Stockholm: ArkDes söker bibliotekarie på deltid

Hitta ansökningsinfo om jobbet ArkDes söker bibliotekarie på deltid i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2022-06-10 // Varaktighet: Deltid

ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design och är en statlig myndighet. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design. Vi bjuder in allmänheten till att reflektera, debattera och påverka designens och arkitekturens roll i samhället. Vi är en förlängning av gatan, en del av staden, ett forum att lyfta de stora frågorna om vad det innebär att vara människa, hur strukturer formar våra beteenden och hur vårt agerande formar framtiden. Vi är en öppen plats för eftertanke och debatt, en plats för många röster att höras, en plats som synliggör systemet inifrån systemet.

ArkDes söker nu en bibliotekarie på deltid (50%) med tjänstgöring i Biblioteket. Bibliotekarien ingår i enheten för Intendenter med ett tiotal kollegor och rapporterar till enhetschef och biträdande enhetschef. ArkDes bibliotek är ett unikt specialbibliotek öppet för allmänheten där möjligheten finns att upptäcka, läsa och lära sig om arkitektur. En mötesplats för alla från forskare inom området till den nyfikna allmänheten. Vi söker en bibliotekarie som brinner för att tillgängliggöra litteratur och tidskrifter om arkitektur för besökarna och som vill hitta nya vägar till att göra ArkDes bibliotek till en aktiv och levande resurs för Stockholm och hela landet. Tillsammans med intendentteamet och bibliotekets studentvakter kommer du att få driva ett av de vackraste biblioteken i Stockholm, mitt i hjärtat av Skeppsholmen.

Vi söker en bibliotekarie som tar initiativ att utveckla biblioteketsbeståndet såväl som aktiviteter och service i ArkDes bibliotek. Samarbeten med andra bibliotek ingår i uppdraget, t.ex. att stärka samarbeten med de övriga specialbiblioteken på Skeppsholmen.

Vi söker dig som har erfarenhet av den dagliga verksamheten i ett bibliotek. Du är driven, strukturerad och en bra lärare och ledare. Du kan prioritera och balansera arbetet mellan att koordinera personalen och organisera verksamheten. Böcker är din passion och du vill gärna lära dig mer om arkitektur och design.

Arbetet innebär bemanning av informationsdisken samt allt från att organisera, katalogisera och sortera inkommande material till att koordinera extrapersonalens arbete, svara på frågor och organisera själva biblioteket.

Arbetsuppgifter


• Bemanning av biblioteket vid öppettider enligt överenskommelse samt utveckling av verksamheten.
• Rekrytera, koordinera och arbetsleda bibliotekets extraanställda som är en grupp på sex-sju studenter.
• Förvärv av ny litteratur i dialog med övrig personal, besökare och andra informationskanaler.
• Tillhandahålla intern information om bibliotekets verksamhet.
• Ansvara för bibliotekets årliga budget i samarbete med enhetschefen.
• Planera och föreslå eventuella förändringar. Stödja intendentteamet med tillfälliga bok- och tidskriftsutställningar i dialog med övrig verksamhet genom utställningar, events och program.
• Samverka med intendentteamet för att genomföra olika events i biblioteket.

Utbildning och erfarenhet

Vi ställer som krav att du ska:


• Ha en akademisk examen i biblioteks- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Kunna uttrycka dig obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift.

Meriterande är:


• Yrkeserfarenhet av att leda och utveckla daglig biblioteksverksamhet.
• Erfarenhet av digitaliseringsprocesser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. ArkDes välkomnar sökande som kompletterar museet avseende jämställdhet och mångfald.

Arbetstid/anställningsvillkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning på deltid 50% och inleds med provanställning under 6 månader. Tillträde så snart som möjligt, gärna i augusti. Arbetet bedrivs från ArkDes lokaler på Skeppsholmen i Stockholm eller enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Välkommen med din ansökan; personligt brev och CV. Du söker via länken ”Ansök” längst ned i annonsen. Ansökan ska vara ArkDes tillhanda senast den 26 juni 2022.

Kontaktpersoner

Upplysningar lämnas av Karin Glasemann, biträdande enhetschef för Intendenterna. Facklig lokal företrädare är Adolfo Vega och Stefan Mossfeldt, ST.

Samtliga nås via växeln på tel 08-520 23 500. SACO-S centralt nås via DIK fraga@dik.se

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Bibliotekarie

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Bibliotekarie.

Arkivarie eller bibliotekarie till Kungliga biblioteket

Läs mer Apr 5
Vill du vara med och bidra till att KB:s samlingar bevaras för framtiden? Enheten för uppordning av samlingar söker nu en strukturerad och flexibel medarbetare med fokus på bildsamlingar.

Arbetsuppgifter
På enheten för uppordning av samlingar arbetar vi med pliktmaterial såsom vardagstryck och periodika till kompletterande samlingar såsom handskrifter och personarkiv, kartor och bilder, äldre tryck, audiovisuellt material och film på filmbas.

I denna tjänst kommer fokus att ligga på uppordning och beskrivning av samlingar med fokus på bildsamlingarna. Exakt innehåll kan i viss mån anpassas efter den sökandes kompetensprofil och över tid utifrån verksamhetens aktuella behov. Beroende på den sökandes erfarenheter med olika samlingar kan arbete i kartsamlingen, affischsamlingen eller annan samling blir aktuell.

Huvudsakliga arbetsuppgifter är att:


• arbeta med uppordning och katalogisering av bildsamlingarna


• utveckla, förvalta och kvalitetssäkra informationen i KB:s kataloger
• medverka i enhetens och avdelningens utvecklingsarbete

Fysiskt krävande arbetsuppgifter förekommer.

Som medarbetare på KB  bidrar du med din erfarenhet och kompetens till den ständiga utvecklingen av KB:s verksamhet och medverkar till ett bra och respektfullt arbetsklimat.



