Stockholm: Handläggare inom scenkonstområdet (två tjänster)

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggare inom scenkonstområdet (två tjänster) i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2020-07-20 // Varaktighet: Heltid

Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet.

Kulturrådets kontor, där 85 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett öppet kontorslandskap. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: (http://www.kulturradet.se/) www.kulturradet.se (http://www.kulturradet.se)

För närvarande arbetar Kulturrådets personal på distans hemifrån. Vi avvaktar Folkhälsomyndighetens besked om när vi kan återgå till att arbeta från kontoret i Filmhuset.



Kulturrådet
söker

Handläggare inom scenkonstområdet (två tjänster)
till enheten för konstarter och regional utveckling

Inom enheten för konstarter och regional utveckling arbetar vi med stöd och utveckling till musik, scenkonst, dans, bild- och form. Här finns även de handläggare som arbetar med regional utveckling inom kultursamverkansmodellen där ca 1,4 miljarder kronor fördelas till regionerna varje år. Kulturrådet beslutar om nivån på bidragen till respektive region med utgångspunkt i regionernas kulturplaner och i samråd med övriga berörda myndigheter i Samverkansrådet m.fl. Ytterligare information finns här: http://www.kulturradet.se/sv/verksamhet/Modell-for-kultursamverkan/

Just nu är vi femton medarbetare på enheten. Vi söker två medarbetare som vill bidra till att skapa goda förutsättningar för en fortsatt utveckling av kulturområdet.

Arbetsuppgifter

Du kommer främst att arbeta med frågor inom teater- och dansområdet, med fokus på de regionala scenkonstverksamheterna, men också med övriga delar av enhetens ansvarsområden. Du kommer att vara delaktig i bidragsgivningen inom kultursamverkansmodellen och medverka i den regionala dialogen. Du behöver därför ha en god överblick av den regionala utvecklingen inom kulturområdet.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat

- bidragsfördelning inklusive uppföljning och analys av fördelningen,
- övriga främjande insatser nationellt och internationellt,
- information och omvärldsbevakning samt
- att företräda Kulturrådet i externa sammanhang.


Kvalifikationer

Vi söker dig som har akademisk examen med samhällsvetenskaplig eller humanistisk inriktning, alternativt annan relevant utbildning eller motsvarande kunskaper som Kulturrådet bedömer likvärdiga.

Du har

- flerårig erfarenhet av arbete inom kulturområdet med fokus på scenkonstområdet,
- erfarenhet av strategiskt arbete inom regional eller kommunal förvaltning,
- goda kunskaper om kulturpolitik och det kulturpolitiska fältet,
- vana att arbeta såväl självständigt som i samverkan med andra,
- mycket god kommunikativ förmåga samt
- goda kunskaper i svenska och engelska.


Meriter

Det är meriterande om du

- har erfarenhet av bidragshantering i offentlig förvaltning,
- har erfarenhet från olika delar av konst- och kulturområdet,
- behärskar fler språk än muntlig och skriftlig svenska och engelska samt
- har goda kunskaper i Officepaketet.


Personliga egenskaper

- Du är noggrann och strukturerad och har förmåga att hantera många uppgifter parallellt.
- Du har god förmåga att planera ditt arbete och att hålla deadlines.
- Du har gott omdöme, är lyhörd och samarbetsinriktad.
- Du har lätt för att knyta kontakter såväl internt som externt.


Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om anställningarna

- Den ena tjänsten (scenkonst/teater) är ett vikariat med heltidstjänstgöring t o m den 31 december 2021.
- Den andra tjänsten (scenkonst/dans) är en heltidstjänst med tillsvidareanställning. Kulturrådet tillämpar sex månaders provtjänstgöring.


Ange i din ansökan vilken av tjänsterna du söker.

Ytterligare upplysningar

Enhetschef Veronica Lamppa Lönnbro, e-post: veronica.lamppa.lonnbro@kulturrådet.se.

Fackliga företrädare

Emil Hammar (Saco) och Martin Rickardsson (ST) nås båda via Kulturrådets växel, tel. 08-519 264 00.

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan med personligt brev och CV, senast den 9 augusti 2020.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Projektledare Institut

Läs mer Jan 16
Vill du stärka demokratin och bidra till en jämlik skola? Har du erfarenhet av projektledning och analytiskt arbete på nationell eller internationell nivå? Bli en del av Berättarministeriets värderingsdrivna team i Stockholm!

Om rollen

Berättarministeriets institut har en strategisk uppgift att sprida empirin, det vill säga den ackumulerade erfarenheten och kunskapen från vår pedagogiska verksamhet, genom analyser, rapporter, seminarier och andra kunskapsspridande insatser. Institutet ansvarar även för att koordinera och förvalta Berättarministeriets tresektoriella samverkan i syfte att erbjuda en långsiktig lösning för svensk skola och i förlängningen demokratin. I institutets huvudsakliga ansvarsområden ingår bland annat:

- att kartlägga, analysera och sammanställa underlag och rapporter utifrån verksamhetens uppdrag

- att vara ett stöd till vår generalsekreterare och ledning med underlag och PM i kontakt med offentlig sektor och strategiska partnerskap

- dialoger med institutionella aktörer avseende forskning, VFU och utbildningar

- strategisk kommunikation avseende bland annat seminarier och konferenser, folk- och opinionsbildning och omvärldsbevakning inklusive administration

Nu söker vi en projektledare till institutet med förankring i analytiskt arbete och projektledning som vill bidra till vår vision och strategi genom att driva projekt och arbetsuppgifter inom ramen för institutet. Som projektledare arbetar du i nära samarbete med i första hand generalsekreterare, institutansvarig och övriga kollegor på Berättarministeriets institut.

