Stockholm: Kvalificerad utredare och EU-rättsjurist för arbete med inremarknadsfrågor

Hitta ansökningsinfo om jobbet Kvalificerad utredare och EU-rättsjurist för arbete med inremarknadsfrågor i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2022-06-30 // Varaktighet: Heltid

På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell kontext där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vi är en myndighet under Utrikesdepartementet med expertis inom området utrikeshandel, handelspolitik och EU:s inre marknad. Vi är också Sveriges myndighet för handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. På Kommerskollegium i Stockholm arbetar drygt 90 medarbetare.

Enheten för EU:s inre marknad arbetar med frågor som rör den fria rörligheten på EU:s inre marknad både ur ett juridiskt och samhällsekonomiskt perspektiv. En viktig del i arbetet är att förse regeringen med analyser inför förhandlingar och diskussioner i EU. Vi har även i uppdrag att verka för ett enhetligt genomförande och en korrekt tillämpning av EU-rätten i Sverige och att ge stöd till svenska myndigheter och kommuner, bland annat genom vårt Solvit-center.

Vi söker nu en senior jurist som kan bidra till vårt viktiga arbete för en väl fungerande inre marknad.

ARBETSUPPGIFTER
De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av:

- att med EU-rätten som redskap, arbeta för en väl fungerande inre marknad. Efterlevnad av EU-rätten är en central fråga för den inre marknaden. Vi har utvecklat vårt övergripande arbete med efterlevnaden av EU-rätten, analyserat olika delar av denna strategiskt viktiga fråga och tagit fram analyser och förslag för att på ett effektivt sätt förbättra tillämpningen av EU:s regler i medlemsstaterna och därmed bidra till en väl fungerande inre marknad
- att leda och medverka i utredningar avseende olika aspekter av den fria rörligheten på den inre marknaden. Under perioden 2022 - 2024 prioriterar vi hållbarhets- och digitala frågor
- att analysera och följa utvecklingen och få en bra överblick över den fria rörligheten i Sverige och på den inre marknaden
- att kvalitetssäkra den EU-rättsliga analysen som tas fram på myndigheten
- att sprida kunskap om EU:s inre marknad genom olika presentationer samt upprätthålla externa kontakter.

Andra arbetsuppgifter inom enhetens ansvarsområde kan också förekomma. Tjänsteresor med anledning av deltagande i internationella möten förekommer. Utöver detta kan handelsrelaterat utvecklingssamarbete vara aktuellt.

KVALIFIKATIONER
Du har akademisk examen med inriktning mot EU-rätt och mycket goda kunskaper om EU-rättens regler om fri rörlighet samt förmåga att överblicka hela rättsområdet. Du har även en god överblick av relevant EU-rättspraxis. Du har flerårig dokumenterad och gedigen erfarenhet av utrednings- eller akademiskt arbete. Relevant arbete vid myndighet, domstol, advokatbyrå, EU-kommissionen eller akademin är meriterande.

Arbetsuppgifterna förutsätter att du är samhällsintresserad och analytisk. Du är bra på att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du har en mycket god förmåga att kommunicera i tal och i skrift. Erfarenhet av att leda arbete liksom förmåga att pedagogiskt förmedla budskap. Särskild vikt kommer att läggas vid dessa personliga egenskaper.

Mycket goda språkkunskaper, främst i svenska och engelska är en förutsättning.

ÖVRIGT
Rekryterande chef Agnès Courades Allebeck har semester vecka 26-28, åter den 18 juli. Under perioden 30 juni - 6 juli kan vikarierande chef Olivier Linden (tfn 08-690 48 31) svara på frågor om tjänsten. Under perioden 11 - 15 juli kan vikarierande chef Lena Nordquist (tfn 08-690 49 37) svara på frågor om tjänsten.

Du ansöker genom att bifoga ansökan och cv i rekryteringssystemet.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Projektledare Institut

Läs mer Jan 16
Vill du stärka demokratin och bidra till en jämlik skola? Har du erfarenhet av projektledning och analytiskt arbete på nationell eller internationell nivå? Bli en del av Berättarministeriets värderingsdrivna team i Stockholm!

Om rollen

Berättarministeriets institut har en strategisk uppgift att sprida empirin, det vill säga den ackumulerade erfarenheten och kunskapen från vår pedagogiska verksamhet, genom analyser, rapporter, seminarier och andra kunskapsspridande insatser. Institutet ansvarar även för att koordinera och förvalta Berättarministeriets tresektoriella samverkan i syfte att erbjuda en långsiktig lösning för svensk skola och i förlängningen demokratin. I institutets huvudsakliga ansvarsområden ingår bland annat:

- att kartlägga, analysera och sammanställa underlag och rapporter utifrån verksamhetens uppdrag

- att vara ett stöd till vår generalsekreterare och ledning med underlag och PM i kontakt med offentlig sektor och strategiska partnerskap

- dialoger med institutionella aktörer avseende forskning, VFU och utbildningar

- strategisk kommunikation avseende bland annat seminarier och konferenser, folk- och opinionsbildning och omvärldsbevakning inklusive administration

Nu söker vi en projektledare till institutet med förankring i analytiskt arbete och projektledning som vill bidra till vår vision och strategi genom att driva projekt och arbetsuppgifter inom ramen för institutet. Som projektledare arbetar du i nära samarbete med i första hand generalsekreterare, institutansvarig och övriga kollegor på Berättarministeriets institut.

