Stockholm: Behandlingsassistent natt till avd Saga, SiS ungdomshem Rebecka

Hitta ansökningsinfo om jobbet Behandlingsassistent natt till avd Saga, SiS ungdomshem Rebecka i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2022-04-29 // Varaktighet: Deltid

SiS ungdomshem Rebecka tar emot icke skolpliktiga flickor med psykosocial problematik samt kriminalitet och missbruk.

ARBETSUPPGIFTER
SiS ungdomshem Rebecka består av: en akut, en låsbar behandlings- , en utrednings- och en öppen behandlingsavdelning samt skola.

Vår låsbara behandlingsavdelning, Saga, söker en behandlingsassistent med tjänstgöring på natten. Som behandlingsassistent har du ett stort ansvar och är delaktig i behandlingsarbetet med ungdomarna. Tillsammans med övrig personal är du en vuxen förebild och ansvarar för att skapa en stabil och trygg miljö för ungdomarna. För att möjliggöra denna miljö är det viktigt att skapa och bibehålla en tydlig struktur på avdelningen gällande exempelvis förhållningssätt, rutiner och regler.

Det är ett arbete för dig som ser en positiv utmaning i att få arbeta med ungdomar som befinner sig i kris, är mycket utsatta och ibland utagerande. Det är många gånger ett krävande arbete men också oerhört stimulerande, glädjefyllt och omväxlande!

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av socialpedagogiskt behandlingsarbete. Det är önskvärt att du har eftergymnasial utbildning med inriktning mot socialt arbete, alternativt att du är i slutet av din utbildning. Utbildning i MI, motiverande samtal och TMO, traumamedveten omsorg är meriterande. Du behöver vara bekväm med att arbeta motiverande och stödjande samt ha en god förmåga att sätta gränser.

De ungdomar du kommer att möta på SiS ungdomshem Rebecka kan ha ett stort motstånd till förändring och du behöver som person ha en god förmåga i att bedriva ett kontinuerligt och tålmodigt arbete. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Som person är du trygg i dig själv och du har lätt för att skapa relation med ungdomar likväl som med övriga i personalgruppen. Du behöver vara flexibel i ditt förhållningssätt samtidigt som det är viktigt att den planering som upprättats hålls. Våra värdeord, respekt, omtanke och tydlighet, ska genomsyra vårt bemötande i alla situationer.

ÖVRIGT
Tjänsten innebär nattarbete med sysselsättningsgrad 89,66 %. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. Intervjuerna kan ske löpande under hela rekryteringsprocessen.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Behandlingsassistent/Socialpedagog

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Behandlingsassistent/Socialpedagog.

Timvikarier sökes till Patia Speciallösningar

Läs mer Apr 17
Patia växer. Vi söker nu fler timvikarier/behandlingspedagoger till Patia Speciallösningar HVB.
Patia Speciallösningar bedrivs utifrån konceptet en till en behandling. Det innebär att den placerade bor i en egen bostad med personal dygnet runt. Den placerade har således en egen personalgrupp och det finns ej andra placerade i samma lokaler.
Verksamheten vänder sig i första hand till de barn och unga som har svårigheter att klara sin dagliga livsföring och med, utagerande beteende, aggressivt beteende och/eller annat avvikande beteende och därmed har svårigheter att fungera i grupp. Målsättning för verksamheten är att den placerade efter avslutad placering på Patia Speciallösningar ska kunna återgå till en mindre personalintensiv verksamhet såsom familjehem, stödboende eller kollektivt HVB. Verksamheten kan ta emot barn och unga i åldrarna 12-21 år.
Om tjänsten
Som timanställd behandlingspedagog på Patia Speciallösningar arbetar du tillsammans med kollegor utifrån den enskildes behov. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av klientnära arbete utifrån socialtjänstens uppdrag och den genomförandeplan som upprättas tillsammans med den unge. Arbetet innefattar vidare en rad administrativa arbetsuppgifter, så som journalföring utifrån Socialtjänstlagen.
Inom Patia Speciallösningar har den enskilde bemanning dygnet runt. Bemanning förläggs dag-, kväll- och nattetid.
Verksamheten är belägen i Flemingsberg och Bahndhagen.
Som anställd på Patia är du viktig del av ett team men då tjänsten innefattar ensamarbete är det av vikt att du är en lugn och stabil person som kan fatta självständiga beslut.
Vi söker just nu kollegor som vill arbeta extra inom Patia Speciallösningar.
Din profil
Vi söker dig som är driftig, positiv och engagerad med en relevant utbildning för målgruppen. Du är exempelvis behandlingspedagog, socialpedagog eller har annan likvärdig utbildning. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av socialt arbete sedan tidigare och att du besitter dokumentationsvana. Meriterande är vidare att du har arbetserfarenhet från HVB och att du innehar B-körkort. Som person har du ett genuint människointresse. Du gillar att motivera och inspirera och att arbeta med dig själv som redskap för att uppnå förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Innan anställning kommer vi att be om ett utdrag ur polisens misstanke- och belastningsregister.
Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök nu

