Stockholm: It-chef

Hitta ansökningsinfo om jobbet It-chef i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2020-10-27 // Varaktighet: Heltid

Följ med på Vetenskapsrådets utvecklingsresa inom it-området! Som it-chef hos oss är du med att utveckla användarstödet för våra medarbetare. Du ansvarar för hela processen - från användare till leverantör.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter

Vi söker en chef med gedigen beställarkompetens som kan leda och utveckla Vetenskapsrådet inom it-området, med de utmaningar som finns idag och i framtiden. I nära samarbete med Vetenskapsrådets ledning samt tillsammans med såväl stöd- som kärnverksamhet, koordinerar du den strategiska och operativa utvecklingen av Vetenskapsrådets it-arbete. Som it-chef har du det övergripande ansvaret för enhetens verksamhet, från användare till leverantör.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att leda, fördela, följa upp och utveckla arbetet på enheten. Det innebär att du ansvarar för personal och budget, förbereder upphandlingar och har kontakt med leverantörer. Du arbetar aktivt i projekt och förvaltningsfrågor och har täta kontakter med verksamheten.

Din bakgrund

Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning, eller kompetens som vi bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av


• flerårigt chefs- och ledarskap
• att arbeta med it-strategiska frågor med inriktning mot stöd och service
• att förbereda upphandlingar
• outsourcing
• att ta fram processer och rutiner
• leverantörsstyrning och samarbete med leverantörer
• budgetarbete och ekonomiska analyser
• förändringsledning.

Du har kännedom om ITIL, pm3, COBIT och PPS och uttrycker dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av liknande arbete i statlig myndighet och förvaltning
• erfarenhet av etablering av Servicedesk-funktion
• certifiering med fokus på strategisk informationssäkerhet exv. CISM
• certifiering CIO
• certifiering förändringsledning.

Dina egenskaper

Arbetet innebär många kontakter, både interna och externa. Vi lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har mycket god samarbetsförmåga och stor servicemedvetenhet. Du är pedagogisk och kommunikativ och drivs av att skapa goda relationer med användarna och av att ständigt utveckla verksamheten.

Du är trygg och stabil i ditt ledarskap och har god självkännedom. Du har en god förmåga att skapa förtroende, engagemang och delaktighet i de sammanhang där du deltar.

Du är strukturerad och är bra på att prioritera, delegera och följa upp. Vi håller just nu på att förändra och utveckla vår it-verksamhet. Därför är det viktigt att du är öppen för olika typer av arbetsuppgifter och har viljan och förmågan att följa utveckling och förändring inom teknikområdet.

Placering

Vi sitter på Västra Järnvägsgatan 3 i centrala Stockholm.

Anställningsform och tillträde

Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt, med hänsyn till eventuell uppsägningstid.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta


• Maria Thuveson, rådsdirektör 08- 546 44 193
• Johanna Öberg Pearson, hr-specialist 08-546 44 349
• Sverker Lundin, Saco-s 08- 546 12 315
• Anneli Fröjd, ST 08 546 44 333

Så ansöker du

Skicka in CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 2020-11-12.
Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2020-06629.

 

Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 250 personer i centrala lokaler i Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på Vetenskapsrådet.se

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som CIO, Chief Information Officer/IT-chef

Nedan visas andra jobb i Stockholm som CIO, Chief Information Officer/IT-chef.

Head of IT/CIO to Bonava Group

Läs mer Apr 15
At Bonava we are not only building houses, but we are also creating homes and neighbourhoods where people live their lives. As the Head of IT, you will lead our technology initiatives and drive our continuous IT development at Bonava.
The role
As the Head of IT at Bonava, you will play a central role in utilizing technology to drive business value and aligning IT initiatives with the organization’s goals. This position is critical for shaping the organization’s IT strategyand ensuring that technology investments support and enable business growth. You will be responsible for Bonava's central IT function consisting of three teams that together consist of 21 employees located in Bonava's various markets, and report to our CFO. In this role, you will also be responsible for overseeing the information security across our system landscape, ensuring our operations are robust and secure.
Your responsibilities will include:
Lead Bonava's IT department, ensuring technology initiatives align with business goals.
Strategically plan and implement IT solutions to enhance efficiency and productivity.
Manage a diverse, multinational team across Germany, Finland, and the Baltics, fostering collaboration.
Communicate effectively with internal and external stakeholders, demonstrating the value of IT investments.
Lead the team by developing and coaching team members to cultivate a motivated workforce.
Efficiently manage the IT budget

Skills & Requirements
We are looking for a proactive individual with a solid background in IT, specifically with experience in leading international IT departments and working strategically with IT-related issues.
To be successful in this role, you should have:
Proven experience in IT delivery and strategy, demonstrating an ability to align IT initiatives with business objectives.
Strong business acumen and excellent communication skills with various stakeholders, both internally and externally
Ability to create understanding of IT costs and explain the value of IT investments.
Empathetic leadership and ability to adapt communication to different groups.
Proven experience in leading IT teams, showcasing successful people management and team development.
While not essential, a background in the construction or real estate industry would be an asset.

