Stockholm: Musik- och teaterbiblioteket söker dansarkivarie

Hitta ansökningsinfo om jobbet Musik- och teaterbiblioteket söker dansarkivarie i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2021-12-02 // Varaktighet: Deltid

Musikverket är ett center för kulturarv och kulturliv inom områdena musik, teater och dans. Myndigheten samlar resurser inom kulturarv och ger stöd till musiklivet. Här finns unika arkiv, en av världens största instrumentsamlingar, ett av Europas främsta musikbibliotek och studior i världsklass för elektronmusik. Verksamheten bedrivs med medborgarperspektivet i fokus. Musikverket lyder under kulturdepartementet och innefattar Musik- och teaterbiblioteket, Svenskt visarkiv, Scenkonstmuseet, Elektronmusikstudion, Musikplattformen och skivbolaget Caprice.

 

BESKRIVNING AV TJÄNSTEN
Musik- och teaterbiblioteket har arkiv och samlingar inom musik, dans och teater. Nu söker vi en arkivarie med inriktning på konstnärlig dans. Arbetet innebär att ordna och förteckna redan befintliga dansarkiv men också att ta emot, ordna och förteckna dansarkiv som kommer in till biblioteket.

 

KVALIFIKATIONER
Du har kunskap om arkivarbete, samt praktisk och/eller teoretisk erfarenhet av konstnärlig dans. Du har en gymnasieutbildning och behärskar svenska och engelska.

Erfarenhet av arkivdatabasarbete är meriterande, liksom högre utbildning inom arkivvetenskap och dans.

Du är noggrann och flexibel i ditt arbetssätt och van vid självständigt arbete. Stor vikt fästs vid den personliga lämpligheten.

 

ANSTÄLLNINGEN
Anställningen är en visstidsanställning på deltid (50%) under 2022. Tillträde 2022-02-01 eller efter överenskommelse.

Arbetet sker på plats i biblioteket. Arbetstiden är flexibel under vardagar inom kontorstid.

 

ANSÖKAN

Välkommen med din ansökan till oss senast den 15 december 2021. Du ansöker via https://musikverket.se/lediga-tjanster/  via knappen ansök under annonsen.

 

KONTAKT
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta rekryterande chef Kerstin Carpvik, tel 08 519 554 29, e-post kerstin.carpvik@musikverket.se

Har du frågor om tjänstens innehåll är du välkommen att kontakta arkivarie Marianne Seid, tel 08 519 554 47, e-post marianne.seid@musikverket.se

Facklig företrädare: Anna Björk (SACO), tel 08 519 554 78, e-post anna.bjork@musikverket.se

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Arkivarie

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Arkivarie.

Arkivarie

Läs mer Apr 19
Arbetsbeskrivning
Vi söker efter engagerade och erfarna arkivariekonsulter för uppdrag hos vår kund, en myndighet med betydande samhällspåverkan. Vi söker konsulter med minst ett års arbetslivserfarenhet och utbildning inom arkivvetenskap eller liknande, alternativt tre års arbetslivserfarenhet som arkivarie.
Som arkivariekonsult kommer du att spela en viktig roll i att säkerställa effektiv arkivering och hantering av allmänna handlingar enligt gällande lagar och förordningar. Detta är en möjlighet att göra en betydelsefull insats inom arkivhantering och bidra till en effektiv och rättssäker förvaltning av allmänna handlingar.


Som konsult hos Randstad omfattas du självklart av kollektivavtal och har förmåner som friskvårdsbidrag, försäkringar och rabatt på träningskort och mycket mer. Utöver det erbjuds du även en mängd karriärmöjligheter, får utveckla din kompetens och får ett välfyllt CV. Söker du en arbetsgivare som erbjuder varierande uppdrag och nya kontaktnät kommer du att trivas hos oss. 







Ansvarsområden
Ta fram texter, bilder och datafiler enligt förfrågningar om allmänna handlingar.
Framtagning och utlämnande av information från fysiska arkiv, historiska samlingar eller databaser.
Organisering och förteckning av arkivmaterial.
Upprättande av arkivredovisning.
Bedömningar av innehållet i handlingar för bevarande eller gallring samt bestämning av förvaringsmetoder.
Medverkan i utformningen av riktlinjer och styrande dokument för det interna arkivarbetet.




Kvalifikationer
Högskoleutbildning eller likvärdig utbildning inom arkivvetenskap.
Minst ett (1) års arbetslivserfarenhet från liknande arbete, alternativt minst tre (3) års erfarenhet som arkivarie.
Praktisk erfarenhet av offentlig verksamhet.
Goda kunskaper i MS Office eller likvärdiga program.
Erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystem, såsom Public360, W3D3, Platina, Lipax One, Visual Arkiv med flera.
Kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och arkivariers funktion och ansvar.
Förmåga att kommunicera obehindrat på svenska, både muntligt och skriftligt.
Kunskap i standarder som OAIS, METS, PREMIS, PAIMAS är meriterande.




