Stockholm: Stationsbefäl till polisområde Stockholm syd

Hitta ansökningsinfo om jobbet Stationsbefäl till polisområde Stockholm syd i Stockholm. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Stockholm inom den kategorin.

Publicerad: 2019-08-23 // Varaktighet: Heltid

Till PO Stockholm syd söker vi nu ett stationsbefäl för tillsvidareplacering. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.


Beskrivning av arbetsplats;
Polisområde syd är Sveriges största polisområde och förutom våra åtta lokalpolisområden är området uppdelat i olika sektioner samt ett områdeskansli.

Joursektionen är en viktig del och navet i polisområdets brottsutredande verksamheter. Vi samordnar och samverkar dygnet runt både internt och externt.
Joursektionen är polisområdets mottagare för alla inkomna ärenden. Dessa hanterar vi med kvalitativa åtgärder med målsättning att slutföra och färdigställa så många som möjligt.
Här får du möjlighet att bereda inkomna ärenden med hög kvalité, vara en stark samarbetspartner och delta i arbetet på en utvecklande och uppskattad arbetsplats.


ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att:
• besluta i myndighetsärenden enligt handläggningsordning samt utföra andra av polisområdet beslutade arbetsuppgifter.
• ansvara för förmansprövning av de frihetsberövade som inte prövats av JFUL, upprätta och föra arrestliggaren samt arbetsleda personal i jourverksamheten.
• i samverkan med gruppchefen för polisområdets handräckningsgrupp hantera handräckningar och personefterlysningar.
• hantera uppkomna bemanningsfrågor, övervaka och hantera larm samt hantera receptionsärenden som inte hanteras i jourverksamheten.
• ansvara för drift, säkerhet samt intern och extern service inom polisområdet.


KVALIFIKATIONER
KRAV
Vi söker dig som:
• är anställd som polis vid Polismyndigheten
• har god förmåga att uttrycka dig i svenska och engelska i tal och skrift
• har erfarenhet av arbetsledning antingen genom att du har varit eller svarat som chef eller arbetsledare
• har genomgått någon av polismyndighetens chefsutbildningar eller annan extern eller intern arbetsledningsutbildning



PERSONLIGA EGENSKAPER
Vi söker dig som:
• har mycket god kommunikationsförmåga
• har god samarbetsförmåga
• har förmåga att ta ett helhetsansvar
• har förmåga att prioritera
• är stresstålig och trygg i dig själv



MERITERANDE
Det är meriterande om du har erfarenhet av att hantera polismyndighetsärenden så som handräckningar, PL20§, LPT47§, UtlL m.m.



Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.




ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.



Anställningsform: Tillsvidareanställning
Arbetsort: Flemingsberg
Arbetstid: Periodplanerad arbetstid i treskift.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Stationsbefäl vid Joursektionen PO Stockholm SYD, 5312UJUJ1



Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 12 september 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.



Varmt välkommen med din ansökan!

Alla platsannonser →

Andra jobb i Stockholm som Inspektör, Polisen

Nedan visas andra jobb i Stockholm som Inspektör, Polisen.

Gruppchef till områdespolisen i lokalpolisområde Järva

Läs mer Maj 12
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Lokalpolisområde Järva är ett av sju lokalpolisområden i polisområde nord i Stockholm. I lokalpolisområdet finns en bred verksamhet inom ingripandeverksamheten, områdespolisverksamheten, utredningsverksamheten samt stöd/service till allmänheten. Geografiskt omfattar lokalpolisområdet Stockholms stads stadsdel Järva vilket innefattar Spånga-Hjulsta-Tensta-Rinkeby-Akalla-Husby-Kista. Polishuset byggdes 2020 och ligger i Rinkeby.


ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget som Gruppchef för områdespolisverksamheten

Som chef för områdespolisen rapporterar du till lokalpolisområdeschefen samt ingår i lokalpolisområdets ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

Som gruppchef för områdespolisen ansvarar du för att arbetet planeras och genomförs utifrån den lokala problembilden. Arbetet innebär både ett relationsskapande och gränssättande förhållningssätt. Extern och intern samverkan är central. Grunden i arbetet sker i uniform.


KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande den senaste femårsperioden
• svensk polisexamen, i enlighet med Polisförordningen (2014:1104)
• erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
• erfarenhet av BF/IG-verksamheten i Polismyndigheten

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:

• erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
• ingått i ledningsforum
• erfarenhet av polisorganisationen verksamhet
• chefs- och ledarskapsutbildning för direkt/indirekt nivå
• erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför den egna organisationen

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

• analys och helhetssyn
• mål och resultat
• utveckling och förändring
• social säkerhet
• muntlig och skriftlig kommunikation
• skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.