Arbetsuppgifter

- Leda och delta i projekt som institutet ansvarar för, exempelvis utvärderingar och undersökningar

- Driva strategisk kunskapsspridning såsom konferenser, omvärldsbevakning, hantering av inbjudningar och kontaktlistor samt remissvar

- Driva arbete med public affairs (PA) genom att bland annat ta fram rapporter, texter och underlag

- Driva samarbeten med lärosäten

- Bidra med stöd vid partnerskap och upphandling av tjänster från och samverkan med offentlig sektor

- Bidra till verksamhetsberättelse, förvaltningsberättelser och halvårsrapporter

- Stötta Berättarministeriets ledning med koordinering, underlag och PM i kontakt med Regeringskansliet, kommun och andra samhällsinstitutioner

- På ett ansvarstagande och genuint serviceinriktat sätt driva stora och små uppgifter parallellt där behovet uppstår, liksom bistå olika administrativa uppgifter på kansliet såsom inköp

- Finnas tillgänglig för och delta i utbildningscentrens dagliga aktiviteter

Vi tror att du

- Är värderingsdriven och har förmåga att omsätta värderingar i handling för att skapa förändring

- Är samhällsengagerad och har erfarenhet av samhällsnyttiga institutioner

- Är en van och stark skribent

- Har god förmåga att kunna sätta dig in i nya områden och självständigt driva processer framåt

- Har en stark analytisk förmåga

- Är drivande, tar initiativ och arbetar för att nå uppsatta mål

Formella krav

- Behärskar svenska i tal och skrift

- Högskole/universitetsexamen inom statsvetenskap eller liknande utbildning av relevans för tjänsten

- Erfarenhet av analytiskt arbete på nationell/internationell nivå inom offentliga uppdrag, företrädesvis inom utbildningssektorn.


- Erfarenhet från att ha arbetat uppdrags- och projektbaserat

- Erfarenhet av kunskapstunga verksamheter (önskvärt)

Berättarministeriet som organisation & arbetsplats

Berättarministeriet är en kunskapsutvecklande och relationsbyggande organisation som erbjuder en arbetsplats för dig som vill utvecklas, både som människa och professionellt. Vi är måna om vår personal och lägger både tid och energi på att växa tillsammans och bilda ett starkt team. Att följa med i samhällsdebatten, ta till sig ny kunskap, diskutera och reflektera är för oss viktiga beståndsdelar i yrkeslivet. På Berättarministeriet är det självklart att förkovra sig, såväl individuellt som tillsammans. Våra kärnvärden syftesdriven, utvecklingsfokuserad och modig är ständiga navigationsstöd, och alla beslut fattas utifrån nyttan för de skolor och lärare vi finns till för.

Berättarministeriets pedagogiska verksamhet är våra skolprogram, vilka består av undervisningsaktiviteter på plats i våra utbildningscenter eller enbart i klassrummet samt läromedel med lärarhandledningar och elevmaterial. Genom våra program stöttar vi lärare med syfte att stärka elevernas språk- och kunskapsutveckling och lärarens kompetensutveckling och undervisning.

Nyfiken på hur verksamheten i våra utbildningscenter ser ut? Titta gärna på filmerna på Berättarministeriets Youtube-kanal (https://www.youtube.com/channel/UC_wUsizZ6Wbet5SS0YwCWDA)!

Vi arbetar mycket i projektform, vilket ger möjlighet att vara med och bidra inom områden som inte är direkt knutna till yrkesrollen. Självledarskap och feedback är för oss viktiga delar i en lärande organisation. Vill du vara med och göra skillnad på riktigt, samtidigt som du lär och utvecklas i en utvecklingsfokuserad och syftesdriven organisation? Då kan Berättarministeriet vara platsen för dig.

Ansökan och övrig information

Sista ansökningsdag är den 5 februari 2024. Rekrytering sker löpande med tillsättning snarast enligt överenskommelse.?Vi kommer att återkoppla till samtliga kandidater när tjänsten har tillsatts.

Tjänsten avser heltid med huvudsaklig placering i Stockholm, och är en visstidsanställning på två år med goda möjligheter till tillsvidareanställning. 35 dagar semester och friskvårdsbidrag om 5000 kr/år. Övriga villkor enligt kollektivavtal.

Vid frågor kontakta Amanda Bååth, HR-ansvarig:
amanda.b@berattarministeriet.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Jurist 1 eller Handläggare 3

Läs mer Mar 21
Arbetsbeskrivning
I den aktuella tjänsten kan du förvänta dig att hantera följande arbetsuppgifter:
Du kommer att utföra självständigt arbete baserat på riktlinjer och praxis. Det innebär att du kommer att ha ansvar för att utarbeta olika förslag, till exempel beslutsunderlag, och sedan planera och följa upp ärenden. Det kan även innebära att du behöver utreda, granska och handlägga olika ärenden samt fatta beslut i mindre komplexa situationer. Efter att du har genomfört utredningar förväntas du rapportera resultat och ge förslag på beslut. Dessutom ingår det i dina arbetsuppgifter att analysera och utvärdera olika arbetsuppgifter och projekt samt att arbeta med utredande och/eller samordnande uppgifter. Du kommer också att ansvara för att genomföra och följa upp olika aktiviteter.





Ansvarsområden
I denna tjänst kan nedan arbetsuppgifter förekomma;
självständigt arbete utifrån riktlinjer och praxis
utarbeta förslag, exempelvis beslutsunderlag
planera och följa upp ärenden
utreda, granska och handlägga ärenden, samt fatta beslut i enklare ärenden
avrapportera utredningsresultat och ge förslag på beslut
analysera och utvärdera arbetsuppgifter och projekt
arbete av utredande och/eller samordnande karaktär
genomföra och följa upp aktiviteter.