Om företaget

Randstad
På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

Ansök nu

Teknisk Arkivarie - Dokumentsamordnare

Läs mer Mar 19
Dokumentera är ett framgångsrikt konsultföretag specialiserat på att analysera, skriva och organisera teknisk information och dokumentation. Som medarbetare hos oss har du marknadens bästa tekniska skribenter och dokumentsamordnare som kollegor. Du jobbar med intressanta uppdrag hos våra framgångsrika kunder. Vi har korta beslutsvägar, högt i tak och växer och utvecklas med dina idéer.
Vår målsättning är att hjälpa våra kunder med kvalitativ teknisk information för både externt och internt bruk. Vi skapar fungerande rutiner och processer för dokumentproduktion enligt våra kunders behov och önskemål. Sedan Dokumentera startade sin verksamhet år 2007 har vi jobbat med ett stort antal nöjda kunder varav del flesta är stora, svenska företag i många olika branscher.
Som konsulter är våra kunders dokumentation och information vår kärnverksamhet. Teknisk förståelse och erfarenhet är viktigt likaväl som lyhördhet, social kompetens, en inre drivkraft, nyfikenhet samt ett intresse för kundens behov.
Nu söker vi en Arkivarie med erfarenhet av teknisk dokumentation. Vårt kontor ligger på Skeppsholmen, uppdraget kan utföras på kundens kontor, vårt kontor eller hemifrån. Som teknisk arkivarie arbetar du ofta med både teknisk dokumentation och allmänna handlingar. Du ansvarar för att på ett systematiskt, enhetligt och resurseffektivt sätt leda arbetet med att identifiera, sortera, förteckna, strukturera och arkivera dokumentationen som ingår i arbetet. Du följer och reviderar vid behov kundens arkiv- och gallringsplan och har vana av att tolka och tillämpa såväl extern (lag) som intern kravställning (regler och policy).
För att få en bra helhetsbild av din funktion i dokumentationens livscykel tror vi att du behöver ha arbetat med både registratur/diarie och med teknisk dokumentation i projektfas, till exempel som dokumentsamordnare i anläggningsprojekt.
Vidare ansvarar du för att:
Klargöra, skriva och följa upp arkivplan, gallringsplan och checklistor enligt behov.
Uppdatera eller skapa instruktioner efter behov.
Tidsplanera ditt arbete.
Kommunicera med informationsägare och övriga intressenter.
Stödja användare av dokumentationen och hela tiden optimera arbetssätt och processer.

Vi söker dig som:
Är utbildad arkivarie alternativt har arbetat minst 1 år som arkivarie och är insatt i kravställning och offentlighetsprincipens tillämpning.
Har erfarenhet av att jobba med administration av teknisk anläggningsdokumentation.
Har erfarenhet av projektarbete och samordning.
Är strukturerad, noggrann och drivande.
Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.
Är duktig på att kommunicera och informera både internt och externt. Rollen innebär många kontaktytor, både med kunder och leverantörer.
Är ödmjuk, prestigelös och lösningsorienterad.
Vill jobba som konsult, i ett bolag med en sund värdegrund, positiv anda och stor gemenskap.

Meriterande är:
Erfarenhet av säkerhetsklassat arbete.
Teknisk eftergymnasial utbildning.
Erfarenhet av större industriprojekt med många intressenter.
Erfarenhet av att leda och driva projekt, gärna inom energisegmentet.
Branscherfarenhet från olika tekniska miljöer.
Erfarenhet som konsult.
Erfarenhet av digitaliseringsprojekt.

Känner igen dig i beskrivningen? Skicka in din ansökan genom att fylla i formuläret till vänster. Skriv in ditt personliga brev i avsett fält eller bifoga ett brev tillsammans med ditt cv. Gör det redan idag!
Har du frågor? Slå en signal till Mette Andersson på 079-066 18 35. Vi rekryterar löpande.

Ansök nu

ARKIVARIE

Läs mer Apr 8
Arbetsuppgifter
Vi söker en engagerad och kvalificerad arkivarie som vill bidra till vår kunds arkivfunktion. Som arkivarie hos vår kund kommer du att spela en central roll i hanteringen av deras dokument och information. Du kommer även att vara delaktig för att hantera förfrågningar och säkerställa tillgängligheten av relevant material för interna och externa intressenter.

Exempel på arbetsuppgifter:
- Organisera och arkivera dokument och information enligt gällande riktlinjer och standarder.
- Genomföra klassificering, katalogisering och indexering av material för att underlätta åtkomst och sökning.
- Hantera förfrågningar från olika avdelningar inom organisationen samt externa kunder och intressenter.
- Tillhandahålla relevant information eller dokumentation i enlighet med gällande rutiner och sekretessbestämmelser.

Om oss
JobBusters är ett auktoriserat personaluthyrnings- och rekryteringsföretag som är inriktade mot tjänstemän och har funnits sen 2011. Vi på JobBusters bryr oss om våra konsulter och vårt mål är alltid att bygga långsiktiga relationer med både konsult och kund. Vårt mål är alltid att matcha våra kunders drömkandidat med våra kandidaters drömjobb!

Företagspresentation
Vår kund är en myndighet i Stockholm som arbetar för att förbättra bland annat vård och omsorg för Sveriges invånare. Här erbjuds ett meningsfullt arbete och kollegor som vill bidra till samhällsutvecklingen.

Kvalifikationer
- Du har akademisk examen inom arkivvetenskap, informationsvetenskap eller liknande område.
- Du har arbetat som arkivarie tidigare.
- Du behärskar svenska obehindrat i tal och skrift.
- Meriterande: Erfarenhet av att arbeta med arkivsystem och digitala verktyg för dokumenthantering.

Personliga egenskaper
För att passa i rollen som arkivarie hos vår kund är du självgående och ansvarstagande med förmåga att arbeta både självständigt och i team. Du är flexibel och anpassningsbar med förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt och prioritera mellan dem.

