Stockholm: Handläggare med ansvar för Fordonsstrategisk Forskning och Innovation

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggare med ansvar för Fordonsstrategisk Forskning och Innovation i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2022-07-08 // Varaktighet: Heltid

Vill du leda en av Sveriges största och viktigaste satsningar inom forskning och innovation? Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, FFI, är ett samarbete mellan staten och fordonsindustrin för att driva på omställning till ett hållbart transportsystem.

Vi söker en handläggare som kan ansvara för FFI:s kansli.

Vi erbjuder
För dig som vill ta del av den senaste utvecklingen inom forskning och innovation inom transport- och mobilitetsektorn erbjuder vi en spännande tjänst. Arbetet präglas av spännande möten och samarbeten med olika sektorer och discipliner. Du breddar ditt nätverk i Sverige och internationellt.

Vid din sida kommer du att ha engagerade kollegor med specialistkompetens inom flera områden. På Vinnova har vi ett öppet och innovativt arbetsklimat där idéer, diskussioner och ett ständigt lärande uppmuntras. Vår arbetsplats är formad utifrån vår värdegrund.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Transportsystemet är en viktig samhällsfunktion. Utvecklingen inom vägtransporter och svensk fordonsindustri har stor betydelse för hållbar tillväxt i Sverige. Rörlighet för gods och personer utgör en förutsättning för välfärdssamhället. Samtidigt medför dagens system en rad utmaningar såsom emissioner, trängsel, hälsoeffekter och ineffektivitet.

FFI är ett samarbete mellan staten (Vinnova, Trafikverket och Energimyndigheten) och fordonsindustrin (Scania CV AB, AB Volvo, Volvo Car Group och FKG - Fordonskomponentgruppen) kring finansiering av innovation och utveckling som ska bidra till omställningen av transportsystemet. Satsningen innebär forskning och utveckling för cirka en miljard kronor per år, varav hälften finansieras med statliga medel.

Vi söker dig som kan leda detta viktiga forskningsprogram och ansvara för kansliet. Arbetsuppgiften innebär att du tillsammans med ett väl fungerande team leder och driver programmet och dess delprogram, samt att du själv utför arbete i Vinnovas kärnprocess, till exempel genom handläggning av projekt. I arbetet ingår att bistå FFI:s externa styrelse med underlag och analyser.

Kvalifikationer
Utbildning:
- Akademisk utbildning inom ett för tjänsten relevant område.
Erfarenhet:
- Flera års dokumenterad ledarerfarenhet av att leda andra i team.
- Minst fem års arbetslivserfarenhet, gärna kring hållbarhet och innovation inom transportsektorn och mobilitetsområdet.
- Erfarenhet av att självständigt arbeta med resultatinriktade projekt för att nå komplexa mål där integration av perspektiv från olika aktörer krävs.
- Erfarenhet av att leda utveckling och komplexa processer i ett föränderligt sammanhang.
- Erfarenhet av att arbeta med budget och planering på ett strukturerat och systematiskt sätt.
- Erfarenhet av att företräda en verksamhet inför samarbetspartners, kunder och beslutsfattare.
- Vana vid att kommunicera kring komplexa frågor på ett lättförståeligt sätt.
Språkkunskaper:
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Meriterande kvalifikationer
-Fördjupad kunskap eller erfarenhet inom ett för tjänsten relevant område, exempelvis inom fordonsindustrin, offentlig sektor, Regeringskansliet, transportområdet, trafik- och samhällsplanering, policy-, miljö- eller klimatfrågor.
- Erfarenhet av att arbeta inom det svenska forskning- och innovationssystemet.
- Ett etablerat nätverk inom ett relevant område, i Sverige eller internationellt.

Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och motivation.

Vi söker dig som trivs som bäst när du får arbeta tvärvetenskapligt i en innovativ och föränderlig miljö. Du har helhetsperspektiv och kan sätta dig in i nya områden. Du trivs med att växla mellan strategiska och operativa uppgifter. Att proaktivt komma med initiativ, förnya och förändra faller sig naturligt för dig. Du har förmåga att prioritera och driva ditt arbete framåt.

För att lyckas i rollen är det viktigt att kunna samarbeta med andra, både internt på Vinnova, med andra svenska organisationer och internationellt. Du trivs i sociala sammanhang och är van vid att presentera inför grupp. Du anpassar kommunikationen efter åhörarna på ett pedagogiskt och professionellt sätt.

I din roll kommer du att möta specialister inom olika funktioner, där analytisk förmåga är en framgångsfaktor. Du har kapacitet att navigera i komplexa strukturer, vilket betyder att du är lyhörd och arbetar situationsanpassat. I den del av ditt arbete som rör administration av offentliga medel arbetar du noggrant.

Du delar våra värderingar respekt, ansvarstagande och mod, och lever efter dessa i ditt dagliga arbete.

Placering
Vi tillämpar hybridarbete, där våra medarbetare har möjlighet att kombinera arbete hemifrån och på kontoret. Vårt kontor på Mäster Samuelsgatan 56 i centrala Stockholm är vår huvudarbetsplats.

Vi har moderna, aktivitetsbaserade lokaler och minst hälften av arbetet förläggs till vårt kontor.

Anställningsform och tillträde
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning. Vi önskar att du börjar så snart som möjligt (med hänsyn till eventuell uppsägningstid).

Om Vinnova
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta. Vinnova investerar cirka tre miljarder kronor varje år och har cirka 200 medarbetare med kontor i Stockholm samt filialer i Bryssel, Tel Aviv och Silicon Valley.

Vår vision är att vara Sveriges mest attraktiva statliga arbetsgivare. För att nå dit ger vi dig bland annat goda möjligheter till kompetensutveckling, friskvård och flexibla arbetstider. Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och de kvaliteter som kulturell och etnisk mångfald tillför verksamheten. Läs gärna mer om oss och vårt arbetsgivarerbjudande här

Kontakt
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Andreas Netz, enhetschef på avdelningen Samhällsutveckling, via telefon 08-473 3086 eller e-post andreas.netz@vinnova.se

Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp.

Fackliga kontaktpersoner
Företrädare för ST är Joanna Franzén 08-473 3054. För SACO är det Karin Stenström 08-473 3152 och Charlotte Furusten 08-473 3036.

Ansökan
Välkommen att ansöka till oss via vår rekryteringsportal senast den 2022–08-29. Vänligen bifoga examensbevis, betyg eller intyg som styrker din akademiska utbildning.

#LI-Hybrid

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Projektledare Institut

Läs mer Jan 16
Vill du stärka demokratin och bidra till en jämlik skola? Har du erfarenhet av projektledning och analytiskt arbete på nationell eller internationell nivå? Bli en del av Berättarministeriets värderingsdrivna team i Stockholm!

Om rollen

Berättarministeriets institut har en strategisk uppgift att sprida empirin, det vill säga den ackumulerade erfarenheten och kunskapen från vår pedagogiska verksamhet, genom analyser, rapporter, seminarier och andra kunskapsspridande insatser. Institutet ansvarar även för att koordinera och förvalta Berättarministeriets tresektoriella samverkan i syfte att erbjuda en långsiktig lösning för svensk skola och i förlängningen demokratin. I institutets huvudsakliga ansvarsområden ingår bland annat:

- att kartlägga, analysera och sammanställa underlag och rapporter utifrån verksamhetens uppdrag

- att vara ett stöd till vår generalsekreterare och ledning med underlag och PM i kontakt med offentlig sektor och strategiska partnerskap

- dialoger med institutionella aktörer avseende forskning, VFU och utbildningar

- strategisk kommunikation avseende bland annat seminarier och konferenser, folk- och opinionsbildning och omvärldsbevakning inklusive administration

Nu söker vi en projektledare till institutet med förankring i analytiskt arbete och projektledning som vill bidra till vår vision och strategi genom att driva projekt och arbetsuppgifter inom ramen för institutet. Som projektledare arbetar du i nära samarbete med i första hand generalsekreterare, institutansvarig och övriga kollegor på Berättarministeriets institut.