Kvalifikationer och personliga egenskaper

För att lyckas i rollen behöver du:


• utbildning i biblioteks- och informationsvetenskap eller arkivvetenskap alt motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt
• erfarenhet av arbete på bibliotek, museum eller arkivinstitution
• erfarenhet av uppordning av samlingar/arkiv
• god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska

Meriterande är


• erfarenhet av att arbeta med bilder men även andra typer av kulturarvssamlingar som enheten hanterar
• kunskaper och/eller erfarenheter inom svensk kulturhistoria och svenskt kulturliv
• erfarenhet av katalogisering

Som person är du strukturerad och samtidigt flexibel på så sätt att du har lätt för att anpassa ditt arbetssätt efter nya förutsättningar och ser förändringar som en möjlighet att hitta nya lösningar och arbetssätt.

Du uppskattar även variationen med att ha flera arbetsuppgifter parallellt och kan prioritera mellan dessa. Vidare är du lyhörd för betydelsen av kontinuitet och sammanhang i arbetet med samlingarna och har gott omdöme i hur samlingarna hanteras.

Som person är du bra på att bygga relationer och har ett inkluderande arbetssätt där du medverkar till ett öppet och generöst arbetsklimat där kunskaper och erfarenheter delas med kollegor. Stor vikt läggs vid de personliga egenskaperna.

Anställning och tillträde
Det här är en tidsbegränsad anställning på 100 % tjänstgöringsgrad med start så snart som möjligt, men som längst till och med 31 december 2024. Placering är i Stockholm.

KB har verksamhet på olika orter, Stockholm, Strängnäs, Grängesberg och Bålsta, och tjänstresor kan förekomma.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 15 april 2024. Bifoga CV och beskriv varför du är intresserad av jobbet och vad du kan bidra med, du behöver inte bifoga personligt brev.

I denna rekrytering använder vi oss av urvalsfrågor istället för personligt brev där du beskriv kort varför du är intresserad av denna tjänst och vad du kan bidra med. Var därför noga med dina svar så att de speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt.

Kontaktpersoner
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta Eva Häusner, chef för enheten för uppordning av samlingar, 010-709 32 37.

Fackliga kontaktpersoner är May Nilsson, ST-KB, och Amit Rathod, SACO-KB, båda nås via växeln 010-709 30 00. 

Enheten för uppordning av samlingar
Enheten ansvarar för uppordning och beskrivning av berörda samlingar, både retroaktivt och som en del av insamlingsprocessen. Därutöver bidrar enheten till kvalitetssäkring och berikning av metadata vid digitisering. Enheten ansvarar för samordning och utveckling av donationsprocessen samt beredning av donationsärenden.

Enheten bidrar till att säkra kunskap och kompetens avseende samlingars innehåll, placering, uppbyggnad, struktur, kataloger och referenser. Vidare bidrar enheten till arbetet med förebyggande bevarandeåtgärder. Enheten ansvarar också för framtagning och återplacering i berörda samlingar.

Om Kungliga biblioteket
Kungliga biblioteket (KB) är Sveriges nationalbibliotek. Våra samlingar sträcker sig mer än tusen år bakåt i tiden och växer varje dag. Vi har allt från handskrifter, böcker och tidningar till musik, film och datorspel. KB bevarar och tillgängliggör vårt kulturarv och främjar samverkan mellan Sveriges bibliotek. Ytterst handlar uppdraget om demokrati, jämlikhet och fri åsiktsbildning. Dessutom är KB en arbetsplats för forskare, studenter och ca 350 medarbetare.

Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av ansvar, öppenhet, tillit och lärande. Vi vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i vår verksamhet.

Ansök nu

Bibliotekarie till Campus Vasastan

Läs mer Apr 9
Campus Vasastan har 1800 elever från gymnasieskolorna Klara Norra, Drottning Blanka Vasastan och Sjölins Vasastan. Campus Vasastan ligger i en nyrenoverad skolfastighet på Karlbergsvägen 77 i centrala Stockholm. Bibliotek tillhör staben, dit hör även köket, cafét, städ, receptionen och vaktmästeri.

Bibliotekarie till Campus Vasastan

Vi söker nu en initiativtagande bibliotekarie som vill fortsätta arbetet i vårt nybyggda skolbibliotek på Campus Vasastan!

Vi söker dig som är trygg, nyfiken och har ett pedagogiskt förhållningssätt och har en kandidatexamen i Bibliotek och informationsvetenskap.

Viktigt är att du har ett eget driv, är initiativtagande och påhittig. Du måste kunna starta upp och fullfölja projekt, till din hjälp har du andra kollegor inom AcadeMedia och speciellt bibliotekarien på vårt andra gymnasiecampus “Campus Vasastan”. Vi förutser att du har kunskaper inom läsning, språkutveckling, informationssökning och källkritik. Du vill arbeta med gymnasieelever och gillar att samarbeta med lärare. Att kommunicera, samarbeta och bygga relationer är några av dina starka sidor. Vi tror också att du är kreativ och omvärldsorienterad. Du är bekväm med att ibland tala inför grupp, är flexibel och kommer med nya idéer. Arbete innefattar totalansvar över biblioteket samt nära samarbete inom den resterande staben.

Arbetsuppgifterna varierar och innefattar allt ifrån att

• Ge litteraturtips
• Samarbeta med lärarna på skolorna
• Handleda i informationssökning
• Utlåning och återlämning
• Gallring och registrering av nya medier
• Vi ser gärna att du tar initiativ till en skoltidning och/eller bokblogg

Du kommer att ha stora möjligheter att utforma och utveckla ditt eget arbete med syftet att göra biblioteksverksamheten till en integrerad del av skolans undervisning och social sammanhållning skolorna sinsemellan.

Kvalifikationer

Du har goda kunskaper i svenska språket, både muntligt och skriftligt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av läsfrämjande arbete bland ungdomar samt erfarenhet av undervisning i informationskompetens med fokus på källkritik.

Vi ser till fördel att du har examen i biblioteks- och informationsvetenskap eller en utbildning som anses likvärdig för uppdraget, däremot läggs större vikt vid personliga egenskaper och erfarenheter.

Har du erfarenhet av att arbeta som bibliotekarie i skolbibliotek eller i pedagogisk verksamhet är det meriterande.

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning och en så kallad uppehållstjänst på 85%. Ledighet förläggs på loven då vi inte har någon verksamhet. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Du rapporterar till Campuschef.

Om du erbjuds anställning hos oss kommer du att få visa upp ett utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtalet träder i kraft. Beställ utdrag i god tid då det tar upp till två veckor att få hem dokumentet.