När du blir en av oss
Som konsult hos JobBusters kan du känna dig trygg med ett kollektivavtal i ryggen, tillgängliga konsultchefer och engagerade rekryterare. Du som konsult får även tillgång till vårt nätverk av spännande företag och uppdragsgivare! För oss är det viktigt att du som konsult trivs, känner en trygghet och gemenskap till oss som arbetsgivare. Vi erbjuder tjänstepension, löneväxling och möjlighet till flexpension. Du får även tillgång till vår förmånsportal, där du utöver friskvårdsbidrag har tillgång till mängder av rabatter och erbjudanden inom hälsa, hem och fritid, transport, sjukvård och mycket mer! Ditt välmående är av högsta prioritet för oss och vi erbjuder bland annat en digital lösning som hjälper våra medarbetare att hitta verktyg för att hantera vardagens alla utmaningar, både på jobbet och i privatlivet.

Tillträde och ansökan
Heltid, 40h/v. Vår kund önskar start enligt överenskommelse och uppdraget förväntas pågå till och med 2025-01-15 med chans till förlängning. Du kommer att vara anställd av JobBusters som konsult och arbeta hos vår kund i Stockholm. Vi går igenom ansökningarna löpande och i konsultvärlden går processerna oftast snabbt. Rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

Arkivarie till Skolinspektionen i Stockholm

Läs mer Apr 8
Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn och elever får lika rätt till god utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Varje enskilt barn och elev har rätt att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten består av tre verksamhetsgrenar, tillsyn, kvalitetsgranskning och tillståndsgivning. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå.

Välkommen till oss och ett meningsfullt arbete!

För oss står medborgarens behov och intressen i fokus. Vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor.

Är du en erfaren arkivarie som kan det statliga regelverket? Då har vi ett spännande arbete som väntar på dig! Tillsammans med fyra arkivarier och två registratorer bereds du möjligheten att självständigt utforma arbetssättet. Möjlighet att teckna överenskommelse för distansarbete finns. 

Arbetsuppgifter
Skolinspektionens arkiv består till stor del av material från myndighetens inspektion och tillståndsprövning. Skolinspektionen är värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd och arkivfunktionen sköter det praktiska arkivarbetet åt nämnden. Det finns ett stort allmänintresse kring Skolinspektionens allmänna handlingar. I tjänsten ingår därför utlämnande av allmän handling med tillhörande sekretessprövning i ärenden som överlämnats för arkivering.

I tjänsten ingår även att stödja myndigheten i arkivfrågor samt att förvalta myndighetens klassificeringsstruktur, dokumenthanteringsplan och övriga arkivredovisning. Du kommer även att vara delaktig i projekt rörande vidareutveckling av myndighetens e-arkiv samt göra gallringsutredningar. Arbetet innefattar även löpande arkivuppgifter så som att arkivera samt vårda, ordna och förteckna.

 Arbetet innefattar även att vid behov stödja registraturen med posthantering, diarieföring och kontakt med allmänheten. 

Kvalifikationer 
Vi söker dig som har


• Högskoleutbildning med minst 60 poäng inom arkivvetenskap eller annan arbetslivserfarenhet som Skolinspektionen bedömer likvärdig
• Minst 5 års arbetslivserfarenhet inom arkivområdet
• Goda kunskaper, både teoretiska och praktiska, om regelverk inom arkivområdet/god kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar
• Förmåga utifrån erfarenhet använda strategiska perspektiv inom arkivkunskapen

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet avseende utlämning av allmän handling inklusive sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen
• Erfarenhet av arkivrelaterat arbete inom offentlig sektor
• Arbetslivserfarenhet från statlig myndighet

Dina egenskaper
Som arkivarie behöver du ha en utpräglad ansvarskänsla för arbetsuppgifterna, ett noggrant, strukturerat arbetssätt och god dokumentationsförmåga. Du har en förmåga att snabbt förstå sammanhang i olika verksamheter och du har ett helhetsperspektiv. Vi ser gärna att du har en god kommunikativ förmåga och att du på ett lättillgängligt sätt kan uttrycka dig i tal och skrift. Dessutom behöver du ha en god samarbetsförmåga och vara serviceinriktad samt lojal vilket kräver att du agerar utifrån myndighetens policyers, riktlinjer och  rutiner. Vi värdesätter hög flexibilitet utan att ge avkall på kvaliteten i arbetet.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten
Tjänsten är en heltidstjänst, tillsvidare. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning 6 månader.

Ansökan
Klicka på knappen ansök nedan, bifoga personligt brev och cv med bild. Sista ansökningsdag är den 29 april, 2024. Ansökan har dnr SI 2024:2867.

Kontaktpersoner
För upplysningar, kontakta HR-chef Ann Stadberg, för frågor angående rekryteringsprocessen, kontakta HR-partner Mary Cairns eller Kristin Annerstedt, fackliga företrädare Birger Österberg, Saco och Mattias Friström, OFR/S. Samtliga nås via växeln 08 586 080 00.

 

 

Inför rekryteringen har Skolinspektionen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring, vi undanber oss därför kontakt från försäljare.

Ansök nu

Arkivarie till Tillväxtverket i Stockholm

Läs mer Apr 19
Tillväxtverket är en statlig myndighet under Klimat- och näringslivsdepartementet. Vi främjar hållbar näringslivsutveckling och regional tillväxt. Tillväxtverket finns på nio orter och har sitt huvudkontor i Stockholm. På myndigheter arbetar ca 550 personer. Arbetsgivare: Novare Bemanning AB

Är du arkivarie med erfarenhet inom offentlig sektor? Trivs du med att arbeta självgående och efter fastlagda rutiner? Då har vi en möjlighet för dig! Nu söker vi flera arkivarier till en myndighet i Stockholm. 

För att lyckas med just din ansökan, tror vi på ett starkt samarbete som gör att vi på Novare Bemanning bland annat erbjuder dig värde genom karriärsamtal, intervjuträning och välarbetad marknadsföring av din profil under processens gång. Låter detta som en möjlighet för dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan redan nu!

