Stockholm: HR-administratör

Hitta ansökningsinfo om jobbet HR-administratör i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2021-02-12 // Varaktighet: Heltid

Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet.

Kulturrådets kontor, där vi för närvarande är ca 115 anställda, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett öppet kontorslandskap. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: (http://www.kulturradet.se/) www.kulturradet.se (http://www.kulturradet.se)

Vi arbetar för närvarande på distans och följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Kulturrådet
söker

HR-administratör
Vi behöver förstärka vårt HR-stöd med en administratör som vill arbeta brett inom HR och bidra till en digital och effektiv löne- och egenrapportering, och ge stöd till medarbetare och chefer i olika HR-frågor. Just nu pågår ett arbete med att utveckla våra digitala arbetssätt och processer, bland annat i samband med att vi byter personal- och lönesystem.

HR-stödet är organiserad i en enhet under generaldirektören och består av tre medarbetare inklusive enhetschefen. Vi arbetar med stöd och råd inom hela det arbetsgivarpolitiska området nära myndighetens ledning, chefer och medarbetare.

Arbetsuppgifter
Som HR-administratör kommer du att arbeta brett med olika uppgifter inom HR med fokus på administration och löpande HR-frågor. Du kommer att ansvara för vår löneadministration, och på olika sätt delta i rekryteringsarbetet och i andra HR-frågor. Kulturrådet anlitar Statens servicecenter för löneadministration och våra anställda rapporterar själva arbetstid, ledigheter, resor och olika utlägg. I arbetsuppgifterna ingår att bidra till arbetet med att utveckla våra rutiner och processer i samband med övergången från Palasso till Primula.

I rollen som HR-administratör kommer du bland annat

- arbeta med lönerapportering och löneunderlag till Statens servicecenter,
- stötta chefer och medarbetare i egenrapportering,
- bevaka, följa upp och uppdatera personal- och anställningsuppgifter,
- göra uttag av rapporter och andra uppgifter ur löne- och rekryteringssystem,
- delta i rekrytering och introduktion av nya medarbetare och praktikanter,
- delta i arbetet med friskvårdsaktiviteter och andra sociala aktiviteter,
- hantera kallelser och protokoll för MBL och arbetsmiljökommitté samt
- lägga upp information på vårt intranät i HR-frågor.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har

- eftergymnasial utbildning inom personaladministration eller HR, eller motsvarande kompetens som vi bedömer likvärdig,
- erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från annan offentlig eller privat anställning,
- goda systemkunskaper, särskilt i Officepaketet samt
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.



Meriter
Det är meriterande om du har

- erfarenhet av att arbeta i lönesystem och/eller andra HR-system samt
- akademisk utbildning inom HR.



Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är

- noggrann och strukturerad
- arbetar effektivt och målinriktat och håller deadlines,
- flexibel och har förmåga att hantera och lösa många uppgifter parallellt,
- förtroendeingivande och har integritet,
- van att arbeta både självständigt och tillsammans med andra samt
- bra på att skapa och utveckla goda och professionella relationer på alla organisatoriska nivåer.



Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Ytterligare upplysningar
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Angela Berthelsen, enhetschef för HR-stöd, tel. 08-519 264 52.

Fackliga företrädare
Frågor till Kulturrådets Saco-förening kan ställas på e-post till saco@kulturrådet.se (mailto:saco@kulturrådet.se)

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan bestående av ett personligt brev och CV, senast den 28 februari 2021. Du ansöker via Kulturrådets webbplats.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som HR-assistent

Nedan visas andra jobb i Stockholm som HR-assistent.

Payroll/HR assistant

Läs mer Jan 22
Join our fast-moving company and become a member of an innovative and growing team. You will be working on payroll and HR, an important piece of our puzzle.

Are you an executor with great organizational skills who wants to kickstart your career and gain experience? If so you might be exactly who we are looking for to join our HR team at Kavall! Our People & Culture department is looking for a Payroll/HR Assistant. If you are craving a role where you really can make an impact - this is your time to shine.

WHAT YOU WILL (BUT NOT ONLY) DO

Check and reconcile payroll data from our pre-systems

Ensure that we pay the right salary at the right time

Coordinate and quality-assure the salaries

Administrate invoices

Additional HR/finance/office tasks.

QUALIFICATIONS /WHO YOU ARE

Being in the beginning of your career with a relevant background or strong interest. Experience from Fortnox and Planday is a plus.