We consider it an advantage if you have expertise in assembling and managing multinational teams, fostering collaboration and inclusion across borders.
Join our journeyWhen you apply, please submit your resume and cover letter in English. We are reviewing applications continuously, so please send your application as soon as possible.
Our head office is in Stockholm, but the right candidate can also be based in our Helsinki and Fürstenwalde offices.
If you have any specific questions regarding the position, please contact Sofie Logärd at sofie.logard@ants.se
About the Company
Bonava is a leading residential developer in Europe with the purpose to create happy neighbourhoods for the many. With its 1,300 employees, Bonava develops residential housing in Germany, Sweden, Finland, Estonia, Latvia and Lithuania. To date, the company has built about 40,000 homes and reported net sales of approximately SEK 13 Bn in 2023. Bonava’s shares and green bond are listed on Nasdaq Stockholm.

Ansök nu

VP of Engineering - Core Services

Läs mer Feb 20
At Epidemic Sound, we make soundtracking content simple and inspiring with unlimited access to music and sound effects. Headquartered in Stockholm, with offices all over the world, we are a force of over 500 on a mission to soundtrack the world. Our innovative licensing model paves the way for creators - from YouTubers to small businesses to the world’s most recognizable brands such as Netflix, Red bull and BBC - to use sound to enhance their content while simultaneously supporting artists both financially and creatively. Epidemic Sound music is heard 2 billion times a day on YouTube alone and is recognized as one of Europe’s fastest-growing companies by the Financial Times. Epidemic Sound is backed by EQT, Blackstone, Creandum, Atwater Capital to name a few.

We are now looking for a VP of Engineering to lead the teams within our core services area.

Job Summary:
In this role you will play a key role in envisioning and setting the future for our core services teams. These teams focus on areas ranging from our core music offering, with how music is being brought into our platform and how it’s being distributed, to royalty management, digital rights management and the core infrastructure and reliability of our platform. We are growing in terms of engineers, clients and complexity - and we’re excited to see you come in and hit the ground running with technical expertise, leadership and stakeholder management.

Responsibilities

Strategic planning and cross-functional collaboration: You can expect to set technical roadmaps for the four teams within Core Services, lead change, and execute strategic initiatives with the teams and other stakeholders. Lead the design and implementation of scalable, reliable, and secure infrastructure and core services that support the entire organization, enabling agile development and the seamless delivery of features to our customer base.

Comprehensive team and talent management: You will take part in hiring, mentoring, coaching and developing a diverse team of high-caliber engineering talent.

Agile development and execution: We expect you to ensure the engineering teams are delivering high-quality products on time by setting clear goals and timelines.

Stakeholder engagement: You’ll collaborate with product development teams to architect solutions that are optimized for speed of iteration, performance and cost, leveraging the latest in cloud technologies.

Key Qualifications

A proven technical leader capable of the technical roadmap: You have extensive progressive technology leadership experience and demonstrated leadership in a dynamic, growth-oriented company. We think you have previously held roles like director, VP, CTO or similar roles where you have managed technical managers.

Exceptional people leadership and talent management: Extensive experience as a manager with teams of 50+ engineers and a proven track record of success in leading and developing engineering teams to achieve outsized gains/improvements. We believe that you’re used to fostering a culture of technical excellence, innovation, and continuous improvement.

Proven experience in leading infrastructure teams within a SaaS environment: Demonstrated successful development and deployment of high-availability systems at scale. Deep understanding of cloud computing services (e.g. Google Cloud), container orchestration (e.g. Kubernetes), and modern infrastructure provisioning tools (e.g. Terraform, ArgoCD). Strong background in software development and architecture, preferably with proficiency in Python, Go and Java or Kotlin.

Drive for results/execution: We will count on you to exceed goals successfully, to be bottom-line oriented, to steadfastly push yourself and others for results.

Communication and stakeholder management: You're confident in your outstanding communication and stakeholder management skills. You have proven experience of navigating diverse stakeholders in a complex web of collaboration.



Desirable Qualifications/ Bonus Skills:

Experience in transitioning infrastructure from monolithic architectures to microservices.

Knowledge of DevOps and SRE methodologies, including reliability and performance metrics.

Previous involvement in building infrastructure for product-led growth strategies and understanding of how infrastructure impacts product development and customer experience.



Equal Opportunity Employer:
We believe that bringing people together from different backgrounds, experiences and perspectives makes for a healthy workplace, a more successful business and a better world. We value diversity and encourage everyone to come and soundtrack the world with us.

Application
Do you want to be a part of our fantastic team? Please apply, in English, by clicking the link below.

Ansök nu

Engineering Manager

Läs mer Feb 19
About us

In 2022, Instabee was founded after combining Budbee and Instabox - two leading last-mile delivery companies with three consumer-facing brands: Budbee, Instabox, and Porterbuddy. Instabee serves millions of consumers across Europe with convenient deliveries and is on track to become the leading European e-commerce enabler. Always with the consumer at heart.

We’re fast, both in terms of parcel delivery and when it comes to growing our business. So far our journey has taken us from Sweden to the rest of Scandinavia and parts of continental Europe, but we have no plans on stopping anytime soon. As we continue to expand, the complexity of Instabee grows in parallel. With that in mind, we’re now looking for an Engineering Manager to help us on the journey ahead.

What you'll be doing

As an Engineering Manager, you'll manage two to three self-organizing teams, supporting them in the continuous improvement of how they achieve their goals - both on a team level as well as on an individual basis. You’ll work alongside peers who'll have the same goal as you, which is the continued improvement and efficiency of our engineering department. You'll facilitate growth and learning, this may require you to adopt a very hands-on approach but equally important; is to get out of the way when needed.