ÖVRIGT
Anställning:
Funktion: Chef grupp
Anställningsbenämning: Polisinspektör
Arbetsort: Järva/Stockholm

Ansök genom att bifoga ditt CV och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult Monika Gråhammar tfn 0725-118829.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Polisiära säkerhetschaufförer till personskyddet

Läs mer Apr 16
Vill du bidra till att skydda Sverige och vårt demokratiska samhälle? Nu söker Säkerhetspolisen säkerhetschaufförer med poliskompetens. Hos oss får du arbeta i en mångfacetterad verksamhet där tillit, kollegialitet och professionalism värdesätts högt.
Skydda Sverige tillsammans med oss. Välkommen med din ansökan.
Ort: Stockholm
Sista ansökningsdag: 2025-05-19
Referensnummer: 2025–2181
Det här är ditt uppdrag
Som polisiär säkerhetschaufför är du en viktig länk i verksamhetens personskyddsarbete där din huvuduppgift är att genomföra trygga, säkra och sårbarhetsreducerande transporter och förflyttningar av Säkerhetspolisens skyddspersoner.
I rollen samverkar och samarbetar du till stor del med övriga roller inom verksamheten så som livvakter och personskyddskoordinatorer, men även med övriga interna och externa parter.
Verksamheten arbetar analys- och händelsestyrt där varje medarbetare förväntas bidra utifrån sin roll och funktion. Du arbetar tillsammans med motiverade och drivna kollegor som tar väl hand om varandra. Tillsammans deltar ni aktivt i enhetens kontinuerliga utvecklingsarbete och bidrar till en utvecklande och stimulerande arbetsmiljö.
Som polisiär säkerhetschaufför förväntas du representera Säkerhetspolisen och personskyddet på ett professionellt sätt och med hög integritet. Tempot kan stundtals vara högt och arbetet fysiskt krävande.
Säkerhetspolisen strävar aktivt efter en jämnare könsfördelning och en mångfald när det gäller bakgrund och erfarenheter bland våra medarbetare. Våra skyddspersoner rör sig i många olika sammanhang, vilket vi måste kunna spegla.
Tjänsten innebär oregelbundna arbetstider. Din placering är i Stockholm men resor inom och utanför Sverige ingår i tjänsten.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Det är endast du som uppfyller nedanstående krav som kan bli aktuell för tjänsten.
Krav:
Polisexamen
Godkänd utryckningsförarutbildning
B-körkort
God erfarenhet som bilförare och kan framföra fordon säkert och effektivt
Grundläggande it-kunskaper
God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
God förmåga att kommunicera på engelska i tal

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Erfarenhet inom polisiära operativa verksamhetsområden, gärna med inriktning personskydd
Erfarenhet inom personskyddsverksamhet
Språkkunskaper utöver svenska och engelska
Annan arbetslivserfarenhet som Säkerhetspolisen bedömer relevant för uppdraget, inom exempelvis sjukvård och/eller konflikthantering

Det här är kollegan vi söker
Uppdraget bygger på ansvarstagande, initiativrikedom och ett stort mått av självständighet och vi ställer höga krav på personlig integritet och mognad.
Du är trygg i dig själv och delar gärna med dig av erfarenheter och kunskaper till dina kollegor.
Du arbetar nära kollegor och skyddspersoner vilket ställer krav på hög social kompetens och att du har lätt för att bygga och upprätthålla förtroendefulla relationer. Samarbete passar dig bra och du trivs med att arbeta i team, men kan också arbeta självständigt och har ett stort eget driv. Du har även ett gott omdöme när det gäller att värdera och bedöma situationer samt uppmärksamma och läsa av beteenden.
Händelser i omvärlden påverkar vår vardag, det är inte alltid våra dagar ser ut som vi tänkt och förutsättningarna i arbetet kan förändras med kort varsel. Det kräver att du arbetar lösningsfokuserat och har god förmåga att prioritera, även när trycket stundtals är högt. Det är viktigt att du är flexibel, har lätt för att växla mellan planerad och händelsestyrd verksamhet och kan anpassa dig efter ändrade omständigheter.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Anställningsvillkor
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
På vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se, kan du läsa mer om hur det är att arbeta hos oss samt om våra förmåner.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 74 66. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2025-05-19.
Ansök genom att bifoga ditt CV (i den här rekryteringsprocessen önskar vi inget personligt brev), examensbevis för polisutbildningen, intyg på utförd utryckningsförarutbildning och besvara urvalsfrågorna.
Urval och intervjuer kan ske löpande.
Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I våra rekryteringar använder vi arbetspsykologiska tester.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Jourutredningsbefäl till Utredningsjoursektionen

Läs mer Maj 2
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med över 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Polisområde Stockholm Syd är Sveriges största polisområde. Här bor och arbetar närmare 1 miljon invånare.

Polisområde Stockholm Syd är indelat i åtta lokalpolisområden: Globen, Farsta, Skärholmen, Nacka, Haninge/Nynäshamn, Huddinge, Botkyrka och Södertälje. På polisområdesnivå finns utredningssektionen, grova brottsektionen, spaningssektionen, sektionen för brott i nära relation, sektionen för operativt stöd och utredningsjoursektionen. Vidare finns ett polisområdeskansli.

Utredningsjoursektionen är organiserad på polisområdesnivå. Funktionen ansvarar för förundersökningsledning och initiala utredningsåtgärder för hela polisområdet dygnet runt. Utredningsjoursektionens uppdrag är att i ett tidigt utredningsskede möta upp och hantera polisområdets inflöde av brottsanmälningar såväl i prioriterade ärenden med t.ex. frihetsberövade personer som i mängdbrott.

Vårt mål är att vara Sveriges ledande joursektion. Detta uppnår vi genom att vidta rätt åtgärder vid rätt tillfälle med kvalitet och engagemang.