Are fluent in Swedish and English

Good skills in Google Suite.

Have a highly structured and organized working style.

Have great communication skills

Are flexible (we are a start-up and processes change all the time)

Enjoys a fast-paced and easy-going environment.

PARTICLE DETAILS

Start date: As soon as possible.

Full time

Location: Stockholm.

WHO WE ARE

We’re Kavall. We’re aiming to create a fun and high-speed work environment. We’re a start-up company, founded back in 2021 that delivers groceries within inner Stockholm.

With a start-up mentality, anything is possible and we are now looking for more hungry and enthusiastic people to join our amazing team.

Ansök nu

Driven bemanningskoordinator till Bonliva

Läs mer Dec 21
Är du en fena på administration, koordinering och älskar att jobba med människor? Vill du ingå i ett ambitiöst team hos ett av landets ledande bemanningsföretag och samtidigt vara med och förbättra Sveriges vård, omsorg och skola?

Då kan tjänsten som bemanningskoordinator vara för dig!



ÄR DU EN FÖRBÄTTRARE?

För att trivas hos oss stimuleras du av koordinering och problemlösning i högt tempo. Vi tror att du är driven, initiativtagande, modig och bra på att lägga upp en bra struktur för få ditt arbete klart i tid. Din kommunikation, oavsett om den sker i skrift eller tal, är mycket god. Du är självständig och motiveras av att ta stort ansvar och att tilldelas frihet i ditt arbete. Du trivs med arbete i team, är prestigelös och är inte rädd för att hugga i där det behövs. Ett stort plus är om du drivs av att arbeta i en föränderlig miljö där vi alla strävar efter att kontinuerligt förbättra situationen för våra konsulter, medarbetare och samarbetspartners mot en mer jämlik vård, skola och omsorg.

KORT OM ROLLEN

Som bemanningskoordinator ingår du i ett av våra snabbt växande bemanningsteam, där du utgör ett viktigt administrativt stöd och är med och bidrar till att våra konsulter och kunder får Sveriges bästa service. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar bland annat:

- Första kontakt med potentiella konsulter

- Schemaläggning

- Konsultvård

- Bemanning av krispass

- Lön- och avtalshantering

- Bokning av konsulters boenden och resor

- Övrigt administrativt stöd till bemanningsverksamheten



FORMELLA ÖNSKEMÅL
För tjänsten ser vi gärna att du har dokumenterad erfarenhet av administrativt arbete, och/eller arbete inom bemanning eller rekrytering. Utbildning inom personal är meriterande men inte ett krav. Det viktigaste är din personlighet och viljan att förbättra allas vår vardag inom framtidens sjukvård och hälsa.



UTVECKLINGSMÖJLIGHETER

Bonliva växer i snabb takt, flera nya verksamhetsområden har etablerats bara i år och vi har ambitiösa mål att jobba mot under de närmaste åren. Tillväxten leder till stora möjligheter för utveckling inom organisationen för rätt person och vi lyssnar gärna in dina drömmar.

VAD VI ERBJUDER DIG

Vi erbjuder dig en spännande roll i ett expansivt bolag där vi värnar om en omtänksam arbetsplats. Vi kommer satsa på dig långsiktigt och vill att du ska utvecklas och växa med oss. Du kommer tillbringa dagarna med ett positivt och energifullt team i våra nyrenoverade lokaler på två plan i centrala Stockholm. Som anställd har du tillgång till bland annat ett personalgym och gemensamma träningspass. Vi gillar också att ha galet roligt på våra AW:s och aktiviteter och det tror vi att du också gör.

OM URVALSPROCESSEN

Tillsättning sker så snart som möjligt och urval sker löpande så återkom gärna snarast möjligt med din ansökan! I första skedet kommer vi att ha en telefonintervju som följs upp av en personlig intervju på vårt kontor för de kandidater som går vidare. Alla våra slutkandidater gör ett testcase i sista skedet av anställningsprocessen. Inför anställning tar vi även alltid referenser.

Start: Omgående

Omfattning: Heltid

Arbetstider: 08.00 - 17.00 med en timmes flextid.

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning 6 månader

Plats: Stockholm

OM OSS

Bonliva är Sveriges ledande bemannings- och rekryteringsbolag inom vård, skola och omsorg. Idag har över 4000 konsulter arbetat för oss, där vi bemannar verksamheter över hela Sverige och i Norge.