Om uppdraget

Vi på Novare Bemanning är en stolt och godkänd leverantör av det statliga ramavtalet i Sverige. Just nu söker vi flera arkivarier till Tillväxtverket i Stockholm.

Som arkivarie på myndigheter kommer du i huvudsak att arbeta med förteckningsarbete. Majoriteten av handlingarna som är i behov av förteckning är nyare handlingar. I rollen ingår även andra arbetsuppgifter som att ta fram texter, bilder och datafiler utifrån förfrågningar.

Till denna roll söker vi dig som är självgående, strukturerad och serviceinriktad. Du arbetar noggrant och efter fastlagda regler och rutiner.

Exempel på dina arbetsuppgifter 

Ta fram texter, bilder och datafiler utifrån förfrågningar (allmänna handlingar)
Framtagning och utlämnande av information från fysiska arkiv, historiska samlingar eller databaser.
Ordna och förteckna arkiv
Framställa arkivredovisning
Göra bedömningar avseende innehåll i handlingar för vad som måste bevaras och vad som kan gallras, samt hur handlingar ska förvaras
Delta i upprättandet av riktlinjer och styrande dokument för det interna arkivarbetet.


Krav för tjänsten

högskoleutbildning eller likvärdig utbildning och minst ett (1) års arbetslivserfarenhet från liknande arbete. Alternativt, minst tre (3) års arbetslivserfarenhet som arkivarie
praktisk erfarenhet av offentlig verksamhet
kunskaper i MS Office eller likvärdigt
kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem (exempelvis Public360, W3D3, Platina, Lipax One Visual Arkiv m.fl.)
kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och arkivariers funktion och ansvar
kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift
kunskap i standarder som OAIS, METS, PREMIS, PAIMAS.


Meriterande krav för tjänsten

Erfarenhet av arbete i fysiskt arkiv
Erfarenhet av processbaserad redovisning.


Uppdragsperiod och omfattning 

Uppdraget är på heltid med start omgående, senast 1 maj och pågår året ut, med möjlighet till förlängning. Placeringsort är hos myndigheten i Stockholm.

Ansökan  

Då urval sker löpande kan tjänsten komma till att bli tillsatt innan sista ansökningsdag. Var därför beredd med din ansökan redan nu. Sista ansökningsdag är 2024-04-28. Du är varmt välkommen!  

Notera att vi tyvärr inte tar emot ansökningar via mail med anledning av GDPR. Om du däremot har frågor eller funderingar kring tjänsten så får du gärna kontakta Miranda Nilsson på miranda.nilsson@novare.se

Hoppas vi ses! 

Som konsult hos oss 

Novare Bemanning bygger karriärer och stöttar organisationer. Vi är ett personligt och samhällsengagerat bolag som erbjuder interims och bemanningstjänster till både den offentliga och privata sektorn. Tillsammans med oss bidrar du till ett hållbart arbetsliv. Vi tar personlig utveckling till en helt ny nivå och är en unik arbetsgivare i branschen.  

När du arbetar som konsult ute på uppdrag hos våra kunder kommer du att ha ett nära samarbete med din konsultchef. Du kommer att ha regelbundna avstämningar utifrån en aktiv feedback-kultur där du utvecklar ditt självledarskap och de verktyg som du behöver för att nå ditt önskade mål. Det finns även möjlighet för dig som interimskonsult som har eget bolag att vara underkonsult och fakturera oss för arbetad tid. 

Novare Koncernen är ett av Sveriges ledande HR Serviceföretag som årligen genomför ca 600 rekryteringar samt många bemannings och interimsuppdrag. Novare har funnits i 20 år och startades av Investor. 2014 köpte personalen ut företaget från Investor och ägs idag av nyckelpersoner inom personalen.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Statens Musikverk

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Statens Musikverk .

Musikverket söker fotograf till Scenkonstmuseet

Fotograf
Läs mer Feb 13
Statens musikverk är en myndighet som har till uppdrag att bevara, främja och tillgängliggöra teaterns, dansens och musikens kulturarv, samt främja ett varierat musikaliskt utbud präglat av konstnärlig förnyelse och hög kvalitet. Här finns unika arkiv, en av världens största instrumentsamlingar, ett av Europas främsta musikbibliotek och studior i världsklass för elektronmusik. Vår verksamhet bedrivs med medborgarperspektivet i fokus. Musikverket lyder under kulturdepartementet och innefattar Musik- och teaterbiblioteket, Svenskt visarkiv, Caprice Music, Scenkonstmuseet, Elektronmusikstudion.  

 

Till Scenkonstmuseet söker vi nu en fotograf

Scenkonstmuseet söker nu en fotograf för digital reproduktion. Arbetet utförs i museets lokaler i Tumba och i nära samverkan med samlingsansvarig vid Scenkonstmuseet och med digitaliseringsansvarig vid avdelningen Svenskt Visarkiv och Musik- och Teaterbiblioteket. Organisatorisk kommer du ligga under Scenkonstmuseet och svara mot museichefen men du kommer arbeta myndighetsövergripande.

Myndigheten har samlingar som till stor del saknar bilddokumentation. Det är angeläget att göra samlingarna för att öka tillgängligheten, effektivisera förvaltningen och även öka möjligheten till effektivare restvärdesräddning.

Projektet planeras till ett år med möjlig förlängning. Grundomfattningen på anställningen kommer att vara 20 % men med goda möjligheter till periodvis utökad omfattning.

Digitala reproduktioner av föremål utan upphovsrättsligt skydd kommer att tillgängliggöras via myndighetens webbplattformar samt Wikimedia Commons, under Creative Commons-licens CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.sv).