ARBETSUPPGIFTER
Som jourutredningsbefäl ansvarar du för de initiala utredningsåtgärderna i ärendena som kommer in till polisområdet. Vid ärenden med frihetsberövade personer ska du förmanspröva frihetsberövandet och besluta om förvarstagande i polisarrest. Du har mycket god kunskap om förundersökningsledning men även om myndighetens uppdrag, mål samt styrdokument för att kunna prioritera och fatta adekvata beslut inom ramen för en förundersökning.

Du kommer att:
• Aktivt arbetsleda Utredningsjoursektionens utredare i pågående förundersökningar.
• Kvalitetssäkra den yttre verksamhetens avrapportering och dokumentation samt stötta i långtgående förstahandsåtgärder.
• Samordna samt fördela ärenden enligt fördelningsplaner och överenskommelser.
• Skapa dialog och delaktighet tillsammans med joursektionens utredare och övrig personal i polisområdet.
• Agera förundersökningsledare i allt från brott av enkel beskaffenhet till grova brott. I uppdraget ingår även hantering samt slutredovisning av snabbare lagföringsärenden.

Under det senaste året har jourverksamheten påbörjat en spännande utvecklingsresa där vi jobbar på att öka vår operativa förmåga.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Svensk polisexamen enligt Förordning (2014:1105)
• Polismyndighetens Nationella Förundersökningsutbildning (NFU) alternativt annan jämförbar utbildning som medför att du är behörig att leda förundersökningar
• Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
• Goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift

Det är meriterande om du även har:
• Minst sex månader sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som förundersökningsledare, eller motsvarande befattning
• Arbetat med snabbare lagföring
• Kunskap att jobba enligt UL-strategin
• Erfarenhet av arbetsledning genom att du har eller har svarat som chef eller arbetsledare på direkt nivå
• Erfarenhet att föredra ärenden för åklagare
• Genomgått någon av Polismyndighetens chefsutbildningar eller annan intern/extern arbetsledarutbildning
• Erfarenhet av självständigt brottsutredande arbete avseende ett flertal olika brottstyper
• Språkkunskaper utöver svenska och engelska

Personliga egenskaper
Arbetets många kontaktytor ställer krav på att du är kommunikativ och har en god samarbetsförmåga. Det är viktigt att du i ditt ledarskap delar med dig av din kunskap, inspirerar andra och utvecklar dina medarbetare utifrån ett stödjande och coachande förhållningssätt. Du ser en god kultur på arbetsplatsen som ett verktyg och en nyckel till effektivitet och utveckling.

För att lyckas i rollen som jourutredningsbefäl behöver du vara självgående när du fattar beslut. I situationer som kan vara påfrestande måste du kunna vara flexibel för att kunna ställa om och omprioritera. Det höga inflödet av ärenden och kravet på att utföra arbetet med kvalitet kräver också att du är strukturerad och stresstålig.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Digital informationsträff den 14/5 kl. 14.00 där du kan ställa frågor till oss som rekryterande chefer. Anmäl intresse via mail för att få uppkopplingsuppgifter.

Arbetsort: Stockholm, Södertälje-Västberga-Flemmingsberg,
Arbetstid: Periodplanering
Tillträde: 1/9 2025 eller enligt överenskommelse
Funktion: Jourutredningsbefäl
Anställningsbenämning: Polisinspektör

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Livvakter

Läs mer Dec 3
Att möjliggöra för Sveriges mest skyddsvärda personer att utföra sitt uppdrag utan oro är att skydda demokratin. Är du polis och vill ha ett unikt och omväxlande uppdrag som ställer höga krav på social kompetens, handlingskraft och fingertoppskänsla? Säkerhetspolisen söker nu livvakter som vill ha en tempoväxlande vardag nära händelsernas centrum.


Det här är ditt uppdrag
Arbetet som livvakt är varierande och ger dig tillträde till unika miljöer. Det täta samarbetet med skyddspersoner, andra myndigheter och organisationer både i Sverige och internationellt ställer höga krav på din sociala kompetens. Kontinuerlig vidareutbildning och möjlighet till fysisk träning ger dig möjlighet att utvecklas och att fördjupa dina specialistkunskaper.
Som livvakt bidrar du till säkerheten kring den centrala statsledningen. En livvakt arbetar i första hand med att förebygga och förhindra att skyddspersonen utsätts för våld eller hot om våld genom att planera och genomföra skyddsåtgärder. Om skyddspersonen ändå blir utsatt för ett fysiskt angrepp eller en kränkning ska livvakten kunna hantera situationen.
”Modernt personskydd handlar om att ge skyddspersonen friheten att ha en trygg och effektiv vardag”
Emma, livvakt Säkerhetspolisen


Säkerhetspolisen strävar aktivt efter en jämnare könsfördelning och en mångfald när det gäller bakgrund och erfarenheter bland våra livvakter. Våra skyddspersoner rör sig i många olika sammanhang, vilket vi måste kunna spegla. Din placering är i Stockholm men resor inom och utanför Sverige ingår i tjänsten.