ANSÖKAN OCH KONTAKT

Ansökan skickar du direkt här via ansökningsformuläret.

För frågor om tjänsten eller processen är du varmt välkommen att kontakta oss på work@bonliva.se.

Vi ser fram emot att träffa dig!

Ansök nu

Är du på jakt efter nya utmaningar inom HR/Rekrytering?

Läs mer Dec 7
Jobbify är en jobbplattform för vassa kandidater.
För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen:

Är du nyfiken på ett jobb eller redo att ta nästa steg i karriären inom HR/Rekrytering? På Jobbify dyker det regelbundet upp nya spännande jobb inom HR/Rekrytering!

Genom att registrera dig till vår kandidatpool kommer du vara först med att ta del av lediga tjänster inom ditt kompetensområde när de publiceras!

Vi ser gärna att du har en avslutade utbildning eller något års erfarenhet inom området, men det absolut viktigaste är en positiv attityd och dina personliga egenskaper.

Omfattning: Heltid

Ansök nu

HR-koordinator

Läs mer Mar 19
Vill du ha en central och viktig position i ett av Sveriges största serviceföretag? Ta chansen att bli en del av ett fantastiskt HR-team som arbetar tätt tillsammans, där medarbetarna står i fokus.


Vad erbjuder vi?
• Brett arbete med HR-frågor
• Supportera chefer med rådgivning
• En utmanande och varierande roll i en organisation med flexibel arbetsmiljö
• Arbeta nära avdelningens specialister
• Stora utvecklingsmöjligheter
• Möjlighet till hybridarbete
• Teamarbete

I din roll på ISS erbjuds du en värderingsstyrd verksamhet som kännetecknas av flexibilitet, entreprenörskap och stort ansvarstagande i en stor global koncern. Du blir kommer få möjligheten att ta del av talangprogram, utbildningar och mentorsprogram - allt för att just du ska engageras på jobbet.

Detta är en direktrekrytering till ISS Facility Services där vi på 2Complete håller i rekryteringsprocessen. Du som söker tjänsten ser långsiktighet i rollen och arbetsplatsen. Du kommer att sitta på ISS huvudkontor i Marievik.


Vem söker vi?
• 2+ års erfarenhet av brett HR-arbete i en liknande roll
• Tidigare erfarenhet av arbete i ett servicerelaterat yrke, gärna inom en supportfunktion
• Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift i svenska och engelska
• Du har mycket goda IT-kunskaper som Office-paketet och är trygg i Excel
• Högskole- eller YH-utbildning eller motsvarande inom HR/PA

Personlighetsmässigt är du:
• En lagspelare
• Strukturerad och noggrann
• Lösningsorienterad och prestigelös
• Kommunikativ och pedagogisk
• Serviceminded och positiv


Vad innebär rollen?
• Utförligt svara på chefsfrågor inom både HR-och systemfrågor
• Granskning anställningsavtal
• Viss statistikuppföljning/sammanställning
• Löpande administration och underhåll i HR-system
• Supportera chefer i enklare lönefrågor
• Genomföra vissa kontroller kopplade till lön
• Enklare löneadministration
• Support till chefer sker framförallt via ärendehanteringssystem samt telefon

Du kommer att ha ett nära samarbete med fyra andra koordinatorer tillsammans i ett större team om cirka 35 medarbetare på ISS Facility Services HR- avdelning People & Culture. ISS arbetar inom service- och tjänstesektorn där medarbetare och kunder är i fokus. Tillsammans med ditt team kommer du vara People & Cultures första kontakt mot ca 350 chefer och därmed avdelningens ansikte utåt. Kontakten sker framför allt via telefon och ärendehanteringssystem.

Start för tjänsten är så snart vi hittar rätt kandidat, men gärna ibörjan av april månad. Låter det som en tjänst för dig? Ansök redan idag! Vi ser fram emot att läsa din ansökan. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare.


2Complete
Trygghet och förtroende är målen i 2Completes rekryteringsprocess. Detta uppnås genom ett nära och personligt samarbete med de kunder som valt oss som sin rekryteringspartner. Vår passion för att få ut människor i arbete och att få in rätt person i rätt sammanhang i arbetslivet, driver oss framåt.

2Complete Group samt alla dess dotterbolag är auktoriserade medlemmar inom Kompetensföretagen, Almega samt Svenskt Näringsliv och har varit det sedan 2011.

