Stockholm: Forskningssekreterare

Hitta ansökningsinfo om jobbet Forskningssekreterare i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2020-11-09 // Varaktighet: Heltid

Kom och jobba med forskningsinfrastrukturer och Rådet för forskningens infrastrukturer (RFI)! Nu söker vi en forskningssekreterare med stort intresse för vetenskap och forskningens infrastrukturer.Tillsammans med engagerade kollegor får du jobba med frågor som rör forskningsinfrastrukturer av nationellt intresse samt Sveriges engagemang i internationella organisationer

Enheten för infrastrukturstöd stödjer både nationella och internationella infrastrukturer och ger stöd till Rådet för infrastruktur (RFI). RFI är det råd på Vetenskapsrådet som ansvarar för Sveriges strategi för forskningsinfrastrukturer och som fattar bidragsbeslut till forskningsinfrastrukturer. Enhetens medarbetare har också arbetsuppgifter som följer av Sveriges engagemang i och värdskap för internationell forskningsinfrastruktur. På enheten jobbar cirka 15 personer och nu söker vi förstärkning under ett år då en av våra kollegor ska vara föräldraledig. Tillsammans med dina kollegor kommer du att ha en viktig roll i vårt arbete för RFI.


Rollbeskrivning och arbetsuppgifter

Som forskningssekreterare på enheten för infrastrukturstöd handlägger du ärenden rörande nationell och internationell forskningsinfrastruktur och du representerar även Sverige i internationella organisationer. Du arbetar med utlysningar till infrastruktur av nationellt intresse och med vår behovsinventering. Du kommer att vara sekreterare för RFI som främst innebär att planera, koordinera och kommunicera rådets arbete samt att stödja huvudsekreteraren för infrastruktur.

I arbetet ingår att


• planera och förbereda RFIs möten där du medverkar som sekreterare samt expediera beslut som fattas av rådet
• bistå vid beredning av ansökningar om medel och hantering av beviljade bidrag till forskningsinfrastrukturer
• ingå i nätverk ihop med koordinatorer ifrån övriga ämnesråd, råd och kommittéer på Vetenskapsrådet
• samordna arbetet för rådets tre rådgivande grupper samt andra referensgrupper
• handlägga ärenden rörande nationell och internationell forskningsinfrastruktur
• representera Sverige i internationella forskningsinfrastrukturer och i andra organisationer.

I arbetet ingår det en del resor.



Din bakgrund

Du ska ha


• doktorsexamen eller motsvarande
• kunskap om forskningssystemet och forskningsfinansiering
• mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, såväl muntligt som skriftligt.

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av handläggning
• erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning eller annan forskningsfinansiär
• kunskap om olika typer av forskningsinfrastrukturer
• erfarenhet av att konsultera olika aktörer för att genomföra analyser och ta fram beslutsunderlag
• erfarenhet av att representera större organisationer i externa samarbeten
• ämneskunskaper inom något eller några av områdena relaterade till fysik, kemi, miljö, klimat, ekologi eller biologi.

Dina egenskaper

I rollen som forskningssekreterare för RFI kommer du att ha många kontakter både internt som externt, därför behöver du ha en mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga. Rollen ställer stora krav på noggrannhet, planering och servicekänsla. Du kan arbeta såväl självständigt som i grupp och är duktig på att upprätthålla goda relationer. Du behöver också vara strukturerad, lyhörd samt ha integritet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Placering

Vi sitter på Västra Järnvägsgatan 3 i centrala Stockholm.

Anställningsform och tillträde

Vi erbjuder en tidsbegränsad anställning till och med 2022-03-31. I rollen ingår förtroendearbetstid. Vi ser gärna att du börjar senast 2021-03-15.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta:


• Anna Carlmark Malkoch, enhetschef 08-546 44 090
• Johan Karmhed, HR-handläggare 08-546 44 064
• Sverker Lundin, Saco-s 08-546 12 315
• Anneli Fröjd, ST 08 546 44 333

Så ansöker du

Skicka in CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 2020-11-30.
Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2020-06642.

 

Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 250 personer i centrala lokaler i Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på Vetenskapsrådet.se

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Akademisekreterare

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Akademisekreterare.