De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Polisexamen
Arbetat som polis i minst ett år efter examen och godkänd aspiranttjänstgöring vid ansökningstidens slut
Anställning som polis vid Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen senast vid grundutbildningens start
Godkänd utryckningsförarutbildning eller utbildning i polistaktisk bilkörning
Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
God förmåga att kommunicera på engelska i tal



Arbetet som livvakt ställer också medicinska och fysiska krav:
Fullgod syn med eller utan korrigering. På grund av tjänstens karaktär är det inte tillåtet att bära glasögon
Fullgod hörsel
God fysisk kapacitet



Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Det är meriterande om du har erfarenhet inom olika polisiära operativa verksamhetsområden eller specialkunskaper så som ambulansförare, akutsjukvårdare eller arbete med personskydd inom Försvarsmakten.
Har du skepparexamen, körkort med utökad behörighet, sjukvårdsutbildning eller instruktörskap i polisiära ämnen t.ex. POLKON är det meriterande.
Språkkunskaper utöver engelska och erfarenhet från andra kulturer genom uppväxt, arbete, studier eller resor som berikar vår verksamhet är också en fördel. Har du grundläggande kunskaper om Sveriges samhällsskick och är uppdaterad på vad som händer i Sverige och världen, är det positivt eftersom det påverkar ditt uppdrag som livvakt.


Det här är kollegan vi söker
Du är en person med stort intresse för människor och en naturlig förmåga att uppmärksamma och läsa av beteenden och situationer. Ett prestigelöst förhållningssätt utmärker dig, du är trygg i dig själv och delar gärna med dig av erfarenheter och kunskaper till dina kollegor.
Du arbetar nära kollegor och skyddspersoner vilket ställer krav på hög social kompetens och att du har lätt för att bygga och upprätthålla förtroendefulla relationer. Samarbete passar dig bra och du trivs med att arbeta i team, men kan också arbeta självständigt och har ett stort eget driv. Du tar stort ansvar, har hög integritet och ett gott omdöme när det gäller att värdera och bedöma situationer.
Händelser i omvärlden påverkar vår vardag, det är inte alltid våra dagar ser ut som vi tänkt och förutsättningarna i arbetet kan förändras med kort varsel. Det kräver att du är uthållig och kan behålla fokus, även när trycket stundtals är högt. Det är också viktigt att du är flexibel, har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan omprioritera när det behövs.
”Arbetsmiljön är bra, man bli sedd för sina egna behov. Både personliga och arbetsmässigt. Man har stor möjlighet att påverka sin egen situation. ”
Marcus, livvakt Säkerhetspolisen


Anställningsvillkor
När du blivit antagen till grundutbildningen för livvakter har du möjlighet att själv välja anställningsform, tillsvidareanställning eller tidsbegränsad anställning enligt §23 instruktion till Säkerhetspolisen.
Vi tillämpar individuell lönesättning oavsett anställningsform. Idag är ingångslönen för livvakter cirka 42 700 kronor. Arbetet utförs alla dagar i veckan enligt Säkerhetspolisens arbetstidsavtal, listtjänstgöring.
Tillsvidareanställning
En tillsvidareanställning som livvakt inleds med sex månaders provanställning som påbörjas med en grundutbildning som varar ungefär tre månader. Efter godkänd grundutbildning blir du placerad i en grupp och arbetar som livvakt i ungefär tre månader.
Tidsbegränsad anställning
En förutsättning för en tidsbegränsad anställning som livvakt enligt §23 instruktion till Säkerhetspolisen är att du är anställd som polis vid Polismyndigheten senast vid livvaktsutbildningens start. Först erbjuds du en sex månader lång tidsbegränsad anställning som påbörjas med en grundutbildning som varar ungefär tre månader. Efter godkänd grundutbildning blir du placerad i en grupp och arbetar som livvakt i ungefär tre månader. Därefter erbjuds du vanligtvis en längre tidsbegränsad anställning, oftast fem år med möjlighet till ytterligare förlängning. Det finns inte någon gräns för hur många år man sammanlagt kan arbeta som livvakt.


Så tar du kontakt med oss
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa livvaktsrekryteringen, tfn 010-568 81 80 eller maila till livvaktsrekrytering@sakerhetspolisen.se
För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.


Informationsmöte
Är du polis och vill du veta mer om hur det är att arbeta som livvakt är du välkommen på informationsmöte om livvaktsyrket den 14 januari. Läs mer och föranmäl dig på www.sakerhetspolisen.se/jobba-hos-oss/bli-livvakt.html


Så ansöker du
Ansökan sker via Säkerhetspolisens hemsida och ska ha kommit in senast 2025-01-31.
Preliminär anställningsstart september/oktober 2025.

Ansök nu

Personskyddskoordinator till Säkerhetsavdelningen

Läs mer Dec 30
På säkerhetsavdelningen pågår just nu ett spännande arbete med att samla ansvar och kompetens för det nationella medarbetarskyddet och skyddet av den högsta polisiära ledningen i en egen organisatorisk enhet. Syftet med arbetet är att stärka, samordna och koordinera det interna personalskyddsarbetet på polismyndigheten.



Vi fortsätter nu det viktiga arbetet med att komplettera vårt team och bygga ut med fler medarbetare till arbetet med att skydda den högsta ledningen. Är du kunnig inom något eller flera av våra prioriterade kompetensområden så tveka inte att söka denna tjänst.




Vi söker nu flera personskyddskoordinatorer med placering i Stockholm.


