Stockholm: Två handläggare till Kulturskolecentrum

Hitta ansökningsinfo om jobbet Två handläggare till Kulturskolecentrum i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2021-08-02 // Varaktighet: Heltid

Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet.

Kulturrådets kontor, där ca 115 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett öppet kontorslandskap. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: (http://www.kulturradet.se/) www.kulturradet.se (http://www.kulturradet.se)

Kulturrådet
söker

två handläggare till Kulturskolecentrum
Kulturskolecentrum ingår i enheten för Kultur i skolan och analys som också ansvarar för Skapande skola som är ett bidrag till kommuner som bedriver kulturverksamhet i skolan. Vid enheten finns även myndighetens utredarfunktion som ansvarar för uppföljning och analys av Kulturrådets bidrag samt medarbetare med ansvar för att integrera lika rättigheter och möjligheter i verksamheten. Just nu är vi 16 medarbetare vid enheten.

Bakgrund
Kulturskolecentrum fördelar bidrag till landets kommuner för att de ska kunna utveckla sina musik- och kulturskoleverksamheter. På centret finns bidragshandläggare, verksamhetsutvecklare, utredare, kommunikatör samt verksamhetsansvarig.

Vi söker nu två erfarna handläggare med erfarenhet från offentlig verksamhet som tillsammans med övriga medarbetare vid centret kan delta i bidragets fortsatta utveckling i samklang med de övriga bidrag som Kulturrådet fördelar till kommuner.

Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår att i samarbete med kollegor på centret och med andra medarbetare på Kulturrådet

- arbeta med bidragsgivning, uppföljning och analys av bidrag
- informera om bidraget till olika externa intressenter,
- delta i utvecklingen av uppföljningen av bidraget,
- bevaka de förändringar i omvärlden som kan påverka kulturskolornas utveckling och bidragets utformning.


Vi använder W3D3 i vår ärendehantering och utvecklar kontinuerligt vår användning av olika digitala verktyg.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

- erfarenhet av handläggning av bidrag inom offentlig verksamhet,
- förmåga att hantera och sammanställa stora mängder information,
- analytisk förmåga,
- vana att arbeta i samverkan med myndigheter och kommunala verksamheter samt
- är bra på att uttrycka dig muntligt och skriftligt.


Du ska ha för tjänsten relevant akademisk utbildning eller annan erfarenhet som Kulturrådet bedömer som likvärdig.

Meriter
Det är meriterande om du har

- erfarenhet av att handlägga statliga bidrag till kommuner,
- kunskap om skol- och/eller kulturskolefrågor,
- erfarenhet av arbete inom kulturområdet.


Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som

- är engagerad, lyhörd och lösningsorienterad,
- gillar att växla mellan självständigt arbete och att jobba nära dina kollegor
- har förmåga att bygga och utveckla professionella relationer på olika organisatoriska nivåer,
- är förtroendeingivande och har stor integritet,
- har god förmåga att planera ditt eget arbete och hålla deadlines.


Anställningen
Den ena anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provtjänstgöring. Den andra anställningen är tidsbegränsad under ett halvår från september. Tillträde efter överenskommelse.

Ytterligare upplysningar
Upplysningar om tjänsten lämnas av tillförordnad enhetschef Ingrid Skare, på e-post: ingrid.skare@kulturradet.se eller telefon 076 540 1041.

Fackliga företrädare
Karin Westling för Saco nås via Kulturrådets växel tel. 08-519 264 00.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan med ett personligt brev och CV, senast den

15 augusti 2021. Du ansöker via Kulturrådets webbplats.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som

Nedan visas andra jobb i Stockholm som .

Clinical Research Coordinator

Läs mer Feb 13
Natural Cycles is an international working environment filled with smart and ambitious colleagues working in Stockholm, Geneva, New York and remotely. At Natural Cycles, our mission is to pioneer women's health with research and passion, by empowering every woman with the knowledge she needs to be in charge of her health.

As our Clinical Research Coordinator you will be assisting the clinical trial team in the operational management and oversight of clinical trials, during set-up, conduct and until archiving. Assisting tasks will include setting up systems for filing, document management, document distribution and study management, and preparing, assembling and distributing study materials. As a research coordinator you will be the main point of contact for research participants. You are vital for ensuring the safety and wellbeing of participants throughout their clinical trial journey.

You will collaborate closely with both the MAD (Medical Algorithm and Data) team and the Hardware team, and report to the Head of Science and Data.

It is a full-time position based in Stockholm, Sweden.

-

What you will be doing

- Set up systems for filing: prepare documentation to safely store participants information and data

- Coordinating the preparation, review and distribution of all operational trial-related documents (e.g. study consent, guides, etc)

- Coordinate with the regulatory team to ensure relevant ethics applications are submitted, and documentation is complete

- Coordinate the recruitment of the trial participants: coordinate with relevant stakeholders (e.g. MAD team and CRM) to select and recruit trial participants; collect signed consent forms from all participants

- Coordinate the onboarding of the trial participants: for in person onboarding, schedule sessions with each participant and prepare relevant documentation; for remote onboarding, schedule sessions and shipment of trial material if applicable

- Manage trial daily operations: address participants' questions and issues, schedule additional meetings when necessary, send out reminder emails and surveys.

