Stockholm: Gränskontrollanter till Gränspolisenheten

Hitta ansökningsinfo om jobbet Gränskontrollanter till Gränspolisenheten i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2022-12-12 // Varaktighet: Heltid

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu Gränskontrollanter till Gränspolisenheten. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Om arbetsplatsen
Region Stockholm består av Stockholms län och Gotland och har ca 7000 medarbetare. Det finns fyra polisområden inom regionen: Nord, City, Syd samt Gotland. Vidare finns det fyra regionala enheter: Gränspolisenheten, Operativa enheten, Underrättelseenheten och Utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.
Gränspolisenheten söker nu flera medarbetare till gränskontrollen på Arlanda, samt Gränskontrollsektionen i Frihamnen.
Arbetsuppgifter
Som gränskontrollant arbetar du underrättelsebaserat och i arbetet ingår bland annat profilering av resenärer och att kontrollera pass samt övriga handlingar för in- och utresande till och från Sverige samt Schengenområdet. Du blir Polismyndighetens ansikte utåt och samverkar dagligen med interna och externa aktörer. Du kommer även att delta i andra insatser inom ramen för enhetens arbete, främst inom gränskontrollen. De gränskontrollanter som placeras på gränskontrollsektionen kommer utöver ovanstående, att arbeta med utredning i samband med fördjupade gränskontroller, samt koordinering och utförande av gränskontroll av sjömän i regionens hamnar. Det kan även bli aktuellt att bistå vid inre utlänningskontroller i samband med arbetsplatskontroller.
Kvalifikationer
· En gymnasieexamen
· Minst ett års erfarenhet av att dagligen bemöta externa aktörer via kundtjänst, reception eller annan verksamhet som innefattat kundkontakt som arbetsgivaren bedömer som relevant.
· Dagligen använder datorprogram eller datorsystem som ditt främsta arbetsverktyg
· Mycket goda kunskaper i det svenska och engelska språket såväl muntligt som skriftligt
· B-körkort (Manuell)
· Svenskt medborgarskap
· Godkända resultat på samtliga rekryteringstester
· Fullgott färgseende
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
· Erfarenhet av att hantera id-handlingar, visum, dokumenthantering etc.
· Eftergymnasial utbildning inom beteendevetenskap eller kriminologi eller andra utbildningar som arbetsgivaren finner relevant.
· Erfarenhet av arbete inom svenskt rättsväsende som arbetsgivaren bedömer relevant
· Erfarenhet av gränskontrollarbete sedan Schengeninträdet
· Utomnordiska språk
Personliga egenskaper
För att trivas i rollen som gränskontrollant är du serviceinriktad, har social kompentens och lätt för att samarbeta med andra.
Du är självgående, har hög säkerhetsmedvetenhet och har förmågan att göra ansvarsfulla och kloka bedömningar.
Då arbetsbelastningen kan variera är du stresstålig, flexibel och har lätt för att prioritera och anpassar dig enkelt till ändrade omständigheter. Du kan handla rationellt även under press och klarar av att arbeta systematiskt och metodiskt även under hög arbetsbelastning.
Som person är du trygg, stabil och har ett gott omdöme. Du är öppen för människors olikheter och vill medverka till ett öppet och tolerant klimat där polisens värdegrund är en självklarhet.
Arbetet påverkas av olika händelse i omvärlden och som gränskontrollant kommer du i kontakt med människor från olika länder. Du bör vara därför vara samhällsintresserad samt ha empati och förståelse för andra kulturer.
Utöver ovan nämnda egenskaper, värderar Gränspolisenheten ett problemlösningsfokuserat förhållningssätt, detta då vi arbetar i en verksamhet under utveckling och verkar i en ständigt föränderlig miljö.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktuppgifter
Har du frågor gällande befattningen tar du kontakt med rekryterande chefer.
Samer Shtaye,Gruppchef
Mobil 070-220 63 23
e-post samer.shtaye@polisen.se
Nirmala Lindström, Gruppchef
Mobil 0738-16 69 61
e-post nirmala.lindstrom@polisen.se

Katarina Andersson, HR-konsult
Mobil 076-112 93 85
e-post katarina-l.andersson@polisen.se

Facklig företrädare
Fackliga kontaktpersoner:
Polisförbundet, Saco, Seko nås via polisens växel 114 14
ST: Wilsen Alzouhairi, tel: 073-042 16 25.
Övrigt
Funktion: Gränskontrollant.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om 6 månader.
Omfattning: Heltid.
Arbetsort: Arlanda flygplats och Frihamnen, Stockholm.
Arbetstid: Skiftarbete årets alla dagar, dygnets alla timmar.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Utbildning: För att vara aktuell för anställningen krävs att du kan delta i en utbildning på 14 veckor. Utbildningen består av två delar. Den första delen innefattar teori och genomförs i huvudsak digitalt vissa närstudier kan förkomma på polisens utbildningsplatser under dagtid. Den andra delen genomförs praktiskt med handledare på Arlanda flygplats efter handledarens arbetsschema som är förlagd under dygnets alla timmar.
Ansökningar som inte innehåller både CV och personligt brev kommer ej att hanteras i denna rekryteringsprocess
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
För fullständig annons och mer information om hur du ansöker, besök Polismyndighetens hemsida och Lediga jobb.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Gränskontrollant/Passkontrollant

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Gränskontrollant/Passkontrollant.

