Stockholm: Gruppchef säkerhetsskydd, informationshantering, kartläggning och analys

Hitta ansökningsinfo om jobbet Gruppchef säkerhetsskydd, informationshantering, kartläggning och analys i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2021-09-23 // Varaktighet: Heltid

Vill du bidra till att skapa förutsättningar för ett ökat underrättelse- och kunskapsorienterat arbetssätt inom säkerhetsskyddsverksamheten? Är du en person som ser helheten, kan leda på ett öppet och konstruktivt sätt? Vi växer och söker nu gruppchef till gruppen för informationshantering, kartläggning och analys.
Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Vi vet att saker inte alltid är som det ser ut vid första anblick. Både lagarbete och djup specialisering behövs för att förstå och hantera våra komplexa uppdrag. Det är Säkerhetspolisens ansvar att det som inte får hända, inte heller händer. Oavsett arbetsuppgift är du med och utvecklar Sveriges säkerhet.
Det här är ditt uppdrag
Inom Säkerhetspolisens verksamhet med externt säkerhetsskydd samlas myndighetens experter inom bland annat tillsyn, registerkontroll, rådgivning och vägledning samt inom områdena informationssäkerhet, fysisk säkerhet och personalsäkerhet. Syftet med vårt arbete är att bidra till att öka skyddet för den information och de verksamheter som är av betydelse för Sveriges säkerhet mot spioneri, sabotage, terroristbrott och vissa andra hot.
Som gruppchef har du verksamhets- och arbetsgivaransvar för gruppens medarbetare som består av handläggare och analytiker. Gruppen ansvarar för att verksamhetsområdet ökar sin förmåga att arbeta underrättelse- och kunskapsorienterat.
Då hela enheten är under expansion kommer du under nuvarande och kommande år att arbeta mycket med rekrytering och introduktion av nya medarbetare, samtidigt som du förväntas fortsätta bygga upp och utveckla verksamheten i din grupp. Under tiden skapar du bästa möjliga förutsättningar för det operativa arbetet och ser till att det finns en fungerande grupp som levererar resultat enligt gemensamt uppsatta mål.
Du leder och koordinerar gruppens arbete, ser till att medarbetarna trivs och upprätthåller den kompetens som är nödvändig samt att gruppens resurser används på bästa sätt. Du ansvarar också för att rätt arbetsmetoder och processer finns, fungerar och utvecklas.
Du ingår i enhetens ledningsstruktur och tillsammans med övriga gruppchefer säkerställer du en effektiv enhetsintern samverkan. Du blir också en viktig del i att förvalta redan upparbetad samverkan samt etablera ny samverkan med andra delar av Säkerhetspolisen och med externa samarbetsparter på nationell nivå.
Din placering är i Stockholm, men resor inom och utanför Sverige förekommer.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Du har följande kompetens:
Relevant akademisk utbildning
Minst fem års arbetslivserfarenhet inom offentlig förvaltning
Grundläggande IT-kunskaper
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska

Du som söker kan också ha meriter som tillför bredd i våra arbetsgrupper. Kan du bidra med något eller flera av följande är det värdefullt:
Relevant chefs- och ledarskapsutbildning
Utbildning inom säkerhetsskydd eller underrättelseverksamhet
Erfarenhet av ledarskap/chefskap på direkt nivå
Erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete
Erfarenhet av underrättelsearbete
Erfarenhet av polisoperativt arbete

Det här är kollegan vi söker
Du utövar ett engagerat och prestigelöst ledarskap som bidrar till ett arbetsklimat där gemensam ansvarskänsla, förtroende och delaktighet värdesätts. Du skapar förutsättningar för dina medarbetares prestationer och får andra att utvecklas och växa.
Du förstår att tilliten till din grupp är viktig för att se medarbetarnas och gruppens potential och för att tillsammans kunna utveckla och driva arbetet framåt. Du är bra på att bygga relationer och nätverk och kan på ett naturligt sätt skapa och upprätthålla förtroendefulla kontakter.
Du sätter tydliga mål och levererar dina resultat med hänsyn taget till helheten. Du är kommunikativ och ser återkoppling som en naturlig del av ledarskapet. Ditt arbete har både långsiktigt fokus och kan ibland prioriteras om med kort varsel. Det är viktigt att du är flexibel, kan tempoväxla och snabbt ställa om mellan planerad och händelsestyrd verksamhet. Som ledare är du självgående, har förmåga att prioritera och tar de initiativ som behövs för att driva frågor.
Verksamheten inom säkerhetsskydd växer och förändras och kommer att fortsätta göra det under den närmaste tiden. Som ledare behöver du därför ha intresse och uthållighet kopplat till utvecklings- och förändringsarbete.
Så hjälper vi varandra att utvecklas
Som chef och medarbetare förväntas du ta egna initiativ för att utvecklas inom ditt område. Du har nära kontakt med din chef för att diskutera din och vår gemensamma utveckling. Vilka behov har vi och i vilken riktning vill du utvecklas?
Vi strävar efter balans mellan arbetet och livet utanför. Vi premierar hälsa och erbjuder träning på jobbet. Det ger dig energi och tid att utvecklas.
Anställningsvillkor och krav
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Du får statlig tjänstepension PA 16. Utöver det har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal med en extra pension för våra anställda. Om du ska vara föräldraledig får du en extra föräldralön som totalt innebär 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Vi ställer höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 71 58. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Vi värdesätter de kvaliteter som etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten. Vi eftersträvar även en jämn könsfördelning.
Läs mer om hur du ansöker på vår hemsida www.sakerhetspolisen.se. Ansökan ska ha kommit in senast 2021-10-10.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Säkerhetschef

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Säkerhetschef.

Manager personskydd och säkerhetsoperatörer

Läs mer Mar 19
SRS Group är ett svenskt säkerhetsföretag som hanterar konsultativa och operativa säkerhetstjänster
för företag, myndigheter och privatpersoner. SRS är auktoriserat av Länsstyrelsen att bedriva och
utbilda i personskydd. Våra tjänster omfattar även analys, utredningar och risk- och krishantering.

Om jobbet

Vi söker nu en engagerad arbetsledare till vårt operativa team.  Du kommer att leda, fördela och utveckla arbetet för ett team av säkerhetsoperatörer och personskyddsväktare. Ansvarsområden inkluderar att säkerställa efterlevnad av regler, administration, projektledning och ledarskap.

Du erbjuds en viktig roll i SRS:s operativa uppdrag och du blir en del i ett dynamiskt och framåtlutat team.