- Coordinate the offboarding of the trial participants: collect relevant feedback from the participants, gather the study material when applicable, and coordinate with the Finance team to ensure the compensation is granted

- Contribute to the optimization of processes related to clinical trials

What skills and experience we think you have

- You are organized and structured, and you are good at preparing and maintaining documentation

- You can work independently

- You have a good attention to detail while maintaining an overview on the whole project, making sure everything is taken care of

- You can collaborate with key stakeholders in the company

- You can collaborate with external partners

- Fluent in English (both written and spoken)

- Fluent in Swedish (both written and spoken)

How to apply

Apply by uploading your CV and answering the questions in the application form. Please note that we do not accept any applications through email due to GDPR and only applications submitted through the career site (and in English) will be considered.

We know that diverse teams are strong teams, so we welcome those from different backgrounds and experiences and are committed to creating an inclusive environment for all employees and candidates.

Ansök nu

Office manager till Coor

Läs mer Apr 5
Brinner du för att skapa värde och för att bygga långsiktiga och förtroendegivande relationer? Lockas du dessutom av att få vara med och påverka och utmanas av att hitta bästa möjliga väg framåt? Då ska du söka rollen som office manager till Coor!? 

I ett nära partnerskap med en av våra stora kunder inom innovationsbranschen levererar Coor en rad olika FM-tjänster där det ställs höga krav på oss både gällande kunskap, service och tillgänglighet som ska lämna ett positivt avtryck hos kundens medarbetare samt besökare. Coor ska se till att den dagliga driften alltid fungerar och lyfta servicen till nästa nivå där just du kommer ha stor påverkan. 

Vill du vara med och ta detta samarbete till nästa nivå tillsammans med oss??? 

Om rollen 
Som office manager innebär denna roll dels ett ansvar inom den dagliga operativ driften, dels en samordning och en koordinering av all administration vilket i mångt och mycket innebär att du kommer att ha en nyckelroll för vår kund i denna mycket prioriterade serviceleverans. Rollen är oerhört mångfacetterad med stor variation kring dina arbetsuppgifter där det ställs höga krav på eget driv, engagemang och beslutsfattande. För att trivas i denna roll behöver du ha god kommunikativ och social förmåga där du är bekväm med att ha många kontaktytor där du med ditt stora engagemang med enkelhet skapar och bygger förtroendegivande relationer. Då rollen även innefattar en hel del administration så är det även viktigt att du har ett strukturerat och noggrant arbetssätt där du kan konsten att prioritera rätt utifrån ett lösningsorienterat perspektiv.

Exempel på ansvarsområden; 


• Vara behjälplig, lyhörd och delaktig gällande den dagligen driften i kontakt med kunden
• Driva projekt
• Hantera fakturor och övrig administration
• Koordinera ommöbleringar och interna flyttar
• IT support för konferensteknik
• Ansvar för underhållsplan gällande felavhjälpande underhåll och mindre reparationer i fastigheten
• Skapa goda relationer och samarbeten både internt och externt med partnerskap i fokus 
• Ansvara för att ständigt förbättra, utveckla och effektivisera leveransen
• Säkerställa kommunikationsflödet
• Bidra till en säker och respektfull arbetsmiljö
• Ekonomisk uppföljning samt budgetering

Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med en provanställning på 6 månader. Du rapporterar till sitechef Åsa Levart samt ingår i kontraktets ledningsgrupp med placering hos vår kund i centrala Stockholm.

Du
Vi söker dig som har relevant akademisk bakgrund med flerårig erfarenhet inom en likvärdig servicetjänst med både en administrativ och en kommunikativ tyngdpunkt. Vi ser gärna en affärsmässig erfarenhet när det kommer till att arbeta kundorienterat med ekonomisk bakgrund och har du dessutom arbetat som projektledare så ser vi det som meriterande. Du behärskar svenska och engelska helt obehindrat i tal och skrift samt har mycket goda kunskaper i Officepaketet och självklart känner du dig trygg i att hantera olika datasystem. 

Din personlighet
Vi tänker oss att du är en lyhörd, ödmjuk och en positiv person som besitter god förmåga till att bygga relationer med såväl kunder som med kollegor. Som person har du ett högt tempo med stort eget driv och med ett tydligt ägarskap där din vilja till att skapa framdrift är stor. Du har ett lösningsorienterat förhållningssätt där du tar ett stort ansvar både för ditt arbete samt för teamets gemensamma uppdrag. Vidare har du en god analytisk förmåga med ett metodiskt och strukturerat arbetssätt. 