Projektkoordinator

Läs mer Jul 8
MW Field Services är ett svenskt mångkulturellt telekombolag i stark tillväxt. Vi levererar och utvecklar outsourcingtjänster inom tele/datakommunikation med huvudfokus på installation, drift och underhåll. Huvudkontoret ligger i Kista i Stockholm, men vi finns representerade över hela Sverige och levererar tjänster i hela Norden.
Vi har tecknat flera avtal med våra kunder för att säkerställa modernisering av mobilnätverk med implementering av 5G-teknik. Vår nätverksimplementeringsavdelning planerar nu flera projekt för att säkerställa framgångsrika serviceleveranser.
Vi söker nu en koordinatör/administratör för att säkerställa planering, dokumentation och daglig kommunikation med våra medarbetare och kunder.
Som koordinatör/administratör på 3GNS kommer du att arbeta i team baserat på projekt rutiner och process. Arbetsuppgifterna är varierande med allt från att kontakta våra kunder, medarbetare och leverantörer för hantering av tex en siteaccess, beställning av material, uppföljning av projektärenden, etc…Arbetet är mycket fritt, men ställer krav på disciplin då vi arbetar mot förbestämda projektplaner. Som person bör du vara intresserad natt jobba med koordinering/projekt admin uthållig och tålmodig.
Vår ambition är att utveckla multikompetens och flexibilitet d.v.s. att du som koordinatör/administratör på sikt även ska kunna jobba med flera projekt.
Att koordinera intern och extern kommunikation genom att planera och dokumentera samt uppdatera befintlig process i ledningssystemet
Koordinering och uppföljning av daglig projektplan
Att vara delaktig som koordinator i andra projekt



Vi söker dig som:
Har mycket goda kunskaper i skrift samt pratar flytande följande språk: Svenska, Engelska, Norska, Danska och Serbiska.
Har en eftergymnasial utbildning inom ett relevant område
Har arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter
Har en strukturerad personlighet och lätt att förstå processflöden.
Har en hög generell datavana och erfarenhet att hantera affärssystem och andra planeringsverktyg

Det är meriterande om du har erfarenhet av företag inom telekom med erfarenhet inom global projekthantering.
Vidare tror vi att du är en social person som är nyfiken och gärna vill lära dig om nya lösningar. Vi ser också att du trivs när du får samarbeta med andra.


Övrig information


Start: Enligt överrenskommelse
Omfattning: Heltid
Placering: Stockholm/Kista


Personliga egenskaper


· Mycket serviceorienterad person med kundkontaktvana
· Analytisk med förmåga att hitta lösningar vid problem
· Självgående med ett positiv och flexibelt förhållningssätt
· Pålitlig och noggrann

Kontakt

Skicka gärna in din ansökan märkt ”Projektkoordinator’’ direkt till job@3gns.com eftersom rekrytering sker fortlöpande. Kontakta Sara Babaei HR på sara.babaei@3gns.com eller Ton Langerak projektledare på ton.langerak@3gns.com för ytterligare information.

Ansök nu

Projektkoordinator

Läs mer Jan 10
MW Field Services är ett svenskt mångkulturellt telekombolag i stark tillväxt. Vi levererar och utvecklar outsourcingtjänster inom tele/datakommunikation med huvudfokus på installation, drift och underhåll. Huvudkontoret ligger i Kista i Stockholm, men vi finns representerade över hela Sverige och levererar tjänster i hela Norden.
Vi har tecknat flera avtal med våra kunder för att säkerställa modernisering av mobilnätverk med implementering av 5G-teknik. Vår nätverksimplementeringsavdelning planerar nu flera projekt för att säkerställa framgångsrika serviceleveranser.
Vi söker nu en koordinatör/administratör för att säkerställa planering, dokumentation och daglig kommunikation med våra medarbetare och kunder.
Som koordinatör/administratör på 3GNS kommer du att arbeta i team baserat på projekt rutiner och process. Arbetsuppgifterna är varierande med allt från att kontakta våra kunder, medarbetare och leverantörer för hantering av tex en siteaccess, beställning av material, uppföljning av projektärenden, etc…Arbetet är mycket fritt, men ställer krav på disciplin då vi arbetar mot förbestämda projektplaner. Som person bör du vara intresserad natt jobba med koordinering/projekt admin uthållig och tålmodig.
Vår ambition är att utveckla multikompetens och flexibilitet d.v.s. att du som koordinatör/administratör på sikt även ska kunna jobba med flera projekt.
Att koordinera intern och extern kommunikation genom att planera och dokumentera samt uppdatera befintlig process i ledningssystemet
Koordinering och uppföljning av daglig projektplan
Att vara delaktig som koordinator i andra projekt



Vi söker dig som:
Har mycket goda kunskaper i skrift samt pratar flytande följande språk: Svenska, Engelska, Norska, Danska och Serbiska.
Har en eftergymnasial utbildning inom ett relevant område
Har arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter
Har en strukturerad personlighet och lätt att förstå processflöden.
Har en hög generell datavana och erfarenhet att hantera affärssystem och andra planeringsverktyg

Det är meriterande om du har erfarenhet av företag inom telekom med erfarenhet inom global projekthantering.
Vidare tror vi att du är en social person som är nyfiken och gärna vill lära dig om nya lösningar. Vi ser också att du trivs när du får samarbeta med andra.