Behandlingsassistent (timvikarie) till Drevviken HVB

Läs mer Apr 15
Nu söker vi sommarvikarier till vårt team på Drevviken HVB. Det är ett utvecklande jobb där du är med och verkligen gör skillnad! Det finns möjlighet att jobba dag, kväll, helger och natt och du har själv möjlighet att välja hur många och vilka pass du tackar ja till utifrån hur det passar med just ditt livspussel.
Ditt uppdragI rollen som behandlingsassistent ger du stöd i det dagliga livet utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt. Tillsammans med övriga medarbetare arbetar du med målet att göra dagen meningsfull och innehållsrik för de boende. Du stödjer och vägleder med bland annat personlig omvårdnad, måltider, medicinhantering, städning, samhällskontakter och kommunikation. En viktig del i arbetet är att stimulera och motivera klienterna att utveckla sina förmågor och att skapa möjligheter till en aktiv och meningsfull dag. I dina uppgifter ingår även daglig dokumentation.
På Drevviken möts de boende av respekt och nyfikenhet, en värdig miljö, ett värdigt bemötande och goda förutsättningar att etablera trygghet i vardagen. De ska slippa intrång i sin integritet och ha stort inflytande över sin aktuella situation och sitt framtida liv. Det ska finnas möjligheter till utveckling och förändring utifrån personernas unika behov och önskemål. De boende ska få stöd att söka och finna mening i tillvaron samt slippa isolering och ensamhet. Om du tycker det låter intressant att arbeta utifrån detta är du varmt välkommen att söka den här tjänsten!
Om DrevvikenDrevviken ligger i en naturskön miljö med sjötomt vid stranden av Drevviken i sydöstra Stockholm på gränsen till Tyresö. Det finns goda kommunikationer med snabbuss till och från Gullmarsplan med en restid på 13-15 minuter. Arbetsgruppen består av sex behandlingsassistenter som arbetar dag, kväll och helg, tre behandlingsassistenter som delar på nätterna, en gruppchef, en kock samt en sjuksköterska på halvtid. Drevviken har 14 platser för kvinnor och män mellan 18 och 45 år med olika psykiska problem såsom psykoser, emotionell instabilitet, tvångssyndrom, ångest, depressioner, ADHD och ätstörningar. Genomsnittsåldern i dagsläget är ca 26 år.
Vi har en brygga som vi delar med grannboendet, båt med liten motor och båtplats. Det finns möjlighet till naturupplevelser, båtturer, bad och fiske sommartid och skid- och skridskoåkning på vintern. Vi har utflykter varje lördag och söndag. Många aktiviteter planerar vi individuellt med den enskilda personen.
Besök gärna vår hemsida på https://nytida.se/verksamheter/drevviken/ för att läsa mer om oss.
Inom Nytida är vi i ständig utveckling. Hos oss kan du växa som person samtidigt som du gör skillnad för andra. Vår kultur genomsyras av våra värderingar – respekt, ansvar, enkelhet och kunskap.
Det här får du hos oss:
• Kompetensutveckling via vår egen utbildningsorganisation Lära
• Förmånsportal med rabatter och förmåner
• Ledarskapsutbildade chefer nära dig
• En gemensam pedagogik och metod för att ge den bästa omsorgen och stödet till våra omsorgstagare
• Karriär- och utvecklingsmöjligheter
• Friskvårdsbidrag och skobidrag
• Kollektivavtal
Din erfarenhet och kunskap
Vi gissar att du som söker dig till oss:
• Har en positiv grundsyn och ett starkt engagemang för människor
• Är ansvarskännande och har en personlig mognad
• Trivs med att jobba i team och samarbeta med kollegor
Du har gärna gymnasieutbildning inom vård och omsorg/behandling eller annan likvärdig utbildning samt erfarenhet av arbete med målgruppen.
Det är meriterande med en eftergymnasial utbildning som behandlingspedagog, socialpedagog eller motsvarande.
Du har god datorvana samt erfarenhet av dokumentation. Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift är ett krav men i övrigt är inte ditt CV det viktigaste. Om du har rätt egenskaper, ger vi dig stöd och möjlighet att växa.
Du har minst körkort B.
ÖvrigtAnställningsform: Allmän visstidsanställning
Lön: Vi tillämpar individuell lönesättning
Tillträdesdag: enligt överenskommelse
Sista ansökningsdag: 2022-09-25
Ansökan endast via rekryteringstjänsten eller mejl.
För mer information kontakta: Gruppchef Saeed Mir Babaei. Telefon: 073 531 05 77, saeed.mirbabaei@nytida.se

Ansökan
Välkommen att ansöka via knappen ”Skicka ansökan” nedan. Vänta inte med att ansöka då vi gör urval löpande.Vill du läsa mer om hur det är att jobba inom Nytida klickahär.
När du söker arbete hos oss på Nytida kommer du att få besvara en obligatorisk fråga vid ansökan om du kan uppvisa vaccinationsbevis vid en eventuell intervju? Undantaget är om du kan visa intyg som styrker att du ej kan vaccinera dig på grund av medicinska skäl och du behöver då ta med sig ett sådant intyg till intervjun.
Nytida ger stöd till barn, unga och vuxna för hela livets behov inom funktionsnedsättning och psykosocial problematik. Vi erbjuder boende, daglig verksamhet, stöd till individ och familj samt skola på cirka 400 enheter runt om i landet. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Våra medarbetare arbetar med varje persons livskvalitet och trygghet i fokus. Nytida ingår i företagsgruppen Ambea.www.nytida.se