2Complete Group är Gasellen vinnare 2022, utmärkelsen som tilldelas Sveriges snabbast växande företag.

Ansök nu

HR-koordinator

Läs mer Mar 13
Vill du ha en central och viktig position i ett av Sveriges största serviceföretag? Ta chansen att bli en del av ett fantastiskt HR-team som arbetar tätt tillsammans, där medarbetarna står i fokus.


Vad erbjuder vi?
• Brett arbete med HR-frågor
• Supportera chefer med rådgivning
• En utmanande och varierande roll i en organisation med flexibel arbetsmiljö
• Arbeta nära avdelningens specialister
• Stora utvecklingsmöjligheter
• Möjlighet till hybridarbete.

I din roll på ISS erbjuds du en värderingsstyrd verksamhet som kännetecknas av flexibilitet, entreprenörskap och stort ansvarstagande i en stor global koncern.

Du kommer till en början vara anställd av oss på 2Complete för att sedan ha stor möjlighet att överrekryteras till ISS. Du som söker tjänsten ser långsiktighet i rollen och arbetsplatsen. Du kommer att sitta på ISS huvudkontor i Marievik, med utsikt över Årstaviken. Vid eventuell överrekrytering kommer du att kunna ta del av talangprogram, utbildningar och mentorsprogram - allt för att just du ska engageras på jobbet.


Vem söker vi?
• Högskole- eller YH-utbildning eller motsvarande inom HR/PA
• Minst 2 års erfarenhet av brett HR-arbete i en liknande roll
• Tidigare erfarenhet av servicerelaterat yrke, gärna inom en supportfunktion
• Du uttrycker dig väl i tal och skrift i både svenska och engelska
• Mycket goda IT-kunskaper samt goda kunskaper i Office-paketet
• Goda kunskaper i Excel är meriterande.

Personlighetsmässigt är du:
• En lagspelare
• Strukturerad och noggrann
• Lösningsorienterad och prestigelös
• Kommunikativ och pedagogisk
• Serviceminded och positiv.


Vad innebär rollen?
• Utförligt svara på chefsfrågor inom både HR-och systemfrågor
• Supportera chefer via ärendehanteringssystem samt telefon
• Granskning av anställningsavtal
• Viss statistikuppföljning/sammanställning
• Löpande administration och underhåll i HR-system.

Du kommer tillsammans med fyra andra koordinatorer arbeta i ett team om cirka 35 medarbetare på ISS Facility Services HR- avdelning People & Culture. ISS arbetar inom service- och tjänstesektorn där medarbetare och kunder är i fokus. Tillsammans med ditt team kommer du vara People & Cultures första kontakt mot ca 350 chefer och därmed avdelningens ansikte utåt. Kontakten sker framför allt via telefon och ärendehanteringssystem.

Start för tjänsten är så snart vi hittar rätt kandidat, men gärna ibörjan av april månad. Låter det som en tjänst för dig? Ansök redan idag! Vi ser fram emot att läsa din ansökan. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare.


2Complete
Varför skall du bli konsult hos oss?

Som konsult hos oss omfattas du alltid av kollektivavtal. Detta ger dig bland annat avtalsenliga villkor gällande semester, pension, lön och friskvårdsbidrag.

Vi är din partner i arbetslivet. Som konsult får du utöver din chef på arbetsplatsen även en engagerad konsultchef vars främsta fokus är att se till att arbetsplatsen och rollen du befinner dig i är den perfekta matchen för dig och din utveckling.

2Complete Group samt alla dess dotterbolag är auktoriserade medlemmar inom Kompetensföretagen, Almega samt Svenskt Näringsliv och har varit det sedan 2011.

2Complete Group är även utnämnt till Gasellföretag 2022. En utmärkelse som tilldelas Sveriges mest hälsosamma och snabbast växande företag.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Statens Kulturråd

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Statens Kulturråd .

Handläggare inom litteraturområdet

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 19
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där cirka 105 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor med möjlighet att jobba delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se.