Arbetsuppgifter

- Leda och delta i projekt som institutet ansvarar för, exempelvis utvärderingar och undersökningar

- Driva strategisk kunskapsspridning såsom konferenser, omvärldsbevakning, hantering av inbjudningar och kontaktlistor samt remissvar

- Driva arbete med public affairs (PA) genom att bland annat ta fram rapporter, texter och underlag

- Driva samarbeten med lärosäten

- Bidra med stöd vid partnerskap och upphandling av tjänster från och samverkan med offentlig sektor

- Bidra till verksamhetsberättelse, förvaltningsberättelser och halvårsrapporter

- Stötta Berättarministeriets ledning med koordinering, underlag och PM i kontakt med Regeringskansliet, kommun och andra samhällsinstitutioner

- På ett ansvarstagande och genuint serviceinriktat sätt driva stora och små uppgifter parallellt där behovet uppstår, liksom bistå olika administrativa uppgifter på kansliet såsom inköp

- Finnas tillgänglig för och delta i utbildningscentrens dagliga aktiviteter

Vi tror att du

- Är värderingsdriven och har förmåga att omsätta värderingar i handling för att skapa förändring

- Är samhällsengagerad och har erfarenhet av samhällsnyttiga institutioner

- Är en van och stark skribent

- Har god förmåga att kunna sätta dig in i nya områden och självständigt driva processer framåt

- Har en stark analytisk förmåga

- Är drivande, tar initiativ och arbetar för att nå uppsatta mål

Formella krav

- Behärskar svenska i tal och skrift

- Högskole/universitetsexamen inom statsvetenskap eller liknande utbildning av relevans för tjänsten

- Erfarenhet av analytiskt arbete på nationell/internationell nivå inom offentliga uppdrag, företrädesvis inom utbildningssektorn.


- Erfarenhet från att ha arbetat uppdrags- och projektbaserat

- Erfarenhet av kunskapstunga verksamheter (önskvärt)

Berättarministeriet som organisation & arbetsplats

Berättarministeriet är en kunskapsutvecklande och relationsbyggande organisation som erbjuder en arbetsplats för dig som vill utvecklas, både som människa och professionellt. Vi är måna om vår personal och lägger både tid och energi på att växa tillsammans och bilda ett starkt team. Att följa med i samhällsdebatten, ta till sig ny kunskap, diskutera och reflektera är för oss viktiga beståndsdelar i yrkeslivet. På Berättarministeriet är det självklart att förkovra sig, såväl individuellt som tillsammans. Våra kärnvärden syftesdriven, utvecklingsfokuserad och modig är ständiga navigationsstöd, och alla beslut fattas utifrån nyttan för de skolor och lärare vi finns till för.

Berättarministeriets pedagogiska verksamhet är våra skolprogram, vilka består av undervisningsaktiviteter på plats i våra utbildningscenter eller enbart i klassrummet samt läromedel med lärarhandledningar och elevmaterial. Genom våra program stöttar vi lärare med syfte att stärka elevernas språk- och kunskapsutveckling och lärarens kompetensutveckling och undervisning.

Nyfiken på hur verksamheten i våra utbildningscenter ser ut? Titta gärna på filmerna på Berättarministeriets Youtube-kanal (https://www.youtube.com/channel/UC_wUsizZ6Wbet5SS0YwCWDA)!

Vi arbetar mycket i projektform, vilket ger möjlighet att vara med och bidra inom områden som inte är direkt knutna till yrkesrollen. Självledarskap och feedback är för oss viktiga delar i en lärande organisation. Vill du vara med och göra skillnad på riktigt, samtidigt som du lär och utvecklas i en utvecklingsfokuserad och syftesdriven organisation? Då kan Berättarministeriet vara platsen för dig.

Ansökan och övrig information

Sista ansökningsdag är den 5 februari 2024. Rekrytering sker löpande med tillsättning snarast enligt överenskommelse.?Vi kommer att återkoppla till samtliga kandidater när tjänsten har tillsatts.

Tjänsten avser heltid med huvudsaklig placering i Stockholm, och är en visstidsanställning på två år med goda möjligheter till tillsvidareanställning. 35 dagar semester och friskvårdsbidrag om 5000 kr/år. Övriga villkor enligt kollektivavtal.

Vid frågor kontakta Amanda Bååth, HR-ansvarig:
amanda.b@berattarministeriet.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Jurist 1 eller Handläggare 3

Läs mer Mar 21
Arbetsbeskrivning
I den aktuella tjänsten kan du förvänta dig att hantera följande arbetsuppgifter:
Du kommer att utföra självständigt arbete baserat på riktlinjer och praxis. Det innebär att du kommer att ha ansvar för att utarbeta olika förslag, till exempel beslutsunderlag, och sedan planera och följa upp ärenden. Det kan även innebära att du behöver utreda, granska och handlägga olika ärenden samt fatta beslut i mindre komplexa situationer. Efter att du har genomfört utredningar förväntas du rapportera resultat och ge förslag på beslut. Dessutom ingår det i dina arbetsuppgifter att analysera och utvärdera olika arbetsuppgifter och projekt samt att arbeta med utredande och/eller samordnande uppgifter. Du kommer också att ansvara för att genomföra och följa upp olika aktiviteter.





Ansvarsområden
I denna tjänst kan nedan arbetsuppgifter förekomma;
självständigt arbete utifrån riktlinjer och praxis
utarbeta förslag, exempelvis beslutsunderlag
planera och följa upp ärenden
utreda, granska och handlägga ärenden, samt fatta beslut i enklare ärenden
avrapportera utredningsresultat och ge förslag på beslut
analysera och utvärdera arbetsuppgifter och projekt
arbete av utredande och/eller samordnande karaktär
genomföra och följa upp aktiviteter.


Kvalifikationer
För att vara lämplig för denna roll bör du uppfylla följande kompetenskrav:
Ha en högskoleutbildning eller likvärdig utbildning inom det relevanta området. Antingen juristutbildning, paralegal-utbildningar och affärsjuridiska utbildningar.
Ha minst tre års arbetslivserfarenhet från liknande arbete.
Besitta goda kunskaper i MS Office eller likvärdiga program.
Kunna kommunicera flytande på både svenska och engelska, både i tal och skrift.


Om företaget

Randstad
På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

Ansök nu

Utredare till analysavdelningen med fokus på Socialtjänsten

Läs mer Mar 26
Brinner du för viktiga samhällsfrågor? Har du ett genuint intresse för människor och frågor inom socialtjänsten? Då har vi ett jobb för dig, nu söker vi en utredare till analys inom socialtjänsten.

Om tjänsten

I tjänsten som utredare hos oss kommer du att planera och genomföra uppföljning, utvärdering och analys inom socialtjänsten.  Du kommer även att ansvara för den årliga lägesrapporten inom individ och familjeomsorg. Du kommer att ha många kontaktytor, både internt och externt, som t.ex. kommuner och olika intresseorganisationer.

Vårt uppdrag på enheten är att följa upp, kartlägga och utvärdera socialtjänsten. Vi ansvarar för den årliga lägesrapporten för individ- och familjeomsorg samt utvecklar och förvaltar öppna jämförelser inom flera av socialtjänstens områden. På enheten finns även myndighetens samordning av frågor som rör barn och unga samt ANDTS (alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar).

