Stockholm: Affärsnära CFO till Surewood Housing AB

Hitta ansökningsinfo om jobbet Affärsnära CFO till Surewood Housing AB i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2023-05-25 // Varaktighet: Heltid

Anebyhusgruppen AB, en av Sveriges största och äldsta trähustillverkare byter namn till Surewood Housing AB. I 75 år har vi byggt hållbara hus av trä i hjärtat av Småland åt generationer. Hem som anpassas efter tiden och familjen, hem där livet sker. Vi kommer fortsätta att bygga hus för människor som ska ha råd att bo där. Vi satsar därför på projektutveckling samt produktion och montering av kostnadseffektiva hyres-och bostadsrättslägenheter åt våra kunder, tillsammans med bland annat BoKlok (ett boendekoncept utvecklat av Skanska och IKEA).

Vårt huvudkontor finns i Åseda och vår produktion sker i våra fabriker i Åseda och Klöverfors. Vi är för närvarande cirka 90 anställda och har en omsättning på cirka 300 Mkr. Hos oss är medarbetarna vår viktigaste resurs, därför verkar vi genom våra värdeord: Hållbarhet, Jämställdhet och Mångfald i sina bästa bemärkelser i en platt organisation och stark entreprenöriell företagskultur.

Surewood Housing ingår i koncernen Surewood Industries AB, en stor träförädlingskoncern där även KG List AB och Spaljisten AB ingår, total omsättning cirka 1,8 Mdr. Koncernen har cirka 400 anställda.

Under de senaste åren har Anebyhusgruppen haft stora utmaningar med sin lönsamhet. Orsakerna går att härleda till bland annat kriget i Ukraina, ökad inflation och stigande räntor, som drabbat bostadsmarknaden mycket hårt.

Anebyhusgruppen AB beviljades en rekonstruktion i januari i år, efter att ha presenterat en mycket trovärdig affärsplan.

Den framtida affären inom Surewood Housing AB
I och med rekonstruktionen lyftes de lönsamma B2B affärerna ut ur nuvarande Anebyhusgruppen och slogs ihop med utvecklingsprojektet Folkhemmet 2.0, vilket är ett koncept för att kunna bygga högre flerbostadshus, framför allt hyresrätter, i trä. Bolagets verksamhet kommer att bestå av produktutveckling, projektutveckling, byggnation och förvaltning av fastigheter med hyreslägenheter. Bolaget är under uppstart och rekrytering av nyckelpersoner pågår.

Surewood Housing AB har en mycket offensiv expansionsplan och ambitionen att bli den ledande aktören av industriellt producerade bostäder på den nordiska marknaden.

Vi söker nu en Affärsnära CFO som vill vara med att utveckla ett bolag i stark tillväxt, långsiktighet och trygghet för generationer!
Som CFO kommer du att ha det övergripande ansvaret för företagets ekonomi och vara starkt bidragande till företagets framgång. Du ingår i företagets ledningsgrupp och kan utifrån analyser och erfarenhet prioritera och lägga fram konkreta förslag som stödjer och utvecklar verksamheten. I rollen som CFO rapporterar du till företagets VD och dess styrelse, placeringsort är Stockholm med närvaro i Åseda.

Dina kvalifikationer
Du har en civilekonomexamen eller motsvarande, meriterande är inriktning mot verksamhetsstyrning, business controlling eller likvärdigt.

• God erfarenhet inom roller som Ekonomichef/CFO
• Erfarenhet av projektstyrning och fastighetsekonomi
• Erfarenhet av projektutveckling av fastigheter/anskaffning av kapital
• Erfarenhet av upplägg avseende bolagsstrukturer för fastighetsaffärer
• Erfarenhet av effektiva prognosprocesser som överensstämmer med hur verksamhet och omvärld fungerar
• God erfarenhet inom analys och potential i budget- och prognosprocess
• Erfarenhet av att identifiera och införa ändamålsenliga IT-lösningar som tar vara på befintlig information
• Erfarenhet av att implementera nya processer i organisationer
• God erfarenhet av likviditetsuppföljning
• God erfarenhet av konsolidering av resultat och förvärv
• God erfarenhet av bankkontakter
• God erfarenhet av controlling
• Flytande svenska i tal och skrift, med god verbal förmåga
• Engelska obehindrat i tal och skrift