Vi erbjuder 
Du erbjuds en spännande roll i en dynamisk och innovativ miljö där du får arbeta i en FM-leverans som bygger på ett serviceinriktat och nära samarbete med kund. Du blir en del av ett härligt team som tillsammans motiverar och hjälper varandra vidare i skapandet av en fantastisk arbetsplats. Dessutom får du stor frihet utifrån dina förmågor att skapa framdrift och utveckla nya arbetssätt. Vi arbetar aktivt med kompetens- och karriärsutveckling för att du ska få möjlighet till att utvecklas. Då Coor är ett stort och expansivt företag kan du utvecklas både inom tjänsten såväl som inom andra delar av verksamheten.

Kontaktuppgifter och övrig information 
Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där kunden har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap. 

Vi hanterar ansökningarna löpandes vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag så vänta inte med att skicka in din ansökan. Om du har frågor om tjänsten så är du välkommen att kontakta sitechef Åsa Levart via, Asa.Levart@coor.com

All försäljning från annonssäljare och rekryteringsföretag i samband med den här rekryteringsprocessen undanbedes vänligen då Coor har ansvar för rekryteringen. 

Vi ser fram emot din ansökan! 

Om Coor

Coor är Nordens ledande facility management-leverantör och är med och skapar Nordens bästa arbetsmiljöer – smarta, hållbara och fulla av glädje. Vi erbjuder alla de tjänster som krävs för att ett företag eller offentlig verksamhet ska fungera bra och effektivt. Vi strävar ständigt efter att bygga team och servicelösningar som gör det möjligt för våra kunder att fokusera på vad de gör bäst. Coor är verksamt främst i Norden, men har även viss närvaro i Belgien och Estland. Hos oss arbetar fler än 12 000 personer med olika bakgrunder och erfarenheter. Under 2023 blev Coor tilldelad en andra plats till att vara det mest jämställda företaget i Sverige enligt SHE Index powered by EY och vi är ett karriärföretag 2024 enligt Karriärföretagen.

Ansök nu

BOLÅNEHANDLÄGGARE

Läs mer Apr 3
Arbetsuppgifter
Till vår kund söker vi nu en Bolånehandläggare!

I rollen kommer du ha följande arbetsuppgifter:
- Administrera låneerbjudanden för privatpersoner
- Utbetalning av lån
- Granskning av kreditakt inför utbetalning/aktivering av kredit.
- Kontakta andra kreditinstitut i samband med övertagande eller avslut av säkerheter.
- Arbeta i externa system för hantering av pantbrev i fastigheter.
- Fortlöpande förvaltning av lånekunder och deras engagemang
- Digitalisera arbetsprocessen
- Aktivt agera enligt regelverk om penningtvätt
- Registervård
- Utredningar
- I övrigt tillkommande team, projekt eller arbetsuppgifter för att säkerställa organisationens och funktionens arbete

Om oss
JobBusters är ett auktoriserat personaluthyrnings- och rekryteringsföretag som är inriktade mot tjänstemän och har funnits sen 2011. Vi på JobBusters bryr oss om våra konsulter och vårt mål är alltid att bygga långsiktiga relationer med både konsult och kund. Vårt mål är alltid att matcha våra kunders drömkandidat med våra kandidaters drömjobb!

Företagspresentation
Vår kund är en bank som vill bidra till en bättre värld genom att hjälpa till att skapa ett ekonomiskt försprång. De vill förbättra marginalen för sina kunder och drivs av att se människor och företag växa. Jämnställdhetsfrågan är mycket viktig här. Huvudkontoret finns i Stockholm.

Kvalifikationer
- Du har erfarenhet av operativt/administrativt arbete inom bank och finansbranschen där du främst arbetat med krediter och lån med säkerheter.
- Du har Swedsec-licensiering inom bolån.
- Du har eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller liknande.
- Du är flytande i svenska och engelska i tal och skrift.

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som Bolånehandläggare är du pålitlig, noggrann och prestigelös. Du är också förändringsbenägen, har ett positivt förhållningssätt och har förmågan att ha många kontaktytor. Vidare har du en god kommunikativ förmåga och du tar stort ansvar för ditt eget arbete.

När du blir en av oss
Som konsult hos JobBusters kan du känna dig trygg med ett kollektivavtal i ryggen, tillgängliga konsultchefer och engagerade rekryterare. Du som konsult får även tillgång till vårt nätverk av spännande företag och uppdragsgivare! För oss är det viktigt att du som konsult trivs, känner en trygghet och gemenskap till oss som arbetsgivare. Vi erbjuder tjänstepension, löneväxling och möjlighet till flexpension. Du får även tillgång till vår förmånsportal, där du utöver friskvårdsbidrag har tillgång till mängder av rabatter och erbjudanden inom hälsa, hem och fritid, transport, sjukvård och mycket mer! Ditt välmående är av högsta prioritet för oss och vi erbjuder bland annat en digital lösning som hjälper våra medarbetare att hitta verktyg för att hantera vardagens alla utmaningar, både på jobbet och i privatlivet.

Lön
Lön enligt överenskommelse.