På enheten har vi ett högt engagemang och vi är nyfikna på varandras uppdrag, vi stöttar varandra när det behövs. Vi har en god sammanhållning och är en driven grupp som alla bidrar till en varm och inbjudande arbetsplats.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga. Som person är du analytisk och har förmåga att enkelt kunna ta till dig och hantera ny information. Du jobbar strukturerat och levererar inom givna ramar och mål. Utöver det har du en god förmåga att effektivt planera, organisera och prioritera ditt arbete. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har


• akademisk utbildning som myndigheten bedömer relevant.
• vana att planera och genomföra uppföljningar, kartläggningar och analyser samt skriva rapporter.
• kunskaper i kvalitativa metoder för uppföljning, kartläggning och analys.
• kunskaper om att tolka och analysera kvantitativa data.
• flytande i svenska i tal och skrift.
• goda kunskaper i engelska i tal och skrift

 

Det är meriterande om du har


• vana av att utveckla och använda indikatorer och andra uppföljningsmått
• god vana av att använda Excel
• kunskap om socialtjänsten
• Erfarenhet av samordning och projekledning

Bra att veta

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med inledande provanställning. Våra lokaler finns i närheten av Västerbroplan i Stockholm, men du har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på Analysavdelningen.

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vänligen hänvisa inte dina svar till ditt CV. Du ansöker med CV samt svar på urvalsfrågorna, du behöver inte skicka ett personligt brev.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Stina Hovmöller. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Rebecka Modahed. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast 15 april 2024.

Ansök nu

Omvärldsanalytiker till Facken inom industrin

Läs mer Mar 21
Vi är ett samarbete mellan fackförbund som organiserar anställda inom industrin. De fem förbund som ingår i Facken inom industrin är GS, Livsmedelsarbetareförbundet, IF Metall, Sveriges Ingenjörer och Unionen. När förbunden agerar gemensamt gör de det under namnet Facken inom industrin.

Söker du en tjänst där du dagligen får jobba med makroekonomi, statistik och dataanalys? Om du dessutom är samhällsintresserad, delar fackföreningsrörelsens värderingar och vill vara med och bidra till en väl fungerande lönebildning i Sverige, då kan du vara den vi letar efter!

För rekrytering till ett föräldravikariat på cirka ett år söker vi till Facken inom industrin en omvärldsanalytiker som kommer att arbeta i en spännande miljö med facklig värderingsgrund och engagerade medarbetare. Tjänsten, som är på heltid och ska tillsättas i augusti, är placerad på IF Metalls kontor på Olof Palmes gata i Stockholm.

Urval och intervjuer sker löpande, varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Sista ansökningsdag är 21 april 2024.

Om tjänsten

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

ansvara för Facken inom industrins omvärldsbevakning
samla in, bearbeta och analysera data rörande löner och arbetskraftskostnader i Sverige och internationellt
ta fram ekonomiska bedömningar rörande utvecklingen av svensk industris konkurrenskraft och samspelet mellan lönebildning och samhällsekonomi
bistå förbund som saknar lönestatistiker med lönestatistiska bearbetningar
medverka i rapportproduktion inom ovanstående områden och vara delaktig i det kommunikativa arbetet 
Du sammankallar och samverkar i grupper bestående av ekonomer och utredare som arbetar med lönestatistik på olika förbund och presenterar analysrapporter till bland annat förbundsledning för respektive förbund. Tillsammans med kanslichef gör du även ekonomiska bedömningar och till din hjälp har du tillgång till databaser med statistik från hela världen.

Vem är du?

Vi söker dig som har en samhällsvetenskaplig alternativt ekonomisk utbildning från universitet eller högskola med inriktning på nationalekonomi och statistik. Vi tror att du har ett par års erfarenhet från en liknande roll där du arbetat med regressions- och tidsserieanalys, gärna från en idéburen organisation. Du uttrycker dig obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift och har en god förmåga att formulera dig i text. Erfarenhet av SPSS eller motsvarande databearbetningsprogram för statistisk analys erfordras och du hanterar Excel på en avancerad nivå.

För att lyckas i rollen tror vi att du är strukturerad, analytisk och metodisk. Du har en god kommunikativ förmåga och kan presentera information inför både större och mindre grupper på ett pedagogiskt vis. Vidare är du ansvarstagande och kan ta egna initiativ när det behövs. Du trivs med ett självständigt arbete men också att samarbeta med andra och knyta kontakter både internt och externt. Dessutom är du nyfiken och utvecklingsorienterad med ett stort samhällsintresse.

Erfarenhet av fackligt arbete och föreningsverksamhet är meriterande.

Facken inom industrin förutsätter att du som söker delar fackföreningsrörelsens värderingar. Kontaktuppgift fackligt ombud: Tommy Thunberg Bertolone 08-786 81 46.

Om verksamheten

Välkommen till Facken inom industrin.
Vi är ett samarbete mellan fackförbund som organiserar anställda inom industrin. De fem förbund som ingår i Facken inom industrin är GS, Livsmedelsarbetareförbundet, IF Metall, Sveriges Ingenjörer och Unionen. När förbunden agerar gemensamt gör de det under namnet Facken inom industrin.

Ansök nu

Ledningsstrateg till avdelningen för vård och omsorg

Läs mer Mar 27
Kommuners och regioners verksamheter är välfärdens kärna. Det är verksamheter som berör miljontals människor, varje dag. Tillsammans med kommuner och regioner utvecklar SKR välfärden. De kommande åren står vi inför utmaningar som kräver mod, kreativitet, kompetens och förändringsvilja. Det handlar om att värna vårt demokratiska samhälle, klara välfärdens finansiering och möta kompetensutmaningen.

Nu söker vi dig som vill vara med och bidra.

ARBETSUPPGIFTER
Som ledningsstrateg på avdelningen för vård och omsorg kommer du att vara djupt involverad i avdelningens strategiska frågor och bistå avdelningsdirektören i utvecklingen av verksamheten.

I rollen som ledningsstrateg har du en central funktion och bidrar varje dag med stöd och rådgivning till direktören för vård och omsorg utifrån dennes behov. Du kommer att bistå med beredning, uppföljning och analysframtagande för det avdelningsövergripande arbetet och kommer att samordna ledningsarbetet på avdelningen i nära samarbete med sektionscheferna, övriga avdelningar och stabsfunktioner på SKR. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp med uppdrag att planera innehåll och form för dessa och för avdelningens gemensamma möten. Du kommer att medverka i SKR:s och avdelningens förhandlingar med staten inom hälso- och sjukvårdsområdet och stödjer avdelningens fackliga samverkan. Du ansvarar för avdelningens sidor på intranätet. Vid behov ersätter du direktören som mötesledare och avdelningsrepresentant i olika forum. Du bidrar till direktörens externa åtaganden genom att planera och förbereda för ett lyckat genomförande. I uppdraget ingår även att arbeta utåtriktat med egna medlemskontakter.

Du är bekväm med att ha flera pågående aktiviteter och medverkar i många forum på flera olika nivåer inom verksamheten.

KVALIFIKATIONER
Det är viktigt för oss att du är engagerad och ansvarstagande. Uppdraget ställer krav på att vara lyhörd, kommunikativ, strukturerad och att ha förmåga att identifiera vilka arbetsuppgifter som behöver utföras, vilka som bör involveras och i vilken ordning. Du är bekväm att arbeta såväl självständigt som i grupp, tar initiativ, når dina mål och skapar konkreta resultat.

Du har en relevant högskoleexamen samt mångårig erfarenhet från offentlig sektor. Erfarenhet av arbete med politiska nämnder inom offentlig sektor och erfarenheter från privat sektor är meriterande.