Placeringsort: Stockholm
Resor förekommer
B-körkort

Meriterande:

• God erfarenhet inom bygg- och fastighetssektorn i motsvarande roll
• Erfarenhet av att ha förvärvat, noterat och eller sålt bolag
• Erfarenhet av att arbeta i ledande befattning inom en börsnoterad miljö
• Erfarenhet av tillverkande industri
• Erfarenhet av eller kunskap om olika finansiella instrument
• Erfarenhet av att utforma en verksamhetsanpassad prognos- och processmodell
• Intresserad av bygg- och fastighetssektorn (håller sig uppdaterad om regler, nyheter)
• Mercur rapporterings- och analyssystem för beslutsstöd

Som person har du hög energinivå och en affärsinriktad grundinställning med förmågan att se strategiska utvecklingsmöjligheter. Du är kreativ med ett brinnande intresse för att förbättra och utveckla bolag samt för att skapa affärer med god lönsamhet och tydliga kundvärden.

Du är även analytisk med förmågan att ta itu med komplicerade frågor genom att utvärdera insamlad och organiserad information. Du har utvecklat ett gott omdöme och sunt risktänkande med förståelse för ägarnas roll i företaget.

Du har förmågan att arbeta självständigt och tar egna initiativ. Att med god avvägning inkludera andra då det behövs är en självklarhet. Dina sociala färdigheter hjälper dig att bygga relationer på alla nivåer, du är mogen, ödmjuk och balanserad med ett sinne för humor.

Ordning och reda faller sig naturligt, du skapar effektiva och okomplicerade processer samt har förmågan att kunna prioritera. Du är inte rädd för att fatta tuffa beslut och tar ansvar för om något går fel och ligger steget före.

I denna rekrytering samarbetar vi med FRAM som arbetar med rekrytering och utveckling av befattningshavare i ledande position och specialister.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Katarina Czudowska 0735-17 37 89. Du söker tjänsten via www.framrekrytering.se där du registrerar ditt CV och kopplar din ansökan till tjänsten. Vi önskar din ansökan så snart som möjligt!

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Ekonomichef

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Ekonomichef.

Ekonomiansvarig till Prodea

Läs mer Maj 15
Bemanningsföretaget Prodea är inne i en stark tillväxtresa och behöver nu stärka upp med en ekonomiansvarig.

Här kommer du att få en nyckelroll och bli en del av ett engagerat härligt team i ett bolag där man aldrig står stilla!

Du utgår från kontoret i Barkarby och stora möjligheter till att arbeta även remote finns.

Prodea är ett auktoriserat bemanningsföretag med AAA rating. Vi väljer omsorgsfullt våra kunder där vi rekryterar och bemannar guldkorn med stort hjärta.

Vi vill göra det enkelt för våra kunder och utmanar våra kollegor i branschen och tar mer och mer marknadsandelar och i år hamnade vi på 20:e plats i Di Gasell vilket vi är väldigt stolta över.

Vi söker dig som kommer från bemannings- eller konsultbranschen och som har stor förståelse för denna typ av verksamhet.

Ditt dagliga arbete består av:

- Hantera löner

- Kollektivavtalsarbete
- Löpande redovisning
- Avstämningsarbete
- Övrigt förekommande ad hoc uppgifter tex arbetsgivarintyg
- Många kontaktytor både internt och externt
- Delta i effektiviserings- och förbättringsarbete och vara med och utveckla avdelningen och även företaget framåt


Meriterande med kunskap inom:

- Lönehantering

- Kollektivavtal

- Intelliplan

- Fortnox

- Bemanningsbranschen



Erfarenhet

Till denna tjänst söker vi dig som har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi samt några års erfarenhet av att arbeta med löner och bokföring på ett bemanningsföretag. Du har kunskap inom kollektivavtal och känner dig trygg i din kunskap kring lönehantering. Du har viljan att utvecklas och bidrar med egna förbättringsförslag för att kunna effektivisera arbetsflödena. Du bör kunna uttrycka dig väl på både svenska och engelska, såväl muntligen som skriftligen.