Ansök nu

Patia Speciallösningar söker behandlingspedagog till natttjänst

Läs mer Apr 11
Vi söker nu fler kollegor till vår verksamhet Patia Speciallösningar HVB.
Patia Speciallösningar bedrivs utifrån konceptet en till en behandling. Det innebär att den placerade bor i en egen bostad med personal dygnet runt. Den placerade har således en egen personalgrupp och det finns ej andra placerade i samma lokaler.
Verksamheten vänder sig till barn och unga som har svårigheter att klara sin dagliga livsföring och med, utagerande beteende, aggressivt beteende och/eller annat avvikande beteende som gör att de har svårigheter att fungera i grupp. Målsättning för verksamheten är att den placerade efter avslutad placering på Patia Speciallösningar ska kunna återgå till en mindre personalintensiv verksamhet såsom familjehem, stödboende eller kollektivt HVB. Verksamheten kan ta emot barn och unga i åldrarna 12-21 år.
Verksamheten är belägen i Flemingsberg och Bandhagen.
Om tjänsten
Vi söker en behandlingspedagog. Tjänsten är en heltidsanställning och arbetet är förlagt med vaken natt mellan kl 20.00-08.00. Arbetet är förlagt såväl vardagar som helger.
Som behandlingspedagog på Patia Speciallösningar arbetar du tillsammans med kollegor utifrån den enskildes behov. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av klientnära arbete utifrån socialtjänstens uppdrag och den genomförandeplan som upprättas tillsammans med den unge. Därutöver innefattar tjänsten en rad administrativa arbetsuppgifter som daglig journalföring, månadsrapportering och arbete med riskanalyser.
Som anställd på Patia är du viktig del av ett team men då tjänsten innefattar ensamarbete är det av vikt att du är en lugn och stabil person som kan fatta självständiga beslut.
Dina formella kvalifikationer:
Du har en för målgruppen relevant eftergymnasial utbildning som motsvarande minst två års heltidsstudier, och således 400 YH-poäng, så som behandlingspedagog, socialpedagog eller socionom. Du har vidare minst 2 års arbetslivserfarenhet av arbete på HVB och har god kännedom om socialtjänstlagen.
Meriterande är att du besitter metodkunskap inom MI, lågaffektivt bemötande samt har god kunskap om NPF-diagnoser.
Dina personliga kvalifikationer:
Vi söker dig som är driftig, positiv och engagerad. Som person har du ett genuint människointresse och gillar att motivera och inspirera och att arbeta med dig själv som redskap för att uppnå förändring.
Eftersom tjänsten innefattar ensamarbete är det vidare av stor vikt att du är lugn och trygg i din person och att du inte räds att fatta självständiga beslut. Du tror på allas lika rättigheter och på människans kapacitet och förmåga till förändring och bedriver arbetet utgångspunkt i Patias värdegrund.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Innan anställning kommer vi att be om ett utdrag ur polisens misstanke- och belastningsregister.
Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök nu

Sommarvikariat till Patia Speciallösningar HVB

Läs mer Mar 4
Om verksamheten

Patia Speciallösningar bedrivs utifrån konceptet en till en behandling. Det innebär att den placerade bor i en egen bostad med personal dygnet runt. Den placerade har således en egen personalgrupp och det finns ej andra placerade i samma lokaler.

Verksamheten vänder sig till barn och unga som har svårigheter att klara sin dagliga livsföring och med, utagerande beteende, aggressivt beteende och/eller annat avvikande beteende som gör att de har svårigheter att fungera i grupp. Målsättning för verksamheten är att den placerade efter avslutad placering på Patia Speciallösningar ska kunna återgå till en mindre personalintensiv verksamhet såsom familjehem, stödboende eller kollektivt HVB. Verksamheten kan ta emot barn och unga i åldrarna 12-21 år.

Verksamheten är belägen i Flemingsberg och Bandhagen.

Om tjänsten:

Vi söker flera medarbetare som kan arbeta hos oss i sommar. Tjänsten är en visstidsanställning under perioden v 25-32. Tjänsten motsvarar ca 90% där du arbetar på ett rullande schema med arbete vardag, kväll och varannan helg med sovande jour.

Din profil

Vi söker dig som är driven, engagerad och har lätt för att samarbeta. Du är strukturerad och har god förmåga att ta ansvar. Du har eller har påbörjat en två-årig eftergymnasial utbildning som är adekvat för arbetet såsom socialpedagog, behandlingspedagog eller motsvarande enligt arbetsgivarens bedömning.

Då tjänsten innefattar ensamarbete är det av vikt att du är en lugn och trygg person som kan fatta självständiga beslut. Du besitter ett genuint människointresse där du förstår vikten av att alltid sätta den enskildes behov i främsta rummet.

Meriterande är tidigare arbete på HVB för barn och unga.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Du ska behärska svenska i både tal och skrift samt ha god datorvana.

Inför anställning kommer vi att be om utdrag ur polisens misstanke- och belastningsregister.

Intervjuer hålls löpande så skicka in dig ansökan redan idag!

Ansök nu

Bli en del av vårt team

Läs mer Feb 7
Vi söker nu fler kollegor till vår verksamhet Patia Speciallösningar HVB.