Gränskontrollanter till Arlanda Flygplats

Läs mer Jul 22
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu Gränskontrollanter till Gränspolisenheten i region Stockholm med placering på Lokalpolisområde Arlanda. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Gränspolisenheten är en regional enhet vid region Stockholm som arbetar med gränskontroller, inre utlänningskontroller, verkställigheter av beslut om avvisning och utvisning, spaning och utredning avseende människosmuggling, brott mot utlänningslagen samt gränsöverskridande internationell grov organiserad brottslighet inom Stockholms län och Gotland. Gränspolisenheten har det regionala ansvaret för internationella kontakter vad gäller bland annat gränspolisfrågor, underrättelser och efterlysningar.
På gränspolisen är du Sveriges ansikte utåt:
* Du är den första person som resenärer träffar vid ankomsten till Sverige.
* Du jobbar med att skydda Sveriges och Schengenstaternas gränser.
* Du jobbar med att förhindra människohandel, smuggling och illegal arbetskraft i samverkan med andra myndigheter.
Arbetsbeskrivning
Lokalpolisområde Arlanda ansvarar för gränskontroller, utlänningskontroller samt ordning och säkerhet på flygplatsen. Som gränskontrollant arbetar du underrättelsebaserat och i arbetet ingår bland annat profilering av resenärer och kontroll av resehandlingar för in- och utresande till och från Schengenområdet. Du kommer även att delta i andra insatser inom ramen för Gränspolisenhetens arbete.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
· Svensk gymnasieexamen (alternativt utländsk gymnasieexamen där betygen är översatta och validerade av UHR).
· Minst 1 års dokumenterad arbetslivserfarenhet av heltidsarbete under den senaste femårsperioden.
·God erfarenhet av dator som arbetsredskap i ditt dagliga arbete.
· Mycket goda språkkunskaper, både i tal och skrift, i svenska och engelska.
·Fullgott färgseende (intyg krävs)
·Förmåga att röra dig obehindrat, då det dagliga arbetet kan vara fysiskt krävande.
· B-körkort
·Simkunnig, 200 meter bröstsim (intyg krävs)
· Svenskt medborgarskap.
Beskriv tydligt i din ansökan hur du uppfyller ovan efterfrågade kvalifikationer genom urvalsfrågorna.
Sökande genomgår tester i svenska, engelska samt geografiskkännedom som är relaterat till Gränspolisenheten verksamhet. Drogtester kan komma att genomföras under processen.


Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet av gränskontrollarbete inom EU/Schengen samt genomgått utbildning i gränskontroll vid yttre gräns.
Eftergymnasial utbildning inom exempelvis kriminologi, statsvetenskap, juridik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant.
God geografisk kännedom (kommer testas)
C & C1 Körkort.

· Genomfört svensk Värnplikt eller GMU
Beskriv tydligt i din ansökan hur du uppfyller ovan efterfrågade meriter.
Sim- & färgseendeintyg samt Gymnasiebetyg
Skicka gärna med dessa intyg i samband med din ansökan alternativt lämna in dem under rekryteringsprocessens kommande steg. Dessa intyg är obligatoriska för att gå vidare i processen.
OBS! Endast polisens blanketter gällande Sim- & färgseende intyg är giltiga i rekryteringsprocessen. Dessa finner ni via annonsen på polisen.se
Personliga egenskaper
Vi söker dig som tar du ansvar för din uppgift och är strukturerad. Du har lätt för att själv driva dina processer vidare samt kontrollera att inget har lämnats åt slumpen eller missats. Vidare har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Som person är du lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer. Du fokuserar på rätt saker samt behåller ett realistiskt perspektiv. Du har lätt för att arbeta med andra människor, du är delaktig och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Avslutningsvis värdesätter du människors olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Är du en av dem som går vidare blir du via mail kallad till en informationsträff som hålls på fredag eller lördag v. 34 och v.35, där man får information om rollen som gränskontrollant och kommer få delta på gruppintervjuer och kunskapstest.


I ditt CV önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 18 augusti 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A394.250/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Erfarna Gränskontrollanter till Gränspolisenheten i Region Stockholm

Läs mer Maj 23
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu gränskontrollanter till Gränspolisenheten i Region Stockholm. I arbetet som gränskontrollant kommer du tillsammans med engagerade kollegor öka tryggheten för Sverige och Schengenområdets övriga länder.
På gränspolisenheten är du Schengenländernas ansikte utåt:
Du är den första person som resenärer träffar vid ankomsten till Sverige.
Du arbetar med att skydda Sveriges och Schengenländernas yttre gräns.
Du arbetar med att kontrollera personers rätt att resa in eller ut från Sverige och kan i arbetet bl.a. påträffa personer som är misstänkta eller utsatta för brott.