Ansök

Ansök så snart som möjligt via vårt rekryteringssystem då urval och intervjuer sker löpande, dock senast 2024-05-10.

Läs mer om Campus Vasastan här!

Ansök nu

Skolbibliotekarie, vikariat

Läs mer Mar 28
Vill du jobba på en fristående F-9-skola som har:
god stämning med ett öppet och välkomnande klimat
ett fint skolbibliotek med många fack- och skönlitterära titlar
goda elevresultat
ca 25 elever i klasserna
engagerad och duktig personal
välfungerande elevhälsoarbete med tydliga rutiner
gemensamma regler som skapar trygghet och ett gott studieklimat
god ekonomi där vi prioriterar verksamheten
friskvårdsbidrag på 3000 kr per år
trevlig matsal med fantastisk mat lagad från grunden

Då ska du söka dig till oss på Västbergaskolan!
Västbergaskolans skolbibliotek är en viktig del av skolan. Där välkomnas vi av en stor mängd fack- och skönlitteratur i en trivsam miljö. ?Biblioteket ligger centralt placerat i vår fina ljushall. Forskning visar att välfungerande skolbibliotek med kvalificerad och motiverad personal kan skapa kapabla och entusiastiska läsare och informationskompetenta elever.
Som bibliotekarie på Västbergaskolan är du en viktig person för eleverna. Det är ett kreativt arbete med målet att skapa nyfikenhet runt böcker och läsning, att genom litteraturen vidga elevernas världar och tro på sig själva, att upptäcka att litteratur är en källa till glädje, samtal och reflektion. I rollen som bibliotekarie samarbetar du med skolans pedagoger för att befrämja elevens förmåga att läsa, skriva och göra sin röst hörd.
Vi söker dig som är utbildad och gärna erfaren bibliotekarie som brinner för att arbeta med barns och ungas läsning.
Ditt huvudsakliga uppdrag är att verka för ökad likvärdighet och höjd måluppfyllelse genom att stärka skolans läskultur, stötta elevernas läsutveckling och språkliga förmåga samt digitala kompetens.
Du kommer bedriva bibliotekslektioner och genomföra läsfrämjande aktiviteter såsom att hålla bokprat för att väcka elevernas läsglädje, samt delta i olika projekt och teman. Du kommer även att samverka med elevhälsan och fritidshemmet samt ansvara för administration av Inläsningstjänst och Legimus.
Kvalifikationer
Du har en akademisk examen inom biblioteks- och informationsvetenskap.
Du har gärna några års erfarenhet av arbete med barn och unga i skolbibliotek och/eller folkbibliotek. Som person är du flexibel, lösningsinriktad och har kreativa idéer. Du gillar att samarbeta med andra men har även förmåga att arbeta självständigt.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Vi har höga förväntningar på dig och ditt engagemang och kan i gengäld lova dig ett spännande uppdrag i en mycket välfungerande skola med positiv, engagerad och skicklig personal.
Varaktighet: 12/8 2024 -- 15/4 2025.
Välkommen med din ansökan som innehåller ett CV och personligt brev och skickas till oss via e-post senast 26/4 2024.
Övrigt
Tjänsten är ett föräldraledighetsvikariat, 80%.
Lön enligt ök.
Om intresse att arbeta heltid finns, kan det eventuellt finnas möjlighet att kombinera med ytterligare uppdrag på skolan, såsom undervisning i något ämne eller som pedagog på fritids.
Vi undanber oss extern rekryteringshjälp.

Ansök nu

Disputerad handläggare till Kungliga biblioteket

Läs mer Mar 22
Nu söker vi en erfaren och driven handläggare till enheten för samlingsförmedling 

Vill du ha ett ansvarsfullt uppdrag där du arbetar nära Kungliga bibliotekets fantastiska samlingar? Här har du en unik möjlighet till att bidra till Kungliga bibliotekets utveckling genom att stimulera användandet av KB:s samlingar. 

Arbetsuppgifter

Arbetet är samlingsnära och ditt primära uppdrag blir att sprida kännedom om och förmedla KB:s samlingar till forskare och allmänhet. Du ska i mötet med våra användare besvara och handlägga enskilda ärenden och därmed hantera villkor som berör upphovsrätt och integritet. Du förväntas också kunna bidra med sakkunskap i donationsärenden och förvärv. 
I arbetsuppgifterna ingår även att hålla presentationer, genomföra visningar och seminarier i både populära och vetenskapliga sammanhang. Vi lägger därför stor vikt vid din pedagogiska och kommunikativa förmåga. 

Behoven är föränderliga och nya forskningsmetoder ställer andra krav på bl.a. format och urval. Digital tillgänglighet är väsentlig för att biblioteket ska behålla sin relevans och centralt för att frigöra samlingarnas forskningspotential. Det här är utgångspunkten för avdelningens verksamhet. Dina sakkunskaper och erfarenheter kommer alltså att användas både i digitaliseringsprocesser och i läsesalar. Därför ser vi gärna att du har erfarenhet av såväl förmedling av specialsamlingar som att du har tillräcklig förståelse för IT-frågor för att kunna använda digitala lösningar.

Som disputerad ingår du i den interna beredningsgruppen för forskningsrelaterade frågor där du kommer att medverka i beredningen av projektansökningar och projektförfrågningar. Egen forskningstid ingår inte i tjänsten, utom vid engagemang i forskningsprojekt i vilket KB är part.

Kvalifikationer och personliga egenskaper

Kvalifikationskrav: 


• Disputerad i ett humanistiskt ämne
• Kunskap och erfarenhet av att kontextualisera samlingar så att kulturarvet blir angeläget för våra användare
• Kunskap och erfarenhet av att producera och förmedla vetenskapligt och populärt innehåll
• Erfarenhet av redaktionellt arbete och vetenskaplig publicering
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift

 Meriterande: 


• Kunskaper i bok- och litteraturhistoria och/eller idéhistoria
• Ytterligare språkkunskaper utöver svenska och engelska
• Erfarenhet av lösningar för digitalt tillhandahållande
• Erfarenhet av arbete på bibliotek/arkiv
• Erfarenhet av projektledning
• Erfarenhet av datadrivna forskningsmetoder

Som person trivs du i en utåtriktad roll och har lätt för att kommunicera med olika målgrupper, där din pedagogiska förmåga kommer till sin rätt. Vidare är du strukturerad i ditt arbetssätt och slutför dina uppgifter inom givna tidsramar. Du är självgående men trivs lika bra i samarbeten där du medverkar till ett arbetsklimat där kunskaper och erfarenheter delas med kollegor. I rollen ingår det att dokumentera arbetet på ett sätt som gör det lätt för andra att ta del av dina erfarenheter och resultat. Eftersom rollen innebär att hantera material ur våra specialsamlingar är det viktigt att du har gott omdöme i hur samlingarna hanteras.