 

Kulturrådet

söker

Handläggare inom litteraturområdet
till enheten för fri konst och litteratur

Inom enheten är bidragsgivning till det fria kulturlivet och litteratur en kärnuppgift. Vi fördelar och följer upp bidrag till litteratur och kulturtidskrifter, musik, scenkonst, dans, bildkonst, form och design. Vi hanterar också bidrag till centrumbildningar, allianser och amatörkulturorganisationer. Just nu är vi 19 medarbetare på enheten. Vi bedriver aktiv omvärldsbevakning för att hämta in erfarenheter från organisationer och företrädare för kulturlivet i syfte att utveckla våra arbetssätt och arbetar också främjande för att stärka kulturaktörers förutsättningar att vara verksamma. Statsbidraget till litteratur, kulturtidskrifter och läs- och litteraturfrämjande som hanteras på enheten syftar till att främja mångfald, kvalitet och fördjupning i utgivningen av litteratur och kulturtidskrifter och till att främja spridning och läsning av litteratur och kulturtidskrifter. 

Arbetsuppgifter
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att


• handlägga statsbidrag inom litteraturområdet: förbereda utlysning, granska ansökningar och redovisningar, förbereda och följa upp beslut med mera,
• ansvara för kontakter med sakkunniga i arbets- och referensgrupper, bistå i förberedelser och genomförande av möten,
• ha kontakt med bidragssökande samt
• bedriva omvärldsbevakning inom litteraturområdet.

Resor kan förekomma, huvudsakligen inom Sverige.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har


• god kännedom om litteraturutgivning och bokmarknaden i Sverige,
• kunskap om bokmarknadens aktörer,
• mycket god förmåga att uttrycka dig skriftligt och muntligt samt
• goda kunskaper i Officepaketet.

Du har en relevant akademisk examen, gärna med inriktning litteratur eller journalistik, eller motsvararande kunskaper som Kulturrådet bedömer likvärdiga.

Meriter
Det är meriterande om du har


• erfarenhet av bidragsgivning,
• erfarenhet från offentlig förvaltning,
• intresse för, och kunskaper om, kulturpolitik.

Personliga egenskaper                
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten och söker dig som


• har god förmåga att planera ditt arbete, hålla deadlines och kan hantera många uppgifter parallellt,
• är lyhörd och samarbetsinriktad,
• är strukturerad och har problemlösande analytisk förmåga,
• har lätt att ta initiativ och att driva arbetet framåt,
• trivs med att arbeta nära kollegor och att jobba självständigt,
• har lätt för att skapa relationer såväl internt som externt.

Vi förutsätter att du är intresserad av Kulturrådets uppdrag och att bidra till att myndigheten uppfyller sina mål.  

Om anställningen
Anställningen är ett vikariat till och med september 2025 med tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.

Ytterligare upplysningar
Upplysningar om tjänsten lämnas av Ingrid Skare, chef för enheten för fri konst och litteratur, tel. 08-519 264 41.

Fackliga företrädare
Katarina Hallmans för Saco samt Annette Taranto Fuller för ST nås via Kulturrådets växel tel. 08-519 264 00.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan bestående av ett personligt brev och CV, senast den 2 april 2024. Du ansöker via Kulturrådets webbplats.

Ansök nu

Handläggare

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Dec 9
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där ca 115 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor med möjlighet att jobba delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se

Kulturrådet
söker

Handläggare
till enheten för bidrag till kommuner och regioner

Enheten ansvarar för myndighetens arbete med regional samverkan, vilket inkluderar bidragen inom kultursamverkansmodellen. Inom ramen för detta arbete representerar enheten staten i dialogen med regionerna.

På enheten handlägger vi två tidsbegränsade utvecklingsbidrag till kulturskolan och folkbibliotekens läsfrämjande arbete. Dessutom fördelar enheten stöd för inköp av media till folk- och skolbibliotek och kulturverksamhet i skolan. Bidrag till fristäder för konstnärer i svenska kommuner och regioner ingår också i våra uppgifter.

På enheten pågår för närvarande ett utvecklingsarbete för att våra bidrag och vår kompetens ännu bättre ska bidra till flernivåsamverkan för kulturens utveckling och tillgänglighet av vårt arbete gentemot kommunerna och regionerna. Vi arbetar ofta i olika team inom enheten. Just nu är vi 13 medarbetare.

Vi söker nu en handläggare som vill bidra till att skapa goda förutsättningar för en fortsatt utveckling av kulturområdet, i samverkan med regioner och kommuner.