Arbetsuppgifter


• Planering av verksamheten
• Rekrytering
• Personalansvar för ca 25 personer
• Utveckling av verksamheten
• Planering och uppföljning av utbildningar
• Genomföra enklare utbildningar
• Säkerställa efterlevnad av regler, rutiner och lagar
• Hantera administrativa processer
• Arbeta med ständiga förbättringar
• Bygga relationer och hålla medarbetare engagerade och motiverade

Vi söker dig som:


• Har dokumenterad erfarenhet av ledarskap
• Har erfarenhet från säkerhetsbranschen
• Har erfarenhet från administrativa processer
• Har dokumenterad erfarenhet av verksamhets- och personalutveckling
• Talar och skriver flytande på svenska
• Har goda kunskaper i engelska

Meriterande:


• Gärna militär och/eller polisiär bakgrund
• Personskyddserfarenhet
• Erfarenhet av arbete med ständiga förbättringar
• Erfarenhet av att genomföra utbildningar

För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper:

Du behöver vara en ansvarstagande person med god organisatorisk, strukturerad och administrativ förmåga som snabbt kan skifta fokus när verksamheten kräver det. Du gillar att leda med tydliga direktiv och arbeta proaktivt för att hela tiden utveckla avdelningen och din personal. Du har lätt för att engagera dina medarbetare och har ett lyhört, inkluderande och tydligt ledarskap. Vi tror att du gillar att arbeta med flera arbetsuppgifter parallellt och kan hantera stressiga situationer. Därtill har du förmågan att motivera och få med dig andra människor för att skapa resultat. Du har ett stort intresse för att hjälpa och utveckla andra och anstränger dig för att leverera lösningar.

Ansök nu

Signalskyddschef till Högkvarteret

Läs mer Mar 20
Om sektionen
Säkerhetssektionen är en del av Försvarsmaktens Högkvarter i Stockholm och ansvarar för den interna säkerheten vid Försvarsmaktens största organisationsenhet och även för skyddet av
försvarsmaktsledningen. Sektionen samordnar till del även säkerhetsskyddet inom Stockholms Garnison.

Högkvarteret är under omorganisation och detta gäller även säkerhetssektionen som är i en expansiv period där både arbetsuppgifter och ett nytt arbetslag utvecklas. Vill du vara en del av denna spännande resa och delta i utvecklingen av Högkvarterets interna säkerhetstjänst och säkerhetssektionen? Då ska du söka denna tjänst.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Under Högkvarterets säkerhetschef ansvarar du för att leda och samordna alla delar inom signalskyddsområdet vid Högkvarteret. Detta innebär bl.a.


• Arbeta med styrande dokument och regelverk
• Genomföra analyser, signalskyddsbedömanden- och planer
• Ansvara för incident- och säkerhetsrapportering inom området
• Stödja verksamheten i signalskyddsfrågor inklusive utbildning
• Delta i internkontroller av säkerhetsskyddet
• Hantering och inventering av signalskyddsmateriel i Högkvarteret

Du kommer ha ett nära samarbete med säkerhetschefen och IT-säkerhetschefen i Högkvarteret, Must signalskyddschef samt Försvarsmaktens signalskyddschef.

KRAV
Kvalifikationer


• Vi söker dig som idag arbetar inom området signalskydd och säkerhetsskydd, men har en ambition att utveckla och fördjupa dig ytterligare
• Du har en hög integritet och en förmåga att på ett betryggande sätt hantera skyddsvärd och säkerhetskänslig information
• Relevant utbildningsbakgrund inom signalskydd och säkerhetsskydd, exempelvis genomförda kurser vid TSS, FMUndSäkC eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som llikvärdig
• Flerårig arbetslivserfarenhet av signalskydd 
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på engelska

Personliga egenskaper
För tjänsten gäller att du som person är nyfiken, initiativrik och kreativ samt att du har förmåga att arbeta såväl enskilt som i grupp. En stor del av arbetet sker i mycket nära samarbete med andra enheter inom Högkvarteret, Försvarsmakten och andra myndigheter vilket ställer höga krav på förmåga att bygga och vidmakthålla goda relationer. Andra betydelsefulla egenskaper är gott omdöme och hög integritet. Du ska vara prestigelös, ansvarstagande och kan självständigt hantera dina uppgifter. 

Arbetet ställer krav på ett högt säkerhetsmedvetande och god förmåga att hantera tempoväxling. Du förväntas aktivt bidra till en trivsam arbetsmiljö och dela Försvarsmaktens värdegrund. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. 

MERITERANDE


• Utbildad säkerhetschef
• IT-säkerhetschef
• Signalskyddschef
• Nyckel- och kortadministratör
• Signalskyddslärare i Försvarsmakten 
• Tjänstgöring inom den militära säkerhetstjänsten och därmed god kännedom om Försvarsmaktens organisation och dess regelverk för säkerhetsskyddstjänsten 
• God förmåga att hantera Försvarsmaktens kryptosystem avsedda för hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter
• Erfarenhet av att genomföra utbildningar och kontroller
• Erfarenhet av arbete i IS UndSäk
• B-körkort

För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. 6 månaders provanställning tillämpas.
Tjänsten är öppen att söka för både officerare, specialistofficerare och civila.
Tillträde snarast efter överenskommelse.
Arbetsort: Lidingövägen, Stockholm

Som anställd i Försvarsmakten är fysik träning en naturlig del av arbetet och du har tillgång till en mängd träningsmöjligheter, såsom gym och simhall som du får nyttja på arbetstid. 

Upplysningar om befattningen
Kontakta Jörgen Nilsson, 08-788 75 00

Information om rekryteringsprocessen
Kontakta Jörgen Nilsson, 08-788 75 00

Fackliga företrädare
OFR/O HKV Arne Nilsson
SACO HKV Camilla Robertsson
Försvarsförbundet OFR/S HKV Kjell Tetzlaff
SEKO HKV Lise-Lotte Larsson

Samtliga nås på telefon 08-788 75 00

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-04-12. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
-----------------------------------------------------
Information om det rekryterande förbandet:

I Högkvarteret finns överbefälhavaren och generaldirektören. Högkvarteret har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs från 2023-01-01 av försvarsstaben, operationsledningen, militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt Högkvarterets stabsavdelning och fristående enheter för tillsyn.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Projektledare till Avarn Security

Läs mer Mar 8
Om Bravura:

Vi på Bravura jobbar med bemanning och rekrytering. Hos oss finns möjligheter för dig som vill ta nästa steg i karriären. Välkommen att hitta ditt drömjobb genom oss – som konsult eller rekryterad.

Om tjänsten:

Den här tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Bravura och du anställs direkt hos Avarn Security.