Tillträde och ansökan
Heltid, kontorstider. Vår kund önskar start så snart som möjligt och uppdraget förväntas löpa t.o.m. 2024-10-31 med möjlighet till förlängning. För den här rollen behöver du kunna arbeta under hela sommarperioden. Du kommer att vara anställd av JobBusters som konsult hos vår spännande kund. Vi går igenom ansökningarna löpande och i konsultvärlden går processerna oftast snabbt. Rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan (gärna i Word-format).

Ansök nu

Service Agent till nytt Customer Success team

Läs mer Mar 14
I rollen som Service Agent ansvarar du för att hantera och administrera inkommande ärenden, i synnerhet via e-post och direkt i system. I vissa fall kommer du också ha telefonkontakt med kunder. Du ansvarar för att kunder och leverantörer får bästa möjliga svar på sina frågor och lösningar på sina problem. Ärendena du hanterar är av olika omfattning och svårighetsgrad. Din roll kan innehålla allt från att svara på enklare frågor till sortimentvägledning, orderadministration och leveransuppföljning. I rollen arbetar du främst självständigt med dina ärenden men är också del i ett team där ni hjälps åt.

Initialt erbjuds du en introduktion för att skapa förståelse för företagets arbetssätt och system. Du ingår i ett team och tillsammans arbetar ni för att lösa kundernas problem och för ett effektivt arbetssätt. I rollen uppmuntras du bidra med dina idéer och förslag på förbättring i befintliga processer och rutiner. Vi är inne i en framtidsresa med mycket nytt på agendan där medarbetarna har mycket inflytande.

Arbetsplatsen präglas av att ha roligt, frihet under ansvar och att utvecklas tillsammans med organisationen.

-
Digital kompetens och förmåga att navigera och söka information effektivt.

-
Tidigare arbetslivserfarenhet från en liknande roll är meriterande

-
Erfarenhet eller intresse av att fixa/bygga/snickra hemma är meriterande

-
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift, meriterande med kunskaper i finska och norska


För att trivas i rollen är du en engagerad och nyfiken person. Därtill är du positiv och framåtdrivande och tar gärna egna initiativ till att lösa diverse problem. Du har en förmåga att driva på ditt arbete och skapa en egen struktur. Du ska trivas med att arbeta flexibelt med varierande arbetsuppgifter i ett högt tempo.

Vidare är det viktigt att du är lojal, kommunikativ och en god lagspelare som bidrar till att skapa ett bra arbetsklimat. Du uppskattar att arbeta i ett sammansvetsat team med snabba och korta beslutsvägar, där alla hjälps åt för att skapa bästa möjliga resultat och mervärde.

I denna rekrytering kommer stor vikt läggas vid personliga egenskaper.

Övrig information
Vi erbjuder delvis hybrid-kontor vilket innebär att det kan finnas möjligheter att arbeta hemifrån en del av din tid men huvudsaklig arbetsplats är på plats.

Urval och intervjuer kommer ske löpande i denna process så ansök gärna på redan idag!

Alla hemmasnickare ska kunna förverkliga sina byggdrömmar, det tycker i alla fall vi på Byggmax. Oavsett om det handlar om inomhus-, utomhus- eller trädgårdsprojekt. Därför jobbar alla Byggmaxare mot samma mål: att ge dessa hemmasnickare både råd och möjlighet till det!

Byggmax har totalt över 190 butiker fördelat i Sverige, Norge och Finland. Utöver de fysiska butikerna finns även en ständigt växande e-handel. Sedan starten 1993 har Byggmax haft som affärsidé att vara det bästa och billigaste alternativet för hobbysnickare och proffs som vill köpa byggmaterial av bra kvalitet. Vi har gått från att vara en ettrig uppstickare till att bli en av Sveriges största byggmaterialkedjor. Med hjälp av ständiga förbättringar, löpande effektiviseringar och en förändringsbenägen företagskultur har bolaget blivit ett av branschens lönsammaste. I koncernen Byggmax Group ingår även Skånska Byggvaror, Buildor, Right Price Tiles och Næstved Lavpristræ.

Varmt välkommen till Byggmax, både som kund och som potentiell medarbetare!

Ansök nu

Boendeservice

Läs mer Nov 10
Bostaden är den viktigaste och dyraste investeringen vi gör som privatpersoner. Bostäder är också världens största tillgångsslag. Nabo gör det enkelt att engagera sig i sitt boende även om man inte själv är ekonom, jurist eller fastighetsingenjör. Varje dag förenklar vi för brf-styrelser, fastighetsägare och de boende så att de får mer tid över till annat.

Nabo är på en resa för att forma framtidens förvaltning och boendetjänster. Vi ser en bransch som alldeles för länge saknat nya, smarta och digitala lösningar - och den förändringen leder vi framåt. Vill du vara med på resan?

Nabo är den enda aktören i branschen som utvecklat sin egen plattform för förvaltning av bostäder. Den automatiserar rutinarbete och underlättar vardagen för både kunder och våra egna experter inom förvaltning. För att forma framtidens förvaltning och boendetjänster behöver vi leda utvecklingen.