Patia Speciallösningar bedrivs utifrån konceptet en till en behandling. Det innebär att den placerade bor i en egen bostad med personal dygnet runt. Den placerade har således en egen personalgrupp och det finns ej andra placerade i samma lokaler.

Verksamheten vänder sig till barn och unga som har svårigheter att klara sin dagliga livsföring och med, utagerande beteende, aggressivt beteende och/eller annat avvikande beteende som gör att de har svårigheter att fungera i grupp. Målsättning för verksamheten är att den placerade efter avslutad placering på Patia Speciallösningar ska kunna återgå till en mindre personalintensiv verksamhet såsom familjehem, stödboende eller kollektivt HVB. Verksamheten kan ta emot barn och unga i åldrarna 12-21 år.

Verksamheten är belägen i Flemingsberg och Bandhagen.

Om tjänsten

Vi söker två behandlingspedagoger. Respektive tjänst motsvarar ca 90% och utgår från ett rullande schema med arbete vardag, kväll och helger med sovande jour.

Som behandlingspedagog på Patia Speciallösningar arbetar du tillsammans med kollegor utifrån den enskildes behov. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av klientnära arbete utifrån socialtjänstens uppdrag och den genomförandeplan som upprättas tillsammans med den unge. Därutöver innefattar tjänsten en rad administrativa arbetsuppgifter som daglig journalföring, månadsrapportering och arbete med riskanalyser.

Som anställd på Patia är du viktig del av ett team men då tjänsten innefattar ensamarbete är det av vikt att du är en lugn och stabil person som kan fatta självständiga beslut.

Dina formella kvalifikationer:

Du har en för målgruppen relevant eftergymnasial utbildning som motsvarande minst två års heltidsstudier, och således 400 YH-poäng, så som behandlingspedagog, socialpedagog eller socionom. Du har vidare minst 2 års arbetslivserfarenhet av arbete på HVB och har god kännedom om socialtjänstlagen.

Meriterande är att du besitter metodkunskap inom MI, lågaffektivt bemötande samt har god kunskap om NPF-diagnoser.

Dina personliga kvalifikationer:

Vi söker dig som är driftig, positiv och engagerad. Som person har du ett genuint människointresse och gillar att motivera och inspirera och att arbeta med dig själv som redskap för att uppnå förändring.

Eftersom tjänsten innefattar ensamarbete är det vidare av stor vikt att du är lugn och trygg i din person och att du inte räds att fatta självständiga beslut. Du tror på allas lika rättigheter och på människans kapacitet och förmåga till förändring och bedriver arbetet utgångspunkt i Patias värdegrund.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Innan anställning kommer vi att be om ett utdrag ur polisens misstanke- och belastningsregister.

Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Statens Institutionsstyrelse

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Statens Institutionsstyrelse .

HR-specialist inom kompetensutveckling

HR-specialist/HR-adviser
Läs mer Okt 11
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.


På huvudkontoret i Solna Business Park är vi ca 300 medarbetare och tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare.


Arbetsbeskrivning
Har du gedigen erfarenhet av kompetensutveckling i arbetslivet och utveckling av digitala insatser för lärande? Har du kunskap och erfarenhet av att arbeta med digital utbildningsproduktion och LMS? Vill du tillsammans med kollegor vara med och driva utvecklingsarbetet med kompetensutveckling inom SiS? Då kan du vara den vi söker.

Du kommer att medverka och driva arbetet med att utveckla SiS arbete med kompetensutveckling till mer flexibelt och arbetsplatsnära lärande. Det innebär bland annat samordning av kortare och längre utvecklingsuppdrag för att skapa kompetensutvecklingsinsatser som ger god effekt utifrån verksamhetens behov. Du kommer även att få handleda och stödja organisationen i att driva utvecklingen av en lärande kultur inom hela myndigheten. Via omvärldsbevakning bidrar du till utvecklingen av morgondagens lärmiljö.
Exempel på arbetsuppgifter är:


• Att formge, helt eller delvis digitala kompetensutvecklingsinsatser
• Medieproduktion för digitalt lärande
• Bidra i att driva utvecklingen av arbetet med kompetensutveckling i myndigheten
• Bidra i utvecklingen av myndighetens kompetensportal
• Att arbeta med olika digitala verktyg så som t.ex. LMS, författarverktyg för utveckling av effektiva och kvalitativa insatser för kompetensutveckling.
• Vara med och driva utvecklingen av sektionen och våra gemensamma arbetssätt

Kvalifikationer
Krav:


• Högre utbildning inom pedagogik, alternativt flerårig erfarenhet av lärande i arbetslivet och/eller digital design och produktion för lärande.
• Erfarenhet av självständigt arbete med produktion av digitalt/blandat lärande.
• Aktuell erfarenhet av att utveckla teknikförstärkt lärande och lärande i vardagen.
• Erfarenhet av operativt arbete med LMS.

Meriterande:


• Erfarenhet av att driva och medverka i förändringsarbete.
• Utbildning och/eller erfarenhet inom interaktionsdesign och användarcentrerat arbete.
• Erfarenhet av projektledning.
• Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i annan myndighet.

På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap.

Anställning: 
En tjänst är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. 

En tjänst, visstidsanställning 12 månader. 