Arbetsuppgifter


Som personskyddskoordinator bidrar du till säkerheten kring den högsta polisiära ledningen. Arbetet består i första hand att förebygga och förhindra att en skyddsperson utsätts för våld eller hot om våld. Om skyddspersonen ändå blir utsatt för ett fysiskt angrepp eller en kränkning ska personskyddskoordinatorn kunna hantera situationen.

Utöver personskyddsuppdrag kan din arbetsuppgift exempelvis vara fortbildning, verksamhetsutveckling eller att arbeta med de övriga arbetsuppgifterna som tillhör den organisatoriska enheten.

Arbetet som personskyddskoordinator är varierande, där du kommer befinna dig i unika och omväxlande miljöer. Det täta samarbetet med skyddspersoner, andra myndigheter och organisationer både i Sverige och ibland internationellt ställer höga krav på din sociala kompetens.


När det gäller personliga egenskaper är det viktigt att du kan ta stort eget ansvar och har ett gott omdöme när det gäller att värdera och bedöma situationer. Kontinuerlig vidareutbildning ger dig möjlighet att utvecklas och att fördjupa dina specialistkunskaper.


Resor förekommer i tjänsten.




Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
Svensk polisexamen i enlighet med Polisförordningen (2014:1104)
Minst 5 års erfarenhet av polisarbete
Genomförd och godkänd personskyddsutbildning organiserad av polismyndigheten eller säkerhetspolisen
Aktuell och operativ erfarenhet av personskyddsarbete
Godkänt i Polisens nationella förarutbildning, steg 3
Godkänt kompetensprov i skytte
Grundläggande kompetens avseende polistaktik vid särskilda händelser
B-behörighet körkort
C-behörighet körkort, alternativt dispens att framföra tungt fordonGoda kunskaper i engelska, i såväl tal och skrift


Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Meriterande

Erfarenhet av internationellt personskyddsarbete
Sjukvårdsutbildning
Utbildare inom polisiär konflikthantering, POLKON eller PNF
Grundutbildning i förstärkningsvapen
För uppdraget relevant instruktörsutbildning, exempelvis inom skytte, taktik eller sjukvårdsområdet
Andra språkkunskaper utöver svenska och engelska
Annan yrkeserfarenhet som arbetsgivaren kan bedöma som relevant för tjänsten


Personliga egenskaper


Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är trivs i arbetssituationer som ofta är utmanande och kräver tydliga prioriteringar. Du behöver därför vara ansvarstagande och lösningsfokuserad med god stresstålighet och förmåga att under tidspress arbeta med många frågor parallellt.

Uppdraget kräver att du har en god mental mognad, stark integritet och en mycket hög sekretess- och säkerhetsmedvetenhet. Rollen kommer att innebära bred samverkan och många kontaktytor, vilket innebär du behöver ha en god förmåga till samarbete med andra, god social kompetens samt en välutvecklad kommunikativ förmåga.

Vi ser att du som person är någon som står bakom polisens värdegrund och har en naturligt positiv inställning till vardaglig fysisk aktivitet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och dina personliga egenskaper.


Övrig information

Anställningen

Tillsvidareanställning som kan komma att inledas med sex månaders provanställning
Placering: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsbenämning: Polisinspektör
Funktion: Handläggare, Brottsoffer och personsäkerhet


Ansökan

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den: 17 januari 2025
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A780.413/2024 i mailets ärendemening.


För fullständig information om anställningen samt för att få tillgång till aktuella enkät/urvalsfrågor, se följande länk:
?https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/december/personskyddskoordinator-till-sakerhetsavdelningen/

Ansök nu

Andra jobb i Stockholm från Polismyndigheten, Polisregion Stockholm

Nedan visas andra jobb i Stockholm från Polismyndigheten, Polisregion Stockholm .

Administratör till receptionen i Norrtälje , Polismyndigheten Stockholm

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Aug 8
Region Stockholm består av Stockholms län och Gotland och har ca 7000 medarbetare. Det finns fyra polisområden inom regionen: Nord, City, Syd samt Gotland. Vidare finns det fyra regionala enheter: Gränspolisenheten, Operativa enheten, Underrättelseenheten och Utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.


Polisområde Nord söker nu en medarbetare till receptionen i Norrtälje. Polisstationen är belägen i centrala Norrtälje och receptionen som är bemannad måndag till fredag är välbesökt. Receptionen har tidvis hög belastning, huvudsakligen under sommarhalvåret när befolkningsmängden i Norrtälje fördubblas. Norrtälje kommun har många sommarboende och närheten till Åland gör att svenska medborgare bosatta där kommer för att ansöka om pass hos oss. Vi är en mindre arbetsgrupp med hög teamkänsla och ett gott samarbete med andra enheter på vår lokala polisstation.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet sker till viss del via telefonsamtal och mail men i huvudsak direktkontakt med besökare och du blir Polismyndighetens ansikte utåt. Ditt uppdrag är att hjälpa medborgare som uppsöker oss av olika skäl. Arbetet innebär att upprätta polisanmälningar av olika dignitet samt hantera delgivningar, hittegods, initiera utredningar som kan innebära att hålla enklare förhör och i övrigt bistå med andra förekommande administrativa arbetsuppgifter. Samverkan med olika aktörer sker både internt och externt.