Övrig information


Start: Enligt överrenskommelse
Omfattning: Heltid
Placering: Stockholm/Kista


Personliga egenskaper


· Mycket serviceorienterad person med kundkontaktvana
· Analytisk med förmåga att hitta lösningar vid problem
· Självgående med ett positiv och flexibelt förhållningssätt
· Pålitlig och noggrann

Kontakt

Skicka gärna in din ansökan märkt ”Projektkoordinator’’ direkt till job@3gns.com eftersom rekrytering sker fortlöpande. Kontakta Sara Babaei HR på sara.babaei@3gns.com eller Ton Langerak projektledare på ton.langerak@3gns.com för ytterligare information.

Ansök nu

Executive Assistant

Läs mer Mar 30
Overall purpose of role To assist the Country Head’s Executive Assistant with office management / admin and provide full secretarial support for bankers in the Coverage - Sweden team within Banking EMEA. Maintaining files and updating records, making travel arrangements, providing customer service, conducting research, assisting with project management and handling correspondence.

Ansök nu

Avtalshandläggare/chefsassistent till internationell organisation

Läs mer Sep 17
Vill du bidra till medicinsk forskning av toppkvalitet?
I rollen som Prefekt/chefsassistent kommer du att ha en spännande och samordnande roll där du involveras i flera processer och får ett brett nätverk både inom Karolinska institutet och via externa parter.

Karolinska institutet är idag ledande inom medicinsk forskning och här erbjuds en kreativ och inspirerande miljö fylld av kompetens och nyfikenhet. 

Din roll
Som chefsassistent /prefektassistent ansvarar man för att stödja prefekten i den dagliga verksamheten. Prefekten är institutionens chef tillika VD. Arbetsuppgifterna är varierade där du förväntas självständigt driva ditt arbete och fylla en viktig funktion som en nyckelspelare inom institutionen. Rollen innebär att du hanterar många olika uppgifter självständigt såsom att skriva akademiska intyg samt granska ansöknings- och beslutshandlingar. Det är en administrativ roll och många arbetsuppgifter som kommer ad hoc.

En stor del av tjänsten innebär att du i nära samarbete med övriga medarbetare vid institutionen, samordnar processen från utkast till färdigt avtal med de inblandade parterna, inom vår egen organisation och ibland även i kontakt med externa parter såsom forskningsstiftelser, bidragsgivare och externa företag nationellt och internationellt. Du kommer även utveckla ett brett nätverk inom hela KI och ha ett mycket nära samarbete med handläggare, samordnare och chefer inom den egna institutionen.

Vem är du?
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning samt flera års erfarenhet av kvalificerad administration. Du ska ha mycket goda kunskaper inom Officepaketet och att du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift samt bemästrar engelska på mycket avancerad nivå i framför allt skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta inom högskolesektorn, en forskningsfokuserad organisation och har kännedom av forskningssamarbeten och avtalshantering. Vi ser det även som positivt om du har erfarenhet av arbete inom statlig sektor eller region Stockholm.

Som person ska du vara stresstålig, kunna hantera många ärenden samtidigt och ha ett brinnande intresse för att ge god service.

Vad erbjuder vi?
En kreativ och inspirerande miljö fylld av kompetens och nyfikenhet. Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet. Vår vision är att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. Här bedriver vi framgångsrik medicinsk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar i Sverige. Som universitet är Karolinska Institutet även en statlig myndighet. Det innebär att du får goda förmåner genom vårt kollektivavtal, generös semester och en bra tjänstepension. Du får träna fritt i våra moderna friskvårdsanläggningar och får ersättning för läkarvård.

Placering
Tjänsten är placerad inom https://ki.se/meds vilket är en av Karolinska institutets största institution med ca 420 anställda och 450 anknutna medarbetare. Institutionen är uppdelad i tolv avdelningar och varje avdelning består av flertalet forskargrupper. Den aktuella tjänsten är placerad inom den centrala administrationsavdelningen som i dagsläget består av 21 framtida kollegor som arbetar inom bland annat HR, ekonomi, webb, registratur och utbildningsadministration.



Ansökan
Ansökan ska göras via rekryteringssystemet Varbi. Ansökan ska bestå av CV och personligt brev. I ansökningsformuläret kommer du också att svara på några frågor om varför du söker jobbet. 

Vid tillsvidareanställning tillämpar Karolinska Institutet 6 månaders provanställning.