Tillträde enligt överenskommelse. 

Ansökan: 
Välkommen att registrera din ansökan med aktuell CV och personligt brev i vårt rekryteringsverktyg senast den 2023-11-01.

Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen.  

 

SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.

För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.

Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/

Ansök nu

Kvalificerad utredare till SiS

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 6
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.


På huvudkontoret i Solna Business Park är vi ca 300 medarbetare och tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare.


Arbetsbeskrivning
Har du god kunskap om statens besluts- och budgetprocess? Har du erfarenhet som projektledare i kvalitetsutvecklingsprojekt inom offentlig verksamhet? Motiveras du av att arbeta med styrnings- och uppföljningsfrågor? Då kan den här tjänsten vara något för dig.

Vi förstärker huvudkontoret och söker nu en kvalificerad utredare/verksamhetsutvecklare, som vill vara med och utveckla styrningen och uppföljningen av SiS verksamhet. Du har troligen arbetat i rollen som utredare, verksamhets controller, strateg, eller motsvarande.

Du kommer in i ett spännande skede med omfattande utveckling och förstärkning inom områdena styrning, analys och uppföljning. Det innebär att du kommer bli involverad i olika utvecklingsinsatser för att förstärka och utveckla myndighetens styrning och skapa de bästa förutsättningarna för SiS uppdrag. Detta innebär att leda och/eller delta i olika interna utvecklingsprojekt. Projektarbetets inriktning och omfattning kan vara varierande. Därför behöver du ha ett flexibelt förhållningssätt och motiveras av att ha en arbetsvardag som är innehållsmässigt omväxlande.

Tjänsten ingår i ett team som har huvudansvaret för att ta fram myndighetens verksamhetsplan, genomföra tertial- och månadsuppföljningar, ansvara för årsredovisning och framtagande av delar av budgetunderlag samt portföljstyrning. Ytterligare ansvarsområden är att samordna arbetet med intern styrning och kontroll samt stödja kärnverksamheten att bland annat utveckla sin uppföljning. 

Du kommer att arbeta brett med styrningsfrågor i myndigheten samt få egna ansvarsområden utifrån enhetens uppdrag. Din roll som utredare kommer vara både bred och central i uppdraget inom myndigheten. Uppdraget kommer innebära många kontaktytor. Du kommer vara en nyckelperson och rådgivare för ledningsgrupp och andra chefer i våra processer.

Kvalifikationer
Krav:


• Akademisk utbildning inom statsvetenskap, ekonomi eller juridik.
• God kunskap om statens besluts-och budgetprocess.
• Erfarenhet av att leda komplexa projekt.
• Kommunikativ med god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift, på svenska.

Meriterande:


• Projektledarutbildning
• Erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet.

 

För att lyckas i rollen är du ansvarstagande och mån om att ditt arbete håller hög kvalitet. Du levererar enligt bestämd tidplan. Du har god förmåga att samarbeta och bygga relationer i samverkan med andra. Du är självgående och driver dina uppgifter med uthållighet mot uppsatta mål. Du har mycket god förmåga att läsa och förstå komplicerade underlag, både talade och skrivna. Du producerar även egna dokument av hög kvalité.

På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap.

Anställning: 
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. 

Ansökan: 
Välkommen att registrera din ansökan med aktuell CV och personligt brev i vårt rekryteringsverktyg senast den 2023-10-29.

Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. 

 

SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.

För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.

Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/

Ansök nu

Redovisningschef till SiS

Redovisningschef
Läs mer Sep 26
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.


På huvudkontoret i Solna Business Park är vi ca 300 medarbetare och tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare.


Är du erfaren chef och ledare inom en ekonomifunktion? Har du flerårig erfarenhet av operativt redovisningsarbete? Motiveras du av utvecklingsarbete inom redovisning och ekonomistyrning? Då kan du vara den vi söker.

Arbetsbeskrivning
SiS är en myndighet i stor förändring och vi bedriver många spännande och utvecklande projekt inom redovisning och ekonomistyrning. För att säkerställa stabila förutsättningar för en god redovisning och ekonomistyrning i vardagen och samtidigt skapa möjligheter för utveckling, söker vi nu en enhetschef till vår redovisningsenhet.

Redovisningsenheten är en nyetablerad enhet och är en del av myndighetens ekonomisektion. Som enhetschef för redovisningsenheten rapporterar du till myndighetens ekonomichef.

Enheten ansvarar för SIS finansiella redovisning, bokslut, betalningar och löpande ekonomiska frågeställningar. Enheten ansvarar för att utveckla och uppdatera SiS interna rutiner för redovisning, betalningar, utlägg m.m. I enhetens uppdrag ingår också att kommunicera och ge support till och utbilda SIS anställda i dessa frågor. Inom enheten arbetar för närvarande sju medarbetare, som kommer vara direkt underställda enhetschefen.

Som enhetschef har du det övergripande ansvaret för enhetens uppgifter. Du bidrar med sakkunnigt stöd till enhetens arbete med att proaktivt utveckla SiS regler och rutiner för redovisning, löpande ekonomiska frågeställningar samt även externa krav och interna behov av ledningsinformation och beslutsunderlag.