Arbetsuppgifter

- Leda och delta i projekt som institutet ansvarar för, exempelvis utvärderingar och undersökningar

- Driva strategisk kunskapsspridning såsom konferenser, omvärldsbevakning, hantering av inbjudningar och kontaktlistor samt remissvar

- Driva arbete med public affairs (PA) genom att bland annat ta fram rapporter, texter och underlag

- Driva samarbeten med lärosäten

- Bidra med stöd vid partnerskap och upphandling av tjänster från och samverkan med offentlig sektor

- Bidra till verksamhetsberättelse, förvaltningsberättelser och halvårsrapporter

- Stötta Berättarministeriets ledning med koordinering, underlag och PM i kontakt med Regeringskansliet, kommun och andra samhällsinstitutioner

- På ett ansvarstagande och genuint serviceinriktat sätt driva stora och små uppgifter parallellt där behovet uppstår, liksom bistå olika administrativa uppgifter på kansliet såsom inköp

- Finnas tillgänglig för och delta i utbildningscentrens dagliga aktiviteter

Vi tror att du

- Är värderingsdriven och har förmåga att omsätta värderingar i handling för att skapa förändring

- Är samhällsengagerad och har erfarenhet av samhällsnyttiga institutioner

- Är en van och stark skribent

- Har god förmåga att kunna sätta dig in i nya områden och självständigt driva processer framåt

- Har en stark analytisk förmåga

- Är drivande, tar initiativ och arbetar för att nå uppsatta mål

Formella krav

- Behärskar svenska i tal och skrift

- Högskole/universitetsexamen inom statsvetenskap eller liknande utbildning av relevans för tjänsten

- Erfarenhet av analytiskt arbete på nationell/internationell nivå inom offentliga uppdrag, företrädesvis inom utbildningssektorn.


- Erfarenhet från att ha arbetat uppdrags- och projektbaserat

- Erfarenhet av kunskapstunga verksamheter (önskvärt)

Berättarministeriet som organisation & arbetsplats

Berättarministeriet är en kunskapsutvecklande och relationsbyggande organisation som erbjuder en arbetsplats för dig som vill utvecklas, både som människa och professionellt. Vi är måna om vår personal och lägger både tid och energi på att växa tillsammans och bilda ett starkt team. Att följa med i samhällsdebatten, ta till sig ny kunskap, diskutera och reflektera är för oss viktiga beståndsdelar i yrkeslivet. På Berättarministeriet är det självklart att förkovra sig, såväl individuellt som tillsammans. Våra kärnvärden syftesdriven, utvecklingsfokuserad och modig är ständiga navigationsstöd, och alla beslut fattas utifrån nyttan för de skolor och lärare vi finns till för.

Berättarministeriets pedagogiska verksamhet är våra skolprogram, vilka består av undervisningsaktiviteter på plats i våra utbildningscenter eller enbart i klassrummet samt läromedel med lärarhandledningar och elevmaterial. Genom våra program stöttar vi lärare med syfte att stärka elevernas språk- och kunskapsutveckling och lärarens kompetensutveckling och undervisning.

Nyfiken på hur verksamheten i våra utbildningscenter ser ut? Titta gärna på filmerna på Berättarministeriets Youtube-kanal (https://www.youtube.com/channel/UC_wUsizZ6Wbet5SS0YwCWDA)!

Vi arbetar mycket i projektform, vilket ger möjlighet att vara med och bidra inom områden som inte är direkt knutna till yrkesrollen. Självledarskap och feedback är för oss viktiga delar i en lärande organisation. Vill du vara med och göra skillnad på riktigt, samtidigt som du lär och utvecklas i en utvecklingsfokuserad och syftesdriven organisation? Då kan Berättarministeriet vara platsen för dig.

Ansökan och övrig information

Sista ansökningsdag är den 5 februari 2024. Rekrytering sker löpande med tillsättning snarast enligt överenskommelse.?Vi kommer att återkoppla till samtliga kandidater när tjänsten har tillsatts.

Tjänsten avser heltid med huvudsaklig placering i Stockholm, och är en visstidsanställning på två år med goda möjligheter till tillsvidareanställning. 35 dagar semester och friskvårdsbidrag om 5000 kr/år. Övriga villkor enligt kollektivavtal.

Vid frågor kontakta Amanda Bååth, HR-ansvarig:
amanda.b@berattarministeriet.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Jurist 1 eller Handläggare 3

Läs mer Mar 21
Arbetsbeskrivning
I den aktuella tjänsten kan du förvänta dig att hantera följande arbetsuppgifter:
Du kommer att utföra självständigt arbete baserat på riktlinjer och praxis. Det innebär att du kommer att ha ansvar för att utarbeta olika förslag, till exempel beslutsunderlag, och sedan planera och följa upp ärenden. Det kan även innebära att du behöver utreda, granska och handlägga olika ärenden samt fatta beslut i mindre komplexa situationer. Efter att du har genomfört utredningar förväntas du rapportera resultat och ge förslag på beslut. Dessutom ingår det i dina arbetsuppgifter att analysera och utvärdera olika arbetsuppgifter och projekt samt att arbeta med utredande och/eller samordnande uppgifter. Du kommer också att ansvara för att genomföra och följa upp olika aktiviteter.