Vill du göra skillnad – och bidra till en bättre hälsa för alla? Sök jobb hos oss

Ansök nu

Projektkoordinator

Läs mer Jul 26
3GNS TELECOM GROUP är ett svenskt mångkulturellt telekombolag i stark tillväxt. Vi levererar och utvecklar outsourcingtjänster inom tele/datakommunikation med huvudfokus på installation, drift och underhåll. Huvudkontoret ligger i Kista i Stockholm, men vi finns representerade över hela Sverige och levererar tjänster i hela Norden.
Vi har tecknat flera avtal med våra kunder för att säkerställa modernisering av mobilnätverk med implementering av 5G-teknik. Vår nätverksimplementeringsavdelning planerar nu flera projekt för att säkerställa framgångsrika serviceleveranser.
Vi söker nu en koordinatör/administratör för att säkerställa planering, dokumentation och daglig kommunikation med våra medarbetare och kunder.
Som koordinatör/administratör på 3GNS kommer du att arbeta i team baserat på projekt rutiner och process. Arbetsuppgifterna är varierande med allt från att kontakta våra kunder, medarbetare och leverantörer för hantering av tex en siteaccess, beställning av material, uppföljning av projektärenden, etc…Arbetet är mycket fritt, men ställer krav på disciplin då vi arbetar mot förbestämda projektplaner. Som person bör du vara intresserad natt jobba med koordinering/projekt admin uthållig och tålmodig.
Vår ambition är att utveckla multikompetens och flexibilitet d.v.s. att du som koordinatör/administratör på sikt även ska kunna jobba med flera projekt.
Att koordinera intern och extern kommunikation genom att planera och dokumentera samt uppdatera befintlig process i ledningssystemet
Koordinering och uppföljning av daglig projektplan
Att vara delaktig som koordinator i andra projekt



Vi söker dig som:
Har mycket goda kunskaper i skrift samt pratar flytande följande språk: Svenska, Engelska, Norska, Danska och Serbiska.
Har en eftergymnasial utbildning inom ett relevant område
Har arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter
Har en strukturerad personlighet och lätt att förstå processflöden.
Har en hög generell datavana och erfarenhet att hantera affärssystem och andra planeringsverktyg

Det är meriterande om du har erfarenhet av företag inom telekom med erfarenhet inom global projekthantering.
Vidare tror vi att du är en social person som är nyfiken och gärna vill lära dig om nya lösningar. Vi ser också att du trivs när du får samarbeta med andra.

Övrig information


Start: Enligt överrenskommelse
Omfattning: Heltid
Placering: Stockholm/Kista


Personliga egenskaper


· Mycket serviceorienterad person med kundkontaktvana
· Analytisk med förmåga att hitta lösningar vid problem
· Självgående med ett positiv och flexibelt förhållningssätt
· Pålitlig och noggrann

Kontakt

Skicka gärna in din ansökan märkt ”Projektkoordinator’’ direkt till job@3gns.com eftersom rekrytering sker fortlöpande. Kontakta Sara Babaei HR på sara.babaei@3gns.com eller Ton Langerak projektledare på ton.langerak@3gns.com för ytterligare information.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Vetenskapsrådet

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Vetenskapsrådet .

Samordnare forskningskommunikation

Kommunikationsstrateg
Läs mer Apr 19
Nytt
Vetenskapsrådets kommunikationsavdelning arbetar både strategiskt och operativt med att planera, samordna och utveckla Vetenskapsrådets kommunikation. Myndigheten har också ett uppdrag att samordna, utveckla och underlätta för forskningskommunikation i Sverige, som kommunikationsavdelningen ansvarar för. Inom ramen för det uppdraget söker vi nu samordnare för en nationell plattform som ska öka tillgången till forskning och forskningsresultat i Sverige. Samordnaren kommer att koordinera arbetet med att utveckla plattformen för att kommunicera forskning och också ha en aktiv roll i att utveckla myndighetens arbete med forskningskommunikation.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår att:


• delta i utvecklingen av myndighetens uppdrag inom forskningskommunikation,
• föra dialog och förankra plattformen bland svenska aktörer,
• söka och etablera samarbetspartners och finansiärer,
• utveckla organisationsstruktur och ansvarsfördelning,
• medverka i processerna med att utveckla plattformens innehåll, tjänster och kommunikation,
• ha kontakt med relevanta plattformar och organisationer i andra länder.

 

Vem är du?
Som nationell samordnare ansvarar du för ett komplext utvecklingsarbete. Du måste därför vara både strukturerad och strategisk, och samtidigt flexibel och lyhörd. Vi söker en lagspelare då arbetet sker i nära dialog med andra på Vetenskapsrådet och med många externa aktörer, såväl i Sverige som internationellt. Det innebär att du måste kunna utveckla och upprätthålla goda samarbeten i rollen som statlig tjänsteman. Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Du har:


• relevant högskoleutbildning och mångårig relevant arbetslivserfarenhet,
• erfarenhet av komplexa projekt som innefattar budgetansvar,
• mycket god kännedom om svenska och internationella aktörer som producerar, finansierar och kommunicerar om forskning,
• mycket goda kunskaper om och erfarenhet av forskningskommunikation,
• mycket god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl både muntligt och skriftligt på svenska och engelska,
• goda kunskaper om digital kommunikation.