KVALIFIKATIONER
KRAV
• Erfarenhet av personliga möten där du bemött externa aktörer i exempelvis reception, kundmottagning eller liknande.
• Gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
• Utöver mycket goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt, förmåga att uttrycka dig väl på engelska.
• Mycket god datorvana.


MERITERANDE
• Erfarenhet av arbete inom svenskt rättsväsende.
• Erfarenhet av arbete inom svensk myndighet.
• Erfarenhet av ärendehanteringssystem.
• Erfarenhet av att dagligen använda flera olika datorprogram/system.
• Ytterligare arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Servicerelaterad utbildning.
• Högskolekurs inom beteendevetenskap eller kriminologi.


PERSONLIGA EGENSKAPER
Arbetsuppgifterna ställer krav på din kommunikationsförmåga och att du kan bemöta andra på ett lyhört sätt. Som person är du flexibel och tålmodig. Periodvis kan arbetet innebära ett högre inflöde av besökare vilket kräver att du kan tempoväxla, bibehålla ett gott bemötande och vara fortsatt noggrann. Du trivs med samarbete samtidigt som du har en förmåga att vara självgående.


Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.


Vänligen specificera tydligt i din ansökan hur dina erfarenheter och kompetenser faller in under de kvalifikationer vi eftersöker. Bifoga också en inskannad kopia på din gymnasieexamen.



ÖVRIGT
Funktion: Administratör Reception.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
Omfattning: Heltid.
Arbetsort: Norrtälje.
Arbetstid: Veckoplanering, dag- och kvällstid under vardagar.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Utbildning: Några veckor in anställningen ska du genomgå en utbildning på ca 5 veckor.


Är du en av dem vi vill gå vidare med blir du via mail kallad till en intervju som hålls under vecka 37. Språkprov i svenska och engelska genomförs i samband med intervjun.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning


Har du frågor om processen, skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att ta kontakt med ansvarig HR-konsult på andrea.guth@polisen.se eller 072-204 24 36. Har du frågor gällande befattningen tar du kontakt med Tea Alshammar.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.



Varmt välkommen med din ansökan!


POLISMYNDIGHETEN
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.


Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Ansök nu

Jurist till gränspolisenheten , region Stockholm

Företagsjurist
Läs mer Aug 12
Enhetskansliet har beslutsfattare i utlänningsärenden, specialistkunskaper för ledningsstöd och planering samt pass- och receptionsverksamhet. Den annonserade funktionen finns i kansligrupp 1. I denna grupp ingår bland annat jurister, beslutsfattare och samordnare gräns.


Gruppen ansvarar för regionens kvalificerade beslut i utlänningsärenden, t.ex. nekad inresa, avvisning och förvar samt företräder Polismyndigheten i egna och migrationsdomstolens förvarsförhandlingar. Gruppen ansvarar också för det samlade beredningsarbetet och sekretariat för enhetsledningen samt en samordningsfunktion som utgör stöd i långsiktiga gränspolisfrågor på regional-, nationell- och internationell nivå.


ARBETSUPPGIFTER

Arbetsuppgifterna består i ärendehandläggning, vilket bland annat innefattar beredningsarbete såsom att svara på delningar och samråd, underremissyttranden och framtagande av underlag. Deltagande i arbetsgrupper kan förekomma.



Arbetsuppgifterna innefattar också att som beslutsfattare fatta mer avancerade beslut såsom förvar, uppsikt, avvisning och nekad inresa i utlänningsärenden. Beslutsfattare håller förvarsförhandlingar vid myndigheten och är processförare i migrationsdomstolen. I rollen ingår mycket kontakt med enhetens verkställighetshandläggare. Beslutsfattare tjänstgör enligt schema som beredskapshavande beslutsfattare i utlänningsärenden.

KVALIFIKATIONER
KRAV
Vi söker dig som har juristexamen eller motsvarande och har minst två års erfarenhet av självständigt kvalificerat juridiskt arbete. Du har också mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.



MERITERANDE
-har erfarenhet av arbete inom utlänningsrättens område
-har erfarenhet av självständigt juridiskt arbete inom domstol, myndighet eller annan offentlig förvaltning
-är notariemeriterad eller har motsvarande kunskaper inhämtade på annat sätt
-har erfarenhet av att skapa utbildningsmaterial och hålla utbildningar.



PERSONLIGA EGENSKAPER
Du är noggrann och rättsmedveten och levererar med kvalitet och inom givna tidsramar även under tidspress. Du är strukturerad, flexibel och har lätt för att samarbeta med andra samtidigt som du är självständig, drivande och tar egna initiativ.



Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Om anställningen
Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Kungsholmen, Stockholm
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Förtroendearbetstid kan komma att tillämpas
Tillträde: Enligt överenskommelse



Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning



Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 28 augusti 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.



Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.



Varmt välkommen med din ansökan!



POLISMYNDIGHETEN
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Ansök nu

Gruppchef till Bildex , sektionen för Operativt stöd Polisområde Stockholm S

Kontorschef, offentlig förvaltning
Läs mer Aug 16
Region Stockholm består av Stockholms län och Gotland och har ca 7000 medarbetare. Det finns fyra polisområden inom regionen: Nord, City, Syd samt Gotland. Vidare finns det fyra regionala enheter: Gränspolisenheten, Operativa enheten, Underrättelseenheten och Utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.

