Stockholm: Gruppchef – led och utveckla verksamheten i säkerhetscentralen

Hitta ansökningsinfo om jobbet Gruppchef – led och utveckla verksamheten i säkerhetscentralen i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2020-12-14 // Varaktighet: Heltid

Sektionen för fysisk säkerhet, RK Säkerhet, Förvaltningsavdelningen
Vill du få möjlighet att arbeta med prioriterade säkerhetsfrågor i kombination med verksamhetsutveckling? Är du en erfaren chef som arbetat med säkerhets- och säkerhetsskyddsfrågor och har erfarenhet av att planera och leda operativ verksamhet och insatser? Då kan vi erbjuda dig en självständig roll i en händelserik arbetsmiljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som gruppchef leder och utvecklar du verksamheten inom Säkerhetscentralen, en operativ funktion med bemanning dygnet runt årets alla dagar. Säkerhetscentralen leder bevakning, insats, larm- och incidenthantering i Regeringskansliet.

Du ansvarar för utveckling av verksamheten, såsom framtagande av rutiner, instruktioner, order och planering för den dagliga verksamheten och vid särskild händelse. Du följer upp verksamheten inom eget ansvarsområde och stödjer och rapporterar till sektionschefen. Du har personalansvar för en grupp säkerhetsoperatörer. Läs mer om vår verksamhet på regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har arbetat några år som chef och ledare på direkt nivå och som har några års aktuell erfarenhet av att planera och leda operativ verksamhet och insatser. För rollen krävs att du även har erfarenhet av arbete med säkerhets- och säkerhetsskyddsfrågor inom myndighet som hanterar säkerhetskänslig verksamhet eller inom annan verksamhet som till stor del lyder under säkerhetsskyddslagstiftningen. Du har utbildning inom säkerhetsområdet i kombination med arbetslivserfarenhet som är relevant för befattningen, gymnasieexamen, mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, och goda kunskaper i engelska.

Vi ser gärna att du har polisexamen och/eller officersutbildning och erfarenhet av stabsarbete enligt NATO-modell eller motsvarande. Erfarenhet av att leda verksamhetsutveckling är även det meriterande.

Dina egenskaper
I den här rollen krävs att du är självgående, beslutsam och har god kommunikations- och samarbetsförmåga. Som ledare skapar du engagemang och delaktighet, samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra. Du är stabil och leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Vidare är du flexibel och kan vid behov tempoväxla och prioritera mellan olika arbetsuppgifter. Du är säkerhetsmedveten, har gott omdöme och gör korrekta avvägningar och prioriteringar.

Övrigt
Tillsvidareanställning med sex månaders inledande provanställning. Tidsbegränsat förordnande som chef i tre år med möjlighet till förlängning. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Arbete utanför kontorstid förekommer.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Patrik Lidström, som är sektionschef, på 08-405 98 88. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Maria Nilsson på 08-405 92 52. Fackliga kontaktpersoner är Jesper Svarén för Saco, Inger Yalcin för ST och Erik Wilhelmsson för Seko. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 11 januari 2021.




Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Säkerhetschef

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Säkerhetschef.

Manager personskydd och säkerhetsoperatörer

Läs mer Mar 19
SRS Group är ett svenskt säkerhetsföretag som hanterar konsultativa och operativa säkerhetstjänster
för företag, myndigheter och privatpersoner. SRS är auktoriserat av Länsstyrelsen att bedriva och
utbilda i personskydd. Våra tjänster omfattar även analys, utredningar och risk- och krishantering.

Om jobbet

Vi söker nu en engagerad arbetsledare till vårt operativa team.  Du kommer att leda, fördela och utveckla arbetet för ett team av säkerhetsoperatörer och personskyddsväktare. Ansvarsområden inkluderar att säkerställa efterlevnad av regler, administration, projektledning och ledarskap.

Du erbjuds en viktig roll i SRS:s operativa uppdrag och du blir en del i ett dynamiskt och framåtlutat team.

Arbetsuppgifter


• Planering av verksamheten
• Rekrytering
• Personalansvar för ca 25 personer
• Utveckling av verksamheten
• Planering och uppföljning av utbildningar
• Genomföra enklare utbildningar
• Säkerställa efterlevnad av regler, rutiner och lagar
• Hantera administrativa processer
• Arbeta med ständiga förbättringar
• Bygga relationer och hålla medarbetare engagerade och motiverade

Vi söker dig som:


• Har dokumenterad erfarenhet av ledarskap
• Har erfarenhet från säkerhetsbranschen
• Har erfarenhet från administrativa processer
• Har dokumenterad erfarenhet av verksamhets- och personalutveckling
• Talar och skriver flytande på svenska
• Har goda kunskaper i engelska

Meriterande:


• Gärna militär och/eller polisiär bakgrund
• Personskyddserfarenhet
• Erfarenhet av arbete med ständiga förbättringar
• Erfarenhet av att genomföra utbildningar

För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper:

Du behöver vara en ansvarstagande person med god organisatorisk, strukturerad och administrativ förmåga som snabbt kan skifta fokus när verksamheten kräver det. Du gillar att leda med tydliga direktiv och arbeta proaktivt för att hela tiden utveckla avdelningen och din personal. Du har lätt för att engagera dina medarbetare och har ett lyhört, inkluderande och tydligt ledarskap. Vi tror att du gillar att arbeta med flera arbetsuppgifter parallellt och kan hantera stressiga situationer. Därtill har du förmågan att motivera och få med dig andra människor för att skapa resultat. Du har ett stort intresse för att hjälpa och utveckla andra och anstränger dig för att leverera lösningar.