Vana av journalistiskt arbete är meriterande. Det är också meriterande om du har internationella kontakter inom områden relevanta för uppdraget.

Placering
Vårt kontor och är aktivitetsbaserat och finns på Hantverkargatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt, med hänsyn till eventuell uppsägningstid.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta


• Mikael Jonsson, rekryterande chef 08-546 44 005
• Johanna Öberg Pearson, HR-chef 08- 546 44 349
• Bente Ahlström, Saco-S 08-546 12 340
• Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 2 maj 2024. Vi vill att du så tydligt som möjligt beskriver hur din bakgrund matchar den kompetens vi efterfrågar i dina ansökningshandlingar.
Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-05962.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se.

Ansök nu

Projektkoordinator

Produktionsekonom
Läs mer Mar 20
Sunet söker en erfaren handläggare för hantering och förvaltning av tjänster och externfinansierade projekt. Framförallt projekt inom framtida datakommunikation och datahantering men andra områden kan tillkomma. Sedan 80-talet har Sunet levererat it-tjänster och nät till Sveriges universitet, högskolor och forskningsinfrastrukturer. Som anställd på Sunet är du en del av ett globalt community av IT-proffs som jobbar med att stödja forskning och utveckling av internet i hela världen.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Som projektkoordinator ska du handlägga och ge logistiskt stöd till Sunets tjänsteförmedling och för de externfinansierade projekt vi deltar i. Stödet kan omfatta både Sunets egen verksamhet inom projekten, men också stöd till våra extern samarbetspartners om det ingår i Sunets åtagande i projekten. Du kommer behöva resa både inom och utom Sverige.

I arbetsuppgifterna ingår att


• rapportera om projektens verksamhet till de externa finansiärerna
• förvalta Sunets tjänster om datahanteringsplaner till svenska lärosäten
• följa upp att Sunet och de externa parternas rapportering sker i tid och enligt våra åtagande
• bistå Sunet med uppföljningar av projekten
• kontakt med externa parter och finansiärer för att samordna rapportering.
• planera möten och konsultationer själv eller tillsammans med andra medarbetare eller externa parter
• bistå vid möten och konsultationer.

Vem är du?
Dina personliga egenskaper är centrala för arbetet och därför kommer vi att lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som är följsam och serviceinriktad. Du behöver kunna lösa problem både på egenhand men också i samråd med andra. Du behöver också ha en god samarbetsförmåga och vara flexibel.

Utöver de personliga egenskaperna behöver du också ha:


• doktorsexamen eller annan motsvarande examen som myndigheten anser lämplig
• erfarenhet av verksamhetsstödjande eller motsvarande arbetsuppgifter
• erfarenhet av tjänsteförvaltning
• gedigen erfarenhet av datahanteringsplaner vid en central funktion vid ett svenskt lärosäte eller universitet
• goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
• goda kunskaper inom Officepaketet (Word, Excel)

 Det är meriterande om du har:


• kunskap om Sunets eller motsvarande organisationers tjänsteförmedling
• erfarenhet av nationell samordning av forskningsdata
• god förmåga att hantera digitala rapporteringssystem
• aktuell erfarenhet att sammanställa och dela information genom gemensamma digitala arbetsytor (Box, Teams, Drive etc,)
• aktuell erfarenhet ifrån arbete inom offentlig förvaltning

Placering
Vi sitter på Tulegatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta


• Per Nihlén, enhetschef 0703 49 41 37
• Malin Rengby, HR-specialist 08-546 123 25
• Jonas Hagström, Saco-S 073-627 14 57
• Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev samt besvara urvalsfrågorna så utförligt du kan i vårt rekryteringssystem senast 31 mars 2024.

Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-02228.

Om oss
Sunet är en del av Vetenskapsrådet - Sveriges största statliga forskningsfinansiär.

Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats på www.sunet

Ansök nu

Ekonomihandläggare till Vetenskapsrådet

Ekonomiassistent
Läs mer Mar 5
Veteskapsrådet söker nu ekonomihandläggare till vår centrala ekonomienhet med goda kunskaper inom reskontrafrågor. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor med målet att främja forskare och forskning av högsta kvalité. Har du tidigare arbetat med reskontrafrågor på central nivå och vill bidra till vår utveckling? Bli en av oss!

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Reskontrafunktionen på ekonomienheten består idag av fyra medarbetare som arbetar verksamhetsnära och tillsammans med övriga medarbetare på enheten driver utvecklingsarbete inom ekonomiområdet.  Du kommer främst att arbeta med leverantörsreskontra och arbetsuppgifter relaterade till detta, såsom fakturahantering, in- och utbetalningar, ärendehantering och support. Du kommer ha mycket kontakter, både internt och externt. Andra förekommande arbetsuppgifter är exempelvis löpande redovisning såsom avstämningar och bokföring samt handläggning av arvode och reseräkningar/utlägg.