Om företaget:

Avarn Security är den kompletta säkerhetsaktören för privat och offentlig verksamhet. Enheterna arbetar tätt tillsammans för att kunna erbjuda kunderna skräddarsydda lösningar från alla verksamhetsområden. Idag har Avarn Security ca 16 000 medarbetare i Sverige, Norge och Finland som bidrar till att skapa ett tryggt och säkert samhälle.

Avarn Security Systems är den avdelning som levererar skräddarsydda tekniska lösningar till sina kunder. Dem erbjuder allt inom lås, dörrautomatik, passage, larm, brandlarm och CCTV. Tillsammans med övriga divisioner i koncernen tillgodoser dem det kompletta behovet av säkerhet. Idag är Avarn Security Systems rikstäckande och har kontor och butiker på flera orter i Sverige och är i ständig utveckling.

Arbetsuppgifter:

I rollen som projektledare arbetar du mot Avarns största kunder i olika typer av installationsprojekt med inriktning på säkerhetssystem, inbrottsystem och passersystem. Du har ett helhetsansvar för dina projekt med avseende på planering, bemanning, uppföljning, dokumentation och ekonomi. Du är även ansvarig för ÄTA-hantering, prognoser samt att vara behjälplig vid anbudsarbete. Du står också i nära kontakt med beställare och slutkund, samt ansvarar för professionell handläggning och ledning av uppdragen. Du har stor vana av att driva kundmöten och att dokumentera korrekt projektdokument. Vidare är det naturligt för dig att leda projektgruppen mot uppsatt projektmål och KPI: er. Kontinuerlig dialog med kund, underentreprenörer, leverantörer samt internt inom Avarn är en del av din vardag.

Utbildning, Erfarenhet och personliga egenskaper:

• Minst två års erfarenhet som projektör eller projektledare, föredragsvis inom säkerhetsbranschen
• B-Körkort
• Obehindrade kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska i tal och skrift
• Goda kunskaper i affärssystem och Office-paketet

För denna tjänst är de personliga egenskaperna av största vikt. Vi ser att du är en person som har en förmåga att skapa struktur för dig själv och dina projekt. Därtill är du i din roll som projektledare skicklig på att ta dialoger med kunder och medarbetare. Du är dessutom en person som har en naturlig pondus och kan driva projekt framåt på ett naturligt och professionellt sätt. Slutligen är du en person som trivs i en fartfylld tjänst och kan hantera krav från kunder.

Övrig information:

Start: Enligt överenskommelse
Plats: Västberga, Stockholm
Lön: Enligt överenskommelse

Funderingar kring Bravuras rekryteringsprocess? Du finner svar på de vanligast förekommande frågorna här

Är du nyfiken på hur vår rekryteringsprocess är upplagd? Du hittar mer information här

Har du frågor om tjänsten eller kring din registrering är du välkommen att kontakta vår kandidatsupport via mail, info@bravura.se eller telefon 010-171 47 10 så hjälper vi dig. Ange vilken tjänst det gäller.

Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Chef Detaljen för informationssäkerhet och fysisk säkerhet

Läs mer Mar 18
Tjänsten är placerade vid säkerhetssektionen vid Högkvarterets stab med arbetsort Stockholm. Sektionen ansvarar för den interna säkerheten vid Försvarsmaktens största organisationsenhet, Högkvarteret, och även för personskyddet av Försvarsmaktens högsta chefer. Sektionen samordnar till del även säkerhetsskyddet inom Stockholms Garnison. Högkvarteret är under omorganisation och detta gäller även Säkerhetssektionen som är i en expansiv period där både uppgifter och ett nytt arbetslag utvecklas. Vill du vara en del av denna spännande resa och delta i utvecklingen av Högkvarterets interna säkerhetstjänst och säkerhetssektionen? Då ska du söka denna tjänst.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Säkerhetssektionen organiseras i tre Detaljer. Detaljen för informationssäkerhet och fysisk säkerhet (DIF) lyder under Högkvarterets säkerhetschef vilken är tillika sektionschef för säkerhetssektionen. Tjänsten innebär att du leder och samordnar informationssäkerheten (inkluderat IT-säkerhet och signalskydd) samt den fysiska säkerheten (teknisk- och personell bevakning samt inpassering) för Högkvarterets verksamhet i Stockholm samt vid internationella grupperingar. Stundande NATO-medlemskap kommer innebära nya spännande utmaningar, framförallt inom informationssäkerhetsområdet, särskilt för Högkvarteret i Försvarsmakten. Detaljen är relativt ny så arbetssätt och metoder utvecklas kontinuerligt. Arbetsuppgifterna består bland annat av:


• Att vara chef med personalansvar för detaljen.
• Ansvara för verksamhetsplanering och budget för egen verksamhet.
• Utveckla och kvalitetssäkra Högkvarterets arbete med informationssäkerhet och fysisk säkerhet, både enligt nationell lagstiftning samt NATO regelverk.
• Genomföra utbildningar, såväl internt inom Högkvarteret som externt, samt delta vid kontroller av säkerhetsskyddet vid Högkvarteret och leverantörer.
• Utveckla och skriva interna bestämmelser.
• Ta fram och utveckla arbetsprocesser.
• Genomföra skadebedömningar och incidenthantering.

 


Arbetsuppgifterna kan förändras och utvecklas över tid allt eftersom verksamheten utvecklas vid sektionen. Du kommer ha ett nära samarbete med säkerhetschefen i Högkvarteret samt Must, Försvarsstaben och Operationsledningen.

 

KRAV
Kvalifikationer


• Dokumenterad erfarenhet av att vara chef med personalansvar och att utöva direkt ledarskap.
• Aktuell och relevant säkerhetsskyddsutbildning inom Försvarsmakten, Säkerhetspolisen, Polismyndigheten eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Aktuell och relevant yrkeserfarenhet av att arbeta med säkerhetsskydd eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Mycket god administrativ förmåga och ordningssinne.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
• Körkort B.

 


Personliga egenskaper
För tjänsten gäller att du som person är strukturerad, nyfiken och initiativrik samt att du har förmågan att leda en arbetsgrupp. En stor del av arbetet sker i mycket nära samarbete med andra enheter inom Högkvarteret, Försvarsmakten och andra myndigheter/leverantörer vilket ställer höga krav på förmåga att bygga och vidmakthålla goda relationer. Du ska vara ansvarstagande och kan självständigt hantera dina uppgifter. Arbetet ställer krav på ett högt säkerhetsmedvetande och god förmåga att hantera tempoväxling. Vi ställer stora krav på din förmåga att utveckla din arbetsgrupp och förmåga att bibehålla en god arbetsmiljö inom arbetslaget.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Du förväntas aktivt bidra till en trivsam arbetsmiljö vid sektionen och dela Försvarsmaktens värdegrund.