Ansök nu

Signalskyddschef till Högkvarteret

Läs mer Mar 20
Om sektionen
Säkerhetssektionen är en del av Försvarsmaktens Högkvarter i Stockholm och ansvarar för den interna säkerheten vid Försvarsmaktens största organisationsenhet och även för skyddet av
försvarsmaktsledningen. Sektionen samordnar till del även säkerhetsskyddet inom Stockholms Garnison.

Högkvarteret är under omorganisation och detta gäller även säkerhetssektionen som är i en expansiv period där både arbetsuppgifter och ett nytt arbetslag utvecklas. Vill du vara en del av denna spännande resa och delta i utvecklingen av Högkvarterets interna säkerhetstjänst och säkerhetssektionen? Då ska du söka denna tjänst.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Under Högkvarterets säkerhetschef ansvarar du för att leda och samordna alla delar inom signalskyddsområdet vid Högkvarteret. Detta innebär bl.a.


• Arbeta med styrande dokument och regelverk
• Genomföra analyser, signalskyddsbedömanden- och planer
• Ansvara för incident- och säkerhetsrapportering inom området
• Stödja verksamheten i signalskyddsfrågor inklusive utbildning
• Delta i internkontroller av säkerhetsskyddet
• Hantering och inventering av signalskyddsmateriel i Högkvarteret

Du kommer ha ett nära samarbete med säkerhetschefen och IT-säkerhetschefen i Högkvarteret, Must signalskyddschef samt Försvarsmaktens signalskyddschef.

KRAV
Kvalifikationer


• Vi söker dig som idag arbetar inom området signalskydd och säkerhetsskydd, men har en ambition att utveckla och fördjupa dig ytterligare
• Du har en hög integritet och en förmåga att på ett betryggande sätt hantera skyddsvärd och säkerhetskänslig information
• Relevant utbildningsbakgrund inom signalskydd och säkerhetsskydd, exempelvis genomförda kurser vid TSS, FMUndSäkC eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som llikvärdig
• Flerårig arbetslivserfarenhet av signalskydd 
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på engelska

Personliga egenskaper
För tjänsten gäller att du som person är nyfiken, initiativrik och kreativ samt att du har förmåga att arbeta såväl enskilt som i grupp. En stor del av arbetet sker i mycket nära samarbete med andra enheter inom Högkvarteret, Försvarsmakten och andra myndigheter vilket ställer höga krav på förmåga att bygga och vidmakthålla goda relationer. Andra betydelsefulla egenskaper är gott omdöme och hög integritet. Du ska vara prestigelös, ansvarstagande och kan självständigt hantera dina uppgifter. 

Arbetet ställer krav på ett högt säkerhetsmedvetande och god förmåga att hantera tempoväxling. Du förväntas aktivt bidra till en trivsam arbetsmiljö och dela Försvarsmaktens värdegrund. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. 

MERITERANDE


• Utbildad säkerhetschef
• IT-säkerhetschef
• Signalskyddschef
• Nyckel- och kortadministratör
• Signalskyddslärare i Försvarsmakten 
• Tjänstgöring inom den militära säkerhetstjänsten och därmed god kännedom om Försvarsmaktens organisation och dess regelverk för säkerhetsskyddstjänsten 
• God förmåga att hantera Försvarsmaktens kryptosystem avsedda för hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter
• Erfarenhet av att genomföra utbildningar och kontroller
• Erfarenhet av arbete i IS UndSäk
• B-körkort

För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. 6 månaders provanställning tillämpas.
Tjänsten är öppen att söka för både officerare, specialistofficerare och civila.
Tillträde snarast efter överenskommelse.
Arbetsort: Lidingövägen, Stockholm

Som anställd i Försvarsmakten är fysik träning en naturlig del av arbetet och du har tillgång till en mängd träningsmöjligheter, såsom gym och simhall som du får nyttja på arbetstid. 

Upplysningar om befattningen
Kontakta Jörgen Nilsson, 08-788 75 00

Information om rekryteringsprocessen
Kontakta Jörgen Nilsson, 08-788 75 00

Fackliga företrädare
OFR/O HKV Arne Nilsson
SACO HKV Camilla Robertsson
Försvarsförbundet OFR/S HKV Kjell Tetzlaff
SEKO HKV Lise-Lotte Larsson

Samtliga nås på telefon 08-788 75 00

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-04-12. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
-----------------------------------------------------
Information om det rekryterande förbandet:

I Högkvarteret finns överbefälhavaren och generaldirektören. Högkvarteret har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs från 2023-01-01 av försvarsstaben, operationsledningen, militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt Högkvarterets stabsavdelning och fristående enheter för tillsyn.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Projektledare till Avarn Security

Läs mer Mar 8
Om Bravura:

Vi på Bravura jobbar med bemanning och rekrytering. Hos oss finns möjligheter för dig som vill ta nästa steg i karriären. Välkommen att hitta ditt drömjobb genom oss – som konsult eller rekryterad.

Om tjänsten:

Den här tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Bravura och du anställs direkt hos Avarn Security.

Om företaget:

Avarn Security är den kompletta säkerhetsaktören för privat och offentlig verksamhet. Enheterna arbetar tätt tillsammans för att kunna erbjuda kunderna skräddarsydda lösningar från alla verksamhetsområden. Idag har Avarn Security ca 16 000 medarbetare i Sverige, Norge och Finland som bidrar till att skapa ett tryggt och säkert samhälle.

Avarn Security Systems är den avdelning som levererar skräddarsydda tekniska lösningar till sina kunder. Dem erbjuder allt inom lås, dörrautomatik, passage, larm, brandlarm och CCTV. Tillsammans med övriga divisioner i koncernen tillgodoser dem det kompletta behovet av säkerhet. Idag är Avarn Security Systems rikstäckande och har kontor och butiker på flera orter i Sverige och är i ständig utveckling.