Kvalifikationer
För att vara lämplig för denna roll bör du uppfylla följande kompetenskrav:
Ha en högskoleutbildning eller likvärdig utbildning inom det relevanta området. Antingen juristutbildning, paralegal-utbildningar och affärsjuridiska utbildningar.
Ha minst tre års arbetslivserfarenhet från liknande arbete.
Besitta goda kunskaper i MS Office eller likvärdiga program.
Kunna kommunicera flytande på både svenska och engelska, både i tal och skrift.


Om företaget

Randstad
På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

Ansök nu

Social hållbarhet - Hållbarhetsstateg, Karolinska universitetssjukhus

Läs mer Apr 15
Är du engagerad i att säkerställa lika behandling och jämlik vård för alla? Vill du vara en del av att forma ett hållbart Karolinska, där social hållbarhet inkluderar patienter, närstående och samhället?

Du erbjuds
En unik möjlighet att vara med och utveckla Karolinskas hållbarhetsarbete med fokus på social hållbarhet
Möjlighet att arbeta både strategiskt sjukhusövergripande och operativ inom Teman och Funktioner
Del av ett kompetent team av hållbarhetsspecialister

Självklart får du också ta del av våra generella förmåner som Karolinska Universitetssjukhuset erbjuder dig.

Om tjänsten

Enheten Hållbarhet ingår i sjukhusets Rättskansli med uppdraget att utveckla och förvalta sjukhusets hållbarhetsarbete. Vi är en grupp hållbarhetsspecialister som arbetar tillsammans med att lösa sjukhusets övergripande hållbarhetsfrågor. I vårt uppdrag ingår även att arbeta med lokala grupper och chefer inom organisationen för att stödja och koordinera deras hållbarhetsarbete.

Sjukhusövergripande specialist på social hållbarhet

Du kommer att vara ett stöd och sakkunnig inom social hållbarhet (exklusive arbetsmiljö) exempelvis etik, mänskliga rättigheter, jämlikhet för hela sjukhuset. Arbetet omfattar delaktig i arbetet med att ta fram en plan för det systematiska arbetet med social hållbarhet kopplat till patienter, närstående och omvärld. Ta fram övergripande riktlinjer, driva och samordna social hållbarhetsarbetet inklusive medverka vid rapportering i budget och hållbarhetsredovisning. Arbete pågår med att ta fram en plan för det systematiska arbetet med social hållbarhet där du kommer ha en drivande roll.

I rollen ingår även att kompetensutveckla enheten i social hållbarhet.

Hållbarhetssamordnare

Du kommer också arbeta som hållbarhetssamordnare (miljö och sociala frågor) för en del av sjukhuset (tema/funktion). I detta arbete ingår att stötta verksamhet i arbete med deras hållbarhetsaktiviteter, hålla chefer och utsedda funktioner informerade om gällande och kommande krav, kompetensutveckling och uppföljning av hållbarhetsaktiviteterna. Exempel på arbetsuppgifter är:

Delaktig i att driva och stödja sjukhusets hållbarhetsarbete
Chefsstöd i arbetet med att planera, driva och följa upp hållbarhetsarbetet
Bidra till förbättrande åtgärder/utveckling inom området

I dina roller rapporterar du i första hand till Hållbarhetschefen men även till tema- och/eller funktionschefer.

Sjukhuset är miljöcertifierat enligt miljöledningsstandarden ISO 14001 och arbetet pågår med att inkludera sociala frågor i ledningssystemet.

Vi söker dig som
Är utåtriktad, social och har god samarbetsförmåga och ser dig själv som en lagspelare
Finner nöje i att kommunicera och har god pedagogisk förmåga samt uppskattar att få stödja dina kollegor och verksamheten
Har en hjälpsam attityd med integritet för den egna kompetensen
Kan planera och strukturera ditt arbete och har förmåga att prioritera
Kan driva arbete i projektform och kan ta rollen som projektledare
Vill driva och utveckla hållbarhetsarbetet med fokus social hållbarhet
Är självständig och ödmjuk.
Kvalifikationer

Krav:

Relevant högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, socionom eller motsvarande, utbildning i hållbarutveckling, folkhälsoarbete mm (naturvetenskap, miljövetare)
Erfarenhet av projektledning
Erfarenhet av att arbeta med social hållbarhet 
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Meriterande:

God kunskap och erfarenhet av vårdens specifika frågor kopplat till social hållbarhet
Gärna goda kunskaper inom klinisk etik, god etisk kompetens samt intresse och engagemang för etikfrågorna
Erfarenhet hållbarhetsfrågor inom hälso- och sjukvården
Hållbarhet i leverantörskedjor
Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta i offentlig sektor och gärna inom hälso- och sjukvården

Vi kommer att ta stor hänsyn till personliga egenskaper vid rekryteringen.

Om rekryteringsprocessen

Fortlöpande urval, tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

I vår rekryteringsprocess använder vi oss av Assessios test MAP och Matrigma. MAP är ett personlighetstest och Matrigma är ett icke-verbalt begåvningstest och båda bygger på arbetspsykologisk forskning. Testerna används som ett komplement till dina erfarenheter och kompetenser och syftet är att göra vår urvalsprocess kvalitetssäker och transparent.

Efter ansökningstidens slut kommer du att få ett mejl med en länk till testerna. Du får sedan tre arbetsdagar på dig att genomföra testerna.