Stor vikt läggs vid de personliga egenskaperna.

Anställning och tillträde

Det är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månader provanställning. Tillträde 1 september eller enligt överenskommelse.

Du har din arbetsplatsförlagda tid i Humlegården, Stockholm, enstaka resor till Strängnäs kan förekomma då enheten även har verksamhet där.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2024-04-08. Bifoga CV och beskriv varför du är intresserad av jobbet och vad du kan bidra med.

I denna rekrytering använder vi oss av urvalsfrågor istället för personligt brev. Var därför noga med dina svar så att de speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Märta Forsberg, 010-709 33 28

För anställningsvillkor och process kontakta HR-partner Malin Bolin, 010-709 32 84 

Fackliga kontaktpersoner är May Nilsson, ST-KB, och Amit Rathod, SACO-KB, nås via växeln 010-709 30 00

Enheten för Samlingsförmedling

Enheten ingår i Avdelningen forskarstöd och användartjänster och består av ca 15 medarbetare. Enheten ansvarar för att stödja och stimulera till användning av KB:s samlingar genom visningar, studiebesök, pedagogisk verksamhet, utställningar och programverksamhet. Enheten har expertansvar inom en rad verksamhetsområden, t.ex. användarmötet, antikvariska förvärv, donationer, avtalslicenser och egen publiceringsverksamhet (Acta).

 Övrigt

Som KB-anställd arbetar du i historiska lokaler i vacker omgivning. Vi erbjuder flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och generösa semestervillkor.


Kungliga biblioteket (KB) är Sveriges nationalbibliotek. Våra samlingar sträcker sig mer än tusen år bakåt i tiden och växer varje dag. Vi har allt från handskrifter, böcker och tidningar till musik, film och datorspel. KB bevarar och tillgängliggör vårt kulturarv och främjar samverkan mellan Sveriges bibliotek. Ytterst handlar uppdraget om demokrati, jämlikhet och fri åsiktsbildning. Dessutom är KB en arbetsplats för forskare, studenter och ca 360 medarbetare.

Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av ansvar, öppenhet, tillit och lärande. Vi vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i vår verksamhet.

Ansök nu

Kungliga biblioteket söker en utvecklingsinriktad bibliotekarie

Läs mer Feb 16
Är du intresserad av Kungliga Bibliotekets unika samling av kulturarv? Vi söker nu en utvecklingsinriktad bibliotekarie till ett vikariat som vill bidra i vårt arbete med att tillgängliggöra våra samlingar.

Arbetsuppgifter
Som bibliotekarie på Enheten för digitisering kommer du arbeta med att tillhandahålla och digitalisera bibliotekets rika samlingar. Du kommer att arbeta med bildfångst, filhantering och hantera beställningar och fakturering.

Din roll sträcker sig bortom det praktiska dagliga arbetet då du förväntas aktivt bidra till utvecklingen och effektiviseringen av digitaliseringsprocesserna. Ditt deltagande i användarmöten är avgörande för att säkerställa att våra tjänster matchar användarnas behov.

Som medarbetare på KB  bidrar du med din erfarenhet och kompetens till den ständiga utvecklingen av KB:s verksamhet och medverkar till ett bra och respektfullt arbetsklimat.



Kvalifikationer och personliga egenskaper

För att lyckas i rollen behöver du:


• ho?gskoleexamen i biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande kunskaper inhämtade pa? annat vis
• erfarenhet av arbete i ett eller flera biblioteks kundservice
• god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska och engelska

Meriterande är


• ka?nnedom om KB:s boksamlingar
• erfarenhet av repro- och digitiseringsarbete
• grundläggande kunskap inom upphovsra?tt
• vana vid arbete i bibliotekssystemet Alepht

Som person är du samarbetsinriktad och trivs med att arbeta i team där du tillsammans med dina kollegor får energi av att bidra till utveckling av verksamheten. Vi tror att det är ett gott samarbete och att dela erfarenheter med varandra som är det som kommer att leda verksamheten framåt. Du arbetar produktionsinriktat och kan med lätthet ställa om mellan olika arbetsuppgifter samtidigt som du levererar i tid.

Vidare är du noggrann och ordningsam som person då rollen kräver att du har ett systematiskt arbetssätt. Som bibliotekarie hos oss kommer du att ha många kontakter med båda interna och externa beställare och vi ser därför att du är mån om att ge en god service i ditt arbete.

Stor vikt läggs vid de personliga egenskaperna.

Anställning och tillträde
Det här är en tidsbegränsad anställning på heltid t.o.m. 2024-12-31. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placering är i Stockholm.

KB har verksamhet på olika orter, Stockholm, Strängnäs, Grängesberg och Bålsta, och tjänstresor förekommer.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 4 mars 2024. Bifoga CV och beskriv i ett personligt brev varför du är intresserad av jobbet och vad du kan bidra med.

Kontaktpersoner
Vill du veta mer om jobbet välkommen att kontakta enhetschef Torsten Johansson, 010-709 34 02.

Fackliga kontaktpersoner är May Nilsson, ST-KB, och Amit Rathod, SACO-KB, båda nås via växeln 010-709 30 00. 

Enheten för digitisering
Enheten fo?r Digitisering har 27 medarbetare och inga?r som en av fyra enheter i Avdelningen fo?r bevarande och digitisering. Enheten ansvarar fo?r KB: s digitisering av samtliga materialtyper i syfte att bevara och tillga?ngliggo?ra inneha?llet.