Ansvarsområden
I denna tjänst kan nedan arbetsuppgifter förekomma;
självständigt arbete utifrån riktlinjer och praxis
utarbeta förslag, exempelvis beslutsunderlag
planera och följa upp ärenden
utreda, granska och handlägga ärenden, samt fatta beslut i enklare ärenden
avrapportera utredningsresultat och ge förslag på beslut
analysera och utvärdera arbetsuppgifter och projekt
arbete av utredande och/eller samordnande karaktär
genomföra och följa upp aktiviteter.


Kvalifikationer
För att vara lämplig för denna roll bör du uppfylla följande kompetenskrav:
Ha en högskoleutbildning eller likvärdig utbildning inom det relevanta området. Antingen juristutbildning, paralegal-utbildningar och affärsjuridiska utbildningar.
Ha minst tre års arbetslivserfarenhet från liknande arbete.
Besitta goda kunskaper i MS Office eller likvärdiga program.
Kunna kommunicera flytande på både svenska och engelska, både i tal och skrift.


Om företaget

Randstad
På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

Ansök nu

Social hållbarhet - Hållbarhetsstateg, Karolinska universitetssjukhus

Läs mer Apr 15
Är du engagerad i att säkerställa lika behandling och jämlik vård för alla? Vill du vara en del av att forma ett hållbart Karolinska, där social hållbarhet inkluderar patienter, närstående och samhället?

Du erbjuds
En unik möjlighet att vara med och utveckla Karolinskas hållbarhetsarbete med fokus på social hållbarhet
Möjlighet att arbeta både strategiskt sjukhusövergripande och operativ inom Teman och Funktioner
Del av ett kompetent team av hållbarhetsspecialister

Självklart får du också ta del av våra generella förmåner som Karolinska Universitetssjukhuset erbjuder dig.

Om tjänsten

Enheten Hållbarhet ingår i sjukhusets Rättskansli med uppdraget att utveckla och förvalta sjukhusets hållbarhetsarbete. Vi är en grupp hållbarhetsspecialister som arbetar tillsammans med att lösa sjukhusets övergripande hållbarhetsfrågor. I vårt uppdrag ingår även att arbeta med lokala grupper och chefer inom organisationen för att stödja och koordinera deras hållbarhetsarbete.

Sjukhusövergripande specialist på social hållbarhet

Du kommer att vara ett stöd och sakkunnig inom social hållbarhet (exklusive arbetsmiljö) exempelvis etik, mänskliga rättigheter, jämlikhet för hela sjukhuset. Arbetet omfattar delaktig i arbetet med att ta fram en plan för det systematiska arbetet med social hållbarhet kopplat till patienter, närstående och omvärld. Ta fram övergripande riktlinjer, driva och samordna social hållbarhetsarbetet inklusive medverka vid rapportering i budget och hållbarhetsredovisning. Arbete pågår med att ta fram en plan för det systematiska arbetet med social hållbarhet där du kommer ha en drivande roll.

I rollen ingår även att kompetensutveckla enheten i social hållbarhet.

Hållbarhetssamordnare

Du kommer också arbeta som hållbarhetssamordnare (miljö och sociala frågor) för en del av sjukhuset (tema/funktion). I detta arbete ingår att stötta verksamhet i arbete med deras hållbarhetsaktiviteter, hålla chefer och utsedda funktioner informerade om gällande och kommande krav, kompetensutveckling och uppföljning av hållbarhetsaktiviteterna. Exempel på arbetsuppgifter är:

Delaktig i att driva och stödja sjukhusets hållbarhetsarbete
Chefsstöd i arbetet med att planera, driva och följa upp hållbarhetsarbetet
Bidra till förbättrande åtgärder/utveckling inom området

I dina roller rapporterar du i första hand till Hållbarhetschefen men även till tema- och/eller funktionschefer.

Sjukhuset är miljöcertifierat enligt miljöledningsstandarden ISO 14001 och arbetet pågår med att inkludera sociala frågor i ledningssystemet.

Vi söker dig som
Är utåtriktad, social och har god samarbetsförmåga och ser dig själv som en lagspelare
Finner nöje i att kommunicera och har god pedagogisk förmåga samt uppskattar att få stödja dina kollegor och verksamheten
Har en hjälpsam attityd med integritet för den egna kompetensen
Kan planera och strukturera ditt arbete och har förmåga att prioritera
Kan driva arbete i projektform och kan ta rollen som projektledare
Vill driva och utveckla hållbarhetsarbetet med fokus social hållbarhet
Är självständig och ödmjuk.
Kvalifikationer

Krav:

Relevant högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, socionom eller motsvarande, utbildning i hållbarutveckling, folkhälsoarbete mm (naturvetenskap, miljövetare)
Erfarenhet av projektledning
Erfarenhet av att arbeta med social hållbarhet 
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Meriterande:

God kunskap och erfarenhet av vårdens specifika frågor kopplat till social hållbarhet
Gärna goda kunskaper inom klinisk etik, god etisk kompetens samt intresse och engagemang för etikfrågorna
Erfarenhet hållbarhetsfrågor inom hälso- och sjukvården
Hållbarhet i leverantörskedjor
Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta i offentlig sektor och gärna inom hälso- och sjukvården

Vi kommer att ta stor hänsyn till personliga egenskaper vid rekryteringen.