Your tasks will include, but not be limited to:

Establish or improve ways of working and new processes.

Build, lead and grow our engineering teams

Developing smooth onboarding and training for the members of your teams.

Supporting the teams in cross-team collaboration and communication.

Coaching teams and individuals on how to improve impact and delivery across the domain with a focus on stakeholder management and communication.

Proactively identifying problems and working to resolve them in the fast-paced environment Instabee provides.

Continue to build on the great culture of dedication, collaboration, and caring for each other, while having fun!

What We're Looking For

In order to be successful in this role, we believe that you have 1-2 years of experience working with leadership, and developing teams in agile and high-paced environments. We are looking for someone eager to take on the next challenge and are seeking opportunities to further develop their leadership skills. You aim to concentrate on collaborating with your teams and advancing as an Engineering Manager over the next few years, with the guidance and support of senior leaders.

What motivates you is people's growth, the end goal and to really deliver business value efficiently.

You might have started your career as a developer yourself, before moving into architectural and/or organizational leadership.

Worked in a fast-growing company organization with high levels of ambiguity and flat hierarchy structures.

The ability to provide constructive feedback, problem-solving and analytical skills, not to mention collaboration.

When we call your references they'll tell us about your ability to motivate those around you intrinsically, communicate effectively and always keep the end goal in sight. They will highlight your capability to look at the big picture while being able to zoom in on the details that will allow you to reach your goals.

What you’ll get

The chance to be part of something truly amazing and fun. In this role, you'll have a tangible impact on the way that our products are developed and the freedom to try new things and ways of working with your teams. You'll work closely with our other Engineering Managers and Staff Engineers who are all passionate about building and improving our products. We can promise you that you will be challenged, pushed to develop your skillset, and have the opportunity to work with dedicated, smart, and humble people.

Of course, we have all the necessary and standard benefits in place, but in addition to this, we can also offer:

Sky-High Office: Modern and newly renovated with a 360-degree view around Stockholm.

Puppy Friendly: Bring your dog to work - we've got a whole floor for our furry friends!

Rooftop Fridays: Chill out at our Friday rooftop bar with the best views in town

Wednesdays Tech Breakfasts: Fuel your midweek with tech talks and tasty bites.

Fun & Games: Ping pong, Shuffleboard, Foosball, and even a Karaoke Room for your leisure time.

Flexible Hours: Hybrid setup with working hours that adapt to your lifestyle.

Parental Pay for Six Months: Step away from work and provide the best care and love to your little one.

A Day Off on Your Birthday: We love to celebrate, so enjoy your birthday to the fullest with a day off each year!

Diversity and inclusion are very important to us and we are committed to creating an inclusive work environment. We want to be a workplace where everyone’s perspectives and opinions are valued, and we are dedicated to creating opportunities for all employees to thrive and reach their full potential.

This recruitment process consists of background checks via Verifiera as a review of previous public criminal records. The result is public information that is handled confidentially. This is mandatory for all recruitment processes at Instabee (Instabox/Budbee) in Sweden.

LI-HL1

Ansök nu

Engineering Manager - Powerful Controls

Läs mer Feb 16
At Epidemic Sound, we make soundtracking content simple and inspiring with unlimited access to music and sound effects. Headquartered in Stockholm, with offices all over the world, we are a force of over 500 on a mission to soundtrack the world. Our innovative licensing model paves the way for creators - from YouTubers to small businesses to the world’s most recognizable brands such as Netflix, Redbull and BBC - to use sound to enhance their content while simultaneously supporting artists both financially and creatively. Epidemic Sound music is heard 2 billion times a day on YouTube alone and is recognized as one of Europe’s fastest-growing companies by the Financial Times. Epidemic Sound is backed by EQT, Blackstone, Creandum, Atwater Capital to name a few.

We are evolving the product & technology organization and want to accommodate a caring, driven and motivated Engineering Manager who wants to be part of bringing our Powerful Controls team to the next level. This team is building backend services and Machine Learning (ML) capabilities to improve the soundtracking experience.

The six teams within our Soundtrack domain focus on making the soundtracking experience with Epidemic Sound efficient, valuable and delightful for our users. As a domain, we have a holistic perspective of the product and we're responsible for all the stages from creating hypotheses to maintaining the features in production.

We work in agile product teams with close collaboration between tech, product, design & analytics. We’re big believers in teamwork, continuous improvement and practices like retrospectives, careful code reviews, and pair (or mob) programming to help each other grow.

How you will make an impact

As an Engineering Manager at Epidemic Sound, you are an integral part of the team's leadership and ultimately responsible for the team reaching its goals. Your main responsibility is to help the team stay motivated and high-performing and ensure the team’s ability to deliver technically sound solutions that contribute to both product success and a healthy technical platform. You will manage a team of software developers and machine learning engineers, support them in their growth and ensure the team continues to deliver and improve their processes as well as the product they build.

You can expect to:

advocate and advance effective software development practices and help the team develop well architected and high quality code.

empower the team to focus on the right problems, and in close collaboration with the product manager pave the way for the team hitting its goals.

develop engineers through coaching and mentoring; by conducting regular 1:1s, setting goals and feedback conversations to challenge and support them in their growth.

continuously work to improve inclusion and belonging in your team and within our organization.

make sure that there is a high level of teamwork, transparency, and efficiency in the team and in collaboration with other teams.

work with and contribute to the rest of the domain as well as the engineering management group on our processes, initiatives and long-term goals.