Du behöver ha goda kunskaper om processer och modeller för verksamhetsplanering, uppföljning och förändringsledning och är van vid att arbeta genom andra. För att lyckas i rollen behöver du vara utvecklingsdriven och resultatorienterad med flexibilitet och situationsanpassning som viktiga verktyg.

Du bör även ha en fördjupad kompetens inom något/några av avdelningens områden inom hälso- och sjukvård, äldreomsorg, välfärdsteknik, kunskapsstyrning, data och analys eller folkhälsa.

ÖVRIGT
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är en medlems- och arbetsgivarorganisation för Sveriges kommuner och regioner. Genom kunskap, råd och service till våra medlemmar stärker vi dem i deras uppdrag att utveckla välfärden för alla medborgare. Vi är en mötesplats för kommuner och regioner och tillsammans utvecklar vi demokrati och välfärd utifrån medborgarnas behov i hela landet. Vi påverkar regering, riksdag och EU genom att ge förslag på hur vi bäst utvecklar demokrati och välfärd.

SKR har ca 500 medarbetare och kontoret är placerat vid Slussen i Stockholm. Som medarbetare på SKR har du flexibilitet att arbeta delvis på kontoret och delvis från annan plats, med utgångspunkt i verksamhetens behov.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Verket För Innovationssystem

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Verket För Innovationssystem .

Chef för enheten Organisering och utforskande metoder (hybrid)

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 6
Arbetar du i en roll som innovationsledare och vill ha nya utmaningar? Vill du arbeta med systeminnovation i multidisciplinära team? Är du dessutom bra på att skapa laganda och utveckla och utmana dina medarbetare?

Vinnova söker dig som vill leda ett team med spetskompetens inom organisering, utforskande metoder och utvärdering. Enheten finns på avdelningen för innovationsledning. Här får du en spännande nyckelroll i vårt arbete med att snabbt omvandla ny kunskap till implementerade lösningar, som gör hållbar omställning möjlig.

Vi erbjuder
För dig som vill arbeta i skärningspunkten mellan forskning, innovation, näringsliv, offentlig sektor och policy erbjuder vi ett spännande uppdrag med ett brett arbetsfält och kontaktnät. Genom att främja samverkan både nationellt och internationellt öppnar vi upp för innovation som gör skillnad. Sverige rankas högt internationellt när det gäller forskning och innovation.

Vår vision är att vara Sveriges mest attraktiva statliga arbetsgivare. För att nå dit ger vi dig bland annat goda möjligheter till kompetensutveckling, generös friskvård och ett brett utbud av personalaktiviteter. Vi sitter i moderna lokaler i centrala Stockholm och har en öppen, innovativ och samarbetsorienterad kultur. Läs gärna mer om oss och vårt arbetsgivarerbjudande här.

Rollbeskrivning
På avdelningen Innovationsledning ansvarar vi för kompetensförsörjning, arbetssätt och verktyg inom innovationsledning.

I din roll kommer du att:


• arbeta med strategiskt, taktiskt och operativt ledningsarbete.
• prioritera och följa upp våra satsningar på forskning och innovation.
• företräda Vinnova och främja dialog och samverkan mellan aktörer.
• ha personal- och arbetsmiljöansvar för ungefär 16 engagerade och kompetenta medarbetare.
• arbeta med att utveckla och utmana medarbetare och team.
• ha ansvar för kompetensförsörjning, gemensamma arbetssätt och verktyg inom innovationsledning.

Kvalifikationskrav


• Akademisk examen inom ett för tjänsten relevant område
• Flerårig erfarenhet som chef eller ledare i en kunskapsintensiv organisation
• Erfarenhet av och kunskap om att arbeta inom området innovationsledning och designmetodik, inklusive processer, metoder och verktyg
• Erfarenhet av att leda i förändring i en komplex miljö där teamutveckling, kultur och transparens är viktiga delar
• Vana att företräda verksamheten inför representanter och beslutsfattare från olika sektorer och anpassa kommunikationen för att få genomslag
• Vana att utöva ett tydligt, coachande och inkluderande ledarskap
• Kunskap om förutsättningar för utveckling av innovationer, från idé till implementering
• Erfarenhet av att jobba i samverkansprojekt med olika sektorer, som civilsamhället, offentlig sektor, akademi, näringsliv och liknande
• God förståelse för hur ekosystemet inom innovation fungerar
• Erfarenhet av internationellt samarbete
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska

Meriterande


• Erfarenhet av arbetsmiljöansvar och vana att agera som arbetsgivarföreträdare
• Kunskap om och intresse för digitalisering och möjliggörande teknik med förståelse för datadrivna arbetssätt
• Certifierad innovationsledare
• Erfarenhet av att stötta forsknings- och innovationssamverkan i näringsliv och offentlig sektor, gärna från en politiskt styrd organisation, t ex i en statlig myndighet, kommun eller region
• Erfarenhet från myndighet eller myndighetsnära arbete
 

Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper, förmågor och motivation.

Som enhetschef kommer merparten av din tid gå åt till dina medarbetare, som har rollerna handläggare, analytiker och administratörer. Vi söker därför dig som har ett genuint intresse för människor och teamutveckling. I chefsrollen är det viktigt med ett tryggt, tydligt och inkluderande ledarskap. För att lyckas är du bra på att coacha, motivera och skapa ett öppet och förtroendefullt arbetsklimat genom dialog och lyhördhet. Det är också viktigt att du har en god självkännedom och ett reflekterande förhållningssätt.

Du kommer även att arbeta med att driva utveckling mot Vinnovas mål och vision och i det arbetet behöver du vara strukturerad, strategiskt lagd och ha en god analytisk förmåga.

Vi söker dig som motiveras av Vinnovas uppdrag att främja en hållbar samhällsutveckling och ett näringsliv som bygger lösningar som är ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbara. Våra värderingar: respekt, ansvarstagande och mod genomsyrar ditt dagliga arbete.

Placering
Vi tillämpar hybridarbete, där våra medarbetare har möjlighet att kombinera arbete hemifrån och på kontoret. Minst hälften av arbetstiden ska förläggas till vårt aktivitetsbaserade kontor på Mäster Samuelsgatan 56, som ligger ett par minuters promenad från Stockholms centralstation.

Anställningsform
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning.

Om Vinnova
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta. Läs mer på vinnova.se.

Kontakt
Kontakta gärna Jenny Elfsberg om du vill veta mer, hon är chef för avdelningen Innovationsledning, via jenny.elfsberg@vinnova.se eller telefon 073-082 5763. Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp.

Fackliga kontaktpersoner
Företrädare för ST är Lena Dalsmyr 08-473 3161. För SACO är det Karin Stenström 08-473 3152 och Charlotte Furusten 08-473 3036.

Ansök
Välkommen att ansöka till oss via vår rekryteringsportal senast 2024-02-20.

Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och de kvaliteter som kulturell och etnisk mångfald tillför verksamheten. Vinnova är en kvinnodominerad arbetsplats och vi ser gärna manliga sökanden. Vinnova arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekryteringsprocess. Det innebär bland annat att du inte behöver skicka in ett personligt brev och att du kommer att få göra arbetspsykologiska tester om du går vidare i rekryteringsprocessen.

Ansök nu

Enhetschef för hälsa och life science (hybrid)

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Jan 8
Sverige och omvärlden står inför stora utmaningar inom hälsa, till exempel samhällsekonomiska problem inom sjukvården och en ökad risk för nya pandemier. Samtidigt erbjuder framsteg inom medicin, teknik och digitalisering helt nya möjligheter att förebygga och möta dessa utmaningar. Vill du vara med och leda utvecklingen av Vinnovas arbete inom hälsa och life science i Sverige?