Om rekryteringsprocessen

Fortlöpande urval, tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

I vår rekryteringsprocess använder vi oss av Assessios test MAP och Matrigma. MAP är ett personlighetstest och Matrigma är ett icke-verbalt begåvningstest och båda bygger på arbetspsykologisk forskning. Testerna används som ett komplement till dina erfarenheter och kompetenser och syftet är att göra vår urvalsprocess kvalitetssäker och transparent.

Efter ansökningstidens slut kommer du att få ett mejl med en länk till testerna. Du får sedan tre arbetsdagar på dig att genomföra testerna.

Din ansökan inte är komplett förrän du genomfört testerna.

Varmt välkommen med din ansökan - Tillsammans är vi Karolinska
Att söka jobb i Region Stockholm

Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.


Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.


Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.


Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion.


https://www.regionstockholm.se/jobb

Ansök nu

Jämställdhetsrådgivare, Försvarsstabens strategienhet

Läs mer Apr 10
Om enheten
Försvarsmakten söker nu jämställdhetsrådgivare till Försvarsstabens strategienhet. Försvarsstabens strategienhet är en del av Försvarsmaktens Högkvarter. Enheten ansvarar bland annat för att inrikta och följa upp underlag för Överbefälhavarens strategiska ledning, myndighetens arbete med försvarsplanering, strategiska planering, policy för internationella relationer, samordning av de militärstrategiska funktionerna, studier, forskning och utveckling samt leda cyberförsvaret.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som jämställdhetsrådgivare vid Försvarsstabens strategienhet är du placerad vid stabssektionen och rapporterar till chefen för strategienheten. Du ansvarar för att driva jämställdhetsintegrering inom enhetens ansvarsområden och du leder Försvarsmaktens implementering av Sveriges handlingsplan för Kvinnor, Fred och Säkerhet. Inom ramen för ditt ansvarsområde samverkar du nationellt med bland annat regeringskansliet och andra myndigheter, likväl som internationellt med allierade och partners.

KRAV
Kvalifikationer


• Relevant akademisk examen inom till exempel statsvetenskap, krigsvetenskap, juridik, internationella relationer, freds- och konfliktstudier eller liknande
• Erfarenhet av arbete i försvars- eller säkerhetssektorn
• Dokumenterad erfarenhet av arbete med jämställdhetsintegrering
• Erfarenhet av arbete med Kvinnor, Fred och Säkerhetsagendan
• Dokumenterad erfarenhet av att skrivit policy, planer eller rapporter i de aktuella ämnena
• Mycket god analytisk förmåga
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska

Personliga egenskaper
Du har god förmåga att arbeta såväl självständigt som i ett team, är ansvarstagande och klarar av att arbeta effektivt både i ett högt tempo med korta leveranstider och inom ramen för mer långsiktiga arbetsprocesser. Du är analytisk, arbetar systematiskt och är resultatinriktad. Du har god förmåga till relationsbyggande, och kan samarbeta och kommunicera med olika aktörer såväl inom som utanför Försvarsmakten. Befattningen kräver att du har initiativförmåga och hög integritet. Du kan prioritera och har ett högt säkerhetsmedvetande.
Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper. 

MERITERANDE


• Erfarenhet av och kunskap om Försvarsmaktens och Högkvarterets organisation, uppgifter och arbetssätt
• Erfarenhet avseende uppföljning och utvärdering av till exempel mätbar kvalitativ och kvantitativ måluppföljning inom jämställdhet, social hållbarhet eller andra liknande ämnesområden
• Erfarenhet av att arbeta internationellt med Kvinnor, Fred och Säkerhetsagendan (EU, NATO, FN eller OSSE)
• Genomfört internationell insats för Försvarsmakten eller annan organisation
• Erfarenhet av rådgivning och stöd till ledning
• Mycket goda kunskaper om totalförsvaret
• Kunskap om folkrätt
• Erfarenhet av att arbeta i Regeringskansliet
• Erfarenhet av internationell samverkan och myndighetssamverkan

För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).

Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid. Anställningen inleds med provanställning om du inte är anställd i Försvarsmakten.
Sysselsättningsgrad: Heltid.
Arbetsort: Stockholm. Befattningen är placerad på Försvarsmaktens Högkvarter. Tjänsteresor förekommer.
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse.
Individuell lönesättning tillämpas.

Upplysningar om befattningen
Jakob Kretschmer

Upplysningar om rekryteringsprocessen
Emilia Östensson

Fackliga företrädare
OFR/O HKV, Arne Nilsson
OFR/S HKV, Kjell Tetzlaff
SACO HKV, Camilla Robertsson
SEKO Försvar HKV, Lise-Lotte Larsson

Samtliga nås via växeln på 08-788 75 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-05-08. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
-----------------------------------------------------
Information om det rekryterande förbandet:

I Högkvarteret finns överbefälhavaren och generaldirektören. Högkvarteret har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs från 2023-01-01 av försvarsstaben, operationsledningen, militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt Högkvarterets stabsavdelning och fristående enheter för tillsyn.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Avtalsadministratör inom swish sökes till Swedbank!