I ansvarsomra?det inga?r utveckling av arbetsprocesser och produktionsmiljo?er fo?r att mo?jliggo?ra en ho?gre, och fo?r materialet skonsammare, digitiserings- och migreringstakt samt uto?kad anva?ndarstyrd digitisering. Vidare ansvarar enheten fo?r samverkan med externa akto?rer inom omra?det.

Om Kungliga biblioteket
Kungliga biblioteket (KB) är Sveriges nationalbibliotek. Våra samlingar sträcker sig mer än tusen år bakåt i tiden och växer varje dag. Vi har allt från handskrifter, böcker och tidningar till musik, film och datorspel. KB bevarar och tillgängliggör vårt kulturarv och främjar samverkan mellan Sveriges bibliotek. Ytterst handlar uppdraget om demokrati, jämlikhet och fri åsiktsbildning. Dessutom är KB en arbetsplats för forskare, studenter och ca 350 medarbetare.

Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av ansvar, öppenhet, tillit och lärande. Vi vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i vår verksamhet.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Statens Centrum För Arkitektur och Design

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Statens Centrum För Arkitektur och Design .

ArkDes söker assisterande intendent för forskningsprojektet

Museiintendent
Läs mer Mar 1
ArkDes söker assisterande intendent för forskningsprojektet ”Ett nätverk av platser” med fokus på länkade öppna data

ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design och är en statlig myndighet. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design. Till intendentsenheten söker vi nu en assisterande intendent.

ArkDes intendentsenhets uppdrag spänner över att, med bas i samlingarna, arbeta med kunskapsutveckling, historisk forskning, utlån, biblioteksverksamhet, bildförmedling, digitalisering, forskarservice, insamling och förvärv samt att driva ArkDes kunskapsorienterande kärna i tex utställningsverksamhet. En självklar och viktig del av arbetet är att digitalisera samlingarna för att ge både forskare, medarbetare och en bred allmänhet tillgång till samlingarna.

Forskningsprojektet ”Ett nätverk av platser” är ett tvåårigt samarbetsprojekt mellan ArkDes, Nationalmuseum, Tekniska museet, Riksantikvarieämbetet och Wikimedia Sverige, och finansieras av Riksantikvarieämbetets FoU-medel till forskning och utveckling för kulturarv och kulturmiljö. Finansieringen beviljas för ett år i taget. Anställning är en statlig visstidsanställning, initialt fram till årsskiftet 24/25, med möjlighet till förlängning förutsatt att medel beviljas. Projektet utreder om platsinformation, som länkad data, stimulerar ny datadriven forskning på samlingar från olika institutioner. Projektet leds av ArkDes biträdande enhetschef för intendentsenheten och är en viktig del i att utveckla digital tillgång till samlingarna på ArkDes. Projektet kommer bland annat att ersätta textbaserad, lokal platsinformation mot standardiserad och strukturerad information, som tillåter maskinell vidareanvändning av ArkDes information och på så sätt gör samlingarna tillgängliga för fler.

Din roll
Vi söker nu en assisterande intendent för forskningsprojektet som förstår den potential som länkade öppen data innebär. Du blir en kollega som kan stärka vår vision av digitala samlingar som en grundpelare i arbetet med utställningar och andra medier, samtidigt som de är en tillgänglig kreativ resurs för allmänheten.

En stor del av arbetet innebär att registrera och katalogisera föremål och platsinformation i samlingsförvaltningssystemet Primus, samt att bidra till att ta fram riktlinjer och rutiner för detta arbete. Du kommer att komplettera och granska föremålens information, förbereda data för export och vidarebearbetning, samt exportera och länka data till KulturNav och Wikidata. Du kommer att jobba både med ArkDes’ och med Tekniska museets samlingsdata.

Du kommer även till viss mån att bistå projektledaren i administrativt arbete i projektet.

Utbildning och yrkeserfarenhet
Du som söker ska ha:


• Relevant akademisk examen exempelvis inom arkitektur, humaniora, systemvetenskap eller andra erfarenheter som arbetsgivaren sammantaget bedömer som likvärdiga.
• Arbetslivserfarenhet inom digitalisering av samlingar, digital samlingsförvaltning och digitalt tillgängliggörande av samlingar inom kulturarvssektorn.
• Goda kunskaper i samlingsförvaltningssystemet Primus samt dess kringliggande tjänster.
• Goda kunskaper i att hantera allmänna digitala arbetsverktyg.
• Goda kunskaper i att uttrycka dig muntligen och skriftligen på svenska och på engelska.

Det är meriterande om du också har:


• God kännedom och erfarenhet av att jobba med samlingsförvaltningsstandarden Spectrum.
• Arbetat med att publicera på befintliga plattformar såsom Wikidata, Wikimedia commons och Wikipedia.
• Kunskaper om ArkDes samlingar
• God vana att hantera museiföremål i papper.
• Övriga språkkunskaper

Vi söker dig som är strukturerad, noggrann och kan jobba mot långsiktiga mål. I denna roll bidrar du med ditt systematiska arbetssätt och din vilja att lära och att stödja ArkDes i arbetet med att skapa digital tillgång till samlingarna. Du som söker har troligtvis ett stort intresse för arkitektur och design och ett engagemang för ArkDes uppdrag.

Vi erbjuder en möjlighet för dig att arbeta med två stora och differentierade museisamlingar, i ett spännande forskningsprojekt.
Varmt välkommen med din ansökan senast 17 mars. 

Kontaktpersoner
Upplysningar lämnas av Karin Glasemann, biträdande enhetschef Intendentsenheten. 
Fackliga företrädare är Adolfo Vega och Stefan Mossfeldt för ST.
Samtliga kan nås via vår växel på telefon: 08-520 23 500.

SACO-S centralt nås via DIK fraga@dik.se

Ansök nu

ArkDes söker controller

Finansiell controller
Läs mer Jan 12
ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design. ArkDes har ett unikt regeringsuppdrag där ArkDes ska fungera som mötesplats för aktörer som deltar i debatten om de svenska städernas framtid och på så vis bidra till den nationella debatten om arkitektur, stadsplanering och politiken inom dessa område.