Din ansökan inte är komplett förrän du genomfört testerna.

Varmt välkommen med din ansökan - Tillsammans är vi Karolinska
Att söka jobb i Region Stockholm

Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.


Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.


Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.


Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion.


https://www.regionstockholm.se/jobb

Ansök nu

Disputerad expert inom kvinnohälsa sökes till SRHR-enhet vid CES, SLSO

Läs mer Apr 19
Nytt
Vill du bidra till en bättre folkhälsa i Stockholms län med fokus på kvinnornas sexuella och reproduktiva hälsa och rättigheter? Vi söker dig som är disputerad forskare och expert inom kvinnohälsa.

Vi erbjuder:

Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin (CES) är en del av Region Stockholm. Vi har i uppdrag att arbeta med utveckling av folkhälsoinsatser för att bidra till en god och jämlik hälsa i befolkningen. Vi ägnar oss åt allt från datainsamling och analys till aktivt stöd vid implementering av hälsofrämjande insatser. CES ingår i verksamhetsområde Forskning, utbildning och utveckling (FoUU) och har cirka 85 medarbetare. Hos oss arbetar du nära akademin, särskilt Karolinska institutet, och våra lokaler ligger vid Torsplan i Stockholm.

Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsmiljö där du får goda möjligheter att utvecklas till en ledande expert inom ditt kompetensområde.



Om tjänsten:

Enheten för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR) utvecklar regionens folkhälsoarbete inom SRHR och har nära band till Karolinska Institutet (KI). Du kommer att ingå i en arbetsgrupp med andra experter, handläggare, läkare, psykolog och statistiker samt enhetschef. Enheten har en särskild linje inom kvinnohälsa som innefattar både epidemiologiska kartläggningar samt interventioner och stödinsatser riktade till hälso- och sjukvården.  Som expert inom kvinnohälsa förväntas du leda utvecklingen av interventioner och stödinsatser för kvinnohälsa riktade till hälso-och sjukvård, till exempel utveckla egenvård för kvinnosjukdomar, psykologiska behandlingar för gynekologisk smärta och sexuell dysfunktion och andra preventiva och hälsofrämjande interventioner för förbättrad kvinnohälsa. Du förväntas också författa rapporter som presenterar epidemiologiska data framtagna med hjälp av statistiker, samt författa vetenskapliga texter.

Tjänsten är en tillsvidareanställning. Möjlighet till deltidsanställning kan diskuteras, till exempel i kombination med klinisk tjänstgöring eller forskning. Flera av våra medarbetare är aktiva forskare.




Om dig:

Vi söker dig som har erfarenhet av att utveckla, testa och utvärdera interventioner. Vi ser gärna till att du har en yrkesutbildning inom vården - till exempel, läkare, barnmorska eller psykolog. Men vi uppmanar även kandidater med expertis inom kvinnohälsa som har en annan yrkesutbildning att söka tjänsten.

Du är disputerad och har god kännedom om svensk hälso- och sjukvård. Gedigen forskningserfarenhet främst inom kvantitativa metoder är ett krav för tjänsten. Du har goda kunskaper i såväl svenska som engelska, både muntligt och skriftligt, och tycker om att skriva. Klinisk erfarenhet inom SRHR-vård är meriterande.

Som person är du drivande, handlingskraftig och innovativ. Du är effektiv och har god analytisk förmåga. Du behöver kunna hantera varierade arbetsuppgifter och leverera med hög kvalitet inom satta tidsramar. Arbetet på CES kräver god samarbetsförmåga liksom förmåga att arbeta självständigt. Vi tror att du är en ambitiös person som vill utvecklas till en ledande expert inom kvinnohälsa.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 



Upplysningar om tjänsten lämnas av:

Kyriaki Kosidou enhetschef, tfn 070-720 58 80



Fackliga företrädare:

Ulrika Sundbye, Vårdförbundet, tfn 08-123 404 90, ulrika.sundbye@ regionstockholm.se
Liisa Holtay, Psykologförbundet, tfn 08-123 404 84
Lena Bergqvist, SLSO:s Läkarförening, lena.bergqvist@regionstockholm.se
Janne Virtanen, SACO, Akavia , tfn 08-123 475 29



Övrig information:

SLSO skapar goda förutsättningar för att du som medarbetare ska utvecklas och bli riktigt bra inom din profession. Som medarbetare har du förmåner såsom fri sjukvård upp till högkostnadsskyddet, extra ersättning vid föräldraledighet, avtalspension samt försäkringar. Vi tillämpar friskvårdstimme och har 5000 kr i friskvårdsbidrag/kalenderår. 

Vi kommer att gå igenom ansökningar löpande och kan kalla till intervju innan sista ansökningsdag. 
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk för intern omplacering, enligt gällande regelverk.



Vid patientnära arbete inom Stockholms läns sjukvårdsområde:

- tillämpas registerkontroll före beslut om anställning enligt gällande riktlinje.

- ska medarbetare som kommer att ha patientkontakt genomgå nyanställningsundersökning, enligt gällande direktiv, vilket sker genom företagshälsovården innan anställning.

- krävs, förutom svensk yrkeslegitimation, goda kunskaper i svenska språket motsvarande nivå C1 enligt den gemensamma europeiska referensramen (GERS). Samma krav är vägledande vad gäller icke-legitimerad personal med patientkontakt.



Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) är en av Sveriges största vårdgivare med 11 600 medarbetare. Vi erbjuder hälso- och sjukvård i Region Stockholms regi inom psykiatri, primärvård, geriatrik, ASIH, närakuter, somatisk specialistvård, habilitering och hälsa samt hjälpmedel. I samverkan med Karolinska Institutet bedriver vi forskning, utbildning och utveckling. https://www.slso.sll.se/.

Att söka jobb i Region Stockholm

Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.


Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.


Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.


Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion.


https://www.regionstockholm.se/jobb

Ansök nu

Jämställdhetsrådgivare, Försvarsstabens strategienhet

Läs mer Apr 10
Om enheten
Försvarsmakten söker nu jämställdhetsrådgivare till Försvarsstabens strategienhet. Försvarsstabens strategienhet är en del av Försvarsmaktens Högkvarter. Enheten ansvarar bland annat för att inrikta och följa upp underlag för Överbefälhavarens strategiska ledning, myndighetens arbete med försvarsplanering, strategiska planering, policy för internationella relationer, samordning av de militärstrategiska funktionerna, studier, forskning och utveckling samt leda cyberförsvaret.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som jämställdhetsrådgivare vid Försvarsstabens strategienhet är du placerad vid stabssektionen och rapporterar till chefen för strategienheten. Du ansvarar för att driva jämställdhetsintegrering inom enhetens ansvarsområden och du leder Försvarsmaktens implementering av Sveriges handlingsplan för Kvinnor, Fred och Säkerhet. Inom ramen för ditt ansvarsområde samverkar du nationellt med bland annat regeringskansliet och andra myndigheter, likväl som internationellt med allierade och partners.

KRAV
Kvalifikationer


• Relevant akademisk examen inom till exempel statsvetenskap, krigsvetenskap, juridik, internationella relationer, freds- och konfliktstudier eller liknande
• Erfarenhet av arbete i försvars- eller säkerhetssektorn
• Dokumenterad erfarenhet av arbete med jämställdhetsintegrering
• Erfarenhet av arbete med Kvinnor, Fred och Säkerhetsagendan
• Dokumenterad erfarenhet av att skrivit policy, planer eller rapporter i de aktuella ämnena
• Mycket god analytisk förmåga
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska

Personliga egenskaper
Du har god förmåga att arbeta såväl självständigt som i ett team, är ansvarstagande och klarar av att arbeta effektivt både i ett högt tempo med korta leveranstider och inom ramen för mer långsiktiga arbetsprocesser. Du är analytisk, arbetar systematiskt och är resultatinriktad. Du har god förmåga till relationsbyggande, och kan samarbeta och kommunicera med olika aktörer såväl inom som utanför Försvarsmakten. Befattningen kräver att du har initiativförmåga och hög integritet. Du kan prioritera och har ett högt säkerhetsmedvetande.
Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper. 

MERITERANDE


• Erfarenhet av och kunskap om Försvarsmaktens och Högkvarterets organisation, uppgifter och arbetssätt
• Erfarenhet avseende uppföljning och utvärdering av till exempel mätbar kvalitativ och kvantitativ måluppföljning inom jämställdhet, social hållbarhet eller andra liknande ämnesområden
• Erfarenhet av att arbeta internationellt med Kvinnor, Fred och Säkerhetsagendan (EU, NATO, FN eller OSSE)
• Genomfört internationell insats för Försvarsmakten eller annan organisation
• Erfarenhet av rådgivning och stöd till ledning
• Mycket goda kunskaper om totalförsvaret
• Kunskap om folkrätt
• Erfarenhet av att arbeta i Regeringskansliet
• Erfarenhet av internationell samverkan och myndighetssamverkan

För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).

Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid. Anställningen inleds med provanställning om du inte är anställd i Försvarsmakten.
Sysselsättningsgrad: Heltid.
Arbetsort: Stockholm. Befattningen är placerad på Försvarsmaktens Högkvarter. Tjänsteresor förekommer.
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse.
Individuell lönesättning tillämpas.

Upplysningar om befattningen
Jakob Kretschmer

Upplysningar om rekryteringsprocessen
Emilia Östensson

Fackliga företrädare
OFR/O HKV, Arne Nilsson
OFR/S HKV, Kjell Tetzlaff
SACO HKV, Camilla Robertsson
SEKO Försvar HKV, Lise-Lotte Larsson

Samtliga nås via växeln på 08-788 75 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-05-08. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
-----------------------------------------------------
Information om det rekryterande förbandet:

I Högkvarteret finns överbefälhavaren och generaldirektören. Högkvarteret har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs från 2023-01-01 av försvarsstaben, operationsledningen, militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt Högkvarterets stabsavdelning och fristående enheter för tillsyn.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Kommerskollegium

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Kommerskollegium .

Kommerskollegium söker flera praktikanter

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 26
På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell kontext där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vi är en myndighet under Utrikesdepartementet med expertis inom området utrikeshandel, handelspolitik och EU:s inre marknad. Vi är också Sveriges myndighet för handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. På Kommerskollegium i Stockholm arbetar drygt 90 medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Som praktikant hos oss på Kommerskollegium får du pröva på hur det är att arbeta som utredare på en statlig myndighet. Vi gör analyser av svensk och internationell handel utifrån olika vinklar, exempelvis ett ekonomiskt, juridiskt eller hållbarhetsperspektiv. Arbetet ligger ofta till grund för den svenska positionen inom EU-frågor eller handelspolitik.

Praktiserar du hos oss är du en del i det dagliga arbetet, du får möjlighet att skriva enklare egna texter, delta och rapportera från möten samt vara med och bidra i arbetet med planering, genomförande och uppföljning av insatser inom vårt internationella utvecklingssamarbete.