Polisområde Stockholm syd är Sveriges största polisområde med nära 1600 medarbetare. Området är indelat i mindre lokalpolisområden; Globen, Farsta, Skärholmen, Nacka, Haninge/Nynäshamn, Huddinge, Botkyrka och Södertälje. Vid polisområdet finns därtill fyra sektioner som hanterar utredningsverksamheten samt ett områdeskansli. Här bor och arbetar närmare en miljon invånare. Området spänner från storstad till mindre kommuner med småstadskaraktär, från landsbygd och skärgård till publika arenor och knutpunkter för alla trafikslag.

Sektionen för operativt stöd ska vara ledande i att ge stöd till utredande resurs avseende bild-/filmhantering och analys, beslagshantering, finansiell utredning, förhörsutskrifter och analys i övrigt kopplat till en förundersökning. Vid sektionen arbetar ett sjuttiotal medarbetare och sektionen är planerad att expandera under 2019/20.


ARBETSUPPGIFTER
Nu söker polisområde Stockholm Syd en gruppchef till Bildexpedition (BILDEX) som har till uppgift att ge utredningsstöd och analytiskt stöd avseende bild och filmhantering.

Som gruppchef för BILDEX Polisområde Stockholm Syd

ska du
• inom ramen för ditt ansvarsområde ansvara för att verksamhetens uppdrag utförs
• tillsammans med dina medarbetare verka för verksamhetens långsiktiga förändrings-och utvecklingsarbete
• ansvara för såväl utvecklingssamtal som lönesamtal/lönesättande samtal för dina medarbetare
• ansvara och verka för en miljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar
• företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten

är du
• verksamhetsansvarig - genom dina medarbetare - når du goda resultat som ger önskvärda effekter
• arbetsgivare - du påverkar och tar ansvar för arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för verksamhetens bästa
• ledare - utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential

KVALIFIKATIONER
Som gruppchef för BILDEX Polisområde Stockholm Syd

har du

• minst ett års erfarenhet av arbete som chef under den senaste femårs perioden
• polisexamen eller akademisk examen inom juridik eller annan examen som arbetsgivaren bedömer lämplig
• erfarenhet av att ha ingått i ledningsgrupp
• erfarenhet av utrednings- och analysarbete i polisiära förundersökningar
• erfarenhet av liknande verksamhetsområde
• erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
• mycket god vana av officepaket samt erfarenhet att arbeta med videoredigeringssystem såsom exempelvis Adobe Premiere Pro
• erfarenhet av att starta upp ny arbetsgrupp eller verksamhet
• körkort B

besitter du
• förmåga att använda dig av kommunikation som medel för styrning och ledning av verksamheten
• förmåga och att se den egna verksamhetens arbete i ett större sammanhang
• förmågan att sätta mål och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter
• förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring utifrån såväl ett utifrån- som ett inifrånperspektiv
• förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten
• förmåga att peka ut riktning, förklara varför samt skapa förutsättningar för att ta sig dit


När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas.

Se hela kravprofilen under rubriken Relaterade dokument.




ÖVRIGT
Anställning

• Tillsvidare anställning som polisinspektör med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
• Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
• Placering Västberga Polishus, Stockholm
• Veckoplanerad arbetstidsförläggning


Säkerhetsklassning

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning


Ansökan

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 21/8 2019.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Administratörer för handläggning av ärenden om upphittad och saknad egendom

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Aug 9
Region Stockholm består av Stockholms län och Gotland och har ca 7000 medarbetare. Det finns fyra polisområden inom regionen: Nord, City, Syd samt Gotland. Vidare finns det fyra regionala enheter: Gränspolisenheten, Operativa enheten, Underrättelseenheten och Utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.


Områdeskansliet City söker nu medarbetare till gruppen som hanterar upphittad och saknad egendom, hittegods. Arbetsplatsen är belägen på Stockholms Centralstation, Klara. På Klara finns en av tre receptioner i Polisområde City och här hanteras polisanmälningar av olika slag, hittegods och andra ärenden som allmänheten kan behöva hjälp med.


Upphittad och saknad egendom kan exempelvis vara smycken, plånböcker, cyklar, id-handlingar, djur, teknisk utrustning såsom mobiltelefoner och kameror. Just nu utvecklas ett hittegodssystem för verksamheten samtidigt som regionens hittegodshantering löpande vidareutvecklas. På sikt kommer det ske en samlokalisering av en förvarings- och utlämningsenhet för skrymmande gods.

ARBETSUPPGIFTER
Du får ett varierande och intressant arbete med en komplex lagföring genom att medverka till att upphittad egendom kommer åter till sin rättmätige ägare. Arbetet innebär att du självständigt och i team arbetar med upphittad och saknad egendom samt att du hjälper allmänheten via besök i reception, telefon eller mail. Du ansvarar för att inkommande och utgående hittegods registreras och lagerhålls utifrån Hittegodslagen samt Polismyndighetens föreskrifter. Utöver hittegodssystemet arbetar du i flera andra av polisens datasystem för att söka efter anmälningar i syfte att hitta ägare till godset.


I arbetet förekommer bred samverkan med kollegor i yttre tjänst, stationsbefäl och andra verksamhetsrepresentanter. Du kommer ha dagliga kontakter med allmänheten och andra externa aktörer som exempelvis hundstall och övriga djurorganisationer, även kontakter med såväl svenska som utländska myndigheter.