Arbetsuppgifter:

I rollen som projektledare arbetar du mot Avarns största kunder i olika typer av installationsprojekt med inriktning på säkerhetssystem, inbrottsystem och passersystem. Du har ett helhetsansvar för dina projekt med avseende på planering, bemanning, uppföljning, dokumentation och ekonomi. Du är även ansvarig för ÄTA-hantering, prognoser samt att vara behjälplig vid anbudsarbete. Du står också i nära kontakt med beställare och slutkund, samt ansvarar för professionell handläggning och ledning av uppdragen. Du har stor vana av att driva kundmöten och att dokumentera korrekt projektdokument. Vidare är det naturligt för dig att leda projektgruppen mot uppsatt projektmål och KPI: er. Kontinuerlig dialog med kund, underentreprenörer, leverantörer samt internt inom Avarn är en del av din vardag.

Utbildning, Erfarenhet och personliga egenskaper:

• Minst två års erfarenhet som projektör eller projektledare, föredragsvis inom säkerhetsbranschen
• B-Körkort
• Obehindrade kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska i tal och skrift
• Goda kunskaper i affärssystem och Office-paketet

För denna tjänst är de personliga egenskaperna av största vikt. Vi ser att du är en person som har en förmåga att skapa struktur för dig själv och dina projekt. Därtill är du i din roll som projektledare skicklig på att ta dialoger med kunder och medarbetare. Du är dessutom en person som har en naturlig pondus och kan driva projekt framåt på ett naturligt och professionellt sätt. Slutligen är du en person som trivs i en fartfylld tjänst och kan hantera krav från kunder.

Övrig information:

Start: Enligt överenskommelse
Plats: Västberga, Stockholm
Lön: Enligt överenskommelse

Funderingar kring Bravuras rekryteringsprocess? Du finner svar på de vanligast förekommande frågorna här

Är du nyfiken på hur vår rekryteringsprocess är upplagd? Du hittar mer information här

Har du frågor om tjänsten eller kring din registrering är du välkommen att kontakta vår kandidatsupport via mail, info@bravura.se eller telefon 010-171 47 10 så hjälper vi dig. Ange vilken tjänst det gäller.

Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Chef Detaljen för informationssäkerhet och fysisk säkerhet

Läs mer Mar 18
Tjänsten är placerade vid säkerhetssektionen vid Högkvarterets stab med arbetsort Stockholm. Sektionen ansvarar för den interna säkerheten vid Försvarsmaktens största organisationsenhet, Högkvarteret, och även för personskyddet av Försvarsmaktens högsta chefer. Sektionen samordnar till del även säkerhetsskyddet inom Stockholms Garnison. Högkvarteret är under omorganisation och detta gäller även Säkerhetssektionen som är i en expansiv period där både uppgifter och ett nytt arbetslag utvecklas. Vill du vara en del av denna spännande resa och delta i utvecklingen av Högkvarterets interna säkerhetstjänst och säkerhetssektionen? Då ska du söka denna tjänst.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Säkerhetssektionen organiseras i tre Detaljer. Detaljen för informationssäkerhet och fysisk säkerhet (DIF) lyder under Högkvarterets säkerhetschef vilken är tillika sektionschef för säkerhetssektionen. Tjänsten innebär att du leder och samordnar informationssäkerheten (inkluderat IT-säkerhet och signalskydd) samt den fysiska säkerheten (teknisk- och personell bevakning samt inpassering) för Högkvarterets verksamhet i Stockholm samt vid internationella grupperingar. Stundande NATO-medlemskap kommer innebära nya spännande utmaningar, framförallt inom informationssäkerhetsområdet, särskilt för Högkvarteret i Försvarsmakten. Detaljen är relativt ny så arbetssätt och metoder utvecklas kontinuerligt. Arbetsuppgifterna består bland annat av:


• Att vara chef med personalansvar för detaljen.
• Ansvara för verksamhetsplanering och budget för egen verksamhet.
• Utveckla och kvalitetssäkra Högkvarterets arbete med informationssäkerhet och fysisk säkerhet, både enligt nationell lagstiftning samt NATO regelverk.
• Genomföra utbildningar, såväl internt inom Högkvarteret som externt, samt delta vid kontroller av säkerhetsskyddet vid Högkvarteret och leverantörer.
• Utveckla och skriva interna bestämmelser.
• Ta fram och utveckla arbetsprocesser.
• Genomföra skadebedömningar och incidenthantering.

 


Arbetsuppgifterna kan förändras och utvecklas över tid allt eftersom verksamheten utvecklas vid sektionen. Du kommer ha ett nära samarbete med säkerhetschefen i Högkvarteret samt Must, Försvarsstaben och Operationsledningen.

 

KRAV
Kvalifikationer


• Dokumenterad erfarenhet av att vara chef med personalansvar och att utöva direkt ledarskap.
• Aktuell och relevant säkerhetsskyddsutbildning inom Försvarsmakten, Säkerhetspolisen, Polismyndigheten eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Aktuell och relevant yrkeserfarenhet av att arbeta med säkerhetsskydd eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Mycket god administrativ förmåga och ordningssinne.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
• Körkort B.

 


Personliga egenskaper
För tjänsten gäller att du som person är strukturerad, nyfiken och initiativrik samt att du har förmågan att leda en arbetsgrupp. En stor del av arbetet sker i mycket nära samarbete med andra enheter inom Högkvarteret, Försvarsmakten och andra myndigheter/leverantörer vilket ställer höga krav på förmåga att bygga och vidmakthålla goda relationer. Du ska vara ansvarstagande och kan självständigt hantera dina uppgifter. Arbetet ställer krav på ett högt säkerhetsmedvetande och god förmåga att hantera tempoväxling. Vi ställer stora krav på din förmåga att utveckla din arbetsgrupp och förmåga att bibehålla en god arbetsmiljö inom arbetslaget.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Du förväntas aktivt bidra till en trivsam arbetsmiljö vid sektionen och dela Försvarsmaktens värdegrund.