För dig som ska skriva uppsats finns det även en möjlighet att göra en uppsatspraktik. Det innebär att du under din praktikperiod om 20 veckor skriver din uppsats hos oss inom de frågor som vi arbetar med, exempelvis EU:s inre marknad, handelspolitik eller handel och bistånd. Du får utrymme under arbetsdagen att skriva på din uppsats samtidigt som du också får vara med i vårt löpande arbete.

KVALIFIKATIONER
Du har rätt till en praktiktermin/uppsatspraktik inom ramen för dina akademiska studier och är därmed försäkrad genom skolan. Du tycker om att skriva och är nyfiken på hur det är att arbeta med politiskt aktuella frågor på en expertmyndighet och har ett intresse för EU:s inre marknad, internationella handelsfrågor, handelspolitik eller handel för hållbarhet.

Ange i din intresseanmälan om du önskar skriva din uppsats hos oss och dina idéer kring vad.

ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Två till tre utredare för arbete med ekonomiska analyser

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 18
Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s sanktioner mot Ryssland, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel.

På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. På Kommerskollegium i Stockholm arbetar drygt 90 medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara en del av vårt team som drivs av att utforska och förstå världsekonomins nyanser och handelns påverkan på till exempel säkerhetspolitik? Du har nu chansen att bli en av våra 2-3 nya utredare som leder spännande projekt och analyser, ibland på beställning från Utrikesdepartementet. Ditt uppdrag? Att kartlägga och analysera den internationella handelns utveckling.

Med hjälp av svensk och internationell data tar du fram såväl kortare som mer kvalificerade analyser och underlag. Ibland gör du det självständigt, vid andra tillfällen jobbar du ihop med kolleger i myndigheten. Det kan till exempel handla om att ta reda på och pedagogiskt visa hur större världshändelser påverkar internationella handelsflöden. Men varje analys är unik och kan variera både i omfattning och komplexitet. Du gillar att jobba mot olika långa deadlines, ibland behöver du lägga annat åt sidan för att under korta och intensiva perioder jobba fokuserat med snabba analyser. Andra gånger handlar utmaningen om att göra mer genomarbetade och djuplodande sådana. Tempoväxlingarna ger dig ständigt möjlighet till nya utmaningar och ger dig chans till ny kunskap och att växa i din roll i organisationen.

Du blir en av enhetens nyckelspelare och får i din roll möjligheten att bygga och vårda externa relationer. En viktig del handlar om att hålla presentationer av utredningsresultaten för beslutsfattare, branschorganisationer eller andra viktiga målgrupper.

Vårt fokus ligger på internationella handelsfrågor och ditt uppdrag kan ibland handla om att delta i möten eller projekt i andra länder, både inom och utanför EU, till exempel kopplat till vårt samarbete med utvecklingsländer. Utöver detta kan du förvänta dig andra arbetsuppgifter inom vårt ansvarsområde, där du får möjlighet att bredda din erfarenhet ytterligare och bidra till vårt övergripande uppdrag.

Är du redo att bli en del av en organisation som arbetar för att påverka internationell handelspolitik?

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har magisterexamen i nationalekonomi eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du ska ha erfarenhet av analytiskt arbete och är din erfarenhet från en statlig myndighet eller från en internationell organisation ser vi det som meriterande. Du tycker om att arbeta med såväl snabba uppdrag som längre, utredande analysarbete.

Du gillar siffror och har såväl intresse som erfarenhet av kvantitativ analys, programmering, datavisualisering och statistik. Det är också meriterande om du har såväl ett dokumenterat intresse för, som kunskap om, handelsfrågor i en internationell kontext.

Du kan presentera komplexa frågor på ett pedagogiskt sätt, är orädd för att stå på scen/tala inför publik och har goda språkkunskaper i främst svenska och engelska. Du har dessutom lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och kan göra ekonomisk analys tilltalande för en bredare målgrupp. Förmåga att ta initiativ och samarbeta är avgörande. Du gillar problemlösning och har en drivkraft i att uppnå resultat för att nå gemensamma mål.

En av tjänsterna kräver svenskt medborgarskap då arbetsuppgifter kommer att beröra säkerhetsskyddskänslig verksamhet. Den befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning kommer därför att genomföras innan beslut om anställning fattas.

ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Kommerskollegium söker EU-rättsjurist

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 8
På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell kontext där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vi är en myndighet under Utrikesdepartementet med expertis inom området utrikeshandel, handelspolitik och EU:s inre marknad. Vi är också Sveriges myndighet för handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. På Kommerskollegium i Stockholm arbetar drygt 90 medarbetare.

Enheten för EU:s inre marknad arbetar med frågor som rör den fria rörligheten på EU:s inre marknad både ur ett juridiskt och samhällsekonomiskt perspektiv. En viktig del i arbetet är att förse regeringen med analyser inför förhandlingar och diskussioner i EU. Vårt mål är att framtidssäkra den inre marknaden. Vi har även i uppdrag att verka för ett enhetligt genomförande och en korrekt tillämpning av EU-rätten i Sverige och att ge stöd till svenska myndigheter och kommuner.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en erfaren EU-rättsjurist som vill arbeta med att analysera och följa utvecklingen avseende den fria rörligheten för tjänster på den inre marknaden. Med EU-rätten som redskap arbetar du för att undvika eller undanröja hinder mot den fria rörligheten för tjänster i Sverige och på EU:s inre marknad samt verkar för ett enhetligt genomförande och korrekt tillämpning av EU-rätten i Sverige.