MERITERANDE


• Tjänstgöring inom Försvarsmakten och den militära säkerhetstjänsten.
• God kännedom om Försvarsmaktens organisation och verksamhet samt militära säkerhetstjänstens regelverk.
• Erfarenhet av att leda incidenthantering.
• Eftergymnasial utbildning med aktuell examen som av arbetsgivaren bedöms vara inom relevant område.
• Erfarenhet av arbete i IS Undsäk.

 


Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning tillämpas (om du inte redan är anställd i Försvarsmakten). Befattningen kan sökas av både civil och militär personal. Tillträde snarast efter överenskommelse.

Arbetsort: Lidingövägen, Stockholm. Resor i tjänsten inom eller utom riket kan förekomma.



För mer information om tjänsten
Kontakta Patrik Lind, 08-788 75 00, alternativt Jonas Nygren, 08-788 75 00.

Din ansökan ska innehålla CV samt ett personligt brev. I brevet vill vi att du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Fackliga kontaktpersoner
OFR/O HKV Arne Nilsson
SACO HKV Camilla Robertsson
OFR/S HKV Kjell Tetzlaff
SEKO HKV Lise-Lotte Larsson
samtliga nås på telefon 08-788 75 00

 

Välkommen med din ansökan senast 2024-04-05

 

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
-----------------------------------------------------
Information om det rekryterande förbandet:

I Högkvarteret finns överbefälhavaren och generaldirektören. Högkvarteret har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs från 2023-01-01 av försvarsstaben, operationsledningen, militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt Högkvarterets stabsavdelning och fristående enheter för tillsyn.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Signalskyddschef till FOI, Stockholm eller Linköping

Läs mer Mar 15
FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut, är ett av Europas främsta institut för tillämpad forskning inom försvar och säkerhet. FOI är en myndighet under Försvarsdepartementet och vi har till uppgift att bedriva forskning, metod- och teknikutveckling samt utredningsarbete för totalförsvaret och till stöd för nedrustning, icke-spridning och internationell säkerhet. Verksamheten bedrivs på uppdrag av i första hand Regeringskansliet, Försvarsmakten, Försvarets materielverk (FMV) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). På FOI är vi cirka 1200 anställda, varav drygt 900 arbetar direkt med forskning och utveckling. Våra kompetenser spänner över hela fältet från naturvetenskap och teknik till samhälls- och statsvetenskap.

Ref: 2024-161 

Vill du arbeta i en självständig roll inom en totalförsvarsmyndighet och vara med att bidra till ett systematiskt säkerhetsskyddsarbete i en kreativ och forskningsintensiv verksamhet ? Vi söker dig som är en erfaren signalskyddschef som har ett stort intresse för att arbeta med frågor inom hela säkerhetsskyddsområdet. Då kan  FOI vara din nya arbetsplats! Vi erbjuder ett arbetsliv i balans, en utvecklande arbetsmiljö och ett samhällsviktigt arbete! 

Om tjänsten 

I rollen som signalskyddschef ansvarar du för att driva och förvalta signalskyddstjänsten för myndigheten. Du stödjer och företräder FOI:s verksamhet i signalskyddsfrågor, nationellt och internationellt.

Inom ramen för ansvarsområdet utbildar, upprättar och reviderar du regelverk, handlägger ärenden och administrerar signalskyddsverksamheten samt genomför kontroller. Rollen som  signalskyddschef kräver att du håller dig uppdaterad om lagstiftning och föreskrifter och samverkar med andra myndigheter och tillsynsmyndigheten Must. Utöver signalskydd arbetar du med angränsande system för säker kommunikation. Du deltar även i det gemensamma säkerhetsskyddsarbetet.

Placeringsort för tjänsten är Kista, alternativt Linköping.

FOI bedriver verksamhet på fyra orter i landet, vilket innebär regelbundna inrikesresor. Utrikesresor kan förekomma.

Om enheten 

Säkerhetsskyddsenheten kravställer och stödjer verksamheten inom säkerhetsskyddsarbete, informationssäkerhet och signalskydd. Säkerhetsskyddsenheten består av 18 medarbetare som är fördelade på FOI:s samtliga verksamhetsorter. Du arbetar direkt under biträdande säkerhetsskyddschefen och samverkar med övriga kollegor på säkerhetsskyddsenheten, projektverksamhet i organisationen och stödjande enheter.

Läs gärna om vad FOI gör: https://www.foi.se

Har du den kompetensprofil vi behöver ?

Vi söker dig som har genomgått signalchefsutbildning och tidigare tjänstgjort som signalskyddschef eller biträdande signalskyddschef. Du har också goda kunskaper i Officepaketet och behärskar både svenska och engelska såväl i tal som i skrift. B-körkort är ett krav.

Det är meriterande att du har eftergymnasial utbildning inom säkerhetsskydds- eller informationssäkerhetsområdet. Meriterande är även lärarbehörighet och operatörsutbildning inom signalskydd. Du har grundläggande kunskap om nätverk, brandväggar och IT säkerhet. 

Som person har du integritet och ett högt säkerhetsmedvetande. Du är självgående och har förmåga att ta egna initiativ i ditt arbete. Du har en god kommunikativ förmåga och kan utbilda och skapa förståelse för signalskydd och säkerhetsskydd på olika nivåer. För att lyckas i rollen behöver du vara lyhörd för verksamhetens behov. Vidare har du god samarbetsförmåga och har lätt för att skapa förtroendefulla relationer.

I urvalsprocessen kommer stor vikt att läggas vid dina personliga egenskaper.  

Vad erbjuder vi dig?

På FOI får du möjlighet att arbeta med frågor som är viktiga för både totalförsvaret och hela samhället. Tillsammans med andra får du möjlighet att skapa nya infallsvinklar och lösningar på komplexa frågor och se resultaten förverkligas hos våra uppdragsgivare. Din expertis bidrar till att viktiga samhällsfunktioner som exempelvis  Försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap blir effektivare, kunnigare och starkare inom sina respektive områden.

Tjänsten är en tillsvidareanställning som kan inledas med sex månaders provanställning. 

Vi arbetar medvetet för en god arbetsmiljö med en bra balans mellan arbete och privatliv. Utöver detta erbjuder vi en rad förmåner. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: https://www.foi.se/jobba-hos-oss.html

Vill du vara med och söka svaren för en säkrare värld?

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via ansökningsknappen senast den 31 mars 2024.