MERITERANDE


• Tjänstgöring inom Försvarsmakten och den militära säkerhetstjänsten.
• God kännedom om Försvarsmaktens organisation och verksamhet samt militära säkerhetstjänstens regelverk.
• Erfarenhet av att leda incidenthantering.
• Eftergymnasial utbildning med aktuell examen som av arbetsgivaren bedöms vara inom relevant område.
• Erfarenhet av arbete i IS Undsäk.

 


Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning tillämpas (om du inte redan är anställd i Försvarsmakten). Befattningen kan sökas av både civil och militär personal. Tillträde snarast efter överenskommelse.

Arbetsort: Lidingövägen, Stockholm. Resor i tjänsten inom eller utom riket kan förekomma.



För mer information om tjänsten
Kontakta Patrik Lind, 08-788 75 00, alternativt Jonas Nygren, 08-788 75 00.

Din ansökan ska innehålla CV samt ett personligt brev. I brevet vill vi att du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Fackliga kontaktpersoner
OFR/O HKV Arne Nilsson
SACO HKV Camilla Robertsson
OFR/S HKV Kjell Tetzlaff
SEKO HKV Lise-Lotte Larsson
samtliga nås på telefon 08-788 75 00

 

Välkommen med din ansökan senast 2024-04-05

 

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
-----------------------------------------------------
Information om det rekryterande förbandet:

I Högkvarteret finns överbefälhavaren och generaldirektören. Högkvarteret har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs från 2023-01-01 av försvarsstaben, operationsledningen, militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt Högkvarterets stabsavdelning och fristående enheter för tillsyn.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Signalskyddschef till FOI, Stockholm eller Linköping

Läs mer Mar 15
FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut, är ett av Europas främsta institut för tillämpad forskning inom försvar och säkerhet. FOI är en myndighet under Försvarsdepartementet och vi har till uppgift att bedriva forskning, metod- och teknikutveckling samt utredningsarbete för totalförsvaret och till stöd för nedrustning, icke-spridning och internationell säkerhet. Verksamheten bedrivs på uppdrag av i första hand Regeringskansliet, Försvarsmakten, Försvarets materielverk (FMV) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). På FOI är vi cirka 1200 anställda, varav drygt 900 arbetar direkt med forskning och utveckling. Våra kompetenser spänner över hela fältet från naturvetenskap och teknik till samhälls- och statsvetenskap.

Ref: 2024-161 

Vill du arbeta i en självständig roll inom en totalförsvarsmyndighet och vara med att bidra till ett systematiskt säkerhetsskyddsarbete i en kreativ och forskningsintensiv verksamhet ? Vi söker dig som är en erfaren signalskyddschef som har ett stort intresse för att arbeta med frågor inom hela säkerhetsskyddsområdet. Då kan  FOI vara din nya arbetsplats! Vi erbjuder ett arbetsliv i balans, en utvecklande arbetsmiljö och ett samhällsviktigt arbete! 

Om tjänsten 

I rollen som signalskyddschef ansvarar du för att driva och förvalta signalskyddstjänsten för myndigheten. Du stödjer och företräder FOI:s verksamhet i signalskyddsfrågor, nationellt och internationellt.

Inom ramen för ansvarsområdet utbildar, upprättar och reviderar du regelverk, handlägger ärenden och administrerar signalskyddsverksamheten samt genomför kontroller. Rollen som  signalskyddschef kräver att du håller dig uppdaterad om lagstiftning och föreskrifter och samverkar med andra myndigheter och tillsynsmyndigheten Must. Utöver signalskydd arbetar du med angränsande system för säker kommunikation. Du deltar även i det gemensamma säkerhetsskyddsarbetet.

Placeringsort för tjänsten är Kista, alternativt Linköping.

FOI bedriver verksamhet på fyra orter i landet, vilket innebär regelbundna inrikesresor. Utrikesresor kan förekomma.

Om enheten 

Säkerhetsskyddsenheten kravställer och stödjer verksamheten inom säkerhetsskyddsarbete, informationssäkerhet och signalskydd. Säkerhetsskyddsenheten består av 18 medarbetare som är fördelade på FOI:s samtliga verksamhetsorter. Du arbetar direkt under biträdande säkerhetsskyddschefen och samverkar med övriga kollegor på säkerhetsskyddsenheten, projektverksamhet i organisationen och stödjande enheter.

Läs gärna om vad FOI gör: https://www.foi.se

Har du den kompetensprofil vi behöver ?

Vi söker dig som har genomgått signalchefsutbildning och tidigare tjänstgjort som signalskyddschef eller biträdande signalskyddschef. Du har också goda kunskaper i Officepaketet och behärskar både svenska och engelska såväl i tal som i skrift. B-körkort är ett krav.

Det är meriterande att du har eftergymnasial utbildning inom säkerhetsskydds- eller informationssäkerhetsområdet. Meriterande är även lärarbehörighet och operatörsutbildning inom signalskydd. Du har grundläggande kunskap om nätverk, brandväggar och IT säkerhet. 

Som person har du integritet och ett högt säkerhetsmedvetande. Du är självgående och har förmåga att ta egna initiativ i ditt arbete. Du har en god kommunikativ förmåga och kan utbilda och skapa förståelse för signalskydd och säkerhetsskydd på olika nivåer. För att lyckas i rollen behöver du vara lyhörd för verksamhetens behov. Vidare har du god samarbetsförmåga och har lätt för att skapa förtroendefulla relationer.

I urvalsprocessen kommer stor vikt att läggas vid dina personliga egenskaper.  