Arbetsbeskrivning
Som gränskontrollant arbetar du utifrån EU- och nationell lagstiftning för att säkerställa att personer har rätt att resa in eller ut från Schengenområdet. Arbetet innefattar bl.a. att säkerställa att handlingar och pass är äkta, dataslagningar, frågeställningar för att därefter besluta om personen får resa in- eller ut och arbeta med fördjupade kontroller som innefattar förhör, avrapportering, föredragningar till gränsbefäl och beslutsfattare etc. Du som kommer arbeta med gränskontroll av sjötrafiken kommer även arbeta med gränsövervakning. Rotationer och insatser sker kontinuerlig inom ramen för enhetens arbete. Arbetet är i många fall underrättelsebaserat och det ingår även att profilera de passagerare som reser för att upptäcka bl.a. avvikande beteenden.
Aktuella arbetsplatser
Gränskontrollen i Region Stockholm bedrivs inom hela regionen (Stockholms län och Gotland). Som gränskontrollant utgår du från Arlanda flygplats eller Frihamnen beroende på till vilken kontroll du anställs till. Oavsett var du har din grundplacering så kommer du att gränskontrollera både luft- och sjötrafiken.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Svensk gymnasieexamen (alternativt utländsk gymnasieexamen där betygen är översatta och validerade av UHR).
Minst 1 års dokumenterad arbetslivserfarenhet av heltidsarbete under den senaste femårsperioden av Gränskontrolltjänsteman arbete och godkänd på utbildning Gränskontrolltjänsteman-grund.
God geografisk kännedom som är relevanta för uppdraget (kommer testas).
Mycket goda språkkunskaper, både i tal och skrift, i svenska och engelska (kommer testas).
Fullgott färgseende (intyg krävs).
B-körkort.
Simkunnig, 200 meter bröstsim (intyg krävs).
Genomfört minst 4 veckor godkänd rotation i 2nd line på Arlanda eller motsvarande som vi som bedömer som likvärdig.
Svensk medborgare.

Beskriv tydligt i din ansökan hur du uppfyller ovan efterfrågade kvalifikationer.
Sökande genomgår teoretiska tester inom Gränskontrolltjänsteman-grund (SQF nivå 4), svenska, engelska samt geografisk kännedom som är relaterat för Gränskontrollverksamhet. Drogtester kan komma att genomföras under processen.
Det är meriterande om du även har:
Eftergymnasial utbildning inom exempelvis kriminologi, statsvetenskap, juridik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant.
Godkänd utbildning i bedömning av persondokument via Nationellt Forensiskt Center.
Svensk polisexamen.
Nationell utbildare inom Gränspolisverksamhet.
Erfarenhet av handläggning av utlänningsärenden inom Polismyndigheten.
C & C1 Körkort.
Genomfört svensk Värnplikt eller GMU.
Förordnad passkontrollant.

Beskriv tydligt i din ansökan hur du uppfyller ovan efterfrågade meriter.
Sim- & färgseendeintyg samt Gymnasiebetyg
Skicka gärna med dessa intyg i samband med din ansökan alternativt lämna in dem under rekryteringsprocessens kommande steg. Dessa intyg är obligatoriska för att gå vidare i processen.
OBS! Endast polisens blanketter gällande Sim- & färgseendeintyg är giltiga i rekryteringsprocessen.
Personliga egenskaper
Vi söker sig som har lätt för att själv driva dina processer vidare och kontrollerar att inget har lämnats åt slumpen. Du fokuserar på rätt saker samt behåller ett realistiskt perspektiv och utför dina processer med en god kvalitet. Eftersom inflödet av arbetsuppgifter varierar behöver du kunna anpassa dig till uppdraget med kort varsel och ha en förmåga att prestera med hög kvalitet under tidspress och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
Du har lätt för att arbeta med andra människor, du är delaktig och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Avslutningsvis ser vi att du är en lojal medarbetare som värdesätter Polismyndighetens värderingar.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Är du en av dem som går vidare blir du via mail kallad till teoretiska tester som hålls på onsdag 6 JUNI och kommer pågå kl. 08:00 till 17:00. Provet tar hela dagen.
I ditt CV och urvalsfrågor önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och Urvalsfrågor via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 2 Juni 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A312.708/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Sommarjobb: Gränsenheten söker polisstudenter för sommaren 2024