Arbetsuppgifter
Som handläggare deltar du i berednings- och uppföljningsarbetet i den regionala bidragsprocessen som följer med kultursamverkansmodellen. I arbetsuppgifterna ingår att tillsammans med kollegor bedöma regionala kulturplaner, bidra i uppföljningsarbetet och arbeta främjande inom kultursamverkansmodellens olika konstområden och prioriterade perspektiv.

Du kommer också att arbeta med ansökningar av bidrag till kommuner med fokus på utvecklingsbidraget till kulturskolan. I arbetet ingår bland annat utlysning, handläggning och uppföljning av ansökningar samt granskning av redovisningar från bidragsmottagare.

I arbetsuppgifterna ingår information och omvärldsbevakning inom aktuella områden och att företräda Kulturrådet i externa sammanhang, och att utveckla samverkan med andra aktörer. Tjänsteresor inom Sverige förekommer därför.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har 


• erfarenhet av handläggning av statsbidrag i offentlig verksamhet
inom kulturområdet,
• erfarenhet och god förståelse av förutsättningarna för kulturverksamheter i en kommunal och/eller regional kontext,
• förmåga att hantera och sammanställa stora mängder information,
• vana av att bereda och föredra olika typer av beslutsunderlag,
• goda kunskaper i Office-paketet och vana att använda olika digitala verktyg samt
• goda kunskaper i svenska och engelska.

Du har en relevant akademisk examen eller motsvararande kunskaper som Kulturrådet bedömer vara relevanta för tjänsten.

Meriter
Det är meriterande om du har


• kunskap om eller erfarenhet av skol- och/eller kulturskolefrågor,
• goda kunskaper om kulturpolitik och det kulturpolitiska fältet.

Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som 


• har god förmåga att medverka i och bidra till arbetet med komplexa bidragsprocesser,
• är noggrann och strukturerad, resultatinriktad och målfokuserad,
• har mycket god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt,
• har god förmåga att planera ditt arbete och att hålla deadlines,
• har gott omdöme, är lyhörd och samarbetsinriktad,
• är van att arbeta både självgående och i bidra i ett team.

Vi förutsätter att du är intresserad av Kulturrådets uppdrag och att bidra till att myndigheten uppfyller sina mål.  

Om anställningen
Anställningen är ett vikariat till och med december 2024.

Tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.

Ytterligare upplysningar
Enhetschef Veronica Lamppa Lönnbro, 08-519 264 81.

Fackliga företrädare
Katarina Hallmans för Saco nås via Kulturrådets växel tel. 08-519 264 00.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan bestående av ett personligt brev och CV, senast den 18 december 2023. Du ansöker via Kulturrådets webbplats.

Ansök nu

Praktikant till staben

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 15
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där cirka 115 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett öppet kontorslandskap. Vi erbjuder möjligheter att jobba delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se

Praktikant
till staben

Staben utgör ett strategiskt, juridiskt och administrativt stöd till generaldirektören. I staben ansvarar vi för att myndighetsövergripande operativa och taktiska frågor samordnas och för att styra, följa upp och utveckla processerna i myndigheten. I staben följer vi också upp och analyserar de statsbidrag Kulturrådet fördelar och myndighetens resultat i övrigt. Staben består just nu av 12 medarbetare och där ingår Kulturrådets chefsjurist, GD-koordinator, internrevisionschef, utredare, verksamhetscontroller och verksamhetsstrateg.

Uppgifter

Inom ramen för denna praktik ges du möjlighet att vara med och bistå stabens utredare genom att ta fram och sammanställa underlag till rapporter som regeringen efterfrågar. De underlag som ska tas fram kan bestå av såväl kvantitativa som kvalitativa data. Du kommer också få en inblick i och bidra till stabens övriga arbete att utveckla Kulturrådets interna styrning och uppföljning.

Vi söker

Vi söker dig som har kunskap inom kvalitativa och/eller kvantitativa metoder och vill kunna utvecklas inför en roll som utredare.

Förmodligen är du i slutet av en utbildning med inriktning mot offentlig förvaltning, sociologi, utredningssociologi, statsvetenskap eller annat relevant område. Vi ser gärna att du inom ramen för din utbildning har möjlighet till en praktikperiod som omfattar 10 veckor eller mer.

Ytterligare upplysningar

Upplysningar om praktikplatsen lämnas av Signe Westin, utredare på staben, på e-post: signe.westin@kulturradet.se eller telefon 08-519 264 64.