För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta säkerhetsskyddschef Johan Bäckström. Fackliga företrädare är Fredrik Ringblom (Saco-S) och Krister Söderberg (OFR/S – ST). Samtliga nås på 08-55 50 30 00.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför säkerhetsprövning efterfrågas vidimerade kopior på de utbildningar och tjänstgöringsintyg som är relevanta för tjänsten.

Då vi är en myndighet betraktas inlämnade ansökningshandlingar som allmän handling och kan på begäran lämnas ut till utomstående enligt offentlighets- och sekretesslagen.

Erbjudanden från rekryteringsföretag undanbedes.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Säkerhetspolisen

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Säkerhetspolisen .

Enhetschef tillika informationssäkerhetschef

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 22
Är du en tillitsfull ledare som ser din verksamhet i ett större sammanhang? Har du flerårig erfarenhet av strategiskt och operativt informationssäkerhets- och säkerhetsskyddsarbete? Vill du ta en ledande roll inom Säkerhetspolisens verksamhet där du är med och gör skillnad på riktigt? Då ska du söka tjänsten som enhetschef tillika informationssäkerhetschef.
Tillsammans skyddar vi Sverige.


Det här är ditt uppdrag
Som enhetschef tillika informationssäkerhetschef har du en ledande roll inom avdelningen som ansvarar, på strategisk nivå, för Säkerhetspolisens egna säkerhetsskydd och verksamhetsskydd. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och i nära samverkan med avdelningschefen är du ytterst delaktig i att utveckla och leda avdelningens strategiska interna säkerhetsarbete.
Som informationssäkerhetschef har du en strategisk roll att utveckla, inrikta och följa upp informationssäkerhetsarbetet på hela myndigheten. En viktig del av arbetet är att ställa de generella och övergripande informationssäkerhetskraven men även ställa informationssäkerhetskrav utifrån myndighetens kontinuitets- och beredskapsplanering. Informationsstrategier och kvalitetssäkring är två ledord i arbetet.
En annan väsentlig del av arbetet är att samverka och delta i samverkansform internt men även nationellt och internationellt. I nära samverkan och samarbete med verksamhet och IT är du vägledande i införandet av informationssäkerhetskraven.
Att bedriva ett välfungerande och systematiskt arbetsmiljöarbete tillsammans med övriga chefer inom enheten är också en central del av din roll, och du bidrar aktivt till goda arbetsförhållanden. Du har direkt personalansvar för enhetens gruppchefer.
Din placering är på huvudkontoret i Solna. Resor inom tjänsten förekommer.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Relevant akademisk utbildning, polisexamen eller annan likvärdig utbildning som Säkerhetspolisen bedömer relevant för tjänsten
Flerårig och aktuell erfarenhet av strategiskt och operativt informationssäkerhets- och säkerhetsskyddsarbete på en myndighet eller större organisation
Flerårig erfarenhet av rollen som kravställare i säkerhetsskyddsarbete - informationssäkerhet
God kunskap om lagregleringen inom informationssäkerhets- och säkerhetsskyddsområdet
Chefs- och ledarskapserfarenhet
Erfarenhet av införande och tillämpning av ISO 27001
God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Erfarenhet från verksamhet kopplad till säkerhets- och underrättelsetjänst
Goda kunskaper i signalskyddsarbete och logganalys
Erfarenhet av förändringsarbete kopplat till säkerhet i statlig eller privat verksamhet
Erfarenhet från arbete i offentlig verksamhet
Erfarenhet av kravställning av molntjänster samt certifieringar som CISA, CISM och CISSP
Erfarenhet av att leda genom andra chefer

Det här är kollegan vi söker
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig med prestigelöst förhållningssätt som aktivt bidrar till ett arbetsklimat och relationer där gemensam ansvarskänsla och förtroende värdesätts. Genom god dialog och samverkan skapar du engagemang och initierar samarbeten som gynnar helheten, både inom och utom myndigheten.
Tydlighet och struktur är viktigt för dig och din förmåga att kommunicera kring verksamhetens behov och målbild är avgörande för att lyckas i rollen. Du värdesätter effektiva och konstruktiva samarbeten och känner dig bekväm i kravställning och uppföljning.
Händelser i omvärlden påverkar vår vardag och det är inte alltid våra dagar ser ut som vi tänkt. Det kräver att du är flexibel, uthållig och kan prioritera och anpassa dig till ändrade förutsättningar och stundtals hög arbetsbelastning.
Du har ett genuint intresse för säkerhet och har lätt för att sätta dig in i informationssäkerhetsfrågor. Du har god förmåga anpassa budskapet efter mottagare, vare sig det berör tekniker, handläggare eller ledningsgrupp och du kan på ett pedagogiskt och förtroendeingivande sätt förklara och delge information.
Ditt fokus på lösningar och förbättring genomsyrar arbetet och du trivs med att arbeta i, och bidra till, en verksamhet i ständig utveckling. Du har ett helhetsperspektiv och drivs av verksamhetens gemensamma framgångar snarare än individuella prestationer.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du är omdömesgill, med ett högt säkerhetsmedvetande, hög integritet och kan hantera information i förtroende.
Anställningsvillkor och förmåner
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Vi premierar hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på din arbetstid och vi erbjuder både individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna. Därutöver erbjuds alla medarbetare ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Det är din ålder som avgör hur många semesterdagar du har. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Du får statlig tjänstepension PA 16. Utöver det har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal med en extra pension för våra anställda. Om du ska vara föräldraledig får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Så tar du kontakt med oss
För frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef, tfn 010-568 73 01. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Ansök nu