Läs mer Feb 1
Är du redo för en större uppgift? Detta är en möjlighet för dig som är polisstuderande och har avslutat termin 2 som lägst. Du behöver ha avklarat termin 2 vid anställningens start i början av juni. Detta är en visstidsanställning som startar i juni och avslutas i slutet av augusti.
Vi söker nu Gränskontrollanter till Gränspolisenheten i region Stockholm med placering på Lokalpolisområde Arlanda. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Gränspolisenheten är en regional enhet vid region Stockholm som arbetar med gränskontroller, inre utlänningskontroller, verkställigheter av beslut om avvisning och utvisning, spaning och utredning avseende människosmuggling, brott mot utlänningslagen samt gränsöverskridande internationell grov organiserad brottslighet inom Stockholms län och Gotland. Gränspolisenheten har det regionala ansvaret för internationella kontakter vad gäller bland annat gränspolisfrågor, underrättelser och efterlysningar.
På gränspolisen är du Sveriges ansikte utåt:
* Du är den första person som resenärer träffar vid ankomsten till Sverige.
* Du jobbar med att skydda Sveriges och Schengenstaternas gränser.
* Du jobbar med att förhindra människohandel, smuggling och illegal arbetskraft i samverkan med andra myndigheter.
Arbetsbeskrivning
Lokalpolisområde Arlanda ansvarar för gränskontroller, utlänningskontroller samt ordning och säkerhet på flygplatsen. Som gränskontrollant arbetar du underrättelsebaserat och i arbetet ingår bland annat profilering av resenärer och kontroll av resehandlingar för in- och utresande till och från Schengenområdet. Du kommer även att delta i andra insatser inom ramen för Gränspolisenhetens arbete.


Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Är polisstuderande och har avslutat minst termin 2 vid anställningsstart i Juni 2024.
God erfarenhet av dator som arbetsredskap i ditt dagliga arbete.
Mycket goda språkkunskaper, både i tal och skrift, i svenska och engelska.





Beskriv tydligt i din ansökan hur du uppfyller ovan efterfrågade kvalifikationer. Dina svar ligger till grund för den slutgiltiga bedömningen.
Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet av gränskontrollarbete inom EU/Schengen samt genomgått utbildning i gränskontroll vid yttre gräns.
C & C1 Körkort.
Genomfört svensk Värnplikt eller GMU

Beskriv tydligt i din ansökan hur du uppfyller ovan efterfrågade meriter. Dina svar ligger till grund för den slutgiltiga bedömningen.
Vänligen bifoga studieintyg som styrker att du har avslutat minst termin 2 på polisprogrammet. Studerar du för tillfället termin 2 behöver du inkomma med studieintyg som styrker att du kommer att slutföra dina studier i juni 2024. Observera att ditt fullständiga namn, personnummer och datum för avslutade terminer behöver framgå. Dessa intyg är obligatoriska för att gå vidare i processen.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som tar ansvar för din uppgift och är strukturerad. Du har lätt för att själv driva dina processer vidare samt kontrollera att inget har lämnats åt slumpen eller missats. Vidare har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Som person är du lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer. Du har lätt för att arbeta med andra människor, du är delaktig och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Avslutningsvis värdesätter du människors olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.


Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:


Anna-Karin Johansson
073-082 24 35
anna-karin-s.johansson@polisen.se
Rekryterande chef
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvariga HR-Konsulter


Mikaela Wikander
0761440484
Mikaela.wikander@polisen.se
HR-konsult
Saskia Handberg
076-135 99 08
Saskia.handberg@polisen.se
HR-konsult
Fackliga företrädare
SACO, Fackförbundet ST, Polisförbundet och SEKO Polisen nås via polisens växel 114 14.


Övrig information
Funktion: Gränskontrollant
Anställningsform: Allmän visstidsanställning (juni-augusti)
Omfattning: Heltid
Arbetsort: Arlanda flygplats samt Frihamnen
Arbetstid: Skiftarbete, arbetstiden är förlagd till dygnets alla timmar och året runt
Tillträde: Juni 2024
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV, personligt brev och studieintyg via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 7 februari 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A063.469/2024 i mailets ärendemening.
Om du har skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Passport and Citizenship Assistant

Läs mer Feb 25
As a Passport and Citizenship assistant, incumbent performs full range of ACS work with highest priority given to providing services to Americans, including assistance during emergencies, to individuals arrested or endangered, and to families of deceased Americans. Has joint responsibility to ensure that all citizenship and passport cases are handled according to a complex set of laws and procedures so that the consular officer can make decisions and ensure that the legal requirements of each case are met. Provides special consular services such as notarial services, voting assistance, and tax assistance. Advises consular officers on areas of possible ineligibility or potential fraud. Secondary duties include support to the immigrant visa (IV) unit, including the performance of the range of extra-adjudicatory IV services.

EDUCATION:

Completion of Secondary School or Local Mandatory Schooling and received high school diploma



EXPERIENCE:

Three years of experience working with regulatory material in a customer service environment.



LANGUAGE:

Fluent in Reading/Writing/Speaking English is required.

Fluent in Reading/Writing/Speaking Swedish is required.

This may be tested.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Polismyndigheten

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Polismyndigheten .

Penetrationstestare

IT-säkerhetsanalytiker
Läs mer Okt 10
?Vill du vara med och hacka Polisens drönare eller kanske en fotboja? Har du gedigen kompetens av penetrationstestning inom för tjänsten relevanta områden så vill vi gärna se dig som vår nya kollega!