Vi erbjuder
För dig som vill arbeta i skärningspunkten mellan forskning, innovation, näringsliv och policy erbjuder vi ett spännande uppdrag med ett brett arbetsfält och kontaktnät. Genom att främja samverkan både nationellt och internationellt öppnar vi upp för innovation som gör skillnad. Sverige rankas högt internationellt när det gäller forskning och innovation.

Vår vision är att vara Sveriges mest attraktiva statliga arbetsgivare. För att nå dit ger vi dig bland annat goda möjligheter till kompetensutveckling, generös friskvård och ett brett utbud av personalaktiviteter. Vi sitter i moderna lokaler i centrala Stockholm och har en öppen, innovativ och samarbetsorienterad kultur. Läs gärna mer om oss och vårt arbetsgivarerbjudande här

Rollbeskrivning
Du ingår i ledningsgruppen för avdelning Hälsa. Du och din enhet bidrar till avdelningens och Vinnovas utveckling av satsningar inom hälsa och life science. Du leder ett team av 13 engagerade och kompetenta medarbetare.

Som enhetschef ansvarar du för arbetsmiljö och kompetensförsörjning på din enhet. Du följer upp och redovisar resursanvändning till ledningsgruppen. Du genomför medarbetar- och lönesamtal och stöttar i prioriteringarna av dina medarbetares uppgifter. Du för en löpande utvecklingsorienterad dialog om rimliga prestationsnivåer i förhållande till Vinnovas riktning och värdegrund. Du bidrar med ett tryggt ledarskap och säkerställer att medarbetarna utvecklas, trivs och har de bästa möjliga förutsättningarna för att leverera.

Du är också del av en eller flera områdesledningar (styrgrupper för våra prioriterade områden), som har ansvar för strategi, budget och insatsportfölj. I detta ingår att främja dialog mellan offentliga och privata aktörer, både nationellt och internationellt. Du företräder Vinnovas verksamhet och arbetet innebär tät kontakt med det svenska innovations- och forskarsamhället, näringsliv och offentlig sektor, inklusive andra statliga myndigheter.

Kvalifikationskrav
-Akademisk utbildning inom ett för tjänsten relevant område.
-Flerårig erfarenhet som chef eller ledare i en kunskapsintensiv organisation.
-Erfarenhet av och kunskap om att arbeta inom området hälsa eller life science.
-Erfarenhet av att leda i förändring i en komplex miljö där teamutveckling, kultur och transparens är viktiga delar.
-Vana att företräda verksamheten inför representanter och beslutsfattare från olika sektorer och anpassa kommunikationen för att få genomslag.
-Vana att utöva ett tydligt, coachande och inkluderande ledarskap.
-Kunskap om förutsättningar för utveckling av innovationer, från idé till implementering.
-Kunskap om hur samverkan sker mellan näringsliv, akademi och offentlig sektor samt om dessa sektorers olika utgångspunkter och intressen.
-Mycket goda kunskaper i svenska och engelska. 

Meriterande
-Erfarenhet av arbetsmiljöansvar och vana att agera arbetsgivarföreträdare.
-Kunskap om och intresse för digitalisering och möjliggörande teknik, både i utvecklingen av den egna verksamheten och inom hälsoområdet.
-Erfarenhet av att stötta forsknings- och innovationssamverkan i näringsliv och offentlig sektor, gärna från en politiskt styrd organisation, t ex i en statlig myndighet, kommun eller region.
-Erfarenhet från myndighet eller myndighetsnära arbete.

Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper, förmågor och motivation.

Som enhetschef kommer merparten av din tid gå åt till dina medarbetare, som har rollerna handläggare och administratörer. Vi söker därför dig som har ett genuint intresse för människor och teamutveckling. I chefsrollen är det viktigt med ett tryggt, tydligt och inkluderande ledarskap. För att lyckas är du bra på att coacha, motivera och skapa ett öppet och förtroendefullt arbetsklimat genom dialog och lyhördhet. Det är också viktigt att du har en god självkännedom och ett reflekterande förhållningssätt.

Du kommer även att arbeta med att driva utveckling mot Vinnovas mål och vision och i det arbetet behöver du vara omvärldsorienterad och strategiskt lagd, men även ha förmåga att samverka och bygga professionella nätverk. Du kan fatta beslut både på stora mängder information, och ibland på bristfälliga fakta. Där olika intressen står mot varandra söker du pragmatiskt en framkomlig väg.

Vi söker dig som motiveras av Vinnovas uppdrag att främja en hållbar samhällsutveckling och ett näringsliv som bygger lösningar som är ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbara. Våra värderingar: respekt, ansvarstagande och mod genomsyrar ditt dagliga arbete.

Placering
Vi tillämpar hybridarbete, där våra medarbetare har möjlighet att kombinera arbete hemifrån och på kontoret. Minst hälften av arbetstiden ska förläggas till vårt aktivitetsbaserade kontor på Mäster Samuelsgatan 56, som ligger ett par minuters promenad från Stockholms centralstation.

Anställningsform och tillträde
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning.

Om Vinnova
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta. Läs mer på vinnova.se.

Kontakt
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Laurent Saunier, chef för avdelningen Hälsa, via laurent.saunier@vinnova.se eller telefon 08-471 3108. Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp.

Fackliga kontaktpersoner
Företrädare för ST är Ulrika Yfver 08-473 3043. För SACO är det Karin Stenström 08-473 3152 och Charlotte Furusten 08-473 3036.

Ansökan
Välkommen att ansöka till oss via vår rekryteringsportal senast 2024-01-29. Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och de kvaliteter som kulturell och etnisk mångfald tillför verksamheten. Vinnova är en kvinnodominerad arbetsplats och vi ser gärna manliga sökanden. Vinnova arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekryteringsprocess. Det innebär bland annat att du inte behöver skicka in ett personligt brev och att du kommer att få göra arbetspsykologiska tester om du går vidare i rekryteringsprocessen.

Ansök nu

Analytiker med utvärderingskompetens (hybrid)

Makroanalytiker
Läs mer Dec 21
Har du arbetat med uppföljning, utvärdering och förändringsteori som beställare eller utförare? Vill du vara med och bidra till ett hållbart samhälle genom arbete med nyskapande lösningar? Vi söker dig som kan utveckla vår utvärderingsverksamhet tillsammans med våra engagerade kollegor.

Vi erbjuder
Du erbjuds en spännande och omväxlande tjänst i ett team som stödjer Vinnovas kärnverksamhet och ledning med utvärdering, uppföljning och analys.

För dig som vill bidra till forskning och innovation som kan lösa våra stora samhällsutmaningar erbjuder vi ett brett arbetsfält och kontaktnät. Vid din sida har du kollegor med ett stort engagemang och specialistkompetens inom flera områden.

På Vinnova arbetar vi tvärdisciplinärt och här finns ett starkt engagemang för att driva utveckling och förändring. Vi är organiserade i en matris vilket ger dig möjlighet att arbeta brett inom flera områden och verksamhetsutvecklande projekt.

Vår vision är att vara Sveriges mest attraktiva statliga arbetsgivare. För att nå dit ger vi dig bland annat goda möjligheter till kompetensutveckling, generös friskvård och ett brett utbud av personalaktiviteter. Vi sitter i moderna lokaler i centrala Stockholm och vi har en öppen, innovativ och samarbetsorienterad kultur. Läs gärna mer om oss och vårt arbetsgivarerbjudande här

Rollbeskrivning
Som analytiker på avdelning Innovationsledning kommer du att ingå i ett team som stöttar Vinnovas åtta verksamhetsområden kring uppföljning- och utvärderingsrelaterade frågor. Teamet arbetar med att förbättra organisationens förmåga att följa upp och lära om myndighetens satsningar. Det inbegriper även att planera och beställa utvärderingar. Du kommer att vägleda kollegor i utformning av satsningar, särskilt med avseende på förändringsteori - det som även kallas effektlogik eller interventionslogik.