Citrixtekniker

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Mar 14
Motiveras du av it-utmaningar där du får möjlighet att utforska olika tekniska miljöer och hitta de bästa lösningarna? Vill du vara en viktig del i Säkerhetspolisens arbete och bidra med din goda tekniska kunskap? Nu söker vi Citrixtekniker som tillsammans med engagerade kollegor arbetar för Sveriges säkerhet. Vårt uppdrag är Sveriges säkerhet.
Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Säkerhetspolisens uppdrag är att skydda Sverige, det demokratiska systemet samt medborgarnas fri- och rättigheter. Det är vårt ansvar att det som inte får hända, inte heller händer.
Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi personer som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.
Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, och oavsett roll kommer du att samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också att arbeta självständigt och utvecklas i din roll. Oavsett arbetsuppgift är du med och bidrar till Sveriges säkerhet.
Det här är ditt uppdrag
Som Citrixtekniker ingår du i ett team med engagerade och kompetenta kollegor. Tillsammans ansvarar ni för förvaltning och utveckling av Säkerhetspolisens Citrix-miljöer med den omgivande Microsoft-miljön.
Du arbetar i framkanten med komplexa it-miljöer där det ställs höga krav på it- och informationssäkerhet. Dina arbetsuppgifter kan innefatta bland annat design, installation och uppgradering samt konfiguration. I din roll ingår även felsökning och att stötta teamet med din kunskap för att kunna analysera och åtgärda komplexa problem.
Parallellt med att ta hand om den befintliga miljön arbetar du även aktivt med att hitta nya tekniska lösningar, både på egen hand och tillsammans med andra. Du har ett högt lösningsorienterat fokus och inspireras av automatiserade smarta lösningar. Detta för att säkerställa hög drift samt effektivisering av våra miljöer genom olika tekniker, exempelvis molnbaserade plattformar eller scripting.
Då vår miljö ständigt utvecklas och förändras har vi hela tiden fokus på automatisering, där scriptning är ett viktigt verktyg. En självklar del av arbetet är också att skapa och upprätthålla tydlig dokumentation.
Du håller dig uppdaterad inom ditt område och bevakar den senaste utvecklingen inom it- och informationssäkerhet.
Din placering är på huvudkontoret i Solna.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Vi söker dig som har:
Fullgjord gymnasieutbildning med godkända betyg
Minst två års arbetslivserfarenhet med Citrix-plattformar
Minst tre års arbetslivserfarenhet med Windows infrastruktur
Erfarenhet av installation och förvaltning av Citrix-plattformar
Erfarenhet från arbete i flera olika enterprise-miljöer
God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
God läsförståelse i engelska

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Kunskap kring informations- och it-säkerhet
Kunskap it-arkitektur
Erfarenhet av arbete med molnbaserade automatiserade lösningar

Det här är kollegan vi söker
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som tycker om att självständigt driva ditt arbete framåt och samtidigt ha en aktiv och hjälpsam roll i ditt team. Du bidrar till gott arbetsklimat där delaktighet och engagemang värdesätts.
Du ställs gärna inför komplexa utmaningar inom ditt uppdrag där du får möjlighet att utforska olika förslag och lösningar. I rollen som citrixtekniker är du nödvändigtvis inte knuten till ett förutbestämt teknikval, så din goda förmåga att tänka fritt och ditt fokus på lösningar kommer här väl till hands.
Med din goda tekniska kunskap har du förmågan och modet att ständigt tänka nytt, utforska olika förslag och hitta lösningar, men även utmana existerande design med förbättringar. Tillsammans med ditt team arbetar ni leveransfokuserat i en agil miljö och driver ert arbete mot goda resultat.
Som person är du prestigelös med förmåga att se din del i helheten och hur du kan bidra till verksamheten. Omvärldsbevakning och att vara uppdaterad med det senaste inom tekniken är en självklarhet för dig.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Anställningsvillkor och förmåner
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Vi premierar hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på din arbetstid och vi erbjuder både individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Det är din ålder som avgör hur många semesterdagar du har. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Du får statlig tjänstepension PA 16. Utöver det har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal med en extra pension för våra anställda. Om du ska vara föräldraledig får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Vi ställer höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 82 63. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2024-04-10.
Urval och intervjuer kommer ske löpande.

Ansök nu

Windowstekniker

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Mar 14
Är du en engagerad specialist med erfarenhet av att arbeta i olika it-miljöer? Trivs du med att arbeta självständigt såväl som i team? Nu söker vi dig som vill bidra till att Säkerhetspolisen arbete kan fortlöpa stadigt och driftsäkert. Välkommen till en arbetsplats med engagerade och kompetenta kollegor - tillsammans skyddar vi Sverige.
Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Säkerhetspolisens uppdrag är att skydda Sverige, det demokratiska systemet samt medborgarnas fri- och rättigheter. Det är vårt ansvar att det som inte får hända, inte heller händer.
Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi personer som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.
Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, och oavsett roll kommer du att samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också att arbeta självständigt och utvecklas i din roll. Oavsett arbetsuppgift är du med och bidrar till Sveriges säkerhet.
Det här är ditt uppdrag
Som Windowstekniker är du en viktig del i det team som förvaltar hela infrastrukturen kring Säkerhetspolisens samarbetsplattformar. Tillsammans säkerställer ni att bland annat epost, chatt, videokonferens och telefoni fungerar, utvecklas och förbättras.
Du arbetar i en komplex it-miljö med höga krav på it-säkerhet. Några av de vanligaste arbetsuppgifterna innefattar bland annat design och installation från noll samt att bygga om befintliga miljöer. Du arbetar med lösningar som finns On-Premise och förvaltar befintliga lösningar genom till exempel uppgradering och konfiguration. I arbetet ingår även felsökning och att kunna ta hand om, analysera och lösa komplexa problem.
I teamet driver ni tillsammans ett fortlöpande förbättrings- och utvecklingsarbete. Stort fokus ligger på bland annat att hitta nya smarta lösningar för befintliga system, bättre redundans, och att aktivt verka för automatisering och ett utökat tjänsteutbud.
Du bevakar den senaste utvecklingen inom Windowsvärlden liksom inom it- och informationssäkerhet i stort.
Din placering är på huvudkontoret i Solna.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Vi söker dig som har:
Fullgjord gymnasieutbildning med godkända betyg
Minst tre års arbetslivserfarenhet med Windows infrastruktur
Erfarenhet från arbete med Exchange
Erfarenhet från arbete i olika it-miljöer och med olika installationer
Kunskap om it-säkerhet
God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Djupare kunskap om Exchange
Kunskap om produkter som används i epost-kedjan
Erfarenhet av arbete inom olika miljöer, exempelvis som konsult

Det här är kollegan vi söker
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som tycker om att självständigt driva ditt arbete framåt och samtidigt ha en aktiv och hjälpsam roll i ditt team. Du bidrar till gott arbetsklimat där delaktighet och engagemang värdesätts.
Du ställs gärna inför komplexa utmaningar inom ditt uppdrag där du får möjlighet att utforska olika förslag och hitta lösningar. I rollen som windowstekniker är du nödvändigtvis inte knuten till ett förutbestämt teknikval, så din goda förmåga att tänka fritt och ditt fokus på lösningar kommer här väl till hands.
Med din goda tekniska kunskap har du förmågan och modet att tänka nytt, utforska olika förslag och hitta lösningar. Du strävar efter att ligga steget före och känner stolthet i din och teamets kompetens och hur ni driver ert arbete mot goda resultat.
Som person är du prestigelös med god förmåga att se din del i helheten och hur du kan bidra till verksamheten. Omvärldsbevakning och att vara uppdaterad med det senaste inom tekniken är en självklarhet för dig.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Anställningsvillkor och förmåner
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Vi premierar hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på din arbetstid och vi erbjuder både individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Det är din ålder som avgör hur många semesterdagar du har. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Du får statlig tjänstepension PA 16. Utöver det har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal med en extra pension för våra anställda. Om du ska vara föräldraledig får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Vi ställer höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 82 63. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2024-04-10.
Urval och intervjuer kommer ske löpande.
Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I våra rekryteringar använder vi arbetspsykologiska tester.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Handläggare inom säkerhetsskydd