Ansvarsområden för enhetschefen innefattar att kvalitetssäkra och genomför ekonomiprocessens alla delar, från faktura till bokslut, analys och årsredovisning. Sektionen ansvarar för myndighetens ekonomisystem, kund-, leverantörs- och anläggningsreskontra, fakturering och bokslut. Du har goda kunskaper om intern styrning och kontroll och kan på ett pedagogiskt sätt omsätta dina expertkunskaper till verksamhetens behov. Ansvaret innebär även att agera rådgivande, normerande och stödjande till huvudkontoret och SiS ca 30 institutioner, placerade från norr till söder inom Sverige.

Enhetschefen ansvarar för att leda, organisera och fördela arbetet, samt för att coacha, samordna, och skapa förutsättningar för utveckling av medarbetarna på enheten och att främja en teamkänsla på enheten. I din roll som chef ansvarar du för medarbetarnas arbetsmiljö. Du förväntas bidra till en öppen, samarbetsinriktad, ansvarstagande och respektfull kultur. 

Vi söker en kollega som vill vara med och möjliggöra denna spännande och utvecklande resa.
Inom ekonomisektionen är samarbetet mellan kollegor gott, där vi tillsammans vill främja en positiv och lärande arbetsmiljö.

Kvalifikationer
På SiS månar vi om ett gott ledarskap. Det innebär att du som chef och ledare tar ansvar för helheten, agerar som en god förebild, driver utveckling, främjar ett gott samarbete och är tydlig i din kommunikation. Läs mer om vårt ledarskap.

Krav:


• Universitets- eller högskoleexamen med inriktning redovisning, alternativt annan likvärdig utbildning.
• Flerårig erfarenhet av operativt redovisningsorienterade arbetsuppgifter.
• Erfarenhet från statlig verksamhet.
• Flerårig chefserfarenhet, företrädesvis inom en ekonomifunktion.
• Hög IT-mognad med goda kunskaper i Officepaketet, främst i Excel.
• Kommunikativ, med god förmåga att uttrycka sig väl, i tal såväl som i skrift, på svenska. 

Meriterande:


• Operativ erfarenhet av ekonomisystemet Unit4 ERP (f.d UBW/Agresso).
• Operativ erfarenhet av Visma Proceedo.
• Fördjupad kunskap och erfarenhet inom något specifikt redovisningsområde.
• Erfarenheter av digitalisering inom arbetsområdet.
• Fortutbildningar inom ekonomistyrning.

För att lyckas i rollen är du erfaren ledare som utgår du från helheten och stöttar medarbetarna att tillsammans nå myndighetens mål.
Du är serviceinriktad och kommunikativ med god förmåga att samarbeta med din omgivning. Du arbetar strukturerat och levererar enligt uppsatt tidplan med god kvalité. Du är även nyfiken och tar gärna initiativ. Då ekonomisektionen står inför stora förändringar behöver du vara lösningsorienterad och flexibel och ser förändring som en utvecklingsmöjlighet. 
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. 

 

Anställning: 
Tjänsten är tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. 

Ansökan: 
Välkommen att registrera din ansökan med aktuell CV och personligt brev i vårt rekryteringsverktyg senast den 2023-10-22.

Tester kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. 

SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.

För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.

Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/

Ansök nu

Verksamhetsutvecklare som vill göra skillnad

Organisationsutvecklare
Läs mer Sep 15
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.


På huvudkontoret i Solna Business Park är vi ca 300 medarbetare och tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare.


Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av arbete med styrning och uppföljningsfrågor inom offentlig verksamhet? Har du god kunskap om regelverk för intern styrning och kontroll? Motiveras du av att arbeta med utveckling inom verksamhetsstyrning? Då kan den här tjänsten vara något för dig.

Vi förstärker huvudkontoret och söker nu en verksamhetsutvecklare som vill vara med och utveckla styrningen och uppföljningen av SiS verksamhet. Du har troligen arbetat i rollen som verksamhets controller, strateg, eller motsvarande.

Du kommer in i ett spännande skede med omfattande utveckling och förstärkning inom områdena styrning, analys och uppföljning. Det innebär att du kommer bli involverad i olika utvecklingsinsatser för att förstärka och utveckla myndighetens styrning och skapa de bästa förutsättningarna för SiS uppdrag. Detta innebär att leda och/eller delta i olika interna utvecklingsprojekt. Projektarbetets inriktning och omfattning kan vara varierande. Därför behöver du ha ett flexibelt förhållningssätt och motiveras av att ha en arbetsvardag som är innehållsmässigt omväxlande.

Tjänsten ingår i ett team som har huvudansvaret för att ta fram myndighetens verksamhetsplan, genomföra tertial- och månadsuppföljningar, ansvara för årsredovisning och framtagande av delar av budgetunderlag. Ytterligare ett ansvarsområde är att samordna arbetet med intern styrning och kontroll samt stödja kärnverksamheten att bland annat utveckla sin uppföljning. Utöver det ingår även ett ansvar för att utbilda i frågor om intern och extern styrning på myndighetens grundutbildningar för nyanställda.

Du kommer att arbeta brett med styrningsfrågor i myndigheten samt få egna ansvarsområden utifrån enhetens uppdrag. Din roll som verksamhetsutvecklare kommer vara både bred och central i uppdraget inom myndigheten. Uppdraget kommer innebära många  kontaktytor. Du kommer vara en nyckelperson och rådgivare för ledningsgrupp och andra chefer i våra processer.