Då vi arbetar i tätt samarbete som enhet kan också andra ekonomiadministrativa uppgifter komma att ingå. Det kan på sikt också bli aktuellt att få ett fördjupat ansvar inom något av ekonomienhetens arbetsområden.

Vem är du?
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du självgående, strukturerad och handlingskraftig. Du trivs i en flexibel roll där du har utrymme att ta egna initiativ, komma med förslag på förbättring och får hugga tag där det behövs. Du kommer att ha många kontaktytor såväl internt som externt och därför förväntas du även vara kommunikativ, pedagogisk och relationsskapande.

Vi söker dig som har


• lägst gymnasieutbildning med ekonomisk inriktning alternativt annan utbildning som bedöms likvärdig
• några års erfarenhet av ekonomiadministration, exempelvis fakturahantering, kontoavstämningar och handläggning av reseräkningar/utlägg
• goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i Unit4 ERP (Agresso) och Primula samt erfarenhet av arbete på statlig myndighet

Placering
Du kommer att vara placerad på ekonomienheten, som är del av Vetenskapsrådets förvaltning. Kontoret i Stockholm är centralt beläget på Kungsholmen, Hantverkargatan 11B-11C. Det finns möjlighet att arbeta på distans på deltid när verksamheten tillåter.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder tillsvidareanställning på 100% med sex månaders provanställning. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta


• Pia Grankvist, ekonomichef 08-546 44 209
• Nour Gustafsson, HR-konsult 08-546 44 225
• Maria Starborg, Saco-S 08-546 44 237
• Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 25 mars 2024. Vi vill att du så tydligt som möjligt beskriver hur din bakgrund matchar den kompetens vi efterfrågar i dina ansökningshandlingar. Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-00646.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning. Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se

Ansök nu

Forskningssekreterare och Nationell kontaktperson- forskningsinfrastruktur

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 2
Vill du vara med och skapa förutsättningar för den mest excellenta forskningen? Har du lätt för att skapa kontakter i internationella nätverk och kunskap om EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont Europa? Kom och jobba med forskningsinfrastrukturer, Rådet för forskningens infrastrukturer (RFI) och mot Horisont Europa! Nu söker vi en forskningssekreterare med stort intresse för vetenskap och forskningens infrastrukturer till Avdelningen för forskningsinfrastruktur. Hos oss får du jobba med engagerade kollegor som tillsammans både handlägger och administrerar finansieringen av forskningsinfrastrukturer av nationellt intresse samt Sveriges engagemang i internationella organisationer.

Enheten för infrastrukturstöd arbetar med både nationella och internationella infrastrukturer och ger stöd till Rådet för infrastruktur (RFI). Enheten hanterar också infrastrukturfrågor gentemot Horisont Europa och det europeiska forskningsinfrastruktursamarbetet ESFRI. Vidare har enhetens medarbetare arbetsuppgifter som följer av Sveriges engagemang i och värdskap för internationell forskningsinfrastruktur. På enheten jobbar cirka 16 personer och nu söker vi en Forskningssekreterare och Nationell kontaktperson (NCP) för forskningsinfrastruktur.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Som forskningssekreterare på enheten för infrastrukturstöd och NCP arbetar du med ärenden rörande nationell och internationell forskningsinfrastruktur. Du kan komma att representera Sverige i internationella organisationer och även arbeta med utlysningar av bidrag till infrastruktur av nationellt intresse och med vår behovsinventering.

I arbetsuppgifterna ingår att:


• informera om utlysningar inom Horisont Europa. Du planerar och genomför digitala och fysiska informationsmöten, kurser och workshops där du kan nå dem som vill söka bidrag inom programmet
• stödja svenska deltagare genom att förklara villkoren i EU:s program och hur en ansökan går till
• bistå vid beredning av nationella ansökningar om medel och hantering av beviljade bidrag
• medverka i projekt, utredningar och uppföljningsverksamhet som kan bedrivas i samarbete med andra avdelningar eller externa aktörer
• koordinera aktiviteter och planera möten och konsultationer själv eller tillsammans med andra medarbetare eller externa parter
• företräda Sverige i internationella forskningsinfrastrukturorganisationer
• administrera Sveriges medverkan i ESFRI
• representera Vetenskapsrådet i Kluster 5: Klimat, energi och mobilitet inom Horisont Europa.

Vem är du?
Dina personliga egenskaper är centrala för arbetet och därför kommer vi att lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har ett starkt engagemang och förmåga att självständigt möta olika situationer i en internationell miljö. Du är analytisk och kan arbeta både självständigt och i grupp. Du är lösningsorienterad och har hög integritet, du har mycket god kommunikativ förmåga och är relationsskapande. Som person är du engagerande och resultatorienterad, med förmåga att upprätthålla goda samarbeten. 