Till ArkDes administrativa enhet söker vi nu en rutinerad controller, som tillsammans med övriga kollegor på enheten, bidrar till att skapa ramar, struktur och stabilitet. Den administrativa enheten ansvarar för planeringen och uppföljning av myndighetsövergripande processer, samt stödjer och leder arbetet inom ekonomi, HR, IT, arkiv och registratur samt inköp, upphandling, administration och vaktmästeri. Vi jobbar i nära samarbete med varandra där vi hjälps åt att konstruktivt lösa problem, delar med oss av vår kunskap och gläds åt varandras framsteg.

Arbetsuppgifter
Som controller på ArkDes består dina arbetsuppgifter till stor del av ekonomistyrning, uppföljning och analys. Du ger stöd till myndighetens chefer i budgetarbete och med löpande ekonomiska uppföljningar och prognoser samt stöttar medarbetare i vanligt förekommande ekonomifrågor. Utöver detta håller du i budget- och bokslutsarbete samt underlag till årsredovisning.

Du utgör ett viktigt och utvecklingsinriktat stöd till verksamhetens chefer genom att identifiera, och analysera ekonomiska resultat samt tydliggöra samband mellan verksamhetens kvalitet, personal och ekonomi.  

Då vi är en liten myndighet ser vi även att det kan finnas behov av, och möjlighet att, stötta inom andra områden. Exempelvis inom den löpande redovisningen, avtalshantering samt inom upphandling- och inköpsområdet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Avslutad högskoleutbildning med ekonomisk inriktning.
• Några års erfarenhet av budget- och controllerarbete, och således goda kunskaper i budget- och analysarbete.
• Erfarenhet från arbete i ekonomisystem, erfarenhet av Agresso ses som starkt meriterande.
• Goda kunskaper i Officepaketet, där mycket goda kunskaper och erfarenhet av avancerat användande i Excel är meriterande.

Vi ser det även som meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med likvärdiga arbetsuppgifter inom staten.

I denna rekrytering lägger vi särskilt stor vikt vid följande kompetenser:
Du har ett analytiskt förhållningssätt med förmåga att ta initiativ och självständigt strukturera ditt arbetssätt och driva dina processer mot givna mål. Som person är du trygg och stabil, med god förmåga att förhålla dig professionell i arbetet. Vidare har du en hög kommunikativ förmåga, både i tal och skrift. Du är således en duktig pedagog, med förmåga att anpassa din kommunikation och förmedling av budskap till både mottagare och situation. Då arbetet innefattar många kontaktytor bör du ha mycket god samarbetsförmåga.

För att trivas i rollen bör du vara nyfiken som person och intresserad av de frågor som ArkDes ansvarar för. Du trivs med att röra dig mellan det operativa och strategiska och kommer att vara ett viktigt stöd i ArkDes strävan efter att styra verksamheten mot de upplevelser vi vill skapa för våra besökare, samarbetspartners och andra intressenter, och samtidigt leverera på våra åtagande som statlig myndighet. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. ArkDes välkomnar sökande som kompletterar museet avseende jämställdhet och
mångfald.

Arbetstid/anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. 

Ansökan
Välkommen med din ansökan; personligt brev och CV. Du söker via länken ”Ansök” längst ned i annonsen. Ansökan ska vara ArkDes tillhanda senast den 28/1. 

Kontaktpersoner
Upplysningar lämnas av Anna Magnusson, administrativ chef.
Kontaktpersoner ST: Adolfo Vega och Stefan Mossfeldt.
Samtliga nås via växeln på tel 08-520 23 500.

Kontakt DIK: fraga@dik.se eller tel 08 480 040 00.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Publik personal till ArkDes

Museipedagog/Museilärare
Läs mer Nov 16
Tycker du om att arbeta publikt och vill ha ett utåtriktat jobb med stor variation? Nu söker ArkDes förstärkning till vårt publika team på Skeppsholmen i Stockholm.  

ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design och är en statlig myndighet. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design.  

Nu söker vi personal till vårt publika team på ArkDes som återöppnar efter ombyggnation i juni 2024. ArkDes befinner sig mitt i en spännande förändringsresa, i och med det tar vi ett nytt grepp på Skeppsholmen som plats och museets roll som aktör på platsen vi verkar. Vi ämnar arbeta med ett stort program som lockar olika målgrupper till oss och du blir en nyckelspelare i den här utvecklingen. Tjänsten är varierande och kräver flexibilitet och god samarbetsförmåga. Du är museets ansikte utåt och välkomnar och möter museets besökare. Du håller i visningar och arbetar med museets programverksamhet. En stor del av tjänsten spenderar du med vår yngre publik, antingen med deras medföljande vuxna på fritiden eller genom att leda skolbesök. Du hjälper till med att koordinera aktiviteter och har kontakt med externa samarbetspartners, bland mycket annat.
Tjänsten är varierande och du ska trivas i en dynamisk miljö. Du är digitalt van och räds inte enklare teknisk produktion kopplat till olika programpunkter. Rollen innebär visningar för så väl förskolebarn som yrkesverksamma vuxna, du har därför förmåga att anpassa ditt tilltal och uttryckssätt. Du drivs av att engagera besökare och vill vara en del i vårt arbete med att utveckla vad ett museibesök kan innebära.  

Arbetsuppgifter 


• Leda familjeverksamhet och workshops.  
• Värda och välkomna besökare i våra utställningar. 
• Genomföra visningar på engelska och svenska. 
• Förbereda och arbeta med museets olika pedagogiska programpunkter och publika aktiviteter.  
• Genomföra skolprogram.  

Du som söker ska ha: 


• Avslutad, eller nu pågående, eftergymnasial utbildning inom arkitektur, design, samhällsplanering, pedagogik, kulturhistoria eller utbildning som vi beräknar likvärdig.   
• Dokumenterad erfarenhet av att leda grupper, både barn och vuxna, att arbeta pedagogiskt samt av visningsverksamhet.  
• Digital mognad för att kunna hantera teknik kopplat till museets programpunkter. 

Du tycker om att arbeta utåtriktat i en publik miljö, med människor i alla åldrar. Du är kreativ, utåtriktad och initiativrik samt trivs med att arbeta med händerna. Arbetets karaktär ställer krav på förmågan att arbeta självständigt och att vara en god kommunikatör. Du bidrar med gott samarbete i vår arbetsgrupp och har som mål att ge god service till museets alla besökare. Då museet är en liten organisation behöver du vara beredd på att kunna arbeta med uppgifter inom alla delar av vår verksamhet, vid behov. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.  