Personliga egenskaper

För att lyckas i denna roll tror vi att du är en driven och framåt person som gillar att nå mål tillsammans med dina kollegor. Du är bra på att samarbeta och har en god förmåga att prioritera ditt arbete. För att trivas tror vi också att du vågar uttrycka dina åsikter och ta egna initiativ, samt att du är kommunikativ och har lätt för att skapa förtroende. Du är även mån om att leverera hög kvalitet i ditt arbete. Du arbetar strukturerat och förstår vikten av att vara noggrann i ditt arbete.

Eftersom vi befinner oss i en expansionsfas där vi skalar upp vår verksamhet på flera orter, implementerar nya system och processer så är det en klar bonus om du är förändringsbenägen och gillar när det händer nya saker och detta med ett genuint engagemang och intresse för att utveckla Prodea tillsammans med oss. Denna roll kommer vara mycket viktig i företagets fortsatta tillväxt.

Rekryteringsprocessen

- Teamsmöte med Prodeas rekryteringspartner Rizing

- Intervju med Prodea
- Referenser
- Eventuella tester kan tillkomma


Detta är en heltidstjänst med 6 månaders provanställning, och start kommer att ske enligt vad vi tillsammans kommer överens om.

Ansök nu

Ekonomiansvarig till Prodea

Läs mer Maj 26
Bemanningsföretaget Prodea är inne i en stark tillväxtresa och behöver nu stärka upp med en ekonomiansvarig.

Här kommer du att få en nyckelroll och bli en del av ett engagerat härligt team i ett bolag där man aldrig står stilla!

Du utgår från kontoret i Barkarby och stora möjligheter till att arbeta även remote finns.

Prodea är ett auktoriserat bemanningsföretag med AAA rating. Vi väljer omsorgsfullt våra kunder där vi rekryterar och bemannar guldkorn med stort hjärta.

Vi vill göra det enkelt för våra kunder och utmanar våra kollegor i branschen och tar mer och mer marknadsandelar och i år hamnade vi på 20:e plats i Di Gasell vilket vi är väldigt stolta över.

Vi söker dig som kommer från bemannings- eller konsultbranschen och som har stor förståelse för denna typ av verksamhet.

Ditt dagliga arbete består av:

- Hantera löner

- Kollektivavtalsarbete
- Löpande redovisning
- Avstämningsarbete
- Övrigt förekommande ad hoc uppgifter tex arbetsgivarintyg
- Många kontaktytor både internt och externt
- Delta i effektiviserings- och förbättringsarbete och vara med och utveckla avdelningen och även företaget framåt


Meriterande med kunskap inom:

- Lönehantering

- Kollektivavtal

- Intelliplan

- Fortnox

- Bemanningsbranschen



Erfarenhet

Till denna tjänst söker vi dig som har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi samt några års erfarenhet av att arbeta med löner och bokföring på ett bemanningsföretag. Du har kunskap inom kollektivavtal och känner dig trygg i din kunskap kring lönehantering. Du har viljan att utvecklas och bidrar med egna förbättringsförslag för att kunna effektivisera arbetsflödena. Du bör kunna uttrycka dig väl på både svenska och engelska, såväl muntligen som skriftligen.

Personliga egenskaper

För att lyckas i denna roll tror vi att du är en driven och framåt person som gillar att nå mål tillsammans med dina kollegor. Du är bra på att samarbeta och har en god förmåga att prioritera ditt arbete. För att trivas tror vi också att du vågar uttrycka dina åsikter och ta egna initiativ, samt att du är kommunikativ och har lätt för att skapa förtroende. Du är även mån om att leverera hög kvalitet i ditt arbete. Du arbetar strukturerat och förstår vikten av att vara noggrann i ditt arbete.