In order for you to thrive in this role, we believe that you:

put people and team first, understanding how these are the foundation for everything we do.

have a solid technical background as an engineer, preferably as a backend engineer, paired with experience from a machine learning context or as a machine learning engineer.

understand how and when to lean on your leadership and facilitation skills to drive technical decision making.

have a thorough understanding and experience from leading agile teams, including facilitation skills.

are passionate about building great products that people love, and you always make technology choices with this end-goal in mind.

are excited about collaborating with colleagues across the organization, from people within product, design and tech, to music, business, marketing, and so on.

address issues with communication, performance, interpersonal dynamics, and unclear ownership with empathy and transparency.

speak English with professional working proficiency (Swedish is not a requirement).



Equal Opportunity Employer:
We believe that bringing people together from different backgrounds, experiences and perspectives makes for a healthy workplace, a more successful business and a better world. We value diversity and encourage everyone to come and soundtrack the world with us.

Application
Do you want to be a part of our fantastic team? Please apply, in English, by clicking the link below.

Ansök nu

Engineering Manager - Web Experience

Läs mer Feb 16
At Epidemic Sound, we make soundtracking content simple and inspiring with unlimited access to music and sound effects. Headquartered in Stockholm, with offices all over the world, we are a force of over 500 on a mission to soundtrack the world. Our innovative licensing model paves the way for creators - from YouTubers to small businesses to the world’s most recognizable brands such as Netflix, Redbull and BBC - to use sound to enhance their content while simultaneously supporting artists both financially and creatively. Epidemic Sound music is heard 2 billion times a day on YouTube alone and is recognized as one of Europe’s fastest-growing companies by the Financial Times. Epidemic Sound is backed by EQT, Blackstone, Creandum, Atwater Capital to name a few.

We are evolving the product & technology organization and want to accommodate a caring, driven and motivated Engineering Manager who wants to be part of bringing our Web Experience team to the next level.

The six teams within our Soundtrack domain focus on making the soundtracking experience with Epidemic Sound efficient, valuable and delightful for our users. We work in agile product teams with close collaboration between tech, product, design & analytics. We’re big believers in teamwork, continuous improvement and practices like retrospectives, careful code reviews, and pair (or mob) programming to help each other grow.

As a domain, we have a holistic perspective of the product and we're responsible for all the stages from creating hypotheses to maintaining the features in production. The Web Experience team is fully focused on building the best ever web platform and user experience on web.

How you will make an impact

As an Engineering Manager at Epidemic Sound, you are an integral part of the team's leadership and ultimately responsible for the team reaching its goals. Your main responsibility is to help the team stay motivated and high-performing and ensure the team’s ability to deliver technically sound solutions that contribute to both product success and a healthy technical platform. You will manage 5-10 developers, support them in their growth and ensure the team continues to deliver and improve their processes as well as the product they build.

You can expect to:

advocate and advance effective software development practices and help the team develop well architected and high quality code.

empower the team to focus on the right problems, and in close collaboration with the product manager pave the way for the team hitting its goals.

develop engineers through coaching and mentoring; by conducting regular 1:1s, setting goals and feedback conversations to challenge and support them in their growth.

continuously work to improve inclusion and belonging in your team and within our organization.

make sure that there is a high level of teamwork, transparency, and efficiency in the team and in collaboration with other teams.

work with and contribute to the rest of the domain as well as the engineering management group on our processes, initiatives and long-term goals.



In order for you to thrive in this role, we believe that you:

put people and team first, understanding how these are the foundation for everything we do.

have a solid technical background as an engineer, preferably as a frontend developer.

understand how and when to lean on your leadership and facilitation skills to drive technical decision making.

have a thorough understanding and experience from leading agile teams, including facilitation skills.

are passionate about building great products that people love, and you always make technology choices with this end-goal in mind.

are excited about collaborating with colleagues across the organization, from people within product, design and tech, to music, business, marketing, and so on.

address issues with communication, performance, interpersonal dynamics, and unclear ownership with empathy and transparency.

speak English with professional working proficiency (Swedish is not a requirement)



Equal Opportunity Employer:
We believe that bringing people together from different backgrounds, experiences and perspectives makes for a healthy workplace, a more successful business and a better world. We value diversity and encourage everyone to come and soundtrack the world with us.

Application
Do you want to be a part of our fantastic team? Please apply, in English, by clicking the link below.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Vetenskapsrådet

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Vetenskapsrådet .

Projektkoordinator

Produktionsekonom
Läs mer Mar 20
Sunet söker en erfaren handläggare för hantering och förvaltning av tjänster och externfinansierade projekt. Framförallt projekt inom framtida datakommunikation och datahantering men andra områden kan tillkomma. Sedan 80-talet har Sunet levererat it-tjänster och nät till Sveriges universitet, högskolor och forskningsinfrastrukturer. Som anställd på Sunet är du en del av ett globalt community av IT-proffs som jobbar med att stödja forskning och utveckling av internet i hela världen.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Som projektkoordinator ska du handlägga och ge logistiskt stöd till Sunets tjänsteförmedling och för de externfinansierade projekt vi deltar i. Stödet kan omfatta både Sunets egen verksamhet inom projekten, men också stöd till våra extern samarbetspartners om det ingår i Sunets åtagande i projekten. Du kommer behöva resa både inom och utom Sverige.