Du arbetar med att planera och genomföra analyser och utredningar inom arbetsområdet och handlägger ärenden kopplade till tjänstedirektivet. Det innebär bland annat att analysera och bedöma anmälningar av krav som svenska myndigheter och kommuner ställer på tjänsteverksamhet samt att bevaka anmälningar av krav som ställs i andra EU-länder.

I arbetet ingår att upprätthålla relation med externa kontakter, hålla presentationer för att sprida kunskap om EU:s inre marknad samt medverka i myndighetens insatser inom utvecklingssamarbete där vi bland annat ger stöd till kandidatländerna i deras integration till EU:s inre marknad. Det innebär tjänsteresor både inom och utanför EU.

Andra arbetsuppgifter inom myndighetens verksamhetsområde kan förekomma.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har jur.kand. examen eller motsvarande med inriktning mot EU-rätt. Du har mycket goda kunskaper om EU-rättens regler om fri rörlighet för tjänster, särskilt tillämpningen av tjänstedirektivet. Du har en gedigen erfarenhet av utredning eller annat relevant analysarbete inom offentlig förvaltning. Även internationellt arbete med EU-rättsliga frågor är meriterande. Goda kunskaper i engelska är ett krav.

Arbetsuppgifterna förutsätter att du är samhällsintresserad, analytisk, initiativtagande, lösningsorienterad och är bra på att arbeta såväl självständigt som i grupp. Särskild vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Kommunikatör med webbkompetens (vikariat)

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 8
Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s sanktioner mot Ryssland, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel.

Vi erbjuder en internationell arbetsplats i centrala Stockholm där kommunikationen är avgörande för att lyckas med uppdragen.

Kommunikationsenheten arbetar strategiskt och operativt för att kommunikationen ska bidra till myndighetens vision: Hållbar handel utan hinder.

Enheten har övergripande ansvar för myndighetens externa och interna kommunikation. En målsättning är att Kommerskollegium når ut med sitt budskap om vikten av evidensbaserad handelspolitik internationellt till våra målgrupper till exempel i EU, WTO och OECD och nationellt till beslutsfattare och andra aktörer inom handelspolitik. Det gör vi med fysiska evenemang, proaktivt pressarbete och digitala kanaler.

Enheten planerar, genomför och utvärderar den strategiska kommunikationen i nära dialog och samarbete med Kommerskollegiums chefer och experter.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en kommunikatör som gillar att planera och skapa kommunikation, genom att ta fram och genomföra kommunikationsstrategier och utveckla och publicera innehåll på webben.

En viktig del av rollen är att skapa kommunikation från ax till limpa. Du jobbar med att planera och genomföra kommunikation av till exempel våra utredningar, i nära samarbete med våra experter. Du gillar och är bra på att göra komplicerade frågor enkla att förstå för en bredare målgrupp. Du kommer bland annat att få arbeta med Kommerskollegiums växande biståndsarbete där kommunikation är en viktig del. Här handlar det om att skapa kommunikationsplaner och vidareutveckla strategier för hur vårt arbete ska nå rätt målgrupp.

Du kommer också att arbeta som webbredaktör. Det innebär att du skriver webbtexter på svenska och engelska, beroende på målgrupp. Du arbetar med vår webbstruktur i samarbete med huvudredaktören för webben. Du har erfarenhet av att sökordsoptimera för att nå ut på ett effektivt sätt.

Du tillhör kommunikationsenheten och kan bli en viktig kraft även i andra frågor som enheten jobbar med. Det kan handla om alltifrån internkommunikation och intranät till underlag till sociala medier och nyhetsbrev eller kanske till att bidra i Kommerskollegiums arbete med externa evenemang.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har flera års erfarenhet av kommunikationsarbete. Du är van vid att ansvara för och driva igenom kommunikation för enskilda frågor eller projekt.

Du har också flera års erfarenhet av att arbeta med webb och har dokumenterat goda färdigheter i att skriva webbtexter på svenska och engelska, gärna för målgrupper inom EU och i utvecklingsländer. Du har erfarenhet av och goda kunskaper i något webbpubliceringsverktyg, gärna Episerver/Optimizely och seo (sökmotoroptimering). Har du också erfarenhet av analys av webbstatistik och tillgänglighetsanpassning av webbsidor är det en fördel.

Du har universitets- eller högskoleutbildning inom kommunikation eller journalistik, eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.

Som person har du ett stort intresse för samhällsfrågor, gärna med internationellt fokus. Du är nyfiken och initiativrik, sätter i gång, håller ihop och driver kommunikationsaktiviteter, med fokus på resultat. Du är en bra lagspelare som gillar att rycka in där det behövs.


ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Utredare inom handelspolitisk analys

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 5
Har du ett stort intresse för internationell handel i en geopolitiskt omvälvande tid? Då ska du söka dig till oss!

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för frågor som rör utrikeshandel, EU:s inre marknad och EU:s handelspolitik. Vårt huvudsakliga uppdrag är att bistå med expertstöd, analys och underlag till Regeringskansliet samt att bidra till ökad kunskap inom våra verksamhetsområden. Vi arbetar också med handelsrelaterat utvecklingssamarbete som finansieras av svenska biståndsmedel.

Kommerskollegium verkar för frihandel och för fri rörlighet på EU:s inre marknad. Utgångspunkten är det samlade svenska ekonomiska intresset mot bakgrund av regeringens övergripande mål för tillväxt och sysselsättning. Vår vision är en hållbar handel utan hinder.