Ansök nu

Kommunikatör

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Nov 14
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där ca 115 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor och erbjuder möjlighet att arbeta delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se

Kulturrådet
Söker

Kommunikatör
till enheten för kommunikation

Enheten för kommunikation ansvarar övergripande för hela myndighetens interna och externa kommunikation. På enheten arbetar bland annat kommunikatörer, webbredaktör och pressansvarig med Kulturrådets intranät, myndighetens webbplatser, sociala medier, presskontakter, produktion av rapporter och andra trycksaker och kommunikationsinsatser vid olika typer av externa evenemang.  

Arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i ett kommunikationsteam som arbetar med integrerad kommunikation, i nära samarbete med andra medarbetare på Kulturrådet. Ditt arbete är kopplat till ett eller flera av de uppdrag Kulturrådet arbetar med, till exempel inom läsfrämjande, litteraturstöd, kulturskolan, stärkta bibliotek och skola, nationella och internationella samarbeten, mm.

Du tar ansvar för kommunikation i kanaler såsom webb, sociala medier, annonsering, nyhetsbrev, press samt produktion av rörligt material som film och webbinarier. Det kan även innebära att arbeta med den redaktionella planeringen, förvalta och vidareutveckla delar av webbplatsen och utvecklingsprojekt tillsammans med andra funktioner inom Kulturrådet. Målgruppsanalyser, kommunikationsplaner med analys av kommunikationsinsatser samt kontakt med leverantörer tillhör också dina arbetsuppgifter.

Kvalifikationer
Vi söker en skicklig kommunikatör som har


• gedigen och relevant erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete,
• god förmåga att identifiera kommunikationsbehov,
• god språkbehandling och kommunikativ förmåga,
• erfarenhet av att producera och publicera innehåll till digitala kanaler samt
• erfarenhet av att arbeta med rörlig bild och bildhantering.

Du har akademisk examen med inriktning mot kommunikation eller motsvarande kunskaper.

Meriter
Det är meriterande om du har


• erfarenhet av arbete med uppföljning och effekter av kommunikationsinsatser,
• erfarenheter från kulturområdet och/eller offentlig förvaltning,
• goda kunskaper i engelska, både muntligt och skriftligt.

Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten och söker dig som


• har lätt för att se helheten, kan prioritera och snabbt kan sätta dig in i nya sammanhang och ämnen,
• trivs att arbeta tillsammans med andra och samverka på ett prestigelöst sätt,
• är självgående, drivande och van att ta egna initiativ samt
• är van att arbeta mot uppsatta mål och har förmåga att planera och strukturera och följa upp arbetet.

Vi förutsätter att du är intresserad av Kulturrådets uppdrag och att bidra till att myndigheten uppfyller sina mål.  

Anställning
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde i januari 2024 eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. 

Ytterligare upplysningar
Upplysning om tjänsten lämnas av Camilla Batal, chef för enheten kommunikation, tel.
08-519 264 36.

Fackliga företrädare
Katarina Hallmans för Saco nås via Kulturrådets växel tel. 08-519 264 00.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan bestående av ett personligt brev och CV, senast den 30 november 2023. Du ansöker via Kulturrådets webbplats.

Ansök nu

Praktikant till Swedish Literature Exchange

Översättare
Läs mer Nov 16
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där cirka 115 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett öppet kontorslandskap. Vi erbjuder möjligheter att jobba delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se

Praktikant
till enheten för internationellt samarbete och uppdraget för Swedish Literature Exchange.

Swedish Literature Exchange arbetar med att främja svensk litteratur och dramatik i översättning. Verksamheten är placerad på enheten för internationellt samarbete och utbyte. Till våren 2024 planerar vi ett projekt som syftar till att kartlägga och analysera våra insatser för översättarutveckling.

Uppgifter

I arbetsuppgifterna ingår att kartlägga och sammanställa uppgifter om den aktuella översättarkåren i olika länder, samt vilka insatser vi gjort under de senaste åren för att stärka litterära översättare i sin yrkesutövning. Vi kommer även att behöva hjälp med andra uppgifter inom verksamheten.

Vi söker

Vi ser helst att du har kunskap om ekosystemet inom litteraturområdet, och förutsätter att du är noggrann och analytisk och att du kan arbeta både självständigt och tillsammans med oss i gruppen.

Vi tror att du studerar litteraturvetenskap, förlagskunskap, översättning eller liknande och att utbildningen innehåller praktik på cirka 10 veckor.