Hos Nabo vill vi vara modiga och engagerade. Vi jobbar mot tydliga mål och driver vår egen utveckling med stöd av engagerade ledare. Utöver den personliga utvecklingen hoppas vi att våra dagar tillsammans består av hög trivsel och många skratt. Vårt mål är att tiden på Nabo ska vara våra medarbetares höjdpunkt i karriären.

Om tjänsten
Vi befinner oss mitt uppe i en spännande tillväxtresa och rekryterar därför nya kollegor till vårt kontor i Stockholm. Du kommer arbeta i ett team som hjälper personer som bor i en bostadsförening med frågor som rör ekonomi och administration. Du kommer till exempel att:

- Supportera medlemmar på telefon och via mail gällande lägenhetsregister, parkeringsköer/avtal, aviseringsfrågor och mycket mer som en boende kan behöva hjälp med

- Supportera medlemmar hur hen navigerar i Nabos portal

- Arbeta med kundnöjdhet och förmedla olika tjänster som Nabo erbjuder

- Supporterar medlemmar och mäklare vid försäljning av en bostad

- Ansvarar för posthanteringen

Dina tidigare erfarenheter
I den här rekryteringen lägger vi störst vikt vid i dina personliga egenskaper och vilja att utvecklas tillsammans med ditt team med kunden i fokus. På Nabo är vi många experter inom bostadsrättsförvaltning och därför förväntar vi oss inte att du har tidigare erfarenhet från branschen. Det kommer vi kunna lära dig på plats.

Vi ser att du som söker har erfarenhet av service och gärna ett intresse för digitala arbetssätt. Eftersom du arbetar med att ge support över telefon/mail ser vi att du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.

Personliga egenskaper
- Noggrann

- Serviceinriktad

- Kommunikativ

- Ansvarstagande

- Lösningsorienterad

- Relationsskapande

Så ansöker du
Vi ser fram emot din ansökan! Vid frågor kontakta gärna Lovisa Huusko (lovisa.huusko@nabo.se), Talent Partner på Nabo.

Placeringsort
Stockholm

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Statens Kulturråd

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Statens Kulturråd .

Handläggare inom litteraturområdet

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 19
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där cirka 105 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor med möjlighet att jobba delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se.

 

Kulturrådet

söker

Handläggare inom litteraturområdet
till enheten för fri konst och litteratur

Inom enheten är bidragsgivning till det fria kulturlivet och litteratur en kärnuppgift. Vi fördelar och följer upp bidrag till litteratur och kulturtidskrifter, musik, scenkonst, dans, bildkonst, form och design. Vi hanterar också bidrag till centrumbildningar, allianser och amatörkulturorganisationer. Just nu är vi 19 medarbetare på enheten. Vi bedriver aktiv omvärldsbevakning för att hämta in erfarenheter från organisationer och företrädare för kulturlivet i syfte att utveckla våra arbetssätt och arbetar också främjande för att stärka kulturaktörers förutsättningar att vara verksamma. Statsbidraget till litteratur, kulturtidskrifter och läs- och litteraturfrämjande som hanteras på enheten syftar till att främja mångfald, kvalitet och fördjupning i utgivningen av litteratur och kulturtidskrifter och till att främja spridning och läsning av litteratur och kulturtidskrifter. 

Arbetsuppgifter
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att


• handlägga statsbidrag inom litteraturområdet: förbereda utlysning, granska ansökningar och redovisningar, förbereda och följa upp beslut med mera,
• ansvara för kontakter med sakkunniga i arbets- och referensgrupper, bistå i förberedelser och genomförande av möten,
• ha kontakt med bidragssökande samt
• bedriva omvärldsbevakning inom litteraturområdet.

Resor kan förekomma, huvudsakligen inom Sverige.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har


• god kännedom om litteraturutgivning och bokmarknaden i Sverige,
• kunskap om bokmarknadens aktörer,
• mycket god förmåga att uttrycka dig skriftligt och muntligt samt
• goda kunskaper i Officepaketet.

Du har en relevant akademisk examen, gärna med inriktning litteratur eller journalistik, eller motsvararande kunskaper som Kulturrådet bedömer likvärdiga.

Meriter
Det är meriterande om du har


• erfarenhet av bidragsgivning,
• erfarenhet från offentlig förvaltning,
• intresse för, och kunskaper om, kulturpolitik.

Personliga egenskaper                
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten och söker dig som


• har god förmåga att planera ditt arbete, hålla deadlines och kan hantera många uppgifter parallellt,
• är lyhörd och samarbetsinriktad,
• är strukturerad och har problemlösande analytisk förmåga,
• har lätt att ta initiativ och att driva arbetet framåt,
• trivs med att arbeta nära kollegor och att jobba självständigt,
• har lätt för att skapa relationer såväl internt som externt.

Vi förutsätter att du är intresserad av Kulturrådets uppdrag och att bidra till att myndigheten uppfyller sina mål.  

Om anställningen
Anställningen är ett vikariat till och med september 2025 med tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.

