Stockholm: Handläggare för innovation kring samhällets transportutmaningar

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggare för innovation kring samhällets transportutmaningar i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2022-03-23 // Varaktighet: Heltid

Är du samhällsintresserad och nyfiken på hur vi kan lösa olika utmaningar med hjälp av innovation? Har du tankar kring hur vi kan lösa samhällets transportutmaningar? Hållbar mobilitet handlar om att göra det möjligt för både människor och gods att förflyttas på sätt som är effektiva, hälsosamma och klimatneutrala samtidigt som de är tillgängliga för alla. Vi söker dig som vill göra skillnad på riktigt.
 
Vi erbjuder
För dig som vill bidra till omställningen till ett hållbart samhälle erbjuder vi en spännande tjänst. Hos oss tar du del av den senaste utvecklingen inom forskning och innovation, exempelvis inom transportsektorn och mobilitet. 
 
Arbetet präglas av spännande möten och samarbeten med olika sektorer och discipliner. Du breddar ditt nätverk i Sverige och internationellt. Vid din sida har du kollegor med ett stort engagemang och specialistkompetens inom flera områden.
 
På Vinnova uppmuntrar vi ett ständigt lärande och att ta vara på idéer. Vi har en stimulerande arbetsmiljö och ett öppet arbetsklimat där idéer och diskussioner uppmuntras. 
Vår arbetsplats är formad utifrån värden som respekt, ansvarstagande och mod.
 
Rollbeskrivning och arbetsuppgifter 
I Vinnovas uppdrag ingår att identifiera angelägna samhällsutmaningar och att stärka Sveriges förmåga att möta dem. I din roll kommer du främst att arbeta med Vinnovas satsningar inom området Hållbar mobilitet. Du kommer även att involveras i andra områden där du samarbetar över avdelningsgränser kring gemensamma frågeställningar. 
 
Tillsammans med kollegorna arbetar du med att planera, utforma och vidareutveckla Vinnovas satsningar. Du processleder olika satsningar och initiativ. 
 
Du medverkar i alla delar av processen med att främja och finansiera forsknings- och innovationsprojekt. I ditt uppdrag ingår att handlägga och bedöma bidragsansökningar samt att följa upp de projekt som finansieras för att säkerställa bästa effekt av de bidrag vi fördelar.
 
Vinnova fungerar som expertmyndighet inom innovationsområdet vilket innebär att du som handläggare svarar på frågor och företräder Vinnova nationellt och internationellt, exempelvis inom internationella program. En central del i ditt uppdrag är att hålla dig uppdaterad och att främja erfarenhetsutbyten och samverkan mellan aktörer från olika sektorer. 
 
Kvalifikationer 
Utbildning: 
- Akademisk utbildning inom ett för tjänsten relevant område. 
Erfarenhet och kunskap: 
- Minst fem års arbetslivserfarenhet kring hållbarhet och innovation, gärna inom transportsektorn och mobilitetsområdet.
- Erfarenhet av att självständigt arbeta med resultatinriktade projekt för att nå komplexa mål där integration av perspektiv från olika aktörer krävs.
- Erfarenhet av att leda komplexa processer i ett föränderligt sammanhang.  
- Erfarenhet av att företräda en verksamhet inför samarbetspartners, kunder och beslutsfattare.
- Erfarenhet av att leda andra i team.
- Vana vid att kommunicera kring komplexa frågor på ett lättförståeligt sätt.
Språkkunskaper: 
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
 
Meriterande kvalifikationer: 
-Fördjupad kunskap eller erfarenhet inom ett för tjänsten relevant område, exempelvis inom transportområdet, mobilitet, trafik- och samhällsplanering, policy, miljö eller klimatfrågor.
- Erfarenhet av att arbeta inom det svenska forskning- och innovationssystemet.
- Erfarenhet av att analysera en bransch, ett område eller en organisation utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
- Ett etablerat nätverk inom ett för tjänsten relevant område, i Sverige eller internationellt.
 
Personliga egenskaper 
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och motivation. 
 
Vi söker dig som har helhetsperspektiv och som ser komplexa sammanhang. Du kan sätta dig in i nya områden och trivs med att växla mellan strategiska och operativa uppgifter. Att proaktivt komma med initiativ, förnya och förändra faller sig naturligt för dig. Du har förmåga att prioritera och driva ditt arbete framåt.
 
För att lyckas i rollen är det viktigt att kunna samarbeta med andra, både internt på Vinnova, med andra svenska organisationer och internationellt. Du trivs i sociala sammanhang och är van vid att presentera inför grupp. Du anpassar kommunikationen efter åhörarna på ett pedagogiskt och professionellt sätt.
 
I din roll kommer du att möta specialister inom olika funktioner, där analytisk förmåga är en framgångsfaktor. Du har kapacitet att navigera i komplexa strukturer, vilket betyder att du är lyhörd och arbetar situationsanpassat. I den del av ditt arbete som rör administration av offentliga medel arbetar du noggrant.
 
Givetvis delar du våra värderingar respekt, ansvarstagande och mod, och lever efter dessa i ditt dagliga arbete.
 
Placering 
Vi tillämpar hybridarbete, där våra medarbetare har möjlighet att kombinera arbete hemifrån och på kontoret. Vårt aktivitetsbaserade kontor på Mäster Samuelsgatan 56 i centrala Stockholm är vår huvudarbetsplats.
 
Anställningsform och tillträde 
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning. Vi önskar att du börjar så snart som möjligt (med hänsyn till eventuell uppsägningstid).  
 
Om Vinnova 
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta. Vinnova investerar cirka tre miljarder kronor varje år och har cirka 200 medarbetare med kontor i Stockholm samt filialer i Bryssel, Tel Aviv och Silicon Valley.
 
Vår vision är att vara Sveriges mest attraktiva statliga arbetsgivare. För att nå dit ger vi dig bland annat goda möjligheter till kompetensutveckling, friskvård och flexibla arbetstider. Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och de kvaliteter som kulturell och etnisk mångfald tillför verksamheten. Läs gärna mer om oss och vårt arbetsgivarerbjudande här
 
Kontakt 
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Andreas Netz, enhetschef på avdelningen Samhällsutveckling, via telefon 08-473 3086 eller e-post andreas.netz@vinnova.se
 
Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp. 
 
Fackliga kontaktpersoner 
Företrädare för ST är Per Norman 08-473 3173. För SACO är det Karin Stenström 08-473 3152 och Charlotte Furusten 08-473 3036.
 
Ansökan
Välkommen att ansöka till oss via vår rekryteringsportal senast den 2022-04-13. Bifoga examensbevis, betyg eller intyg som styrker din akademiska utbildning. 
 
#LI-Hybrid

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Projektledare Institut

Läs mer Jan 16
Vill du stärka demokratin och bidra till en jämlik skola? Har du erfarenhet av projektledning och analytiskt arbete på nationell eller internationell nivå? Bli en del av Berättarministeriets värderingsdrivna team i Stockholm!

Om rollen

Berättarministeriets institut har en strategisk uppgift att sprida empirin, det vill säga den ackumulerade erfarenheten och kunskapen från vår pedagogiska verksamhet, genom analyser, rapporter, seminarier och andra kunskapsspridande insatser. Institutet ansvarar även för att koordinera och förvalta Berättarministeriets tresektoriella samverkan i syfte att erbjuda en långsiktig lösning för svensk skola och i förlängningen demokratin. I institutets huvudsakliga ansvarsområden ingår bland annat:

- att kartlägga, analysera och sammanställa underlag och rapporter utifrån verksamhetens uppdrag

- att vara ett stöd till vår generalsekreterare och ledning med underlag och PM i kontakt med offentlig sektor och strategiska partnerskap

- dialoger med institutionella aktörer avseende forskning, VFU och utbildningar

- strategisk kommunikation avseende bland annat seminarier och konferenser, folk- och opinionsbildning och omvärldsbevakning inklusive administration

Nu söker vi en projektledare till institutet med förankring i analytiskt arbete och projektledning som vill bidra till vår vision och strategi genom att driva projekt och arbetsuppgifter inom ramen för institutet. Som projektledare arbetar du i nära samarbete med i första hand generalsekreterare, institutansvarig och övriga kollegor på Berättarministeriets institut.

Arbetsuppgifter

- Leda och delta i projekt som institutet ansvarar för, exempelvis utvärderingar och undersökningar

- Driva strategisk kunskapsspridning såsom konferenser, omvärldsbevakning, hantering av inbjudningar och kontaktlistor samt remissvar

- Driva arbete med public affairs (PA) genom att bland annat ta fram rapporter, texter och underlag

- Driva samarbeten med lärosäten

- Bidra med stöd vid partnerskap och upphandling av tjänster från och samverkan med offentlig sektor

- Bidra till verksamhetsberättelse, förvaltningsberättelser och halvårsrapporter

- Stötta Berättarministeriets ledning med koordinering, underlag och PM i kontakt med Regeringskansliet, kommun och andra samhällsinstitutioner

- På ett ansvarstagande och genuint serviceinriktat sätt driva stora och små uppgifter parallellt där behovet uppstår, liksom bistå olika administrativa uppgifter på kansliet såsom inköp

- Finnas tillgänglig för och delta i utbildningscentrens dagliga aktiviteter

Vi tror att du

- Är värderingsdriven och har förmåga att omsätta värderingar i handling för att skapa förändring

- Är samhällsengagerad och har erfarenhet av samhällsnyttiga institutioner

- Är en van och stark skribent

- Har god förmåga att kunna sätta dig in i nya områden och självständigt driva processer framåt

- Har en stark analytisk förmåga

- Är drivande, tar initiativ och arbetar för att nå uppsatta mål

Formella krav

- Behärskar svenska i tal och skrift

- Högskole/universitetsexamen inom statsvetenskap eller liknande utbildning av relevans för tjänsten

- Erfarenhet av analytiskt arbete på nationell/internationell nivå inom offentliga uppdrag, företrädesvis inom utbildningssektorn.


- Erfarenhet från att ha arbetat uppdrags- och projektbaserat

- Erfarenhet av kunskapstunga verksamheter (önskvärt)

Berättarministeriet som organisation & arbetsplats

Berättarministeriet är en kunskapsutvecklande och relationsbyggande organisation som erbjuder en arbetsplats för dig som vill utvecklas, både som människa och professionellt. Vi är måna om vår personal och lägger både tid och energi på att växa tillsammans och bilda ett starkt team. Att följa med i samhällsdebatten, ta till sig ny kunskap, diskutera och reflektera är för oss viktiga beståndsdelar i yrkeslivet. På Berättarministeriet är det självklart att förkovra sig, såväl individuellt som tillsammans. Våra kärnvärden syftesdriven, utvecklingsfokuserad och modig är ständiga navigationsstöd, och alla beslut fattas utifrån nyttan för de skolor och lärare vi finns till för.

Berättarministeriets pedagogiska verksamhet är våra skolprogram, vilka består av undervisningsaktiviteter på plats i våra utbildningscenter eller enbart i klassrummet samt läromedel med lärarhandledningar och elevmaterial. Genom våra program stöttar vi lärare med syfte att stärka elevernas språk- och kunskapsutveckling och lärarens kompetensutveckling och undervisning.

Nyfiken på hur verksamheten i våra utbildningscenter ser ut? Titta gärna på filmerna på Berättarministeriets Youtube-kanal (https://www.youtube.com/channel/UC_wUsizZ6Wbet5SS0YwCWDA)!

Vi arbetar mycket i projektform, vilket ger möjlighet att vara med och bidra inom områden som inte är direkt knutna till yrkesrollen. Självledarskap och feedback är för oss viktiga delar i en lärande organisation. Vill du vara med och göra skillnad på riktigt, samtidigt som du lär och utvecklas i en utvecklingsfokuserad och syftesdriven organisation? Då kan Berättarministeriet vara platsen för dig.

Ansökan och övrig information

Sista ansökningsdag är den 5 februari 2024. Rekrytering sker löpande med tillsättning snarast enligt överenskommelse.?Vi kommer att återkoppla till samtliga kandidater när tjänsten har tillsatts.

Tjänsten avser heltid med huvudsaklig placering i Stockholm, och är en visstidsanställning på två år med goda möjligheter till tillsvidareanställning. 35 dagar semester och friskvårdsbidrag om 5000 kr/år. Övriga villkor enligt kollektivavtal.

Vid frågor kontakta Amanda Bååth, HR-ansvarig:
amanda.b@berattarministeriet.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Jurist 1 eller Handläggare 3

Läs mer Mar 21
Arbetsbeskrivning
I den aktuella tjänsten kan du förvänta dig att hantera följande arbetsuppgifter:
Du kommer att utföra självständigt arbete baserat på riktlinjer och praxis. Det innebär att du kommer att ha ansvar för att utarbeta olika förslag, till exempel beslutsunderlag, och sedan planera och följa upp ärenden. Det kan även innebära att du behöver utreda, granska och handlägga olika ärenden samt fatta beslut i mindre komplexa situationer. Efter att du har genomfört utredningar förväntas du rapportera resultat och ge förslag på beslut. Dessutom ingår det i dina arbetsuppgifter att analysera och utvärdera olika arbetsuppgifter och projekt samt att arbeta med utredande och/eller samordnande uppgifter. Du kommer också att ansvara för att genomföra och följa upp olika aktiviteter.





Ansvarsområden
I denna tjänst kan nedan arbetsuppgifter förekomma;
självständigt arbete utifrån riktlinjer och praxis
utarbeta förslag, exempelvis beslutsunderlag
planera och följa upp ärenden
utreda, granska och handlägga ärenden, samt fatta beslut i enklare ärenden
avrapportera utredningsresultat och ge förslag på beslut
analysera och utvärdera arbetsuppgifter och projekt
arbete av utredande och/eller samordnande karaktär
genomföra och följa upp aktiviteter.


Kvalifikationer
För att vara lämplig för denna roll bör du uppfylla följande kompetenskrav:
Ha en högskoleutbildning eller likvärdig utbildning inom det relevanta området. Antingen juristutbildning, paralegal-utbildningar och affärsjuridiska utbildningar.
Ha minst tre års arbetslivserfarenhet från liknande arbete.
Besitta goda kunskaper i MS Office eller likvärdiga program.
Kunna kommunicera flytande på både svenska och engelska, både i tal och skrift.


Om företaget

Randstad
På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

Ansök nu

ESV söker utredare – bidra till bättre konsekvensutredningar

Läs mer Apr 24
Nytt
Är du en driven och resultatorienterad person som har kunskap om och erfarenhet av konsekvensutredningar i offentlig verksamhet? Vill du vara med och driva vårt nya uppdrag med fokus på datadrivna metoder för att förbättra och effektivisera konsekvensutredningar?

Regeringen har beslutat om en ny konsekvensförordning som ställer tydligare krav på konsekvensutredningar och gett ESV ett nytt uppdrag. Därför söker vi en kollega till vårt team vars uppdrag är att bidra till att skapa högkvalitativa beslutsunderlag för en effektiv och ändamålsenlig lagstiftning och en kunskapsbaserad samhällsutveckling.

Dina arbetsuppgifter 
Som utredare inom området konsekvensutredningar kommer du att:  


• Spela en central roll i metodutveckling, vägledning och utbildning inom området konsekvensutredning.
• Leda olika utvecklingsprojekt.
• Samarbeta med myndigheter, akademiska institutioner och andra för att säkerställa hög kvalitet i innehåll och i processer.
• Kontinuerligt utforska och implementera ny teknik som kan förbättra effektiviteten och precisionen i olika metoder.
• Vi ser gärna att du driver utvecklingen av digitala verktyg som stödjer konsekvensutredningar, särskilt med fokus på tillämpning av generativa språkmodeller.

Vi erbjuder en dynamisk och framåtblickande arbetsplats där du får möjlighet att påverka och forma framtiden för konsekvensutredningar. Du blir en del av vårt datalabb där experimentella och innovativa idéer välkomnas.

Din bakgrund och kompetens

• Akademisk utbildning inom områden som dataanalys, statistik, ekonomi eller motsvarande som vi som arbetsgivare bedömer relevant.
• Erfarenhet av och god förståelse för både teoretiska och praktiska aspekter av konsekvensutredningar och samhällsekonomiska analyser.
• Stark analytisk förmåga och problemlösningskompetens.
• Grundläggande kunskaper i dataanalys med Python, R eller liknande är meriterande.
• Erfarenhet av att arbeta med AI-verktyg och datadrivna metoder inom analys eller forskning är meriterande.

Dina personliga egenskaper

• Strukturerad och resultatorienterad; du organiserar och planerar ditt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller deadlines.
• Intresserad och nyfiken, håller dig à jour inom ditt område.
• God samarbets- och kommunikationsförmåga, du anpassar dig och hittar lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet.
• Kreativ och öppen för nya lösningar, t.ex. när det gäller att integrera och tillämpa nya tekniker som AI och datadrivna verktyg.

Mer om oss
Vi söker dig som delar våra värdeord - öppna, professionella och utvecklingsinriktade - och som vill vara med på vår resa mot att bli en myndighet i toppklass.Våra öppna lokaler finns centralt i Stockholm och det finns möjlighet att arbeta delvis på distans. På esv.se kan du läsa mer om hur det är att arbeta hos oss och se en film där medarbetare berättar varför de valt ESV som arbetsgivare.

Så här rekryterar vi
Vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 22 maj 2024. Du ansöker genom att besvara ett antal urvalsfrågor samt bifogar CV och personligt brev i vårt rekryteringssystem. Intervjuer kan komma att ske löpande. Tillträde sker enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. 

Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Martin Sparr, telefon 08-690 44 41. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Jenny Carlson, HR-generalist, telefon 08-690 43 59 alternativt på hr@esv.se. Fackliga kontaktpersoner är Elisabeth Perntz, ordförande Saco-S, elisabeth.perntz@esv.se och Agnes Berglund, ordförande ST, agnes.berglund@esv.se.

Varmt välkommen med din ansökan!
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster

Ansök nu

Erfaren handläggare SUA med SÄK-kompetens

Läs mer Apr 23
Vill du göra Sverige och Försvarsmakten säkrare? På Försvarsstabens Suasektion kan du göra det varje dag tillsammans med kompetenta och drivande kollegor inom Säkerhetsskyddad upphandling med säkerhetsskyddsavtal (SUA)

Om verksamheten
Som handläggare SUA tillhör du Försvarsstabens Stödenhet vid Försvarsmaktens Högkvarter och ingår i den Kommersiella avdelningens Suasektion. Avdelningen ansvarar för Försvarsmaktens kommersiella verksamhet med upphandling och avtal på den strategiska nivån. Suasektionen ansvarar för att omhänderta säkerhetsskyddad upphandling och avtal på den myndighetsgemensamma nivån. Suasektionen bidrar även med metodstöd inom SUA-området till hela Försvarsmakten. Avdelningen och sektionen samverkar med alla försvarsgrenar och stridskrafter såväl som med närliggande myndigheter som FMV och MUST.

Huvudsakliga arbetsuppgifter 
Som handläggare SUA arbetar du tillsammans med övriga kollegor inom Suasektionen med upphandlingsförfaranden som kan innebära krav på säkerhetsskydd på den myndighetsgemensamma nivån inom Försvarsstaben. Den myndighetsgemensamma nivån avser upphandlingar där hela eller stora delar av Försvarsmakten är avropsberättigade. Fokus ligger på ramavtalsnivå med säkerhetsprövning av leverantörernas ledning och styrelse.

Du stödjer även avdelningen och sektionschefen med samverkan mot övriga delar av Försvarsmakten samt andra myndigheter inom försvarsområdet, främst avseende exponering av säkerhetskänslig verksamhet vid upphandlingsförfaranden (säkerhetsskyddad upphandling med säkerhetsskyddsavtal – SUA).

Suasektionen arbetar i nära samverkan med Försvarsstabens säkerhetssektion (FST STAB SÄK). Sektionen kommer från halvårsskiftet i samverkan med FST STAB SÄK att ta ett större ansvar för såväl analyser inför säkerhetsskyddade upphandlingar som uppföljning av de säkerhetsrelaterade kraven i säkerhetsskyddsavtalen varför tidigare erfarenhet och kompetens inom säkerhetstjänst och säkerhetsskyddsanalys kommer att vara mycket viktiga för oss i bedömningen av dig. Sektionen har idag en hög kompetens inom SUA. Du kommer att vara en viktig komponent i att vidareutveckla hela sektionen inom säkerhetsområdet med målet att bredda gruppens kompetens från handläggare SUA till att bli säkerhetshandläggare med SUA och SÄK-kompetens.

Exempel på arbetsuppgifter:


• Utarbeta och upprätta säkerhetsskyddsavtal vid upphandlingsförfaranden.
• Genomföra grundutredning och säkerhetsprövning av styrelse och ledning hos upphandlade företag.
• Vid behov genomföra grundutredning och säkerhetsprövning av företagens personal och konsulter.
• Samordna förstagångsbesök vid upphandlade företag.
• Förvalta ingångna säkerhetsskyddsavtal.
• Stödja Avdelningen och Sektionen i arbetet med Säkerhetsskyddsanalys, Särskild säkerhetsskyddsbedömning, Lämplighetsprövning mm.
• Delta i sektionens metodstödsarbete kopplat till SUA.
• Medverka vid utarbetandet, utveckling och vidmakthållande av styrande och beskrivande dokument för SUA-funktionen.
• Medverka vid genomförande av utbildningar.
• Bistå enheter inom Försvarsstaben och SUA-företag med bl.a. stöd inom egen funktion samt genomföra utbildningsinsatser.
• Delta i övriga vid Försvarsstaben vanligt förekommande arbeten.

KRAV
Kvalifikationer


• Eftergymnasial utbildning inom för tjänsten relevant område, militär eller civil
• Flerårig och dokumenterad arbetslivserfarenhet inom säkerhetsskydd/säkerhetstjänst
• Aktuell och relevant erfarenhet som handläggare/utredare eller motsvarande
• Kunskap och erfarenhet om SUA-upphandling och säkerhetsprövning
• Kunskap om sekretesslagstiftning och informationsklassning
• Kunskap om Säkerhetsskyddslagen
• B-körkort
• God förmåga att kommunicera i tal och skrift.

Dina personliga egenskaper
Arbetet kräver att du har en mycket god förmåga att samarbeta med andra och en god förmåga att planera, genomföra och på egen hand slutföra ditt arbete. Du är stresstålig och besitter en mycket god förmåga att anpassa dig till nya arbetsuppgifter. Du är säkerhetsmedveten, har integritet och uthållighet samt är ordningsam och strukturerad i ditt arbete.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

MERITERANDE


• Erfarenhet från hantering av avtalsfrågor
• Genomförd säkerhetsutbildning (SUA/SÄK) vid statlig myndighet
• Kunskap om och erfarenhet av Försvarsmaktens organisation och arbetssätt
• Aktuell och relevant erfarenhet av att utbilda större och mindre grupper

Övrig information
Anställningsform: tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning för dig som inte tidigare är anställd inom Försvarsmakten.
Tillträde: snarast enligt överenskommelse.
Arbetsort: Stockholm. Nationella resor ingår i tjänsten.

Upplysningar om befattningen
Rekryterande chef Jakob Gille

För uppgifter om anställningsvillkor m.m.
HR-generalist Anna Reijner

Fackliga företrädare
OFR/O HKV Arne Nilsson
SACO HKV Camilla Robertsson
SEKO HKV Lise-lotte Larsson

Ovanstående kontaktpersoner nås via myndighetens växel på 08-788 75 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-05-20. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
-----------------------------------------------------
Information om det rekryterande förbandet:

I Högkvarteret finns överbefälhavaren och generaldirektören. Högkvarteret har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs från 2023-01-01 av försvarsstaben, operationsledningen, militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt Högkvarterets stabsavdelning och fristående enheter för tillsyn.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Handläggare till Signalunderrättelseverksamheten

Läs mer Apr 23
På FRA arbetar vi med något som ingen annan gör i Sverige, och det kan du bli en del av. Oavsett yrkesroll är vi med och gör samhällsnytta genom att bidra till ett meningsfullt syfte — tillsammans arbetar vi med unika uppgifter för Sveriges säkerhet och integritet.

Vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter med goda möjligheter till egen utveckling och vi är övertygade om att en blandning av människor med olika bakgrund skapar en dynamisk och kreativ arbetsmiljö – våra olikheter är vår styrka.

Vill du göra samhällsnytta och bidra till Sveriges oberoende i världen? Vi söker nu en handläggare med ansvar för stöd till svenska militära operationer. På FRA arbetar vi med unika uppgifter – för Sveriges säkerhet och integritet.

Om FRA
Omvärlden är FRA:s arena. Vår uppgift som underrättelsetjänst är att skydda Sverige mot de allvarligaste hot som kan riktas mot ett samhälle – militära angrepp, terrorism och cyberattacker. Vi gör det för att skydda det viktigaste vi har – vår trygghet, vår demokrati och vårt sätt att leva. Genom vår kunskap om omvärlden kan vårt land förbereda sig och möta hoten i tid. Vi är experter på cyberområdet och signalspaning och en larmklocka för militära hot. Vi är också i kärnan av det svenska cyberförsvaret och skyddar de viktigaste verksamheterna och den viktigaste infrastrukturen från angrepp. För att klara våra kärnuppdrag krävs avancerade tekniklösningar. Tillsammans har vi en unik uppgift, som vi löser med kunskap och kompetens som vi är ensamma om i Sverige.

För din trygghet. För vår demokrati. Varje dag. Året om.

Ditt uppdrag
Som handläggare hör du till en enhet inom avdelningen för signalunderrättelser.  Avdelningen för signalunderrättelser bedriver signalspaning enligt lagen om signalspaning i försvarsunderrättelse­verksamheten. Avdelningen levererar underrättelserapporter och andra tjänster till myndighetens uppdragsgivare. Du kommer att ha ansvar inom ram för verksamhetsområdet stöd till svenska militära operationer.

I rollen som handläggare är dina huvudsakliga arbetsuppgifter framförallt att:

Arbeta strategiskt med kontorets verksamhets- och processutveckling


Initiera och ansvara för kontorsövergripande studier och utredningar


Initiera, utveckla och genomföra utbildningsinsatser


Stötta kärnverksamheten och verksamhetens chefer/övriga enheter


Samordna och upprätthålla olika projekt samt den beslutande processen för verksamheten vid kontoret


 

Du har många interna kontakter med avdelningens olika funktioner men även med andra avdelningar inom FRA samt externa kontakter.  Resor inrikes och utrikes kan förekomma.

Du kan
Vi söker dig som har:

Universitets eller högskoleutbildning med relevant inriktning, alternativt förvärvat motsvarande kunskap genom arbetslivserfarenhet


Erfarenhet från arbete vid underrättelse- eller säkerhetstjänstmyndighet alternativt från Försvarsmakten


Goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift


Grundläggande kunskaper avseende Microsofts mjukvaror


Vi ser det som meriterande om du har:

Militär officersexamen/tjänstgöring


Erfarenhet av utbildningsverksamhet


Erfarenhet av administrativt eller handläggningsarbete


Du är
Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är självgående och har förmågan att strukturera, planera och organisera ditt arbete och driva dina processer framåt. Du söker nya perspektiv för att stimulera utveckling och följer upp hur arbetet går gentemot uppsatta mål. Du strävar efter att etablera trovärdighet och samarbetar väl med andra samt är tillmötesgående i ditt bemötande.

Vårt erbjudande
På FRA är varje arbetsuppgift en del av något större.  På ett eller annat sätt får du som medarbetare vara med och bidra till att skydda Sveriges integritet och oberoende i världen. Du är med och gör skillnad på riktigt, varje dag.

Våra medarbetare har hög kompetens, men vi kan alltid bli bättre. Därför är professionell utveckling en självklarhet för oss.  Vi erbjuder möjligheter till kompetensutveckling. Som nyanställd får du bredda din kompetens direkt med en omfattande introduktionsutbildning som ger dig en större förståelse för uppdraget och hjälper dig in i verksamheten. Som medarbetare får du också möjlighet att hitta rätt utbildningar inom ditt specialområde för att bli ännu bättre på det du brinner för.  

Vi värdesätter god hälsa hos våra medarbetare och erbjuder bland annat friskvård under arbetstid. Andra förmåner som vi erbjuder är exempelvis gym på arbetsplatsen och ledarledda aktiviteter, gratis parkering, ledighet på klämdagar, utökad föräldrapenning samt natursköna omgivningar.  

Hos oss blir du en av de bästa. På ditt sätt.

Mer information
Arbetsplatsen är belägen i närheten av Drottningholm, ca 10 min med buss från Brommaplan. Svenskt medborgarskap är ett krav då anställning vid FRA innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för att få anställning är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Vi tillämpar sex månaders provanställning. För mer information är du välkommen att kontakta rekryterande chef på telefon 010-557 53 77. Fackliga företrädare nås på 010-557 46 00.

Vi tar emot ansökningar via www.fra.se senast 2024-05-19.
Referensnummer 4630/23 .

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Verket För Innovationssystem

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Verket För Innovationssystem .

Chef för enheten Organisering och utforskande metoder (hybrid)

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 6
Arbetar du i en roll som innovationsledare och vill ha nya utmaningar? Vill du arbeta med systeminnovation i multidisciplinära team? Är du dessutom bra på att skapa laganda och utveckla och utmana dina medarbetare?

Vinnova söker dig som vill leda ett team med spetskompetens inom organisering, utforskande metoder och utvärdering. Enheten finns på avdelningen för innovationsledning. Här får du en spännande nyckelroll i vårt arbete med att snabbt omvandla ny kunskap till implementerade lösningar, som gör hållbar omställning möjlig.

Vi erbjuder
För dig som vill arbeta i skärningspunkten mellan forskning, innovation, näringsliv, offentlig sektor och policy erbjuder vi ett spännande uppdrag med ett brett arbetsfält och kontaktnät. Genom att främja samverkan både nationellt och internationellt öppnar vi upp för innovation som gör skillnad. Sverige rankas högt internationellt när det gäller forskning och innovation.

Vår vision är att vara Sveriges mest attraktiva statliga arbetsgivare. För att nå dit ger vi dig bland annat goda möjligheter till kompetensutveckling, generös friskvård och ett brett utbud av personalaktiviteter. Vi sitter i moderna lokaler i centrala Stockholm och har en öppen, innovativ och samarbetsorienterad kultur. Läs gärna mer om oss och vårt arbetsgivarerbjudande här.

Rollbeskrivning
På avdelningen Innovationsledning ansvarar vi för kompetensförsörjning, arbetssätt och verktyg inom innovationsledning.

I din roll kommer du att:


• arbeta med strategiskt, taktiskt och operativt ledningsarbete.
• prioritera och följa upp våra satsningar på forskning och innovation.
• företräda Vinnova och främja dialog och samverkan mellan aktörer.
• ha personal- och arbetsmiljöansvar för ungefär 16 engagerade och kompetenta medarbetare.
• arbeta med att utveckla och utmana medarbetare och team.
• ha ansvar för kompetensförsörjning, gemensamma arbetssätt och verktyg inom innovationsledning.

Kvalifikationskrav


• Akademisk examen inom ett för tjänsten relevant område
• Flerårig erfarenhet som chef eller ledare i en kunskapsintensiv organisation
• Erfarenhet av och kunskap om att arbeta inom området innovationsledning och designmetodik, inklusive processer, metoder och verktyg
• Erfarenhet av att leda i förändring i en komplex miljö där teamutveckling, kultur och transparens är viktiga delar
• Vana att företräda verksamheten inför representanter och beslutsfattare från olika sektorer och anpassa kommunikationen för att få genomslag
• Vana att utöva ett tydligt, coachande och inkluderande ledarskap
• Kunskap om förutsättningar för utveckling av innovationer, från idé till implementering
• Erfarenhet av att jobba i samverkansprojekt med olika sektorer, som civilsamhället, offentlig sektor, akademi, näringsliv och liknande
• God förståelse för hur ekosystemet inom innovation fungerar
• Erfarenhet av internationellt samarbete
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska

Meriterande


• Erfarenhet av arbetsmiljöansvar och vana att agera som arbetsgivarföreträdare
• Kunskap om och intresse för digitalisering och möjliggörande teknik med förståelse för datadrivna arbetssätt
• Certifierad innovationsledare
• Erfarenhet av att stötta forsknings- och innovationssamverkan i näringsliv och offentlig sektor, gärna från en politiskt styrd organisation, t ex i en statlig myndighet, kommun eller region
• Erfarenhet från myndighet eller myndighetsnära arbete
 

Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper, förmågor och motivation.

Som enhetschef kommer merparten av din tid gå åt till dina medarbetare, som har rollerna handläggare, analytiker och administratörer. Vi söker därför dig som har ett genuint intresse för människor och teamutveckling. I chefsrollen är det viktigt med ett tryggt, tydligt och inkluderande ledarskap. För att lyckas är du bra på att coacha, motivera och skapa ett öppet och förtroendefullt arbetsklimat genom dialog och lyhördhet. Det är också viktigt att du har en god självkännedom och ett reflekterande förhållningssätt.

Du kommer även att arbeta med att driva utveckling mot Vinnovas mål och vision och i det arbetet behöver du vara strukturerad, strategiskt lagd och ha en god analytisk förmåga.

Vi söker dig som motiveras av Vinnovas uppdrag att främja en hållbar samhällsutveckling och ett näringsliv som bygger lösningar som är ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbara. Våra värderingar: respekt, ansvarstagande och mod genomsyrar ditt dagliga arbete.

Placering
Vi tillämpar hybridarbete, där våra medarbetare har möjlighet att kombinera arbete hemifrån och på kontoret. Minst hälften av arbetstiden ska förläggas till vårt aktivitetsbaserade kontor på Mäster Samuelsgatan 56, som ligger ett par minuters promenad från Stockholms centralstation.

Anställningsform
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning.

Om Vinnova
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta. Läs mer på vinnova.se.

Kontakt
Kontakta gärna Jenny Elfsberg om du vill veta mer, hon är chef för avdelningen Innovationsledning, via jenny.elfsberg@vinnova.se eller telefon 073-082 5763. Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp.

Fackliga kontaktpersoner
Företrädare för ST är Lena Dalsmyr 08-473 3161. För SACO är det Karin Stenström 08-473 3152 och Charlotte Furusten 08-473 3036.

Ansök
Välkommen att ansöka till oss via vår rekryteringsportal senast 2024-02-20.

Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och de kvaliteter som kulturell och etnisk mångfald tillför verksamheten. Vinnova är en kvinnodominerad arbetsplats och vi ser gärna manliga sökanden. Vinnova arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekryteringsprocess. Det innebär bland annat att du inte behöver skicka in ett personligt brev och att du kommer att få göra arbetspsykologiska tester om du går vidare i rekryteringsprocessen.

Ansök nu

Enhetschef för hälsa och life science (hybrid)

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Jan 8
Sverige och omvärlden står inför stora utmaningar inom hälsa, till exempel samhällsekonomiska problem inom sjukvården och en ökad risk för nya pandemier. Samtidigt erbjuder framsteg inom medicin, teknik och digitalisering helt nya möjligheter att förebygga och möta dessa utmaningar. Vill du vara med och leda utvecklingen av Vinnovas arbete inom hälsa och life science i Sverige?

Vi erbjuder
För dig som vill arbeta i skärningspunkten mellan forskning, innovation, näringsliv och policy erbjuder vi ett spännande uppdrag med ett brett arbetsfält och kontaktnät. Genom att främja samverkan både nationellt och internationellt öppnar vi upp för innovation som gör skillnad. Sverige rankas högt internationellt när det gäller forskning och innovation.

Vår vision är att vara Sveriges mest attraktiva statliga arbetsgivare. För att nå dit ger vi dig bland annat goda möjligheter till kompetensutveckling, generös friskvård och ett brett utbud av personalaktiviteter. Vi sitter i moderna lokaler i centrala Stockholm och har en öppen, innovativ och samarbetsorienterad kultur. Läs gärna mer om oss och vårt arbetsgivarerbjudande här

Rollbeskrivning
Du ingår i ledningsgruppen för avdelning Hälsa. Du och din enhet bidrar till avdelningens och Vinnovas utveckling av satsningar inom hälsa och life science. Du leder ett team av 13 engagerade och kompetenta medarbetare.

Som enhetschef ansvarar du för arbetsmiljö och kompetensförsörjning på din enhet. Du följer upp och redovisar resursanvändning till ledningsgruppen. Du genomför medarbetar- och lönesamtal och stöttar i prioriteringarna av dina medarbetares uppgifter. Du för en löpande utvecklingsorienterad dialog om rimliga prestationsnivåer i förhållande till Vinnovas riktning och värdegrund. Du bidrar med ett tryggt ledarskap och säkerställer att medarbetarna utvecklas, trivs och har de bästa möjliga förutsättningarna för att leverera.

Du är också del av en eller flera områdesledningar (styrgrupper för våra prioriterade områden), som har ansvar för strategi, budget och insatsportfölj. I detta ingår att främja dialog mellan offentliga och privata aktörer, både nationellt och internationellt. Du företräder Vinnovas verksamhet och arbetet innebär tät kontakt med det svenska innovations- och forskarsamhället, näringsliv och offentlig sektor, inklusive andra statliga myndigheter.

Kvalifikationskrav
-Akademisk utbildning inom ett för tjänsten relevant område.
-Flerårig erfarenhet som chef eller ledare i en kunskapsintensiv organisation.
-Erfarenhet av och kunskap om att arbeta inom området hälsa eller life science.
-Erfarenhet av att leda i förändring i en komplex miljö där teamutveckling, kultur och transparens är viktiga delar.
-Vana att företräda verksamheten inför representanter och beslutsfattare från olika sektorer och anpassa kommunikationen för att få genomslag.
-Vana att utöva ett tydligt, coachande och inkluderande ledarskap.
-Kunskap om förutsättningar för utveckling av innovationer, från idé till implementering.
-Kunskap om hur samverkan sker mellan näringsliv, akademi och offentlig sektor samt om dessa sektorers olika utgångspunkter och intressen.
-Mycket goda kunskaper i svenska och engelska. 

Meriterande
-Erfarenhet av arbetsmiljöansvar och vana att agera arbetsgivarföreträdare.
-Kunskap om och intresse för digitalisering och möjliggörande teknik, både i utvecklingen av den egna verksamheten och inom hälsoområdet.
-Erfarenhet av att stötta forsknings- och innovationssamverkan i näringsliv och offentlig sektor, gärna från en politiskt styrd organisation, t ex i en statlig myndighet, kommun eller region.
-Erfarenhet från myndighet eller myndighetsnära arbete.

Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper, förmågor och motivation.

Som enhetschef kommer merparten av din tid gå åt till dina medarbetare, som har rollerna handläggare och administratörer. Vi söker därför dig som har ett genuint intresse för människor och teamutveckling. I chefsrollen är det viktigt med ett tryggt, tydligt och inkluderande ledarskap. För att lyckas är du bra på att coacha, motivera och skapa ett öppet och förtroendefullt arbetsklimat genom dialog och lyhördhet. Det är också viktigt att du har en god självkännedom och ett reflekterande förhållningssätt.

Du kommer även att arbeta med att driva utveckling mot Vinnovas mål och vision och i det arbetet behöver du vara omvärldsorienterad och strategiskt lagd, men även ha förmåga att samverka och bygga professionella nätverk. Du kan fatta beslut både på stora mängder information, och ibland på bristfälliga fakta. Där olika intressen står mot varandra söker du pragmatiskt en framkomlig väg.

Vi söker dig som motiveras av Vinnovas uppdrag att främja en hållbar samhällsutveckling och ett näringsliv som bygger lösningar som är ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbara. Våra värderingar: respekt, ansvarstagande och mod genomsyrar ditt dagliga arbete.

Placering
Vi tillämpar hybridarbete, där våra medarbetare har möjlighet att kombinera arbete hemifrån och på kontoret. Minst hälften av arbetstiden ska förläggas till vårt aktivitetsbaserade kontor på Mäster Samuelsgatan 56, som ligger ett par minuters promenad från Stockholms centralstation.

Anställningsform och tillträde
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning.

Om Vinnova
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta. Läs mer på vinnova.se.

Kontakt
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Laurent Saunier, chef för avdelningen Hälsa, via laurent.saunier@vinnova.se eller telefon 08-471 3108. Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp.

Fackliga kontaktpersoner
Företrädare för ST är Ulrika Yfver 08-473 3043. För SACO är det Karin Stenström 08-473 3152 och Charlotte Furusten 08-473 3036.

Ansökan
Välkommen att ansöka till oss via vår rekryteringsportal senast 2024-01-29. Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och de kvaliteter som kulturell och etnisk mångfald tillför verksamheten. Vinnova är en kvinnodominerad arbetsplats och vi ser gärna manliga sökanden. Vinnova arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekryteringsprocess. Det innebär bland annat att du inte behöver skicka in ett personligt brev och att du kommer att få göra arbetspsykologiska tester om du går vidare i rekryteringsprocessen.

Ansök nu

Analytiker med utvärderingskompetens (hybrid)

Makroanalytiker
Läs mer Dec 21
Har du arbetat med uppföljning, utvärdering och förändringsteori som beställare eller utförare? Vill du vara med och bidra till ett hållbart samhälle genom arbete med nyskapande lösningar? Vi söker dig som kan utveckla vår utvärderingsverksamhet tillsammans med våra engagerade kollegor.

Vi erbjuder
Du erbjuds en spännande och omväxlande tjänst i ett team som stödjer Vinnovas kärnverksamhet och ledning med utvärdering, uppföljning och analys.

För dig som vill bidra till forskning och innovation som kan lösa våra stora samhällsutmaningar erbjuder vi ett brett arbetsfält och kontaktnät. Vid din sida har du kollegor med ett stort engagemang och specialistkompetens inom flera områden.

På Vinnova arbetar vi tvärdisciplinärt och här finns ett starkt engagemang för att driva utveckling och förändring. Vi är organiserade i en matris vilket ger dig möjlighet att arbeta brett inom flera områden och verksamhetsutvecklande projekt.

Vår vision är att vara Sveriges mest attraktiva statliga arbetsgivare. För att nå dit ger vi dig bland annat goda möjligheter till kompetensutveckling, generös friskvård och ett brett utbud av personalaktiviteter. Vi sitter i moderna lokaler i centrala Stockholm och vi har en öppen, innovativ och samarbetsorienterad kultur. Läs gärna mer om oss och vårt arbetsgivarerbjudande här

Rollbeskrivning
Som analytiker på avdelning Innovationsledning kommer du att ingå i ett team som stöttar Vinnovas åtta verksamhetsområden kring uppföljning- och utvärderingsrelaterade frågor. Teamet arbetar med att förbättra organisationens förmåga att följa upp och lära om myndighetens satsningar. Det inbegriper även att planera och beställa utvärderingar. Du kommer att vägleda kollegor i utformning av satsningar, särskilt med avseende på förändringsteori - det som även kallas effektlogik eller interventionslogik.

Kvalifikationer
Krav
Utbildning:
- Akademisk examen eller motsvarande inom ett för tjänsten relevant område.
Erfarenhet:
- Minst fem års arbetslivserfarenhet.
- Erfarenhet av att utveckla uppföljnings- och utvärderingsmodeller.
- Erfarenhet av att stödja arbetet med att ta fram en förändringsteori.
Kunskaper:
- Hög generalistkompetens inom uppföljning och utvärdering.
- Du har minst en spetskompetens inom uppföljning och utvärdering. Det kan exempelvis handla om formativ utvärdering eller ekonometrisk analys.
- Du har mycket god kunskap om förändringsteori.
- God kommunikativ och pedagogisk förmåga.
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.

Meriterande:
- Erfarenhet av utvärderingsarbete, i rollen som utredare eller analytiker inom en offentlig organisation, eller som utvärderingskonsult på uppdrag av offentligt finansierad verksamhet.
- Erfarenhet av att anlita externa utvärderare eller handleda utvärderare.
- Erfarenhet av att beställa eller genomföra utvärderingsuppdrag där utvärderingsobjektet åtminstone delvis utgjordes av statligt finansierad forsknings- och innovationsverksamhet.
- Erfarenhet av att beställa eller genomföra uppdrag där utvärderingsobjektet innebar samverkan mellan universitet/högskola/forskningsinstitut och näringsliv.

Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och motivation.

Vi söker dig som vill bidra till ett gott arbetsklimat, till att verksamheten utvecklas och som vill göra skillnad i innovationssystemet. Du arbetar strukturerat, strategiskt och långsiktigt.

Som person är du lösnings- och resultatorienterad men också kreativ och nyfiken. Du reflekterar kring behov och delar med dig av dina kunskaper och idéer. Du ser värdet av att lyssna in och samarbeta inom Vinnova och externt med aktörerna i innovationssystemet.

Vi ser gärna att du arbetar situationsanpassat och kan pendla mellan ett analytiskt perspektiv och konkret utvecklingsarbete. Du har helhetssyn och kan snabbt sätta dig in i nya ämnen och perspektiv.

Du delar våra värderingar respekt, ansvarstagande och mod, och lever efter dessa i ditt dagliga arbete.

Placering
Vi tillämpar hybridarbete, där våra medarbetare har möjlighet att kombinera arbete hemifrån och på kontoret. Minst hälften av arbetstiden ska förläggas till vårt aktivitetsbaserade kontor på Mäster Samuelsgatan 56, som ligger några minuters promenad från Stockholms centralstation.

Anställningsform
Tjänsterna (2 st) är vikariat under 1 år. Vi önskar att du börjar så snart som möjligt.

Om Vinnova
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta. Läs mer på vinnova.se

Kontakt
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Glenn Gran, enhetschef på avdelningen Innovationsledning, via telefon 08-473 3144 eller e-post glenn.gran@vinnova.se

Med anledning av lägre bemanning under helgledigheterna är tillgängligheten större mellan den 9 januari och den 22 januari när annonsen löper ut. 

Har du frågor om rekryteringsprocessen är du alltid välkommen att mejla till rekrytering@vinnova.se

Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp.

Fackliga kontaktpersoner
Företrädare för ST är Ulrika Yfver 08-473 3043. För SACO är det Karin Stenström 08-473 3152 och Charlotte Furusten 08-473 3036.

Ansökan
Välkommen att ansöka till oss via vår rekryteringsportal senast 2024-01-22.

Vinnova arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekryteringsprocess. Detta innebär bland annat att du inte behöver skicka in ett personligt brev.

Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och de kvaliteter som kulturell och etnisk mångfald tillför verksamheten. Vinnova är en kvinnodominerad arbetsplats och vi ser gärna manliga sökanden.

Tänk på detta innan du skickar in din ansökan (i enlighet med GDPR-lagstiftningen): Din ansökan ska ej innehålla personuppgifter kring civilstånd, familjesituation/barn, sexuell läggning, ålder, hälsostatus, etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös övertygelse, eller medlemskap i fackförening.

Ansök nu

Handläggare med fokus på systeminnovation för samhällsförändring

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Dec 23
Är du intresserad av din omvärld och hur vi kan möta samhällets komplexa utmaningar med innovation? Vill du arbeta för omställningen till ett hållbart samhälle? Vi söker dig som vill stärka vår verksamhet tillsammans med engagerade kollegor

Vi erbjuder
Vi erbjuder en spännande och omväxlande roll som handläggare på innovationsmyndigheten Vinnova. För dig som vill arbeta med forskning och innovation som kan lösa stora samhällsproblem, öppnar vi upp en bred arbetsyta och ett rikt nätverk av kontakter. Du kommer att arbeta sida vid sida med kollegor som delar din entusiasm och har specialiserad kompetens inom flera områden.

Här väntar en meningsfull och dynamisk roll där du har möjlighet att göra verklig skillnad i centrum av innovationssverige. Frihet och flexibilitet i ditt arbete möjliggör stor påverkan. Du kommer att omges av spännande samarbeten över olika sektorer och discipliner. 

Vår vision är att vara Sveriges mest attraktiva statliga arbetsgivare. För att nå dit ger vi dig bland annat goda möjligheter till kompetensutveckling, generös friskvård och ett brett utbud av personalaktiviteter. Vi sitter i moderna lokaler i centrala Stockholm och vi har en öppen, innovativ och samarbetsorienterad kultur. Läs gärna mer om oss och vårt arbetsgivarerbjudande här

Rollbeskrivning
I rollen som handläggare på avdelningen för Innovationsledning kommer du att ingå i team som fokuserar på ett eller flera av Vinnovas åtta verksamhetsområden. Du kommer att arbeta med innovationsfrågor ur ett systemiskt perspektiv med särskild tonvikt på att utveckla och implementera nya arbetssätt. I ditt uppdrag involverar och inkluderar du aktörer från grupper utanför de traditionella innovationssystemen, såsom nystartade företag och aktörer i offentlig sektor och civilsamhället. Du bidrar med kunskap och metoder för systemförändring mot hållbarhet.

Vidare medverkar du i alla delar av Vinnovas arbete med att stödja innovationsprojekt. Du kommer att delta i allt från planering, utformning och vidareutveckling av insatser, till att bedöma bidragsansökningar. Du handlägger och följer upp de projekt som finansieras. Eftersom bidragen finansieras av skattemedel är det centralt att beakta hur vi får bästa effekt av de medel vi fördelar. 

Kvalifikationer
Krav
Utbildning:
- Akademisk examen eller motsvarande inom ett relevant område för tjänsten
Erfarenhet:
- Flera års erfarenhet från arbete med innovation i flera sektorer såsom privat sektor, offentlig sektor och civilsamhället
- Erfarenhet och kompetens från arbete med innovationsprocesser och det svenska innovationssystemet 
- Erfarenhet av dialoger med olika aktörer inom innovationssystemet
- Erfarenhet av processledning och strategisk design eller tjänstedesign
Kunskaper:
- Djup kunskap om innovationsprocesser och innovationsledning
- Förståelse för strategisk design och systemdesign
- Insikt i ny teknik och dess påverkan på samhället
- Insikt i hur näringslivet påverkar samhället utifrån ett hållbarhetsperspektiv
- Utvecklade kommunikativa och pedagogiska färdigheter
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift

Meriterande
- Erfarenhet av att utveckla nya innovationsprogram med systemisk ansats
- Erfarenhet av arbete med förändringsteori och uppföljning
- Erfarenhet av att leda workshops och utbildningsinsatser
- Erfarenhet av att leda team
- Erfarenhet av förändringsledning
- Erfarenhet av och kunskap om innovation genom entreprenörskap  
- Kunskap inom innovations- och policyforskning
- Kunskap inom uppföljning och utvärdering

Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och motivation.

Vi söker dig som vill göra skillnad inom innovationssystemet. Du vill bidra till verksamhetens utveckling och en positiv arbetsmiljö. Du är initiativtagande och arbetar strukturerat, strategiskt och långsiktigt.

Du är lösningsorienterad, kreativ och delar gärna med dig av dina idéer och kunskaper. Att lyssna och samarbeta är viktigt för dig, både internt på Vinnova och externt med aktörer inom innovationssystemet.

Du har förmågan att arbeta situationsanpassat och kan växla mellan analytiskt tänkande och konkret utvecklingsarbete. Din helhetssyn gör att du snabbt kan sätta dig in i nya ämnen och perspektiv.

Du delar våra värderingar respekt, ansvarstagande och mod, och låter dem genomsyra ditt dagliga arbete. 

Placering
Vi tillämpar hybridarbete, där våra medarbetare har möjlighet att kombinera arbete hemifrån och på kontoret. Minst hälften av arbetstiden ska förläggas till vårt aktivitetsbaserade kontor på Mäster Samuelsgatan 56, som ligger några minuters promenad från Stockholms centralstation.

Anställningsform
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning.

Om Vinnova
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta. Läs mer på vinnova.se

Kontakt
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Ylva Strander, enhetschef på avdelningen Innovationsledning, via telefon 08-473 3178 eller e-post ylva.strander@vinnova.se

Med anledning av lägre bemanning under helgledigheterna är tillgängligheten större mellan den 8 januari och den 15 januari när annonsen löper ut. 

Har du frågor om rekryteringsprocessen är du alltid välkommen att mejla till rekrytering@vinnova.se

Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp.

Fackliga kontaktpersoner
Företrädare för ST är Ulrika Yfver 08-473 3043. För SACO är det Karin Stenström 08-473 3152 och Charlotte Furusten 08-473 3036.

Ansökan
Välkommen att ansöka till oss via vår rekryteringsportal senast 2024-01-15.

Vinnova arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekryteringsprocess. Detta innebär bland annat att du inte behöver skicka in ett personligt brev.

Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och de kvaliteter som kulturell och etnisk mångfald tillför verksamheten. Vinnova är en kvinnodominerad arbetsplats och vi ser gärna manliga sökanden.

Tänk på detta innan du skickar in din ansökan (i enlighet med GDPR-lagstiftningen): Din ansökan ska ej innehålla personuppgifter kring civilstånd, familjesituation/barn, sexuell läggning, ålder, hälsostatus, etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös övertygelse, eller medlemskap i fackförening.

Ansök nu

Handläggare inom hälsa, life science och internationellt samarbete

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 17
Vinnovas vision är att Sverige är en innovativ kraft i en hållbar värld. Vi stödjer forskning och innovation inom hälsa och life science via nationella och internationella satsningar. Vill du bidra till forskning, innovation och lösning av systemutmaningar i ett internationellt perspektiv? Då kan du vara den vi söker.

Vi erbjuder
För dig med erfarenhet av att arbeta i strategiska EU-projekt inom life science eller internationell forsknings- och innovationsfinansiering inom hälsa och life science erbjuder vi en spännande tjänst. Den handlar om att genom partnerskap, gemensamma aktiviteter, insatser och erfarenhetsutbyten mellan EU-länderna öka innovationskraften och förmågan att möta globala samhällutmaningar inom hälsoområdet.

Du kommer att ingå i ett kompetent team som arbetar med internationella program. Du får möjlighet att göra skillnad i centrum av Sveriges innovationssystem och samtidigt bredda ditt nätverk nationellt och internationellt. Tillsammans med kollegorna utformar du Vinnovas erbjudanden om stöd till innovation, med särskilt fokus på EU-finansiering.

På Vinnova tar vi vara på idéer och uppmuntrar till diskussion och delaktighet. Vi har en stimulerande arbetsmiljö och kultur som utgår från vår värdegrund baserad på respekt, ansvarstagande och mod. Våra moderna kontorslokaler är centralt belägna nära Stockholms central.

Rollbeskrivning
Du kommer främst att arbeta inom Vinnovas område Hållbar precisionshälsa, men ditt arbetsfält kan även inbegripa andra delar av organisationen. 

Tillsammans med dina kollegor och representanter från andra EU-länder utformar, presenterar och administrerar du gemensamma satsningar inom ett antal europeiska samarbeten, som till exempel European Partnership for Personalised Medicine. Du deltar i workshops och möten och bidrar till kartläggningar, strategiska dokument och kommunikationsinsatser. Du informerar svenska företag och organisationer som söker finansiellt stöd till forsknings- och innovationsprojekt. I dina arbetsuppgifter ingår också att hantera intern och extern rapportering samt våra bidragsprojekt. I uppdraget kommer du att representera Vinnova nationellt och internationellt. Du håller dig uppdaterad genom att möta och samla aktörer, delta på konferenser, läsa rapporter och omvärldsbevaka. Du samverkar även med andra myndigheter kring forskning och innovation.

Kvalifikationer

Krav
Utbildning
- Akademiska studier inom ett för tjänsten relevant område.

Erfarenhet och kunskap
- Några års erfarenhet av arbete med forskning och innovation inom hälsa och life science
- Kunskap om EU:s forsknings- och innovationssystem, till exempel genom arbete med utformning av EU:s erbjudanden på kommissionen, eller genom medverkan i EU-projekt eller handledning av andra som sökt EU-medel.
- Erfarenhet av självständigt arbete med att leda, driva och administrera komplexa arbeten som kräver intern koordinering och förståelse för externa aktörers perspektiv och behov.
- Vana vid att hålla presentationer och företräda en verksamhet inför representanter och beslutsfattare.

Språkkunskaper
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift.

Meriterande
- Förståelse för hela värdekedjan inom hälsa (från idé- och forskningsstadiet till den faktiska användningen inom vården/omsorgen/samhället).
- Förståelse för hur samverkan sker mellan akademi, näringsliv, offentlig sektor och civilsamhället.
- Digital kompetens och systemintresse.
- Erfarenhet av utformning av innovationsinsatser för att öka möjligheten att ta forskning vidare mot implementering och nya företag.
- Vana vid att möta olika situationer i en internationell miljö.
- Vana vid att dokumentera och rapportera i administrativa system.

Personliga egenskaper
En handläggares roll och arbetsuppgifter på Vinnova är mångfacetterade, där en del uppgifter ställer krav på kreativitet och nyskapande medan andra styrs av tydliga regler och processer. När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper, förmågor och motivation.

- Du är prestigelös, nyfiken och lyhörd för andras kompetens.
- Du är öppen för nya arbetssätt och sätter dig snabbt in i nya områden.
- Du har en uthållighet som gör att du kan vänta in, förankra och driva processer från start till mål.
- Du prioriterar och organiserar ditt arbete på ett kvalitetsmedvetet och effektivt sätt, där administration är en självklar del av arbetet.
- Du är intresserad av att knyta kontakter och skicklig på att bygga nätverk.

Du delar våra värderingar: respekt, ansvarstagande och mod och lever efter dessa i ditt dagliga arbete.

Placering
Vi tillämpar hybridarbete, där våra medarbetare har möjlighet att kombinera arbete hemifrån och på kontoret. Vårt kontor på Mäster Samuelsgatan 56 i Stockholm är vår huvudarbetsplats. Vi har aktivitetsbaserade lokaler och minst hälften av arbetet förläggs till vårt kontor.

Anställningsform
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning.

Om Vinnova
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta. Vinnova investerar cirka 3,5 miljarder kronor varje år och har cirka 240 medarbetare med kontor i Stockholm samt filialer i Bryssel, Tel Aviv och Silicon Valley. Vår vision är att vara Sveriges mest attraktiva statliga arbetsgivare. För att nå dit ger vi dig bland annat goda möjligheter till kompetensutveckling, friskvård och flexibla arbetstider. Läs gärna mer om oss och vårt arbetsgivarerbjudande här

Kontakt
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta, Elisabet Nielsen, enhetschef på avdelningen Hälsa, via telefon 08-473 3107 eller e-post elisabet.nielsen@vinnova.se 

Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp.

Fackliga kontaktpersoner
Företrädare för ST är Ulrika Yfver 08-473 3043. För SACO är det Karin Stenström 08-473 3152 och Charlotte Furusten 08-473 3036.

Ansökan
Välkommen att ansöka till oss via vår rekryteringsportal senast 2023-12-08. Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och de kvaliteter som kulturell och etnisk mångfald tillför verksamheten. Vinnova är en kvinnodominerad arbetsplats och vi ser gärna manliga sökanden. Vinnova arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekryteringsprocess. Detta innebär bland annat att du inte behöver skicka in ett personligt brev.

Ansök nu

Produktägare för vår systemmiljö (hybrid)

Systemansvarig
Läs mer Okt 25
Vill du bidra till att accelerera Vinnovas digitaliseringsresa med hjälp av välfungerande systemstöd? Här blir du ansvarig för att leda utvecklings- och förvaltningsarbetet kring ett nytt verksamhetssystem och får möjlighet att göra skillnad på riktigt i innovations-Sverige!

Vi erbjuder
Vinnovas uppdrag är att öppna upp för innovation som gör skillnad. Digitalisering är ett viktigt område där vi kommer att ta stora kliv de närmaste åren. Därför etablerar vi nu en enhet inom Verksamhetsutveckling och Stöd med uppgift att driva på vår digitaliseringsresa, från enkel automation till avancerad AI.

Vi erbjuder ett sammanhang där du arbetar verksamhetsnära och i samverkan med andra myndigheter, för bästa utväxling och kvalitet. Du får goda möjligheter att bredda din kompetens och ditt nätverk. Till ditt stöd har du engagerade kollegor med olika specialisering.

Vinnova har ett öppet och innovativt arbetsklimat, där vi arbetar flexibelt och behovsanpassat. Våra moderna och aktivitetsbaserade lokaler är belägna nära Stockholms central.

Rollbeskrivning
Som produktägare tar du en ledande roll i enheten för digitalisering. Du håller ihop nyutveckling och löpande förbättringsarbete av vår plattform med fokus på kärnverksamheten. 

Du agerar utifrån en produktägarroll där du samordnar projekt inom myndighetsgemensamma utvecklingsprojekt. Du ansvarar för budget- och leverantörskontakter samt resursplanering av interna som externa utvecklingsteam.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:


• Produktägare för verksamhetens systemmiljö: Vårt nya systemstöd som är hjärtat i vår hybridmiljö (både on-prem och molnbaserat).
• Roadmap och backlog: Identifiera, prioritera och planera behov från verksamheten
• Kravhantering: Prioritera och definiera krav för systemets utveckling och förbättring.
• Utvecklingsansvarig: Driva utvecklingsarbetet som skapar förbättringar med stöd av nya arbetssätt och datadrivna processer.
• Samordning: Koordination med andra produktägare inom organisationen.
• Dokumentation: Säkerhetsställa att relevant dokumentation skapas såsom Styrdokument, Användarfall och Versionshantering.
• Styrning: Hantera avtal och budgetplanering.

Du kommer att tillhöra enheten för digitalisering och arbeta i ett tvär-disciplinärt team bestående av förändringsledare, tjänstedesigners, UX Designers, utvecklare och andra produktägare.

Kvalifikationer
Krav:
Utbildning
- Relevant eftergymnasial utbildning exempelvis inom IT, systemvetenskap, informatik eller annan relevant disciplin. 

Erfarenhet
- Minst 5 års erfarenhet av att arbeta med Microsoft plattform med djup kunskap om produkternas funktioner, integrationer och användarupplevelse.
- Vana att genomföra upphandlingar och leverantörskontrakt.
- Erfarenhet av agila arbetsmetoder.

Kunskaper
- Du har erfarenheten att arbeta från ax till limpa i modernisering av verksamhetssystem och kan leda arbetet från behovsinventering, kravformulering, utveckling till kontinuerlig förbättring.
- Du har god kunskap om Microsofts systemlandskap och förståelse för hur man knyter samman de olika produkterna till en sammansatt lösning, men även drar nytta av tredjepartslösningar.
- Du har god kunskap i att arbeta med en tjänsteorienterad arkitektur, SOA.

Språkkunskaper
-Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.

Meriterande:
- Certifiering som Produktägare.
- Certifieringar inom Microsoft systemmiljö.
- Arbetslivserfarenhet från liknande roll hos myndighet, kommun eller region.
- Vana att leda distribuerat utvecklingsarbete.

Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper, förmågor och motivation.

Här kommer du att arbeta med många olika intressenter och i dina uppgifter ligger bl a att presentera teknisk information, därför söker vi dig som är bra på att kommunicera på ett pedagogiskt och lyhört sätt. Rollen ställer även krav på god problemlösningsförmåga. Övriga kompetenser som är viktiga för oss på Vinnova är att du är en lagspelare som är förändringsbenägen, samt att du kan agera som en självgående projektledare och arbeta på ett strukturerat och ordningsamt sätt.

Du delar våra värderingar: respekt, ansvarstagande och mod, och du lever efter dessa i ditt dagliga arbete.

Placering
Vi tillämpar hybridarbete, där våra medarbetare har möjlighet att kombinera arbete hemifrån och på kontoret. Vårt kontor på Mäster Samuelsgatan 56 i centrala Stockholm är vår huvudarbetsplats.

Vi har moderna, aktivitetsbaserade lokaler och minst hälften av arbetet förläggs till vårt kontor.

Anställningsform
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning.

Om Vinnova
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta. Vinnova investerar cirka 3,5 miljarder kronor varje år och har cirka 240 medarbetare med kontor i Stockholm samt filialer i Bryssel, Tel Aviv och Silicon Valley.

Vår vision är att vara Sveriges mest attraktiva statliga arbetsgivare. För att nå dit ger vi dig bland annat goda möjligheter till kompetensutveckling, friskvård och flexibla arbetstider. Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och de kvaliteter som kulturell och etnisk mångfald tillför verksamheten. Läs gärna mer om oss och vårt arbetsgivarerbjudande här

Kontakt
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Andreas Markevärn, Chief Digital Officer/Enhetschef, via telefon 08-473 3129 eller e-post andreas.markevarn@vinnova.se

Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp.

Fackliga kontaktpersoner
Företrädare för ST är Ulrika Yfver 08-473 3043. För SACO är det Karin Stenström 08-473 3152 och Charlotte Furusten 08-473 3036.

Ansökan
Välkommen att ansöka till oss via vår rekryteringsportal senast den 2023-11-15. Vinnova arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekryteringsprocess. Detta innebär bland annat att du inte behöver skicka in ett personligt brev.

Ansök nu