Ytterligare upplysningar

Upplysningar om praktikplatsen lämnas av Susanne Bergström Larsson, processledare för Swedish Literature Exchange, på e-post: susanne.bergstrom.larsson@kulturradet.se eller telefon 08-519 264 83.

Ansök nu

Utredare/analytiker med kvantitativ inriktning

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 10
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där cirka 115 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga, vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor och erbjuder möjligheter att jobba delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se

Kulturrådet
söker

Utredare/analytiker med kvantitativ inriktning
till staben 

Staben utgör ett strategiskt, juridiskt och administrativt stöd till generaldirektören. I staben ansvarar vi för att myndighetsövergripande operativa och taktiska frågor samordnas och för att styra, följa upp och utveckla processerna i myndigheten. I staben följer vi också upp och analyserar de statsbidrag Kulturrådet fördelar och myndighetens resultat i övrigt. Staben består just nu av 12 medarbetare och där ingår Kulturrådets chefsjurist, GD-koordinator, internrevisionschef, utredare, verksamhetscontroller och verksamhetsstrateg.

Arbetsuppgifter 
Som utredare/analytiker i staben kommer du arbeta med att utveckla och sammanställa resultatredovisning och statistik om de statsbidrag som Kulturrådet fördelar inom kulturområdet, och bidra till andra utredningar som myndigheten eller regeringen efterfrågar. Du kommer att arbeta både med kortare och längre uppdrag och med flera uppgifter parallellt, vilket kräver god förmåga att prioritera och anpassa dina arbetsinsatser. Du kommer att arbeta mycket i Microsoft Excel, och även med rapportskrivning och att kommunicera resultat. Den data som du ska sammanställa, analysera och kommunicera omfattar bland annat ekonomisk redovisning och det är en fördel om du har kunskap och erfarenhet av analys av ekonomiska data. Du kommer att ingå i ett engagerat team med fokus på utveckling där du arbetar både självständigt och i samarbete med kollegor inom olika expertområden på myndigheten.

Kvalifikationer 
Vi söker dig som har


• nyligen avlagd examen med samhällsvetenskaplig inriktning, eller annat område som Kulturrådet finner relevant,
• erfarenhet av datauttag från databas/diarie, manuell sammanställning av data, framtagande och analys av tabeller och diagram,  
• erfarenhet av utredningsarbete,
• erfarenhet och teoretisk kunskap om kvantitativa metoder för uppföljning och utredning,
• mycket goda kunskaper i och erfarenhet av Microsoft Excel samt 
• förmåga att skriva och presentera resultat i rapporter samt förmåga att anpassa kommunikationen av resultat till målgrupper med olika förkunskaper.

Meriter 
Det är meriterande om du har 


• kunskap om offentlig förvaltning,
• kunskap och erfarenhet av ekonomi med inriktning mot redovisning,
• erfarenhet av att arbeta i program för bearbetning och analys av data, exempelvis R eller SPSS,
• kunskap och erfarenhet av kvalitativa utredningsmetoder,
• kännedom om kulturpolitik och kulturlivet i Sverige och internationellt.

Personliga egenskaper 
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som  


• är engagerad och lyhörd, har gott omdöme och har lätt för att samarbeta, 
• har god förmåga att planera ditt arbete och håller slutdatum för rapportering, 
• är noggrann, strukturerad och kan hantera många uppgifter parallellt,  
• har en god analytisk och pedagogisk förmåga, 
• är bekväm med att jobba nära dina kollegor och att jobba självständigt. 

Vi förutsätter att du är intresserad av Kulturrådets uppdrag och att bidra till att myndigheten uppfyller sina mål.  

Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provtjänstgöring.

Ytterligare upplysningar
Upplysningar om tjänsten lämnas av stabschef Klara Tomson, på e-post: klara.tomson@kulturradet.se eller telefon 08-519 264 37.

Fackliga företrädare
Katarina Hallmans, Saco, som nås via vår växel, telefon 08 – 519 264 00.

Upplysningar och sista ansökningsdag
Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen och genomförs innan intervju. Du kommer då få ett mejl med en inbjudan till testerna, detta mejl kan ibland hamna i skräpposten så vi ber dig hålla utkik även där.

Välkommen med din ansökan med ett personligt brev och CV, senast den 27 november 2023. Du ansöker via Kulturrådets webbplats.

Ansök nu