Ytterligare upplysningar
Upplysningar om tjänsten lämnas av Ingrid Skare, chef för enheten för fri konst och litteratur, tel. 08-519 264 41.

Fackliga företrädare
Katarina Hallmans för Saco samt Annette Taranto Fuller för ST nås via Kulturrådets växel tel. 08-519 264 00.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan bestående av ett personligt brev och CV, senast den 2 april 2024. Du ansöker via Kulturrådets webbplats.

Ansök nu

Handläggare

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Dec 9
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där ca 115 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor med möjlighet att jobba delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se

Kulturrådet
söker

Handläggare
till enheten för bidrag till kommuner och regioner

Enheten ansvarar för myndighetens arbete med regional samverkan, vilket inkluderar bidragen inom kultursamverkansmodellen. Inom ramen för detta arbete representerar enheten staten i dialogen med regionerna.

På enheten handlägger vi två tidsbegränsade utvecklingsbidrag till kulturskolan och folkbibliotekens läsfrämjande arbete. Dessutom fördelar enheten stöd för inköp av media till folk- och skolbibliotek och kulturverksamhet i skolan. Bidrag till fristäder för konstnärer i svenska kommuner och regioner ingår också i våra uppgifter.

På enheten pågår för närvarande ett utvecklingsarbete för att våra bidrag och vår kompetens ännu bättre ska bidra till flernivåsamverkan för kulturens utveckling och tillgänglighet av vårt arbete gentemot kommunerna och regionerna. Vi arbetar ofta i olika team inom enheten. Just nu är vi 13 medarbetare.

Vi söker nu en handläggare som vill bidra till att skapa goda förutsättningar för en fortsatt utveckling av kulturområdet, i samverkan med regioner och kommuner.

Arbetsuppgifter
Som handläggare deltar du i berednings- och uppföljningsarbetet i den regionala bidragsprocessen som följer med kultursamverkansmodellen. I arbetsuppgifterna ingår att tillsammans med kollegor bedöma regionala kulturplaner, bidra i uppföljningsarbetet och arbeta främjande inom kultursamverkansmodellens olika konstområden och prioriterade perspektiv.

Du kommer också att arbeta med ansökningar av bidrag till kommuner med fokus på utvecklingsbidraget till kulturskolan. I arbetet ingår bland annat utlysning, handläggning och uppföljning av ansökningar samt granskning av redovisningar från bidragsmottagare.

I arbetsuppgifterna ingår information och omvärldsbevakning inom aktuella områden och att företräda Kulturrådet i externa sammanhang, och att utveckla samverkan med andra aktörer. Tjänsteresor inom Sverige förekommer därför.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har 


• erfarenhet av handläggning av statsbidrag i offentlig verksamhet
inom kulturområdet,
• erfarenhet och god förståelse av förutsättningarna för kulturverksamheter i en kommunal och/eller regional kontext,
• förmåga att hantera och sammanställa stora mängder information,
• vana av att bereda och föredra olika typer av beslutsunderlag,
• goda kunskaper i Office-paketet och vana att använda olika digitala verktyg samt
• goda kunskaper i svenska och engelska.

Du har en relevant akademisk examen eller motsvararande kunskaper som Kulturrådet bedömer vara relevanta för tjänsten.

Meriter
Det är meriterande om du har


• kunskap om eller erfarenhet av skol- och/eller kulturskolefrågor,
• goda kunskaper om kulturpolitik och det kulturpolitiska fältet.

Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som 


• har god förmåga att medverka i och bidra till arbetet med komplexa bidragsprocesser,
• är noggrann och strukturerad, resultatinriktad och målfokuserad,
• har mycket god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt,
• har god förmåga att planera ditt arbete och att hålla deadlines,
• har gott omdöme, är lyhörd och samarbetsinriktad,
• är van att arbeta både självgående och i bidra i ett team.

Vi förutsätter att du är intresserad av Kulturrådets uppdrag och att bidra till att myndigheten uppfyller sina mål.  

Om anställningen
Anställningen är ett vikariat till och med december 2024.

Tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.

Ytterligare upplysningar
Enhetschef Veronica Lamppa Lönnbro, 08-519 264 81.

Fackliga företrädare
Katarina Hallmans för Saco nås via Kulturrådets växel tel. 08-519 264 00.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan bestående av ett personligt brev och CV, senast den 18 december 2023. Du ansöker via Kulturrådets webbplats.

Ansök nu

Praktikant till staben

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 15
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där cirka 115 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett öppet kontorslandskap. Vi erbjuder möjligheter att jobba delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se

Praktikant
till staben

Staben utgör ett strategiskt, juridiskt och administrativt stöd till generaldirektören. I staben ansvarar vi för att myndighetsövergripande operativa och taktiska frågor samordnas och för att styra, följa upp och utveckla processerna i myndigheten. I staben följer vi också upp och analyserar de statsbidrag Kulturrådet fördelar och myndighetens resultat i övrigt. Staben består just nu av 12 medarbetare och där ingår Kulturrådets chefsjurist, GD-koordinator, internrevisionschef, utredare, verksamhetscontroller och verksamhetsstrateg.