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 19
Vill du vara en viktig del i att skydda den information och de verksamheter som är av betydelse för Sveriges säkerhet? Är du en driven och självständig handläggare som tycker om att jobba tillsammans med andra för att uppnå bästa resultat? Välkommen med din ansökan.
Tillsammans skyddar vi Sverige.
Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Säkerhetspolisens uppdrag är att skydda Sverige, det demokratiska systemet samt medborgarnas fri- och rättigheter. Det är vårt ansvar att det som inte får hända, inte heller händer.
Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi personer som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.
Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, och oavsett roll kommer du att samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också att arbeta självständigt och utvecklas i din roll. Oavsett arbetsuppgift är du med och bidrar till Sveriges säkerhet.
Det här är ditt uppdrag
I den här handläggarrollen arbetar du med Säkerhetspolisens verksamhet inom säkerhetsskydd. Det innebär att du arbetar med olika typer av ärenden gentemot säkerhetskänsliga verksamheter inom Säkerhetspolisens tillsynsområde i enlighet med säkerhetsskyddslagstiftningen. I det ingår bland annat granskning av underlag från verksamhetsutövare i samrådsärenden inför förfarande som kräver säkerhetsskyddsavtal eller överlåtelse av säkerhetskänslig verksamhet. Vidare handlägger du ärenden såsom tillhandahållande av beskrivningar av dimensionerande antagonistiska förmågor.
I rollen ingår att löpande hantera andra ärenden och frågor som inkommer till verksamheten. Du omhändertar även, utifrån din kompetens och erfarenhet, andra arbetsuppgifter inom ramen för verksamhetsområdet. Du bidrar aktiv inom utvecklingsarbetet för processer och metoder inom säkerhetsskyddsområdet.
En annan viktig del i arbetet är extern vägledning och rådgivning avseende säkerhetsskydd. Du kan även komma att delta i tillsyn.
I ditt arbete samverkar du både inom myndigheten och med andra tillsynsmyndigheter, i enlighet med Säkerhetspolisens samordningsansvar.
Din placering är på huvudkontoret i Solna, resor inom Sverige förekommer.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Svenskt medborgarskap
Akademisk examen eller polisexamen, alternativt annan relevant utbildning som Säkerhetspolisen bedömer relevant
Minst två års arbetslivserfarenhet inom den senaste femårsperioden som Säkerhetspolisen bedömer relevant
Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Utbildning eller arbetslivserfarenhet inom Säkerhetsskydd
Relevant och aktuell erfarenhet av handläggnings- eller utredningsarbete inom offentlig verksamhet
Erfarenhet av tillsynsarbete eller verksamhetsrevision
Juridisk utbildning eller erfarenhet från juridiskt arbete
Erfarenhet av att planera och genomföra projekt, presentationer och utbildningar för olika målgrupper samt erfarenhet av att leda workshops eller arbetsmöten

Det här är kollegan vi söker
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är prestigelös och trivs med att arbeta så väl självständigt som i grupp. Arbetsuppgifterna innebär ofta samarbete med flera parter. Därför värdesätter vi att du är lyhörd, har god kommunikativ förmåga, är bra på att bygga relationer samt har lätt för att samarbeta med olika yrkeskategorier.
Du har god förmåga att hantera flera uppgifter parallellt och trivs med att arbeta strukturerat och att självständigt organisera och driva ditt arbete framåt inom ramen för uppdraget. Du tar initiativ till löpande förbättringar som behövs inom ditt ansvarsområde. Vidare trivs du i en händelsestyrd verksamhet och kan anpassa ditt arbete och ställa om när det behövs. Du ser till verksamhetens bästa där gemensamma mål går före individuella prestationer.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Anställningsvillkor och förmåner
Säkerhetspolisen prioriterar alla medarbetares goda hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på arbetstid och vi erbjuder individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna. Därutöver erbjuds alla medarbetare ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Utöver statlig tjänstepension (PA 16) har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal som ger alla anställda en extra månatlig pensionsavsättning, som motsvarar ungefär en halv månadslön per år. Vid föräldraledighet får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 81 05. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2024-04-09.
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen.
Urval och intervjuer kommer ske löpande.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Ansök nu

Larm- och säkerhetstekniker

Larminstallatör/Larmtekniker
Läs mer Mar 13
Är du en driven och kreativ larm- och säkerhetstekniker som vill arbeta med ett spännande och betydelsefullt uppdrag? Säkerhetspolisens och dess it- och teknikavdelning är inte som någon annan arbetsplats.
Vårt uppdrag, Sveriges säkerhet.

Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Säkerhetspolisens uppdrag är att skydda Sverige, det demokratiska systemet samt medborgarnas fri- och rättigheter. Det är vårt ansvar att det som inte får hända, inte heller händer.
Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi personer som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.
Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, och oavsett roll kommer du att samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också att arbeta självständigt och utvecklas i din roll. Oavsett arbetsuppgift är du med och bidrar till Sveriges säkerhet.
Det här är ditt uppdrag
Som larm- och säkerhetstekniker vid Säkerhetspolisen arbetar du med larm- och kamerainstallationer i bostäder, lokaler och på andra platser.
Det är du som utför service, installation och driftsättningar på befintliga larminstallationer samt felsöker och lagar vid behov. Du besiktar nya objekt och planerar för nyinstallationer och tekniska säkerhetsanläggningar. När ett behov upphör är det du som monterar ner den aktuella utrustningen.
Du är ansvarig för dokumentation av dina uppdrag och ägnar även tid åt omvärldsbevakning samt att bidra aktivt till utvecklingen av processer och metoder på området.
Här ingår du i en arbetsgrupp med blandad kompetens, bakgrund och med varierade ansvarsområden. Uppdragen utförs ibland tillsammans men mycket av ditt arbete sker självständigt. Du behöver därför ha ett driv att självgående ta på dig och slutföra din arbetsuppgifter.
I rollen ingår det samverkan både internt och externa och du är ofta ansiktet utåt för myndigheten.
Din placering är på huvudkontoret i Solna. Resor förekommer frekvent, både inom och utanför Sverige.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Svenskt medborgarskap
Utbildning inom el, larm eller inom annat område som Säkerhetspolisen anser relevant
Grundläggande utbildning och/eller arbetslivserfarenhet inom larm och kamera
Grundläggande kunskaper inom it
Körkort, minst behörighet B
God förmåga att kommunicera på svenska och engelska både i tal och skrift

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Kunskaper i projektering av larmanläggningar, samt kamera
Erfarenhet av passersystem



Det här är kollegan vi söker
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är engagerad, nyfiken och med intresse för teknik, gärna inom lås- och larmområdet.
Du har stor social kompetens och lätt för att samarbeta samt ett eget driv och hög förmåga att jobba självständigt. Du är serviceinriktad och hittar kreativa lösningar på de utmaningar du ställs inför.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.