Kvalifikationer
Krav


• Akademisk utbildning inom ekonomi, statsförvaltning eller annan relevant inriktning.
• Flera års erfarenhet av att arbeta med styrning och uppföljningsfrågor inom offentlig verksamhet, gärna på strategisk nivå.
• God kunskap om regelverket för intern styrning och kontroll.
• Arbetat på myndighet eller inom offentlig sektor.

Meriterande


• Erfarenhet av verktyget Hypergene, eller motsvarande system.
• Erfarenhet av att arbeta med portföljstyrning.
• Erfarenhet av att göra riskanalyser.
• Erfarenhet av att ha lett projekt eller arbetsgrupp inom området.
• Kunskap om SiS verksamhetsområde.

För att lyckas i rollen är du en mycket intresserad av att arbeta med styrningsfrågor och processer för planering och uppföljning och är van vid att på ett pedagogiskt sätt förmedla resultat och analyser utifrån aktuell målgrupp. Som person är du nyfiken och har lätt för att sätta dig in i nya kunskapsområden och tar gärna initiativ till att finna lösningar. Du tar ansvar och driver med uthållighet ditt arbete framåt. Med god förmåga att strukturera och prioritera ditt arbete tar du dig an arbetsuppgifter på ett systematiskt och noggrant sätt. Du har god förmåga att lösa uppgifter såväl självständigt som tillsammans med andra. Du är lyhörd och har förmåga att skapa goda relationer med din omgivning.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

För frågor kontakta sektionschef Annika Andersson Ribbing.

Anställning: 
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. 

Ansökan: 
Välkommen att registrera din ansökan med aktuell CV och personligt brev i vårt rekryteringsverktyg senast den 2023-10-06.

 

SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.

För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.

Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/

Ansök nu

Analytiker som vill bidra till utveckling inom SiS

Verksamhetsanalytiker
Läs mer Sep 11
Arbetsbeskrivning
Är du erfaren analytiker som har kunskap inom kvantitativt och/eller kvalitativt analysarbete? Motiveras du av att bidra med stöd till myndighetsledning och verksamhet? Drivs du av utvecklingsinriktat arbete i en myndighet i förändring? Då kan du vara den vi söker.

Vi förstärker huvudkontoret och bygger upp en analysenhet för att stärka vår förmåga till analys och uppföljning av SiS verksamhet och resultat. Vi söker nu analytiker som vill vara med i arbetet att utveckla myndighetens verksamhetsanalyser. Du har troligen tidigare arbetat i rollen som utredare, analytiker eller verksamhets controller. Som analytiker på SiS kommer du att ha en central och viktig roll i arbetet med att utveckla och stärka vår förmåga till analys och uppföljning av SiS resultat. Du kommer tillsammans med dina kollegor att planera, utveckla och genomföra löpande uppföljning. Du gillar att arbeta såväl med verksamhetsanalyser som med utveckling av systemstöd för analys. För en av tjänsterna ser vi gärna sökanden med erfarenhet av att arbeta med HR-data.

Du kommer att arbeta med datahantering, bearbetning och såväl kvantitativa som kvalitativa analyser. Inom myndigheten används analysverktyget Qlik som hanterar data från olika verksamhetssystem. Du kommer att ha ett nära samarbete med andra avdelningar, såväl stödavdelningar som kärnverksamhetsavdelningar. Utöver verksamhetsutveckling finns alltid behov av löpande uttag av data för exempelvis hantera utlämning av uppgifter.

Som analytiker deltar du i arbetet med att utveckla SiS kvalitetsledningssystem och egenkontroller. Du arbetar både strategiskt långsiktigt men även operativt genom att ha förmåga att snabbt kunna stödja myndighetsledningen med underlag och analyser i enskilda frågor.

Avdelningen och sektionen står inför förändringar vilket ställer krav på nytänkande och förmåga att se behov och lösningar ur olika perspektiv. Det är viktigt att vara beredd på att organisationen till delar kan ändras när gränsdragningar till andra verksamheter inom avdelningen ses över.

Kvalifikationer
Krav


• Relevant akademisk utbildning.
• Erfarenhet av analysarbete och/eller utvärderingar, med kunskaper i kvantitativ eller kvalitativ analys.
• Mycket god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig tydligt i tal och skrift på svenska.

Meriterande


• Erfarenhet av arbete med analyser och utvärderingar av HR-data.
• Erfarenhet av arbete med analyser och utvärderingar inom offentlig verksamhet.
• Erfarenhet av och kunskap om metod-, kvalitets- eller verksamhetsutveckling.
• Erfarenhet av projektledning.
• Systemvana och kunskap inom Business Intelligence (BI) och gärna erfarenhet av att ha arbetat med verktyget Qlik Sense.
• Erfarenhet av att presentera verksamhetsstatistik för chefer och medarbetare.   