Eftersom vi befinner oss i en expansionsfas där vi skalar upp vår verksamhet på flera orter, implementerar nya system och processer så är det en klar bonus om du är förändringsbenägen och gillar när det händer nya saker och detta med ett genuint engagemang och intresse för att utveckla Prodea tillsammans med oss. Denna roll kommer vara mycket viktig i företagets fortsatta tillväxt.

Rekryteringsprocessen

- Teamsmöte med Prodeas rekryteringspartner Rizing

- Intervju med Prodea
- Referenser
- Eventuella tester kan tillkomma


Detta är en heltidstjänst med 6 månaders provanställning, och start kommer att ske enligt vad vi tillsammans kommer överens om.

Ansök nu

Chief Financial Officer till HLL Hyreslandslaget

Läs mer Apr 17
HLL Hyreslandslaget är ett bolag på en tillväxtresa där vi nu söker en CFO till vår ekonomifunktion.

Då tjänsten är starkt kopplad till verksamhetsutveckling och arbete med våra dagliga och kommande affärer är tjänsten en mycket viktig del av bolagets framtida utveckling.

Dina arbetsuppgifter innebär i korthet:

- Likviditetsplanering på kort och lång sikt.
- Kreditgivning och finansiell riskhantering avseende bolagets årliga 13. 000 kunder.
- Samarbeta nära våra finansiärer avseende kapitalbehov, förhandling av ramar och villkor etcetera samt på ett adekvat sätt informera finansiärerna om vår verksamhet med syfte att öka förståelsen för vår affär.
- Finansiell riskhantering och analysarbete av bolagets befintliga och kommande affär.
- Planering av koncernens investeringar tillsammans med bolagets maskingrupp med fokus på analys av olika typer av nyckeltal, branschdata samt avkastningsmått.
- Analysera och bevaka utvecklingen i byggbranschen utifrån konjunkturutveckling i branschens olika segment samt läsa av branschens affärsmöjligheter och risker på längre sikt.
- Du ansvarar för rapportering till ledningsgrupp och styrelse, även intern rapportering inom koncernen kommer att ingå i arbetsuppgifterna.
- Nära samarbete med controllerfunktionen både avseende löpande arbete, processer, utveckling av flöden samt rutiner.
- Utveckla och säkerställa våra kontinuitetsplaner i samråd med verksamheten.
- Ansvar för bolagens processer avseende kapitalbindning i anläggningstillgångar.



Arbetet kommer ske i nära samarbete med ägare och ledning i bolaget.

I rollen har du personalansvar för avdelningen och till din hjälp har du flera processansvariga inom control, redovisning, kunder, krediter, leverantörer, försäkringar och löner.

Till din närmaste hjälp kommer du ha medhjälpare med gedigen erfarenhet av bolagets viktigaste balansposter dvs maskinparken, från inköp till utrangering samt dess finansiering.

Din roll är fysiskt placerad tillsammans med vår ekonomiavdelning med ett tiotal kollegor som sitter i Akalla tillsammans med vår största uthyrningsenhet i Sverige. Här sitter även ledningen för bolaget.

Intresse för affären är avgörande i rollen och du behöver trivas med att driva arbetet utifrån ett helhetsperspektiv med siffrorna som bas tillsammans med ett helikopterperspektiv.

Personliga egenskaper/ Kompetenskrav:

HLL Hyreslandslaget är präglat av starka värderingar och en tydlig laganda, där laget alltid går före jaget! Det är därför väldigt viktigt för oss med prestigelöshet och ett gott samarbete, där alla människor är lika viktiga.

Du som person kan kombinera din analytiska förmåga och ett affärsnära förhållningssätt. Du har lätt att utveckla förtroende både i och utanför organisationen. Du arbetar också gärna med, att i samförstånd med andra, utveckla processer och arbetssätt. En inte obetydlig uppgift blir att förklara ekonomiska samband för anställda ute i organisationen som inte har den ekonomiska bakgrunden.

Vi ser gärna att du är nära den operativa verksamheten varför resor inom organisationen är en naturlig del av arbetet.