I arbetsuppgifterna ingår att


• rapportera om projektens verksamhet till de externa finansiärerna
• förvalta Sunets tjänster om datahanteringsplaner till svenska lärosäten
• följa upp att Sunet och de externa parternas rapportering sker i tid och enligt våra åtagande
• bistå Sunet med uppföljningar av projekten
• kontakt med externa parter och finansiärer för att samordna rapportering.
• planera möten och konsultationer själv eller tillsammans med andra medarbetare eller externa parter
• bistå vid möten och konsultationer.

Vem är du?
Dina personliga egenskaper är centrala för arbetet och därför kommer vi att lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som är följsam och serviceinriktad. Du behöver kunna lösa problem både på egenhand men också i samråd med andra. Du behöver också ha en god samarbetsförmåga och vara flexibel.

Utöver de personliga egenskaperna behöver du också ha:


• doktorsexamen eller annan motsvarande examen som myndigheten anser lämplig
• erfarenhet av verksamhetsstödjande eller motsvarande arbetsuppgifter
• erfarenhet av tjänsteförvaltning
• gedigen erfarenhet av datahanteringsplaner vid en central funktion vid ett svenskt lärosäte eller universitet
• goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
• goda kunskaper inom Officepaketet (Word, Excel)

 Det är meriterande om du har:


• kunskap om Sunets eller motsvarande organisationers tjänsteförmedling
• erfarenhet av nationell samordning av forskningsdata
• god förmåga att hantera digitala rapporteringssystem
• aktuell erfarenhet att sammanställa och dela information genom gemensamma digitala arbetsytor (Box, Teams, Drive etc,)
• aktuell erfarenhet ifrån arbete inom offentlig förvaltning

Placering
Vi sitter på Tulegatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta


• Per Nihlén, enhetschef 0703 49 41 37
• Malin Rengby, HR-specialist 08-546 123 25
• Jonas Hagström, Saco-S 073-627 14 57
• Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev samt besvara urvalsfrågorna så utförligt du kan i vårt rekryteringssystem senast 31 mars 2024.

Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-02228.

Om oss
Sunet är en del av Vetenskapsrådet - Sveriges största statliga forskningsfinansiär.

Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats på www.sunet

Ansök nu

Ekonomihandläggare till Vetenskapsrådet

Ekonomiassistent
Läs mer Mar 5
Veteskapsrådet söker nu ekonomihandläggare till vår centrala ekonomienhet med goda kunskaper inom reskontrafrågor. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor med målet att främja forskare och forskning av högsta kvalité. Har du tidigare arbetat med reskontrafrågor på central nivå och vill bidra till vår utveckling? Bli en av oss!

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Reskontrafunktionen på ekonomienheten består idag av fyra medarbetare som arbetar verksamhetsnära och tillsammans med övriga medarbetare på enheten driver utvecklingsarbete inom ekonomiområdet.  Du kommer främst att arbeta med leverantörsreskontra och arbetsuppgifter relaterade till detta, såsom fakturahantering, in- och utbetalningar, ärendehantering och support. Du kommer ha mycket kontakter, både internt och externt. Andra förekommande arbetsuppgifter är exempelvis löpande redovisning såsom avstämningar och bokföring samt handläggning av arvode och reseräkningar/utlägg.

Då vi arbetar i tätt samarbete som enhet kan också andra ekonomiadministrativa uppgifter komma att ingå. Det kan på sikt också bli aktuellt att få ett fördjupat ansvar inom något av ekonomienhetens arbetsområden.

Vem är du?
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du självgående, strukturerad och handlingskraftig. Du trivs i en flexibel roll där du har utrymme att ta egna initiativ, komma med förslag på förbättring och får hugga tag där det behövs. Du kommer att ha många kontaktytor såväl internt som externt och därför förväntas du även vara kommunikativ, pedagogisk och relationsskapande.

Vi söker dig som har


• lägst gymnasieutbildning med ekonomisk inriktning alternativt annan utbildning som bedöms likvärdig
• några års erfarenhet av ekonomiadministration, exempelvis fakturahantering, kontoavstämningar och handläggning av reseräkningar/utlägg
• goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i Unit4 ERP (Agresso) och Primula samt erfarenhet av arbete på statlig myndighet

Placering
Du kommer att vara placerad på ekonomienheten, som är del av Vetenskapsrådets förvaltning. Kontoret i Stockholm är centralt beläget på Kungsholmen, Hantverkargatan 11B-11C. Det finns möjlighet att arbeta på distans på deltid när verksamheten tillåter.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder tillsvidareanställning på 100% med sex månaders provanställning. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta


• Pia Grankvist, ekonomichef 08-546 44 209
• Nour Gustafsson, HR-konsult 08-546 44 225
• Maria Starborg, Saco-S 08-546 44 237
• Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 25 mars 2024. Vi vill att du så tydligt som möjligt beskriver hur din bakgrund matchar den kompetens vi efterfrågar i dina ansökningshandlingar. Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-00646.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning. Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se

Ansök nu

Forskningssekreterare och Nationell kontaktperson- forskningsinfrastruktur

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 2
Vill du vara med och skapa förutsättningar för den mest excellenta forskningen? Har du lätt för att skapa kontakter i internationella nätverk och kunskap om EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont Europa? Kom och jobba med forskningsinfrastrukturer, Rådet för forskningens infrastrukturer (RFI) och mot Horisont Europa! Nu söker vi en forskningssekreterare med stort intresse för vetenskap och forskningens infrastrukturer till Avdelningen för forskningsinfrastruktur. Hos oss får du jobba med engagerade kollegor som tillsammans både handlägger och administrerar finansieringen av forskningsinfrastrukturer av nationellt intresse samt Sveriges engagemang i internationella organisationer.