 

ARBETSUPPGIFTER
Fotografering för digital reproduktion av museiföremål, både två- och tredimensionella, till exempel konst på papper, kostymer, scenografimodeller och instrument. Även fotografering av arkivmaterial kommer att förekomma. Målsättningen är autentiska digitala reproduktioner. I arbetet ingår förutom fotografering och framtagande av bildfiler även viss metadatahantering, såsom tillfogande av metadata i bildfiler samt viss registrering i samlingsförvaltningssystem. Myndigheten tillhandahåller utrustning samt mjukvara för utförande av uppdraget.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har dokumenterad erfarenhet av digital fotografering i studio inklusive ljussättning. Du har erfarenhet av hantering och fotografering av museiföremål, både två- och tredimensionella. Du har erfarenhet inom digital reprofotografering av konst på papper. Du har goda färdigheter i Adobe Photoshop samt Lightroom samt kunskaper om digital färghantering och färgprofilering.

Du behärskar svenska och engelska väl i både i tal och skrift.

Det är meriterande om du har högskoleutbildning eller annan likvärdig högre utbildning inom fotografi. Det är även meriterande med erfarenhet av 3D-fotografering av museiföremål, exempelvis med fotogrammetri, alternativt erfarenhet av 3D-skanning, samt erfarenhet av arbete i samlingsförvaltningssystem.

Du är van att jobba noggrant och varsamt samt trivs med att efter instruktioner arbeta självständigt. Då en del ensamarbete förekommer behöver du vara bekväm med detta och kunna arbeta på ett ansvarsfullt, strukturerat och självgående sätt.

Stor vikt kommer att läggas vid den personliga lämpligheten.

Musikverket arbetar med ett medborgarperspektiv, därför vill vi ha medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi söker dig som värdesätter olikheter och förstår hur dessa påverkar dig själv och andra.

ANSTÄLLNINGEN
Anställningen är en tidsbegränsad anställning på 20 % under ett år, om förutsättningar medger det kommer tjänsten efter detta inrättas tillsvidare. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast 8 mars 2024. Du ansöker via https://musikverket.se/lediga-tjanster/  via knappen ansök under annonsen.

KONTAKT
Eventuella frågor besvaras av Museichef Nadia Izzat,
nadia.izzat@scenkonstmuseet.se
Tel +46 8 519 567 18

Facklig företrädare: Malin Karlsson (SACO), tel  08 519 554 74

Ansök nu

Musikverket söker tekniker till evenemang på Scenkonstmuseet

Scentekniker
Läs mer Nov 29
Musikverket är ett center för kulturarv och kulturliv inom områdena musik, teater och dans. Myndigheten samlar resurser inom kulturarv och ger stöd till musiklivet. Här finns unika arkiv, en av världens största instrumentsamlingar, ett av Europas främsta musikbibliotek och studior i världsklass för elektronmusik. Verksamheten bedrivs med medborgarperspektivet i fokus. Musikverket lyder under kulturdepartementet och innefattar Musik- och teaterbiblioteket, Svenskt visarkiv, Scenkonstmuseet, Elektronmusikstudion och skivbolaget Caprice.

Scenkonstmuseet är ett statligt museum för teater, musik och dans, beläget i centrala Stockholm. Här varvas fascinerande föremål med interaktiva stationer där besökaren kan testa allt från digitalt teatersmink till att dansa fram musik. Verksamheten riktar sig till alla åldrar. Vi är ett litet museum i världsklass med stor interaktion och spännande berättelser.

 

ARBETSUPPGIFTER

I rollen kommer du arbeta med teknikrelaterade arbetsuppgifter nära programansvarig.

Du kommer att sköta tekniken för vissa av museets programverksamheter såsom föreställningar, konserter, föredrag etc, samt interna aktiviteter. I arbetsuppgifterna ingår även ansvar för underhåll av utrustning. Du kommer att samordna, leda, och planera inhyrd eller fast personal i samband med programaktiviteter. I arbetet ingår även viss administration.

Du kommer även att planera och genomföra löpande underhåll av våra utställningar, i samråd med museets tekniker.

Ditt arbete planerar du i tätt samarbete med programansvarig och museitekniker. Du arbetar för att lösa och utveckla pågående tekniska uppgifter samt arbetar i förebyggande syfte. Du kommer att rapportera till programansvarig. Tunga lyft förekommer och arbetet kan vara fysiskt krävande.

 

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har kompetens inom ljud, ljus och utställningsteknik. För tjänsten behöver du ha:


• Erfarenhet av tekniskt arbete vid live-framträdanden.
• Dokumenterad praktisk erfarenhet av att arbeta som tekniker.
• Erfarenhet av planering och administration.
• God förmåga att kommunicera på svenska och engelska.
• Datorvana och kunna hantera Microsoft Office-paketet väl.

Du är van att interagera med många olika funktioner på ett strukturerat och organiserat sätt och arbetar med tydlighet, professionalism och entusiasm. Du har social kompetens och är kommunikativ.

Du är ansvarstagande, ordningsam och prestigelös. Du värdesätter en god arbetsmiljö och bidrar till utveckling tillsammans med dina kollegor.

Musikverket arbetar med ett medborgarperspektiv, därför vill vi ha medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi söker dig som värdesätter olikheter och förstår hur dessa påverkar dig själv och andra.

Stor vikt kommer att läggas vid den personliga lämpligheten.

 

ANSTÄLLNINGEN
Anställningen är en visstidsanställning på 50 % under 6 månader. Eventuellt kommer tjänsten utlysas som en fast tjänst efter sommaren 2024. Tillträde 8 januari.