För att lyckas i rollen har du en mycket god analytisk förmåga och är van vid att på ett pedagogiskt sätt förmedla resultat och analyser utifrån aktuell målgrupp. Som person är du nyfiken och har lätt för att sätta dig in i nya kunskapsområden och tar gärna initiativ till att finna lösningar. Du tar ansvar och driver med uthållighet ditt arbete framåt. Med god förmåga att strukturera och prioritera ditt arbete tar du dig an arbetsuppgifter på ett systematiskt och noggrant sätt. Du har god förmåga att lösa uppgifter såväl självständigt som tillsammans med andra. Du är lyhörd och har förmåga att skapa goda relationer med din omgivning.  

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap.

För frågor kontakta sektionschefen Annika Andersson Ribbing.

Anställning: 
Två tillsvidareanställningar på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. 

Ansökan: 
Välkommen att registrera din ansökan med aktuell CV och personligt brev i vårt rekryteringsverktyg senast den 2023-10-02.

 

 

SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.

För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.

Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/

Ansök nu

Chef till sektionen för arbetsgivarpolitik inom SiS

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Aug 30
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.


På huvudkontoret i Solna Business Park är vi ca 300 medarbetare och tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare.


 

Har du bred erfarenhet av arbete med HR-frågor? Motiveras du av att bidra till att skapa effektiva team tillsammans med kompetenta medarbetare? Har du intresse av att både leda och att skapa förutsättningar som gör att dina medarbetare växer? Stimuleras du av förändringsarbete och att bidra till utveckling inom SiS. Då kan det vara dig vi söker. 

Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en chef till sektionen för arbetsgivarpolitik. Sektionen är en av tre sektioner på HR-avdelningen och ansvarar för arbetsgivarpolitiska frågor inkluderat lokala kollektivavtal, arbetsrättsligt stöd och rådgivning, facklig samverkan, lönebildning samt myndighetens HR-system. Du kommer även att vara ansvarig för lönefunktionen i samarbete med Statens servicecenter. I sektionen ingår även fem HR-partners som är ansvariga för att ge brett konsultativt HR-stöd till myndighetens chefer.
Sektionen består idag av 15 medarbetare med olika kompetenser inom sektionens ansvarsområden.
Som sektionschef ingår du i avdelningens ledningsgrupp, tillsammans med HR-direktören och sektionscheferna för de andra sektionerna(sektionen för kompetensförsörjning och arbetsmiljö samt sektionen för kompetenscenter). Du är direktrapporterande till HR-direktören. 



Rollen som sektionschef innebär att säkerställa kontinuerligt förbättringsarbete, normering och praxis inom SiS sakområden så att SiS arbetar likvärdigt, rättssäkert och effektivt inom samtliga sakområden. Du har verksamhets-, budget- och personalansvar. Som chef ansvarar du för att säkerställa en god arbetsmiljö inom sektionen. Du ansvarar för att leda arbetet inom sektionen som består av kvalificerade och erfarna medarbetare. Du leder och fördelar arbetet utifrån principen om ett aktivt medarbetarskap där du lyfter och ger utrymme för medarbetarnas kompetens och förmåga. 

I ditt uppdrag kommer du att få möjlighet att utveckla, leda och driva HR-frågor i en myndighet i förändring. SiS befinner sig i ett viktigt förändringsarbete och det pågår flera parallella utvecklingsinsatser för att stärka ledningen, styrningen och stödet till verksamheten. Som sektionschef förväntas du att bidra i HR-avdelningens strategiska utvecklingsarbete och stärka sektionens bidrag till helheten.



HR-avdelningen har för närvarande ett stort fokus på att utveckla stödet till verksamheten men har också flera viktiga uppdrag som bland annat handlar om en ny grundutbildning för nya medarbetare, en sammanhållen organisation för kompetensutveckling inom myndigheten, frågor om arbetstid och arbetstidsförläggning samt en trygg och säker arbetsmiljö för medarbetare på SiS.

 
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Universitets- eller högskoleutbildning inom ett ämnesområde som bedöms som relevant för anställningen.
• Aktuell dokumenterad chefserfarenhet inkluderande fullständigt verksamhets- budget och personalansvar.
• Kunskap och operativ erfarenhet av strategiskt arbete inom HR-området.
• Erfarenhet av att leda i förändring.
• Erfarenhet av arbete i statlig myndighet.
• Kommunikativ, med god förmåga att uttrycka sig väl, i tal såväl som i skrift, på svenska.

Vi ser det också som meriterande om du har förståelse av det arbetsgivarpolitiska området.

För att lyckas i rollen som chef behöver du ha goda förutsättningar att utöva ett gott ledarskap. I SiS menar vi att ett gott ledarskap innebär att du tar ansvar för helheten och förverkligar SiS vision och mål. Du arbetar för att våra mål nås genom att skapa goda strukturer, arbetssätt och kultur. Du tar tag i utmaningar och agerar med mod. Du är en god förebild och visar tillit till dina medarbetares och kollegors kompetens och uppmuntrar dem till utveckling och att ta eget ansvar. Du involverar dina medarbetare i vårt utvecklingsarbete och skapar förutsättningar för ett aktivt medarbetarskap och för en lärande organisation. Du främjar ett gott samarbete inom SiS och med andra samarbetspartners. Du är trygg och stabil och skapar delaktighet och engagemang. Med god kommunikativ förmåga skapar du positiv dialog med din omgivning.

Läs mer om vårt ledarskap. 

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.

 

Anställning: 
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan: 
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 2023-09-20.

Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. 

SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.

För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.

Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/

Ansök nu