Enheten för infrastrukturstöd arbetar med både nationella och internationella infrastrukturer och ger stöd till Rådet för infrastruktur (RFI). Enheten hanterar också infrastrukturfrågor gentemot Horisont Europa och det europeiska forskningsinfrastruktursamarbetet ESFRI. Vidare har enhetens medarbetare arbetsuppgifter som följer av Sveriges engagemang i och värdskap för internationell forskningsinfrastruktur. På enheten jobbar cirka 16 personer och nu söker vi en Forskningssekreterare och Nationell kontaktperson (NCP) för forskningsinfrastruktur.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Som forskningssekreterare på enheten för infrastrukturstöd och NCP arbetar du med ärenden rörande nationell och internationell forskningsinfrastruktur. Du kan komma att representera Sverige i internationella organisationer och även arbeta med utlysningar av bidrag till infrastruktur av nationellt intresse och med vår behovsinventering.

I arbetsuppgifterna ingår att:


• informera om utlysningar inom Horisont Europa. Du planerar och genomför digitala och fysiska informationsmöten, kurser och workshops där du kan nå dem som vill söka bidrag inom programmet
• stödja svenska deltagare genom att förklara villkoren i EU:s program och hur en ansökan går till
• bistå vid beredning av nationella ansökningar om medel och hantering av beviljade bidrag
• medverka i projekt, utredningar och uppföljningsverksamhet som kan bedrivas i samarbete med andra avdelningar eller externa aktörer
• koordinera aktiviteter och planera möten och konsultationer själv eller tillsammans med andra medarbetare eller externa parter
• företräda Sverige i internationella forskningsinfrastrukturorganisationer
• administrera Sveriges medverkan i ESFRI
• representera Vetenskapsrådet i Kluster 5: Klimat, energi och mobilitet inom Horisont Europa.

Vem är du?
Dina personliga egenskaper är centrala för arbetet och därför kommer vi att lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har ett starkt engagemang och förmåga att självständigt möta olika situationer i en internationell miljö. Du är analytisk och kan arbeta både självständigt och i grupp. Du är lösningsorienterad och har hög integritet, du har mycket god kommunikativ förmåga och är relationsskapande. Som person är du engagerande och resultatorienterad, med förmåga att upprätthålla goda samarbeten. 

Utöver de personliga egenskaperna behöver du också ha:


• doktorsexamen eller annan motsvarande examen som myndigheten anser lämplig för tjänsten
• minst två års arbetslivserfarenhet (aktuell*) efter doktorsexamen inom relevant område
• kunskap om det svenska forskningssystemet och forskningsfinansiering
• kunskap om EU:s forsknings- och innovationsprogram
• goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
• goda kunskaper inom Officepaketet (Word, Excel)

 Det är meriterande om du har:


• doktorsexamen inom områdena miljö eller energi
• aktuell* erfarenhet av arbete med eller på en forskningsinfrastruktur
• god förmåga att hantera, analysera och presentera data
• kunskap om utvärdering, analysmetoder och processutveckling
• aktuell* erfarenhet ifrån arbete inom offentlig förvaltning
• aktuell* erfarenhet av nätverkande och kontakt med olika aktörer i samhället, såsom institut eller industri.

* Med aktuell menar vi erfarenhet som är från de senaste fem åren.

Placering
Vi sitter på Hantverkargatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta

Anna Carlmark Malkoch, enhetschef 08-546 44 090
Nour Gustafsson, HR-konsult 08-546 44 225
Maria Starborg, Saco-S 08-546 44 237
Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev samt besvara urvalsfrågorna så utförligt du kan i vårt rekryteringssystem senast 3 mars 2024.

Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-00078.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se.

Ansök nu

Forskningssekreterare forskningsinfrastrukturer inom HS-området

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 2
Vill du vara med och skapa förutsättningar för den mest excellenta forskningen? Kom och jobba med forskningsinfrastrukturer och Rådet för forskningens infrastrukturer (RFI)! Nu söker vi en forskningssekreterare med stort intresse för vetenskap och forskningens infrastrukturer till Avdelningen för forskningsinfrastruktur. Hos oss får du jobba med engagerade kollegor som tillsammans både handlägger och administrerar finansieringen av forskningsinfrastrukturer av nationellt intresse samt Sveriges engagemang i internationella organisationer.

Enheten för infrastrukturstöd arbetar med både nationella och internationella infrastrukturer och ger stöd till Rådet för infrastruktur (RFI). RFI är det råd på Vetenskapsrådet som ansvarar för Sveriges strategi för forskningsinfrastrukturer och som fattar bidragsbeslut till forskningsinfrastrukturer. Vidare har enhetens medarbetare arbetsuppgifter som följer av Sveriges engagemang i och värdskap för internationell forskningsinfrastruktur. På enheten jobbar cirka 16 personer och nu söker vi en Forskningssekreterare med ämnesinriktning mot humaniora och samhällsvetenskap.