Meriterande: 


• Språkkunskaper utöver svenska och engelska. 
• Erfarenhet av att hålla i workshops. 

Vi strävar efter en jämn köns- och åldersfördelning och ser mångfald som en styrka, där våra medarbetares olikheter berikar och utvecklar verksamheten.  

Tjänsten avser tillsvidareanställningar på cirka 70% av heltid med start 27 maj 2024.  Arbetstiden är koncentrerad till ArkDes öppettider och tider då våra besökare är här, således innebär det arbete på helger, kvällar och lov. Lön enligt avtal.

Ansök nu

ArkDes söker Administrativ chef

Administrativ chef
Läs mer Aug 31
ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design och är en statlig myndighet. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design. Vi bjuder in allmänheten till att reflektera, debattera och påverka designens och arkitekturens roll i samhället. Totalt arbetar ca 35 medarbetare på myndigheten som är belägen på Skeppsholmen i Stockholm.  

ArkDes söker en strategisk, analytisk och kommunikativ chef till att förvalta och utveckla vår administrativa grund som museimyndighet. Du och din enhet spelar en avgörande roll i att balansera myndighetsarbetet med den kreativa museiverksamheten och stödja kärnverksamheten till att nå sin fulla potential.  

Administrativa enheten vid ArkDes består i nuläget av sex medarbetare som ger stöd till kärnverksamheten inom bl.a. registratur/arkiv, administration, HR, avtal och IT. Personal-, budget -och verksamhetsansvar för enheten ingår i tjänsten. Vi söker nu dig som på ett strukturerat sätt kan ta dig an verksamhetens behov av interna processer kring verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning inom mål, uppdrag, årshjul, nyckeltal, kvalitet med flera administrativa processer.  

Arbetsuppgifter  
Tjänsten innebär att du leder arbetet för att ArkDes ska kunna fullgöra sina uppgifter och uppdrag som museimyndighet såsom rapportering på regeringsbrev och andra uppdrag, årsredovisning och budgetunderlag. Du och din enhet arbetar fram och följer upp processer inom systematisk arbetsmiljö, förvaltningskultur samt intern styrning och kontroll. Som administrativ chef ser du hur olika delar av ArkDes uppdrag hänger samman och hur våra olika uppdrag kan samordnas och rapporteras. Rollen innebär även att du på ett relevant sätt följer upp och kvalitetssäkrar arbetet. 

Du arbetsleder kompetenser inom det administrativa området varav du förväntas ha minst grundläggande kunskap och erfarenhet av samtliga områden inom det administrativa området. Framför allt kan du se hur gruppen och de olika områdena kan samverka för att ge enheten en god arbetsmiljö och effektiva arbetssätt.  

Utbildning och erfarenhet 
Du som söker ska ha: 


• Akademisk examen inom ett för tjänsten relevant område   
• Minst tre års aktuell erfarenhet av arbete som chef med personal- budget- och verksamhetsansvar 
• Minst tre års aktuell erfarenhet av arbete inom ett eller flera av enhetens ansvarsområden 
• Kunna uttrycka dig obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift 

 Det är mycket meriterande om du även har:  


• Erfarenhet av motsvarande tjänst i statlig verksamhet 
• Kunskap om kulturområdet eller publikdriven verksamhet 

Som chef är du tydlig i ditt ledarskap och besitter en god kommunikativ, analytisk och strategisk förmåga. Arbetet kräver att du lätt kan samarbeta med andra chefer, medarbetare och övriga kollegor och känna ansvar för hela verksamheten. Du är driven, tillgänglig och serviceinriktad i dina kontakter med verksamheten och din omvärld. Vidare värdesätter vi att du är flexibel, har förmåga att engagera människor och värnar om en god arbetsmiljö. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. ArkDes välkomnar sökande som kompletterar museet avseende jämställdhet och mångfald. 

Arbetstid/anställningsvillkor 
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Förtroendearbetstid tillämpas. 

Ansökan 
Välkommen med din ansökan; personligt brev och CV. Du söker via länken ”Ansök” längst ned i annonsen.  

Ansökan ska vara ArkDes tillhanda senast den 10/9.   

Kontaktpersoner 
Upplysningar lämnas av Karin Nilsson, verksamhetschef/biträdande överintendent. 

Kontaktpersoner ST: Adolfo Vega och Stefan Mossfeldt, ST.  

Samtliga nås via växeln på tel 08-520 23?500.

Kontakt DIK: fraga@dik.se eller tel 08 480 040 00.

Ansök nu

Vikarierande projektledare

Projektledare: kultur, media, film
Läs mer Maj 4
ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design och är en statlig myndighet. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design. Vi bjuder in allmänheten till att reflektera, debattera och påverka designens och arkitekturens roll i samhället. Vi är en förlängning av gatan, en del av staden, ett forum att lyfta de stora frågorna om vad det innebär att vara människa, hur strukturer formar våra beteenden och hur vårt agerande formar framtiden. Vi är en öppen plats för eftertanke och debatt, en plats för många röster att höras, en plats som synliggör systemet inifrån systemet.



ArkDes söker en vikarierande projektledare
Vikariatet ingår i enheten Think Tank. Här arbetar processledare, projektledare, strateg, samordnare och koordinator. Du rapporterar till enhetschef. ArkDes Think Tank bedriver externa samarbeten med ett flertal aktörer och verkar i nära samverkan med myndigheter inom ramen för Politik för Gestaltad livsmiljö. ArkDes är en av myndigheterna i Rådet för hållbara städer och samhällen. 

ArkDes har i uppdrag att återrapportera politikområdet samt att koordinera noder och regionala nätverksnoder i en nationell samordningsgrupp. Enheten bedriver ett flertal praktiknära forskningsprojekt inom områden som stads- och samhällsutveckling, mobilitet, återbruk och hållbar design. Med utgångspunkt i designmetodik utgår projekten arkitekturens- och designens möjligheter att bidra till en hållbar utveckling av våra gemensamma livsmiljöer.