Vad erbjuder vi dig?

På FOI får du möjlighet att arbeta med frågor som är viktiga för både totalförsvaret och hela samhället. Tillsammans med andra får du möjlighet att skapa nya infallsvinklar och lösningar på komplexa frågor och se resultaten förverkligas hos våra uppdragsgivare. Din expertis bidrar till att viktiga samhällsfunktioner som exempelvis  Försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap blir effektivare, kunnigare och starkare inom sina respektive områden.

Tjänsten är en tillsvidareanställning som kan inledas med sex månaders provanställning. 

Vi arbetar medvetet för en god arbetsmiljö med en bra balans mellan arbete och privatliv. Utöver detta erbjuder vi en rad förmåner. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: https://www.foi.se/jobba-hos-oss.html

Vill du vara med och söka svaren för en säkrare värld?

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via ansökningsknappen senast den 31 mars 2024.

För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta säkerhetsskyddschef Johan Bäckström. Fackliga företrädare är Fredrik Ringblom (Saco-S) och Krister Söderberg (OFR/S – ST). Samtliga nås på 08-55 50 30 00.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför säkerhetsprövning efterfrågas vidimerade kopior på de utbildningar och tjänstgöringsintyg som är relevanta för tjänsten.

Då vi är en myndighet betraktas inlämnade ansökningshandlingar som allmän handling och kan på begäran lämnas ut till utomstående enligt offentlighets- och sekretesslagen.

Erbjudanden från rekryteringsföretag undanbedes.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Regeringskansliet

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Regeringskansliet .

Regeringskansliet söker en Storagespecialist

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Mar 12
Datacenter och Nätinfrastruktur, Regeringskansliets IT-enhet, Förvaltningsavdelningen
Vill du arbeta med det som är viktigt på riktigt? Regeringskansliets IT-enhet har ett av de viktigaste uppdragen i landet, att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige. Vi letar efter en storagespecialist som vill utveckla Regeringskansliets centrala lagringsmiljö och säkerställa en stabil drift. Har du erfarenhet av att arbeta med drift, underhåll och managering av storagemiljöer? Då kan vi erbjuda dig en självständig roll och spännande roll i händelsernas centrum.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som storagespecialist med fokus den centrala lagrinsgmiljön ingår du i ett team som har ansvar för drift, förvaltning och utveckling av en global och komplex IT-miljö med högt ställda kontinuitets- och säkerhetskrav. Teamets ansvar omfattar servervirtualiseringsplattformen, storage, backup, samt Windows- och linux-servrarna.
Du kommer ansvara för livscykelhantering och kapacitetsplanering av storagemiljön samt agera ämnesexpert inom området. I din roll ingår även att arbeta med förbättringsåtgärder och utveckling inom området och hålla dig uppdaterad på produkterna genom omvärldsbevakning. Du kommer arbeta i projekt där du deltar både som teknisk rådgivare och områdesexpert.
I tjänsten ingår schemalagt beredskap samt arbete på vissa helger vid servicefönster

Du kommer tillsammans med ditt team bygga ny infrastruktur och livscykelhantera befintlig. Regeringskansliet står inför en spännande framtid med behov av automatisering och utveckling av arbetssätt. Vi bygger för att möta digitalisering av Regeringskansliets arbetsformer vilket ställer krav på robusta och säkra lösningar med hög tillgänglighet.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har högskoleutbildning eller inom för tjänsten relevant erfarenhet vi bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet att arbeta med drift, underhåll och installation av centrala storagesystem i fysiska Datacenter. Du har även erfarenhet av SAN.

Du har goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift.

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete med komplexa IT-miljöer, gärna erfarenhet från myndighet. Du bör även ha erfarenhet av storagesystem från HPE samt arbetat med drift/underhåll av linuxservrar. Det är även meriterande om du har kunskap av iSCSI och backuplösningar.

Dina egenskaper
Du har en god samarbetsförmåga och är initiativtagande. Du är ansvarstagande med god förmåga att analysera och lösa problem. Du är även en god kommunikatör.

Övrigt
Våra anställningar är placerade i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Beredskapstjänstgöring, resor till våra utlandsmyndigheter (ambassader och generalkonsulat) och visst arbete utanför ordinarie arbetstid förekommer.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta chefen för datacenter och nätinfrastruktur Anton Berglie på tel 08-405 21 94. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare 08-405 44 49 för frågor om rekryteringsprocessen. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00, Saco (Johan Strokirk), ST (Peter Backéus) samt SEKO. 

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 april 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Ansök nu

Säkerhetsrådgivare vid Sveriges ambassad i Beirut

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Mar 28
Nytt
Säkerhetsrådgivare vid Sveriges ambassad i Beirut
Vi söker dig som har erfarenhet av arbete med operativ säkerhet och säkerhetsplanering i utmanande miljöer. Är du intresserad av tjänstgöring med placering på Sveriges ambassad i Beirut och ha regionalt ansvar för utrikesförvaltningens säkerhetsarbete i delar av Mellanöstern?

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Sveriges ambassad i Beirut, Libanon, har fokus på utrikes- och säkerhetspolitik, främjande och utvecklingssamarbete samt konsulära och migrationsrelaterade arbetsuppgifter. Ambassaden ansvarar även för kontakterna med och bevakningen av Syrien. Läs om ambassadens verksamhet på www.swedenabroad.com.

Som utsänd säkerhetsrådgivare består din huvudsakliga arbetsuppgift av att möjliggöra utlandsmyndigheternas verksamhet och svensk närvaro i de länder som ingår i uppdraget genom ett både operativt och strategiskt säkerhets- och säkerhetsskyddsarbete. I detta ingår att inhämta och analysera säkerhetsinformation, genomföra säkerhetsriskanalyser och föreslå riskreducerande åtgärder för utlandsmyndigheternas verksamhet. Även säkerhetsplanering inför fältresor och inkommande besök från Sverige är centralt.