Kvalifikationer
Krav
Utbildning:
- Akademisk examen eller motsvarande inom ett för tjänsten relevant område.
Erfarenhet:
- Minst fem års arbetslivserfarenhet.
- Erfarenhet av att utveckla uppföljnings- och utvärderingsmodeller.
- Erfarenhet av att stödja arbetet med att ta fram en förändringsteori.
Kunskaper:
- Hög generalistkompetens inom uppföljning och utvärdering.
- Du har minst en spetskompetens inom uppföljning och utvärdering. Det kan exempelvis handla om formativ utvärdering eller ekonometrisk analys.
- Du har mycket god kunskap om förändringsteori.
- God kommunikativ och pedagogisk förmåga.
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.

Meriterande:
- Erfarenhet av utvärderingsarbete, i rollen som utredare eller analytiker inom en offentlig organisation, eller som utvärderingskonsult på uppdrag av offentligt finansierad verksamhet.
- Erfarenhet av att anlita externa utvärderare eller handleda utvärderare.
- Erfarenhet av att beställa eller genomföra utvärderingsuppdrag där utvärderingsobjektet åtminstone delvis utgjordes av statligt finansierad forsknings- och innovationsverksamhet.
- Erfarenhet av att beställa eller genomföra uppdrag där utvärderingsobjektet innebar samverkan mellan universitet/högskola/forskningsinstitut och näringsliv.

Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och motivation.

Vi söker dig som vill bidra till ett gott arbetsklimat, till att verksamheten utvecklas och som vill göra skillnad i innovationssystemet. Du arbetar strukturerat, strategiskt och långsiktigt.

Som person är du lösnings- och resultatorienterad men också kreativ och nyfiken. Du reflekterar kring behov och delar med dig av dina kunskaper och idéer. Du ser värdet av att lyssna in och samarbeta inom Vinnova och externt med aktörerna i innovationssystemet.

Vi ser gärna att du arbetar situationsanpassat och kan pendla mellan ett analytiskt perspektiv och konkret utvecklingsarbete. Du har helhetssyn och kan snabbt sätta dig in i nya ämnen och perspektiv.

Du delar våra värderingar respekt, ansvarstagande och mod, och lever efter dessa i ditt dagliga arbete.

Placering
Vi tillämpar hybridarbete, där våra medarbetare har möjlighet att kombinera arbete hemifrån och på kontoret. Minst hälften av arbetstiden ska förläggas till vårt aktivitetsbaserade kontor på Mäster Samuelsgatan 56, som ligger några minuters promenad från Stockholms centralstation.

Anställningsform
Tjänsterna (2 st) är vikariat under 1 år. Vi önskar att du börjar så snart som möjligt.

Om Vinnova
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta. Läs mer på vinnova.se

Kontakt
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Glenn Gran, enhetschef på avdelningen Innovationsledning, via telefon 08-473 3144 eller e-post glenn.gran@vinnova.se

Med anledning av lägre bemanning under helgledigheterna är tillgängligheten större mellan den 9 januari och den 22 januari när annonsen löper ut. 

Har du frågor om rekryteringsprocessen är du alltid välkommen att mejla till rekrytering@vinnova.se

Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp.

Fackliga kontaktpersoner
Företrädare för ST är Ulrika Yfver 08-473 3043. För SACO är det Karin Stenström 08-473 3152 och Charlotte Furusten 08-473 3036.

Ansökan
Välkommen att ansöka till oss via vår rekryteringsportal senast 2024-01-22.

Vinnova arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekryteringsprocess. Detta innebär bland annat att du inte behöver skicka in ett personligt brev.

Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och de kvaliteter som kulturell och etnisk mångfald tillför verksamheten. Vinnova är en kvinnodominerad arbetsplats och vi ser gärna manliga sökanden.

Tänk på detta innan du skickar in din ansökan (i enlighet med GDPR-lagstiftningen): Din ansökan ska ej innehålla personuppgifter kring civilstånd, familjesituation/barn, sexuell läggning, ålder, hälsostatus, etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös övertygelse, eller medlemskap i fackförening.

Ansök nu

Handläggare med fokus på systeminnovation för samhällsförändring

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Dec 23
Är du intresserad av din omvärld och hur vi kan möta samhällets komplexa utmaningar med innovation? Vill du arbeta för omställningen till ett hållbart samhälle? Vi söker dig som vill stärka vår verksamhet tillsammans med engagerade kollegor

Vi erbjuder
Vi erbjuder en spännande och omväxlande roll som handläggare på innovationsmyndigheten Vinnova. För dig som vill arbeta med forskning och innovation som kan lösa stora samhällsproblem, öppnar vi upp en bred arbetsyta och ett rikt nätverk av kontakter. Du kommer att arbeta sida vid sida med kollegor som delar din entusiasm och har specialiserad kompetens inom flera områden.

Här väntar en meningsfull och dynamisk roll där du har möjlighet att göra verklig skillnad i centrum av innovationssverige. Frihet och flexibilitet i ditt arbete möjliggör stor påverkan. Du kommer att omges av spännande samarbeten över olika sektorer och discipliner. 

Vår vision är att vara Sveriges mest attraktiva statliga arbetsgivare. För att nå dit ger vi dig bland annat goda möjligheter till kompetensutveckling, generös friskvård och ett brett utbud av personalaktiviteter. Vi sitter i moderna lokaler i centrala Stockholm och vi har en öppen, innovativ och samarbetsorienterad kultur. Läs gärna mer om oss och vårt arbetsgivarerbjudande här

Rollbeskrivning
I rollen som handläggare på avdelningen för Innovationsledning kommer du att ingå i team som fokuserar på ett eller flera av Vinnovas åtta verksamhetsområden. Du kommer att arbeta med innovationsfrågor ur ett systemiskt perspektiv med särskild tonvikt på att utveckla och implementera nya arbetssätt. I ditt uppdrag involverar och inkluderar du aktörer från grupper utanför de traditionella innovationssystemen, såsom nystartade företag och aktörer i offentlig sektor och civilsamhället. Du bidrar med kunskap och metoder för systemförändring mot hållbarhet.

Vidare medverkar du i alla delar av Vinnovas arbete med att stödja innovationsprojekt. Du kommer att delta i allt från planering, utformning och vidareutveckling av insatser, till att bedöma bidragsansökningar. Du handlägger och följer upp de projekt som finansieras. Eftersom bidragen finansieras av skattemedel är det centralt att beakta hur vi får bästa effekt av de medel vi fördelar. 

Kvalifikationer
Krav
Utbildning:
- Akademisk examen eller motsvarande inom ett relevant område för tjänsten
Erfarenhet:
- Flera års erfarenhet från arbete med innovation i flera sektorer såsom privat sektor, offentlig sektor och civilsamhället
- Erfarenhet och kompetens från arbete med innovationsprocesser och det svenska innovationssystemet 
- Erfarenhet av dialoger med olika aktörer inom innovationssystemet
- Erfarenhet av processledning och strategisk design eller tjänstedesign
Kunskaper:
- Djup kunskap om innovationsprocesser och innovationsledning
- Förståelse för strategisk design och systemdesign
- Insikt i ny teknik och dess påverkan på samhället
- Insikt i hur näringslivet påverkar samhället utifrån ett hållbarhetsperspektiv
- Utvecklade kommunikativa och pedagogiska färdigheter
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift

Meriterande
- Erfarenhet av att utveckla nya innovationsprogram med systemisk ansats
- Erfarenhet av arbete med förändringsteori och uppföljning
- Erfarenhet av att leda workshops och utbildningsinsatser
- Erfarenhet av att leda team
- Erfarenhet av förändringsledning
- Erfarenhet av och kunskap om innovation genom entreprenörskap  
- Kunskap inom innovations- och policyforskning
- Kunskap inom uppföljning och utvärdering

Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och motivation.