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Som forskningssekreterare på enheten för infrastrukturstöd arbetar du med ärenden rörande nationell och internationell forskningsinfrastruktur, främst inom humaniora och samhällsvetenskap. Du kan komma att representera Sverige i internationella organisationer och även arbeta med utlysningar av bidrag till infrastruktur av nationellt intresse och med vår behovsinventering.

I arbetsuppgifterna ingår att:


• bistå vid beredning av ansökningar om medel och hantering av beviljade bidrag
• medverka i projekt, utredningar och uppföljningsverksamhet som kan bedrivas i samarbete med andra avdelningar eller externa aktörer
• koordinera aktiviteter och planera möten och konsultationer själv eller tillsammans med andra medarbetare eller externa parter
• företräda Sverige i internationella forskningsinfrastrukturorganisationer.

Vem är du?
Dina personliga egenskaper är centrala för arbetet och därför kommer vi att lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har ett starkt engagemang och förmåga att självständigt möta olika situationer, både i en nationell och internationell miljö. Du är analytisk och kan arbeta både självständigt och i grupp. Du är lösningsorienterad och har hög integritet, du har mycket god kommunikativ förmåga och är relationsskapande. Som person är du engagerande och resultatorienterad med förmåga att upprätthålla goda samarbeten. 

Utöver de personliga egenskaperna behöver du ha: 


• en doktorsexamen inom något av områdena humaniora och samhällsvetenskap
• minst ett års aktuell* arbetslivserfarenhet efter doktorsexamen inom relevant område
• god kunskap om det svenska forskningssystemet och forskningsfinansiering
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

 Det är meriterande om du har aktuell*


• erfarenhet av arbete med eller på en forskningsinfrastruktur
• erfarenhet av arbete med e-infrastruktur eller datadriven forskning
• kunskap om utvärdering, analysmetoder och processutveckling
• erfarenhet ifrån arbete inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av samverkan och kontakt med olika aktörer i samhället, såsom institut eller industri.
* Med aktuell menar vi erfarenhet som är från de senaste fem åren.




Placering
Vi sitter på Hantverkargatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta

Anna Carlmark Malkoch, enhetschef 08-546 44 090
Nour Gustafsson, HR-konsult 08-546 44 225
Maria Starborg, Saco-S 08-546 44 237
Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev samt besvara urvalsfrågorna så utförligt du kan i vårt rekryteringssystem senast 3 mars 2024.

Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2024-00065.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se.

Ansök nu

Supportkoordinator till ansökningssystem för forskningsansökningar

Helpdesktekniker/Supporttekniker
Läs mer Feb 2
Vetenskapsrådet söker en supportkoordinator som ska koordinera arbetet med användarsupporten i Prisma. Prisma är ett ansöknings- och ärendehanteringssystem som används för att ansöka om forskningsmedel, granska ansökningar, förvalta forskningsbidrag och diarieföra inkomna handlingar. Prisma ägs av tre statliga forskningsråd; Vetenskapsrådet, Formas och Forte och används av ytterligare några myndigheter. Idag har Prisma cirka 80 000 aktiva externa användare och hanterar över 10 000 ansökningar om forskningsmedel årligen. Låter det här spännande? Välkommen med din ansökan!

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
I rollen som supportkoordinator har du en viktig roll i att vara första kontaktpunkt när det gäller att hjälpa både externa och interna användare av Prisma. Prisma har två huvudsakliga delar, en intern ärendehantering baserad på Formpipe Platina och en egenutvecklad webbportal. Supporten ger stöd till användare i båda systemen. Användarna i systemet arbetar ofta mot skarpa deadlines och det är viktigt att de får snabb och effektiv hjälp när de kör fast i systemet.

Prisma har ett högt förändringstryck och levererar ny funktionalitet ungefär var sjätte vecka. Systemet förvaltas enligt modellen PM3 och utvecklingsarbetet drivs agilt enligt metodiken Scrum. Supporten är integrerad i ett team med förvaltningens övriga delar med systemutveckling, testning och kravanalytiker och deltar på förvaltningens gemensamma möten.

 I arbetsuppgifterna ingår att


• arbete i supportens första linje med att besvara frågor från externa och interna användare, detta utgör en stor del av arbetstiden
• upprätta och utveckla supportens rutiner och arbetssätt med fokus på förbättringar för både användare och support
• administrera och ta ansvar för supportens och förvaltningens verktyg
• delta i förvaltningens arbete och bidra med kompetens och insikter från supporten i utvecklings- och förbättringsarbetet
• koordinera supportpersonalens arbete och säkerställa att supporten är ändamålsenligt bemannad
• säkerställa att uppkomna fel dokumenteras och hanteras
• samspela med supportens andra linje och vid behov eskalera ärenden för rättning
• vara ansvarig för förvaltningen av Prismas supportwebb där exempelvis användarmanualer finns.

Vem är du?
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är viktigt att du är servicemedveten och har ett professionellt, hjälpsamt och trevligt bemötande när du besvarar ärenden och att du kan förklara tekniska termer på ett pedagogiskt sätt till användare utan IT-vana. Då Prismaförvaltningen arbetar tätt tillsammans över alla roller och även gentemot verksamheten, och alla förväntas bidra med sin kompetens och erfarenhet till förvaltningsarbetet, är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och är relationsskapande. Du har också en drivkraft att utveckla supportens arbetssätt och rutiner för att effektivisera arbetet och ge bättre stöd till användarna.