Sveriges ambassad i Teheran, Iran, ingår också i tjänstens säkerhetssansvar, liksom Sveriges aktiviteter kopplade till den diplomatiska verksamheten i Syrien och Irak. Arbetet förutsätter resor också till Irak och till Syrien där Sverige inte har diplomatisk närvaro. Sveriges ambassad i Irak är för närvarande placerad i Stockholm. Tjänsten är ny varför dess exakta innehåll är under utformning. Det regionala landansvaret kan också komma att förändras beroende på säkerhetsläget i regionen.

Arbetet innebär många kontakter externt och internt. God social förmåga, kommunikation och pedagogik är därför viktiga inslag i rollen. Kontaktskapande och nära samverkan med både värdländernas myndigheter och internationella partners ingår i uppdraget. Du kommer att arbeta i nära dialog med Utrikesdepartementets säkerhetsenhet i Stockholm.

Din bakgrund
Vi söker dig med flera års erfarenhet av operativt säkerhets- och säkerhetsskyddsarbete. Du har tidigare ansvarat för säkerhetsplanering och genomförandet av riskreducerande åtgärder vid fältresor, personskydd, fysisk säkerhet, informationssäkerhet och tillfälliga projekt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete i utrikesförvaltningen eller inom EU, FN eller någon internationell icke-statlig organisation i säkerhetsbefattning. Erfarenhet av arbete i Mellanöstern är en merit.

Dina egenskaper
Som säkerhetsrådgivare på en utlandsmyndighet krävs att du är självständig, lyhörd, samarbetsvillig och uthållig. Du driver själv ditt arbete framåt, tar egna initiativ och utvärderar löpande myndighetens åtgärder i nära samarbete med myndighetschefen, så att de är väl anpassade till situationen. Du har förmåga att vägleda samtliga medarbetare vid utlandsmyndigheterna inom ditt ansvarsområde i frågor som rör både säkerhetsskydd och verksamhetsskydd. Gott omdöme är en central egenskap och du gör medvetna och omdömesgilla avvägningar mellan säkerhetens och verksamhetens behov. Du följer Utrikesdepartementets etiska riktlinjer och är en god företrädare för Sverige.

Övrigt
Tillträde augusti 2024 eller enligt överenskommelse. Tidsbegränsad anställning i tre år. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Ett krav på hälsointyg för medarbetare (och ev. medföljande familjemedlemmar) råder. Hälsointyget anger tjänstbarhet på den aktuella stationeringsorten och införskaffas i slutfasen av rekryteringsprocessen. Du måste vara svensk medborgare och viss utbildning måste genomföras i Sverige före tillträde.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta biträdande chef på UD SÄK Magnus Collett 08-405 10 00 alt personalplanerare Margareta Brisman margareta.brisman@gov.se. Fackliga kontaktpersoner UPF (Saco) och ST-UD når du via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast 18 april 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utrikesdepartementet ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

Ansök nu

Regeringskansliet söker en VMwaretekniker

Drifttekniker, data
Läs mer Mar 12
Datacenter och Nätinfrastruktur, Regeringskansliets IT-enhet, Förvaltningsavdelningen
Vill du arbeta med det som är viktigt på riktigt? Regeringskansliets IT-enhet har ett av de viktigaste uppdragen i landet, att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige. Vi letar efter en VMwaretekniker som vill utveckla Regeringskansliets virtualiseringsmiljö och säkerställa en stabil drift. Har du erfarenhet av att arbeta med VMware i komplexa datacentermiljöer? Då kan vi erbjuda dig en självständig och spännande roll i händelsernas centrum.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som teknikpecialist med fokus på VMware kommer du ingå i ett team med ansvar för drift, förvaltning och utveckling av en global och komplex IT-miljö med högt ställda kontinuitets- och säkerhetskrav. Teamets ansvar omfattar servervirtualiseringsplattformen, storage, backup, samt Windows- och linux-servrarna.
Du kommer ansvara för livscykelhantering och kapacitetsplanering av virtualiseringsplattformen samt agera ämnesexpert inom området. I din roll ingår även att arbeta med förbättringsåtgärder och utveckling inom området och hålla dig uppdaterad på produkterna genom omvärldsbevakning. Du kommer arbeta i projekt där du deltar både som teknisk rådgivare och områdesexpert.
I tjänsten ingår schemalagt beredskap samt arbete på vissa helger vid servicefönster

Du kommer tillsammans med ditt team bygga ny infrastruktur och livscykelhantera befintlig. Regeringskansliet står inför en spännande framtid med behov av automatisering och utveckling av arbetssätt. Vi bygger för att möta digitalisering av Regeringskansliets arbetsformer vilket ställer krav på robusta och säkra lösningar med hög tillgänglighet.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har utbildning inom för tjänsten relevant område eller erfarenhet vi bedömer som likvärdig. Du har mycket goda kunskaper inom VMware vSphere såsom: drift, underhåll, felsökning, installation, design och managering.

Du har goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift.

Det är meriterande om du har högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. Vi ser gärna att du har VMware certifieringar och erfarenhet av arbete i komplexa, globalt spridda datacentermiljöer. Det är meriterande om du besitter kunskap inom Windows och/eller Linux serverdrift samt inom storage, och backup. Har du kunskap inom containerteknologi, t.ex. RedHat OpenShift, är det lika så meriterande.

Dina egenskaper
Du har en god samarbetsförmåga och är initiativtagande. Du är ansvarstagande med god förmåga att analysera och lösa problem. Du är även en god kommunikatör.