Arbetstiden är normalt förlagd under vardagar inom kontorstid, men arbete på kvällar och helger förekommer cirka 2-3 gånger per månad.

Välkommen med din ansökan senast den 19 december. Du ansöker via https://musikverket.se/lediga-tjanster/  via knappen ansök under annonsen.

 

KONTAKT
Önskar du mer information eller har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta museichef Nadia Izzat, tel: 08 519 567 18, mail: nadia.izzat@scenkonstmuseet.se

Facklig företrädare: Malin Karlsson (SACO), tel: 08-519?554 74.

Ansök nu

Musikverket söker museivärdar till Scenkonstmuseet för behovsanställning

Publikvärd
Läs mer Okt 23
Statens musikverk är en myndighet som har till uppdrag att bevara, främja och tillgängliggöra teaterns, dansens och musikens kulturarv, samt främja ett varierat musikaliskt utbud präglat av konstnärlig förnyelse och hög kvalitet. Här finns unika arkiv, en av världens största instrumentsamlingar, ett av Europas främsta musikbibliotek och studior i världsklass för elektronmusik. Vår verksamhet bedrivs med medborgarperspektivet i fokus. Musikverket lyder under kulturdepartementet och innefattar Musik- och teaterbiblioteket, Svenskt visarkiv, Caprice Music, Scenkonstmuseet, Elektronmusikstudion.  

Scenkonstmuseet är ett statligt museum för teater, musik och dans, beläget i centrala Stockholm. Här varvas fascinerande föremål med interaktiva stationer där besökaren kan testa allt från digitalt teatersmink till att dansa fram musik. Verksamheten riktar sig till alla åldrar. Vi är ett litet museum i världsklass med stor interaktion och spännande berättelser.

 

ARBETSUPPGIFTER

Som museivärd möter du museibesökarna med ett professionellt och ett gott värdskap, och får besökaren att känna sig välkommen, trygg, nyfiken och väl till mods. Du skapar förutsättningar för att ge publiken en lustfylld upplevelse som berör och ger mersmak att komma tillbaka. Mötet sker till stor del i våra utställningar där du utöver guida och hjälpa besökarna också har ett säkerhetsansvar. Våra besökare kommer från olika bakgrunder och nationaliteter, och en stor del av ditt uppdrag är att anpassa ditt bemötande därefter.

I rollen som museivärd genomför du publika visningar, möter besökarna i museet, svarar på frågor på plats, i telefon eller digitalt, bemannar entré och butik. I arbetet ingår även ingår förberedelser, genomförande och återställande vid programverksamhet såsom konserter, teaterföreställningar, samtal mm.

Du genomför daglig tillsyn av utställningar och publika lokaler samt agerar vid larm- och nödsituationer. Du är både värd och vakt när du går runt i utställningarna och ska snabbt kunna växla mellan dessa funktioner samtidigt som du bibehåller ett trevligt sätt.

 

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet från att arbeta inom publik verksamhet, gärna från ett museum, eller från kulturverksamhet, där du har arbetat med bemötande och värdskap. Du har dokumenterad erfarenhet av och är bekväm med att tala inför en grupp, och du är van att anpassa dig till mottagaren.  

Du har goda kunskaper i svenska och engelska.  

Meriterande:


• Du behärskar ytterligare språk, hit räknar vi även teckenspråk.
• Du har erfarenhet från arbetet med olika evenemang och programaktiviteter.
• Du har erfarenhet av bokning- och/eller kassarbete.

Du är lyhörd, serviceinriktad, initiativtagande och ordningsam. Du förstår vikten av ett gott värdskap och trivs med att förmedla en kulturupplevelse. Vidare är du tålmodig och uppmärksam, och har god överblick samt är beredd på att allt kan hända och kan snabbt agera. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta med andra.

Musikverket arbetar med ett medborgarperspektiv, därför vill vi ha medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi söker dig som värdesätter olikheter och förstår hur dessa påverkar dig själv och andra.

 

ANSTÄLLNINGEN
Anställningarna är visstidsanställning på timmar enligt överenskommelse, i första hand för arbete under helger. Arbetstiden är schemalagd och innebär arbete på storhelger och ibland även kvällar. Inhopp på kort varsel förekommer.

Schemat för november, december och januari är klart och du behöver vara tillgängliga för att kunna arbeta under den perioden med början i slutet av november. Du kommer att vara schemalagd ca 3 dagar i veckan, både på vardagar och på helg. Arbetstiden är normalt förlagd från kl 10.30 till kl 17.30 men kan variera.  

Tillträde 22 november.

KONTAKT
Önskar du mer information eller har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta   

Annika Gooch, på mail: annika.gooch@scenkonstmuseet.se

 

Fackliga företrädare

SACO: Malin Karlsson, tel: 08-519?554 74.

 

ANSÖKAN

Välkommen med din ansökan senast söndag 5 november. Registrera din ansökan via knappen ansök längst ner i annonsen på Musikverkets hemsida https://musikverket.se/lediga-tjanster/

Ansök nu

Musikverket söker bibliotekarie till Musik- och teaterbiblioteket

Bibliotekarie
Läs mer Sep 21
Musikverket är ett center för kulturarv och kulturliv inom områdena musik, teater och dans. Myndigheten samlar resurser inom kulturarv och ger stöd till musiklivet. Här finns unika arkiv, en av världens största instrumentsamlingar, ett av Europas främsta musikbibliotek och studior i världsklass för elektronmusik. Verksamheten bedrivs med medborgarperspektivet i fokus. Musikverket lyder under kulturdepartementet och innefattar Musik- och teaterbiblioteket, Svenskt visarkiv, Scenkonstmuseet, Elektronmusikstudion och skivbolaget Caprice.