Läs mer Apr 6
Har du nyligen avslutat din kandidatexamen och är ute efter en spännande roll där du får utvecklas och lära dig mer om bankens regelverk? Är du dessutom nyfiken och noggrann som person och trivs med administrativa uppgifter? Då kan det vara dig vi söker för rollen, välkommen in med din ansökan redan idag!

OM TJÄNSTEN
Academic work söker för Swedbanks räkning en avtalsadministratör inom swish. Avdelningen du kommer att tillhöra sitter fysiskt på Järnvägsgatan 18 i Sundbyberg och ingår inom KYC-enheten. Där arbetar de med Swedbanks företagskunder och godkänner ansökningar från alla rådgivare gällande produkten Swish handel. Du kommer ha ett nära samarbete med din kollega då det endast är ni två som kommer utföra dessa arbetsuppgifter på avdelningen.

För detta uppdrag krävs ett utdrag ur belastningsregistret, vi rekommenderar dig därför att beställa det redan vid ansökan - klicka här för att beställa hem ett utdrag redan nu. Notera även att kreditupplysning kommer att genomföras på samtliga kandidater i slutskede.

Du erbjuds
- En möjlighet att få inblick i KYC/AML eftersom du sitter tillsammans med det team som arbetar med detta.
- Ett konsultuppdrag till årsskiftet med möjlighet till förlängning

ARBETSUPPGIFTER

Arbetsuppgifter


* Arbetet innebär att granska och säkerställa att avtalet följs utifrån processen, regelverket och distansavtalslagen, både ur ett etiskt perspektiv samt Swish regelverket.


VI SÖKER DIG SOM
- Har en avslutad eftergymnasial utbildning inom juridik eller företagsekonomi.
- Har tidigare erfarenhet av att arbeta på kontor.
- Har flytande kunskaper i det svenska språket i såväl tal som skrift.
- Kan arbeta under semesterperioden veckorna 27, 28, 29, 30.

Det är meriterande om du har
- Tidigare erfarenhet av att arbeta med företag och betalprodukter från en bank.

För att lyckas i rollen ser vi att du som person är driven och nyfiken av att lära. Utöver det trivs du att arbeta med administrativa arbetsuppgifter och är därför både noggrann och strukturerad. I rollen kommer du även ha kontakt med bankens rådgivare vilket kräver att du också har god känsla för service mot dina kollegor.

Vår rekryteringsprocess

Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.

Vi tillämpar löpande urval och annonsen kan därmed komma att tas ned innan sista ansökningsdag om det är så att vi har gått vidare till urvals- och intervjufas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Statens Kulturråd

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Statens Kulturråd .

Handläggare inom litteraturområdet

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 19
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där cirka 105 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor med möjlighet att jobba delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se.

 

Kulturrådet

söker

Handläggare inom litteraturområdet
till enheten för fri konst och litteratur

Inom enheten är bidragsgivning till det fria kulturlivet och litteratur en kärnuppgift. Vi fördelar och följer upp bidrag till litteratur och kulturtidskrifter, musik, scenkonst, dans, bildkonst, form och design. Vi hanterar också bidrag till centrumbildningar, allianser och amatörkulturorganisationer. Just nu är vi 19 medarbetare på enheten. Vi bedriver aktiv omvärldsbevakning för att hämta in erfarenheter från organisationer och företrädare för kulturlivet i syfte att utveckla våra arbetssätt och arbetar också främjande för att stärka kulturaktörers förutsättningar att vara verksamma. Statsbidraget till litteratur, kulturtidskrifter och läs- och litteraturfrämjande som hanteras på enheten syftar till att främja mångfald, kvalitet och fördjupning i utgivningen av litteratur och kulturtidskrifter och till att främja spridning och läsning av litteratur och kulturtidskrifter. 

Arbetsuppgifter
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att


• handlägga statsbidrag inom litteraturområdet: förbereda utlysning, granska ansökningar och redovisningar, förbereda och följa upp beslut med mera,
• ansvara för kontakter med sakkunniga i arbets- och referensgrupper, bistå i förberedelser och genomförande av möten,
• ha kontakt med bidragssökande samt
• bedriva omvärldsbevakning inom litteraturområdet.

Resor kan förekomma, huvudsakligen inom Sverige.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har


• god kännedom om litteraturutgivning och bokmarknaden i Sverige,
• kunskap om bokmarknadens aktörer,
• mycket god förmåga att uttrycka dig skriftligt och muntligt samt
• goda kunskaper i Officepaketet.

Du har en relevant akademisk examen, gärna med inriktning litteratur eller journalistik, eller motsvararande kunskaper som Kulturrådet bedömer likvärdiga.

Meriter
Det är meriterande om du har


• erfarenhet av bidragsgivning,
• erfarenhet från offentlig förvaltning,
• intresse för, och kunskaper om, kulturpolitik.

Personliga egenskaper                
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten och söker dig som


• har god förmåga att planera ditt arbete, hålla deadlines och kan hantera många uppgifter parallellt,
• är lyhörd och samarbetsinriktad,
• är strukturerad och har problemlösande analytisk förmåga,
• har lätt att ta initiativ och att driva arbetet framåt,
• trivs med att arbeta nära kollegor och att jobba självständigt,
• har lätt för att skapa relationer såväl internt som externt.