Hos oss arbetar många experter med nationalekonomisk, juridisk och samhällsvetenskaplig utbildningsbakgrund. Vi är cirka 90 anställda och finns i Stockholm.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill arbeta med handelspolitisk analys såväl som med handelspolitiska frågor i stort.

Arbetsuppgifterna som utredare innebär i huvudsak att ta fram underlag, analys och policyrekommendationer med koppling till handelsutvecklingen i omvärlden samt att följa relevanta frågor och processer av betydelse för en öppen, fri och hållbar världshandel. Det kan till exempel handla om olika förslag från EU kommissionen eller WTO, att analysera en aktuell frågeställning med konsekvenser för EU:s handelspolitik och svenska intressen eller att belysa möjligheter för utvecklingsländers integration i internationell handel. Analysuppgifterna innebär arbete med både kortare underlag och längre utredningar, såväl självständigt arbete som i grupp förekommer. Handläggning av tullrelaterade ärenden ingår i arbetet.

Att arbeta som utredare hos oss är ofta omväxlande och innebär mycket externa kontakter till exempel med utrikesdepartementet, branschorganisationer och företag.

Arbetet inkluderar både inrikes och utrikes tjänsteresor. Tjänsteresor till utvecklingsländer förekommer inom ramen för vårt uppdrag som handelsmyndighet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen inom nationalekonomi, statskunskap eller juridik. Du har ett starkt intresse för, och dokumenterad kunskap om handelspolitik och internationell handelsutveckling.

Du har aktuell erfarenhet av att genomföra kvalificerad analys inom internationell handelspolitik eller närliggande område t.ex. utrikespolitik eller säkerhetspolitik från myndighet, regeringskansli eller internationell organisation. Vi ser det som meriterande om dina studier eller arbete har inkluderat kompetens inom områden som immaterialrätt och/eller WTO relaterade frågor.

Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska.

Du arbetar självgående och driver dina arbetsuppgifter framåt på ett lyckat sätt. Du uppskattas för ditt sätt att samarbeta, du är lyhörd, smidig och kommunikativ. För att lyckas i rollen behöver du ha en mycket god problemlösande analysförmåga och förmåga att ta dig an komplexa uppgifter.

ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Kommerskollegium söker pressansvarig

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jan 23
Vill du vara med och påverka internationell handelspolitik?

Vi söker en driven och erfaren pressansvarig som arbetar proaktivt med att få ut Kommerskollegium i nationell och internationell media.

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s sanktioner mot Ryssland, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel.

Vi erbjuder en internationell arbetsplats i centrala Stockholm där kommunikationen är avgörande för att lyckas med uppdragen.

Kommunikationsenheten arbetar strategiskt och operativt för att kommunikationen ska bidra till myndighetens vision: Hållbar handel utan hinder.

Enheten har övergripande ansvar för myndighetens externa och interna kommunikation. En målsättning är att Kommerskollegium når ut med sitt budskap om vikten av evidensbaserad handelspolitik internationellt till våra målgrupper till exempel i EU, WTO och OECD och nationellt till beslutsfattare och andra aktörer inom handelspolitik. Det gör vi med fysiska evenemang, proaktivt pressarbete och digitala kanaler.

Enheten planerar, genomför och utvärderar den strategiska kommunikationen i nära dialog och samarbete med Kommerskollegiums chefer och experter.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som pressansvarig är ditt huvudsakliga uppdrag att leda och hantera vårt strategiska och operativa pressarbete. Du har stort fokus på proaktiv kommunikation och har ett driv att ta vårt pressarbete till nästa nivå. Du arbetar för att synliggöra Kommerskollegium i media, där en viktig del är att öka vår exponering i internationell media.

Du arbetar med aktiv omvärldsbevakning för att identifiera möjligheter till proaktiv och aktuell kommunikation.
En del av rollen handlar om att formulera budskap för att öka myndighetens genomslagskraft i de frågor Kommerskollegium driver, framför allt inom handelspolitik. Du planerar och håller i medieträningar för chefer och andra talespersoner. Du är också den som i första hand svarar i presstelefonen och hanterar inkommande mediefrågor.

Som pressansvarig är du en del av myndighetens kommunikationsenhet och rapporterar till kommunikationschefen. Du samarbetar med kollegerna på enheten i att planera, samordna, genomföra och följa upp externa proaktiva kommunikationsinsatser. Ibland är det du som planerar och genomför kommunikation av våra utredningar, inklusive att publicera nyheter och annat innehåll på vår webbplats. Liksom övriga på enheten ger du också inspel och underlag till inlägg för nyhetsbrev och sociala medier.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har flera års erfarenhet av press- och kommunikationsarbete och vi ser det som meriterande med erfarenhet från offentlig sektor. Har du också erfarenhet med internationellt fokus, gärna inom EU eller internationell handel, är det särskilt fördelaktigt. Erfarenhet av att arbeta med kommunikation på webb och i sociala medier är meriterande.

Du har akademisk utbildning inom kommunikation eller journalistik, eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har god stilistisk förmåga samt mycket goda kunskaper i både svenska och engelska i tal och skrift.

Som person har du ett stort intresse för samhällsfrågor, gärna med internationellt fokus. Du är nyfiken och initiativrik, sätter igång och driver kommunikationsaktiviteter, med fokus på resultat. Du gillar och är bra på att göra komplexa frågor begripliga och relevanta för media och våra andra målgrupper. Dessutom har du en god social förmåga och är en äkta lagspelare som kan rycka in när det behövs.


ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu