Stockholm: Somaya kvinno- och tjejjour söker en kontaktperson med språkkunskaper

Hitta ansökningsinfo om jobbet Somaya kvinno- och tjejjour söker en kontaktperson med språkkunskaper i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2022-01-23 // Varaktighet: Heltid

Vill du arbeta på en arbetsplats som genomsyras av högt engagemang där du kommer arbeta målgruppsnära och har möjlighet att verkligen göra skillnad?

Nu söker vi en kontaktperson med språkkunskaper, i uppdraget att stötta individer som bor i vårt skyddade boende mot ett självständigt liv och arbeta för att främja det egna beslutsfattandet. Arbetsuppgifterna i tjänsten syftar på att så småningom förenkla för den placerade att få igång dessa processer eller att stötta med det praktiska genom att visa och lära ut tillvägagångssätt.
Uppdraget är en visstidsanställning på 100% omfattning under 1 år och med möjlighet till förlängning, med start omgående men senast 2022-03-31.
Uppgiften
I dina arbetsuppgifter ingår att vara kontaktperson till kvinnor och deras medföljande barn som placeras i våra skyddade boenden. Vi arbetar på uppdrag av socialtjänsten och erbjuder akut skydd, stöd och eftervårdsinsatser till personer utsatta för våld i nära relation.
Du kommer att vara dem behjälplig genom att ex ge stödsamtal, göra hot- och riskbedömningar, göra säkerhetsplaneringar, ge vägledning och ledsagning. Du kommer att hjälpa dina stödsökanden med olika praktiska saker, vara med som stödperson under t.ex. polisförhör och möten med olika myndigheter och i stort stötta dem att se till att få sina rättigheter tillgodosedda.
Du kommer journalföra och dokumentera dina insatser, ha nära kontakt med uppdragsgivare och skapa genomförandeplaner tillsammans med uppdragsgivare och den placerade. I uppgiften ingår också att ta vår bakjour under kvällar och helger under bestämda veckor.
Våra krav
Vi ser att du antingen har en utbildningsbakgrund som socionom, beteendevetare eller har en annan adekvat utbildning och minst 2 års arbetslivserfarenhet.
Du ska behärska ett utav följande språk: arabiska, persiska, dari, turkiska eller kurdiska.
Du ska obehindrat behärska svenska i tal och skrift.
Du ska ha en god planeringsförmåga och vara strukturerad då man är kontaktperson åt flera individer och har flera ärenden på gång parallellt.



Meriterande kunskaper
Det är en merit om du tidigare har jobbat på exempelvis, HVB-hem, som boendestödjare eller med nyanlända.
Erfarenheter av dokumentation och hot- och riskbedömningar
Kunskap/utbildning inom våld i nära relation



Personliga egenskaper
Som person har du ett ödmjukt, vänligt och omsorgsfullt förhållningssätt.
Du ska vara bekväm i att hantera svåra samtal och vara beredd på att hantera motgångar på ett positivt sätt.
Du ska vara lösningsfokuserad och ha förmågan att snabbt fatta beslut
Du är flexibel och har en hög stresstålighet då oförutsedda händelser är en del av arbetet
Du har mycket god samarbetsförmåga, både intern och externt
Du är driven i arbetet att upprätthålla god kvalitet i verksamheten och i att tillgodose och möta de behov som våra stödsökanden har.



Ansökan
Ansökan med CV och personligt brev ska vara oss tillhanda senast: 6:e februari 2022. Märk din ansökan med ”Kontaktperson” och skicka ansökan till: ansokan@somaya.se
Skicka in din ansökan idag då urval och intervjuer kommer att ske löpande.
Vi kommer att hantera alla förfrågningar gällande tjänsten via mail, därav hänvisar vi vänligt men bestämt till att kontakta oss endast via mailadressen: ansokan@somaya.se
Vi ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter och lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Kvinnojoursarbetare

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Kvinnojoursarbetare.

Kvalificerade skyddsassistenter till skyddat boende

Läs mer Feb 9
Om verksamheten
Våra skyddade boenden tar emot personer med eller utan barn som har ett skyddsbehov utifrån våld i nära relation och hedersrelaterat våld.

Om tjänsten
I arbetet som kvalificerad skyddsassistent ska du arbeta för att skapa en trygg miljö för de placerade kvinnorna och barnen. I din roll ska du bland annat följa upp den våldsutsattas skydd, säkerhet och mående. Vidare stöttar du den enskilde i myndighetskontakter med exempelvis socialtjänst, skatteverket, sjukvård, polis och jurist.

Dina arbetsuppgifter som kvalificerad skyddsassistent innefattar även ett ansvar för skydd - och stödinsatser, upprättande/revidering av genomförandeplaner och månadsrapporter. I arbetsuppgifterna ingår även barnpassning (när vårdnadshavaren har möten med polis eller jurist), samt praktiska arbetsuppgifter såsom städning och handling.

Om dig
Du har förmåga att skapa en lugn, trygg och positiv atmosfär för såväl klienter som kollegor. Du är en relationsskapande och inkännande person, samtidigt som du kan sätta gränser på ett konsekvent sätt.

Vi söker dig som kan använda din kompetens och erfarenhet på ett självständigt och målinriktat sätt. Du drivs av ett engagemang för målgruppen, är mogen och trygg samt har förmågan att hålla dig lugn i stressade och krävande situationer. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi söker dig med eftergymnasial utbildning (minst 2 år) inom socialt arbete som socialpedagog, socionom eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som lämpligt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete på skyddat boende/HVB/Stödboende.

Meriterande
Utbildning i VINR, HRV, krishantering, Trappan-samtal, FREDA, PATRIARK.

Vad vi erbjuder
Utöver en spännande roll där du får ta ansvar, driva och utveckla verksamheten erbjuds du en arbetsgivare som agerar värderingsstyrt. Hos oss blir du en del av en positiv organisation som präglas av medarbetare som är engagerade och delaktiga i verksamhetens utveckling.

Övrigt om tjänsten
Tillsvidare med provanställning.
Sysselsättningsgrad ca 85-95 %

Arbetstid: Verksamheten bemannas dygnet runt vilket innebär att arbetstiden är förlagd dagtid, kvällar, nätter (med sovande jour) och helger.

Start: Snarast/enligt överenskommelse.

I denna rekrytering genomför vi ett löpande urval och annonsen kan därmed komma att avslutas innan sista ansökningsdagen.

Vid intervju begär vi utdrag ur misstanke- och belastningsregistret som en del av vår rekryteringsprocess. Beställ ett utdrag i samband med att du skickar in din ansökan.

B-körkort är ett krav.

Ansökan ska innehålla fullständigt CV, personligt brev samt adressuppgifter. Intyg, betyg och examensbevis lämnas vid en eventuell intervju.

Välkommen med din ansökan!

Om Patia
Vi erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg samt omsorg till personer med funktionsvariationer. Vår verksamhet sätter människan i centrum och med utgångspunkt i individens situation och önskemål skapar vi en innehållsrik, trygg och utvecklande tillvaro. Kvalitet är avgörande för oss och vårt mål är att vara förstahandsvalet för klienter och beställare med höga kvalitetskrav.

Ansök nu

Kvalificerade skyddsassistenter till skyddat boende

Läs mer Jan 16
Om verksamheten
Våra skyddade boenden tar emot personer med eller utan barn som har ett skyddsbehov utifrån våld i nära relation och hedersrelaterat våld.

Om tjänsten
I arbetet som kvalificerad skyddsassistent ska du arbeta för att skapa en trygg miljö för de placerade kvinnorna och barnen. I din roll ska du bland annat följa upp den våldsutsattas skydd, säkerhet och mående. Vidare stöttar du den enskilde i myndighetskontakter med exempelvis socialtjänst, skatteverket, sjukvård, polis och jurist.

Dina arbetsuppgifter som kvalificerad skyddsassistent innefattar även ett ansvar för skydd - och stödinsatser, upprättande/revidering av genomförandeplaner och månadsrapporter. I arbetsuppgifterna ingår även barnpassning (när vårdnadshavaren har möten med polis eller jurist), samt praktiska arbetsuppgifter såsom städning och handling.

Om dig
Du har förmåga att skapa en lugn, trygg och positiv atmosfär för såväl klienter som kollegor. Du är en relationsskapande och inkännande person, samtidigt som du kan sätta gränser på ett konsekvent sätt.

Vi söker dig som kan använda din kompetens och erfarenhet på ett självständigt och målinriktat sätt. Du drivs av ett engagemang för målgruppen, är mogen och trygg samt har förmågan att hålla dig lugn i stressade och krävande situationer. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi söker dig med eftergymnasial utbildning (minst 2 år) inom socialt arbete som socialpedagog, socionom eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som lämpligt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete på skyddat boende/HVB/Stödboende.

Meriterande
Utbildning i VINR, HRV, krishantering, Trappan-samtal, FREDA, PATRIARK.

Vad vi erbjuder
Utöver en spännande roll där du får ta ansvar, driva och utveckla verksamheten erbjuds du en arbetsgivare som agerar värderingsstyrt. Hos oss blir du en del av en positiv organisation som präglas av medarbetare som är engagerade och delaktiga i verksamhetens utveckling.

Övrigt om tjänsten
Tillsvidare med provanställning.
Sysselsättningsgrad ca 85-95 %

Arbetstid: Verksamheten bemannas dygnet runt vilket innebär att arbetstiden är förlagd dagtid, kvällar, nätter (med sovande jour) och helger.

Start: Snarast/enligt överenskommelse.

I denna rekrytering genomför vi ett löpande urval och annonsen kan därmed komma att avslutas innan sista ansökningsdagen.

Vid intervju begär vi utdrag ur misstanke- och belastningsregistret som en del av vår rekryteringsprocess. Beställ ett utdrag i samband med att du skickar in din ansökan.

B-körkort är ett krav.

Ansökan ska innehålla fullständigt CV, personligt brev samt adressuppgifter. Intyg, betyg och examensbevis lämnas vid en eventuell intervju.

Välkommen med din ansökan!

Om Patia
Vi erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg samt omsorg till personer med funktionsvariationer. Vår verksamhet sätter människan i centrum och med utgångspunkt i individens situation och önskemål skapar vi en innehållsrik, trygg och utvecklande tillvaro. Kvalitet är avgörande för oss och vårt mål är att vara förstahandsvalet för klienter och beställare med höga kvalitetskrav.

Ansök nu

Timvikarie till skyddat boende, Ersta Möjlighet och Ersta Fristad

Läs mer Dec 4
Ersta diakoni är Sveriges största idéburna aktör inom vård och omsorg. Vi bedriver sjukvård, socialt arbete, utbildning och forskning, professionellt och utan vinstsyfte.

Erstas skyddade boenden har högsta säkerhetsklass, skyddsklass 3 enligt Socialstyrelsens klassifikation.

Ersta Möjlighet är ett skyddat boende för våldsutsatta kvinnor med beroendeproblematik.

Ersta Fristad är ett skyddat boende för våldsutsatta kvinnor med eller utan medföljande barn.

Erstas skyddade boende söker nu timvikarier till Erstas skyddade boenden.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär att möta våldsutsatta kvinnor och barn.

Vi arbetar utifrån kontaktmannaskap där du under ledning av socionom/behandlare tar emot jourplaceringar, deltar i säkerhetsplanering, utformar genomförandeplan och journalför.

Vi samarbeta utifrån kvinnans situation med socialtjänst samt myndighetskontakter i syfte att åstadkomma en hållbar framtidsplanering utifrån kvinnans möjligheter.

Arbetssättet är miljöterapeutiskt med vardagssituationer och vardagsmiljöer som bas i förändringsarbetet. Vi sätter stor vikt vid meningsfull vistelse och en viktig uppgift är att delta i och uppmuntra till fritidsaktiviteter.

Du stöttar kvinnan i socialkurativa insatser som att hålla kontakt med myndigheter, vårdkontakter, socialtjänst osv.

Köksuppgifter, vissa städuppgifter samt förrådshantering ingår.

Du ingår i en arbetsgrupp som kommer består av olika yrkeskategorier t.ex. socionom, undersköterska/behandlingsassistent under ledning av en socionom med särskilt arbetsledande funktion.

KVALIFIKATIONER
Du ska vara utbildad undersköterska, behandlingsassistent eller socialpedagog alternativt ha annan utbildning som vi bedömer likvärdig.

Du ska ha goda kunskaper i svenska språket och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och ha erfarenhet av att arbeta med människor från olika kulturer.

Meriterande är om du om du är socionomstuderande eller har avslutad socionomutbildning samt har erfarenhet av att arbeta med våldsutsatta kvinnor i någon form eller att du har arbetat på ett skyddat boende. Även extra språkkompetens är meriterande.

Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss! Som person är du strukturerad, trygg, flexibel, lösningsfokuserad, självgående och van att ta eget ansvar för dina arbetsuppgifter. Du är lyhörd och klarar svåra möten med värme och tålamod. Du utför alla delar i arbetet, såväl praktiska som teoretiska, med stort engagemang och ett empatiskt förhållningssätt. Du är en god förebild som och arbetar i enlighet med vår värdegrund Att se människan med värdeorden tillit, hopp och professionalism.

Då vi har en dygnet runt verksamhet är det önskvärt att du som timanställd kan hoppa in på de olika arbetspassen, dag, kväll, jour och vaken natt. Sommarvikariatet kommer bestå av mestadels vaken-nattpass.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Vi tar enbart emot kvinnliga sökande.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Medial Intuitiv Vägledare

Läs mer Sep 7
Vi bildar ett nytt team av vägledare som använder sin intuition för att hjälpa våra kunder att hitta svar på olika problem i livet, t ex kroppen, sinnen, själen, relationer etc.
För att det ska bli verkligt behöver vi dig som har den gåvan och vill gärna bidra till någon annans liv, vill vara en guide tillsammans med änglar, guider etc. Vikten ligger på dig, dina erfarenheter och gåvor, och inte utbildningar och meriter - men de kan vara till fördel.
Är du utbildad medium är det ett plus. Men inget krav. Vi testar dig om vi känner att du är rätt person.
Du ska tycka det är roligt att jobba hemifrån på telefon och ha telefonen nära dig hela tiden då du är i tjänsten.
Du ska kunna komma överens om din arbetstid från halv till heltid, även helger och kvällar om du vill och det finns plats.
Det finns även möjlighet för utbildning och vidare-utveckling, tillväxt tillsammans och stöd i din roll.


Vi ser att du är open-minded och du har inga fördömar och se gärna bortom personen framför dig, samt har en stark intuition. Du behöver inte vara fulllärd. Vi kan hjälpa dig vidare. Har du erfarenhet av arbete på spå och vägledningslinje kan vara meriterande men inget krav.
Vi ser fram emot att du vill växa tillsammans med oss.
Ingen formell utbildning krävs. Det är meriterande om du kan andra språk. Kollegor som kan andra språk som engelska, arabiska och somaliska är också välkomna.


Du skickar din ansökan genom ansökningslänken nedan . Arbetet sker på distans.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Ansök nu

Kontaktperson

Läs mer Jul 24
Vilket resultat är du i denna roll ansvarig för?
Att stötta och stärka den våldsutsatta till att ta sig igenom uppbrott från våldsutövare genom praktiskt, teoretiskt och emotionellt stöd så att individen vid avslutad placering har de verktyg och det nätverk som behövs för ett fortsatt tryggt liv. Att genomföra och dokumentera arbetet på ett sätt som imponerar.
Vem vi vill att du ska vara?
Du är en person som är kompetent med hög arbetsmoral och god möjlighet att lära dig nya saker fort. Du har en inre drivkraft att konstant utvecklas, är självsäker och vågar stå för dina åsikter samtidigt som du är ödmjuk och självkritisk för att ständigt söka förbättring. Du är en person som vet hur du ska agera för att skapa förutsättningar för att tillgodose behoven
Du har en stark psykisk immunitet. Du vågar kliva ur din bekvämlighetszon och är bekväm med att hålla många bollar i luften samtidigt. Extra meriterande är om du talar fler språk utöver svenska. Du förväntas även vara entreprenöriell.
Vad menar vi på Sapling med entreprenöriell?
Entreprenöriell handlar om en individs förhållningssätt och vilka attityder man har till idéer. Hur snabbt kan man omvandla en idé eller tanke till konkret handling. En förmåga att kunna utvärdera och effektivisera. Sapling tror att det är viktigt för våra medarbetare att träna på ett förhållningssätt där man ser möjligheter istället för låsningar.
Vi är medvetna att inom socialt arbete så finns både positiva och negativa associationer med ordet entreprenörskap eller entreprenöriell. Vår uppfattning som en privat utförare är att det är lutar mer åt det negativa, tyvärr. Låt oss försöka förklara oss och se om du är med på tåget. Sapling drivs av att skapa resultat som gynnar våra klienter och vår uppdragsgivare. För detta behövs en inställning där vi är kompetenta inom vårt område, kreativa och kan omvandla idéer till konkreta handlingar. Vi finner lösningar på komplexa situationer. Vi arbetar utifrån ett strukturerat arbetsprocess där vi vågar utmana oss själva och vår omgivning.
Vi har till våra roller inom organisationen ett rollavtal som förtydligar vilka beteenden som efterfrågas och vilka resultat som förväntas uppfyllas.
Vad förväntar vi oss mer utav dig?
Du bidrar aktivt till en god social miljö genom att vara en stöttande och god arbetskamrat, deltar i sociala aktiviteter, hjälper till att introducera nya medarbetare samt motverkar aktivt all form av särbehandling.
Men givet alla seriösa antaganden hittills vad vore en arbetsplats utan humor och skratt.
Detta är en operativ roll som konstant kräver pusselläggande med en stor vilja att lösa utmaningar som uppstår. Vi söker någon med en stor flexibilitet i sin tillvaro och möjlighet att vid kort varsel ställa in sig för tjänstgöring.
Vad du kan förvänta dig av oss?
Vi stöttar alltid våra medarbetare att ta nya kliv i sina yrkesroller och rekryterar ofta internt till nyckelpositioner. Vi har kollektivavtal. Vi har extern handledning och har flera olika mötesforum för att skapa förutsättningar att nå våra mål och vision. I rollen får du möjlighet för utvecklingstid som är för att omvandla dina intressen och passion så det skapas värde för dig, Sapling och samhället i stort.
Vilka län har vi mest behov just nu?
Skåne, Östergötland och Södermanlands län.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Somaya Kvinno- och Tjejjour

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Somaya Kvinno- och Tjejjour .

Somaya kvinno- och tjejjour söker en digital kommunikatör

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Sep 20
Vill du arbeta på en arbetsplats som genomsyras av högt engagemang och där det finns utrymme för delaktighet och personlig utveckling?
Somaya kvinno- och tjejjour är en ideell förening som stöttar kvinnor och HBTQI-personer med utländsk bakgrund som är utsatta för våld i nära relation och/eller lever i en hederskontext. Vi har 20 års erfarenhet och är flerspråkiga. Verksamheten bedrivs inom två verksamhetsgrenar, stöd och utåtriktat arbete. Vår stödlinje, stödchatt, vårt skyddade boende och aktivitetscenter ger individer möjlighet till självbestämmande. Vi är insatta i aktuell debatt och relevant forskning. Vi lyfter ohörda röster, sprider kunskap och arbetar för en positiv samhällsförändring.
Nu söker vi en vikarierande digital kommunikatör som ska arbeta med verksamhetens externa kommunikation i syfte att öka kännedomen om Somayas verksamhet. Som digital kommunikatör på Somaya kvinno- och tjejjour kommer du att producera, publicera och optimera digitalt innehåll för våra olika digitala plattformar såsom vår webbsida och sociala medier. Innehållet ska attrahera våra olika målgrupper genom att bidra med värdefull information om vår verksamhet och vad vi erbjuder. Det kan bestå av text, bild, ljud och rörligt material. Vi arbetar med en svårnådd målgrupp och tjänsten kräver att man är kreativ i att identifiera var våra olika målgrupper befinner sig och kan leda arbetet med den digitala kommunikation inom sociala medier, SEO, SEM och online annonsering. Du ska vara en vass skribent med fokus på sökordsoptimering och som kan anpassa din kommunikation efter målgruppen. Vi är en liten arbetsgrupp och allt vi gör är teambaserat och därför är det viktigt att man har lätt för att samarbeta, bygga relationer, och kan både leda och följa beroende på situation. En förutsättning för att lyckas i tjänsten är att man har förståelse för och motiveras av att utveckla och förbättra en organisation med den ideella sektorns förutsättningar. Vidare tror vi att tjänsten kommer passa dig som trivs i en bred roll med mycket eget ansvar.
Exempel på arbetsuppgifter är:
Löpande arbete
att vara webbredaktör för Somayas hemsida,
producera innehåll och kommunicera i digitala kanaler, främst Facebook, Instagram, Snapchat och LinkedIn,
ta fram, genomföra och analysera sociala mediekampanjer,
viss medlemskommunikation,
stötta verksamheten i det dagliga arbetet utifrån de behov som uppstår
vara behjälplig i att skriva projektansökningar samt återrapportering

Under våren 2022 lanserar vi ett nytt verksamhetsområde (ett kompetenscenter dit särskilt utrikesfödda kvinnor som har utsatts, utsätts eller riskerar att utsättas för våld i nära relation och/eller hedersrelaterat våld och förtryck är välkomna.) där kommunikatören kommer vara en viktig del i arbetet. Det innebär ett omfattande arbete i förhållande till lansering, vem och hur det ska kommuniceras i förhållande till olika målgrupper på olika språk. Projektet inkluderar:
utveckla Google analytics, SEO och SEM samt annonsering i digitala kanaler
vara webbredaktör för hemsida samt jobba med WordPress,
utveckla, koordinera, följa, sammanställa och dra slutsatser av digitala kampanjer,
arbeta aktivt med att nå målgrupper på andra språk.

Våra krav
Högskoleut­bild­ning inom kommunikation, mark­nads­föring, dig­i­tal kom­mu­nika­tion eller lik­nande.
Upp till 3 års aktuell erfarenhet av självständigt arbete med liknande arbetsuppgifter
Kunskap i analysverktyg som Google Analytics, webbpublicering (WordPress) och sökordsoptimering samt annonsering i digitala kanaler
Duktig på att formulera dig i tal och skrift

Personliga egenskaper
Lagspelare med förmåga att bygga goda relationer och van vid att arbeta i grupp
Självgående och kan både leda och följa beroende på situation.
Strukturerad och noggrann
Initiativrik
Flexibel, (villig att växla roll och arbeta över gränser när det behövs)

Tjänsten är placerad på vårt kansli i centrala Stockholm, och är ett vikariat på 12 månader på 100% med tillträde omgående. Vi har kollektivavtal genom Arbetsgivaralliansen (ideella och ideburna organisationer).
Ansökan
Ansökan med CV och personligt brev ska vara oss tillhanda senast 26 sep 2021. Frågor besvaras av Zenobia Rizvi, verksamhetschef, zenobia@somaya.se Urval och intervjuer sker löpande så skicka in din ansökan i dag. Märk din ansökan med “Vikarierande digital kommunikatör” och skicka till ansokan@somaya.se
Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Somaya Kvinno- och Tjejjour söker extrapersonal till stödverksamheten

Vårdare/Arbetshandledare/Boendestödjare
Läs mer Mar 4
Somaya kvinno- och tjejjour är en ideell förening som stöttar kvinnor och HBTQI-personer med utländsk bakgrund som är utsatta för våld i nära relation och/eller lever i en hederskontext. Vi har 20 års erfarenhet och är flerspråkiga.
Vår stödlinje, stödchatt, vårt skyddade boende och aktivitetscenter ger individer möjlighet till självbestämmande. Vi är insatta i aktuell debatt och relevant forskning. Vi lyfter ohörda röster, sprider kunskap och arbetar för en positiv samhällsförändring.