Anställningsvillkor och förmåner
Säkerhetspolisen prioriterar alla medarbetares goda hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på arbetstid och vi erbjuder individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna. Därutöver erbjuds alla medarbetare ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Utöver statlig tjänstepension (PA 16) har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal som ger alla anställda en extra månatlig pensionsavsättning, som motsvarar ungefär en halv månadslön per år. Vid föräldraledighet får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 80 27. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida: www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2024-04-08.
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen.
Urval och intervjuer kan komma ske löpande.
Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I våra rekryteringar använder vi arbetspsykologiska tester.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Gruppchef till gruppen för ledningsstöd på säkerhetsskyddsenheten

Administrativ chef
Läs mer Mar 8
Är du en engagerad och prestigelös ledare som vill skapa bästa möjliga förutsättningar för dina medarbetare och som trivs med att se andra utvecklas och växa? Här har du förmånen att arbeta med andra drivna kollegor som tillsammans bidrar till ökad säkerhet inom Sveriges mest skyddsvärda områden.
Sveriges säkerhet, vår högsta prioritet.

Det här är ditt uppdrag
Säkerhetsskyddsenheten har huvudansvar för Säkerhetspolisens externa uppdrag att bedöma och reducera sårbarheter i säkerhetsskyddet hos verksamhetsutövare som bedriver verksamhet av betydelse för Sveriges säkerhet. Arbetet styrs av de uppdrag som åläggs Säkerhetspolisen enligt säkerhetsskyddslagen, säkerhetsskyddsförordningen och Säkerhetspolisens föreskrifter om säkerhetsskydd. Enheten representerar även Säkerhetspolisen i Nationellt cybersäkerhetscentrum (NCSC) vars uppdrag är att stärka Sveriges förmåga att förebygga, upptäcka och hantera cyberhot.
Som gruppchef leder du den grupp som ansvarar för att i första hand stödja enhetens ledningssystem. Gruppen är i andra hand ett stöd till övriga medarbetare på säkerhetsskyddsenheten. Gruppens arbetsuppgifter innefattar bland annat enhetsövergripande verksamhetsplanering och uppföljning, arbete med intern styrning och kontroll, identifiering och uppföljning av enhetens risker och leverans av dessa till avdelningens riskportfölj, samordning av utbildningsfrågor, både internt och externt samt enhetens externa e-postbrevlådor och mottagningsfunktion.
Dina ansvarsområden är gruppens verksamhets-, personal- och arbetsmiljöfrågor, mål- och resultatansvar för gruppens verksamhets, att leda och koordinera gruppens arbete på direkt nivå och tillse att gruppens resurser används på bästa sätt i syfte att uppnå uppsatt mål. Du skapar bästa möjliga förutsättningar för det stödjande arbetet i gruppen, tillser att arbetssätt, metoder och processer utvecklas, kvalitetssäkras och följs upp. Du tar vid formulering, implementering och utveckling av gruppens uppdrag och verksamhet tillsammans med medarbetarna inom gruppen.
Tillsammans med övriga chefer säkerställer ni en effektiv enhetsintern samverkan. Du förvaltar även existerande samverkan inom Säkerhetspolisen, nationellt med främst Försvarsmakten/MUST och Försvarshögskolan samt övriga tillsynsmyndigheter inom säkerhetsskydd.
I rollen som gruppchef är du en del i enhetens och sektionens ledningssystem. Vidare kan uppdraget medföra uppgifter som innebär att externt representera Säkerhetspolisen.
Tjänsteort: Solna.
Resor, både inom och utan för Sverige, kan förekomma.


KRAV:
· Svenskt medborgarskap
· Relevant utbildning eller yrkeserfarenhet som Säkerhetspolisen bedömer lämplig
· Erfarenhet av chefskap eller annan typ av arbetsledning
· Minst tre års arbetslivserfarenhet inom den senaste femårsperioden från offentlig förvaltning
· Grundläggande it-kunskaper
· Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
MERITERANDE:
· Relevant chefs- och ledarskapsutbildning
· Utbildning i säkerhetsskydd
· Erfarenhet av projektledning
· Erfarenhet av att arbeta med ledningsstöd eller annan typ av stödjande verksamhet
· Erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete
· Erfarenhet av underrättelsearbete
· Erfarenhet av arbete med strategiska arbetsgivar- och arbetsmiljöfrågor, inklusive kompetensförsörjningsfrågor


Det här är kollegan vi söker
Händelser i omvärlden påverkar vår vardag och det är inte alltid våra dagar ser ut som vi tänkt. Det kräver att du är flexibel och kan växla tempo mellan planerad och händelsestyrd verksamhet.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är strukturerad och har förmåga att bygga strukturer samt hålla uppsatta tidsramar. Du är initiativrik, prioriterar och driver frågor. Du har förmågan att tydligt definiera förväntningar från verksamheten och du litar på dina medarbetares kompetens att utföra uppdraget. Samtidigt arbetar du för att skapa goda förutsättningar så dina medarbetares möjligheter att prestera och utvecklas främjas.
Med en god kommunikationsförmåga ser du återkoppling som en naturlig del av ditt ledarskap. Du är prestigelös och är aktivt med i att vara en del av lösningen vid identifierade problem. Vi ser att du har intresse kopplat till uppdraget och av utveckling- och förändringsarbetet för gruppen. Din fokus ligger på att uppnå mål och resultat, samtidigt som du aktivt bidrar till att gruppens uppgifter utförs framgångsrikt.
Tjänsten innebär många kontaktytor, både inom och utanför den egna gruppen och myndigheten, Därför är det viktigt att du enkelt kan etablera och upprätthålla kontakter och nätverk.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.


Anställningsvillkor och förmåner
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställningen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt säkerhetsprövning inkl. registerkontroll, i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Läs mer om villkor och förmåner på sakerhetspolisen.se.

Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 72 06. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.


Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2024-03-27.
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen.
Urval och intervjuer kommer ske löpande.


Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I våra rekryteringar använder vi arbetspsykologiska tester.

Ansök nu