Övrigt
Våra anställningar är placerade i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Beredskapstjänstgöring, resor till våra utlandsmyndigheter (ambassader och generalkonsulat) och visst arbete utanför ordinarie arbetstid förekommer.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta chefen för datacenter och nätinfrastruktur Anton Berglie på tel 08-405 21 94. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Hanady Hussein, 08-405 44 49 för frågor om rekryteringsprocessen. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00, Saco (Johan Strokirk), ST (Peter Backéus) samt SEKO. 

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 18 april 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Ansök nu

Säkerhetsrådgivare Islamabad

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Mar 28
Nytt
Vi söker dig som har erfarenhet av arbete med operativ säkerhet och säkerhetsplanering i utmanande miljöer. Är du intresserad av tjänstgöring med placering på Sveriges ambassad i Islamabad och ha regionalt ansvar för utrikesförvaltningens säkerhetsarbete i delar av Sydasien?

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Sveriges ambassad i Islamabad, Pakistan, har fokus på utrikes- och säkerhetspolitik, främjande och utvecklingssamarbete samt konsulära och migrationsrelaterade arbetsuppgifter. Läs om ambassadens verksamhet på www.swedenabroad.com

Som utsänd säkerhetsrådgivare består din huvudsakliga arbetsuppgift av att möjliggöra utlandsmyndigheternas verksamhet och svensk närvaro i de länder som ingår i uppdraget genom ett både operativt och strategiskt säkerhets- och säkerhetsskyddsarbete. I detta ingår att inhämta och analysera säkerhetsinformation, genomföra säkerhetsriskanalyser och föreslå riskreducerande åtgärder för utlandsmyndigheternas verksamhet. Även säkerhetsplanering inför fältresor och inkommande besök från Sverige är centralt.

Sveriges ambassad i Dhaka, Bangladesh, ingår också i tjänstens säkerhetssansvar, liksom Sveriges aktiviteter kopplade till Afghanistan. Arbetet kan även innefatta resor till Afghanistan, där Sverige inte har en ambassad. Tjänsten är ny varför dess exakta innehåll är under utformning. Det regionala landansvaret kan också komma att förändras beroende på säkerhetsläget i regionen.

Arbetet innebär många kontakter externt och internt. God social förmåga, kommunikation och pedagogik är därför viktiga inslag i rollen. Kontaktskapande och nära samverkan med både värdländernas myndigheter och internationella partners ingår i uppdraget. Du kommer att arbeta i nära dialog med Utrikesdepartementets säkerhetsenhet i Stockholm.

Din bakgrund
Vi söker dig med flera års erfarenhet av operativt säkerhets- och säkerhetsskyddsarbete. Du har tidigare ansvarat för säkerhetsplanering och genomförandet av riskreducerande åtgärder vid fältresor, personskydd, fysisk säkerhet, informationssäkerhet och tillfälliga projekt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete utrikesförvaltningen eller inom EU, FN eller någon internationell icke-statlig organisation i säkerhetsbefattning. Erfarenhet av arbete i regionen är en merit.

Dina egenskaper
Som säkerhetsrådgivare på en utlandsmyndighet krävs att du är självständig, lyhörd, samarbetsvillig och uthållig. Du driver själv ditt arbete framåt, tar egna initiativ och utvärderar löpande myndighetens åtgärder i nära samarbete med myndighetschefen, så att de är väl anpassade till situationen. Du har förmåga att vägleda samtliga medarbetare vid utlandsmyndigheterna inom ditt ansvarsområde i frågor som rör både säkerhetsskydd och verksamhetsskydd. Gott omdöme är en central egenskap och du gör medvetna och omdömesgilla avvägningar mellan säkerhetens och verksamhetens behov. Du följer Utrikesdepartementets etiska riktlinjer och är en god företrädare för Sverige.

Övrigt
Tillträde augusti 2024 eller enligt överenskommelse. Tidsbegränsad anställning i tre år. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Ett krav på hälsointyg för medarbetare (och ev. medföljande familjemedlemmar) råder. Hälsointyget anger tjänstbarhet på den aktuella stationeringsorten och införskaffas i slutfasen av rekryteringsprocessen. Du måste vara svensk medborgare och viss utbildning måste genomföras i Sverige före tillträde.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta biträdande chef på UD SÄK Magnus Collett 08-405 10 00 alt personalplanerare Anna Yazgan 08-405 10 00. Fackliga kontaktpersoner UPF (Saco) och ST-UD når du via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast 18 april 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utrikesdepartementet ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

Ansök nu

Kvalificerad handläggare inom pensionsområdet

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 18
Socialförsäkringsenheten, Socialdepartementet

Har du erfarenhet kvalificerade eller utredande arbetsuppgifter inom pensionsområdet? Inom socialförsäkringens område pågår intensivt arbete i flera delar och vi söker nu förstärkning.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Som anställd på Socialförsäkringsenheten bidrar du till enhetens arbete med att utveckla och förvalta socialförsäkringen - ett område under ständig förändring som samspelar och anpassas till både nationella och internationella omvärldsfaktorer.

Enhetens huvudsakliga arbetsuppgifter är framtagande av lagstiftningsprodukter, frågor kopplade till myndighetsstyrning av bland annat Pensionsmyndigheten och Fondtorgsnämnden, framtagande av underlag och analyser till den politiska ledningen, budgetarbete och andra löpande arbetsuppgifter.