Vi förutsätter att du är intresserad av Kulturrådets uppdrag och att bidra till att myndigheten uppfyller sina mål.  

Om anställningen
Anställningen är ett vikariat till och med september 2025 med tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.

Ytterligare upplysningar
Upplysningar om tjänsten lämnas av Ingrid Skare, chef för enheten för fri konst och litteratur, tel. 08-519 264 41.

Fackliga företrädare
Katarina Hallmans för Saco samt Annette Taranto Fuller för ST nås via Kulturrådets växel tel. 08-519 264 00.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan bestående av ett personligt brev och CV, senast den 2 april 2024. Du ansöker via Kulturrådets webbplats.

Ansök nu

Handläggare

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Dec 9
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där ca 115 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor med möjlighet att jobba delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se

Kulturrådet
söker

Handläggare
till enheten för bidrag till kommuner och regioner

Enheten ansvarar för myndighetens arbete med regional samverkan, vilket inkluderar bidragen inom kultursamverkansmodellen. Inom ramen för detta arbete representerar enheten staten i dialogen med regionerna.

På enheten handlägger vi två tidsbegränsade utvecklingsbidrag till kulturskolan och folkbibliotekens läsfrämjande arbete. Dessutom fördelar enheten stöd för inköp av media till folk- och skolbibliotek och kulturverksamhet i skolan. Bidrag till fristäder för konstnärer i svenska kommuner och regioner ingår också i våra uppgifter.

På enheten pågår för närvarande ett utvecklingsarbete för att våra bidrag och vår kompetens ännu bättre ska bidra till flernivåsamverkan för kulturens utveckling och tillgänglighet av vårt arbete gentemot kommunerna och regionerna. Vi arbetar ofta i olika team inom enheten. Just nu är vi 13 medarbetare.

Vi söker nu en handläggare som vill bidra till att skapa goda förutsättningar för en fortsatt utveckling av kulturområdet, i samverkan med regioner och kommuner.

Arbetsuppgifter
Som handläggare deltar du i berednings- och uppföljningsarbetet i den regionala bidragsprocessen som följer med kultursamverkansmodellen. I arbetsuppgifterna ingår att tillsammans med kollegor bedöma regionala kulturplaner, bidra i uppföljningsarbetet och arbeta främjande inom kultursamverkansmodellens olika konstområden och prioriterade perspektiv.

Du kommer också att arbeta med ansökningar av bidrag till kommuner med fokus på utvecklingsbidraget till kulturskolan. I arbetet ingår bland annat utlysning, handläggning och uppföljning av ansökningar samt granskning av redovisningar från bidragsmottagare.

I arbetsuppgifterna ingår information och omvärldsbevakning inom aktuella områden och att företräda Kulturrådet i externa sammanhang, och att utveckla samverkan med andra aktörer. Tjänsteresor inom Sverige förekommer därför.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har 


• erfarenhet av handläggning av statsbidrag i offentlig verksamhet
inom kulturområdet,
• erfarenhet och god förståelse av förutsättningarna för kulturverksamheter i en kommunal och/eller regional kontext,
• förmåga att hantera och sammanställa stora mängder information,
• vana av att bereda och föredra olika typer av beslutsunderlag,
• goda kunskaper i Office-paketet och vana att använda olika digitala verktyg samt
• goda kunskaper i svenska och engelska.

Du har en relevant akademisk examen eller motsvararande kunskaper som Kulturrådet bedömer vara relevanta för tjänsten.

Meriter
Det är meriterande om du har


• kunskap om eller erfarenhet av skol- och/eller kulturskolefrågor,
• goda kunskaper om kulturpolitik och det kulturpolitiska fältet.

Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som 


• har god förmåga att medverka i och bidra till arbetet med komplexa bidragsprocesser,
• är noggrann och strukturerad, resultatinriktad och målfokuserad,
• har mycket god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt,
• har god förmåga att planera ditt arbete och att hålla deadlines,
• har gott omdöme, är lyhörd och samarbetsinriktad,
• är van att arbeta både självgående och i bidra i ett team.

Vi förutsätter att du är intresserad av Kulturrådets uppdrag och att bidra till att myndigheten uppfyller sina mål.  

Om anställningen
Anställningen är ett vikariat till och med december 2024.

Tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.

Ytterligare upplysningar
Enhetschef Veronica Lamppa Lönnbro, 08-519 264 81.

Fackliga företrädare
Katarina Hallmans för Saco nås via Kulturrådets växel tel. 08-519 264 00.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan bestående av ett personligt brev och CV, senast den 18 december 2023. Du ansöker via Kulturrådets webbplats.

Ansök nu

Praktikant till staben

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 15
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där cirka 115 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett öppet kontorslandskap. Vi erbjuder möjligheter att jobba delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se

Praktikant
till staben

Staben utgör ett strategiskt, juridiskt och administrativt stöd till generaldirektören. I staben ansvarar vi för att myndighetsövergripande operativa och taktiska frågor samordnas och för att styra, följa upp och utveckla processerna i myndigheten. I staben följer vi också upp och analyserar de statsbidrag Kulturrådet fördelar och myndighetens resultat i övrigt. Staben består just nu av 12 medarbetare och där ingår Kulturrådets chefsjurist, GD-koordinator, internrevisionschef, utredare, verksamhetscontroller och verksamhetsstrateg.