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med utveckling, framdrift och genomförande av projekt i nära samarbete med externa organisationer och personer från både ArkDes organisation såväl som andra myndigheter. Du bidrar till politikområdet Gestaltad livsmiljö. Din funktion innebär att du kommer att ansvara för projektledning, kontakter, kunskapsinsamling, dokumentation och utvärdering i våra praktiknära forskningsprojekt. Du koordinerar och samarbetar du även med ämnesexperter bestående av relevanta forskare och praktiker. En stor del av de projekt som bedrivs hos ArkDes presenteras i offentliga arrangemang såsom kunskapsseminarier, prototypbyggnation och utställningar. Det förväntas därför att du också bidrar i arbetet med att presentera vid sådana arrangemang. I tjänsten ingår resor.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har bakgrund och erfarenhet av att bedriva och koordinera projekt i tätt samarbete med externa aktörer så som regioner och kommuner. Du säkerställer att de kunskapsmål som finns för projekten nås. Du kan formulera dig väl på svenska samt engelska i tal och skrift. Du är noggrann, kreativ, lyhörd, analytisk och har en god förmåga att arbeta självständigt. Du har en utpräglad samarbetsförmåga och ett lösningsorienterat angreppssätt. Du levererar god kvalitet även vid arbete i högt tempo.

Vi ställer som krav att du ska ha:


• Relevant akademisk examen exempelvis inom arkitektur, stadsplanering, kulturvetenskap eller motsvarande
• Dokumenterad kunskap i att inhämta, analysera och sammanställa praktiknära forskningsresultat
• Dokumenterad kunskap om och erfarenhet av process- eller projektledning med tonvikt på praktiknära utforskande projekt
• Dokumenterad erfarenhet av att arrangera workshops och seminarier
• Dokumenterad erfarenhet av samarbetsprojekt

Det är meriterande om du även har:


• Erfarenhet av arbete i politiskt styrd verksamhet och/eller statlig verksamhet
• Kunskap om hållbarhetsfrågor

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. ArkDes välkomnar sökande som kompletterar myndigheten avseende jämställdhet och mångfald.

Tjänsten
Tjänsten avser en heltid och är ett vikariat under perioden september 2023 - augusti 2024. ArkDes tillämpar individuell lönesättning. Resor förekommer i tjänsten.

Arbetsplats
Arbete sker på plats på Skeppsholmen. Viss flexibilitet finns kring arbete hemifrån.

Ansökan
Ansökan ska vara ArkDes tillhanda senast 2023-05-28

Kontaktpersoner
Upplysningar lämnas av Jessica Segerlund, enhetschef för ArkDes Think Tank.
Fackliga företrädare är Adolfo Vega och Stefan Mossfeldt för ST.

Samtliga kan nås via vår växel på telefon: 08-520 23 500.

SACO-S centralt nås via DIK fraga@dik.se

Ansök nu

ArkDes söker assisterande intendent för samlingarna, vikariat

Museiintendent
Läs mer Maj 2
ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design och är en statlig myndighet. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design. Vi bjuder in allmänheten till att reflektera, debattera och påverka designens och arkitekturens roll i samhället. Vi är en förlängning av gatan, en del av staden, ett forum att lyfta de stora frågorna om vad det innebär att vara människa, hur strukturer formar våra beteenden och hur vårt agerande formar framtiden. Vi är en öppen plats för eftertanke och debatt, en plats för många röster att höras, en plats som synliggör systemet inifrån systemet.

Om arbetsplatsen
ArkDes intendentsgrupps uppdrag spänner över att, med bas i samlingarna, arbeta med kunskapsutveckling, historisk forskning, utlån, biblioteksverksamhet, bildförmedling, digitalisering, forskarservice, insamling och förvärv samt att driva ArkDes kunskapsorienterande kärna i tex utställningsverksamhet, publikationer och andra publika aktiviteter.

Vi söker nu en assisterande intendent som kommer att hantera praktiska frågor kring samlingsförvaltning samt koordinera förberedelserna för en flytt av samlingarna. I rollen ingår även att ansvara för ArkDes forskarservice. Under våren och sommaren 2023 kommer arbetet med att flytta en del av samlingarna att intensifieras. En stor del av arbetet kommer fokusera på att ordna, förteckna, digitalisera och registrera arkitektursamlingar i vårt externa magasin. I arbetet med samlingen ordnar och förbättrar du föremålens förvaring, inventerar och förtecknar förvärv och donationer som har kommit in till museet vid olika tidpunkter och i olika skick. Du kommer även att digitalisera föremål, samt att registrera och katalogisera föremål i samlingsförvaltningssystemet Primus.

Vi söker dig som är strukturerad, noggrann och kan jobba mot långsiktiga mål. I denna roll bidrar du med ditt systematiska arbetssätt och din vilja att lära och att stödja ArkDes i arbetet med samlingarna och samlingsförvaltningen. Du som söker har troligtvis ett stort intresse för design och konst och ett engagemang för ArkDes uppdrag. Vi erbjuder en möjlighet för dig att lära dig om arbetet med en stor och differentierad museisamling, de olika processerna kring samlingsförvaltning och forskarservice i en kreativ och lärande miljö.

Då det till del är ett fysiskt arbete kan tunga lyft förekomma.

Utbildning och yrkeserfarenhet
Du ska ha:
Relevant akademisk examen inom arkitektur eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Goda kunskaper i samlingsförvaltningssystemet Primus.
Goda kunskaper om ArkDes samlingar.
Goda kunskaper i svensk/nordisk arkitekturhistoria.
God vana att hantera museiföremål i papper.
Goda kunskaper i att uttrycka dig muntligen och skriftligen på svenska och/eller på engelska.

Det är meriterande om du har:
Övriga språkkunskaper

Tjänsten är på heltid och tidsbegränsad till 3 månader över sommarperioden. Arbetsplatsen är Kungliga biblioteket i Humlegården och ArkDes på Skeppsholmen i centrala Stockholm. Resor i tjänsten kan förekomma.

Kontakt
Karin Glasemann, biträdande enhetschef Intendenterna
Adolfo Vega, ST eller Stefan Mossfeldt, ST
Samtliga nås via ArkDes växel, tel. 08-52023500

Varmt välkommen med din ansökan senast 7/5!

Ansök nu