Arbetet sker i högt tempo och är i hög grad problemlösningsfokuserat. Det sker även i nära dialog med såväl departementets ledning som med andra enheter, departement, myndigheter och organisationer. Arbetsuppgifterna kommer att spänna över socialförsäkringens olika områden. Huvudfokus kommer att ligga på frågor som rör pensionsområdet, men även frågor inom myndighetsstyrning samt vissa internationella, främst europeiska, socialförsäkringsfrågor kan komma ingå i arbetsuppgifterna.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund

Vi söker dig som har akademisk examen i statsvetenskap, juridik eller ekonomi, alternativt har du en motsvarande examen som vi bedömer vara relevant. Du har erfarenhet av kvalificerade handläggande eller utredande uppgifter inom pensionsområdet, samt erfarenhet av att arbeta fram högkvalitativa skriftliga underlag och hålla stringenta muntliga föredragningar som anpassats till mottagaren. Vidare har du kunskap om svensk statsförvaltning, samt mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.

Det är meriterande om du har arbetat med myndighetsstyrning och budgetprocessen i Regeringskansliet, samt annat arbete i Regeringskansliet eller myndighet. Kunskap om socialförsäkringen, dess regelverk, förmåner och administration är också meriterande.

Dina egenskaper

För att trivas i rollen som handläggare på Socialförsäkringsenheten behöver du självständigt kunna planera, strukturera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och ta ansvar för att hålla såväl korta deadlines som att driva långsiktiga processer framåt. Vi söker personer med gott omdöme och hög integritet som är initiativrika och samarbetsinriktade. Du har förmåga att knyta och utveckla kontakter. Du är analytisk och kan sammanställa och dra slutsatser utifrån omfattande och komplexa underlag. Du får vara beredd på det oförutsedda och du förväntas kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer höga krav på din flexibilitet.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper som innebär att du med dina förmågor kompletterar och fungerar väl på enheten. En väsentlig egenskap är att kunna behärska både detaljer och helhet och att utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt informativt kunna förklara och förmedla komplexa frågor. Så även i extern kommunikation.

Övrigt

Vi erbjuder tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning och tillsätts så fort som möjligt.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Therese Karlberg på telefonnummer; 08-405 53 76. Du kan även kontakta rekryteringsspecialist Ana Acosta på 08-405 39 42. Fackliga kontaktpersoner är Kristoffer Lundberg för ST och Pia Fagerström för SACO. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 18 april.

 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Ansök nu

Säkerhetsrådgivare vid Sveriges ambassad i Pretoria

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Mar 28
Nytt
Säkerhetsrådgivare vid Sveriges ambassad i Pretoria
Vi söker dig som har erfarenhet av arbete med operativ säkerhet och säkerhetsplanering i utmanande miljöer. Är du intresserad av tjänstgöring med placering på Sveriges ambassad i Pretoria och ha regionalt ansvar för utrikesförvaltningens säkerhetsarbete i delar av södra Afrika?

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Sveriges ambassad i Pretoria, Sydafrika, har fokus på utrikes- och säkerhetspolitik, främjande och utvecklingssamarbete samt konsulära och migrationsrelaterade arbetsuppgifter. Läs om ambassadens verksamhet på www.swedenabroad.com.

Som utsänd säkerhetsrådgivare består din huvudsakliga arbetsuppgift av att möjliggöra utlandsmyndigheternas verksamhet och svensk närvaro i de länder som ingår i uppdraget genom ett både operativt och strategiskt säkerhets- och säkerhetsskyddsarbete. I detta ingår att inhämta och analysera säkerhetsinformation, genomföra säkerhetsriskanalyser och föreslå riskreducerande åtgärder för utlandsmyndigheternas verksamhet. Även säkerhetsplanering inför fältresor och inkommande besök från Sverige är centralt.

Sveriges ambassader i Maputo, Moçambique och Harare, Zimbabwe ingår också i tjänstens säkerhetssansvar. Tjänsten är ny varför tjänstens exakta innehåll är under utformning. Det regionala landansvaret kan också komma att förändras beroende på säkerhetsläget i regionen.

Arbetet innebär många kontakter externt och internt. God social förmåga, kommunikation och pedagogik är därför viktiga inslag i rollen. Kontaktskapande och nära samverkan med både värdländernas myndigheter och internationella partners ingår i uppdraget. Du kommer att arbeta i nära dialog med Utrikesdepartementets säkerhetsenhet i Stockholm.

Din bakgrund
Vi söker dig med flera års erfarenhet av operativt säkerhets- och säkerhetsskyddsarbete. Du har tidigare ansvarat för säkerhetsplanering och genomförandet av riskreducerande åtgärder vid fältresor, personskydd, fysisk säkerhet, informationssäkerhet och tillfälliga projekt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom utrikesförvaltningen eller EU, FN eller någon internationell icke-statlig organisation i säkerhetsbefattning. Erfarenhet av arbete i Afrika är en merit.

Dina egenskaper
Som säkerhetsrådgivare på en utlandsmyndighet krävs att du är självständig, lyhörd, samarbetsvillig och uthållig. Du driver själv ditt arbete framåt, tar egna initiativ och utvärderar löpande myndighetens åtgärder i nära samarbete med myndighetschefen, så att de är väl anpassade till situationen. Du har förmåga att vägleda samtliga medarbetare vid utlandsmyndigheterna inom ditt ansvarsområde i frågor som rör både säkerhetsskydd och verksamhetsskydd. Gott omdöme är en central egenskap och du gör medvetna och omdömesgilla avvägningar mellan säkerhetens och verksamhetens behov. Du följer Utrikesdepartementets etiska riktlinjer och är en god företrädare för Sverige.

Övrigt
Tillträde augusti 2024 eller enligt överenskommelse. Tidsbegränsad anställning i tre år. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare och viss utbildning måste genomföras i Sverige före tillträde.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta biträdande chef på UD SÄK Magnus Collett 08-405 10 00 alt personalplanerare Margareta Brisman margareta.brisman@gov.se. Fackliga kontaktpersoner UPF (Saco) och ST-UD når du via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast 18 april 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utrikesdepartementet ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

Ansök nu