Erfarenhet:

För att lyckas i rollen ser vi att du har arbetat i kapitalintensiv bransch så som till exempel bygg eller industri.

- Minst 5 års liknade arbetsuppgifter, gärna i olika organisationer samt helst med ledarbakgrund

- Erfarenhet från agila organisationer där förändring är en del av vardagen

- Lönsamhets- och investeringsanalyser

- Erfarenhet från bygg- och anläggningsmarknaden är ett starkt önskemål, självklart kan annan liknande erfarenhet vara lika meriterande.

Varför HLL Hyreslandslaget?

För Hyreslandslaget är intresset för maskinerna och närheten till den dagliga verksamheten en självklarhet. HLL Hyreslandslaget arbetar med att utveckla människor och får dem växa individuellt och tillsammans. Vi brinner för att ta hand om vår personal och arbetsplatsen genomsyras av en stor gemenskap. De viktigaste vi har är våra medarbetare och maskiner!

Intresserad?

Skicka in din ansökan snarast då urval sker löpande, dock senast 7 maj. Vid eventuella frågor om tjänsten hänvisar vi till ansvarig rekryterare Viktoria Eriksson på telefon 0761- 199 90 29.

Om företaget

Hos HLL Hyreslandslaget får du arbeta i ett av Sveriges ledande maskinuthyrningsbolag, som förser den svenska bygg och anläggningsbranschen med maskiner. Sedan starten 2011 har vi idag 27 depåer runt om i landet, varav 17 finns i Stockholmstrakten. Vi hyr ut bygg- och anläggningsmaskiner samt liftar, bodar och vagnar.

Ansök nu

Ekonomichef till Arbona

Läs mer Apr 17
Vill du arbeta i en organisation med ett långsiktigt och hållbart syfte? Lockas du av att vara delaktig i att utveckla bolag, samarbeta med entreprenörer och vara ansvarig över att den ekonomiska strukturen i koncernen följs och efterlevs? Då kan denna möjlighet vara något för dig!

Vi samarbetar med Arbona när de tillsätter sin nya ekonomichef. Arbona är ett investmentbolag som huvudsakligen inriktar sina investeringar i både noterade och onoterade bolag. Som ekonomichef kommer du att ha det yttersta ansvaret i koncernbokslut, konsolidering, kontakt med revisorn och rapportering till styrelse och aktieägare. För att trivas i rollen tror vi att du har jobbat med koncernredovisning tidigare och en vana vid att arbeta noggrant och strukturerat. Du kommer att vara kvalitetsansvarig och säkerställa att inrapportering från dotter- och intressebolag sker på korrekt sätt. Arbona är noterat på NGM där du kommer ha flera kontaktytor. Du kommer även att ta fram olika rapportpaket, kvartalsrapporter men också vara delaktig i analyser av förvärvsbolag och i Due Diligence-processer. Arbona sitter på Brahegatan i Stockholm och du rapporterar direkt till VD.

Huvudsakliga arbetsuppgifter som Ekonomichef:

- Konsolidering av dotter- och intressebolag

- Framtagande och analys av månadsrapporter

- Kvartalsbokslut

- Rapportering till NGM

- Ansvara för framtagandet av rapportpaket till innehavs- och dotterbolag

- Kvalitetssäkring mot redovisningsbyrå som sköter Arbonas löpande redovisning

- Årsredovisning

- Kommunikation med revisorer, myndigheter och andra intressenter

- Förvärvsanalys och Due Diligence-arbete

Vi söker dig som har:

- Högskoleexamen inom ekonomi, finans eller redovisning

- Erfarenhet inom redovisning och koncernredovisning i enlighet med K3

- Tidigare arbetat med konsolidering, upprättande av årsredovisningar och rapportering

- Tidigare erfarenhet från chefs- eller ledande befattning inom ekonomi/finans

- Skicklig användare av Excel

- Erfarenhet av att bygga rapportpaket

- Bakgrund från revision är meriterande men inget krav

- Fördelaktigt men inget krav med tidigare erfarenhet från implementering av koncernredovisningssystem