Verksamheten består av följande delar:
Skyddat boende: På uppdrag av socialtjänsten erbjuder vi skyddat boende för personer som behöver akut skydd. Vi har flertal boenden som är geografiskt utspridda. Alla som placeras i våra skyddade boenden har tillgång till egen utbildad kontaktperson. Under vistelsen på skyddat boende anordnar vi målgruppsanpassade aktiviteter på Somaya center i syfte att bryta isoleringen. Fokus ligger på att aktiviteterna ska vara självstärkande och framåtblickande.
Nationell stödlinje och chat: Vår stödlinje och chat tillhandahålls av välutbildad och mångspråkig personal som erbjuder samtalsstöd, råd och hjälp till stödsökande samt konsultation i ärenden om våld i nära relationer till yrkesgrupper inom socialtjänsten samt andra myndigheter.
Utbildningar och föreläsningar: Då vi dagligen möter och stöttar individer utsatta för våld är det viktigt för oss att dela med oss av vår erfarenhet och kunskap kring det behov som målgruppen har. Vi lyfter dessa röster genom att föreläsa och utbilda i frågor om mäns våld mot kvinnor, våld i nära relation, hedersrelaterat våld och förtryck samt olika sårbarhetsfaktorer för våldsutsatta.


Nu söker vi dig som vill arbeta extra som boendestödjare i vår stödverksamhet! Uppgiften består av schemalagd jour en vecka i månaden under kvällar, nätter och helger samt att kunna hoppa in och arbeta extra som boendestödjare vid behov. Arbetsuppgifterna i tjänsten är varierande och styrs av behoven i stödverksamheten och hos våra stödsökande, men där det övergripande uppdraget är att stötta individer mot ett självständigt liv och arbeta för att främja det egna beslutsfattandet. Arbetet kommer delvis vara schemalagt men det kommer även krävas att med kort varsel kan hoppa in vid behov. Uppdraget är en timanställning med start omgående och som inleds med en introduktion.


Uppgiften
I dina arbetsuppgifter ingår det att vara behjälplig i stödverksamheten i de behov som uppstår. Du kommer att stötta de stödsökanden med praktiska göromål, ge vägledning och ledsagning. Barnpassning och praktiska arbetsuppgifter i våra boenden kan även förekomma. Du kommer journalföra och dokumentera dina insatser. I uppgiften ingår även att bemanna vår jourtelefon under kvällar, nätter och helger en vecka i månaden och du förutsätts då vara i Stockholm. Syftet med jouren är att utgöra en trygg kontakt för de stödsökande som bor på våra skyddade boenden och vilket vid behov kan kräva utryckningar till boendena. Ersättning för detta utgår.

Våra krav


Vi ser att du är studerande inom föredragsvis vård, omsorg, eller annat människovårdande ämne.
Du ska vara flexibel och kunna ta arbetspass med kort varsel både under dagtid, kvällstid och under helger och att du kan ta dig till olika delar av Stockholm obehindrat.
Du ska ha en god planeringsförmåga och vara strukturerad då du kommer ha kontakt med flera individer och behöver vara insatt i varje individs ärende.
Vi söker i första hand dig som behärskar antingen arabiska eller persiska obehindrat i tal.

Meriterande kunskaper
Det är en merit om du tidigare har jobbat på exempelvis, HVB-hem, som boendestödjare eller med nyanlända.
Erfarenheter av dokumentation.
Kunskap/utbildning inom våld i nära relation
Körkort

Personliga egenskaper
Som person har du ett ödmjukt, vänligt och omsorgsfullt förhållningssätt.
Du ska vara lösningsfokuserad
Du är flexibel och har en hög stresstålighet då oförutsedda händelser är en del av arbetet
Du har mycket god samarbetsförmåga, både intern och externt
Du är driven i arbetet att upprätthålla god kvalitet i verksamheten och i att tillgodose och möta de behov som våra stödsökanden har

Ansökan
Ansökan med CV och personligt brev ska vara oss tillhanda senast: 31 mars 2021. Skicka in din ansökan idag då urval och intervjuer kommer att ske löpande. Märk din ansökan med ”Boendestödjare” och skicka ansökan till: ansokan@somaya.se
Vi kommer att hantera alla förfrågningar gällande tjänsten via mail, därav hänvisar vi vänligt men bestämt till att kontakta oss endast via mailadressen: ansokan@somaya.se
Vi ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter och lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Ansök nu