Som anställd på Polisens IT-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden. Vi bidrar till Polisorganisationens förmåga att kontinuerligt och på ett rättssäkert sätt tillgodose hela Polismyndigheten och dess drygt 40 000 medarbetares behov av produkter och tjänster inom IT, vilket är till nytta för användarna och medborgarna. Vårt fokus är att generera verksamhetsnytta – med hög utvecklingstakt och modern teknik utifrån agila principer och förhållningssätt.




IT-säkerhetssektionen på Polisen innefattar bland annat defensiva och offensiva förmågor såsom PM-CERT, incidentutredning, penetrationstestare och threathunting. Det finns även stödfunktioner för IAM, informationssäkerhet och projektstöd som alla jobbar nära tillsammans.




Vi har vår arbetsplats på Kungsholmen i Stockholm och som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuder vi även särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Läs mer om våra förmåner och villkor här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/




Arbetsbeskrivning




Som penetrationstestare kommer du att ingå i Polisens pentestteam som är en del av Polisens CERT. Teamet arbetar i huvudsak med att identifiera och utvärdera sårbarheter inom Polisens IT-miljö. Du kommer aktivt att planera och genomföra hackerattacker mot polisens IT-miljöer och system.




Att arbeta som penetrationstestare hos Polisen ställer stora krav på bred kompetens, då vi testar allt ifrån IT-infrastruktur, webbapplikationer samt IoT-enheter såsom Smart-TV och spionkameror. Givetvis testar vi även polisiära system knutet till exempelvis brottsregister och polisbilar m.m.




Jobbet innebär att du kommer arbeta nära verksamheten och förutom rent tekniska kvalifikationer är det också viktigt att kunna omsätta testresultat till för situationen relevanta rekommendationer, samt vara ett stöd vid förändringar av IT-miljön. Du kommer även att delta i gruppens redteam-aktiviteter.




Polisens pentestteam består av ett flertal personer med många års erfarenhet som penetrationstestare och IT-säkerhetsexperter. Teamet har flera CVE:s ifrån bland annat Apple och Microsoft.




Vi erbjuder ett utmanande arbete med unika system i en organisation där säkerhetsfrågor väger tungt. Du får möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten. Det ges även goda förutsättningar till kompetensutveckling.




Kvalifikationer




Vi söker dig som har:
Relevant eftergymnasial utbildning inom IT-området, gärna med inriktning mot IT-säkerhet. Alternativt att du har motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
Relevant arbetslivserfarenhet (i närtid) och mycket god kompetens av att genomföra penetrationstester i en komplex IT-miljö
God kompetens och yrkeserfarenhet av applikations- och webbpenetrationstester
God kompetens och yrkeserfarenhet av IT-infrastrukturtester, framförallt med fokus kring Windows, Linux och nätinfrastruktur
Mycket goda kunskaper i svenska, i såväl tal och skrift





Anställningen kräver svenskt medborgarskap.




Meriterande




Vi ser det som meriterande om du har kompetens/erfarenhet kring något eller några av nedanstående områden:
Kompetens inom mobilapplikationstester, primärt med fokus på iOS
Kompetens inom programmering och scripting
Erfarenhet av att medverka i redteam övningar
Erfarenhet av CTF:er





Personliga egenskaper




Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har en god analytisk förmåga samt förmåga att strukturera ditt arbete på ett självständigt sätt. Vidare ser vi att du är driven med starkt engagemang, har bred teknisk kompetens, och stort intresse för IT-säkerhet. Du behöver även ha en god samarbetsförmåga och fallenhet att kommunicera i grupp, och din sociala förmåga samt servicekänsla kommer att värderas högt.




Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och dina personliga egenskaper.




Kontaktpersoner




Vid frågor om uppdraget? Välkommen att kontakta rekryterande chef, tfn: 070-652 8095




Har du frågor om rekryteringsprocessen? Välkommen att kontakta HR-konsult Emil Bengtsson, emil.bengtsson@polisen.se




Fackliga företrädare




Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel tfn: 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14




Övrig information




Anställningen
Tillsvidareanställning som kan komma att inledas med sex månaders provanställning
Placering: Stockholm/Kungsholmen
Arbetstid: Dagtid / Heltid / Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Säkerhetspecialist





Ansökan




Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/




Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV.




Arbetsprov kommer att ingå som en del av rekryteringsprocessen.




I denna rekrytering kommer urval/intervjuer att ske löpande.




Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den: 4 december 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A595.957/2024 i mailets ärendemening.




Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.




Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning




Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering




Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.




Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Teknikspecialist Radio

Systemförvaltare
Läs mer Okt 29
Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplatsen
Operativa verksamhetssystem ansvarar för att tillhandahålla IT-stöd för operativ verksamhet, i huvudsak för poliser i yttre tjänst, t.ex. inom trafikområdet, operativ ledning såsom regionledningscentraler, radio och ingripandeverksamhet. Operativa verksamhetssystem ansvarar även för utveckling och integration av polisens kameraförmåga såsom kroppskameror för poliser i yttre tjänst och utbyggnad av fasta och tillfälliga kamerapunkter i samtliga polisregioner. Utvecklings- och integrationsarbete genomförs inom områdena automatisk bildanalys, automatisk nummerplåtsavläsning, integration mot polisbil samt regionledningscentraler. Operativa verksamhetssystem tillhandahåller och utvecklar också IT-stöd för resurs- och insatsplanering i den brottsbekämpande verksamheten.
Arbetsuppgifter
Som Teknikspecialist med inriktning mot Polismyndighetens Rakelprodukter arbetar du huvudsakligen med:
Konfiguration av kommunikationsradio
Utveckling och underhåll av inköpta system
Att ha kontakt med interna och externa leverantörer
Deltaga i eller leda införandeprojekt av nya produkter och tjänster

Tjänsten kräver aktivt deltagande i moderniserings- och utvecklingsinitiativ som syftar till att stödja polisens verksamhetsidé och långsiktiga mål för att kunna motsvara verksamhetens behov. Du kommer att vara en viktig länk i kontakterna med övrig verksamhet, främst internt inom IT-avdelningen med även med andra delar av Polismyndigheten och i dialog med externa leverantörer. Som medarbetare i vår grupp för Radio förväntas du ha en hög säkerhetsmedvetenhet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Relevant arbetslivserfarenhet av att använda/konfigurera radiokommunikationsutrustning i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant, exempelvis Rakel
God kompetens om infrastruktur kring radiokommunikation och dess funktioner som arbetsgivaren bedömer relevant, exempelvis Rakel
God förmåga att upprätta och underhålla teknisk dokumentation
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska
Svenskt medborgarskap

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Goda kunskaper i radioteknik
Erfarenhet av Polismyndighetens Rakelprodukter
Erfarenhet av lednings- och kommunikationssystem
Goda kunskaper i MS-Officepaketets olika delar

Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är proaktiv och har ett serviceinriktat förhållningsätt till verksamhet, kollegor och andra som berörs. Du trivs lika bra med att arbeta i grupp som självständigt och känner dig trygg med att fatta egna beslut och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Vidare ser vi att du är någon som är ansvarstagande, strukturerad samt engagerad med eget driv där vi sätter värde till att du vill utvecklas, lära nytt och dela med dig av dina kunskaper.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 010-5640062
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Peter Persson, peter-p.persson@polisen.se
Facklig företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Heltid, Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Teknikspecialist


För fullständig information samt information om hur du ansöker, besök vår hemsida för lediga tjänster: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/

Ansök nu

Uppdragsledare inom mjukvaruutveckling

Projektledare, IT
Läs mer Okt 30
Är du redo för en större uppgift?
Inom polisen står vi inför en spännande tid med digitalisering, ny teknik och många viktiga utvecklingsuppdrag. Vi söker nu en uppdragsledare som kan bidra till effektivisering av Polismyndigheten genom ökad digitalisering av vår ärendehantering.
Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polisens IT-avdelning har cirka 1300 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens 40 000 medarbetare.
Vi har vår arbetsplats på Kungsholmen i Stockholm och det finns möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuder vi även särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m.
Arbetsbeskrivning
Sveriges största myndighet hanterar ett mycket stort antal processer för intern utrustning och ärendehantering, och i detta utvecklingsteam jobbar vi för att ta fram digitala lösningar som är effektiva för hela verksamheten.
Som uppdragsledare kommer du tillsammans med övriga i gruppen att utveckla, förvalta och underhålla våra nya och befintliga system.
Våra applikationer är egenutvecklade men baseras på en standardplattform från extern leverantör. Vi ansvarar för dessa under hela livscykeln, från nyutveckling, förvaltning till avveckling. Vi är ett självorganiserande team, där du erbjuds stora möjligheter att påverka vår arbetsvardag samt val av arbetssätt.
Som uppdragsledare har du användarna och applikationerna i fokus, vilket du får genom att t ex:
Ta emot och bearbeta verksamhetens behov av utveckling
Vara med och prioritera, planera, utveckla och genomföra ny och vidareutvecklingsaktiviteter
Se till att vi har en löpande teknisk förvaltning av våra applikationer

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Relevant akademisk utbildning, företrädesvis inom IT-området, alternativt att du har motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
Minst tre års aktuell och relevant erfarenhet av att samordna och strukturera uppdrag i en komplex IT-miljö, företrädesvis i en roll som teknisk uppdragsledare, IT-projektledare, produktägare eller liknande
Erfarenhet inom UX-design
God kompetens kring agil systemutvecklingsmetodik
Mycket goda förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, både i tal och skrift

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Erfarenheter och/eller kunskaper kring något eller några av följande områden är meriterande:
Ärendehanteringssystem som t.ex. BMC Helix (Remedy), Jira, Service Now, Siebel
ITSM
Linux
Kubernetes
Förvaltning av applikationer och miljöer / livscykelhantering