Uppgifter

Inom ramen för denna praktik ges du möjlighet att vara med och bistå stabens utredare genom att ta fram och sammanställa underlag till rapporter som regeringen efterfrågar. De underlag som ska tas fram kan bestå av såväl kvantitativa som kvalitativa data. Du kommer också få en inblick i och bidra till stabens övriga arbete att utveckla Kulturrådets interna styrning och uppföljning.

Vi söker

Vi söker dig som har kunskap inom kvalitativa och/eller kvantitativa metoder och vill kunna utvecklas inför en roll som utredare.

Förmodligen är du i slutet av en utbildning med inriktning mot offentlig förvaltning, sociologi, utredningssociologi, statsvetenskap eller annat relevant område. Vi ser gärna att du inom ramen för din utbildning har möjlighet till en praktikperiod som omfattar 10 veckor eller mer.

Ytterligare upplysningar

Upplysningar om praktikplatsen lämnas av Signe Westin, utredare på staben, på e-post: signe.westin@kulturradet.se eller telefon 08-519 264 64.

Ansök nu

Kommunikatör

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Nov 14
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där ca 115 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor och erbjuder möjlighet att arbeta delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se

Kulturrådet
Söker

Kommunikatör
till enheten för kommunikation

Enheten för kommunikation ansvarar övergripande för hela myndighetens interna och externa kommunikation. På enheten arbetar bland annat kommunikatörer, webbredaktör och pressansvarig med Kulturrådets intranät, myndighetens webbplatser, sociala medier, presskontakter, produktion av rapporter och andra trycksaker och kommunikationsinsatser vid olika typer av externa evenemang.  

Arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i ett kommunikationsteam som arbetar med integrerad kommunikation, i nära samarbete med andra medarbetare på Kulturrådet. Ditt arbete är kopplat till ett eller flera av de uppdrag Kulturrådet arbetar med, till exempel inom läsfrämjande, litteraturstöd, kulturskolan, stärkta bibliotek och skola, nationella och internationella samarbeten, mm.

Du tar ansvar för kommunikation i kanaler såsom webb, sociala medier, annonsering, nyhetsbrev, press samt produktion av rörligt material som film och webbinarier. Det kan även innebära att arbeta med den redaktionella planeringen, förvalta och vidareutveckla delar av webbplatsen och utvecklingsprojekt tillsammans med andra funktioner inom Kulturrådet. Målgruppsanalyser, kommunikationsplaner med analys av kommunikationsinsatser samt kontakt med leverantörer tillhör också dina arbetsuppgifter.

Kvalifikationer
Vi söker en skicklig kommunikatör som har


• gedigen och relevant erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete,
• god förmåga att identifiera kommunikationsbehov,
• god språkbehandling och kommunikativ förmåga,
• erfarenhet av att producera och publicera innehåll till digitala kanaler samt
• erfarenhet av att arbeta med rörlig bild och bildhantering.

Du har akademisk examen med inriktning mot kommunikation eller motsvarande kunskaper.

Meriter
Det är meriterande om du har


• erfarenhet av arbete med uppföljning och effekter av kommunikationsinsatser,
• erfarenheter från kulturområdet och/eller offentlig förvaltning,
• goda kunskaper i engelska, både muntligt och skriftligt.

Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten och söker dig som


• har lätt för att se helheten, kan prioritera och snabbt kan sätta dig in i nya sammanhang och ämnen,
• trivs att arbeta tillsammans med andra och samverka på ett prestigelöst sätt,
• är självgående, drivande och van att ta egna initiativ samt
• är van att arbeta mot uppsatta mål och har förmåga att planera och strukturera och följa upp arbetet.

Vi förutsätter att du är intresserad av Kulturrådets uppdrag och att bidra till att myndigheten uppfyller sina mål.  

Anställning
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde i januari 2024 eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. 

Ytterligare upplysningar
Upplysning om tjänsten lämnas av Camilla Batal, chef för enheten kommunikation, tel.
08-519 264 36.

Fackliga företrädare
Katarina Hallmans för Saco nås via Kulturrådets växel tel. 08-519 264 00.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan bestående av ett personligt brev och CV, senast den 30 november 2023. Du ansöker via Kulturrådets webbplats.

Ansök nu

Praktikant till Swedish Literature Exchange

Översättare
Läs mer Nov 16
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där cirka 115 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett öppet kontorslandskap. Vi erbjuder möjligheter att jobba delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se

Praktikant
till enheten för internationellt samarbete och uppdraget för Swedish Literature Exchange.

Swedish Literature Exchange arbetar med att främja svensk litteratur och dramatik i översättning. Verksamheten är placerad på enheten för internationellt samarbete och utbyte. Till våren 2024 planerar vi ett projekt som syftar till att kartlägga och analysera våra insatser för översättarutveckling.