Musik- och teaterbiblioteket ger service till studenter, forskare, yrkesverksamma inom musik, teater och dans samt till allmänheten. Biblioteket har en stor samling noter inom alla genrer och besättningar, pjäsmanus, böcker inom musik och teater samt A/V-media och tidskrifter. Vid biblioteket finns också en stor raritetssamling samt mycket arkivmaterial.

 

ARBETSUPPGIFTER
Fokus i tjänsten ligger på katalogisering och innebär även ett strategiskt arbete med metadata på biblioteket samt regelbunden kontakt med olika nationella aktörer inom området. Katalogisering sker i Libris XL. Tjänsten innehåller även viss tjänstgöring i lånedisk och magasin.

 

KVALIFIKATIONER
Du har en bibliotekarieutbildning och behärskar svenska och engelska i tal och skrift. Du har erfarenhet av katalogisering av noter samt kännedom om litteraturkatalogisering. Vidare har du kunskap om klassifikation med DDK och SAB samt behärskar katalogisering i Libris XL. Du har goda kunskaper inom musikområdet och känner dig trygg med att läsa noter.

Erfarenhet av tjänstgöring i lånedisk och arbete i det lokala bibliotekssystemet Koha är meriterande.

Sammantaget ställer arbetet höga krav på noggrannhet och servicekänsla. Du är flexibel i ditt arbetssätt och van vid självständigt arbete. Du har god samarbetsförmåga och bidrar till att skapa ett positivt arbetsklimat. Stor vikt fästs vid den personliga lämpligheten.

Musikverket arbetar med ett medborgarperspektiv, därför vill vi ha medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi söker dig som värdesätter olikheter och förstår hur dessa påverkar dig själv och andra.

 

ANSTÄLLNINGEN
Anställningen är en tillsvidareanställning på 100%. Tillträde 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.

Arbetet sker på plats i bibliotekets lokaler på Tegeluddsvägen 100 i Stockholm.

Välkommen med din ansökan och CV senast datum 15 oktober. Du ansöker via https://musikverket.se/lediga-tjanster/  via knappen ansök under annonsen.

 

KONTAKT
Önskar du mer information eller har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta bibliotekschef Kerstin Carpvik, telefon 08 519 554 29, mail kerstin.carpvik@musikverket.se

Facklig företrädare: Rikard Larsson (SACO), tel: 08 519 554 11, mail: rikard.larsson@musikverket.se

Ansök nu

Musikverket söker intendent till Scenkonstmuseet

Museiintendent
Läs mer Jun 9
Musikverket är ett center för kulturarv och kulturliv inom områdena musik, teater och dans. Myndigheten samlar resurser inom kulturarv och ger stöd till musiklivet. Här finns unika arkiv, en av världens största instrumentsamlingar, ett av Europas främsta musikbibliotek och studior i världsklass för elektronmusik. Verksamheten bedrivs med medborgarperspektivet i fokus. Musikverket lyder under kulturdepartementet och innefattar Musik- och teaterbiblioteket, Svenskt visarkiv, Scenkonstmuseet, Elektronmusikstudion och skivbolaget Caprice.

Till vår samlingsenhet på Scenkonstmuseet söker vi nu en intendent till musikinstrumentsamlingen

Scenkonstmuseets samlingsenhet arbetar med kunskapsutveckling och bevarande av museets samling. Enheten ansvarar för att utveckla, förvalta, vårda, bygga kunskap om, kontextualisera samt tillgängliggöra samlingen till exempel via utlån, bildförmedling, digitalisering, forskarservice, förvärv till samlingen samt utställningar.

 

ARBETSUPPGIFTER

Vi söker nu en intendent med fokus på instrumentsamlingen som förstärkning till samlingsenhetens arbete. I och med att enheten är liten kommer ditt uppdrag att vara variationsrikt och innebära arbete med allt som medför samlingsförvaltning. Arbete sker i samarbete med de tre medarbetarna på enheten som leds av samlingsansvarig.

Arbetsuppgifterna innefattar bland annat:


• Arbete för en bra vård och förvaring av museets instrumentsamling
• Hantering av museiföremål i det dagliga arbetet
• Administration av låneärenden
• Aktiv förvärvsinsamling
• Service och kunskapsförmedling till intresserad allmänhet och forskare
• Projektarbeten kopplat till samlingarna vid exempelvis utställningsarbete
• Komplettering samt nyregistrering i museets databas
• Medverkan i nationella och internationella branschsammanhang och andra nätverk

 

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har goda instrumentkunskaper samt erfarenheter av arbete med förvaltning av en museisamling.

Du har:


• Akademisk utbildning med inriktning på musikvetenskap, musiketnologi, musikhistoria eller motsvarande
• Dokumenterad bred kunskap om äldre och nutida instrument
• Kunskaper om instrumentanvändning
• Erfarenhet av hantering och förvaring av musikinstrument
• Goda kunskaper i att utrycka sig väl på svenska och engelska

Det är meriterande om du även har:


• Licentiat- eller doktorsexamen inom relevant område
• Erfarenhet av museiarbete med föremålssamlingar
• Kunskaper om digitalisering och arbete med databas

Eftersom Scenkonstmuseet är en liten arbetsplats är det viktigt att du känner ett engagemang för hela museets verksamhet, har intresse av såväl människor som föremål och trivs i en roll som kombinerar operativt och strategiskt arbete. Som person är du utvecklingsinriktad, öppen och kreativ. Du kan kombinera nytänkande med ett systematiskt och noggrant samlingsarbete och uppskattar att växla mellan självständiga arbetsuppgifter och samarbete i projekt- eller arbetsgrupper. Arbete innebär fysiska moment.