Vi söker dig som vill göra skillnad inom innovationssystemet. Du vill bidra till verksamhetens utveckling och en positiv arbetsmiljö. Du är initiativtagande och arbetar strukturerat, strategiskt och långsiktigt.

Du är lösningsorienterad, kreativ och delar gärna med dig av dina idéer och kunskaper. Att lyssna och samarbeta är viktigt för dig, både internt på Vinnova och externt med aktörer inom innovationssystemet.

Du har förmågan att arbeta situationsanpassat och kan växla mellan analytiskt tänkande och konkret utvecklingsarbete. Din helhetssyn gör att du snabbt kan sätta dig in i nya ämnen och perspektiv.

Du delar våra värderingar respekt, ansvarstagande och mod, och låter dem genomsyra ditt dagliga arbete. 

Placering
Vi tillämpar hybridarbete, där våra medarbetare har möjlighet att kombinera arbete hemifrån och på kontoret. Minst hälften av arbetstiden ska förläggas till vårt aktivitetsbaserade kontor på Mäster Samuelsgatan 56, som ligger några minuters promenad från Stockholms centralstation.

Anställningsform
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning.

Om Vinnova
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta. Läs mer på vinnova.se

Kontakt
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Ylva Strander, enhetschef på avdelningen Innovationsledning, via telefon 08-473 3178 eller e-post ylva.strander@vinnova.se

Med anledning av lägre bemanning under helgledigheterna är tillgängligheten större mellan den 8 januari och den 15 januari när annonsen löper ut. 

Har du frågor om rekryteringsprocessen är du alltid välkommen att mejla till rekrytering@vinnova.se

Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp.

Fackliga kontaktpersoner
Företrädare för ST är Ulrika Yfver 08-473 3043. För SACO är det Karin Stenström 08-473 3152 och Charlotte Furusten 08-473 3036.

Ansökan
Välkommen att ansöka till oss via vår rekryteringsportal senast 2024-01-15.

Vinnova arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekryteringsprocess. Detta innebär bland annat att du inte behöver skicka in ett personligt brev.

Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och de kvaliteter som kulturell och etnisk mångfald tillför verksamheten. Vinnova är en kvinnodominerad arbetsplats och vi ser gärna manliga sökanden.

Tänk på detta innan du skickar in din ansökan (i enlighet med GDPR-lagstiftningen): Din ansökan ska ej innehålla personuppgifter kring civilstånd, familjesituation/barn, sexuell läggning, ålder, hälsostatus, etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös övertygelse, eller medlemskap i fackförening.

Ansök nu

Handläggare inom hälsa, life science och internationellt samarbete

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 17
Vinnovas vision är att Sverige är en innovativ kraft i en hållbar värld. Vi stödjer forskning och innovation inom hälsa och life science via nationella och internationella satsningar. Vill du bidra till forskning, innovation och lösning av systemutmaningar i ett internationellt perspektiv? Då kan du vara den vi söker.

Vi erbjuder
För dig med erfarenhet av att arbeta i strategiska EU-projekt inom life science eller internationell forsknings- och innovationsfinansiering inom hälsa och life science erbjuder vi en spännande tjänst. Den handlar om att genom partnerskap, gemensamma aktiviteter, insatser och erfarenhetsutbyten mellan EU-länderna öka innovationskraften och förmågan att möta globala samhällutmaningar inom hälsoområdet.

Du kommer att ingå i ett kompetent team som arbetar med internationella program. Du får möjlighet att göra skillnad i centrum av Sveriges innovationssystem och samtidigt bredda ditt nätverk nationellt och internationellt. Tillsammans med kollegorna utformar du Vinnovas erbjudanden om stöd till innovation, med särskilt fokus på EU-finansiering.

På Vinnova tar vi vara på idéer och uppmuntrar till diskussion och delaktighet. Vi har en stimulerande arbetsmiljö och kultur som utgår från vår värdegrund baserad på respekt, ansvarstagande och mod. Våra moderna kontorslokaler är centralt belägna nära Stockholms central.

Rollbeskrivning
Du kommer främst att arbeta inom Vinnovas område Hållbar precisionshälsa, men ditt arbetsfält kan även inbegripa andra delar av organisationen. 

Tillsammans med dina kollegor och representanter från andra EU-länder utformar, presenterar och administrerar du gemensamma satsningar inom ett antal europeiska samarbeten, som till exempel European Partnership for Personalised Medicine. Du deltar i workshops och möten och bidrar till kartläggningar, strategiska dokument och kommunikationsinsatser. Du informerar svenska företag och organisationer som söker finansiellt stöd till forsknings- och innovationsprojekt. I dina arbetsuppgifter ingår också att hantera intern och extern rapportering samt våra bidragsprojekt. I uppdraget kommer du att representera Vinnova nationellt och internationellt. Du håller dig uppdaterad genom att möta och samla aktörer, delta på konferenser, läsa rapporter och omvärldsbevaka. Du samverkar även med andra myndigheter kring forskning och innovation.

Kvalifikationer

Krav
Utbildning
- Akademiska studier inom ett för tjänsten relevant område.

Erfarenhet och kunskap
- Några års erfarenhet av arbete med forskning och innovation inom hälsa och life science
- Kunskap om EU:s forsknings- och innovationssystem, till exempel genom arbete med utformning av EU:s erbjudanden på kommissionen, eller genom medverkan i EU-projekt eller handledning av andra som sökt EU-medel.
- Erfarenhet av självständigt arbete med att leda, driva och administrera komplexa arbeten som kräver intern koordinering och förståelse för externa aktörers perspektiv och behov.
- Vana vid att hålla presentationer och företräda en verksamhet inför representanter och beslutsfattare.

Språkkunskaper
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift.

Meriterande
- Förståelse för hela värdekedjan inom hälsa (från idé- och forskningsstadiet till den faktiska användningen inom vården/omsorgen/samhället).
- Förståelse för hur samverkan sker mellan akademi, näringsliv, offentlig sektor och civilsamhället.
- Digital kompetens och systemintresse.
- Erfarenhet av utformning av innovationsinsatser för att öka möjligheten att ta forskning vidare mot implementering och nya företag.
- Vana vid att möta olika situationer i en internationell miljö.
- Vana vid att dokumentera och rapportera i administrativa system.

Personliga egenskaper
En handläggares roll och arbetsuppgifter på Vinnova är mångfacetterade, där en del uppgifter ställer krav på kreativitet och nyskapande medan andra styrs av tydliga regler och processer. När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper, förmågor och motivation.

- Du är prestigelös, nyfiken och lyhörd för andras kompetens.
- Du är öppen för nya arbetssätt och sätter dig snabbt in i nya områden.
- Du har en uthållighet som gör att du kan vänta in, förankra och driva processer från start till mål.
- Du prioriterar och organiserar ditt arbete på ett kvalitetsmedvetet och effektivt sätt, där administration är en självklar del av arbetet.
- Du är intresserad av att knyta kontakter och skicklig på att bygga nätverk.

Du delar våra värderingar: respekt, ansvarstagande och mod och lever efter dessa i ditt dagliga arbete.