Personliga egenskaper
I rollen som ekonomichef ser vi att du har en hög integritet och eftersträvar kvalitet i allt du tar dig för. Du är analytiskt lagd och vill alltid arbeta metodiskt. Du är trygg att arbeta självständigt, tar egna initiativ och trivs när du själv kan sätta dina egna prioriteringar i arbetet. Du uppskattar arbetsmiljöer där du kan vara med och sätta din prägel på organisation och struktur. Du ser fördelen i att arbeta långsiktigt och triggas av att vara del i att lägga fundament för framtida tillväxt. Du är trygg och stabil som person och har inga problem i att vara bolagets representant i dialog med befintliga portföljbolag, potentiella förvärv och övriga externa kontakter.

Om Arbona
Vår ambition är att varsamt och långsiktigt, tillsammans med entreprenörer och duktiga medarbetare, utveckla de bolag vi investerar i för att dessa ska nå sin fulla potential.

Vi har en lång erfarenhet av förvärv och bolagsbyggande och investerar främst i bolag med en god löansamhet, starka kassaflöden och en god företagskultur. Vi är engagerade ägare och tar gärna plats i styrelsen där vi fungerar som bollplank i strategiska och finansiella frågor med ledning och VD. Vanligtvis föredrar vi att vara majoritetsägare och ser gärna att ledningen också har en ägarandel eller ett ägarliknande incitament. Läs gärna mer på www.arbona.se

Ansök nu

CFO Wattif Nordic, placering Stockholm

Läs mer Apr 15
CFO Wattif EV, placering StockholmSom CFO på Wattif kommer du att i första hand att ansvara för och bygga upp ekonomifunktionen på företaget i samråd med group CFO. Du ansvarar för att, tillsammans med verksamheten, upprätta ekonomiska planer, kalkyler och underlag för Wattifs projekt. Du ska dessutom bygga och utveckla organisationens styr- och kontrollsystem för uppföljning, upprätta budgetar samt följa resultat och nyckeltal. I denna roll blir du ”spindeln i nätet” med kontakter på alla nivåer både externt och internt. Det är viktigt att du har känsla och intresse för affären då en del av jobbet kommer att vara utveckling av affärer, koncept och prismodeller.

Du rapporterar till och arbetar nära VD för Nordic och ingår i ledningsgruppen. Tjänsten utgår ifrån Wattifs lokaler i Saltsjöbaden.

Bakgrund och erfarenhet


- Gärna akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande

- Goda erfarenheter inom ekonomi, analys och redovisning

- Gärna erfarenhet av en tillväxtresa och liknande tjänst

- Erfarenhet av att arbeta både operativt och strategiskt

- God digital kompetens och ett intresse av att utveckla ekonomifunktionen digitalt

- En bra kommunikatör samt flytande i både svenska och engelska i både tal och skrift

Ovanstående är viktiga egenskaper men viktigast är att du är driven och vill vara med på en tillväxtresa med ett företag som har vind i seglen. Du är service- och affärsorienterad och har en god analytisk förmåga. Du gillar struktur men är samtidigt flexibelt lösningsorienterat och gillar när ena dagen inte är den andra lik.

Rätt person kommer att få en viktig roll med stora möjligheter att påverka sin situation och roll.

Ansöker gör du omgående och vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Harry Rubino på 0733-763930.

Välkommen med din ansökan!

Wattifs idé är att påskynda och utveckla en problemfri laddningsinfrastruktur för elbilar. Wattif har identifierat bristen på laddningspunkter för elbilar och har ett nyckelfärdigt attraktivt koncept för fastighetsägare och parkeringsplaster världen över. Wattif EV är ett norskt bolag som har sitt ursprung på ”Vestlandet” där elbilsandelen är högst i världen per capita. Huvudkontoret ligger i Bergen Norge där corporate och teknik för koncernen sitter. Verksamheten har etableringar i UK, Irland, Tyskland, Österrike, Norden och växer löpande. Läs mer på https://wattifev.com/

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Framgång Borås AB

Hittar inga andra jobb i Stockholm från Framgång Borås AB .