Uppgifter

Inom ramen för denna praktik ges du möjlighet att vara med och bistå stabens utredare genom att ta fram och sammanställa underlag till rapporter som regeringen efterfrågar. De underlag som ska tas fram kan bestå av såväl kvantitativa som kvalitativa data. Du kommer också få en inblick i och bidra till stabens övriga arbete att utveckla Kulturrådets interna styrning och uppföljning.

Vi söker

Vi söker dig som har kunskap inom kvalitativa och/eller kvantitativa metoder och vill kunna utvecklas inför en roll som utredare.

Förmodligen är du i slutet av en utbildning med inriktning mot offentlig förvaltning, sociologi, utredningssociologi, statsvetenskap eller annat relevant område. Vi ser gärna att du inom ramen för din utbildning har möjlighet till en praktikperiod som omfattar 10 veckor eller mer.

Ytterligare upplysningar

Upplysningar om praktikplatsen lämnas av Signe Westin, utredare på staben, på e-post: signe.westin@kulturradet.se eller telefon 08-519 264 64.

Ansök nu

Kommunikatör

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Nov 14
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där ca 115 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor och erbjuder möjlighet att arbeta delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se

Kulturrådet
Söker

Kommunikatör
till enheten för kommunikation

Enheten för kommunikation ansvarar övergripande för hela myndighetens interna och externa kommunikation. På enheten arbetar bland annat kommunikatörer, webbredaktör och pressansvarig med Kulturrådets intranät, myndighetens webbplatser, sociala medier, presskontakter, produktion av rapporter och andra trycksaker och kommunikationsinsatser vid olika typer av externa evenemang.  

Arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i ett kommunikationsteam som arbetar med integrerad kommunikation, i nära samarbete med andra medarbetare på Kulturrådet. Ditt arbete är kopplat till ett eller flera av de uppdrag Kulturrådet arbetar med, till exempel inom läsfrämjande, litteraturstöd, kulturskolan, stärkta bibliotek och skola, nationella och internationella samarbeten, mm.

Du tar ansvar för kommunikation i kanaler såsom webb, sociala medier, annonsering, nyhetsbrev, press samt produktion av rörligt material som film och webbinarier. Det kan även innebära att arbeta med den redaktionella planeringen, förvalta och vidareutveckla delar av webbplatsen och utvecklingsprojekt tillsammans med andra funktioner inom Kulturrådet. Målgruppsanalyser, kommunikationsplaner med analys av kommunikationsinsatser samt kontakt med leverantörer tillhör också dina arbetsuppgifter.

Kvalifikationer
Vi söker en skicklig kommunikatör som har


• gedigen och relevant erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete,
• god förmåga att identifiera kommunikationsbehov,
• god språkbehandling och kommunikativ förmåga,
• erfarenhet av att producera och publicera innehåll till digitala kanaler samt
• erfarenhet av att arbeta med rörlig bild och bildhantering.

Du har akademisk examen med inriktning mot kommunikation eller motsvarande kunskaper.

Meriter
Det är meriterande om du har


• erfarenhet av arbete med uppföljning och effekter av kommunikationsinsatser,
• erfarenheter från kulturområdet och/eller offentlig förvaltning,
• goda kunskaper i engelska, både muntligt och skriftligt.

Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten och söker dig som


• har lätt för att se helheten, kan prioritera och snabbt kan sätta dig in i nya sammanhang och ämnen,
• trivs att arbeta tillsammans med andra och samverka på ett prestigelöst sätt,
• är självgående, drivande och van att ta egna initiativ samt
• är van att arbeta mot uppsatta mål och har förmåga att planera och strukturera och följa upp arbetet.

Vi förutsätter att du är intresserad av Kulturrådets uppdrag och att bidra till att myndigheten uppfyller sina mål.  

Anställning
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde i januari 2024 eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. 

Ytterligare upplysningar
Upplysning om tjänsten lämnas av Camilla Batal, chef för enheten kommunikation, tel.
08-519 264 36.

Fackliga företrädare
Katarina Hallmans för Saco nås via Kulturrådets växel tel. 08-519 264 00.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan bestående av ett personligt brev och CV, senast den 30 november 2023. Du ansöker via Kulturrådets webbplats.

Ansök nu

Praktikant till Swedish Literature Exchange

Översättare
Läs mer Nov 16
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där cirka 115 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga och vi arbetar i ett öppet kontorslandskap. Vi erbjuder möjligheter att jobba delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se

Praktikant
till enheten för internationellt samarbete och uppdraget för Swedish Literature Exchange.

Swedish Literature Exchange arbetar med att främja svensk litteratur och dramatik i översättning. Verksamheten är placerad på enheten för internationellt samarbete och utbyte. Till våren 2024 planerar vi ett projekt som syftar till att kartlägga och analysera våra insatser för översättarutveckling.

Uppgifter

I arbetsuppgifterna ingår att kartlägga och sammanställa uppgifter om den aktuella översättarkåren i olika länder, samt vilka insatser vi gjort under de senaste åren för att stärka litterära översättare i sin yrkesutövning. Vi kommer även att behöva hjälp med andra uppgifter inom verksamheten.

Vi söker

Vi ser helst att du har kunskap om ekosystemet inom litteraturområdet, och förutsätter att du är noggrann och analytisk och att du kan arbeta både självständigt och tillsammans med oss i gruppen.