Utöver de personliga egenskaperna behöver du också ha:


• doktorsexamen eller annan motsvarande examen som myndigheten anser lämplig för tjänsten
• minst två års arbetslivserfarenhet (aktuell*) efter doktorsexamen inom relevant område
• kunskap om det svenska forskningssystemet och forskningsfinansiering
• kunskap om EU:s forsknings- och innovationsprogram
• goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
• goda kunskaper inom Officepaketet (Word, Excel)

 Det är meriterande om du har:


• doktorsexamen inom områdena miljö eller energi
• aktuell* erfarenhet av arbete med eller på en forskningsinfrastruktur
• god förmåga att hantera, analysera och presentera data
• kunskap om utvärdering, analysmetoder och processutveckling
• aktuell* erfarenhet ifrån arbete inom offentlig förvaltning
• aktuell* erfarenhet av nätverkande och kontakt med olika aktörer i samhället, såsom institut eller industri.

* Med aktuell menar vi erfarenhet som är från de senaste fem åren.

Placering
Vi sitter på Hantverkargatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta

Anna Carlmark Malkoch, enhetschef 08-546 44 090
Nour Gustafsson, HR-konsult 08-546 44 225
Maria Starborg, Saco-S 08-546 44 237
Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev samt besvara urvalsfrågorna så utförligt du kan i vårt rekryteringssystem senast 3 mars 2024.

Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-00078.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se.

Ansök nu

Forskningssekreterare forskningsinfrastrukturer inom HS-området

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 2
Vill du vara med och skapa förutsättningar för den mest excellenta forskningen? Kom och jobba med forskningsinfrastrukturer och Rådet för forskningens infrastrukturer (RFI)! Nu söker vi en forskningssekreterare med stort intresse för vetenskap och forskningens infrastrukturer till Avdelningen för forskningsinfrastruktur. Hos oss får du jobba med engagerade kollegor som tillsammans både handlägger och administrerar finansieringen av forskningsinfrastrukturer av nationellt intresse samt Sveriges engagemang i internationella organisationer.

Enheten för infrastrukturstöd arbetar med både nationella och internationella infrastrukturer och ger stöd till Rådet för infrastruktur (RFI). RFI är det råd på Vetenskapsrådet som ansvarar för Sveriges strategi för forskningsinfrastrukturer och som fattar bidragsbeslut till forskningsinfrastrukturer. Vidare har enhetens medarbetare arbetsuppgifter som följer av Sveriges engagemang i och värdskap för internationell forskningsinfrastruktur. På enheten jobbar cirka 16 personer och nu söker vi en Forskningssekreterare med ämnesinriktning mot humaniora och samhällsvetenskap.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Som forskningssekreterare på enheten för infrastrukturstöd arbetar du med ärenden rörande nationell och internationell forskningsinfrastruktur, främst inom humaniora och samhällsvetenskap. Du kan komma att representera Sverige i internationella organisationer och även arbeta med utlysningar av bidrag till infrastruktur av nationellt intresse och med vår behovsinventering.

I arbetsuppgifterna ingår att:


• bistå vid beredning av ansökningar om medel och hantering av beviljade bidrag
• medverka i projekt, utredningar och uppföljningsverksamhet som kan bedrivas i samarbete med andra avdelningar eller externa aktörer
• koordinera aktiviteter och planera möten och konsultationer själv eller tillsammans med andra medarbetare eller externa parter
• företräda Sverige i internationella forskningsinfrastrukturorganisationer.

Vem är du?
Dina personliga egenskaper är centrala för arbetet och därför kommer vi att lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har ett starkt engagemang och förmåga att självständigt möta olika situationer, både i en nationell och internationell miljö. Du är analytisk och kan arbeta både självständigt och i grupp. Du är lösningsorienterad och har hög integritet, du har mycket god kommunikativ förmåga och är relationsskapande. Som person är du engagerande och resultatorienterad med förmåga att upprätthålla goda samarbeten. 

Utöver de personliga egenskaperna behöver du ha: 


• en doktorsexamen inom något av områdena humaniora och samhällsvetenskap
• minst ett års aktuell* arbetslivserfarenhet efter doktorsexamen inom relevant område
• god kunskap om det svenska forskningssystemet och forskningsfinansiering
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

 Det är meriterande om du har aktuell*


• erfarenhet av arbete med eller på en forskningsinfrastruktur
• erfarenhet av arbete med e-infrastruktur eller datadriven forskning
• kunskap om utvärdering, analysmetoder och processutveckling
• erfarenhet ifrån arbete inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av samverkan och kontakt med olika aktörer i samhället, såsom institut eller industri.
* Med aktuell menar vi erfarenhet som är från de senaste fem åren.




Placering
Vi sitter på Hantverkargatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta

Anna Carlmark Malkoch, enhetschef 08-546 44 090
Nour Gustafsson, HR-konsult 08-546 44 225
Maria Starborg, Saco-S 08-546 44 237
Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev samt besvara urvalsfrågorna så utförligt du kan i vårt rekryteringssystem senast 3 mars 2024.

Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-00065.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se.

Ansök nu

Supportkoordinator till ansökningssystem för forskningsansökningar

Helpdesktekniker/Supporttekniker
Läs mer Feb 2
Vetenskapsrådet söker en supportkoordinator som ska koordinera arbetet med användarsupporten i Prisma. Prisma är ett ansöknings- och ärendehanteringssystem som används för att ansöka om forskningsmedel, granska ansökningar, förvalta forskningsbidrag och diarieföra inkomna handlingar. Prisma ägs av tre statliga forskningsråd; Vetenskapsrådet, Formas och Forte och används av ytterligare några myndigheter. Idag har Prisma cirka 80 000 aktiva externa användare och hanterar över 10 000 ansökningar om forskningsmedel årligen. Låter det här spännande? Välkommen med din ansökan!

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
I rollen som supportkoordinator har du en viktig roll i att vara första kontaktpunkt när det gäller att hjälpa både externa och interna användare av Prisma. Prisma har två huvudsakliga delar, en intern ärendehantering baserad på Formpipe Platina och en egenutvecklad webbportal. Supporten ger stöd till användare i båda systemen. Användarna i systemet arbetar ofta mot skarpa deadlines och det är viktigt att de får snabb och effektiv hjälp när de kör fast i systemet.

Prisma har ett högt förändringstryck och levererar ny funktionalitet ungefär var sjätte vecka. Systemet förvaltas enligt modellen PM3 och utvecklingsarbetet drivs agilt enligt metodiken Scrum. Supporten är integrerad i ett team med förvaltningens övriga delar med systemutveckling, testning och kravanalytiker och deltar på förvaltningens gemensamma möten.

 I arbetsuppgifterna ingår att


• arbete i supportens första linje med att besvara frågor från externa och interna användare, detta utgör en stor del av arbetstiden
• upprätta och utveckla supportens rutiner och arbetssätt med fokus på förbättringar för både användare och support
• administrera och ta ansvar för supportens och förvaltningens verktyg
• delta i förvaltningens arbete och bidra med kompetens och insikter från supporten i utvecklings- och förbättringsarbetet
• koordinera supportpersonalens arbete och säkerställa att supporten är ändamålsenligt bemannad
• säkerställa att uppkomna fel dokumenteras och hanteras
• samspela med supportens andra linje och vid behov eskalera ärenden för rättning
• vara ansvarig för förvaltningen av Prismas supportwebb där exempelvis användarmanualer finns.

Vem är du?
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är viktigt att du är servicemedveten och har ett professionellt, hjälpsamt och trevligt bemötande när du besvarar ärenden och att du kan förklara tekniska termer på ett pedagogiskt sätt till användare utan IT-vana. Då Prismaförvaltningen arbetar tätt tillsammans över alla roller och även gentemot verksamheten, och alla förväntas bidra med sin kompetens och erfarenhet till förvaltningsarbetet, är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och är relationsskapande. Du har också en drivkraft att utveckla supportens arbetssätt och rutiner för att effektivisera arbetet och ge bättre stöd till användarna.

 Utöver de personliga egenskaperna söker vi dig som har: 


• minst något års erfarenhet av supportarbete från en helpdesk/servicedesk eller motsvarande
• vana vid att kommunicera med olika typer av användare
• dokumenterad IT-vana och en förmåga att sätta dig in i olika typer av system 
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet som teamlead eller med annat samordnande ansvar
• erfarenhet av att arbeta i Jira service desk, Jira software och/eller Confluence
• kunskaper om best practice för supportverksamhet och/eller certifieringar inom support (exempelvis från HDI)
• erfarenhet av en agil utvecklingsverksamhet
• erfarenhet av att arbeta och skriva queries i Server

Placering
Vi sitter på Hantverkargatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

 
Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt, med hänsyn till eventuell uppsägningstid.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta,

Mattias Pettersson, förvaltningsledare 08-546 44 107
Anna Vallstedt Haeger, enhetschef 08-546 44 269
Nour Gustafsson, HR-konsult 08-546 44 225
Maria Starborg, Saco-S 08-546 44 237
Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev samt besvara urvalsfrågorna så utförligt du kan i vårt rekryteringssystem senast 20 februari 2024.

Märk ansökan med diarienummer 1.1.2-2024-00085.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se.

Ansök nu