Personliga egenskaper:
Vi söker dig som är tekniskt intresserad, nyfiken, och prestigelös. Som person är du ansvarstagande, flexibel och gillar att hitta lösningar på verksamhetensbehov. Vidare är du en kommunikativ lagspelare som tycker om att dela med dig av dina kunskaper.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Tom Johnsson 076-947 00 30
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med provanställning om 6 månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Uppdragsledare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) på svenska och besvara urvalsfrågorna (enkät) på vår hemsida. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via vår hemsida senast den 20 november 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A642.118/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering.
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Varmt välkommen med din ansökan!
#LI-Hybrid

Ansök nu

Teknikspecialist till sektionen Persondokument

Frontend-utvecklare
Läs mer Okt 28
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Vi söker nu en Teknikspecialist till gruppen äkthet & åtkomst som är noggrann, engagerad och vill utvecklas i rollen som Teknikspecialist inom PKI för arbetet inom sektionen Persondokument.
Som anställd på Polisens IT-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden. Vi bidrar till Polisorganisationens förmåga att kontinuerligt och på ett rättssäkert sätt tillgodose hela Polismyndigheten och dess drygt 40 000 medarbetares behov av produkter och tjänster inom IT, vilket är till nytta för användarna och medborgarna. Vårt fokus är att generera verksamhetsnytta – med hög utvecklingstakt och modern teknik utifrån agila principer och förhållningssätt
Medborgar- och myndighetsservice ansvarar för de IT-system som stödjer e-tjänster, polisens webbplatser, resehandlingar, ekonomiadministration, personal och ärendehantering.
Det innebär att i nära samverkan med den polisiära verksamheten och de nationella avdelningarna samverka och föreslå lösningar för en effektivare myndighet och trygg medborgarservice. Medborgar- och myndighetsservice har ett helhetsansvar för applikationsutveckling och säkerhetsställande av riktlinjer och föreskrifter.
Vi har vår arbetsplats på Kungsholmen i Stockholm och som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuder vi även särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Läs mer om våra förmåner och villkor här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/
Arbetsbeskrivning
I gruppen äkthet & åtkomst arbetar vi med att upprätthålla en PKI- infrastruktur inom området persondokument. Gruppen arbetar enligt agil utvecklingsmetodik och i våra team fördelas arbetet att kravställa, utveckla, testa och förvalta applikationer på gruppens medlemmar.
Som teknikspecialist inom PKI arbetar du med att:
Underhåll och vidareutveckling av EJBCA samt kringfunktioner för certifikatförsörjning mot andra verksamhetssystem
Underhåll och vidareutveckling av signeringsserver samt kringfunktioner
Skapa policys runt PKI system, såsom CP/CPS
Installation och uppsättning av PKI-infrastruktur
Utveckla nya tjänster till verksamheten inom området Persondokument.
Följa utvecklingen som sker inom området PKI och för att utgivna svenska resehandlingar och tillhörande tjänster ska fungera korrekt för medborgare i samhället och resande i världen.
Ansvara för egna såväl som gemensamma leveranser för gruppen

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Eftergymnasial utbildning inom data eller systemvetenskap, alternativt motsvarande förvärvad erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
Flerårig arbetslivserfarenhet av utvecklingsarbete inom IT-säkerhet
Goda kunskaper i tal och skrift på svenska och engelska
Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:
Arbetat med PKI-uppdrag för certifikathantering och certifikatstrukturer
Dokumenterad utbildning inom PKI och området kryptering
Erfarenhet av PKI-arbete med implementering för identitetshantering med tillhörande tjänster, exempelvis single sign on och tjänstekort.
Erfarenhet av arbete med policys som CP/CPS
Erfarenhet av Linux

Personliga egenskaper
Vi söker dig med personlig drivkraft som är intresserad av att utvecklas i rollen som teknikspecialist inom PKI. Du ska vara engagerad, pålitlig och ha ett serviceinriktat förhållningssätt till verksamhet, kollegor och chefer. Du har god samarbetsförmåga, är noggrann och ser till helheten. Att du är nyfiken och intresserad av att följa utveckling i världen inom ditt kompetensområde är viktigt för oss. Att leverera med kvalitet är för dig en självklarhet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Arbetstid: Flexibel arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Teknikspecialist
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen på: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/oktober/teknikspecialist-till-sektionen-persondokument/
Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 18/11 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A623.567/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Fullständig annons: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/oktober/teknikspecialist-till-sektionen-persondokument/
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster

Ansök nu

Systemutvecklare, Stockholm

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Okt 24
Arbetsplatsbeskrivning
Polisens IT-avdelning utvecklar ständigt ny teknik för att möta brottsutvecklingen i samhället. Som systemutvecklare får du chansen att bidra till trygghet genom att skapa system för polisiära verksamheter. Med cirka 1200 anställda ansvarar vi för IT-stödet till 38 500 medarbetare och nu söker vi utvecklare till vårt kontor i Stockholm. Vi värdesätter en sund balans mellan arbete och fritid och erbjuder en flexibel arbetsplats med bland annat möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan.
Arbetsbeskrivning
Som utvecklare hos oss kommer du arbeta med utveckling av system och tjänster för elektroniska tjänster inom området identitetshantering.
Som systemutvecklare arbetar du med att bygga ny kod med nya tekniker på moderna driftplattformar och integrationer mellan system. Vidare innebär arbetet att arbeta med uppsättning och konfiguration av applikationer och komponenter, hitta lösningar på problem/buggar samt bygga distributionsplattform för effektiv leverans av program och komponenter.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Högskoleutbildning inom datavetenskap/systemvetenskap, alternativt om du har motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten kan bedöma som likvärdig
Minst 4 års aktuell och relevant erfarenhet av systemutveckling inom Java på Linuxplattform
Erfarenhet av Java EE, Angular och Springboot
Goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet av CI/CD med Jenkins, Bitbucket, Nexus, GitOps, Maven
Erfarenhet av containerbaserad teknik (Openshift, Docker och Kubernetes)
Dokumenterad kunskap eller erfarenhet av REST/JSON/API-design
Erfarenhet av implementering för identitetshantering med tillhörande tjänster, exempelvis single-sign-on och tjänstekort
Erfarenhet av agil metodik och SCRUM management

Personliga egenskaper
Vi ser gärna att du har en god förmåga att arbeta självständigt. Din förmåga att ta initiativ och vägleda andra är avgörande för att ständigt driva utvecklingen framåt. Du bidrar till att skapa en kultur av samarbete och kunskapsdelning, där vi strävar efter att ständigt förbättra våra processer och tekniska lösningar.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef via telefon: 01056 -39421
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mail saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via polisens växel 114 14
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Systemutvecklare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/oktober/systemutvecklare-stockholm/. Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 15e november 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A639.048/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att tar kontakt med ovan angiven kontaktperson.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

IT-arkitekt, Kamerabevakning

IT-arkitekt/Lösningsarkitekt
Läs mer Okt 21
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? För att komma tillrätta med dagens brottslighet måste man inte bära uniform - Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Våra system används i polisernas vardag – dygnet runt, året runt. Från ett ingripande mitt i natten till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång.
Polisens IT-avdelning har cirka 1000 medarbetare och ansvarar för all IT som används av myndighetens cirka 39 000 medarbetare.
Operativa verksamhetssystem ansvarar för att tillhandahålla IT-stöd för operativ verksamhet, i huvudsak för poliser i yttre tjänst, t.ex. inom trafikområdet, operativ ledning såsom regionledningscentraler, radio och ingripandeverksamhet. Operativa verksamhetssystem ansvarar även för utveckling och integration av polisens kameraförmåga såsom kroppskameror för poliser i yttre tjänst och utbyggnad av fasta och tillfälliga kamerapunkter i samtliga polisregioner. Utvecklings- och integrationsarbete genomförs inom områdena automatisk bildanalys, automatisk nummerplåtsavläsning, integration mot polisbil samt regionledningscentraler. Operativa verksamhetssystem tillhandahåller och utvecklar också IT-stöd för resurs- och insatsplanering i den brottsbekämpande verksamheten.
Arbetsbeskrivning
I rollen som lösningsarkitekt inom kamerabevakning arbetar du enskilt och tillsammans med vår IT-arkitekt på att ta fram och uppdatera ramverk, dokumentation och systemarkitektur. Du kommer även tillsammans med andra grupper inom IT-avdelningen titta på systemtekniska lösningar och integrationer mellan våra produkter. Du kommer främst arbeta med vår kameraplattform och förväntas kunna genomföra erforderliga utbildningar i din roll hos oss.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Examen inom datavetenskap eller systemvetenskap från högskola eller KY-utbildning alternativt motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer likvärdigt.
Minst 3 års och aktuell erfarenhet av att leda, samordna och strukturera teknisk drift och utveckling som IT-arkitekt.
Teknisk erfarenhet av drift och utveckling av stora IT-miljöer med höga tillgänglighetskrav
Goda kunskaper i transmission samt vanligt förekommande nätverksprotokoll.
Erfarenhet av att samverka med leverantörer
Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift

För tjänsten krävs svenskt medborgarskap.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Erfarenhet av arbete med bevakningskameror och video managementsystem (VMS)
Djupare nätverkskunskaper med drift/livscykelhantering av brandväggar, switchar, routrar och VPN-lösningar.
God erfarenhet av dokumentation av komplexa IT-miljöer.
B-körkort

Personliga egenskaper
Du får gärna vara visionär men står stadigt med båda fötterna på jorden. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är förändringsbenägen och öppen att ta dig an uppgifter utanför rollen samt intresserad av ett agilt arbetssätt. Du är proaktiv och serviceinriktad, och har förmåga att arbeta både enskilt och i grupp. Hos oss är det självklart att man är engagerad, effektiv och tillgänglig i sitt förhållningssätt till verksamheten samt kollegor, chefer och andra medarbetare.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrig information
Arbetsort: Stockholm. Kungsholmen, visst planerat resande inom landet kan förekomma
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med provanställning om 6 månader Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid, flextid tillämpas
Tillträde: Enligt överenskommelse
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen, https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/oktober/it-arkitekt-kamerabevakning/
Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 11 november 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A586.031/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu