bakgrund

Du ska ha


• högskoleutbildning inom HR-området eller annan utbildning tillsammans med erfarenhet som bedöms som motsvarande
• flera års aktuell erfarenhet av att jobba med både strategiska och operativa HR-frågor, gärna inom statlig verksamhet
• erfarenhet av förhandling och samverkan med facken
• goda kunskaper i arbetsrätt
• erfarenhet av att driva utvecklingsarbete inom HR-området
• erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering
• god kunskap i det svenska språket – såväl muntligt som skriftligt
• kunskap i engelska.

Det är meriterande om du har


• vana av digitala systemstöd, gärna Primula och ReachMee
• erfarenhet av att arbeta med strategisk kompetensförsörjning.

Dina egenskaper

I rollen som HR-specialist kommer du att många kontakter, både internt som externt, och behöver därför ha en mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga samt vara prestigelös. Du är ansvarstagande, strukturerad och utför dina uppgifter med noggrannhet och har förmåga att leverera i tid. Du har lätt för att ställa om och ändra inriktning när förutsättningarna förändras och visar ett gott omdöme i dina handlingar och i dialogen med medarbetare och chefer.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Placering
Vi sitter på Hantverkargatan 11 i centrala Stockholm. Det finns möjlighet att arbeta på distans på deltid när verksamheten tillåter.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt, med hänsyn till eventuell uppsägningstid.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta


• Johanna Öberg Pearson, HR-chef 08-546 44 349
• Malin Rengby, HR-specialist 08-546 123 25
• Erika Godoy, Saco-s 08 - 546 44 029
• Anneli Fröjd, ST 08 - 546 44 333.

 

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 2024-01-28.

Märk ansökan med diarienummer 2.2.2-2024-00014

 

Om oss

Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 250 personer i centrala lokaler i Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

 

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se

Ansök nu