 Utöver de personliga egenskaperna söker vi dig som har: 


• minst något års erfarenhet av supportarbete från en helpdesk/servicedesk eller motsvarande
• vana vid att kommunicera med olika typer av användare
• dokumenterad IT-vana och en förmåga att sätta dig in i olika typer av system 
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet som teamlead eller med annat samordnande ansvar
• erfarenhet av att arbeta i Jira service desk, Jira software och/eller Confluence
• kunskaper om best practice för supportverksamhet och/eller certifieringar inom support (exempelvis från HDI)
• erfarenhet av en agil utvecklingsverksamhet
• erfarenhet av att arbeta och skriva queries i Server

Placering
Vi sitter på Hantverkargatan 11 i centrala Stockholm. Om arbetsuppgifterna tillåter finns möjlighet att arbeta på distans på deltid.

 
Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt, med hänsyn till eventuell uppsägningstid.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta,

Mattias Pettersson, förvaltningsledare 08-546 44 107
Anna Vallstedt Haeger, enhetschef 08-546 44 269
Nour Gustafsson, HR-konsult 08-546 44 225
Maria Starborg, Saco-S 08-546 44 237
Anneli Fröjd, ST 08-546 44 333

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev samt besvara urvalsfrågorna så utförligt du kan i vårt rekryteringssystem senast 20 februari 2024.

Märk ansökan med diarienummer 1.1.2-2024-00085.

Om oss
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 260 personer i moderna lokaler i centrala Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se.

Ansök nu

HR-specialist

HR-specialist/HR-advisor
Läs mer Jan 11
Nu söker Vetenskapsrådet en erfaren HR-specialist till en bred roll inom HR! Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor som arbetar för att ge forskare de bästa förutsättningarna för forskning. Vill du jobba både strategiskt och operativt i ett litet team som gärna jobbar tillsammans? Bli en av oss!

Rollbeskrivning och arbetsuppgifter

HR-enheten består idag av fyra medarbetare som arbetar verksamhetsnära och tillsammans driver vi utvecklingsarbetet framåt inom HR-området. Som HR-specialist kommer du att arbeta både strategiskt och operativt.

Du kommer att arbeta brett med att stödja chefer inom hela HR-området, bland annat inom arbetsrätt, lönebildning, arbetsmiljö, rehabilitering, kompetensförsörjning och rekrytering, ledarskap och aktivt medarbetarskap och bidra till att utveckla dessa. Du kommer även utifrån din erfarenhet och kompetens ha ett särskilt ansvar för något eller några HR-områden.  Hos oss kommer du att ingå i ett litet HR-team som arbetar nära varandra och stöttar varandra vid arbetstoppar. Du kommer att arbeta självständigt med vissa frågor och områden men inte ensam.

I arbetsuppgifterna ingår att


• ge konsultativt stöd till Vetenskapsrådets chefer i HR- och arbetsgivarfrågor
• samordna och genomföra rekryteringar tillsammans med chefer
• driva, utveckla, förvalta och anpassa HR-processer samt styr- och stöddokument
• förhandling och samverkan med arbetstagarorganisationer
• delta i det systematiska arbetsmiljöarbetet
• administrera underlag inom HR- och löneområdet
• i övrigt förkommande arbetsuppgifter på enheten.

Din bakgrund

Du ska ha


• högskoleutbildning inom HR-området eller annan utbildning tillsammans med erfarenhet som bedöms som motsvarande
• flera års aktuell erfarenhet av att jobba med både strategiska och operativa HR-frågor, gärna inom statlig verksamhet
• erfarenhet av förhandling och samverkan med facken
• goda kunskaper i arbetsrätt
• erfarenhet av att driva utvecklingsarbete inom HR-området
• erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering
• god kunskap i det svenska språket – såväl muntligt som skriftligt
• kunskap i engelska.

Det är meriterande om du har


• vana av digitala systemstöd, gärna Primula och ReachMee
• erfarenhet av att arbeta med strategisk kompetensförsörjning.

Dina egenskaper

I rollen som HR-specialist kommer du att många kontakter, både internt som externt, och behöver därför ha en mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga samt vara prestigelös. Du är ansvarstagande, strukturerad och utför dina uppgifter med noggrannhet och har förmåga att leverera i tid. Du har lätt för att ställa om och ändra inriktning när förutsättningarna förändras och visar ett gott omdöme i dina handlingar och i dialogen med medarbetare och chefer.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Placering
Vi sitter på Hantverkargatan 11 i centrala Stockholm. Det finns möjlighet att arbeta på distans på deltid när verksamheten tillåter.

Anställningsform och tillträde
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt, med hänsyn till eventuell uppsägningstid.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta


• Johanna Öberg Pearson, HR-chef 08-546 44 349
• Malin Rengby, HR-specialist 08-546 123 25
• Erika Godoy, Saco-s 08 - 546 44 029
• Anneli Fröjd, ST 08 - 546 44 333.

 

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 2024-01-28.

Märk ansökan med diarienummer 2.2.2-2024-00014

 

Om oss

Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 250 personer i centrala lokaler i Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.

 

Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på www.vetenskapsrådet.se

Ansök nu