Vidare kan du också komma att behöva vara behjälplig med andra förekommande arbetsuppgifter såsom anmälningsupptagningar, skrivelser och utlämningar av resehandlingar.

KVALIFIKATIONER
KRAV
• Erfarenhet av personliga möten där du bemött kunder i exempelvis reception, kundmottagning eller liknande.
• Gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
• Mycket goda kunskaper i det svenska och engelska språket såväl muntligt som skriftligt.
• Mycket god datorvana.
• Körkort med lägst B-behörighet.


MERITERANDE
• Erfarenhet av arbete inom svenskt rättsväsende.
• Erfarenhet av arbete inom svensk myndighet.
• Erfarenhet av att dagligen använda flera olika datorprogram/system.
• Erfarenhet av logistikarbete.
• Ytterligare arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Mycket goda språkkunskaper utöver svenska och engelska.
• Körvana med släp.


PERSONLIGA EGENSKAPER
Arbetsuppgifterna ställer krav på din kommunikationsförmåga och att du kan bemöta andra på ett lyhört sätt. Som person är du flexibel och tålmodig. Periodvis kan arbetet innebära ett ökat inflöde av ärenden vilket kräver att du kan tempoväxla, bibehålla ett gott bemötande och vara fortsatt noggrann. Du trivs med samarbete samtidigt som du har en förmåga att vara självgående.



ÖVRIGT
Funktion: Handläggare Gods.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
Omfattning: Heltid.
Arbetsort: City.
Arbetstid: Veckoplanering, dag- och kvällstid under vardagar.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Introduktion: Du kommer att göra studiebesök och få verksamhetspraktik.


Är du en av dem vi vill gå vidare med blir du via mail kallad till en intervju som hålls under vecka 38. Språkprov i svenska och engelska genomförs i samband med intervjun.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning


Har du frågor om processen, skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att ta kontakt med ansvarig HR-konsult på andrea.guth@polisen.se eller 072-204 24 36.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.



Varmt välkommen med din ansökan!


POLISMYNDIGHETEN
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.


Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Ansök nu

Administratör till receptionen i Farsta , Polismyndigheten Stockholm

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Aug 8
Region Stockholm består av Stockholms län och Gotland och har ca 7000 medarbetare. Det finns fyra polisområden inom regionen: Nord, City, Syd samt Gotland. Vidare finns det fyra regionala enheter: Gränspolisenheten, Operativa enheten, Underrättelseenheten och Utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.


Polisområde Syd söker nu en medarbetare till receptionen i Farsta.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet sker till viss del via telefonsamtal och mail men i huvudsak direktkontakt med besökare och du blir Polismyndighetens ansikte utåt. Ditt uppdrag är att hjälpa medborgare som uppsöker oss av olika skäl. Arbetet innebär att upprätta polisanmälningar av olika dignitet samt hantera delgivningar, hittegods, initiera utredningar som kan innebära att hålla enklare förhör och i övrigt bistå med andra förekommande administrativa arbetsuppgifter. Samverkan med olika aktörer sker både internt och externt.

KVALIFIKATIONER
KRAV
• Erfarenhet av personliga möten där du bemött externa aktörer i exempelvis reception, kundmottagning eller liknande.
• Gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
• Utöver mycket goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt, förmåga att uttrycka dig väl på engelska.
• Mycket god datorvana.


MERITERANDE
• Erfarenhet av arbete inom svenskt rättsväsende.
• Erfarenhet av arbete inom svensk myndighet.
• Erfarenhet av ärendehanteringssystem.
• Erfarenhet av att dagligen använda flera olika datorprogram/system.
• Ytterligare arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Servicerelaterad utbildning.
• Högskolekurs inom beteendevetenskap eller kriminologi.


PERSONLIGA EGENSKAPER
Arbetsuppgifterna ställer krav på din kommunikationsförmåga och att du kan bemöta andra på ett lyhört sätt. Som person är du flexibel och tålmodig. Periodvis kan arbetet innebära ett högre inflöde av besökare vilket kräver att du kan tempoväxla, bibehålla ett gott bemötande och vara fortsatt noggrann. Du trivs med samarbete samtidigt som du har en förmåga att vara självgående.


Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.


Vänligen specificera tydligt i din ansökan hur dina erfarenheter och kompetenser faller in under de kvalifikationer vi eftersöker. Bifoga också en inskannad kopia på din gymnasieexamen.



ÖVRIGT
Funktion: Administratör Reception.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
Omfattning: Heltid.
Arbetsort: Farsta.
Arbetstid: Veckoplanering, dag- och kvällstid under vardagar.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Utbildning: Några veckor in i anställningen ska du genomgå en utbildning på ca 5 veckor.


Är du en av dem vi vill gå vidare med blir du via mail kallad till en intervju som hålls under vecka 37. Språkprov i svenska och engelska genomförs i samband med intervjun.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning


Har du frågor om processen, skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att ta kontakt med ansvarig HR-konsult på andrea.guth@polisen.se eller 072-204 24 36. Har du frågor gällande befattningen tar du kontakt med Malin Därth.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.



Varmt välkommen med din ansökan!


POLISMYNDIGHETEN
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.


Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Ansök nu