Placering
Vi tillämpar hybridarbete, där våra medarbetare har möjlighet att kombinera arbete hemifrån och på kontoret. Vårt kontor på Mäster Samuelsgatan 56 i Stockholm är vår huvudarbetsplats. Vi har aktivitetsbaserade lokaler och minst hälften av arbetet förläggs till vårt kontor.

Anställningsform
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning.

Om Vinnova
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta. Vinnova investerar cirka 3,5 miljarder kronor varje år och har cirka 240 medarbetare med kontor i Stockholm samt filialer i Bryssel, Tel Aviv och Silicon Valley. Vår vision är att vara Sveriges mest attraktiva statliga arbetsgivare. För att nå dit ger vi dig bland annat goda möjligheter till kompetensutveckling, friskvård och flexibla arbetstider. Läs gärna mer om oss och vårt arbetsgivarerbjudande här

Kontakt
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta, Elisabet Nielsen, enhetschef på avdelningen Hälsa, via telefon 08-473 3107 eller e-post elisabet.nielsen@vinnova.se 

Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp.

Fackliga kontaktpersoner
Företrädare för ST är Ulrika Yfver 08-473 3043. För SACO är det Karin Stenström 08-473 3152 och Charlotte Furusten 08-473 3036.

Ansökan
Välkommen att ansöka till oss via vår rekryteringsportal senast 2023-12-08. Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och de kvaliteter som kulturell och etnisk mångfald tillför verksamheten. Vinnova är en kvinnodominerad arbetsplats och vi ser gärna manliga sökanden. Vinnova arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekryteringsprocess. Detta innebär bland annat att du inte behöver skicka in ett personligt brev.

Ansök nu

Produktägare för vår systemmiljö (hybrid)

Systemansvarig
Läs mer Okt 25
Vill du bidra till att accelerera Vinnovas digitaliseringsresa med hjälp av välfungerande systemstöd? Här blir du ansvarig för att leda utvecklings- och förvaltningsarbetet kring ett nytt verksamhetssystem och får möjlighet att göra skillnad på riktigt i innovations-Sverige!

Vi erbjuder
Vinnovas uppdrag är att öppna upp för innovation som gör skillnad. Digitalisering är ett viktigt område där vi kommer att ta stora kliv de närmaste åren. Därför etablerar vi nu en enhet inom Verksamhetsutveckling och Stöd med uppgift att driva på vår digitaliseringsresa, från enkel automation till avancerad AI.

Vi erbjuder ett sammanhang där du arbetar verksamhetsnära och i samverkan med andra myndigheter, för bästa utväxling och kvalitet. Du får goda möjligheter att bredda din kompetens och ditt nätverk. Till ditt stöd har du engagerade kollegor med olika specialisering.

Vinnova har ett öppet och innovativt arbetsklimat, där vi arbetar flexibelt och behovsanpassat. Våra moderna och aktivitetsbaserade lokaler är belägna nära Stockholms central.

Rollbeskrivning
Som produktägare tar du en ledande roll i enheten för digitalisering. Du håller ihop nyutveckling och löpande förbättringsarbete av vår plattform med fokus på kärnverksamheten. 

Du agerar utifrån en produktägarroll där du samordnar projekt inom myndighetsgemensamma utvecklingsprojekt. Du ansvarar för budget- och leverantörskontakter samt resursplanering av interna som externa utvecklingsteam.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:


• Produktägare för verksamhetens systemmiljö: Vårt nya systemstöd som är hjärtat i vår hybridmiljö (både on-prem och molnbaserat).
• Roadmap och backlog: Identifiera, prioritera och planera behov från verksamheten
• Kravhantering: Prioritera och definiera krav för systemets utveckling och förbättring.
• Utvecklingsansvarig: Driva utvecklingsarbetet som skapar förbättringar med stöd av nya arbetssätt och datadrivna processer.
• Samordning: Koordination med andra produktägare inom organisationen.
• Dokumentation: Säkerhetsställa att relevant dokumentation skapas såsom Styrdokument, Användarfall och Versionshantering.
• Styrning: Hantera avtal och budgetplanering.

Du kommer att tillhöra enheten för digitalisering och arbeta i ett tvär-disciplinärt team bestående av förändringsledare, tjänstedesigners, UX Designers, utvecklare och andra produktägare.

Kvalifikationer
Krav:
Utbildning
- Relevant eftergymnasial utbildning exempelvis inom IT, systemvetenskap, informatik eller annan relevant disciplin. 

Erfarenhet
- Minst 5 års erfarenhet av att arbeta med Microsoft plattform med djup kunskap om produkternas funktioner, integrationer och användarupplevelse.
- Vana att genomföra upphandlingar och leverantörskontrakt.
- Erfarenhet av agila arbetsmetoder.

Kunskaper
- Du har erfarenheten att arbeta från ax till limpa i modernisering av verksamhetssystem och kan leda arbetet från behovsinventering, kravformulering, utveckling till kontinuerlig förbättring.
- Du har god kunskap om Microsofts systemlandskap och förståelse för hur man knyter samman de olika produkterna till en sammansatt lösning, men även drar nytta av tredjepartslösningar.
- Du har god kunskap i att arbeta med en tjänsteorienterad arkitektur, SOA.

Språkkunskaper
-Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.

Meriterande:
- Certifiering som Produktägare.
- Certifieringar inom Microsoft systemmiljö.
- Arbetslivserfarenhet från liknande roll hos myndighet, kommun eller region.
- Vana att leda distribuerat utvecklingsarbete.

Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper, förmågor och motivation.

Här kommer du att arbeta med många olika intressenter och i dina uppgifter ligger bl a att presentera teknisk information, därför söker vi dig som är bra på att kommunicera på ett pedagogiskt och lyhört sätt. Rollen ställer även krav på god problemlösningsförmåga. Övriga kompetenser som är viktiga för oss på Vinnova är att du är en lagspelare som är förändringsbenägen, samt att du kan agera som en självgående projektledare och arbeta på ett strukturerat och ordningsamt sätt.

Du delar våra värderingar: respekt, ansvarstagande och mod, och du lever efter dessa i ditt dagliga arbete.

Placering
Vi tillämpar hybridarbete, där våra medarbetare har möjlighet att kombinera arbete hemifrån och på kontoret. Vårt kontor på Mäster Samuelsgatan 56 i centrala Stockholm är vår huvudarbetsplats.

Vi har moderna, aktivitetsbaserade lokaler och minst hälften av arbetet förläggs till vårt kontor.

Anställningsform
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning.

Om Vinnova
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta. Vinnova investerar cirka 3,5 miljarder kronor varje år och har cirka 240 medarbetare med kontor i Stockholm samt filialer i Bryssel, Tel Aviv och Silicon Valley.

Vår vision är att vara Sveriges mest attraktiva statliga arbetsgivare. För att nå dit ger vi dig bland annat goda möjligheter till kompetensutveckling, friskvård och flexibla arbetstider. Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och de kvaliteter som kulturell och etnisk mångfald tillför verksamheten. Läs gärna mer om oss och vårt arbetsgivarerbjudande här

Kontakt
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Andreas Markevärn, Chief Digital Officer/Enhetschef, via telefon 08-473 3129 eller e-post andreas.markevarn@vinnova.se

Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp.

Fackliga kontaktpersoner
Företrädare för ST är Ulrika Yfver 08-473 3043. För SACO är det Karin Stenström 08-473 3152 och Charlotte Furusten 08-473 3036.

Ansökan
Välkommen att ansöka till oss via vår rekryteringsportal senast den 2023-11-15. Vinnova arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekryteringsprocess. Detta innebär bland annat att du inte behöver skicka in ett personligt brev.

Ansök nu