Vi tror att du studerar litteraturvetenskap, förlagskunskap, översättning eller liknande och att utbildningen innehåller praktik på cirka 10 veckor.

Ytterligare upplysningar

Upplysningar om praktikplatsen lämnas av Susanne Bergström Larsson, processledare för Swedish Literature Exchange, på e-post: susanne.bergstrom.larsson@kulturradet.se eller telefon 08-519 264 83.

Ansök nu

Utredare/analytiker med kvantitativ inriktning

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 10
Kulturrådet är en statlig myndighet. Vi arbetar med att fördela bidrag till konst och kultur inom litteratur, musik, scenkonst, bild och form med målet att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Vi arbetar också och med att främja utvecklingen inom kulturlivet. Våra bidrag kan sökas av organisationer och grupper, regionala och kommunala organisationer såväl som organisationer inom amatörkulturen och från civilsamhället. Vi bidrar till att olika sorters konst och kultur når ut till hela landet och stimulerar internationell samverkan.

Kulturrådets kontor, där cirka 115 anställda arbetar, är beläget i Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Våra lokaler är tillgängliga, vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor och erbjuder möjligheter att jobba delvis på distans. Som arbetsplats präglas Kulturrådet av strävan efter frihet från diskriminering och efter lika möjligheter för alla. Mer information finns på vår hemsida: www.kulturradet.se

Kulturrådet
söker

Utredare/analytiker med kvantitativ inriktning
till staben 

Staben utgör ett strategiskt, juridiskt och administrativt stöd till generaldirektören. I staben ansvarar vi för att myndighetsövergripande operativa och taktiska frågor samordnas och för att styra, följa upp och utveckla processerna i myndigheten. I staben följer vi också upp och analyserar de statsbidrag Kulturrådet fördelar och myndighetens resultat i övrigt. Staben består just nu av 12 medarbetare och där ingår Kulturrådets chefsjurist, GD-koordinator, internrevisionschef, utredare, verksamhetscontroller och verksamhetsstrateg.

Arbetsuppgifter 
Som utredare/analytiker i staben kommer du arbeta med att utveckla och sammanställa resultatredovisning och statistik om de statsbidrag som Kulturrådet fördelar inom kulturområdet, och bidra till andra utredningar som myndigheten eller regeringen efterfrågar. Du kommer att arbeta både med kortare och längre uppdrag och med flera uppgifter parallellt, vilket kräver god förmåga att prioritera och anpassa dina arbetsinsatser. Du kommer att arbeta mycket i Microsoft Excel, och även med rapportskrivning och att kommunicera resultat. Den data som du ska sammanställa, analysera och kommunicera omfattar bland annat ekonomisk redovisning och det är en fördel om du har kunskap och erfarenhet av analys av ekonomiska data. Du kommer att ingå i ett engagerat team med fokus på utveckling där du arbetar både självständigt och i samarbete med kollegor inom olika expertområden på myndigheten.

Kvalifikationer 
Vi söker dig som har


• nyligen avlagd examen med samhällsvetenskaplig inriktning, eller annat område som Kulturrådet finner relevant,
• erfarenhet av datauttag från databas/diarie, manuell sammanställning av data, framtagande och analys av tabeller och diagram,  
• erfarenhet av utredningsarbete,
• erfarenhet och teoretisk kunskap om kvantitativa metoder för uppföljning och utredning,
• mycket goda kunskaper i och erfarenhet av Microsoft Excel samt 
• förmåga att skriva och presentera resultat i rapporter samt förmåga att anpassa kommunikationen av resultat till målgrupper med olika förkunskaper.

Meriter 
Det är meriterande om du har 


• kunskap om offentlig förvaltning,
• kunskap och erfarenhet av ekonomi med inriktning mot redovisning,
• erfarenhet av att arbeta i program för bearbetning och analys av data, exempelvis R eller SPSS,
• kunskap och erfarenhet av kvalitativa utredningsmetoder,
• kännedom om kulturpolitik och kulturlivet i Sverige och internationellt.

Personliga egenskaper 
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som  


• är engagerad och lyhörd, har gott omdöme och har lätt för att samarbeta, 
• har god förmåga att planera ditt arbete och håller slutdatum för rapportering, 
• är noggrann, strukturerad och kan hantera många uppgifter parallellt,  
• har en god analytisk och pedagogisk förmåga, 
• är bekväm med att jobba nära dina kollegor och att jobba självständigt. 

Vi förutsätter att du är intresserad av Kulturrådets uppdrag och att bidra till att myndigheten uppfyller sina mål.  

Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provtjänstgöring.

Ytterligare upplysningar
Upplysningar om tjänsten lämnas av stabschef Klara Tomson, på e-post: klara.tomson@kulturradet.se eller telefon 08-519 264 37.

Fackliga företrädare
Katarina Hallmans, Saco, som nås via vår växel, telefon 08 – 519 264 00.

Upplysningar och sista ansökningsdag
Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen och genomförs innan intervju. Du kommer då få ett mejl med en inbjudan till testerna, detta mejl kan ibland hamna i skräpposten så vi ber dig hålla utkik även där.

Välkommen med din ansökan med ett personligt brev och CV, senast den 27 november 2023. Du ansöker via Kulturrådets webbplats.

Ansök nu