Uppgifter

I arbetsuppgifterna ingår att kartlägga och sammanställa uppgifter om den aktuella översättarkåren i olika länder, samt vilka insatser vi gjort under de senaste åren för att stärka litterära översättare i sin yrkesutövning. Vi kommer även att behöva hjälp med andra uppgifter inom verksamheten.

Vi söker

Vi ser helst att du har kunskap om ekosystemet inom litteraturområdet, och förutsätter att du är noggrann och analytisk och att du kan arbeta både självständigt och tillsammans med oss i gruppen.

Vi tror att du studerar litteraturvetenskap, förlagskunskap, översättning eller liknande och att utbildningen innehåller praktik på cirka 10 veckor.

Ytterligare upplysningar

Upplysningar om praktikplatsen lämnas av Susanne Bergström Larsson, processledare för Swedish Literature Exchange, på e-post: susanne.bergstrom.larsson@kulturradet.se eller telefon 08-519 264 83.

Ansök nu

Utredare/analytiker med kvantitativ inriktning

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 10
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där cirka 115 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga, vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor och erbjuder möjligheter att jobba delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se

Kulturrådet
söker

Utredare/analytiker med kvantitativ inriktning
till staben 

Staben utgör ett strategiskt, juridiskt och administrativt stöd till generaldirektören. I staben ansvarar vi för att myndighetsövergripande operativa och taktiska frågor samordnas och för att styra, följa upp och utveckla processerna i myndigheten. I staben följer vi också upp och analyserar de statsbidrag Kulturrådet fördelar och myndighetens resultat i övrigt. Staben består just nu av 12 medarbetare och där ingår Kulturrådets chefsjurist, GD-koordinator, internrevisionschef, utredare, verksamhetscontroller och verksamhetsstrateg.

Arbetsuppgifter 
Som utredare/analytiker i staben kommer du arbeta med att utveckla och sammanställa resultatredovisning och statistik om de statsbidrag som Kulturrådet fördelar inom kulturområdet, och bidra till andra utredningar som myndigheten eller regeringen efterfrågar. Du kommer att arbeta både med kortare och längre uppdrag och med flera uppgifter parallellt, vilket kräver god förmåga att prioritera och anpassa dina arbetsinsatser. Du kommer att arbeta mycket i Microsoft Excel, och även med rapportskrivning och att kommunicera resultat. Den data som du ska sammanställa, analysera och kommunicera omfattar bland annat ekonomisk redovisning och det är en fördel om du har kunskap och erfarenhet av analys av ekonomiska data. Du kommer att ingå i ett engagerat team med fokus på utveckling där du arbetar både självständigt och i samarbete med kollegor inom olika expertområden på myndigheten.

Kvalifikationer 
Vi söker dig som har


• nyligen avlagd examen med samhällsvetenskaplig inriktning, eller annat område som Kulturrådet finner relevant,
• erfarenhet av datauttag från databas/diarie, manuell sammanställning av data, framtagande och analys av tabeller och diagram,  
• erfarenhet av utredningsarbete,
• erfarenhet och teoretisk kunskap om kvantitativa metoder för uppföljning och utredning,
• mycket goda kunskaper i och erfarenhet av Microsoft Excel samt 
• förmåga att skriva och presentera resultat i rapporter samt förmåga att anpassa kommunikationen av resultat till målgrupper med olika förkunskaper.

Meriter 
Det är meriterande om du har 


• kunskap om offentlig förvaltning,
• kunskap och erfarenhet av ekonomi med inriktning mot redovisning,
• erfarenhet av att arbeta i program för bearbetning och analys av data, exempelvis R eller SPSS,
• kunskap och erfarenhet av kvalitativa utredningsmetoder,
• kännedom om kulturpolitik och kulturlivet i Sverige och internationellt.

Personliga egenskaper 
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som  


• är engagerad och lyhörd, har gott omdöme och har lätt för att samarbeta, 
• har god förmåga att planera ditt arbete och håller slutdatum för rapportering, 
• är noggrann, strukturerad och kan hantera många uppgifter parallellt,  
• har en god analytisk och pedagogisk förmåga, 
• är bekväm med att jobba nära dina kollegor och att jobba självständigt. 

Vi förutsätter att du är intresserad av Kulturrådets uppdrag och att bidra till att myndigheten uppfyller sina mål.  

Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provtjänstgöring.

Ytterligare upplysningar
Upplysningar om tjänsten lämnas av stabschef Klara Tomson, på e-post: klara.tomson@kulturradet.se eller telefon 08-519 264 37.

Fackliga företrädare
Katarina Hallmans, Saco, som nås via vår växel, telefon 08 – 519 264 00.

Upplysningar och sista ansökningsdag
Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen och genomförs innan intervju. Du kommer då få ett mejl med en inbjudan till testerna, detta mejl kan ibland hamna i skräpposten så vi ber dig hålla utkik även där.

Välkommen med din ansökan med ett personligt brev och CV, senast den 27 november 2023. Du ansöker via Kulturrådets webbplats.

Ansök nu