Musikverket arbetar med ett medborgarperspektiv, därför vill vi ha medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi söker dig som värdesätter olikheter och förstår hur dessa påverkar dig själv och andra.

Stor vikt kommer att läggas vid den personliga lämpligheten.

 

ANSTÄLLNINGEN

Anställningen är en tillsvidareanställning på 100 %. Möjlighet till en deltidsanställning kan finnas. Tillträde enligt överenskommelse.

Arbetet sker främst i våra samlingsdepåer i Tumba, men även på Scenkonstmuseet på Sibyllegatan. Arbetstiden är flexibel under vardagar inom kontorstid.

Välkommen med din ansökan senast 18 augusti. Du ansöker via https://musikverket.se/lediga-tjanster/  via knappen ansök under annonsen.

 

KONTAKT

Önskar du mer information eller har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta museichef Nadia Izzat, tel: 08 519 567 18, mail: nadia.izzat@scenkonstmuseet.se

Facklig företrädare: Malin Karlsson (SACO), tel: 08-519?554 74.

Ansök nu

Musikverket söker museivärd (80%) till Scenkonstmuseet

Museiassistent
Läs mer Feb 22
Statens musikverk är en myndighet som har till uppdrag att bevara, främja och tillgängliggöra teaterns, dansens och musikens kulturarv, samt främja ett varierat musikaliskt utbud präglat av konstnärlig förnyelse och hög kvalitet. Här finns unika arkiv, en av världens största instrumentsamlingar, ett av Europas främsta musikbibliotek och studior i världsklass för elektronmusik. Vår verksamhet bedrivs med medborgarperspektivet i fokus. Musikverket lyder under kulturdepartementet och innefattar Musik- och teaterbiblioteket, Svenskt visarkiv, Caprice Music, Scenkonstmuseet, Elektronmusikstudion.  

Scenkonstmuseet är ett statligt museum för teater, musik och dans, beläget i centrala Stockholm. Här varvas fascinerande föremål med interaktiva stationer där besökaren kan testa allt från digitalt teatersmink till att dansa fram musik. Verksamheten riktar sig till alla åldrar. Vi är ett litet museum i världsklass med stor interaktion och spännande berättelser.

Vi söker nu ytterligare en kollega till den fasta värdgruppen.

 

ARBETSUPPGIFTER
Som museivärd möter du museibesökarna med ett professionellt och ett gott värdskap, och får besökaren att känna sig välkommen, trygg, nyfiken och väl till mods. Du skapar förutsättningar för att ge publiken en lustfylld upplevelse som berör och ger mersmak att komma tillbaka. Mötet sker till stor del i våra utställningar där du utöver guida och hjälpa besökarna också har ett säkerhetsansvar.  Våra besökare kommer från olika bakgrunder och nationaliteter, och en stor del av ditt uppdrag är att anpassa ditt bemötande därefter.

Du jobbar tätt tillsammans med de övriga museivärdarna och andra kollegor på Scenkonstmuseet.  

Som museivärd genomför du publika visningar, möter besökarna i museet, svarar på frågor på plats, i telefon eller digitalt samt bemannar entré och butik. Du kan även komma att hålla visningar för bokade grupper som tex skola.  Du kommer att vara delaktig i vår uppskattade skapande ateljé.

Du genomför daglig tillsyn av utställningar och publika lokaler samt agerar vid larm- och nödsituationer. Du är både värd och vakt när du går runt i utställningarna och ska snabbt kunna växla mellan dessa funktioner samtidigt som du bibehåller ett trevligt sätt.

I arbetet ingår även förberedelser, genomförande och återställande vid lokaluthyrning och programverksamhet.  

Tillsammans med övriga museivärdar jobbar du även med förberedelse och planeringsarbete utöver att verka i museets publika delar.

 

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet från att arbeta inom publik verksamhet, gärna från ett museum eller från besöksnäringen, där du har arbetat med bemötande och värdskap. Du har dokumenterad erfarenhet av och är bekväm med att tala inför en grupp, och du är van att anpassa dig till mottagaren.  

Du har goda kunskaper i svenska och engelska.  

Meriterande:


• Du behärskar ytterligare språk, hit räknar vi även teckenspråk.
• Du har erfarenhet från arbetet med olika evenemang och programaktiviteter.
• Du har erfarenhet av bokning- och/eller kassaarbete

Du är lyhörd, serviceinriktad, initiativtagande och ordningsam. Du förstår vikten av ett gott värdskap och trivs med att förmedla en kulturupplevelse. Vidare är du tålmodig och uppmärksam, och har god överblick samt är beredd på att allt kan hända och kan snabbt agera. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta med andra.

Musikverket arbetar med ett medborgarperspektiv, därför vill vi ha medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi söker dig som värdesätter olikheter och förstår hur dessa påverkar dig själv och andra.

Stor vikt kommer att läggas vid den personliga lämpligheten.

 

ANSTÄLLNINGEN
Anställningen är en tillsvidareanställning med en omfattning om 80 %. Tillträde 1 maj eller enligt överenskommelse.

Schemalagd arbetstid som är förlagd både på vardagar, kvällar och helger.

 

KONTAKT
Önskar du mer information eller har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta tf museichef Maria Stoor, tel: 08 519 554 55, mail: maria.stoor@scenkonstmuseet.se

Fackliga företrädare

SACO: Malin Karlsson, tel: 08-519?554 74.

 

ANSÖKAN
Välkommen med din ansökan senast 5 mars. Du ansöker via https://musikverket.se/lediga-tjanster/  via knappen ansök under annonsen.

Ansök nu